Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Anbefaling av karbonhjul?

Anbefaling av karbonhjul? #2594561 10/03/2020 20:05
A
Anders_T Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Jeg skal kjøpe meg karbonhjul til racern. Jeg tenker å bruke opptil 12 k, men veldig gjerne mindre. Jeg har kikket på Zipp 302, men dessverre kommer ikke de med 130mm nav. Hvis noen har et supert tips på et bra hjulsett så blir jeg veldig fornøyd. Sykkelen de skal sitte på er en Trek Emonda SLR 6 med felgbrems. Av en eller annen grunn så har jeg sett for meg noe rundt 50 mm felg. Takker så masse for gode råd.

Anders

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594563 10/03/2020 20:18
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Hadde jeg handlet nå hadde det blitt Light Bicycle, Yoeleo eller Unaas.

Ikke noe god grunn annet enn at jeg ikke ser verdien i å kjøpe "merkevarer" som Zipp, Mavic etc. - hvis man ikke ramler over et tilbud.

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594568 10/03/2020 20:40
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
enig

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594572 10/03/2020 20:51
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
Riktig nok 40mm høyde, men hadde vurdert disse om du tenker å kjøre tubeless - kommer på omlag 9400,- (dekk, ventiler og sealant inkludert) med rabattkode.

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594575 10/03/2020 21:29
TOSK_sykkelist Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Anders_T
dessverre kommer ikke de med 130mm nav

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=111185295

Disse er med 130mm aksling bak og 100mm foran som er standard på felgbrems. Burde jo passe din sykkel da. Du har vel ikke 130mm foran??

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594576 10/03/2020 21:42
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
15500 for noen zipp 302 føles litt dyrt når man kan få unaas 55 team til nesten halve prisen, med både dypere felg og lettere vekt.
har de virkelig noe særlig å skryte av bortsett fra merkevaren?

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594587 11/03/2020 04:38
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis du ikke ønsker merkevare, er vel samtlige av disse norske i samme kategori helt greie:
- velostrada
- aerlite (obs, kan kjøpes med merkevare-nav)
- RR
- unaas

Er også mye å hente på å selge Trek-en din. Det er dyr merkevare. Sikkert noen nordmenn i en garasje som lager en lettere ramme du kan få billigere!

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594591 11/03/2020 07:41
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Høyt saklighetsnivå på yolo ser jeg.

Jeg kan gjerne utdype litt. Jeg er ganske nerdete når det kommer til sykkelutstyr og jeg interesserer meg for hva som er "best" og hvordan man kan finne ut hva man burde kjøpe. Går man ned den veien hva gjelder sykler og sykkelutstyr så forstår man fort at å finne objektive vurderinger av hva som er "bra" og "dårlig" er nesten umulig. Mesteparten av det som blir testet er en eller annen kar som sykler noen mil på noe utstyr og skriver noe om "følelsen" av det. Greit nok. Litt som å kjøpe bil basert på en Top Gear-episode for meg. Kan være fin underholdning å lese den slags tester, men jeg vil påstå at det er umulig å si hva som er bra og dårlig.

OK. Så hva gjør man? For meg er det ensbetydende med at man bør være konservativ hva gjelder å betale mer. 55mm Unaas ligger på 8490kr. Kun et eksempel. Personlig hadde jeg nok syklet på en RR-sykkel og RR-hjul hvis de hadde hatt ei ramme i min størrelse på det tidspunktet jeg kjøpte min siste sykkel. Deres hjul er vel litt dyrere så tilbake til mitt poeng om å ikke betale mer så hadde jeg heller gått for Unaas. Kan jeg si at Unaas er bedre? Nei, men sannsynligvis ikke dårligere heller. Karen som bygger hjulene har enorm erfaring hva gjelder å bygge hjul samt at de fleste klagene her inne handler om dårlig kundeservice osv (noe de virker til å ha tatt tak i) og sjelden eller aldri kvaliteten på produktet (finnes en tråd her om Unaas hvis du er nysgjerrig).

