Corona viruset og The Stand
|
Re: dette går sikkert bra...
[Re: GeirK]
11/03/2020 09:39
|
olechr
More than words
|
More than words
Italia kunne man gange med med 10 på 9 dager fra der vi er nå. Følger vi i deres spor så har vi rundt 4000 om 9 dager. Nå virker det ikke som om vi har gjort noe flere tiltak enn hva de gjorde. Når jeg så på debatten i går er jeg skremt over hvor dårlige ledere vi har når det kommer til helse. Alt er bare kanskje, vi må se osv. Dette er en vanskelig balansegang, da. Både for mange og for få tiltak er skadelige for landet. Jepp det er veldig vanskelig, men tror med fordel at de kunne vært noe hardere i sine uttalelser. Det er såpass mange her som fortsatt synes det tristeste med corona at de ikke får dratt på ferie eller at de ikke kan være med på skirenn. Så savner at de er mye klarere i sine utalelser. Frøkna jobber på sykehus og info/regler de har fått underveis er triste/diffuse saker. At det ikke er utarbeidet et skikkelig regelverk og informasjon nå synes jeg er rart. At det er en vanskelig situasjon er det ikke noe å si på.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
11/03/2020 10:03
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Det blir ikke sammenlignbart. Der startet smitten i ett punkt. Her har vi fått innførsel av virus på flere punkter i parallell.
Den norske smitten startet i det samme punktet som den kinesiske. Eventuelt kan vi si at mesteparten startet i Italia. Systemgrenser kan ikke velges fritt om et argument skal bety noe
|
|
|
[Re: Appelsin]
11/03/2020 10:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Den norske smitten startet i det samme punktet som den kinesiske. Eventuelt kan vi si at mesteparten startet i Italia. Systemgrenser kan ikke velges fritt om et argument skal bety noe
Poenget mitt er at smitten INNENFOR Norges grenser ikke startet i ett punk, mens det gjorde den i Kina.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
11/03/2020 10:23
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Poenget mitt er at smitten INNENFOR Norges grenser ikke startet i ett punk, mens det gjorde den i Kina.
Ja, og hvorfor den systemgrensen er relevant må eventuelt du underbygge.
|
|
|
11/03/2020 10:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja, og hvorfor den systemgrensen er relevant må eventuelt du underbygge. Det er allerede gjort i den sammenligningen jeg kommenterer i utgangspunktet. Det er ikke mitt valg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Flamini]
11/03/2020 11:05
|
snozer
Fersking
|
Fersking
Når en sykehuslege kommer hjem fra et smitteområde i Italia og blir sendt rett på jobb så konkluderer jeg med at den politiske styringen av Norge ligger på et farlig lavt nivå. Så lavt at man neppe kan forvente særlig mye på andre områder heller. Jeg synes dette er av størst betydning forhold til smitte og beredskap. Hva vet vi egentlig?
Visse kategorier av virus er farligere enn andre. Og jo mer et virus i en farlig kategroi sprer seg jo større er vel faren for at det kan oppstå varianter med nye egenskaper. Hvis en mer aggresiv variant med samme smittepotensiale skulle dukke opp, så vil det vel nesten kunne gi asossiasjoner til svartedauen. Ikke bare pga sykdommen i seg selv men pga hvordan f. eks folk i store byer kan reagere.
Jeg har lurt på om dette kan være årsaken til Kinas voldsomme metoder. De vet kanskje at det står så mye på spill at penger knapt spiller noen rolle lenger. Ingen vet når eller hvor et nytt virus kan dukke opp og at noen kan gå rundt å smitte andre i ukevis uten å å ha symptomer ganske uvanlig.
|
|
|
11/03/2020 11:27
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Ja, og hvorfor den systemgrensen er relevant må eventuelt du underbygge. Det er allerede gjort i den sammenligningen jeg kommenterer i utgangspunktet. Det er ikke mitt valg. Du har ikke vist hvorfor ditt argument er relevant gitt den valgte systemgrensen
|
|
|
11/03/2020 11:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du har ikke vist hvorfor ditt argument er relevant gitt den valgte systemgrensen
Argumentet mitt er man ikke kan sammeligne antall smittede innenfor de to systemgrensene siden introduksjonen av viruset er forskjellig for de to områdene. Trenger du mer teskje?
|
|
|
11/03/2020 11:39
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg antar alle er enige i at i en krisesituasjon så vil en totalitær ledelse uten opposisjon og med fritak for kritikk for evt feil være overlegen den styringsformen vi har i Norge. Ingen er vel heller i tvil om at "den gode diktator" er en ideell styringsform.
Så hvis noen nå prøver å si argumentere for at kineserne har vært flinkere til å gjøre raske tiltak så er det åpne dører som slås inn.
(Ulempen med en sånn styringsform er jo feks sensur, overvåkning, internering av minoriteter osv, og totalt sett er det nok greit å heller ha et deomkrati der ting må forankres bedre.)
|
|
|
11/03/2020 11:46
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Redigert av jan erik; 11/03/2020 11:55.
|
|
|
[Re: olechr]
11/03/2020 12:38
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Italia kunne man gange med med 10 på 9 dager fra der vi er nå. Følger vi i deres spor så har vi rundt 4000 om 9 dager. Nå virker det ikke som om vi har gjort noe flere tiltak enn hva de gjorde. Når jeg så på debatten i går er jeg skremt over hvor dårlige ledere vi har når det kommer til helse. Alt er bare kanskje, vi må se osv. Dette er en vanskelig balansegang, da. Både for mange og for få tiltak er skadelige for landet. Jepp det er veldig vanskelig, men tror med fordel at de kunne vært noe hardere i sine uttalelser. Det er såpass mange her som fortsatt synes det tristeste med corona at de ikke får dratt på ferie eller at de ikke kan være med på skirenn. Så savner at de er mye klarere i sine utalelser. Frøkna jobber på sykehus og info/regler de har fått underveis er triste/diffuse saker. At det ikke er utarbeidet et skikkelig regelverk og informasjon nå synes jeg er rart. At det er en vanskelig situasjon er det ikke noe å si på. Selvsagt vanskelig, men det er noen helt hodeløse ting som har skjedd som ikke burde ha skjedd. F.eks., hvorfor i all verden får fly fra Italia lov til å lande på Torp uten at det er kontroll av passasjerene? Og hvorfor blir hver kommune henvist til sin kommunelege for å få svar? Så må den enkelte kommunelege sitte og vurdere hva som er greit. Ta Trondheim som eksempel: Barnearrangement på dagtid i forbindelse med Raw Air ble avlyst på grunn av stor smittefare (barn på buss, mange samlet på ett sted, osv.). Men kveldsarrangementet, altså selve hopprennet, det skulle de gjennomføre med publikum, fordi "det er ikke noe verre å ta buss til hopprenn enn hjem fra jobb" og den slags argumenter. Heldigvis tok de til fornuft. Når man får forskjellig svar alt etter hvem man spør er det ikke greit, og det er MANGE som etterlyser klare retningslinjer og svar fra sentralt hold.
|
|
|
[Re: Gråstein]
11/03/2020 12:57
|
snozer
Fersking
|
Fersking
Jeg antar alle er enige i at i en krisesituasjon så vil en totalitær ledelse uten opposisjon og med fritak for kritikk for evt feil være overlegen den styringsformen vi har i Norge. Ingen er vel heller i tvil om at "den gode diktator" er en ideell styringsform.
Så hvis noen nå prøver å si argumentere for at kineserne har vært flinkere til å gjøre raske tiltak så er det åpne dører som slås inn.
(Ulempen med en sånn styringsform er jo feks sensur, overvåkning, internering av minoriteter osv, og totalt sett er det nok greit å heller ha et deomkrati der ting må forankres bedre.) Jeg mener både "demokrati" og "diktatur" er veldig relative begreper. At dører sveises igjen i Kina for å holde folk innesperret i store boligkomplekser mens barn står på balkongen og roper om hjelp fordi mor er syk fremstår som ganske ille. Men om tusenvis av mennesker skulle dø fordi politikere gjør åpenbart dumme ting så er vel i grunn dette like ille eller kanskje verre hvis konsekvensene skulle bli enda større. Spesiellt hvis folk er så dårlig informert som man kan få inntrykk av. I et ekte demokrati vil åpenbart inkompetente mennesker aldri komme til makten. Men det skjer i Norge. Og ingen ser ut til å kunne hindre det. Det vi er vitne til nå er vel bare en reprise på det som skjedde i forbindelse tsunamikatastrofen, utøya og andre lignende situasoner hvor den nesten ekstreme politiske udugeligheten blir åpenlys?
|
|
|
11/03/2020 13:23
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Du har ikke vist hvorfor ditt argument er relevant gitt den valgte systemgrensen
Argumentet mitt er man ikke kan sammeligne antall smittede innenfor de to systemgrensene siden introduksjonen av viruset er forskjellig for de to områdene. Trenger du mer teskje? Har du en god forklaring så gjerne. Kanskje har du argumenter, men foreløpig har du bare gjentatt den samme påstanden. Selv mener jeg at vi må finne balansen mellom full panikk og det å ikke gjøre noe. At Kina der dette startet har en lavere konstentrasjon av smittede enn Norge mener jeg er interessant. Provinsene utenom Huabei har enda mye lavere. Norge kunne innført mye strengere innreiseregler basert på informasjonen om det som har skjedd i Kina, som provinsene i Kina utenom Huabei. Norge burde kanskje ikke innføre så strenge regler som Kina uansett?
|
|
|
11/03/2020 13:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Selv mener jeg at vi må finne balansen mellom full panikk og det å ikke gjøre noe. At Kina der dette startet har en lavere konstentrasjon av smittede enn Norge mener jeg er interessant. Provinsene utenom Huabei har enda mye lavere. Norge kunne innført mye strengere innreiseregler basert på informasjonen om det som har skjedd i Kina, som provinsene i Kina utenom Huabei. Norge burde kanskje ikke innføre så strenge regler som Kina uansett?
Dette er jeg ikke uenig i. Det gjør likevel ikke tallene 100% sammenlignbare.
|
|
|
[Re: snozer]
11/03/2020 18:51
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
I et ekte demokrati vil åpenbart inkompetente mennesker aldri komme til makten. Men det skjer i Norge. Og ingen ser ut til å kunne hindre det.
"Demokrati" og "diktatur" er ikke så veldig relativt. Jeg vet ikke helt hvordan du tenker begrepene er definert? Og hvordan definerer du at Norge ikke er et demokrati?
|
|
|
11/03/2020 19:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva er et godt eksempel på et "ekte demokrati"?
|
|
|
11/03/2020 19:52
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
50% opp fra igår. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=116552&filename=Untitled.png)
|
|
|
12/03/2020 05:27
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Tror det bare er spørsål om tid før vi får "lockdovwn" her i Norge også. Danmark besluttet i går å stenge skoler, forventer at det samme skjer hos oss rett over helga.
Kona vil holde barna (5+8) hjemme allerede fra i dag, jeg mener vi skal avvente og følge offentlig beslutninger. Hva gjør dere?
|
|
|
[Re: kolli]
12/03/2020 07:41
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg er også fristet til å holde ungene hjemme, men kommer vel kanskje til å se an ut dagen og kanskje morgendagen. Jeg gjetter på at skolene kommer til å stenges her også, håper bare de tar beslutningen "i tide". Edit: Smått ubehagelig opplevelse i går kveld da jeg skulle i butikken for å gjøre unna ukens storhandel. Det var det mange andre som også skulle, gitt! Og ingen normal storhandel heller, men 2 handlevogner hver fulle av hermetikk og frysevarer. Alle stod helt stille i køa med nesetippen ned i jakka. Han ene som hostet fikk noen stygge blikk
Redigert av Øyvind V; 12/03/2020 07:44.
|
|
|
12/03/2020 07:46
|
snozer
Fersking
|
Fersking
Hva er et godt eksempel på et "ekte demokrati"? Usikker på om jeg tør komme med noe eksempel  Men den vanligste deffinisjonen er at loven skal være lik for alle. Mediene skal informere folk på en objektiv og nøytral måte. Det vil si at de ikke skal fortelle folk hva de skal mene, men informere slik at de kan gjøre seg opp meninger selv. Og sist, men ikke minst, politikerne skal ikke bestemme over eller påvirke folk. De skal tvert i mot representere velgerne. Nesten alle diktaturer prøver å kopiere denne settingen. Dvs at ingen skal forstå at mediene har en politisk agenda, at politikerne ønsker å bestemme over folk og at folk skal tro at det å stemme er synonymt med demokrati. Selv om stemmene ikke påvirker politikken som blir ført. Tror veldig mange land idag befinner seg midt i mellom diktatur og demokrati.
|
|
|
[Re: kolli]
12/03/2020 08:20
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
...jeg mener vi skal avvente... Dette er litt av problemet her i Norge, mener jeg. Vi skal avvente, vurdere, analysere, njaaa, kanskje, muligens vurdere, se an til i morgen... Bedre å rive av plasteret og får redusert smitten mens det enda er mulig. Akuratt samme holdning på min arbeidsplass. Flere hundre ansatte som fint kunne hatt hjemmekontor, men "Koronakomiteen" som er satt ned skal vurdere og se an om hjemmekontor kanskje muligens kan være en løsning om en stund... Inntil de klarer å bestemme seg (eller sende en oppfordring), så må alle ansatte fortsatt møte på jobb i Oslo sentrum og gjøre samme jobb som kunne vært gjort hjemmefra.
|
|
|
12/03/2020 08:27
|
jman76
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tror det kan bli en stor tragedie om ikke alle skoler stenges i løpet av dagen i dag. Danmark gjør det eneste rette.
Mine barn er på skolen i dag, men tas nok ut av skolen i morgen hvis ikke myndighetene tar umiddelbart grep. Dette som nå møter oss i løpet av de nærmeste ukene frykter jeg at norsk helsevesen ikke er rigget for å takle. Dessverre.
|
|
|
12/03/2020 08:43
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Hva er et godt eksempel på et "ekte demokrati"? Mediene skal informere folk på en objektiv og nøytral måte. Det vil si at de ikke skal fortelle folk hva de skal mene, men informere slik at de kan gjøre seg opp meninger selv. Og sist, men ikke minst, politikerne skal ikke bestemme over eller påvirke folk. De skal tvert i mot representere velgerne. Nesten alle diktaturer prøver å kopiere denne settingen. Dvs at ingen skal forstå at mediene har en politisk agenda, at politikerne ønsker å bestemme over folk og at folk skal tro at det å stemme er synonymt med demokrati. Selv om stemmene ikke påvirker politikken som blir ført. Tror veldig mange land idag befinner seg midt i mellom diktatur og demokrati. Har du noen gode eksempler på saker der mediene selv forsøker å påvirke befolkningen meninger, og ikke bruker fagpersoner (helst to med forskjellig syn) i samme sak og legger dette frem? Og er ikke hele tanken med et demokrati at styresmaktene må ta en del større beslutninger på vegne av folket, der folket ikke på individnivå ser konsekvensene hvis kun personlige meninger skulle vært gjeldende for alle? 
|
|
|
12/03/2020 09:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Usikker på om jeg tør komme med noe eksempel  Så da finnes det etter din definisjon INGEN ekte demokratier i verden?
|
|
|
12/03/2020 11:30
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Hva er et godt eksempel på et "ekte demokrati"? Usikker på om jeg tør komme med noe eksempel  Men den vanligste deffinisjonen er at loven skal være lik for alle. Mediene skal informere folk på en objektiv og nøytral måte. Det vil si at de ikke skal fortelle folk hva de skal mene, men informere slik at de kan gjøre seg opp meninger selv. Og sist, men ikke minst, politikerne skal ikke bestemme over eller påvirke folk. De skal tvert i mot representere velgerne. Nei. Det er slettes ikke en vanlig definisjon. Det er milevis unna hva som er en vnalig definisjon. Ta feks wikipedia: " Demokrati, også kalt folkestyre, er en styreform hvor folket har direkte eller indirekte innflytelse på hva slags beslutninger som fattes. Kjennetegn ved demokrati er frie valg, flertallsstyre, retten til å være uenig med flertallet, og at individenes grunnleggende rettigheter ivaretas. " Selvfølgelig skal politikerne bestemme over folk. Det er jo akkurat det vi har valgt dem til å gjøre. Demokrati er ikke at alle saker skal avgjøres i folkeavstemning (som kanskje må gjentas frem til samtlige mennesker i landet er enig?). Demokrati er ikke det samme som fullstendig, teoretisk liberalisme. Demokrati går ut på at vi velger dem som skal styre for oss. Så er det tilfeller der demokrati ikke er den beste styringsformen. Selv hvis folket er "idioter", så bestemmer folket. Du kan gjerne mene at Erna ikke regjerer som DU ønsker, men Norge blir ikke noe mindre demokrati av den grunn.
|
|
|
Re: Corona viruset og The Stand
12/03/2020 16:04
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Gruppeløs :p
Og nå er stengte skoler et faktum. Med to barneskolebarn lurer jeg nå på hva forventingen er, har barna hjemmekarantene inntil videre? Det ville jo være det fornuftige å begrense omgang med andre barn mest mulig, men har ikke funnet noe konkret rundt dette.
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
12/03/2020 16:19
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
I 2018 døde ca 1400 mennesker i norge av influensa, hvis denne influensaen hadde oppstått i 1918 ville den fått langt større konsekvenser vil jeg påstå. Jeg synes vi har generelt en dårlig smittevernkultur i norge. Mange går på jobb og menger seg med andre med feber og hoste osv uten tanke på at du kanskje smitter en som smitter en som ikke tåler å bli smittet osv. 1400 døde var med influensavaksine på plass. Folk må jo kunne tenke selv og vise seg som voksne mennesker. Om man lurer på om man skal begrense omgangen med andre nå, da lurer jeg på om du har forstått hva vi står oppe i. Får håpe vi lærer noe av Covid 19 til slutt.
|
|
|
12/03/2020 17:00
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
SYKELIGHET OG DØDELIGHET AV SPANSKESYKEN Mamelund har regnet ut at 13 000 – 15 000 mennesker mistet livet som følge av spanskesyken i Norge, mens i overkant av en million ble smittet (4). I 1918 hadde Norge en befolkning på 2 577 729. Dette gir en letalitet på 1,1 – 1,3 %. Dette kan virke som et beskjedent tall, men i og med at så mange ble smittet, gav det høye dødstall. Ut fra rapportene til distriktslegene har Ramberg funnet at andelen av befolkningen smittet av spanskesyken i et distrikt kunne være 30 – 80 % (17). Mamelund finner at i områder med høy andel av samer ble det registrert høy mortalitet og letalitet av spanskesyken, og han tilskriver dette mindre immunitet mot influensa blant samene (19). FHI ber norske helsemyndigheter planlegge for at 733.000 blir syke i Norge, og at 5.500 av disse vil trenge intensivbehandling på sykehus.
|
|
|
12/03/2020 17:07
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bakom betalningsmur men titeln sier en del https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/03/12/Fikk-beskjed-om-at-han-trygt-kunne-dra-hjem-til-familien-og-p%C3%A5-jobb-21323074.ece?rs4536361584032364795&t=1
11 stycken kände sig sjuka når de kom hjem fra italia. Satte sig själva i karantän och tog kontakt med legevakten. Legevakten sa att de antagligen inte hade korona viruset och kunde dra på jobb. En maste till sig en test och det visades sig att 10 av 11 hade corona viruset.
Nu stänger man ned nestan allt i samfundet men för bara 10 dagar sen hade man tydligen ingen kontrol alls på de som kom tillbaka till Norge. Synd att de inte kunde ta viruset allvarligt lite tidigare.
|
|
|
|
|