Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 120 av 152 1 2 118 119 120 121 122 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Anders A-R] #2616417 01/07/2020 10:32
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Når en bilfabrikk setter opp fabrikker i flere land og verdensdeler så vil en kjenner greit kunne se hvor bilene er laget,
produksjonslinjene, rutinene, fokene som jobber der, klimaet, underleverandører og mye annet blir forskjellig så det tilsier at produktene ikke blir like, det kan godt være at flere av delene ikke går omhverandre og at bilene leveres med forskjellig utstyrspakker

skal bli spennende å se om det blir rapportert store kvalitetsforskjeller etterhvert

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2616419 01/07/2020 10:43
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Siden dette har blitt el-bil-tråden: hva er tankene rundt ID3?

Papirøvelsen viser bra rekkevidde, antakelig bra opplevd kvalitet og ganske ok pris?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: kjasmas] #2616437 01/07/2020 12:03
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: kjasmas
Siden dette har blitt el-bil-tråden: hva er tankene rundt ID3?

Papirøvelsen viser bra rekkevidde, antakelig bra opplevd kvalitet og ganske ok pris?

Det er VW så man vet at de kommer til å jukse med utslippstallene. ICON_LAUGH (Fleip til side, jeg synes VW skal straffes for sin bedriftskultur og kunne ikke tenke meg å kjøpe deres produkter.)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2616517 01/07/2020 22:17
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan

Det er VW så man vet at de kommer til å jukse med utslippstallene. ICON_LAUGH (Fleip til side, jeg synes VW skal straffes for sin bedriftskultur og kunne ikke tenke meg å kjøpe deres produkter.)

+1000!
Har aldri hatt, skal aldri ha.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2616566 02/07/2020 09:15
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Ser for så vidt politikken her og er ikke uenig.

Jeg kjenner dog at dette hadde kommet i andre rekke om jeg hadde sittet bak rattet i en Porsche og hatt en svingete vei foran meg.

På det litt enklere plan så syns jeg faktisk det er mer irriterende med "kulturen" til Tesla med kundebehandling. Den merker jeg på kroppen, det gjør jeg ikke med VW sin i det daglige.

Når det er sagt så syns jeg ID3 virker som den kan bli en knallbra bil i sin klasse. Jeg ser faktisk ingen andre konkurrenter i den prisklassen jeg heller vil ha. Bil fra Korea skal jeg ikke ha per nå, Opel Ampera E er for gammel og liten...

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2616574 02/07/2020 10:08
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Kjasmas spennende det der med kundeservice til tesla. Se er så sjukt gode på alt, men så dårlig på akkurat det der. Og allikevel selger de i Bøtter og spann

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: vids] #2616586 02/07/2020 11:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: vids
Angånde bagasjeplass så er det godt med plass i model 3. Vi hadde en BMW 3-serie stasjonsvogn før og vi får med mer bagasje i model 3 enn i bmw 3 selv om sistnevnte altså var en stasjonsvogn.

Model 3 er for så vidt ikke så liten bil i norsk sammenheng heller, bare i amerikansk...

Takstativet fungerer godt, har syklene på taket om sommeren, og ski/brett i takboks om vinteren.

Om du legger ned baksetet og tar av forhjulet får du nok vrikket inn en stisykkel eller to på innsiden av bilen også.

Hatt et par barnesykler i bagasjerommet uten å legge ned baksetet, har riktignok tatt av forhjulet. Fungerer fint på 20" hjul, men har ikke testet 24" sykkelen men den går helt sikkert inn om jeg tar av begge hjulene uten å måtte ned med baksetet.

BTW. Med fire sykler på taket og motorveihastighet, regn med kortere rekkevidde. Når akkurat Oslo-Trysil. Så kan du enten superlade i 10 min eller kjøre saktere for å komme lenger.

Interessant. Mener du at sykkelfamilie på fire kan dra på tur med en M3? (Har samboer som pakker SVÆRT kompakt).

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: baronKanon] #2616605 02/07/2020 12:35
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: baronKanon
Sitat: vids
Angånde bagasjeplass så er det godt med plass i model 3. Vi hadde en BMW 3-serie stasjonsvogn før og vi får med mer bagasje i model 3 enn i bmw 3 selv om sistnevnte altså var en stasjonsvogn.

Model 3 er for så vidt ikke så liten bil i norsk sammenheng heller, bare i amerikansk...

Takstativet fungerer godt, har syklene på taket om sommeren, og ski/brett i takboks om vinteren.

