Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland?

Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? #2591448 16/02/2020 15:01
N
Neko Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
N
Hører mer og mer om den amerikanske kriteriumsscenen, hvor det gjerne er treningsritt i midtuka og ordentlig ritt i helga. Det er veldig populært med mange deltakere, og forskjellige kategorier som seeder rytterne etter nivå.

Dette virker for meg som et veldig bra konsept. Tilsynelatende enkel logistikk sammenliknet med vanlige landeveisritt, med færre løypevakter, stengte kryss, og mye mindre vei som er i bruk. Et stort pluss er også at løypene er stengte så man slipper trafikk. Det er fartsfylte ritt med mye taktikk og action.

Det arrangeres jo innimellom gateritt i forbindelse med ritthelger rundt om kring i Norge, men mener altså flere gateritt i mer organiserte former. Er dette noe som kunne hatt potensial i Norge, nå som flere og flere tradisjonelle landeveisritt legges ned?

Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Neko] #2591450 16/02/2020 15:11
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Personlig aner jeg ikke hva sykkelklubben brukte banen til, da jeg ikke syklet (eller interesserte meg) når dette skjedde.

Men jeg satt i styret for en av NAF sine gokartbaner på Hønefoss for noen år siden. Den leide vi ut til en sykkelklubb (sikkert Ringerike) for at de skulle bruke den til noe form for regelmessige ritt. Kan basert på hva jeg vet i dag, gjette at det var noe crit-lignende.

Det er flust av gokartbaner rundt på østlandet, som har lav utnyttelsesgrad. De er vel typisk 8-10m brede, har super asfalt. Lukkede baner hvor sikkerheten er ivaretatt (ingen objekter det kan krasjes i. Ligger vel dessverre ingen slike baner i Oslo, men ligger nok ca 10 stk innenfor 1-2 times kjøring ut av Oslo, til potensiell glede for sykkelmiljøene i de områdene de ligger.

Kan være noe å tenke på for de som evt. Kunne tenke å dra i gang noe. Disse banene er dyre å eie/drifte, så eierne hadde sikkert ikke vært negative til å leie ut. Sykling kan man vel gjøre på de når som helst, også midt i kirketida på søndager (i motsetning til motorsport)

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Neko] #2591454 16/02/2020 15:32
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Noen skiløyper er også asfalterte og brukes til sykkelritt, jeg vet at arenaen i Stokke (Vestfold) har blitt brukt til dette.

Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Neko] #2591456 16/02/2020 15:55
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Finnes vel også dedikerte rulleski-arenaer (asfaltert) enkelte plasser i landet? Vet ikke om disse er brede nok for sykkelritt dog, da jeg aldri har prøvd de. Men alle slike former for lukkede baner gir jo automatisk noen fordeler mtp. forenkling av arrangement og logistikk. Gokartbanene har jo også tidtakersystemer støpt ned i asfalten. De er mylaps-kompatible som regel, om det er egnet for sykling skal ikke jeg uttale meg om, men ser ihvertfall ut som MyLaps "støtter" sykling på ett vis: https://www.mylaps.com/active-sports/cycling/

Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Neko] #2591477 16/02/2020 18:12
D
DagT Offline
Fersking
Fersking
D
Jeg bodde i Emiratene en stund og der nede, på tross av begrensede muligheter til å sykle på veien, var det veldig populært å bruke Dubai Autodrome og Yas Marina Circuit i Abu Dhabi til sykling. En til to ganger i uka stengte de banene for biler og det var mulig å sykle og løpe langs banene.
På motorsport-baner er det jo ofte kun deler av banen brukes samtidig, så det er jo sikkert noen baner der ute som kunne tenke seg å leie ut til flere samtidig?

Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: DagT] #2591486 16/02/2020 19:13
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: DagT
Jeg bodde i Emiratene en stund og der nede, på tross av begrensede muligheter til å sykle på veien, var det veldig populært å bruke Dubai Autodrome og Yas Marina Circuit i Abu Dhabi til sykling. En til to ganger i uka stengte de banene for biler og det var mulig å sykle og løpe langs banene.
På motorsport-baner er det jo ofte kun deler av banen brukes samtidig, så det er jo sikkert noen baner der ute som kunne tenke seg å leie ut til flere samtidig?

Få GoKartbaner har den muligheten. Bilbaner er det svært begrenset med i Norge (3stk med mindre min kunnskap er utdatert), og afaik har ingen av de mulighet til å gjøre det du forespeiler.

Ulempen med en gokartbane til sykling er at de er korte (ca 1 km) og de fleste er veldig tekniske, så det blir mye aksellerasjon ut av svinger.

Men så har de andre fordeler, som plenty parkeringsplass, trolig åpen kafé om arrangementet trekker litt deltakere, tilgang på luftkompressorer, og hageslanger for spyling osv.

Men av og til kompliserte eierforhold. Eies av noen, leies ut til en annen, fremleies til enda en aktør osv. Men om man kan klare å løse eie/leie-floka (altså, hvem som skal få pengene), så står de jo ubrukt ihvertfall 90% av tiden.

Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Neko] #2591494 16/02/2020 19:40
M
Majoren Offline
Entusiast
Entusiast
M
Her i Bergen blir det arrangert IKEA-kriterium som en del av Bergen ritthelg. Her er det bånn spiker i ca 1 time som gjelder.
Deltakelsen på dette rittet er ganske laber. Hvorfor? Tja, si det!?! Ulempen slik jeg ser det, er at løypen kan bli for kjedelig for noen. Rundt og rundt IKEA med en innlagt sjikane er vel ikke veldig spennende. Men samtidig kan det være masse action og offensiv kjøring. Hardt som f... er det også. Området er lukket under rittet og asfalten er glimrende. Det er noen svinger og den nevnte sjikanen som gjør det noe teknisk. Er folk redde for dette? Er det det som gjør at dette konseptet ikke trekker flere deltakere?
Jeg ser for meg at det er noe ala dette som vil overta mer og mer, da vanlige landeveisritt blir for utfordrende å arrangere mtp vakter, kurs, kostnader osv.

Redigert av Majoren; 16/02/2020 19:42.
Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Neko] #2591500 16/02/2020 20:25
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Skal ikke prate for andre. Men personlig ville jeg ikke syklet crits. Årsaken er som du er inne på at det ville jeg vært for redd for. Har syklet ett kort fellesstartritt i mitt liv (Follo rittet i fjor). Det var første og siste gang jeg stiller i en kort fellesstart. Halve feltet gikk i asfalten i samme øyeblikk som masterbilen slapp feltet.

Hyggelig for de som liker slikt, jeg liker ikke slikt. Holder meg til de lengre rittene, hvor feltene har tynnet seg ut innen albuene blir for spisse.

Så crits er helt uaktuelt for min del. Da skulle jeg ihvertfall hatt en sykkel jeg ikke var redd for.

Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Majoren] #2591502 16/02/2020 20:32
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Majoren
Her i Bergen blir det arrangert IKEA-kriterium som en del av Bergen ritthelg. Her er det bånn spiker i ca 1 time som gjelder.
Deltakelsen på dette rittet er ganske laber. Hvorfor? Tja, si det!?! Ulempen slik jeg ser det, er at løypen kan bli for kjedelig for noen. Rundt og rundt IKEA med en innlagt sjikane er vel ikke veldig spennende. Men samtidig kan det være masse action og offensiv kjøring. Hardt som f... er det også. Området er lukket under rittet og asfalten er glimrende. Det er noen svinger og den nevnte sjikanen som gjør det noe teknisk. Er folk redde for dette? Er det det som gjør at dette konseptet ikke trekker flere deltakere?
Jeg ser for meg at det er noe ala dette som vil overta mer og mer, da vanlige landeveisritt blir for utfordrende å arrangere mtp vakter, kurs, kostnader osv.

Jeg sykla IKEA-cup som ble arrangert av Åsane CK for noen år siden. Det var i alle fall et dritgøy konsept. Lite område, ikke altfor stort startfelt og bånn gass. Inndeling etter ferdighetsnivå, der man tok poeng på spurt hver runde og i mål. En helt annen type opplevelse enn et turritt, men definitivt noe jeg anbefaler.

Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: vviz] #2591505 16/02/2020 21:05
D
DagT Offline
Fersking
Fersking
D
Sitat: vviz

Få GoKartbaner har den muligheten. Bilbaner er det svært begrenset med i Norge (3stk med mindre min kunnskap er utdatert), og afaik har ingen av de mulighet til å gjøre det du forespeiler.

Ulempen med en gokartbane til sykling er at de er korte (ca 1 km) og de fleste er veldig tekniske, så det blir mye aksellerasjon ut av svinger.

Men så har de andre fordeler, som plenty parkeringsplass, trolig åpen kafé om arrangementet trekker litt deltakere, tilgang på luftkompressorer, og hageslanger for spyling osv.

Men av og til kompliserte eierforhold. Eies av noen, leies ut til en annen, fremleies til enda en aktør osv. Men om man kan klare å løse eie/leie-floka (altså, hvem som skal få pengene), så står de jo ubrukt ihvertfall 90% av tiden.

Utifra hva jeg kan se har man mulighet for det på Vålerbanen.

Samtidig så finnes det jo en del motorsportsentre rundt omkring i landet, som Eikås i Bergen.
Ser ut som om motorsportsentrene som driver med mer enn GoKart har litt mindre tekniske baner som kanskje kunne egnet seg for kriteriumsritt...

Redigert av DagT; 16/02/2020 21:07.
Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Neko] #2591509 16/02/2020 21:15
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Sikkert et dumt spørsmål, men: Er det ikke banesykler/fixies på kriteriumsritt?

// Too many roads, too little time
Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: DagT] #2591510 16/02/2020 21:43
vviz Offline
Ivrig
Ivrig

Utifra hva jeg kan se har man mulighet for det på Vålerbanen.

Samtidig så finnes det jo en del motorsportsentre rundt omkring i landet, som Eikås i Bergen.
Ser ut som om motorsportsentrene som driver med mer enn GoKart har litt mindre tekniske baner som kanskje kunne egnet seg for kriteriumsritt...

Ja mulig Våler kan deles opp, det var jeg ikke klar over. Nå kjenner jeg ikke til Eikås, men disse "mindre" banene er vel ofte rallycross eller bilcross(?) I såfall er det vel heller ikke vanlig at de er fullt asfaltert?

EDIT: Blandeveicrits kan jo sikkert være like gøy det, men kanskje ikke like vanlig? ICON_SMILE

Redigert av vviz; 16/02/2020 21:44.

Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: vviz] #2591512 16/02/2020 21:58
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig

Ja mulig Våler kan deles opp, det var jeg ikke klar over. Nå kjenner jeg ikke til Eikås, men disse "mindre" banene er vel ofte rallycross eller bilcross(?) I såfall er det vel heller ikke vanlig at de er fullt asfaltert?

EDIT: Blandeveicrits kan jo sikkert være like gøy det, men kanskje ikke like vanlig? ICON_SMILE

Eikås er såvidt jeg kan se asfalt (er ofte i området, men aldri på banen), som ser ut til å ha potensiale...

[Linket bilde]

// Too many roads, too little time
Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Neko] #2591513 16/02/2020 22:06
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Det er nok en Gokart-bane. Jeg har bare kontroll på de som ligger på andre siden av fjellet. Der ligger det til gjengjeld mange. Men som nevnt, de fleste krever 1-2 timer kjøring ut av Oslo.

Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Neko] #2591515 16/02/2020 22:13
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Uansett syns jeg en sånn gokartbane blir altfor teknisk for et crit ritt. Enkel rundløype med fire 90 grader svinger bør være utgangspunktet.

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Neko] #2591528 17/02/2020 01:44
G
gsvs Offline
Fersking
Fersking
G
Ville vært utrolig kult å fått til noe slikt! Har syklet landevei en sesong og er blitt besatt. Dette innebærer at jeg rent teknisk og fysisk ikke holder veldig høyt nivå. Når jeg bestemte meg for å begynne med landevei var det videoene til @vegancyclist og @norcalcycling som var til stor inspirasjon. Der sykler de jevnlig criterium, riktignok på veldig høyt nivå.

Er veldig kult slik de gjør det i statene ved at de har de kategoriene cat 5-4-3-2-1. Dette gjør det mulig for en med lavt nivå å konkurrere mot en jevn motstander. Virker også veldig motiverende å jobbe seg igjennom "divisjonene". Nå er jeg riktignok veldig ny i sporten, men slik jeg har skjønt er det svært lite av crits i Norge, og heller ikke en form for organisert system?

Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Neko] #2591584 17/02/2020 09:57
Panda Offline
Besatt
Besatt
Dette finnes jo allerede.

I Vestfold arrangeres krit ritt hver onsdag (Spinn Cup het det tidligere), det går i år under navnet Vestfold Cup (5 ritt i 2020).

Det finnes også Uno X cup'en, som avholdes på Eggemoen (go-kart bane!), 6 ritt i 2020.

På Sørlandet er det Volkswagen Cup avholdes på SkanTraf i Sørlandsparken.

I Haugesund er det noe som heter BSK cup, Bokn SK som arrangør, både gateritt og tempo.

Også har dere det i Stavanger som heter Veidekke Cup på Forus Trafikstasjon.

I Oslo er det Sykkelboden VårCup som avholdes på Ski (Drømtorp Ind.)

Redigert av Panda; 17/02/2020 09:59.
Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Neko] #2591615 17/02/2020 11:57
frosken Offline
Fersking
Fersking
Den nye rulleskiløypa Lillomarka Arena er veldig morsom å sykle på. Drøye 2 km, litt svingete og teknisk, litt kupert. Jeg tror riktignok den er i smaleste laget, så det kan nok fort bli kaotisk om det blir mange som kniver om posisjoner inn mot svingene.

Det ser ut til at Rye kjørte ritt der i fjorårets Landeveiscup - https://landeveiscup.no/rye

https://www.strava.com/segments/21362592

Redigert av frosken; 17/02/2020 12:01.
Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Panda] #2591619 17/02/2020 12:13
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Panda

Det finnes også Uno X cup'en, som avholdes på Eggemoen (go-kart bane!), 6 ritt i 2020.

Se der ja. Fikk jeg endelig svar på sykkeklubben faktisk bruker banetiden de leier til ICON_SMILE

Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: frosken] #2591638 17/02/2020 12:50
Panda Offline
Besatt
Besatt
Sitat: frosken
Den nye rulleskiløypa Lillomarka Arena er veldig morsom å sykle på. Drøye 2 km, litt svingete og teknisk, litt kupert. Jeg tror riktignok den er i smaleste laget, så det kan nok fort bli kaotisk om det blir mange som kniver om posisjoner inn mot svingene.

Det ser ut til at Rye kjørte ritt der i fjorårets Landeveiscup - https://landeveiscup.no/rye

https://www.strava.com/segments/21362592

Jøss, den er virkelig small den løypa der. Ser at de har 65 km/t som max fart under Rye cuppen.

Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Trond Helge] #2591665 17/02/2020 14:52
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Trond Helge
Sikkert et dumt spørsmål, men: Er det ikke banesykler/fixies på kriteriumsritt?
Du tenker kanskje på Red Hook Criterium? Der er det fastnav og ingen bremser som gjelder. Vanlige kriteriumsritt kjøres med vanlige landeveissykler. NCF har også regler for hvor lang løypa skal være og hvor lenge man skal kjøre i ulike klasser.

Vi (Ottestad) arrangerte kriteriumsritt fredags ettermiddag/kveld midt i Hamar de tre første årene vi hadde Norgescup. Kult, hardt og utdannende for rytterne, og underholdende for folk som gikk tur, men det kom jo ikke folk for å se på. Da vi bestemte oss for å kutte ett av tre beholdt vi temporittet Mot Klokka og fellesstarten Gylne Gutuer. Ble fine bilder da.

[Linket bilde fra azure.content.bloc.net]

[Linket bilde fra azure.content.bloc.net]

Løypa vår var 2,3 km og lenger enn normen, men runden var gitt av avstanden mellom to jernbanekulverter, og man fikk jo se både det famøse stupetårnet, kulturhuset og Skibladnerbrygga på runden.

Pappa Aasheims video fra 2017: https://www.youtube.com/watch?v=RvKWRyZmNyc

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Neko] #2593125 28/02/2020 16:54
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
På Konnerud er deler av skiløypa asfaltert og brukes for rulleski om sommeren.
Innerst i Lierdalen ved Sylling er det en liten sløyfe som kan brukes (og som blir brukt til jr. ritt)
Maridalen, der er det flere sløyfer som kan brukes
Grefsenkollen, Hanekleiva, Hagatjern som motbakkeritt
Hvervenbukta, flere trassevarianter er mulig

Muilghetene er der, det er bare å tenke litt nytt og klare å gjøre ting enkelt

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Neko] #2593137 28/02/2020 19:54
Panda Offline
Besatt
Besatt
Var da noen som prøvde å sette dette i gang for 4-5 år siden. Var kriterium på Fornebu (rotteracet) og også ute ved Svartskog (nedenom og hjem). Begge ritt forsvant.

Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Panda] #2593176 29/02/2020 16:09
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Panda
Var da noen som prøvde å sette dette i gang for 4-5 år siden. Var kriterium på Fornebu (rotteracet) og også ute ved Svartskog (nedenom og hjem). Begge ritt forsvant.

husker vagt at disse rittene i utgangspunktet var lavbudsjett ritt og at de ble nedlagt når forbundet kom inn med krav om lisens og vakter

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Neko] #2593231 01/03/2020 10:30
Panda Offline
Besatt
Besatt
Ja det stemmer. Pirat ritt. Da kommer forbundet med den store pekefingeren.

Har arrangert piratritt jeg og. Samt vært med på noen som Lier-Bastogne-Lier i Lierdalen hvor deltakeravgift var 50 kr cash i seddel. Vinneren fikk alt. Moro!

Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Neko] #2593391 02/03/2020 11:34
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Begge disse var lavbudsjett, men "ordentlige" ritt, og ingen form for piratritt.

Nedenom og hjem med 5 x 14km runde inkl klatringen til Svarskog, var vel ikke akkurat et klassisk kriteriumsritt (...men det var morsomt).
Det ble forresten nedlagt før kravene om vakter, om jeg husker rett var problemer at man ikke fikk lov til å sperre eller dirigere trafikken på gamle Mossevei ved Gjersjøen, noe som er problematisk da man kommer ned dit i ganske stor fart

Redigert av Radival; 02/03/2020 11:35.
Re: Har Norge potensial til å bli et kriteriumsland? [Re: Radival] #2594178 08/03/2020 19:53
Jørn Haanæs Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Radival
Begge disse var lavbudsjett, men "ordentlige" ritt, og ingen form for piratritt.

Nedenom og hjem med 5 x 14km runde inkl klatringen til Svarskog, var vel ikke akkurat et klassisk kriteriumsritt (...men det var morsomt).
Det ble forresten nedlagt før kravene om vakter, om jeg husker rett var problemer at man ikke fikk lov til å sperre eller dirigere trafikken på gamle Mossevei ved Gjersjøen, noe som er problematisk da man kommer ned dit i ganske stor fart

Nedenom og hjem! Fortsatt den morsomste rittopplevelsen jeg har hatt. Håper på gjensyn en dag.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå