.... skeptisk til at vi går bort fra prinsippet om ikke-motorisert friluftsliv, og skeptisk til at så grunnleggende forskjellige doninger som sykkel og el-sykkel i stadig større grad likestilles i både lovverk og folks bevissthet.
Det er dette det handler om for noen av oss - ikke om man får trening med emtb eller om de sliter mere på stiene.
Dette er det eneste argumentet mot elstisykling som virkelig gjelder og det er veldig vanskelig å komme med argument mot.
Da må man jo være enige i at det er grunnleggende veldig forskjellig. Og det er vi nok ikke. Ikke bråker det mer, ikke går det særlig mye fortere og ikke ser man mye forskjell på de forskjellige variantene. Vi bruker også allerede batterier til alskens utstyr og ting i skogen
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025?
[Re: hbakken]
#259509513/03/202015:16
Da skal jeg prøve 35/85 på SL'en min når siste snøfall er borte nå
Comp carbon utgave som veide inn til 16,65kg uten pedaler og 16,99 med Og da kjører jeg 2.35 Schwalbe Addix soft MM og HD og dekkinnlegg i ene hjulet! Da snakker vi ikke tulledeler. Artig at den havnet under S-works utgaven. Bare slang over noen deler fra gamle stisykkelen min jeg ville behold så ble den slanket raskt ned fra opprinnelig 18,2/3kg den egentlig veier.
Blir morro å prøve, har bare fått rullet 30 min på den.
Ang vekt, har jeg på min Levo ikke brydd meg om det, den veier det den veier, men på en SL type, med mindre motor og kraft så tenker jeg at f.eks 2 kg her vil spille inn på hvordan den føles.
Gratulerer med ny sykkel! Hva slags deler slang du over for å slanke nesten to kg? Og synes du det er stor forskjell på softe MM/HD kontra Butcher/Eliminator?
.... skeptisk til at vi går bort fra prinsippet om ikke-motorisert friluftsliv, og skeptisk til at så grunnleggende forskjellige doninger som sykkel og el-sykkel i stadig større grad likestilles i både lovverk og folks bevissthet.
Det er dette det handler om for noen av oss - ikke om man får trening med emtb eller om de sliter mere på stiene.
Dette er det eneste argumentet mot elstisykling som virkelig gjelder og det er veldig vanskelig å komme med argument mot.
Da må man jo være enige i at det er grunnleggende veldig forskjellig. Og det er vi nok ikke. Ikke bråker det mer, ikke går det særlig mye fortere og ikke ser man mye forskjell på de forskjellige variantene. Vi bruker også allerede batterier til alskens utstyr og ting i skogen
Når vi snakker om ikke-motorisert friluftsliv (i utmark) er det naturligvis en grunnleggende forskjell på om en sykkel har motor eller ikke!! Det har hverken med. lyd, fart eller utseende å gjøre.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
[Re: trond67]
#259511613/03/202016:49
Med tal fra forumet så verkar medelhastigheten bli rätt mycket högre med el också på sti. Hur de ser ut varierar en del men jag har sett el-syklar som ser mer ut som motorsyklar än syklar.
Men det är ju det där med att el-syklar alltid snakkas ned i diskussionerna om man ska tillåta dem eller inte. Tidigare var ju alla förespråkare eniga om att el-syklar i skogen bara var bra för handikapade som inte kunde sykle i skogen utan el. Friska syklister skulle ju aldrig sykla med en tyng, treg och kjedlig el-sykkel.
Når vi snakker om ikke-motorisert friluftsliv (i utmark) er det naturligvis en grunnleggende forskjell på om en sykkel har motor eller ikke!! Det har hverken med. lyd, fart eller utseende å gjøre. [/quote]
Kan du forklare hvorfor det er så åpenbart vist det i realiteten nesten ikke er forskjell?
#259512113/03/202017:07
Når vi snakker om ikke-motorisert friluftsliv (i utmark) er det naturligvis en grunnleggende forskjell på om en sykkel har motor eller ikke!! Det har hverken med. lyd, fart eller utseende å gjøre.
Kan du forklare hvorfor det er så åpenbart vist det i realiteten nesten ikke er forskjell? [/quote]
Ehhhh. Den ene sykkelen har motor og den andre ikke? Hva er det du ikke forstår? Man snakker om prinsippet som nå er brutt «om at det ikke skal være motorisert ferdsel i utmark.» Det er ingen «moraslsk» diskusjon, eller diskusjon om man bruker krefter på sykkelen eller ikke osv.
[Re: BRD]
#259512713/03/202017:38
Kan du forklare hvorfor det er så åpenbart vist det i realiteten nesten ikke er forskjell?
Ehhhh. Den ene sykkelen har motor og den andre ikke? Hva er det du ikke forstår? Man snakker om prinsippet som nå er brutt «om at det ikke skal være motorisert ferdsel i utmark.» Det er ingen «moraslsk» diskusjon, eller diskusjon om man bruker krefter på sykkelen eller ikke osv. [/quote]
Jeg skrev over hva jeg ikke forstår. Til info så vil ingen sykkel bevege seg en meter uten motor av en eller annen sort
[Re: fredriks]
#259513213/03/202017:56
250 w kontinuerligt och kanske 700-800 watt under kortare perioder nestan ingen forskjell?
Hvorfor köpa en dyr el-sykkel hvis det ändå nestan inte är noen forskjell mot en vanlig sykkel?
Sikkert mange grunner til det, selv så har jeg mye transport til og fra skogen samt ønske om å teste nye steder uten å bruke bil. Toppfarten med assistanse er satt til 25 kmt så de ekstra kreftene kan ikke brukes til å blåse igjennom skogen i cross mc tempo som virker å være oppfatningen her.
#259513613/03/202018:07
Tror faktiskt att de flesta här vet hur fort en el-sykkel får och kan gå och vet att det på många stier er klart raskare än vad man klarar att sykle. De flesta sti syklisterna är inte i närheten av att sykle i 25 km/h förutom kanske brant nedför (men många gör inte det heller).
[Re: fredriks]
#259513813/03/202018:14
Tror faktiskt att de flesta här vet hur fort en el-sykkel får och kan gå och vet att det på många stier er klart raskare än vad man klarar att sykle. De flesta sti syklisterna är inte i närheten av att sykle i 25 km/h förutom kanske brant nedför (men många gör inte det heller).
Tror neppe den jevne elsykkelisten sykler kjappere en en strava jaktende analogsykkelist bortsett fra oppover. Men alle må vi jo være vårt ansvar bevisst å ta hensyn å være en god ambasadør. Selv sykler jeg bare mindre sakte :-)
Specialized spurte oss, og jeg spør dere. Hvem kommer til å kjøpe stisykler uten el-motor i 2025 hvis utviklingen på motorer og elsykkelteknologi fortsetter? Vi må da også anta at elsykling i terrenget forblir lovlig. Les om Specializeds nye stisykkel med lett elmotor her: https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/utstyrsnyheter/specialized-turbo-levo-sl Oppdatert med priser.
Dette ble plutselig en mer aktuell problemstilling enn jeg hadde håpet på da stisykkelen min ble stjålet for litt siden. Det var en YT Jeffsy Pro race 29, super stisykkel med topp utstyr, kvikk,relativt lett og kapabel til det meste. Da står jeg igjen med el-sykkel som kom i fjor høst(Specialized Turbo Levo Comp), har rukket noen turer på den og hadde allerede lurt på hvor mye den "gamle" sykkelen kom til å bli brukt.
Samtidig er det gøy med noe lettere og kvikkere, el-sykkelen er tyngre i front og rundt svinger(selv om man blir veldig fort vant til det og tenker egentlig lite på det).
Med den nye katagorien el-sykkel kan det virke som noe av denne forskjellen er hvisket bort...(selv om jeg ikke har prøvd Levo SL eller Lapierre enda)
Det som er en stor forskjell er prisen, selv den billigste Levo SL er betydelig dyrere enn YT Jeffsyen jeg hadde, og det var toppmodellen med Fox factory dempere karbonhjul etc
Så da er spørsmålet til meg selv i 2020.. Blir det ny stisykkel eller en "lett" el-sykkel?
(Egentlig tidenes luksusproblem, men noe må man bry hjernen sin med i disse koronatider..)
Samtidig er det gøy med noe lettere og kvikkere, el-sykkelen er tyngre i front og rundt svinger(selv om man blir veldig fort vant til det og tenker egentlig lite på det).
Med den nye katagorien el-sykkel kan det virke som noe av denne forskjellen er hvisket bort...(selv om jeg ikke har prøvd Levo SL eller Lapierre enda)
Det som er en stor forskjell er prisen, selv den billigste Levo SL er betydelig dyrere enn YT Jeffsyen jeg hadde, og det var toppmodellen med Fox factory dempere karbonhjul etc
Så da er spørsmålet til meg selv i 2020.. Blir det ny stisykkel eller en "lett" el-sykkel?
(Egentlig tidenes luksusproblem, men noe må man bry hjernen sin med i disse koronatider..)
Hei du! Ref forrige spm til meg i en post lenger opp. Jeg satt over Enve hjula fra min gamle Santa Cruz, samt byttet hele NX drivverket med X01. Samt andre bremser (tror ikke de hadde noe å si på vekt dog). Jeg oppnådde å kunne selge forrige sykkel med nye hjul og drivverk, til en lavere pris der kjøpegruppe var mye større, samtidig som jeg slanket SL'en drastisk. Ikke fått testet denne noe mer, men er veldig spent på denne kategorien sykler, det er en "hybrid" som jeg har sett noen kalle det. (Nei, Sepeda vi trenger ikke enda mer diskusjon om kallenavn.... )
Jeg tror denne kategorien blir en killer. Om JEG liker den bedre enn fullblods Emtb som Levo gjenstår å se. Virker veldig lovende. Føles som vanlig sykkel, men at man er i kjempeform Samtidig merker man godt at det er helt andre krefter (mindre) enn i en vanlig Levo. Nå har jeg da en SL der jeg kan holde følge med guttungen uten å daue og han kan bruke den når han er med meg og andre kompiser med vanlig Levo på tur. Ble jo bare dårlig samvittighet over Santa'n min i løpet av fjoråret. 100turer på Levo. 29 på Santa. (og 2 på racer..) Og nye ting er gøy.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
(Resten av nummeret er helt topp, med en mengde flotte cargo-sykler.)
for dere som kansje lurer på hvilken sykkel som er i bildet, det er en Nicolai G1 E boxx https://www.nicolai-bicycles.com/eboxx/ Så langt har jeg ikke plan om El sykkel, men hvis jeg skulle ha en så blir det den på bildet. Jeg har Nicolai/Geometron G1 som er den vanlige sykkelen, ikke EL sykkel altså. men samme geometri og størrelse.
Det står i artikkelen at motoren er gjort lettere ved at Orbea har laget sin egen elektronikk. Vet ikke hvor mye elektronikken veier jeg, men det kan ikke være store forskjellene?
De har skrudd ned effekten i motoren for å kunne ha lettere ramme og komponenter (ikke e-spesifikke deler). Tror ikke vekten på selve motoren er poenget med tuningen.
[Re: mtbboy1993]
#263422323/10/202010:53
for dere som kansje lurer på hvilken sykkel som er i bildet, det er en Nicolai G1 E boxx https://www.nicolai-bicycles.com/eboxx/ Så langt har jeg ikke plan om El sykkel, men hvis jeg skulle ha en så blir det den på bildet. Jeg har Nicolai/Geometron G1 som er den vanlige sykkelen, ikke EL sykkel altså. men samme geometri og størrelse.
Syntes 28kg for 70/90k var ganske drøy pris dog.
Eneste jeg kan se for meg som mulig aktuelt for meg en gang i fremtiden når hverdagen spiser opp kondisen vil være en light-versjon ala det specialized og nå Orbea har. 16-18kgish. Det sagt så har jeg aldri testet en el-mtb
Det står i artikkelen at motoren er gjort lettere ved at Orbea har laget sin egen elektronikk. Vet ikke hvor mye elektronikken veier jeg, men det kan ikke være store forskjellene?
Det høres ut som de har moddet motoren også:
Orbea har tatt utgangspunkt i Shimanos nye RS8-motor, men laget sin egen elektronikk til denne og tilpasset motoren til lavere maks-kraft. Dette skal ha gjort motoren noe lettere enn Shimanos standard-motor, som allerede er den letteste fullkraft-motoren på markedet. Orbea har dratt ned maks-kraften i motoren fra 85 Nm til 60 Nm.
[Re: Arne_And]
#263424523/10/202012:03
Det høres ut som de har moddet motoren også:
Orbea har tatt utgangspunkt i Shimanos nye RS8-motor, men laget sin egen elektronikk til denne og tilpasset motoren til lavere maks-kraft. Dette skal ha gjort motoren noe lettere enn Shimanos standard-motor, som allerede er den letteste fullkraft-motoren på markedet. Orbea har dratt ned maks-kraften i motoren fra 85 Nm til 60 Nm.
Det integrerte batteriet er bare på 360wh. Da sier det seg selv at man må redusere motoreffekt i henhold til maks effektuttak man kan dra fra batteriet. At det er endringer på noe annet enn software har jeg liten tro på.
Jeg kunne kanskje hatt moro av elsykkel på sti, for jeg begynner å bli ganske rund, men det virker litt dyrt. Det er ikke sikkert jeg blir slankere av det, heller. Kommer nok til å holde meg til hardhalen min en stund til. Det gjør litt vondt av og til, men da er jeg i alle fall sikker på at jeg lever.