Anbefaling av karbonhjul?
|
Re: Anbefaling av karbonhjul?
[Re: Anders_T]
12/03/2020 18:14
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Ser en del billighjul (F.eks LB) (kan) bygges med Novatec D411SB/D412SB - som jo er oppsiktsvekkende billige og lette. Det lover jo ikke bra for holdbarheten generelt sett, men er det noen som faktisk har noen erfaring med disse eller vet noe mer om de? Sparer jo vesentlig med både vekt og cash sammenlignet med f.eks DT Swiss 350, som vel ofte blir alternativet. Men det hjelper lite om de må byttes ofte.
|
|
|
12/03/2020 19:08
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Jeg har ingen personlige erfaringer med Novatec (i den grad det er viktig), men finnes mye av den slags på diverse forum rundt omkring. Mitt inntrykk er at omdømmet er veldig bra. Novatec (eller Joytech) er ikke noe smågutt i bransjen. Såvidt jeg vet er de verdens største produsent?
Jeg skal ikke anbefale noen noe når det kommer til nav. men jeg sykler ganske mye og jeg har aldri byttet lager eller hatt problemer med mine nav (det kan være flaks). To av de burde nok ha vært byttet, men et billig hjulsett jeg ikke har noen interesse av å ta vare på. Så hvor mye har det å si for oss vanlig dødelige? Sykler du 25k i året så ser jeg absolutt verdien av å ha nav som holder lengre - selv om jeg ikke kan si at f.eks DT Swiss holder lengre enn Novatec - ei heller at de ikke gjør det.
|
|
|
12/03/2020 20:40
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Er det verste som kan skje at man må bytte lager litt oftere? Hvor mye koster noe sånt typisk? Gjorde det på to hjulsett nå nylig, til veldig ulik pris, et par hundrelapper til 1400. Sistnevnte er jo omtrent diffen opp til 350, så da kan jo vinninga fort gå opp...
|
|
|
12/03/2020 20:49
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Er det flere ting enn lagre som ryker på nav? Alu boss, kanskje om man ikke strammer låseskruen ordentlig? Mine kinahjul er Speedsafe med powerway nav. Funker veldig bra. Jeg syklet 18k i fjor, men ikke alle på disse hjulene. Har byttet lager en gang bak. På et annet lokalt bygd bakhjul med samme felgen hadde jeg sram 900 nav. Der holdt bare lagrene 3 måneder om gangen. Jeg fant ikke grunnen, men har nå byttet ut dritten og satt på dt350.
|
|
|
[Re: sun flyer]
12/03/2020 21:09
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: Valentino]
12/03/2020 21:25
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Lurer også litt på det med nav. Jeg har standardisert Swiss-240 som "enhetsnav" her i huset. Det var fordi jeg ønsker å holde meg på kun ett nav, for å gjøre logistikk/service enkelt. Og av alle nav som har god anseelse, og er i enkel handel, fallt valget mitt på 240 (kunne teoretisk sett landet på andre ting). Lurer jo også litt på "hva f*** kan gå galt" når det kommer til NAV? Altså utover at lagre ryker. Men hallo, maskinlagre koster en slikk og ingenting. Du "må" ikke kjøpe DT swiss sine lager, du kan kjøpe de fra en kulelagerspesialist liksom, og de har sannsynligvis bedre kvalitet, til en lavere pris. Hva annet på ett NAV kan gå i stykker? Det lurer jeg veldig på. Hva er en flense?
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
12/03/2020 21:30
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
[...] Du "må" ikke kjøpe DT swiss sine lager, du kan kjøpe de fra en kulelagerspesialist liksom, og de har sannsynligvis bedre kvalitet, til en lavere pris. Vil jo bare nevne at maskinkulelagre er enn latterlig stor industri (mye større enn hele sykkelmarkedet sannsynligvis), og produktene selges i motsetning til sykkelhjul (som i stor grad selges på finuerlig marketing) basert på "faktisk kvalitet / presisjon". Så det er enkelt å være relativt trygg på kvaliteten du kjøper. Og siden volumene er så store, så er de fantastisk billige selv i god produksjon, med mindre du selger de gjennom en nisje-butikk. Eksempelvis: Å kjøpe kulelager fra en sykkelbutikk, enn modellfly-butikk og. lignende sørger som regel for at det tas en helt latterlig fortjeneste. For den ene gangen hvert 2-3 år du bytter kulelager i navene, bryr du deg egentlig ikke om de koster 5,- eller 500,-, og de fleste bryr seg (eller vet) ikke at dette er fra de lavere hyllene hva gjelder presisjon/kvalitet. Men når du kjøper dette fra de som kun selger kulelagre for industrielle formål, så kan du få veldig gode lagre til en pris som ligner mye mer på 5,- enn 500,-
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
12/03/2020 21:41
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Eikene ankres i navets flens. På engelsk heter flens flange.
|
|
|
12/03/2020 21:52
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Eikene ankres i navets flens. Ren poesi.
|
|
|
12/03/2020 21:53
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva annet på ett NAV kan gå i stykker? Det lurer jeg veldig på. Frihjulsmekanismen kan ryke. Er kanskje eit mindre problem på racer enn på MTB.
Redigert av -Jan; 12/03/2020 21:54.
|
|
|
12/03/2020 22:00
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Hva annet på ett NAV kan gå i stykker? Det lurer jeg veldig på. Frihjulsmekanismen kan ryke. Er kanskje eit mindre problem på racer enn på MTB. ja det er selvsagt sant. Men på alle NAV (ihvertfall de det står ett merkenavn på), så er vel det en "forbruksvare" på linje med kulelager, som det er relativt enkelt å skaffe reserve av. Eikene ankres i navets flens. På engelsk heter flens flange. Aha. Selv kjører jeg bare straight pull-nav. Om det gjør konstruksjonen sterkere har jeg vel ingen grunnlag for å påstå, men jeg kan se for meg at den er det(?)
|
|
|
12/03/2020 22:13
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trur ikkje det er forbruksvare på DT eller Chris King. Kanskje kan du skaffe reservedelar, men det er jo ein kostnad i både pengar og tid.
|
|
|
12/03/2020 22:53
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Nei mulig de holder lenge gitt godt vedlikehold. Jeg har aldri måtte bytte (pga slitasje) på DT Swiss. Men har byttet innmaten (ratchet) for lydens skyld (oppgradering til 54T), samt flere boss (overgang fra Shimano til XD og XDR).
I alle tilfeller har det ihvertfall vært enkel tilgjengelighet på delene. Men de har hatt DT-priser da selvsagt ..
|
|
|
13/03/2020 06:34
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Zipp er vel kanskje litt beryktet for at flensene kan ryke: https://www.youtube.com/watch?v=oiCIcCff0EMMine kinagreier får denne behandlingen ca 5-10 mil pr uke: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=116561&filename=sykkel til jobb (2).jpg) Eneste som ryker er bagasjebrettet. Er på mitt tredje for de to siste årene..
|
|
|
13/03/2020 12:25
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Jeg aner ikke hva lageret faktisk er nå f.eks Mavic selger lager, men sjanseløst at de skal produsere noe som er bedre enn hva SKF osv. produserer (antar det kun er rebrand uansett som koster mer og ikke noe annet). De store produsentene produserer lager til helt andre applikasjoner enn sykkel hvor kravet til presisjon er på et helt annet nivå. https://www.youtube.com/watch?v=o7iZVfSDbiAHambini igjen, men selv de som ikke tåler trynet hans burde ikke bli for irritert over den videoen. Ikke like mye barnslig språk som i mange av hans andre videoer. Veldig greit forklart hvis man er nysgjerrig på lager, kvalitet osv.
Redigert av Havre; 13/03/2020 12:26.
|
|
|
[Re: Havre]
13/03/2020 12:48
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Jeg aner ikke hva lageret faktisk er nå f.eks Mavic selger lager, men sjanseløst at de skal produsere noe som er bedre enn hva SKF osv. produserer (antar det kun er rebrand uansett som koster mer og ikke noe annet). De store produsentene produserer lager til helt andre applikasjoner enn sykkel hvor kravet til presisjon er på et helt annet nivå. https://www.youtube.com/watch?v=o7iZVfSDbiAHambini igjen, men selv de som ikke tåler trynet hans burde ikke bli for irritert over den videoen. Ikke like mye barnslig språk som i mange av hans andre videoer. Veldig greit forklart hvis man er nysgjerrig på lager, kvalitet osv. Jeg antar stort sett alle lager som sitter i sykkelnav (eller andre applikasjoner) er produsert av SKF eller en av de andre 3-4 store produsentene. Alle disse produsentene produserer hele spekteret fra "dårlige" lager til "veldig gode lager" til ulike priser. Kulelager er vel ett av de få stedene man kan si at man "faktisk" får det man betaler for, gitt at man kjøper det direkte fra produsenten. Men når man ikke kjøper direkte fra produsenten, altså eksempelvis kjøper det via ett sykkelmerke eller andre mellomparter, så øker alltid risikoen for at man kjøper "dårlige" lager til premium priser. På en sykkel er det ganske få lager i bruk, så det er ikke noe "big deal" for meg å betale overpris for kulelager de få gangene jeg trenger det. Men jeg fløy RC-helikoptre i sin tid, og jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke var spesielt flink, så jeg krasjet ganske mye. I en gjennomsnittlig krasj kunne det ryke 3-10 kulelagre. På den tiden kjøpte jeg alltid kulelager direkte fra nettbutikker som kun selger kulelager. Prisen man måtte betale om man skulle kjøpe de samme lagrene fra smallsize.no eller andre butikker som spesialiserer seg på radiostyrte fly/helikoptre var helt horribel til sammenligning. Om det står eksempelvis DT SWiss på kulelageret, så er nok påslaget enda verre 
Redigert av vviz; 13/03/2020 12:49. Rediger grunn: Skrivefeil
|
|
|
13/03/2020 12:53
|
Menkromsen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kan legge inn noen personlige erfaringer jeg har med dyre karbon-hjul kontra "billige", type Unaas SS-55 Har kjørt mye på Unaas SS-55 (LTD?) pariserhjul. De er noen år gamle. Føles relativt raske i høyere fart. Triller OK. Bremser OK. Merker vind greit, dog de er jo nokså dype med 55mm. Kjøpte senere Campa Bora 50 One, pariserhjul på tilbud. I motsetning til Unaas hjulene oppleves disse MYE stivere. Helt siden jeg kjøpte Unaas-hjulene har jeg opplevd de som myke ved klatringer. Har tidligere kjørt på Mavic Ksyrium, som er kjent som stive. De var supre i bakker! Unaas-hjulene føltes slappe i forhold. Merkbart fleks! Bremseklossene subbet også oppover så de måtte justeres ut. (de var tidlig inne hos Unaas som ikke fant noen feil i stivhet/eikespenn) Campa Bora 50-hjulene oppleves stivere enn Ksyrium! Digg å klatre med  De ruller også fantastisk bra. Like bra som Dura Ace C24 hjulene jeg også har. Ingen problemer med fleks eller bremsekloss-subbing. Bremser også MYE bedre enn Unaas-hjulene. Faktisk er følelsen bedre enn alu-hjul ved bruk av røde karbon-Campa klosser. Kan ikke si så mye om aero-følelsen konta Unaas-hjulene. Oppleves relativt lik tror jeg. Campa-hjulene triller dog mye bedre -og det merkes! Begge pariserhjul veier det samme. Ca 1200-1250gram uten dekk montert. Campa hjulene ser forøvrig enormt mye fetere ut på sykkelen  Har dårlig erfaring med Unaas og servicen deres (rot fra ende til annen) så vil ikke kjøpe noe derfra igjen. Kult at de står på og prøver dog!
Redigert av Menkromsen; 13/03/2020 12:56.
|
|
|
13/03/2020 13:01
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Veldig veldig usikker på om du faktisk kan merke på hjul at de triller bedre. Ikke at jeg tviler på at det kan føles slik, men jeg er sterkt tvilende til at hvis vi hadde blindtestet Bora mot Unaas at folk hadde i snitt valgt riktig (og i den grad jeg har noen lojalitet til noe sykkelutstyr så er det mot Campagnolo - så her er det ikke for å "støtte" Unaas).
Redigert av Havre; 13/03/2020 13:02.
|
|
|
13/03/2020 13:32
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Jeg aner ikke hva lageret faktisk er nå f.eks Mavic selger lager, men sjanseløst at de skal produsere noe som er bedre enn hva SKF osv. produserer (antar det kun er rebrand uansett som koster mer og ikke noe annet). De store produsentene produserer lager til helt andre applikasjoner enn sykkel hvor kravet til presisjon er på et helt annet nivå. https://www.youtube.com/watch?v=o7iZVfSDbiAHambini igjen, men selv de som ikke tåler trynet hans burde ikke bli for irritert over den videoen. Ikke like mye barnslig språk som i mange av hans andre videoer. Veldig greit forklart hvis man er nysgjerrig på lager, kvalitet osv. Jeg antar stort sett alle lager som sitter i sykkelnav (eller andre applikasjoner) er produsert av SKF eller en av de andre 3-4 store produsentene. Alle disse produsentene produserer hele spekteret fra "dårlige" lager til "veldig gode lager" til ulike priser. Kulelager er vel ett av de få stedene man kan si at man "faktisk" får det man betaler for, gitt at man kjøper det direkte fra produsenten. Men når man ikke kjøper direkte fra produsenten, altså eksempelvis kjøper det via ett sykkelmerke eller andre mellomparter, så øker alltid risikoen for at man kjøper "dårlige" lager til premium priser. På en sykkel er det ganske få lager i bruk, så det er ikke noe "big deal" for meg å betale overpris for kulelager de få gangene jeg trenger det. Men jeg fløy RC-helikoptre i sin tid, og jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke var spesielt flink, så jeg krasjet ganske mye. I en gjennomsnittlig krasj kunne det ryke 3-10 kulelagre. På den tiden kjøpte jeg alltid kulelager direkte fra nettbutikker som kun selger kulelager. Prisen man måtte betale om man skulle kjøpe de samme lagrene fra smallsize.no eller andre butikker som spesialiserer seg på radiostyrte fly/helikoptre var helt horribel til sammenligning. Om det står eksempelvis DT SWiss på kulelageret, så er nok påslaget enda verre  Nettopp. Pengene er en ting, men nesten enda tristere hvis man tror man ruller bedre (eller lengre) fordi man kjøper noe det står DT Swiss på isteden for SKF når det uansett er det samme produktet.
|
|
|
[Re: Havre]
13/03/2020 14:41
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Nettopp. Pengene er en ting, men nesten enda tristere hvis man tror man ruller bedre (eller lengre) fordi man kjøper noe det står DT Swiss på isteden for SKF når det uansett er det samme produktet.
Det er jeg forsåvidt enig i. Men man kan ihvertfall håpe at når det står DT på lageret, og man betaler DT-pris for det, så er det også lager med høy presisjon, uavhengig av hvem som har produsert det. SKF (og resten) lager jo som nevnt lager av alle kvaliteter/presisjoner avhengig av hva man betaler. Ett billig lager "kan" være av høy kvalitet. Når man betaler for lager med høy presisjon, så er man bare i større grad "grantert" høy presisjon. Man betaler for at ett lager som "minimum" skal møte en viss toleransestandard. Har man flaks får man ett lager som langt overgår den presisjonen man faktisk betaler for. For ett selskap som DT Swiss, som på sett og vis kan forsvare en høy pris fordi merket assosieres med sveitsisk presisjonsarbeid, så kan man nok anta at de ikke kjøper lager fra batcher med lave toleransekrav. Men det er vel naivt å tro at ikke lagrene uansett får 300-400% (fingeren i været) påslag i det man setter en DT Swiss logo på det. Uansett, om man trenger 2 kulelager i året, så er det kanskje ikke så farlig om man betaler 5,- eller 50,- for de etter min mening.
|
|
|
13/03/2020 14:44
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Vil jo gjerne legge til at dersom man handler lager fra produsenten av navet sitt, så er man ihvertfall sikret at lageret er av en egnet type. Både mtp. konstruksjonen (hvilken vei det er laget for å motstå krefter) at smøringen i lageret er av en egnet type, og at forseglingen på lageret er av en type egnet for å motstå de klimatiske forhold lageret skal operere i.
Kulelager er jo en jungel, siden det lages sikkert en milliard ulike typer. Så selv innen lager som passer (korrekte dimensjoner) og av fryktelig høy kvalitet, er det jo fortsatt fullt mulig å ende opp med ett lager som ikke er spesielt godt egnet til å sitte i ett hjulnav.
|
|
|
13/03/2020 18:25
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Om Bora-hjulene oppleves såpass mye stivere må du sende inn hjulene til etterstramming. Vi bruker de samme eikene (Sapim CX-Ray) og eldre årgang av hjulene ble bygget på samme fabrikk med den samme karbonen som Campa Bora.
Selvfølgelig kan det være små forskjeller i lay-up og nav som utgjør forskjell på stivhet, men selvfølgelig ikke så mye som beskrevet.
Kostprisen på våre LTD-hjul i dag er vesentlig høyere enn hva f.eks Bora har. Så alt som dyrt er nødvendigvis ikke bedre.
Har du opplevd dårlig service kan vi berolige deg med at vi stadig jobber med å bli bedre og alle firmaer opplever voksesmerter. Alternativet er å hodeløst ansette flere folk og gå konkurs så kundene sitter med skjegget i postkassa.
Generelt om lagre så er det umulig å kjenne hva som ruller godt eller dårlig. Rullemotstanden i absolutt alle lager med mindre de er ødelagt eller med mindre de ligger med mye press fra endekopper er såpass liten at med 80kg rullende i 40km kun har mikroskopiske forskjeller. Det er alltid viktigst å prioritere gode dekk før alt annet når det kommer til hjul.
På nav i dag er det viktigste at de enkle å ta service på. Endel produsenter har gjort innmaten i navene såpass komplekse at de nærmest er umulige å ta service på, og å sette i sammen igjen uten at det blir press på lagrene. Heldigvis ser man at f.eks Zipp har fulgt i DT Swiss sine fotspor og vesentlig forenklet navene sine, uten at det på noen måte går utover vekt eller ytelse. Enkelt forklart er det viktigste på et nav at endekoppene ikke presser mot lagrene uansett hvor hardt du strammer akslingene, at selve flangene hvor eikene festes har nok styrke til å holde på et høyt eikespenn og at det ikke er for mye motstand i bosset når du coaster. Er alle disse egenskapene på plass er det selvfølgelig også hyggelig at navet er lett.
Redigert av lim3; 13/03/2020 18:34.
|
|
|
[Re: lim3]
13/03/2020 21:41
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om Bora-hjulene oppleves såpass mye stivere må du sende inn hjulene til etterstramming. Vi bruker de samme eikene (Sapim CX-Ray) og eldre årgang av hjulene ble bygget på samme fabrikk med den samme karbonen som Campa Bora.
Selvfølgelig kan det være små forskjeller i lay-up og nav som utgjør forskjell på stivhet, men selvfølgelig ikke så mye som beskrevet. Campa sin G3 geometri kan vel utgjere ein forskjell her.
|
|
|
14/03/2020 12:27
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Hva gjelder bremseflater på karbon, så er vel det et av områdene som er i størst utvikling. Var det bra for 5 år siden er det sikkert bra i dag og, men det er rimelig å anta at mange produsenter har gode bremseflater i dag selv om det kanskje ikke var tilfelle for 5 år siden.
|
|
|
14/03/2020 16:19
|
Sykkel-Petter
Medlem
|
Medlem
Jeg har hatt to hjul fra Unaas tidligere og har alltid vært veldig fornøy. De gir deg også 2 år gratis service som jeg synes er viktig. De har spart meg for mye siden de har rettet hjulene for meg de gangene jeg har vært i velt og fått hjulene skjeve. Og veldig enkelt og trygget at hjulene bygges i Oslo.
Den nye bremsebanen på Unaas 55 LTD hjulet mitt bremser mye bedre enn på mitt gamle Unaas hjul. Tommel opp!
|
|
|
|
|