Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 11 1 2 3 4 5 6 7 10 11

Å sitte riktig - posisjonstråden

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602362 21/04/2020 14:05
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Trenger hjelp. Sikkert noen her som har spurt tidligere men orker bare ikke lese. Dere får evt sitere tidligere innlegg.
Setet mitt (spesh power) står nå 6-7cm bak senter krank, helt i vater. Satt setet mitt litt ned og føler da at jeg får et mer effektivt tråkk. Problemet mitt er nå bare at jeg får veldig mye vekt fremover og blir sliten i skuldre og armer. Har ikke sinnsykt drop, men er konkurransesyklist og trenger en aero posisjon. 120mm stem ble satt på etter mye smerter i skuldre med 100mm. Jeg har relativt lange armer i forhold til høyden min på 182, kan det lønne seg med et enda lengre stem?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: AntonS] #2602445 22/04/2020 06:48
H
Hapatron Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Hvordan har du målt sete-vinkel? Fra bakside til tupp, eller kun tupp? Power kan ofte virke bedre med tuppen bittelitt oppover for å stabilisere hele røven i "gropa på setet" slik at du ikke faller like mye fremover.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602477 22/04/2020 08:50
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Komplisert den der.

Egentlig umulig å svare på uten å se og muligens måle. Vekten går tre plasser. Armer, sal og føtter.

Vekt i sal kan du vanligvis få ved å flytte den bakover eller nedover. Dvs. er du for langt bak vil man da ofte bare flytte seg fremover i salen - så ikke en absolutt sannhet, men for de fleste vil det hjelpe å flytte den bakover. Hva gjelder nedover kan du fint flytte styre ned samtidig for å beholde drop. Det virker dog bare så lenge som man ikke mister vekt over føttene.

Desto mer vekt i salen desto mindre over armene.

Mitt tips vil være å prøve noen få mm lengre bak. Se om det gir noen annen følelse.

Leste en studie som viste at -7% er hva mange foretrekker. Personlig er det helt sjanseløst for meg da jeg som deg da kun blir hengende over skuldrene. Hvordan en del proffer klarer det aner jeg ikke. Så tynne at det er lite vekt som kommer fremover?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Hapatron] #2602487 22/04/2020 09:21
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ifølge rævguruene hos Spesh er det noe feil med sittestillingen din om du må kompensere med tuppen opp på et Power-sete.
Min første tanke er: Invester i en sykkeltilpasning (om slikt lar seg gjøre i disse koronatider da). Det virker på meg som at du famler i mørket.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602499 22/04/2020 09:55
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
power arc trenger i alle fall tuppen litt opp visuelt, men det er fordi den har en liten grop man skal sitte i, og om man legger et vater på toppen ser man at det totalt sett ligger flatt - vanlig power er vel litt flatere i formen tror jeg?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602574 22/04/2020 13:31
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Takk for svar.
Blir fort en sykkeltilpasning ja, Valentino.
Setet peker svakt svakt oppover, et sted mellom en og to grader, men er i vater om man måler fra lengre bak på setet, siden det er en «grop».
Prøvde å sette setet tilbake noen mm i dag, kan ikke si jeg syntes det var så mye bedre. Men tar jeg KOPS-testen (knee over pedal spindle) ser jeg at kneet står noen centimeter foran pedalakslingen når kranken står klokken 3.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602597 22/04/2020 16:09
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg synes KOPS er en dårlig test. Litt som BMI kan den muligens gi en røff pekepinn, men kan aldri bli et nøyaktig mål slik jeg ser det ettersom den feks ikke tar hensyn til lengde på overkroppen, høyde på styret osv.

Så høres det ut som du muligens sitter veldig langt frem. Nå er jeg aldri motstander av sykkeltilpasning da man fort kan lære mye, men da hadde jeg prøvd noen mm til først. Tror du får mer ut av sykkeltilpasningen også hvis du forsker litt på forhånd. Det spørsmålet du nok får flest ganger i løpet av ei slik økt er "hvordan føles det?".

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2602604 22/04/2020 16:52
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Takk for gode råd Havre. Har skjønt at jeg har ganske korte bein i forhold til høyde med 84cm inseam og 182cm kroppslengde. Vet du hva slags effekt det har på seteposisjon? Hadde setet i utgangspunktet ganske langt bak, men flyttet fremover fordi jeg også der følte jeg fikk mye vekt fremover på styret. Muligens med litt mer tilt nedover på setet.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602606 22/04/2020 17:06
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Lik meg da. Desto mer av kroppen som kommer foran kranken desto mer vekt over styret. Så med lang overkropp relativt til lårbeinet ("korte bein" vil også variere her ettersom man kan ha et langt lårbein og "veldig kort" leggbein) mer vekt kommer fremover mot styret. Der vil også armlengde påvirker ettersom lange armer vil føre til at man sitter mer oppreist osv. Ikke enkelt- litt derfor jeg anbefaler å forske litt selv før evt sykkeltilpasning slik at man har bedre forutsetninger for å stille gode spørsmål og å forstå hva en sykkeltilpasser sier og anbefaler.

Kommer man veldig langt tilbake slik at knekken i hofta blir ekstrem vil man sannsynligvis miste effekten på et tidspunkt. Det er en hypotese og ikke noe jeg har klart å finne noe på.

Hvor har du cleats'n? Å flytte de bakover vil utifra min erfaring flytte vekten litt bakover.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2602616 22/04/2020 17:40
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Havre
Hvor har du cleats'n? Å flytte de bakover vil utifra min erfaring flytte vekten litt bakover.

Dønn bakerst. Etter tips fra Bike Fit James/Francis Cade på YT ICON_WINK
Har nok også relativt lange armer ja, og tror hovedproblemet mitt er å kunne sitte komfortabelt i en aero stilling. Har slammet stemmet på en sykkel med ganske lang headtube (Scott Addict str 56) men styret er ikke spesielt lavt av den grunn.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602621 22/04/2020 18:03
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Ok. Ikke mye å ta på der da. Så fremt du ikke har Speedplay som visstnok skal være vanskelig å få helt tilbake (utifra hva jeg har lest - aldri prøvd Speedplay selv).

Drop er ikke ensbetydende med aero da man risikerer å spenne seg i skulderpartiet hvis man havner for langt ned. Men om det er tilfellet hos deg aner jeg selvsagt ikke.

Jeg har brukt mye mye tid på sittestilling. Jeg filmer meg selv på rulla og analyserer vinkler med et program. Delvis for at lange turer ikke skal by på unødvendig ubehag selvsagt, men også fordi jeg er litt nerd på den slags og ønsker vel som deg å bli så aero jeg kan bli uten at det blir plagsomt. Det som har overrasket meg mest med all den "forskningen" er hvor lite som skal til for å forandre følelsen. Noen forandringer kan gi en helt annen følelse uten at man egentlig kan se forandringen på vinklene. Mens andre er motsatt igjen.

Sykkeltilpasning er aldri en dårlig idé, men jeg hadde da prøvd meg på noen ekstreme forandringer. Hva skjer - så fremt du ikke har kuttet styrerøret - hvis du flytter styret helt opp? Det er ikke nødvendigvis ønskelig på sikt, men la oss si at du knapt merker noen forskjell. Da har du muligens isolert problemet litt til sal-plassering (krankarm-lengde påvirker også en smule, men mindre viktig og ofte svært dyrt å forandre).

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2602624 22/04/2020 18:16
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Ok. Ikke mye å ta på der da. Så fremt du ikke har Speedplay som visstnok skal være vanskelig å få helt tilbake (utifra hva jeg har lest - aldri prøvd Speedplay selv).

Shimano ICON_SMILE

Hva skjer - så fremt du ikke har kuttet styrerøret - hvis du flytter styret helt opp? Det er ikke nødvendigvis ønskelig på sikt, men la oss si at du knapt merker noen forskjell.

Hehe, det var det da.. Kjøpte sykkel brukt og kappet. Men synes det er rart om styrehøyden er problemet her, da Addicten er såppas høy i fronten.
Føler meg nesten mer komfortabel i bukken enn på hoods, er det et tegn på ønske om et enda lavere styre kanskje?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602630 22/04/2020 18:28
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Ok. Du får vente ned lavere styre til du har fikset problemet du nå har ICON_SMILE

Da er det vel å sette ned høyden på salen. Begrenser seg selvsagt litt hva man kan gjøre der hvis man antar man sitter ganske riktig høydemessig. Det sagt ofte en justering man gjør samtidig som man flytter salen bakover ettersom man da i praksis flytter settet litt opp ved å komme lengre unna pedalene. Igjen noen mm kan gjøre en stor forskjell.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602631 22/04/2020 18:34
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Høyden er nå ca 74,5 cm, passer bra med både 109% og 0,883-metodene. Skal man flytte setet tilbake igjen da? Synes 9 cm bak krank (som den står nå) allerede er ganske mye.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602636 22/04/2020 18:45
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Umulig for meg å si. 93.5cm inseam, men sitter omtrent 1cm lavere enn 109%. Helt umulig for meg å sitte normalt med 109% helt opp. Det betyr selvsagt ikke at det er riktig for deg, men jeg ser på de nevnte klippene at vinkelen i ankelen blir helt feil med 109%. Uten at jeg tenker og merker noe særlig av det selv så ender jeg opp med å "strekke" ankelen nederst i tråkket. Spesielt på venstre side. Cleats'n helt tilbake vil gjøre beinet litt kortere også - uten at jeg vet hva 109% er basert på hva gjelder cleat-plassering. Om det skyldes lav bevegelighet et sted eller hva det er aner jeg ikke. En sykkeltilpasser kunne muligens ha svart på det. Uansett. Ikke nødvendigvis et problem å være litt lavere enn 109%. 5mm kan gjøre en enorm forskjell og 2 er muligens nok.

Hvor mye du gidder å skru kan jeg heller ikke svare på ICON_LAUGH selv om det hadde vært morsomt å høre om dine opplevelser av den type forandringer. Kanskje enda morsommere hvis du stikker på sykkeltilpasning selvsagt.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602638 22/04/2020 19:03
P
Preacher Offline
Medlem
Medlem
P
Nå har jeg lest opp og ned og i mente, til jeg ble lei og litt til, men jeg blir ikke klok på hvilken høyde setet bør ha.
Jeg har følgende vitale mål:
Vingespenn 193cm
Høyde 182cm
Inseam 82,5cm
Lårbein ca. 40cm (usikker på relevans, men det ble nevnt over her..)
Stem er 90mm.
Noen gode og konkrete råd? For igår ble jeg sittende å hoppe mens jeg trødde ut ned en bakke, og det har jeg skjønt er ensbetydende med for lavt (?) sete.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Preacher] #2602639 22/04/2020 19:08
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Preacher
Nå har jeg lest opp og ned og i mente, til jeg ble lei og litt til, men jeg blir ikke klok på hvilken høyde setet bør ha.
Vingespenn 193cm
Høyde 182cm
Inseam 82,5cm
Stem er 90mm.
Noen gode og konkrete råd? For igår ble jeg sittende å hoppe mens jeg trødde ut ned en bakke, og det har jeg skjønt er ensbetydende med for lavt (?) sete.

Enda en med korte bein og lange armer ser jeg ICON_LAUGH Da hørtes kanskje 90mm stem litt kort ut? Men det spørs på rammestørrelsen selvsagt

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602640 22/04/2020 19:10
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
@preacher
Gang inseam med 0,883 så har du et ganske bra start-tall (72,8 for din del), som kan justeres opp eller ned en cm ut i fra hvor mye du vinkler ankelen nedover i tråkket, til krankarmslengde osv...

Redigert av bjarnetv; 22/04/2020 19:11.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: bjarnetv] #2602642 22/04/2020 19:22
P
Preacher Offline
Medlem
Medlem
P
Sitat: AntonS
Sitat: Preacher
Vingespenn 193cm
Høyde 182cm
Inseam 82,5cm
Stem er 90mm.

Enda en med korte bein og lange armer ser jeg ICON_LAUGH Da hørtes kanskje 90mm stem litt kort ut? Men det spørs på rammestørrelsen selvsagt

Glemte å nevne rammestørrelsen ja, den er 56. Hva det vil si i Fuji, aner jeg ikke, om de er tro i størrelsen.
Og ja, kommodebein og apearmer er et direkte sitat av fruen ICON_TONGUE
Sitat: bjarnetv
@preacher
Gang inseam med 0,883 så har du et ganske bra start-tall (72,8 for din del), som kan justeres opp eller ned en cm ut i fra hvor mye du vinkler ankelen nedover i tråkket, til krankarmslengde osv...

Skal prøve dette igjen, mener jeg har testet dette tidligere uten å helt komme noen vei, men gir meg ikke så lett.
Prøver å ikke vinkle allverdens, men har mer enn nok med å legge trykket på innsiden av høyrefoten, så det pleier å gå litt i ball for meg alt som må tenkes på.
Akk det bare var å trø avgårde du..

Redigert av Preacher; 22/04/2020 19:23.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602645 22/04/2020 19:35
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Hvis du ikke har noe ubehag er det en god plass å være. Som du sier hvis du hopper er det gjerne et tegn på for lav sal. 3mm høyere til neste tur så får du se om du fortsatt hopper tenker jeg. I alle tilfeller smart å ikke justere mer enn en ting om gangen.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2602654 22/04/2020 20:16
P
Preacher Offline
Medlem
Medlem
P
Hvis du ikke har noe ubehag er det en god plass å være. Som du sier hvis du hopper er det gjerne et tegn på for lav sal. 3mm høyere til neste tur så får du se om du fortsatt hopper tenker jeg. I alle tilfeller smart å ikke justere mer enn en ting om gangen.

Da skal jeg ‘nulle’ ut med 72,8cm, og så tar jeg 3mm opp frem til jeg slutter å hoppe.

Takk for hjelpen!

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602657 22/04/2020 20:25
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Du får se om det fungerer før du takker ICON_LAUGH

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602672 22/04/2020 21:39
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis du ikke har øvd mye på høye kadenser, kan det også bare være at du hopper fordi kroppen/beina dine ikke er vant til å spinne raskt. Jeg merker ofte stor forskjell på starten av sesongen når jeg nesten bare har sykla på rulla med maks 100rpm og når jeg kommer ut og for eksempem må over 115-120

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2602681 23/04/2020 05:06
P
Preacher Offline
Medlem
Medlem
P
Sitat: vetleg
Hvis du ikke har øvd mye på høye kadenser, kan det også bare være at du hopper fordi kroppen/beina dine ikke er vant til å spinne raskt. Jeg merker ofte stor forskjell på starten av sesongen når jeg nesten bare har sykla på rulla med maks 100rpm og når jeg kommer ut og for eksempem må over 115-120

Man lærer stadig noe nytt!

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602738 23/04/2020 07:52
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Tidligere så justerte jeg sykkelen etter 0,883 formel og KOPS.
I etterkant har jeg gradvis tilpasset sykkelen etter følelse. Og ender opp med å sitte 12-13 mm høyere enn anbefalt sittehøyde.
Betraktningen er at tråkket blir bedre av det.
Flere her som sitter "alt for mye høyere enn anbefalt"? Har knekk i kneet når tråkket er nede og ikke i nærheten av å gynge.
I så måte så er det jo ikke for høyt..

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602754 23/04/2020 08:23
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Justering av sittehøyden etter 0,883 formel eller andre formler blir som å finne makspulsen ved å ta 220-alder. Som nevnt over her er jo forskjellen man har i vinkelen i ankel i bunntråkket og hvor på setet du måler høyden kan fort utgjøre over 2 cm forskjell. Noen målinger tar jo heller ikke hensyn til kranklengden.

Ta og sjekk feks fra senter krank og opp til setet. Bare å flytte målingspunktet litt frem og tilbake på setet utgjør ganske mye. Nå er det jo mange som liker å flytte seg litt frem og tilbake på setet i forhold til om man sykler i bakker eller flatt så noe variasjon i setehøyden har man jo uansett under en tur.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602760 23/04/2020 08:33
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jepp. Og disse "formlene" gir ikke alle samme svar. 0.883 setter meg omtrent 2cm lavere enn 109%. Men da er man i det minste innenfor et eller annet rimelig område.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602932 23/04/2020 18:14
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Yes yes da satt jeg setet litt tilbake i dag og det var litt bedring, men langt i fra bra. Men er vel veien å gå.
Det som gjør meg skeptisk er at når jeg drar på over terskel i bakker over ~7% må jeg fremover på setet for å få kraft i pedalene. Det er vel fordi effektiv setback blir større i oppoverbakker? Men da blir jo også effektiv setehøyde enda lavere.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2603143 24/04/2020 17:01
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Utenfor mitt kunnskapsområde her, men da høres det ut for meg som du har salen for høyt. I bakker glir man gjerne litt bakover som gjør at du sitter lengre unna pedalene (altså du sitter høyere). Hvis du da drar deg fremover kan det tyde på at du prøver å utligne den forskjellen i høyde ved å flytte deg fremover i salen.

Gir mening for meg ettersom du nylig har satt salen bakover. Du satte den muligens ikke ned på samme tid?

Veldig åpen for å ta feil der, men fungerer slik for meg.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: AntonS] #2603258 25/04/2020 13:41
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: AntonS

Dønn bakerst. Etter tips fra Bike Fit James/Francis Cade på YT ICON_WINK

Sikkert en selvfølgelighet for de fleste som leser her. Nettopp kjøpt nye sko og har eksperimentert litt med plassering av cleats (pga tipset til Havre). Påfallende stor effekt på sittestillingen og følelsen i tråkket da jeg flyttet de nesten helt bak. Må ikke glemmes av de som sliter med sittestillingen.

Side 5 av 11 1 2 3 4 5 6 7 10 11

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå