Jeg er ikke keen på el i dag elller i 2025, jeg tilhører de som mener det er lite gjennomtenkt å tillate el i terreng, men det er en annen diskusjon. Det jeg ser i dag er at jo flere av kompisene som sykler på eltråkker jo mer Viggo venneløs blir man på sykkeltur uten el. Den faktoren trur jeg kan vippe mange tvilere/motstandere over på elsykkel i framtiden.
Jeg er ikke keen på el i dag elller i 2025, jeg tilhører de som mener det er lite gjennomtenkt å tillate el i terreng, men det er en annen diskusjon. Det jeg ser i dag er at jo flere av kompisene som sykler på eltråkker jo mer Viggo venneløs blir man på sykkeltur uten el. Den faktoren trur jeg kan vippe mange tvilere/motstandere over på elsykkel i framtiden.
det er en undervurdert problemstilling
Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025?
[Re: Flamini]
#259031106/02/202013:10
det er en undervurdert problemstilling
Dette har allerede pågått en stund der jeg sykler. eMTB danner nye grupper, akkurat som landevei vs terreng vs sti. På den positive siden er det også folk med eMTB som blir med på vanlige turer de tidligere ikke gjorde, da de klarer å holde tempoet til de som er i bra form. Funker fint, ingen konflikter utover litt obligatorisk vitsing i motbakkene.
Kan nok fort hende for min del at det blir mest sykling på rulle og når jeg først drar ut blir det EL. Kommer nok mest an på om jeg fortsatt skal være med på ritt og om det er EL ritt i 2025
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
[Re: olechr]
#259033206/02/202016:04
Jeg svarte ja; altså at jeg kommer til å fortsette med vanlig tråsykkel etter 2025.
Sitat: sykkeloyvind
Specialized spurte oss, og jeg spør dere. Hvem kommer til å kjøpe stisykler uten el-motor i 2025 hvis utviklingen på motorer og elsykkelteknologi fortsetter?
De prinsippielle grunnene til å ikke ville ha motor i marka endrer seg ikke med teknologien.
Altså, nå er jeg Spesh-fan....men at jeg skulle ha betalt dobbelt så mye for min Stumpjumper for at den skal være enklere å sykle oppover, og bare 4 kg mer sykkel nedover? Serr? Hvis alle som sykler sti må ha sykler til 60 laken som inngangsbillett i 2025, da ender vi opp med at ingen under 40 sykler sti.
[Re: knutspeed]
#259038307/02/202007:32
Altså, nå er jeg Spesh-fan....men at jeg skulle ha betalt dobbelt så mye for min Stumpjumper for at den skal være enklere å sykle oppover, og bare 4 kg mer sykkel nedover? Serr? Hvis alle som sykler sti må ha sykler til 60 laken som inngangsbillett i 2025, da ender vi opp med at ingen under 40 sykler sti.
Drømmescenario! Da slipper vi å konkurrere med de letttrente spirrevippene
Redigert av vids; 07/02/202007:33.
..Megatower v2.. ::Vidar::
#259038407/02/202007:34
Ikke en sjans! Min sykkel skal drives frem for egen maskin, inntil jeg forhåpentligvis blir hønngammal, da kan det vurderes eller om en blir rammet av en eller annen funksjonsnedsettelse.
Du høres ganske gammel ut allerede.
Forrest Gump sitert i Norge: "Livet er som en kebab, du vet aldri hva du faar"
[Re: Mmar]
#259045107/02/202022:51
De prinsippielle grunnene til å ikke ville ha motor i marka endrer seg ikke med teknologien.
Word. Om Specialized og de andre fortsetter det kjipe kjøret med hjelpemiddelsentralmaskiner for terrengmisbruk blir det uansett ikke deres produkt jeg kjøper i 2025 eller neste gang jeg skal skeie ut med noe nytt. Antakelig kommer jeg ikke til å kjøpe noe nytt uansett, det blir åpenbart mange bra sykler til gibortpriser på bruktmarkedet framover..
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
[Re: baronKanon]
#259045207/02/202023:18
Dette tenkte jeg også!
Med en elsykkel vil nok mange oppleve at det blir mindre viktig med lettvektdeler, karbonhjul, xx1 i stedet for gx etc. Samtidig går jo utivklingen i batteriteknologi fort nå, så jeg er ikke så sikker på at elsykler av denne typen trenger være så mye mer svindyre i 2025 enn de syklene vi bruker i dag.
Jeg er som sagt keen på el, men samtidig tror jeg syklene vil være en del bedre og rimeligere om noen ganske få år, så har is i magen litt til.
[Re: larsdx]
#259046208/02/202009:44
Dette tenkte jeg også!
Med en elsykkel vil nok mange oppleve at det blir mindre viktig med lettvektdeler, karbonhjul, xx1 i stedet for gx etc. Samtidig går jo utivklingen i batteriteknologi fort nå, så jeg er ikke så sikker på at elsykler av denne typen trenger være så mye mer svindyre i 2025 enn de syklene vi bruker i dag.
Jeg er som sagt keen på el, men samtidig tror jeg syklene vil være en del bedre og rimeligere om noen ganske få år, så har is i magen litt til.
Har kjørt el-fatbike i 18 månder. Bruker den til jobb. Grunnen til at jeg kjøpte fatbike, er at man da er ganske uavhengig av føre, den er også trygg i forhold til hindringer. Fant ut at den også kan brukes til å kjøre opp spor når det er akkurat litt for tungt å trå alene. Har truffet på folk i skogen som har vært mye spreker enn meg som har snudd og dratt hjem igjen fordi det var for tungt å sykle. Med el-fatbiken klarte jeg det. På barmark passer den hvis man er ekstra slapp/halv sjuk, slik at man kommer seg ut. Hvis man skal ta i føler jeg det blir for masete i terrenget, utstyret blir også fortere slitt da det blir mer kraft på driverket. Kjører man på maks holder batteri kun drøyt 30 km, så man kommer ikke så langt heller. Ellers må man kjøre på eco og tenke masse på rekkevidde hvis man skal kjøre en 50-70 km. Stopper el-sykkel langt ut i skauen er den veldig tung å sykle hjem. EL- sykkel passer for jobb sykkling og tilfeldig tur sykling med rolig intensitet. Den har mange ulemper som gjør den uegenet for entusiaster.
[Re: larsdx]
#259046708/02/202011:57
Dette tenkte jeg også!
Tviler ikke på at det kan bli billigere, men er ikke enig i at man ikke trenger dyre deler. Tvert om. Da jeg guidet en gjeng i Fredrikstadmarka var det med Kenevo, en flåte demosykler Specialized hadde med. Det første jeg så, var at samtlige hadde stjerneformede felger. Dette gjaldt kun elsyklene, og ikke de andre stisyklene. Måten vi syklet på var ganske brutal, det var jo moro å gønne på. Da ble det mye felgdeng, fordi man fort lærte å ikke slutte å trå, og det ble vanskelig å poppe over hindringer. På en times tur ble det ganske mange punkteringer blant folket. Tipper at drivverket også må være biffere, slitedeler må byttes oftere pga potensialet for lengre turer hver gang. Nå er jo SL lettere og mer leken, så mulig det er mindre dramatikk i dette enn jeg har for meg.
[Re: ingeplinge]
#259071910/02/202017:37
Word. Om Specialized og de andre fortsetter det kjipe kjøret med hjelpemiddelsentralmaskiner for terrengmisbruk blir det uansett ikke deres produkt jeg kjøper i 2025 eller neste gang jeg skal skeie ut med noe nytt. Antakelig kommer jeg ikke til å kjøpe noe nytt uansett, det blir åpenbart mange bra sykler til gibortpriser på bruktmarkedet framover..
Nå er det vel vanskelig å argumentere for terrengmisbruk med Levo SL. Var det 240watt på maks? Altså rundt det de fleste har som terskelwatt. Så putt en vanlig person på Levo SL - og total effekt er lavere enn Nino Schurter på åpningsrunden i world cup.
Når sykkelen, etter sigende, oppleves som en helt vanlig sykkel når motoren er av finnes det få praktiske grunner til å ikke ville ha elsykkel.
Jeg ønsker meg en hjelpemotor under transport - som kan frakobles når man svinger inn på stien. Forutsetningen er da selvsagt at vektpåslaget er overkommelig ift vanlig tråsykkel.
JA ! Har lyst på Motorcross sykkel igjen. Lovlig. Noen tiår siden jeg kjørte på kryss og tvers i Nordmarka med skogvokter,n på hjul. Ulovlig. Huff,blir jo 4-5 sykkel vi må ha.
#259078511/02/202008:52
Nå er det vel vanskelig å argumentere for terrengmisbruk med Levo SL. Var det 240watt på maks? Altså rundt det de fleste har som terskelwatt. Så putt en vanlig person på Levo SL - og total effekt er lavere enn Nino Schurter på åpningsrunden i world cup.
Jepp - 240 W i tillegg til hva du selv måtte finne på å legge i pedalene. Specialized kalte det Double you, eller 2xU, som Tights.no kanskje ville ha sagt. Da med tanke på at mange kanskje har terskel et sted rundt her - for toppsyklister som Shurter og Hægstad osv er det vel mer snakk om en 50% økning - fra 450 +- til 690 - Det går fort i bakkene da.
På siste klatringene med Levo SL kjørte jeg i Turbo hele veien opp en svingete klatring i Jonkershoek - Irish 1-6. En lang bakke som nok kjøres hardt av en del av områdets ambisiøse rittsyklister og andre på treningsopphold. Det holdt til bestetid med ok margin, men gir et inntrykk av hjelpen man får. For ordens skyld: Jeg tok selvfølgelig turen av lista og markerte den som e-bike-ride etter å ha tatt skjermbildet.
Redigert av sykkeloyvind; 11/02/202008:54.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#259080511/02/202011:17
Jeg ønsker meg en hjelpemotor under transport - som kan frakobles når man svinger inn på stien. Forutsetningen er da selvsagt at vektpåslaget er overkommelig ift vanlig tråsykkel.
Hvorfor kommer du til å slå den av når du kommer inn på stien?
Når en først blir vant til farta du får med assistanse, kommer det til å være rimelig kjedelig uten. Det virker naturligvis forlokkende å ha bare transporthjelp, eksempelvis på hytta hvor jeg typisk tråkker opp 500hm, så ned 800, deretter rimelig tunge 300 tilbake til start. Det er på den siste klatringen hjem det hadde vært mest digg, men jeg er ganske sikker på at med en SL ville jeg ikke slått av motoren i løpet av de to timene en slik tur tar. Hvorfor skulle jeg det når jeg har investert masse spenn i en slik sykkel, og når det kan gå litt fortere og være litt morsommere?
Ja. Så lenge kroppen fortsatt higer etter å bli trent ser jeg ingen grunn til å nekte den det. Den dagen helsa setter så store begrensninger at muskelkraft ikke er nok til å drive en sykkel framover, da tror jeg ikke jeg skal sette meg på en sykkel i det hele tatt.
#259084511/02/202015:44
Hvorfor kommer du til å slå den av når du kommer inn på stien?
Av prinsipp!
(gjenstår å se hvor prinsippfast jeg er om 5 år da).
Jepp - 240 W i tillegg til hva du selv måtte finne på å legge i pedalene.
Men etter å ha lest om Santa Cruz Heckler er jeg forvirret. For Shimano M8000 har visstnok også 250watt, men ser ut til å veie mye mer og ta større plass. Større batteri utgjør vel en del av den ekstra vekten.
M8000 skal kunne gi ut "300% assistance"; vil det si at hvis jeg dytter inn 100watt gir den 300watt, slik at det blir totalt 400watt? Altså det Specialized ville kalt 4 times you? (eller uttales det quadruple you?)
Og Specialized Turbo Levo - som markedsføres med 560 watt motor - er vel strengt tatt ikke tillatt i Norge?
Jeg gjetter at M8000 er nærmere Levo, og ikke Levo SL. Men hadde vært fint med en standard måte å oppgi effekt på, og ikke det vagt definerte "nominell effekt".
#259090412/02/202007:15
Elsykler har mye for seg på pendlevegen, men jeg synes det er vanskelig å rettferdiggjøre elsykler i skau. Det blir litt som å snikmotorisere utmarksferdsel, og det er ikke noe jeg ønsker mer av.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Sjukt artig med emtb og har gjort at jeg har tatt mye flere turer enn jeg ville gjort på analog. Levo SL er den type sykkel som gjør at jeg ville kvittet meg med analog. Nå har en en fulldempa el og analog. Ingen tvil om hvem sykkel jeg velger desidert flest ganger! Har vurdert mye i år om jeg skal bare selge den analoge, men ikke helt klart det enda, det gir jo en annen sykkelfølelse enn el. Med introduksjon av Levo SL hadde det vært perfekt å ha denne kombinert med vanlig Levo tenker jeg.
Har kjøpt min siste analoge stisykkel. Det er helt garantert. I 2025 tror jeg elsykler står for 80% av salget av stisykler. Tror det vil leve to typer el-sykler fremover, ihvertfall noen år, type Levo og Levo SL. Disse to syklene her HELT forskjellig.
Argumenter som at "jeg skal da ha trening" kommer jeg folk uten nok erfaring med el-sykkel. Alternativt; når du har testet har du kjørt full turbo hele tiden med lav kadens og ikke pushet deg i det hele tatt.
Sjukt så mange FLERE stitur og nye opplevelser el-sykkel har gitt meg. Mer skal det bli. 2020 kan bli året jeg går all-in for el på sti, men vegrer meg fortsatt litt. Inntil jeg får råd til en godt spekket Levo SL
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -