Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 10 1 2 7 8 9 10

Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: R.A.K] #2519244 30/10/2018 10:44
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
G
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562
Sitat: R.A.K
Har satt på en motor fra bikeshop på en DBS Finse 1222, funker bra, men synes at farten i motbakke blir overaskende lav 7-9 km/t. noe man kan gjøre for å få motoren til å yte litt mer? når ikke helt toppfart på flata heller, gir seg på rundt 22-23km/t virker å være fornøyd med det :-)


Mulig de selger bbs01? Den kan vel programmeres opp til 15-18A, bbs02 til 25A. Kjører min 02 med 650w opp 3 km bakker uten at den går varm. Pass bare på a holde høy kadens.

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2522536 17/11/2018 11:41
Registrert: Nov 2018
Innlegg: 1
F
Flyveren Offline
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
F
Registrert: Nov 2018
Innlegg: 1
Har en BBSHD eller BBS03 som den også kalles.
Har vel ca 60 mil på telleren.
Ytelsene blir barer dårligere og dårligere på denne.
Som om det skulle være mye motstand et eller annet sted.
Ingen ulyder fra motor. Og blir skikkelig forbikjørt av en samboer på en BBS02 750 w selv om jeg kjører full effekt - 1000 watt.
Synes ikke motoren blir varm.
Instrumentet som jeg bruker viser virkelig at motoren bruker 1000w.
Noen det ute som har vært borti tilsvarende?

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: R.A.K] #2538775 02/03/2019 09:28
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3
B
BDN Offline
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
B
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3
Opplever det samme med for motor bbs02 kjøpt før jul 2018 hos bikeshop. Kraften som komer fra motoren oppleves som ujevn. Optimal kadens ser ut til å ligge rundt 60 som virker veldig lavt. Hvis man girer ned inn i en bakke, tar det veldig lang tid før man får forventet kraft og man kan få redusert farten til under 10km/t. Det er stor forskjell mellom en bakke jeg treffer ideelt på kadens / motorkraft sammenlignet med at jeg ikke gjør det. Denne variasjoneni ytelse er så stor at jeg muligens ikke hadde kjøpt dette produktet en gang til. Jeg blir ikke klok på om det er noe feil med motoren eller om dette er det man kan forvente.

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2563664 02/07/2019 14:51
Registrert: Jul 2019
Innlegg: 1
B
blink01 Offline
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
B
Registrert: Jul 2019
Innlegg: 1
Hei! Jeg har nylig kjøpt en Momas Majestic, med Bafang DP-C10 (tror jeg) display. Men hvordan nullstiller man turtelleren? Har prøvd alle slags knappekombinasjoner uten hell. Tips mottas med takk!

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2568503 12/08/2019 14:43
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248
T
Toillball Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248
Hei, skaffet en BBS02 36v 500w som fungerte fint en ukes tid, til regnværet kom....
Nå starter display men pas eller håndgass fungerer ikke.
Får opp Error 12 av og til.
Mistenker kortslutning på controller etter regnvær.

Er det såpass å forvente? Noen triks for å få det til å holde?

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2568547 12/08/2019 19:58
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
Hvis du er på fjasboka, kan du jo høre på gruppa "Elsykkelens venner", drevet av Hans-Jørgen Fjuk, han som driver Strømmen elsykkel. Han har god peiling på disse.

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2570627 24/08/2019 07:48
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248
T
Toillball Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 248
Takk for tips.

Utrolig nok våknet den til liv etter 1 ukes tid og har fungert siden. Vi får se neste regnværsperiode om den holder.

Kjøpte meg USB kabel og gjorde om på endel innstillinger som var tullete fra fabrikk. Start current stod på 100% som førte til veldig påkjenning ved oppstart,rammevridning og fare for å ødelegge motor/kontroller. Keep current stod imidlertid på 20% og førte til rykkete gange.
500w 36v utgave dette, senket effekten fra 25 til 18a, går fortsatt godt og sparer slitasje.

Redigert av Toillball; 24/08/2019 07:49.
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2572182 01/09/2019 17:20
Registrert: Sep 2019
Innlegg: 1
L
Limerep Offline
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
L
Registrert: Sep 2019
Innlegg: 1
Hei. Noen som vet om denne motoren og batteriene er de samme som selges hos ebikekit.no?

https://www.elsykkelbutikken.no/retrofit/157-krankmotor-bafang-bbs02b-36-v-25-a-250-w.html

Eller selger ebikekit.no motor med en annen kontroller?

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2585424 07/12/2019 03:46
Registrert: Dec 2019
Innlegg: 6
C
CruiceBafang Offline
Fersking
Offline
Fersking
C
Registrert: Dec 2019
Innlegg: 6
Hei. Har en Momas Cruiser, 750w, hub bakmotor. Denne er begrenset med 25km/t, men i annonsen står det 40km\t...
Har lest noe om power mode osv. Er det noen som vet hvordan jeg får stilt inn slik at jeg får maks ytelse av motoren?
Jeg har et 48v, 15,6a batteri, så det er nok å ta av. Takk for alle svar.

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: Toillball] #2585426 07/12/2019 04:07
Registrert: Dec 2019
Innlegg: 6
C
CruiceBafang Offline
Fersking
Offline
Fersking
C
Registrert: Dec 2019
Innlegg: 6
Hva mener du med USB? Kan man koble til og og fikse verdiene selv?

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2585427 07/12/2019 06:08
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
https://www.ebay.com/itm/Ebike-Usb-Progr...3-/113863382407

Så er det bare å koble på mens motoren har batteri og gå gjennom konfigen med egen programvare. For alt jeg veit, finnes det kanskje en åpen programvare også som funker på noe annet enn Windoze. CH340-brikkesettet til USB-til-serie der, er et veldig mye brukt brikkesett, så for alt jeg veit, kan det hende windows skjønner det automatisk. Det brukes mye på embedded-greier som arduino, ESP32 osv.

https://www.youtube.com/watch?v=Y6SJ7-eiUcI&t=435s

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2585428 07/12/2019 06:11
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
G
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562
https://lunacycle.com/parts/bafang-parts/bbshd-parts/bafang-bbs02-and-bbshd-programming-cable/

+ last ned programmerings sw for windows.

Elsker bbs02 - spesielt det at du kan sette parametere selv og kjøpe deler og reparere den selv. Satte nylig min inn i en saus av plastidip. Håper det holder saltvannet ute.

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2585429 07/12/2019 07:01
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
Ja, noen har visst reversert protokollen der - vanlig seriegreie på 1200bps (men hvorfor så forferdlig treigt???)

https://github.com/philippsandhaus/bafang-python

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: gutt45kg] #2585430 07/12/2019 07:02
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626


Ellers kan det jo hende Fjuk har noe liggende sånn at man slipper å vente så lenge http://www.strommenelsykkel.no/

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2585510 08/12/2019 07:59
Registrert: Dec 2019
Innlegg: 6
C
CruiceBafang Offline
Fersking
Offline
Fersking
C
Registrert: Dec 2019
Innlegg: 6
Ingen av de svarene var til meg, vel?

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2585542 08/12/2019 16:16
Registrert: Dec 2019
Innlegg: 6
C
CruiceBafang Offline
Fersking
Offline
Fersking
C
Registrert: Dec 2019
Innlegg: 6
Jeg kjente koden, fiksa selv i koblingsbokser. ICON_SMILE

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2591157 13/02/2020 17:43
Registrert: Feb 2020
Innlegg: 4
O
OsloBr Offline
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
O
Registrert: Feb 2020
Innlegg: 4
Hei alle sammen, jeg er ny registrert og denne er min første post.

Jeg skriver til dere med en stor spørsmål for en problem jeg fikk med min ny sykkel. Siden (som dere sikkert har allerede fortstott) jeg er ikke norsk, jeg skal skrive i engelsk, og det blir sikkert lettere for alle å forstår meg ;-). I hope it is ok!?

I just purchased a brand new bike with a Bafang mid drive already installed from an online Norwegian shop. It was listed as a 500W unit, but when the bike arrived i noticed it was marked as a 250W. The shop just told me that it was because it is illegal in many european countries to sell a bigger motor, but it was indeed a 500W. After doing a comparison with another bike equipped with a genuine 500W motor (it's written on it!), the difference was clear: mine is the smaller version.

Now to the real question: is there any way to unequivocally demonstrate that my motor is a 250W? measuring something with a multimeter or something like that?

The reason why i asked is because that would give me a solid argument to be able to return the bike and get my money back (it was purchased through a company, so no money refund with "angrerett")

Any help would be much appreciated

Thanks in advance
R

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2591209 14/02/2020 09:02
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Is the bike registered as a moped? If not, don't do anything. Illegal mods are not encouraged.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: baronKanon] #2591245 14/02/2020 14:19
Registrert: Feb 2020
Innlegg: 4
O
OsloBr Offline
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
O
Registrert: Feb 2020
Innlegg: 4
Hi Baron, the bike is not registered as a moped. Would it be illegal to use it i Norway?

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2591249 14/02/2020 14:33
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Hvis nominell ytelse overstiger 250w (merk, ikke maksimal), så vil den ikke være lovlig. Det betyr ikke automatisk at 500W motoren er ulovlig, men du risikerer et forklaringsproblem blir det kontrollert og det står 500W tydelig på motoren. Mange lovlige elsykler har maksimalytelse som overstiger 250W betydelig. Det må være en mekanisme som hindrer at mer enn 250w kan leveres fra motoren over tid.


Ut på tur!

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: Supermann] #2591255 14/02/2020 15:53
Registrert: Feb 2020
Innlegg: 4
O
OsloBr Offline
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
O
Registrert: Feb 2020
Innlegg: 4
Takk Supermann!

Back to the original question: anyone has a good idea on how to measure it?

It is mounted on a cargobike, and even without a load it doesn't pull me up the hill i live on, lowest gear + me pushing frantically on the pedals.

That being the reason why i NEED a 500W motor (at least), and i purchased a bike that was advertised as one!

As it stands now, the bike is useless, and i basically just wasted my money

På forhånd takk

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: OsloBr] #2591307 15/02/2020 11:01
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Hi, OsloBr!

Sorry to hear about your experience with your new cargobike.

Å cargobike may in fact legally have a 500W motor, provided it has three wheels and seating for three or more persons. You read Norwegian, right? Have a look at Statens vegvesen - elsykkel.

Now, in order to clarify and get a proper confirmation whether your motor is actually 250W or 500W, and whether the bike is legal to use or not, you may consider approaching one of the dealers or service points for electric cargobikes. Hopefully, they will have the expertise to give you a clear answer, preferably in writing. I am not familiar with the market or the dealers, but perhaps Oslo Elsykkel, Evo Elsykler or Oslo Sykkelverksted may have the expertise you need.

There are a few Norwegian on-line dealers that are selling both legal and illegal e-bikes, with vague and sometimes conflicting information as to output, capacity and legality. I suspect you got your bike from one of them.

If, in fact, your bike is not equipped as advertised, you may get advice on how to proceed at Forbrukerrådet. If the bike is purchased thorugh a company, other procedures may apply. In either case, don't let the on-line dealer get away with it.

If it turns out that your bike does not satisfy the Norwegian regulations and is actually illegal, don't use it. Read about the risks and responsibility at Statens Vegvesen in the same link above. If an illegal bike is used for commercial activities, there may potentially also be legal consequences for the company/employer involved.

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: Sepeda] #2591365 15/02/2020 22:58
Registrert: Feb 2020
Innlegg: 4
O
OsloBr Offline
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
O
Registrert: Feb 2020
Innlegg: 4
Hei Sepeda, takk for svaren!

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2601748 18/04/2020 09:39
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 895
N
N E Berget Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
N
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 895
Heisann. Trøbbel. Motoren går av og på. Den drar i ett sekund og går av i ett sekund, sånn vekselsvis. Batteriet er fulladet. Tråkkfrekvens/innsats/assistansenivå har ingenting å si - den oppfører seg likt uansett. I det sekundet den drar, er ikke kraften veldig stor. Noen som vet hva som kan være galt?

BBS 02, forresten.

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2601786 18/04/2020 14:53
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 895
N
N E Berget Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
N
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 895
Det var visst en magnet som var knukket.

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2601816 18/04/2020 19:51
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
S
Skikongen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
Hvordan fant du ut av det?

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2602389 21/04/2020 17:10
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Vurderer å bygge om fruens sykkel til elsykkel.
Ser på tre muligheter.
Bafang
Kjøpe (Jula-)elsykkel med motor i fornavet og flytte over delene.
Kjøpe elsykkel med motor i baknavet og flytte over delene.

Det siste ser jeg foreløpig på som minst aktuelt. Jeg liker ikke løsningen og trur det er mest tidkrevende.
Bafang er utprøvd og mye informasjon å finne på nett, ulempen trur jeg er høyere belastning på drivlinja og ikke pent.
Det som jeg trur blir penest og er enklest er å kjøpe elsykkel med forhjulsdrift. Det eneste er kanskje at jeg må bygge nytt forhjul men det tar ikke fryktelig lang tid.

Noen som har noen formeninger om disse tre muligheter (eller har noen andre forslag)?

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2602434 22/04/2020 05:54
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
G
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562
OT: hvorfor skrive på engelsk på en norsk forum?? Skal jeg skrive på norsk på engelske forum fremover?

Men ellers - forhjulsmotor er enkelt, men krever en ganske oppreist sykkel - hvis ikke blir det mye spinning opp bakkene.

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2604922 03/05/2020 17:41
Registrert: May 2020
Innlegg: 8
4
4nt Offline
Fersking
Offline
Fersking
4
Registrert: May 2020
Innlegg: 8
Noen som kjøpt greier direkte fra Kina via aliexpress eller ebay og har en butikk som de kan rekomendere?

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #2604924 03/05/2020 17:56
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
Jeg har bare kjøpt fra Strømmen elsykkel - koster omtrent det samme som fra Kina, og da har du jo norsk forbrukerkjøpslov på din side også

Side 9 av 10 1 2 7 8 9 10

Moderator  support