Hva består et sykkelhjul av? Hovedsakelig nav, eiker og felg. Noen er veldig opptatt av hva slags nav man har. DT Swiss er et eksempel på et merkenavn som har et godt omdømme her inne. Jeg aner egentlig ikke hvorfor, men la oss anta at dette er riktig at DT Swiss er bra. Sapim CX-RAY er et eksempel på eiker som er har et godt omdømme. Hos LightBicycle kan du bestille deg et hjulsett med DT Swiss nav og CX-RAY eiker - altså topp "kvalitet" (hva gjelder merkenavn). Yoeleo bruker vel det samme. Hva så med felgen?

https://www.youtube.com/watch?v=A8fsKeQwplg

Sammenligning mellom dyrt og billig hva gjelder felger. Noe som tyder på at det ene er bedre produsert enn det andre?

Hva med aero-egenskapene? Så godt som umulig å finne store tester av den slags. Liker ikke å trekke frem Hambini for det blir alltid mas (Hambini liker forøvrig Mavic - Swiss Side er favoritten), men en av få steder man kan finne sammenligning av mange hjulsett på et sted.

[Linket bilde fra hambini.com]

Ingenting som tyder på at man får noe ekstra der hvis man kjøper Zipp eller ENVE over Yoeleo eller Light Bicycle. Det eneste som er noenlunde sikkert basert på de resultatene er at desto dypere desto raskere. Jeg antar Unaas havner i samme kategori som Yoeleo og LB hva gjelder aero-egenskaper.

Redigert av Havre; 11/03/2020 07:43.
Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594592 11/03/2020 07:55
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Anders_T
Jeg skal kjøpe meg karbonhjul til racern. Jeg tenker å bruke opptil 12 k, men veldig gjerne mindre. Jeg har kikket på Zipp 302, men dessverre kommer ikke de med 130mm nav. Hvis noen har et supert tips på et bra hjulsett så blir jeg veldig fornøyd. Sykkelen de skal sitte på er en Trek Emonda SLR 6 med felgbrems. Av en eller annen grunn så har jeg sett for meg noe rundt 50 mm felg. Takker så masse for gode råd.

Anders

Disse passer jo perfekt til Trek'n din. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=172694348

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594602 11/03/2020 08:26
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
bortsett fra at de er disc ICON_WINK

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: bjarnetv] #2594604 11/03/2020 08:30
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: bjarnetv
bortsett fra at de er disc ICON_WINK

Haha.. Godt poeng!

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594620 11/03/2020 09:20
beast666 Offline
Entusiast
Entusiast

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594624 11/03/2020 09:26
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Å dæven.. Hadde jeg ikke allerede hatt tubularhjul i karbon som brukes aaaaalt for sjeldent...

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: yolo] #2594688 11/03/2020 13:39
A
Anders_T Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Takker for svar alle sammen. Det er med andre ord ingen av de norske hjulene som utpeker seg særlig i hverken positiv eller negativ retning etter hva jeg kan lese av kommentarene. En særlig takk til Yolo som mener at en hvilken som helst norsk rammebygger kan bygge en lettere ramme enn Emonda SLR. God humor :-)
Jeg har tidligere syklet ganske mange mil på et Light Bicycle hjulsett og sleit med at Novatec fornavnet støyet ganske mye. Har ellers hørt at det er helt greie hjul, og det var vel også min opplevelse. Tenkte jeg kanskje skulle spandere på meg noe som var bedre enn "helt greit" denne gangen, men det er mulig at det er litt utenfor den økonomiske rekkevidden min.
Hvorvidt det er verdt det eller ikke har jeg ikke lyst til å diskutere. Svaret på det er helt sikkert NEI. I hvert fall på mitt nivå. Men en stor del av det morsomme med sykling og sykler er jo utstyret. Synes jeg da.

Anders T
Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Havre] #2594690 11/03/2020 13:41
A
Anders_T Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Takk til Havre for en knall oversikt!!

Anders T
Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594694 11/03/2020 13:57
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg skal like å se yolo forklare/bevise hvorfor de norske hjulsettene er bare "helt greie" og at f.eks Zipp har objektivt sett bedre hjulsett. Rimelig spesiell påstand. Det er jeg villig til å sette mye penger på at han ikke vil klare. Derimot kan man si at Zipp er kulere hvis man nå synes det.

Ønsker du deg en merkevare som generelt sett er anerkjent så treffer du nok ganske bra på de Mavic'ene det ble linket til. Nevnte Zipp er vel ganske universielt et av de virkelig "kule" merkene. Så går det nok bra at jeg synes folk som sykler på Zipp er "suckers" ICON_LAUGH ikke mye å bry seg om. Hambini f.eks har Zipp selv.

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: olelovold] #2594696 11/03/2020 14:09
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: olelovold
Riktig nok 40mm høyde, men hadde vurdert disse om du tenker å kjøre tubeless - kommer på omlag 9400,- (dekk, ventiler og sealant inkludert) med rabattkode.

+1

Det er et reelt poeng å velge Mavic fremfor andre p.g.a. UST for slangeløst oppsett. Som nevnt før, tyder absolutt alt på at UST blir grunnlaget for ny standard i ISO (felg) og ETRTO (dekk). Foruten Mavics egne dekk, er nye slangeløse dekk som GP5000 og Pro One laget etter denne standarden. Skal gi enklere montering og holde bedre på lufttrykket.

Jeg ville ellers sett på ønsket dybde og bredde på felg, oppfølging i form av service lokalt, og et minstemål av forbrukerrettigheter i EØS, les: norsk eller europeisk forhandler.

Ved ønske om spesifikke nav, eiker og nipler utover det du kan få i standardhjulene som tilbys, er det mange i Norge som kan bygge akkurat det du vil ha. Har god erfaring med håndbygg fra kvalifisert hjulbygger.

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594702 11/03/2020 14:37
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Jeg fikk veldig gode råd fra førsteelleveren da jeg var i samme situasjon forleden - kanskje du finner noe
nyttig her:

https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2594026&page=1

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Havre] #2594722 11/03/2020 17:59
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: Havre
Jeg skal like å se yolo forklare/bevise hvorfor de norske hjulsettene er bare "helt greie" og at f.eks Zipp har objektivt sett bedre hjulsett. Rimelig spesiell påstand. Det er jeg villig til å sette mye penger på at han ikke vil klare. Derimot kan man si at Zipp er kulere hvis man nå synes det.

Ønsker du deg en merkevare som generelt sett er anerkjent så treffer du nok ganske bra på de Mavic'ene det ble linket til. Nevnte Zipp er vel ganske universielt et av de virkelig "kule" merkene. Så går det nok bra at jeg synes folk som sykler på Zipp er "suckers" ICON_LAUGH ikke mye å bry seg om. Hambini f.eks har Zipp selv.

Viser til denne testen i landevei. Er dog for skivebremser, men gyldigheten er den samme, nemlig at Zipp lager gode hjul. Et pittelite utklipp fra Zipp 302 selv om den er bak betalingsmur, håper redaksjonen godtar dette.

"Om vi titter på tallenes tale, er det ingenting som tilsier at Zipp skal være det beste hjulsettet i testen, det er faktisk tyngst av dem alle. Men Zipp er også det hjulsettet som oppleves som det klart beste å sykle på. Dette er hjulsettet vi endte opp med å krangle om hvem som skulle bruke, og den som til slutt fikk settet visste det ville bli en god dag på sykkelen."

Her er linken.
https://www.landevei.no/test/test-hjulsett-til-skivebremser

Edit: Blei litt kluss med fonter fra artikkelen, men dere klarer å lese det.

Redigert av hrukin; 11/03/2020 18:01. Rediger grunn: fonter

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: hrukin] #2594723 11/03/2020 18:16
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Jeg fant mye interessant her:

Intheknowcycling

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594724 11/03/2020 18:16
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Har tidligere sagt hva jeg mener om den slags tester. Det er selvsagt helt greit å være uenig med meg der, men før du har et stort utvalg som kunne sagt det samme i en blindtest klarer jeg ikke stole et sekund på den slags resultater (abonnerer ikke så mulig det der er en blindtest?).

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Havre] #2594820 12/03/2020 09:55
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Havre

Mulig det ble litt mye sarkasme og syrlighet, beklager det. Men poenget er: merkevarer er merkevarer for en grunn. Med store R&D-avdelinger får man en høy selvkost, men gode produkter. At man ønsker å gå for billige(re) alternativer til fordel for kvalitet er helt streit, men jeg synes det blir litt rart å hevde at kvaliteten er lik på bakgrunn av egne anekdotiske erfaringer, og at hele markedet tar feil.

Emonda er jo utvilsomt en kvalitetsvare, da ville jeg supplert med kvalitetshjul. Det finnes Zipp 302 og Bontrager Aeolus PRO (eksklusivt kun for Trek-eiere ICON_SMILE ) som er rimeligere enn toppmodellene, og vil sikkert kle en Emonda helt glimrende.

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: yolo] #2594824 12/03/2020 10:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: yolo
Men poenget er: merkevarer er merkevarer for en grunn. Med store R&D-avdelinger får man en høy selvkost, men gode produkter.

+1

Enig at de store produsentene, om det så er hjul eller rammesett, er helt avgjørende for kontinuerlig produktutvikling, med høye kvalitetskrav. Naturlig at det avspeiles i prisen.

Men jeg tror dessverre at en diskusjon om kvalitet hos de store merkene versus "alt annet" ikke fører noe sted, rett og slett fordi "alt annet" spenner fra komponenter og håndbygg av topp kvalitet, til det reneste søppel og piratkopier.

Trolig vil tråden være mer fruktbar og nyttig for trådstarter om han er mer presis på sine ønsker og at det foreslås konkrete hjulsett ut fra det, slik både du og flere andre gjør.

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594825 12/03/2020 10:21
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg er ikke så konspiratorisk at jeg tror at alle merkevarer bare utnytter at de er en merkevare og derfor tar en blodpris for sine produkter. Men er fascinerende hvor utrolig lite informasjon selv disse merkevarene gir ut hva gjelder kvaliteten på deres produkter. Og det er et faktum at de fleste, selv de dyreste, outsourcer produksjonen til de samme fabrikkene som produserer billigere varer. Det i seg selv betyr ikke at en fabrikk ikke kan produsere bedre "kvalitet" for en kunde og dårligere for en annen i seg selv, men som videoen jeg linket til hvor man ser tverrsnittet av de to felgene så er det lite som tilsier at det i seg selv er en forskjell (som et tilfeldig eksempel - ikke et bevis for bransjen selvsagt).

Fra mitt eget liv har jeg besøkt akkurat den slags type fabrikker. Jeg har vært på en fabrikk som produserer deler til et dusin bilprodusenter og sett hvordan BMW sin løsning på ingen måte produksjonsmessig holder noen høyere kvalitet enn det Skoda får levert. En bekjent av meg som jobbet innenfor tekstil har sett hvordan en fabrikk produserer pique-skjorter for Lacoste for så å produsere akkurat den samme skjorten uten logo på et senere tidspunkt. Hvilken skjorte koster mest penger?

Jeg har også en familie som har drev med litt tilfeldig import for mange år siden. Flere eksempler på "tilfeldige" ting som ble kjøpt inn fra f.eks Kina. Kunne være hodelykter eller hva som helst. Ofte når ting ikke ble solgt så satt man opp prisen og ting gikk som hakka møkk. Husker ikke hva det var, men jeg husker for moro skyld ble en vare tillagt en null (altså gjort 10x så dyr) og plutselig ble alt solgt. Ikke at det er direkte sammenlignbart med sykkelutstyr, men jeg er nok litt mer skeptisk til at høy pris automatisk betyr høy kvalitet. Og jeg mener det er lite belegg for å si til noen som søker råd at f.eks Unaas er "helt greit" som implisitt sier at man burde kjøpe noe annet.

Redigert av Havre; 12/03/2020 10:25.
Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594830 12/03/2020 10:53
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Regelen nå som tidligere er at nav, eiker, nipler og felger skal være bra, og så trenger man en god hjulbygger. Ingredienser og kokk. Men: Jeg leste for noen år siden en tysk test (Kan ha vørt i Tour Magazin) av dyre systemhjul versus ekspertbygde hjul med deler fra øverste hylle. Systemhjulene scoret jevnt over høyere på testen parametre (dere vet, tyskere). Ulempen med systemhjul er selvfølgelig de spesielle delene man kan trenge.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594860 12/03/2020 13:18
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Det som ikke har kommet fram i denne diskusjonen er de store kvalitetsforskjellene på hjul:
- Nav er nevnt, noen holder kort tid, er treige, mens andre varer nesten evig. (Jeg har aldri behøvd å reparere noe nav på kvalitetshjulene mine, og de spinner svært lett.)
- Spiler/bygging. På "kvalitetshjulene" mine (Enve, Campa, Magic, Citec) har jeg aldri hatt spilebrudd, på billighjulene flere, selv om de er lite brukt.(og ikke blir brukt mer pga jeg ikke kan stole på dem). På samme løype ( Ironman Lanzarote) kjørte jeg problemfritt med mitt 10 eikers Citec, mens en kamerat på nytt billighjul kun hadde 10 heleeiker igjen på sitt 18-eikers hjul.
- Er også store forskjeller hvor ofte hjulene må rettes.
- Carbon felger og bremsing i regn. Her er det også store forskjeller, på mine Campa og Enve er det akkurat som om det var alu-felg.

Jeg sier ikke at all dyr merkevare er bra og annet dårlig - men iblandt får en det en betaler for.

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594874 12/03/2020 14:16
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Jeg har byttet nok eiker på dyre hjul til å utligne dine anekdotiske erfaringer ICON_SMILE
Og jeg er ikke enig i at det å bruke mye penger på utvikling & markedsføring impliserer "kvalitet".
Det er viktigere å ha en særegenhet å markedsføre, enn hvor mye den har å si i praksis. Det være seg golfballmønster, røntgenscanning e.l.

En ting som ville fristet meg igjen med et dyrt merke ville vært en god crash replacement-garanti. Ellers hadde jeg nok kjøpt noe fra Light-bicycle i dag.

Create the problem and sell the solution
Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594878 12/03/2020 14:39
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg argumenterer ikke for at det ikke finnes forskjeller, men som Duff sier tror jeg det blir vanskelig å på noen som helst måte bevise at dyrt (som da vil være ei gruppering som inneholder mange merker) er bedre enn billig.

Er du bekymret for nav og eiker kan man bestille med meget anerkjente komponenter hos Light Bicycle og Yoeleo. Det blir ikke et argument for det ene over det andre. Står det DT 240 på et par "merkehjul" så er vel alle fornøyde?

Et annet interessant aspekt her er spesifikt for Unaas. Jeg kan ikke si om de er gode til å bygge, men hva gjelder erfaring tror jeg få, uansett prisklasse, kan matche erfaringen du der vil får til nettopp å bygge hjul.

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Havre] #2594886 12/03/2020 16:20
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Min erfaring er at Unaas/RR som bygges her i Norge har meget god byggekvalitet. Light Bicycle virker bra så langt, men ikke på nivå med de norske.

Har hatt to skikkelige dyre hjulsett:
- DT Swiss som virker knallgode
- Enve som fikk kast før jeg så på det omtrent, at det fikk kast flere ganger kan jo forsåvidt skyldes at det ble dårlig rettet i butikk, men var ikke overbevisende fra fabrikk.

Re: Anbefaling av karbonhjul? [Re: Anders_T] #2594901 12/03/2020 18:01
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Veldig fornøyd med mine ENVE m/240-nav. Om de er verdt prisen i kroner og øre får vel være en annen diskusjon. Har ikke testet de mot hverken Unaas, Light Bicycle eller annet. Men jeg kjøpte felger/nav/eiker og bygde de selv. De var ihvertfall latterlig enkle å bygge, da en dyp karbonfelg er sinnsykt stiv i seg selv, sammenlignet med en alu-felg, som til sammenligning er litt mer som å forsøke å rette en ukokt spaghetti ICON_SMILE Men akkurat det er nok ikke ENVE-spesifikt, mer en egenskap ved dype karbonfelger.

Uansett, hjulene er snorrette, og har holdt seg snorrette hele sesongen. Og mtp at det er det andre hjulsettet jeg noensinne har bygd, så bør det ikke være spesielt vanskelig å få til noe lignende for de mer "profesjonelle" byggerne rundt i butikkene tenker jeg.

Hjulene er deilige å kjøre på, og jeg elsker de ICON_SMILE Garantiordningen deres er jo rimelig super, og slik jeg ser det en vesentlig del av prisen man betaler. Det neste hjulsettet jeg skal kjøpe tror jeg allikevel kommer til å være av en litt billigere type. Eksempelvis Light bicycle.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå