Tok runden i går ettermiddag/kveld. Syklet på grussykkel med 35 mm med pigg:
- Tok løypetraseen fra toppen av Kjelsås og til Hammeren. For det meste greit, men noe partier på slutten med speilblank holke, så litt småskummelt. Anbefaler bilveien inn til Hammeren. - Ullevålseterveien fra Hammeren til demningen på Skjærsjøen: Veldig fine forhold! - Demningen til Kikut: Veldig ålreite forhold til litt før Bjørholt. Noen partier med speilblank holke her, så måtte ta det litt rolig. Men etterhvert var det bare å holde seg midt i veien. Bakkene ned til brua ved Hakkloelva gikk også fint. - Kikut til Sørkedalen: Veldig fine forhold, men lønte seg for meg å ta det rolig ned bakkene, ettersom det kommer noen isete partier når man nærmer seg Sørkedalen.
Alt i alt veldig bra forhold, og har du terrengsykkel og bredere dekk så blir jo ting mer behagelig.
Forsøkte meg mot Kikut i dag, men et tynt lag med nysnø på is fra toppen av skjærsjøbakken gjorde at jeg ga meg før Bjørnholt. Med 38mm pigg var ikke det så gøy. Det er Iallefall så og si bart rundt Maridalsvannet og helt greit opp til Skjærsjøen
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2019/ 2020
[Re: Alpers]
#259262124/02/202015:10
Fine forhold i høyden langs Ring 4 i dag, men se opp for strekk med is, ofte under tynt lag av snø.
Blanding av bart føre, slaps og is i oppstigningen fra Sørkedalen.
I nedstigningen fra Bjørnholt til Hammeren veksler det mellom smeltende is, ren holke og fuktig, fin grus.
Ta det for all del rolig. Det siste rednings- og helsetjenestene trenger i ukene fremover er å måtte hente ned og ta hånd om forulykkede syklister. Eller måtte si nei.
#259524114/03/202015:15
Ser nydelig ut! I Østmarka er det stort sett bart frem til krysset hvor man velger mellom retning Oppsal/Hellerud eller Mariholtet, deretter snø/is til Mariholtet. Tipper hele Østmarka er farbar uten pigg neste helg. Mange turgåere, barn og hunder i helgene som vanlig.
Create the problem and sell the solution
#259564116/03/202015:30
Ser nydelig ut! I Østmarka er det stort sett bart frem til krysset hvor man velger mellom retning Oppsal/Hellerud eller Mariholtet, deretter snø/is til Mariholtet. Tipper hele Østmarka er farbar uten pigg neste helg. Mange turgåere, barn og hunder i helgene som vanlig.
Var i Østmarka (debut) i dag. WTB Cross Boss 35mm. Planen var å sykle Lindebergåsen og sørover forbi Nøklevann og mot Sandbekken, men nordfra var det mye snø og is. Klarte å komme innpå grusvei ved Trasop skole. Derfra var det helt prima, kun små partier med snø, ellers tørt og mye deilig gjørme.
Vaske en så skitten sykkel når borettslagets hageslanger er stengt er også en fin karantene-aktivitet
#259606618/03/202020:55
Oppstigningen fra Sørkedalen mot Sandungen er bakt i solen i flere dager og er bar og tørr.
I høyden er det varierende føre ...
...og hjemturen i kveldsmørket langs Ring 4 gikk vekselvis på blank holke og sporete krystallisert (?) snø. Mer krevende enn for kun et par dager siden. Fortsatt strekk med snø og is i nedstigingen mot Sørkedalen.
Ikke akkurat noe jeg kan anbefale, og vær for all del forsiktig, men for eventyrlystne som har vært uten en vinternatt er det utfordrende moro. Øyeblikkene gjør det verdt det.
[Re: yolo]
#259658521/03/202014:37
Var i Østmarka (debut) i dag. WTB Cross Boss 35mm... Vaske en så skitten sykkel når borettslagets hageslanger er stengt er også en fin karantene-aktivitet
Godt å høre at din CAADX får kjørt seg! Pass på, ellers blir du en blandeveissyklist før du vet ordet av det
(Avsporing slutt!)
[Re: Sepeda]
#259669422/03/202008:11
Prøver å skjerme CAAD-en for skjermer, men sånn bikewash-sak er kanskje ikke så dumt. Har trillet ned på selvvasken på Kiellands plass med vaskebøtte i hånden noen ganger nå. Fungerer greit det egentlig, selv om noen bilister får litt melt-down av å være bak en syklist i køen..
#259671422/03/202009:28
Bikewasher er genialt. Bruker det selv på vinteren når det er (fare for) frost og jeg ikke bruker hageslangen. Fyll med varmt vann inne, bær ut, spyl og bær inn. Kan også tas med på reiser der det er behov for det.
[Re: Elmersen]
#259671722/03/202009:33
Var en tur litt nord for Østernvann, mot Brunkollen i går. Tungt og ganske vått føre, snøfritt til noen hundre meter etter Østernvann, så snø/slush/is etter det. Kjørte piggfritt, så jeg snudde. Noen uker til, så blir det vel helt bart.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
[Re: ganskefort]
#259735425/03/202012:01
Edit: ser nå at Sepeda skriver at det er bart fra Sørkedalen til Sandungen! (Lover å lese bedre neste gang, Sep).
Nei, beklager, her er det jeg som var upresis.
Selve oppstigningen fra Sørkedalen i retning Sandungen er stort sett bar, men straks man kommer i høyden, var forholdene for en ukes tid siden krevende, med lange strekk med snø og is. Er neppe smeltet.
#259738225/03/202014:00
I Drammensmarka har jeg ikke håp om grusturer før godt uti mai, så i mellomtiden holder jeg meg på asfalten. Grussykkelen min er uansett Korona-fast på verksted.
[Re: Elmersen]
#259750826/03/202008:58
I Drammensmarka har jeg ikke håp om grusturer før godt uti mai, så i mellomtiden holder jeg meg på asfalten. Grussykkelen min er uansett Korona-fast på verksted.
Vet ikke hvor jeg tar optimismen min fra, men den var der denne uka. Jeg tenkte at det ville være bart på skogsbilveier i Bærumsmarka, Sørkedalen, Nordmarka osv. Åpenbart for optimistisk. Men, om et par uker kan det fort være bedre forhold, tror jeg. Og det vil vi trenge, for akkurat nå kjennes det som at aktiviteter der det ferdes folk blir mer og mer uglesett. Inn i skauen kan altså være et godt alternativ.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
#259758226/03/202012:40
Østmarka er 95 % bar nå! Syklet i dag fra Ellingsrud, via Mariholtet, Nøklevann og Skullerudstua og så en langs fylkesveien med en runde rundt Sandbakken mot Krokhol. Helt nydelig det. Er en del veier som ligger inne som "trillesti" i marka-kartet, noen som vet hvor farbart det er med cx på disse? Samme standard som Nordmarka?
Lite folk også, utenom et par "knutepunkt.
[Re: Jåddhå]
#259768826/03/202021:23
Helt inn til Brunkollen i Bærumsmarka i går. 95% bart, noe skitten snø i noen skyggepartier. Ganske vått og skittent, så klart, men absolutt mulig å sykle greit opp og ned med 35 mm dekk.