Jeg synes hummerhansker er helt uslåelig når det er kaldt. Men de jeg bruker er fra swix og funker bare når det er kaldt og ikke såååå bra når det er vått.
Bare for ordens skyld: Min søken nå er nettopp etter regnhansker for dager da det høljer ned og temperaturen gjerne vipper rundt 5-10 grader. Ikke vinterhansker
Og siden vi er over på ny side i tråden, tar jeg det på nytt:
Her er oppsummering av erfaringer fra prøvetur med kombinasjon av Castelli Tempesta, Gore, Spatz, GripGrab og Shimano Gore-Tex. Tørre føtter
Men det jeg mangler er gode hansker i neopren eller annet stoff som i vått og kaldt vær faktisk holder hendene varme også i lange nedstigninger eller andre strekk der intensiteten er lav. Tenk langtur og dagsetapper i regn.
(Har allerede rimelige White neopren og Gore C5 Gore-Tex Thermo. Sistnevnte er i utgangspunktet gode og varme, men på lengre turer i regn blir fôret til slutt både vått og kaldt.)
Jeg har et par Castelli Tempesta neoprene-hansker. Altså disse: https://www.feedthehabit.com/road-biking/review-castelli-tempesta-gloves-laugh-rain/ På mange måter er de en fantastisk bra hanske for vått og passe kaldt, men de har en stor feil som gjør at jeg ikke kan anbefale de. Nemlig at innerforet er løst. Altså, det er jo sydd fast ved håndleddet, men inne i selve hansken er det helt løst. Så lenge du er helt tørr inne i hansken går det jo fint, men hvem er vel det etter noen timer i aktivitet ute i regnet? Og når det blir vått og du etter turen skal ta av hansken så følger hele innerforet med ut. Og det er et lite h*lvete å få på plass igjen.
Merk: Min er erfaring med hansken er til stisykling, ikke landevei. Hanskene er heller ikke siste modell, de ble vel kjøpt for ca 4 år siden eller noe slikt.
Så lenge du er helt tørr inne i hansken går det jo fint, men hvem er vel det etter noen timer i aktivitet ute i regnet? Og når det blir vått og du etter turen skal ta av hansken så følger hele innerforet med ut.
Takker!
Sånne tilbakemeldinger er gull verdt. Skal ta et nytt blikk på siste modell.
Har dessverre samme erfaring med de nevnte Gore C5 Gore-Tex Thermo. Akkurat det du ikke vil oppleve når du er dryppende våt og kald midt i de svenske skoger.
Så lenge du er helt tørr inne i hansken går det jo fint, men hvem er vel det etter noen timer i aktivitet ute i regnet? Og når det blir vått og du etter turen skal ta av hansken så følger hele innerforet med ut.
Takker!
Sånne tilbakemeldinger er gull verdt. Skal ta et nytt blikk på siste modell.
Har dessverre samme erfaring med de nevnte Gore C5 Gore-Tex Thermo. Akkurat det du ikke vil oppleve når du er dryppende våt og kald midt i de svenske skoger.
Bare hyggelig Jeg husker forresten om de var slik helt til å begynne med, eller om de ble slik etterhvert. Men de er ihvertfall slik nå Hanskene har vært brukt en del, man ikke så voldsomt mye.
Og når det blir vått og du etter turen skal ta av hansken så følger hele innerforet med ut. Og det er et lite h*lvete å få på plass igjen.
Er det samme på Answer-hanskene mine. Et tips er å vente med å dytte innerforet på plass igjen til hanskene er helt tørre. Da er det MYE enklere å dytte det på plass enn når hanskene er våte.
Mens jeg venter på den ideelle hansken: Som nevnt fant jeg (de siste?) Tempesta benvarmerne i L hos All4Cycling i Nord-Italia. Imponerende utvalg.
Regnet med å kanskje aldri motta dem, gitt omstendighetene, men etter å ha bestilt dem på lørdag ettermiddag, er de altså allerede i dag fremme i Oslo og varslet for levering med TNT om kort tid. Fantastico.
BBB Neopren Disse har jeg brukt i mange år. Jeg dropper normalt hansker når tempen nærmer seg 10-12°, så jeg syntes de kan bli litt for varme noen ganger. De er dog gullegode på 10 timers turer i 5° og regn, der man blir våt uansett hanske. Kvaliteten er bra.
Redigert av aug11x; 29/04/202010:50. Rediger grunn: Skriveleifff
Jeg er superfornøyd så langt. Holder varmen veldig bra, helt vindtette og blir ikke for klamme innvendig. Den eneste ulempen jeg har oppdaget er at det tar evigheter å tørke dem etter vask. Men det er kanskje en uungåelig følge av vanntette egenskaper.
Noen erfaring med bruk i tett regn på lengre turer i kjølig vær?
Nei, heldigvis ikke enda. Men jeg har ikke merket snurten til vanninntrengning de gangene jeg har vært ute i bløtt vær. Jeg har også brukt dem på noen par-timers-turer i nullføre og storkost meg med varme lanker.
Ullfôr kombinert med ekstrem vindtetthet skulle borge for varme fingre selv om det skulle bli litt bløtt etterhvert.
Nesten like mye som jeg hater kalde fingre hater jeg tjukke hansker som gjør at jeg mister feelingen med styret og bremse- og girhendler. Disse hanskene er et av mine bedre kjøp; jeg har sikkert ti par mer eller mindre tjukke og varme sykkelhansker i skapet.
Jeg har POC Resistance softshell hansker, de er digge i alt slags vær, du blir våt men de er så tette at du holder deg varm og fin (testet i 5C snøstorm), om jeg hadde syklet mer i drittvær så hadde jeg kanskje kjøpt noen tynne merino underhansker.
@frosken, simson og Trond Helge - takk for innspill om hansker! Alle går inn på listen
Etter at benvarmerne dukket opp fra Nord-Italia på bokstavelig talt 1-2-3 dager, dumpet det i dag ned et par vannavvisende sokker i postkassen.
Etter litt vandring i sykkelsko på hjemmekontor, og med rosende omtale i Road.cc friskt i minne, har jeg en god følelse for disse. Betydelig tynnere og mer fleksible enn liknende sokker jeg har prøvd før.
Har tro på at kombinasjonen av Shimano MT701 Gore-Tex sko, GripGrab ankeltrekk og disse DexShell sokkene, vil gjøre skotrekk overflødig i begrenset ruskevær.
Sitat: frosken
Sitat: Sepeda
Noen erfaring med bruk i tett regn på lengre turer i kjølig vær?
Og når det blir vått og du etter turen skal ta av hansken så følger hele innerforet med ut. Og det er et lite h*lvete å få på plass igjen.
Er det samme på Answer-hanskene mine.
Gjelder det de nevnte Answer Strike med 5 mm neopren? Spør fordi neoprenhansker som regel ikke har fôr. Det er jo noe av poenget
Som du sier, burde tykkere neopren holde bedre på varmen, men bortsett fra Answer, finner jeg knapt sykkelhansker med tykkere neopren enn 3 mm. Det er samme tykkelse som hanskene fra GripGrab, som du opplever som kaldere. Med 5 mm er man som regel over på hansker for vannsport. Leser at mange bruker det og er fornøyd, men jeg er litt skeptisk med tanke på følsomhet og grep. Om noen kjenner til andre sykkelhansker med 5 mm neopren, er jeg lydhør!
Gitt garderoben for øvrig, er det fristende å velge neoprenhansker fra Castelli, nærmere bestemt Diluvio, men de har altså standard 3 mm.
Opplever at sykkelhansker av alle materialer før eller siden blir mettet av vann på lengre, våte turer. Derfor har jeg fortsatt tro på neopren, som kan holde på varmen også når det er gjennomvått.
Jeg opplever at jo bedre form jeg er i, jo mindre varm og svett blir jeg på langtur. Det er en god ting for kropp og føtter når man sykler i regntøy med begrenset pusteevne. Men for hendene kan det altså være en utfordring å holde varmen oppe i neoprenet i kaldt vær.
Har ikke brukt mye neoprenhansker på sykling, men har padlet mye kajakk. Der var de beste neoprenhanskene jeg fant NRS Maverick. Et padleåre skaft kan jo ligne på sykkelstyre. De er mer forbøyde fingre og er dekket av gummi. Styr unna ting for dykking/surfing da de ikke har forbøyde fingre. https://www.utinaturen.no/bekledning/hansker-og-pogies/nrs-maverick
Det måtte bare skje. Min høyre hjernehalvdel aksepterte ikke kombinasjonen av den ellers tilnærmet perfekte Gore C7-jakka og Castelli Tempesta. Da jeg i Italia kom over siste eksemplar av denne skjønnheten i Green Fluo i passelig romslig størrelse, måtte rasjonaliteten vike.
Om ikke annet, som en hyllest til fjerne 2015-18, da regel #5 og #9 fortsatt var idealet, da harde, furete og værbitte menn så frem til å bryne seg på de nådeløse elementene, lenge før e-sykling og el-sykling og e-el-sykling ble tingen.
Og da er garderoben allerede så gjennomført Castelli, at jeg knapt har annet valg enn å prøve neopren-hanskene Diluvio. Men har notert alle de gode forslagene i tråden.
Det betyr dessverre også at etter kun et par turer og utmerkede erfaringer på alle vis, vil jeg trolig måtte kvitte meg med min allerede kjære testvinner Gore C7 Active i L. Send PM om du er interessert i en tilnærmet ny jakke til uslåelig pris.
Og dermed er det trolig snart slutt på maset mitt om regnklær. Desto mer unyttig har maset vært siden Tempesta-serien er ute av produksjon. Dessverre.
Jeg er leilending hos Løvenskiold. Gammelt, lite gårdshus. Ikke noen nymotens bekvemmeligheter som terrasse. Enda mindre med bord. Eller tilknytning til kommunalt vann og avløp. Eller verdensveven i kabel, for den saks skyld.
Når det gjelder hendene, så synes jeg at diluvio fungerer i kaldt og vått vær. Men i praksis bruker jeg de helst ikke siden de naturlig nok blir veldig klamme. I hele fjor brukte jeg dem 2 ganger. De er nokså små i størrelsen, greit å ha i mente.
Når det gjelder hendene, så synes jeg at diluvio fungerer i kaldt og vått vær. Men i praksis bruker jeg de helst ikke siden de naturlig nok blir veldig klamme.
Takker, jorlie!
Jeg vingler fortsatt mellom Diluvio og Grip Grab Waterproof Knitted Thermal Glove, som anbefalt i Landevei.
Føler at det et sted finnes den geniale hansken som holder meg varm også i uendelige nedstigninger over flere timer i ustoppelig styrtregn i temperaturer nær frysepunktet.
Har noen tykke alpinhansker med Goretex som funker et par timer i regn. Dilluvio er ok om det er varmt nok, men på langturer i tempetaturer rett over 0 blir de for kalde for meg. Det beste tipset mitt er å ha et tørt par på baklomma for å kunne skifte på de lengste turene.
Hvis disse er tilnærmet så bra som Road.cc skal ha det til, er jeg kanskje i mål.
Visstnok et lag vanntett materiale over neoprenet, noe som skal fungere bedre enn alminnelige neoprenhansker, og dermed kunne holde varmen i lavere temperaturer eller lavere intensitet
Redd det ikke er hverken vått eller kaldt nok i morgen formiddag, men håper å teste
Under kaldt, rennende vann fra springen er de i hvert fall merkbart tettere og varmere enn mine rimelige White. Prøvde en stund, men måtte til slutt gi opp å bli våt i dem.
Siktet meg inn på det tyngste regnværet, og tok turen tur/retur Sørkedalen-Drammen i det som kalles skikkelig sipevær i min hjemby mellom fjellene
Valgte bevisst sykkel uten skjermer. Da blir man minst dobbelt så våt, særlig på skotøyet. Og så skitten, da!
Dagens varme 12-13 grader gjorde det i grunnen umulig å teste utstyret skikkelig, og det ble nesten dekadent behagelig. Langt fra både #5 og #9. I slike temperaturer kan man egentlig sykle uten beskyttelse, men poenget var jo å teste, så da så.
Altså:
- Velotoze-hanskene innfridde. De fungerte som neoprenhansker skal, og var gode og varme hele turen. Tidvis hakket for varme, i grunnen. De vil komme til sin rett ved lavere temperaturer. Blir spennende å se om disse faktisk fungerer bedre enn standard neoprenhansker når vi nærmer oss frysepunktet.
- Er i tvil om Tempesta-jakka faktisk slipper inn litt mer fuktighet enn Gore C7 Active, som en hyggelig kar på forumet allerede har overtatt. Men jeg kan ha blitt lurt av at dagens tur var kun med trøye under, mens de to turene med Gore var med solid jakke. Likte forøvrig regnjakka veldig godt, elsker neonfargen med tanke på mørketiden, og Alpers har selvfølgelig helt rett i at magnefestet for stroppen ikke fungerer Men det går veldig greit å ta stroppen inn i ermet, da.
- Knikkersen fortsetter å skinne som diamanten i Tempesta-gruppen. Luftig og deilig. Uforståelig hvordan Castelli går bort fra denne uten en fullverdig erstatning. Jeg skylder på Zwift! For øvrig brukte jeg kun de lange Spatz-skotrekkene over leggene. det var deilig mot huden gitt stoffet på innsiden, og det fungerte fint i kombinasjon med knikkersen. Overlapp med ventilasjon. Hva gjelder Tempesta-skotrekkene, ser jeg for meg at de kan komme til nytte på de virkelig kalde dagene, eller når jeg skulle trenge ekstra synlighet på lange etapper i mørkt og vått vær.
- Men fremfor alt er det deilig å oppleve at føttene er varme og tilnærmet tørre uansett hva jeg utsetter dem for av vær, selv uten skjermer. Så kan jeg også veksle mellom enkel, dobbel, trippel og firpel (?) beskyttelse, altså gore-tex sko, vannavvisende sokker, ankeltrekk og skotrekk, alt etter temperatur, lengde og nedbørsmengde.
Når kulda kommer igjen senhøstes, vil jeg muligens legge til en innertrøye som er egnet til å holde på varmen selv om det blir kaldt og fuktig. Vet at mange liker ull, og det er knall, men av forskjellige grunner, har jeg ikke brukt det hverken høst eller vinter de siste årene. Så jeg tenker på noe teknisk, syntetisk, skapt i laboratorum, genmanipulert, klorvasket og gjerne med store mengder e-stoffer. Nå som Spatz endelig er i Norge, ser jeg på Basez 2.
Så hvorfor maser jeg om dette, da? Mest fordi jeg har så stor glede og nytte av å kunne sykle i komfort året rundt, om det så er 20 grader og sol, 2 grader og piskregn, eller 20 grader minus og bitende vind. Sykkelen er et fantastisk fremkomstmiddel. som gir helse og livsglede, og den egner seg for så mye mer enn de fleste bruker den til. Vet at enhver selvsagt finner sine egne løsninger, men håper at dette kan være inspirerende eller nyttig for noen.
Men blir det ikke fryktelig dyrt? Jo, det kan balle på seg. Men det er investeringer som gir mange års bruk. Omregnet i dager og kilometer, er prisen beskjeden. For min del liker jeg å tenke at det ville kostet meg mangfoldige ganger mer å ha bil enn det koster å holde meg med et par sykler og egnede klær og skotøy. Bygutt som jeg er.
Sepeda, vil bare takke deg for den innsatsen du legger inn her inne på forumet enten det er beskrivelse av utstyr du selv har testet eller hjelp til andre som søker informasjon. Jeg regner med at det ikke er noe stort offer for deg siden du selv brenner for det du skriver om.
Tror det dreier seg om fremskreden avhengighet som stimulerer belønningssenteret i den primitive primathjernen min, og forårsaker intense abstinenser når jeg forsøker å holde meg borte herfra Og tro meg, jeg forsøker.
Men nytten er absolutt gjensidig. Da jeg begynte på forumet, visst jeg knapt noe. Lærte ved å lese og forsøke å svare, om jeg så bommet eller ei. Og lærer nesten hver dag noe nytt fra innleggene på forumet. Mye kunnskap og entusiasme her.
For min del liker jeg å tenke at det ville kostet meg mangfoldige ganger mer å ha bil enn det koster å holde meg med et par sykler og egnede klær og skotøy. Bygutt som jeg er.
Du må nok skaffe flere sykler og mer klær for å komme opp i bildivisjonen. Så du har litt å jobbe med Vi solgte bilen i fjor. Håper det blir lenge til neste gang jeg kjøper noe med fire hjul.