Om du legger ned baksetet og tar av forhjulet får du nok vrikket inn en stisykkel eller to på innsiden av bilen også.

Hatt et par barnesykler i bagasjerommet uten å legge ned baksetet, har riktignok tatt av forhjulet. Fungerer fint på 20" hjul, men har ikke testet 24" sykkelen men den går helt sikkert inn om jeg tar av begge hjulene uten å måtte ned med baksetet.

BTW. Med fire sykler på taket og motorveihastighet, regn med kortere rekkevidde. Når akkurat Oslo-Trysil. Så kan du enten superlade i 10 min eller kjøre saktere for å komme lenger.

Interessant. Mener du at sykkelfamilie på fire kan dra på tur med en M3? (Har samboer som pakker SVÆRT kompakt).

Har reist på sykkelhelgetur flere ganger med egen familie på 4. Pakker ikke så voldsomt kompakt heller. Men blir det ekstra mye stæsj så legger jeg en bag eller to på gulvet der barna har beina og litt sånt. Juleferie kan være litt sånn med mange forskjellige aktiviteter, skisko, gaver etc, så da blir det brukt kreativitet. Men helg til Trysil eller på fjellet er ikke noe problem.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2616617 02/07/2020 14:19
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Hadde det ikke vært for at vi har hund kunne vi greid oss med model 3 som familiebil selv om jeg har en uten hengerfeste og takstativløsningen ikke er perfekt. Bagasjekapasiteten er vel 340+85 liter og er ganske fint å stappe i.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2616620 02/07/2020 15:23
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi vurderer å anskaffe hybrid-bil, evt ren el. Det kommer jo nå en del hybrider med ok rekkevidde ( 6-7 mil ).
Hva er typisk pris pr kw på ladestasjoner ? Sikkert avhengig av hvor hurtig ladingen skal være ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: kjasmas] #2616627 02/07/2020 16:19
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Hadde det ikke vært for at vi har hund kunne vi greid oss med model 3 som familiebil selv om jeg har en uten hengerfeste og takstativløsningen ikke er perfekt. Bagasjekapasiteten er vel 340+85 liter og er ganske fint å stappe i.

Familiebil er jo relativt, og avhengig av størrelse på barn og antall barn. Vi fikk enormt mye bedre plass i bilen når minstepia vokste fra vogna og gikk over til kun trille. Likeledes når vi ble kvitt trilla. Denne vinteren er det heller ikke nødvendig med pulk. Vi kunne nok klart oss med en modell3 akkurat nå, men ikke de foregående 7 årene.

- Stefan
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Stefan77] #2616668 02/07/2020 20:58
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Stefan77

Familiebil er jo relativt, og avhengig av størrelse på barn og antall barn. Vi fikk enormt mye bedre plass i bilen når minstepia vokste fra vogna og gikk over til kun trille. Likeledes når vi ble kvitt trilla. Denne vinteren er det heller ikke nødvendig med pulk. Vi kunne nok klart oss med en modell3 akkurat nå, men ikke de foregående 7 årene.

Det er jeg enig i og ett veldig godt poeng. Er på 5. året med el som eneste bil. Er på vår andre model S nå. Etter minstemann sluttet med vogn/pulk har vi plass til ALT. Juleferie med 4 par alpin og langrennski på taket og 3 fatbike bakpå. Hjelmer, støvler og julegaver inni er null problem. Det ER relativt.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: kjasmas] #2616670 02/07/2020 21:03
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D

Når det er sagt så syns jeg ID3 virker som den kan bli en knallbra bil i sin klasse. Jeg ser faktisk ingen andre konkurrenter i den prisklassen jeg heller vil ha. Bil fra Korea skal jeg ikke ha per nå, Opel Ampera E er for gammel og liten...

Intro-prisene er for høye, VW er kjent for gode rabatter og avtaler. Disse kommer nok etterhvert, slik som for etron.
En utfordring er manglende mulighet for takstativ til ID3.

Redigert av daktari; 02/07/2020 21:04.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2616672 02/07/2020 21:12
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Sitat: HeavyDude
Vi vurderer å anskaffe hybrid-bil, evt ren el. Det kommer jo nå en del hybrider med ok rekkevidde ( 6-7 mil ).
Hva er typisk pris pr kw på ladestasjoner ? Sikkert avhengig av hvor hurtig ladingen skal være ?

Pr kWh mener du?
Tesla superlader koster vel 1,7,- pr kWh. Forbruk mellom 1,5 til 3 kWh/mil avhengig av fart og føre.

De andre ladeselskapene ligger rundt 3-5,-/kWh. Et selskap har gjerne høyere pris for raskere lading.

Billigst å lade hjemme med snittpris på under 1,-/kWh med nettleie. Akkurat nå om dagen koster strømmen 2-5 øre/kWh, men nettleien drar opp.

I praksis har de fleste bilene så store batteri at veldig få behøver hurtiglader, med mindre du er på bilferie med mer enn 30 mil/dag.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: pez d spencer] #2616673 02/07/2020 21:13
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Sitat: pez d spencer
Sitat: Stefan77

Det er jeg enig i og ett veldig godt poeng. Er på 5. året med el som eneste bil. Er på vår andre model S nå. Etter minstemann sluttet med vogn/pulk har vi plass til ALT. Juleferie med 4 par alpin og langrennski på taket og 3 fatbike bakpå. Hjelmer, støvler og julegaver inni er null problem. Det ER relativt.
Model S er overraskende romslig inni!

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: HeavyDude] #2616686 03/07/2020 06:17
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Glem hybrid, mener nå jeg. Hadde leaset Passat GTE i 3 år, og den hadde knapt rekkevidde om vinteren (ok, den er bedre nå), men på vår var ladehastigheten såpass dårlig at det aldri lønte seg å betale for lading. Hvis du driver mye småkjøring og har ladeboks hjemme kan det være et alternativ, men ikke forvent 6-7 mil på motorveien. Vi har faktisk ikke hatt bil siden vi leverte inn leasingbilen i november. Har gått greit, men savner det til småting der det er for langt for småttisene å sykle eller når vi skal transportere veldig store ting. Har dog ikke leid bil flere enn tre ganger siden den gang, men vi har longtail som tar det meste av bagasje.

Snuser som nevnt over på elbil etter å ha fått beskjed om at borettslaget legger til rette for lading i garasjene. Er begrenset med hva man får plass til, siden garasjene ble tegnet på slutten av 60-tallet... Noen som har peil på utvendig størrelse på TMS vs TM3?

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: baronKanon] #2616697 03/07/2020 06:59
knut77 Offline
Besatt
Besatt
[Linket bilde fra automobiledimension.com]
[Linket bilde fra automobiledimension.com]

Har dratt på ukesferie med TMS med 2 voksne + 2 barn. Har pakket all bagasje inkl vogn og 1 sykkel inni bilen. Men dere skal vel ha med mer enn en sykkel. Med TM3 må sykkelen(e) utenpå bilen, og om man ikke trenger vogn så opplevde vi bagasjeplassen som god.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: knut77] #2616699 03/07/2020 07:12
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Takk, knut77. Det er de 10cm på siden og 30cm i lengden som kan være avgjørende.

Og takk for subtil link til automobiledimension.com. Den var veldig nyttig, for da fikk jeg sammenlignet mot forrige bil! Ca. like bred som Passat GTE vi hadde, noe lavere og noe kortere. Det passer i garasjen! (det gjør ikke TMS)

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2616703 03/07/2020 07:38
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tesla Model S er svært romslig. Du har stor frunk framme og trunk bak. I tillegg til stor plass bak i bilen. Funker fint å ha syklene på taket. Man kan også montere hengerfeste for sykler. Større plass i denne enn i en Passat stv.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: HeavyDude] #2616713 03/07/2020 08:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du lader uansett ikke en hybrid på hurtiglader, men det var kanskje ingen direkte sammenheng mellom de to spørsmålene

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2616717 03/07/2020 09:19
perbl Offline
More than words
More than words
Ny-ish TM3 vs et par-tre år gammel TMS til ca samme pris? Er det en nobrainer å gå for TM3?

Må innrømme krok frister for å få på et godt sykkelstativ, selv om det finnes enkelte TMS med ettermonterte sykkelkroker.

Men skulle gjerne sett noen flere TM3 til 480-ish på Finn ICON_SMILE

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2616720 03/07/2020 09:26
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
TMS er for stor for min garasje, så den er uaktuell. Lett brukt TM3 ligger rundt 440+ (SR+), mens tilsvarende priset TMS er 1. veldig "gammel" og/eller 2. kjørt veldig langt. Tror nok TM3 også vil være bedre kjøp, med mer moden produksjon og teknologi enn de 3-4+ år gamle TMS-ene...

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: baronKanon] #2616722 03/07/2020 09:31
perbl Offline
More than words
More than words
Ser bare det dukker opp en og annen 2017-TMS i søket mitt med kilometerstand rundt 60-70k, disse ligger gjerne i prisleiet til en ny TM3. Men det frister jo mer med bil som er ca box fresh ja.

SR+ utgår, jeg vil ha firehjulstrekk.

Redigert av perbl; 03/07/2020 09:32.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: baronKanon] #2616786 03/07/2020 16:31
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig

Glem hybrid, mener nå jeg. Hadde leaset Passat GTE i 3 år, og den hadde knapt rekkevidde om vinteren (ok, den er bedre nå), men på vår var ladehastigheten såpass dårlig at det aldri lønte seg å betale for lading. Hvis du driver mye småkjøring og har ladeboks hjemme kan det være et alternativ, men ikke forvent 6-7 mil på motorveien....

Sånn utenom dette, hvordan var bilen? Vurderer bilbytte etterhvert, og denne er på listen. Men har hørt at den ikke er så bra på vinteren, noe erfaringer med dette?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Awesnes] #2616817 03/07/2020 20:40
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Awesnes

Glem hybrid, mener nå jeg. Hadde leaset Passat GTE i 3 år, og den hadde knapt rekkevidde om vinteren (ok, den er bedre nå), men på vår var ladehastigheten såpass dårlig at det aldri lønte seg å betale for lading. Hvis du driver mye småkjøring og har ladeboks hjemme kan det være et alternativ, men ikke forvent 6-7 mil på motorveien....

Sånn utenom dette, hvordan var bilen? Vurderer bilbytte etterhvert, og denne er på listen. Men har hørt at den ikke er så bra på vinteren, noe erfaringer med dette?

Bilen var fantastisk sånn ellers. Ikke noe å utsette på den,også på vinteren

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2616821 03/07/2020 22:32
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Polestar 2 seiler opp som et Saab-aktig alternativ til Model 3 LR.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2616913 05/07/2020 08:15
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Polestar 2 virker som en flott bil. For meg stryker den på ett viktig designpunkt. Som så mange løftede såkalt «allroad», dvs litt stasjonsvogner og sedaner på stylter, klarer de ikke lage en hjulbue der avstand mellom dekk og hjulbuekant er lik. Jeg kan forstå dette når de feks hever en V90 til XC90, men når de designer en bil fra scratch burde de fått til dette.

Big wheels keep on turning
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kjartandaddy] #2616927 05/07/2020 10:52
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Kjartandaddy
Polestar 2 virker som en flott bil. For meg stryker den på ett viktig designpunkt. Som så mange løftede såkalt «allroad», dvs litt stasjonsvogner og sedaner på stylter, klarer de ikke lage en hjulbue der avstand mellom dekk og hjulbuekant er lik.

Den kritikken skjønner jeg ikke helt. Det er ikke helt 100%, men avviket er såpass beskjedent at det ikke er veldig åpenbart med det blotte øye. Her er et bilde hvor jeg har tegnet på to sirkler fra senter av felgen:

[Linket bilde]

Jeg er klar over at det også er en plastkant innenfor sirken jeg har tegnet, men den er av konstant bredde, så den påvirker jo ikke temaet.

Redigert av mroek; 05/07/2020 10:52.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: daktari] #2616937 05/07/2020 12:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: daktari
Polestar 2 seiler opp som et Saab-aktig alternativ til Model 3 LR.

Etter det jeg leste av de første testene, ser det ikke ut som om den konkurrerer på rekkevidde, men det vet vi ikke ennå.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2616941 05/07/2020 14:04
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg er litt i tenkeboksen på en Polestar 2 ettersom det ser ut som det varer og rekker til Tesla Y kommer.
Utseendemessig synes jeg den er rå- lekker og etter hva jeg har lest er den god å kjøre, også. Og hyggelig priset.
Har prøvesittet i en.
Det som trekker mest ned for meg er at den har en helt ubegripelig bred midtkonsoll mellom forsetene. Her snakker vi en halv meter bred eller noe slikt. Midt på den en stor og helt unødvendig «girspak». Hva er vitsen? Setene er gode, men hva hjelper det hvis jeg ikke får plass til knærne? Mulig det er en vanesak å sitte med knærne «på skrå» men det føltes rart.

Side 120 av 152 1 2 118 119 120 121 122 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå