Ordet nikkers er en forkortelse av det engelske knickerbockers, egentlig en betegnelse for etterkommere av nederlandske innvandrere i New York;[2] Knickerbocker er et nederlandsk etternavn som tidlig på 1800-tallet skal ha blitt brukt som kallenavn for «gammeldags, nederlandskættet aristokrat med umoderne langpipe og knebukser» i New York. Nederlenderne kalte for øvrig buksene buck hose, «hoser av bukkeskinn», som ble slått sammen til buxe og vårt bukse.
Ridebukser er ikke nikkers, men går til ankelen. De er posete over lårene fordi de skal kunne brukes både til hest og til fots. Fuglene må vite hva Napoloni skulle med sporer forresten. Nikkersene er til venstre på bildet fra Akershus.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Sjekk gjerne lokale XXL-butikker også. Den i Sandefjord har/har hatt Tempesta skotrekk for 250,-.
Takk! Ja, husker at benvarmerne også har lagt i restekurver til gi-bort-pris i Oslo/Sandvika, men har ikke funnet dem den siste tiden. Om noen kommer over benvarmere i L eller XL hos XXL et sted i landet nå, er det flott om jeg får et ord!
Gjelder for så vidt også jakke, om jeg finner ut at jeg ikke kan leve med Tempesta benklær i kombinasjon med Gore C7 Active jakke
- Vet noen hvilke bukser som har overtatt for Tempesta i Castellis assortement? - Hvilke andre bukser vil dere anbefale som alternativ til Tempesta? Må være mer vanntett enn Nanoflex. Ikke varme vinterbukser, men lett tøy. Ikke Reodor Felgen-løsninger med ull, plasttrekk eller noe slikt
fjellsport.no har benvarmere i XL og bikeshop.no har jakke i XL
Tempesta-nikkers i L og benvarmere i M ankommet Nikkers passer perfekt, benvarmerne er som forventet for stramme. Men: Jeg oppdaget at nikkersen faktisk overlapper de høye skotrekkene. Jeg får dermed et komplett ytre lag selv uten benvarmere.
Dette er altså kombinasjonen av regnjakke Gore C7 Active, Tempesta-nikkers og skotrekk Spatz Pro 2. Ser ikke så ille ut som jeg fryktet.
Jeg liker hi-viz i grått vær, delvis derfor jeg valgte jakka. Ville helst hatt vannavvisende benvarmere i neon i tillegg til de høye skotrekkene. Gore hadde dette tidligere, men de synes dessverre å ha gått ut av produksjon. GripGrab Classic Thermal har fargen, men er ikke vannavvisende. Samme gjelder Bontrager Halo Thermal, som ville vært perfekt i farge og synlighet om den bare var vannavvisende og mindre varm. Kudos til Bontrager for å tørre å satse på synlighet.
Gi meg gjerne et ord om noen kjenner vannavvisende alternativer i hi viz!
Vil uansett fortsatt være på utkikk etter Tempesta benvarmere i L for enda bedre beskyttelse. Takknemlig for tips om noen kommer over det.
Ellers har jeg dette på lur for de våteste turene. Og ja, Gabba-jakke for ruskevære
Ankeltrekket er GripGrab CyclingGaiter som skal hindre at fuktighet føres inn i skoen, eventuelt via sokken.
Sokken er DexShell Ultra Thin som får skryt for å være vannavvisende samtidig som den er tynn nok til å få plass i alminnelig sykkelsko, ikke er så klam, og tørker raskere enn de tykkere, varmere versjonene.
Den lave skoen er den nye Shimano MT701 Gore-Tex som får skryt for å være destined to become a gravel-bikepacking classic.
Den tykke hansken er Gore Gore-Tex Thermo, som jeg liker i kaldt og fuktig vær, men som dessverre blir våt i regn over lengre tid.
Buksa er den klassiske Castelli Nanoflex 2, lett og luftig og samtidig vannavvisende. Ser beklageligvis ut til å ha gått ut av produksjon. Nye versjoner ser varmere ut (?).
Og: Jeg trenger tips om lette, gode hansker i neopren eller annet materiale. I mangel av nerding om neopren, har jeg et par rimelige White. De fungerer, men jeg mistenker at det er alternativer der ute som både er mer behagelige og har bedre funksjon. Tips tas imot med takk.
Alt dette utstyret skal prøves ut så snart det kommer regn. Og da mener jeg skikkelig vestlandsregn. Loddrett og sideveis. Tett som en vegg. Fra morgen til kveld. Gjerne med sludd og hagl. Det gleder jeg meg til.
Alt dette utstyret skal prøves ut så snart det kommer regn. Og da mener jeg skikkelig vestlandsregn. Loddrett og sideveis. Tett som en vegg. Fra morgen til kveld. Gjerne med sludd og hagl. Det gleder jeg meg til.
Raring ?
Sikkert
Men jeg liker kombinasjonen av krevende forhold og utstyr som fungerer. Det er bare så deilig å nyte elementene uten å bli ubehagelig kald og våt. Er kanskje bergenseren i meg som trekkes mot noe annet enn det forutsigbare og trygge - tør jeg si kjedelige? - østlandsværet. Men heldigvis hender det at himmelen åpner seg her også. Eller faller ned.
Det siste innlegget var jo noe av en indre monolog og oppsummering for meg selv, men kanskje er det nyttig for noen.
Der fant jeg jaggu meg et par benvarmere i L hos nord-italienske All4cycling. På salg.
Skal visstnok være en pålitelig forhandler, og det oppgis at de sender ut varer regelmessig under korona. Håper det går bra med de ansatte. Uvirkelig og tragisk hva italienerne går gjennom. Jeg er forberedt på forsinkelser og at de kanskje aldri dukker opp, men om de gjør det, er jeg nesten for godt dekket. Får variere etter temperatur.
Hvis det skulle komme en jakke på superdupersalg i XL (for plass til jakke under i det kaldeste regnet), blir det kanskje komplett Tempesta. Bare for å holde stilen. Selv med de irriterende hempene som Alpers skrev om her i tråden og i testen i Landevei.
Når jeg sammenligner benvarmere i L lånt av en kompis og tilsvarende i M som jeg dessverre må returnere, ser jeg at sistnevnte er Tempesta 2, og det sølvfargede refleksfeltet er elastisk med svart innside. På den eldre versjonen er refleksfeltet langt mindre elastisk og har en hvit innside. Vet noen om den siste, elastiske versjonen i Tempesta 2 er like vanntett?
Fortsatt interessert i tips om funksjonelle og behagelige hansker i neopren eller annet tilnærmet vanntett materiale til erstatning for mine enkle White neoprenhansker.
Sepeda, har du tenkt å bruke Tempesta benvarmere sammen med skutrekk fra Spatz? Bare lurer siden jeg har slike benvarmere og slike skotrekk, men det er jo til en viss grad verlappende i funksjon.
Sepeda, har du tenkt å bruke Tempesta benvarmere sammen med skotrekk fra Spatz? Bare lurer siden jeg har slike benvarmere og slike skotrekk, men det er jo til en viss grad overlappende i funksjon.
Jeg lurer selv.
Har bestilt benvarmere, siden de siste eksemplarene om kort tid vil forsvinne fra markedet. Men det kan lett bli smør på flesk sammen med Spatz Pro 2.
Jeg tenker at de kan være praktiske å ha i bakhånd for - ekstra beskyttelse i det aller kaldeste og våteste været; - synlighet på etapper i mørket (sølvfargede reflekser), særlig på langturer; - kombinasjon med andre, mer tradisjonelle skotrekk enn Spatz.
Som påpekt i test av den opprinnelige Spatz Pro (uten forsterkede felter ved ankelen på kranksiden), kan det også lønne seg å ha Spatz under benklærne, for å hindre enhver kontakt mellom benklær og strømper. Det reduserer faren for overføring av fuktighet.
Om jeg skulle ha bestilt Spatz i dag, ville jeg også sett nærmere på Spatz Roadman 2 med reflekser. Tenkte ikke over det da jeg gikk for Pro 2.
Jeg har brukt Tempesta i noen år nå. De fungerer fint ved passende Norsk sommertemperatur i grisevær typisk temp område 5-10 grader. Jeg brukr det sammen med skotrekk fra Velotoze, de gummitrekkene. Da legger jeg Tempesta utenpå. Den vannttette delen går fra underkant av kne og det blir da ganske tett helt ned. Skoa blir noe våte fra undersiden. Knikkersen tar unna det værste fra kne og oppover.
Spatz er varmere og vil fungere bedre ved litt lavere temperatur ift Tempesta (tror jeg, har ikke brukt de mer enn en gang). Spatz var veldig klamme og slitsomme å få på.Tror ikke de blir noen favoritt. Kommer heller til å satse på enkle ganske vanntette skotrekk som går til knær som jeg kjøpte på XXL, fra Vaude: https://www.xxl.no/vaude-bike-gaitor-long-skoovertrekk-svart/p/1150570_1_style Disse tar unna det værste av sprut og fungerer supert sammen med knikkers fra Tempesta. Bruker skotrekka også gjennom vinteren utenpå NRTH Japanther skoa mine. De beskytter glidelås og borrelås fra saltvannssprut.
Jeg blir ikke så varm i beina i kjølig vær, og opplever dem som behagelige. Antar at de andre versjonene enn Pro 2 er mindre isolerende.
Som kjent tas trekket på før skoene, som vist her. Nå har jeg fått til teknikken både av og på, og det går kjapt Men generelt regner det altfor lite og sjelden her. Ser ikke ut til å få det lovede skyllet i ettermiddag heller.
Sitat: tregil
Kommer heller til å satse på enkle ganske vanntette skotrekk som går til knær som jeg kjøpte på XXL, fra Vaude.
Har brukt disse i en årrekke, både den lange og den korte versjonen av samme trekk. Liker godt enkelheten. Men mine har en tendens til å bli fillete etter en stund. Og siden de er litt klumpete, har de hos meg slitt av litt farge på krank under lange, våre turer på grus. Men gode trekk!
Vurderer å prøve Gore som et kjapt alternativ for pendling.
Kjørte full pakke i 4-5 timer i jevnt sipevær med noen skikkelige skyller i går ettermiddag.
For den interesse det måtte ha:
Tempesta-nikkersen synes å oppfylle alle løfter. Behagelig, med minimal fuktighet. Det tilsier at jakka neppe står tilbake for min Gore.
Tempesta-lua med sin Sherlock Holmes-klaffe bak hindret effektivt vann fra å sildre ned i nakken.
Virkelig synd at Castelli ikke satser videre på den komplette pakken som Tempesta engang var.
Gore C7 Active-jakka var som alltid behagelig kjølig. Synes den treffer godt på balansen mellom tetthet og pusting. Fuktighet kommer gjennom etter noen timer, men man blir ikke våt.
Nå må det sies at jeg kjørte på med GripGrab ankeltrekk over sokker, under skotrekk (!). Alt for å isolere sokkene fra fuktighet
Vil nok kjøre enklere og mindre varme kombinasjoner for kortere turer, men uansett greit å vite at jeg trolig kan holde meg tørr på føttene på fremtidige dagsetapper i 0-10 grader og regn uten å ty til brødpose e.l.
Fornemmer at Gore-Tex skoene vil bli hyppig brukt i allslags vær. Spent på hvordan de fungerer både i oppholds- og ruskevær uten trekk. Har tro på å kombinere dem med GripGrab-ankeltrekkene når det er fuktig. Kanskje til og med sokkene DexShell Ultra Thin. Passformen passer meg, den ikke har så myk såle som jeg fryktet, og de er gode å gå i. Hva gjelder utseende, har man jo lov til hva som helst i blandevei/gravel.
Men det jeg mangler er gode hansker til erstatning for mine rimelige neopren-hansker fra White, der sømmene lett går opp og varmen i neoprenet raskt går tapt.
Har allerede Gore C5 Gore-Tex Thermo. Disse er i utgangspunktet gode og varme, men på lengre turer i regn blir fôret til slutt både vått og kaldt.
I andre tråder leser jeg at det samme gjelder Tempesta-hanskene.
Finnes det kvalitetshansker i neopren e.l. som i vått og kaldt vær faktisk holder hendene varme også i lange nedstigninger eller andre strekk der intensiteten er lav?
Hansker er utfordring. Beste løsning jeg har kommet fram til er Barmitts. Naturligvis med ulemper som ikke å komme ned i bukken, vindfang og totalt ustilig. Holder meg derimot tørr på hendne. Venn vinterstid😀
Beste løsning jeg har kommet fram til er Barmitts.
Ser poenget, men barmitts er bare ikke min greie Har prøvd flere versjoner. Selv i minus 20 blir det ikke riktig for meg. Og ikke bare fordi man ikke kan ligge i bukken uten å ty til versjonene som er virkelige seil. Jeg bare liker ikke at hendene er inne i et varmt, lite rom mens resten av kroppen er ute i den frie natur Men vet at mange liker det, og det er utvilsomt både varmt og potensielt helt tørt.
Da ser jeg fortsett etter drømme-hanskene, gjerne i neopren, som holder bedre på varmen også i lange nedstigninger og rolige partier i pøsende regn
Skjønner godt at du ikke gidder Barmitts på denne tiden av året, men om vinteren er det fantastisk å kunne sykle med vanlig tynne hansker uten å fryse på fingrene.