Noen som har prøvd seg på Vettakollen de siste dagene? Evt. Grefsenkollen. Tenker en tur i helgen uten pigg.
Jeg var en kjapp tur i Skådalen i går, et lite stykke nedenfor Vettakollen. Veldig fint føre, men det er en del is i type skiløyper og på grusveier. Men ganske lett å finne bare stier. Null problem uten pigg.
Hvor i Oslomarka er best uten pigger nå? Holder til på Bjølsen i helga. Har forstått grusveiene oppover fra Sognsvann er isete.. men stiene, er de bare?
Syklet fra Grinda Korsvoll i dag. Snudde halvveis mot Ullevålseter Barfrost og marginalt med is. Topp forhold uten pigger
Hvor i Oslomarka er best uten pigger nå? Holder til på Bjølsen i helga. Har forstått grusveiene oppover fra Sognsvann er isete.. men stiene, er de bare?
Østmarka med start fra Skullerudstua/Rustadsaga eller Østmarkssetra er veldig bra. Har syklet i ukesvis på piggfritt og bruk av pigg der gir bare en dårligere tur. I "Truls-land" hvor man som kjent må bruke grusen som transport av og til er det fremdeles en del is stedvis på grusveiene, men ikke noe problem å enten ligge i kanten av veien hvor det som regel er bart eller liste seg over. Var ute på torsdag kveld og eneste sted det var "heldekkende" is på grusen var i enden av gruspartiet på Trulsen hvor jeg skulle over mot Lutåsen. I tillegg var det noen ytterst få meter etter "Enduro-segmentet" ned fra Lutvann og tilbake til Rundtjern.
Syklet i Truls-land tirsdag kveld, i løpet av turen gikk regn over til sludd/snø som begynte å legge seg. Noe frost i bakken gjør at det er mye vann rundt omkring. Brukte Maxxis DHF/Agressor WT med litt lavt lufttrykk og hadde fint grep.
Fine forhold over Skullerudåsen på fredag kveld. Et veldig tynt snødekke som ikke var til hinder for å bruke vanlig stisykkel på sommerdekk. Var ikke optimale forhold for SPD-pedaler, de pakket seg fort med våt snø.
Syklet Grinda/hammeren/grinda på ulike stier i går kveld. Supre forhold med litt snø som gjør det ekstra spennende. Kjører pigg, og det tror jeg var lurt. Vanskelig å se is under snøen. Men klikksko og pedaler ble fulle av snø og funket dårlig.
Har noen vært oppe på Røverkollen? Selv om det er som å banne i kirka å si at man er litt lei av østmarka nå (det er jo tross alt topp sykling i februar) er jeg litt smålei og søker litt variasjon. Er det typ bart ned Outlaw og Bånnkoll nå?
Jeg var på Røverkollen for to dager siden, tirsdag 12/2. Veldig fint i solsida, med utsikt mot byen. Nesten ikke is i det hele tatt. På toppen og baksiden ligger det mye is og snø så jeg snudde bare noen meter nerri lia og dro tilbake til framsida. Jeg syklet på sommerdekk. Litt is på noen grusveier men fullt mulig å sykle uten pigg på de også. Veldig fint på stiene inni skogen. Link: Strava
Insta VIMEO 2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
Jogget en tur over Røverkollen i kveld, opp fra Steinbruvann, ned på baksiden (Outlaw), over Skysethøgda og ned Pyro. 99% snø- og isfritt, men en og annen issvull som kan komme ganske overraskende på. Og selvfølgelig temmelig vått etter regnet i natt/dag tidlig.
Syklet rundt Maridalsvannet på lørdag. Mest is på vestsiden faktisk. Men som Ventle sier så er d 99% isfritt. Fant forøvrig masse fantastiske stier. Gøy å være nyinnflyttet.
Kudos til de som skoger og faktisk rydder stien etter seg. Tror jeg aldri har opplevd det før!
Litt is her og der på toppen i starten av nedkjøringen fra Slettjell for eksempel. Det er stort sett bart på stiene - Helt greit uten pigg, men er noe her og der: Typisk høyt oppe og i åpent lende
Hadde en fin runde i Østmarka i dag, Blåbærstien til Østmarkskapellet, Grønmo og Dalsåsen. Så ingen is. Det er imidlertid veldig vått endel plasser, så lurt å holde seg mest mulig på åsrygger.