Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Grusracer - mest for pengene

Grusracer - mest for pengene #2586930 28/12/2019 11:28
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Lurer på å bytte ut hybriden min med en grusracer.

Bortsett fra at den ser dørgende kjedelig ut, er det noen som har noen konkrete tips til et bedre kjøp enn denne sykkelen akkurat nå?
Merida Silex 300.

Aluramme, karbongaffel, 1x11, 9.98kg, kr.10.500,-

Canyon Grail AL 6.0 ser jo også ut til å være et veldig godt kjøp, men den havner på over 14k, som blir for dyrt.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Grusracer - mest for pengene [Re: parob] #2586938 28/12/2019 13:44
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: parob
...noen konkrete tips til et bedre kjøp enn denne sykkelen akkurat nå? Merida Silex 300.

Jeg ville ikke gått for Silex 300, rett og slett fordi den har mekaniske skivebremser. Som Road.cc skriver i sin ellers gode omtale av sykkelen:

Sitat: Road.cc
Spyre cable discs asking for an upgrade...

Men oppgradering fra mekanikk til hydraulikk er uforholdsmessig kostbart. Det er bedre å se etter rimelig modell med hydrauliske bremser. Disse gir bedre modulasjon, er selvjusterende, fryser ikke til på vinterstid og gir høyere annenhåndsverdi. Kort sagt bedre kjøp.

Mange gode tilbud rundt omkring hos forhandlere, utstilt eller på lager, som ikke nødvendigvis kan finnes på nettet. Det gjelder både modeller og størrelser. Antar at det samme er tilfellet også i Trondheim. Verdt å høre rundt.

Rimelige, men gode modeller med hydrauliske bremser tilgjengelig i Norge kan være f.eks. Silex 400, Orbea Terra, Trek Checkpoint AL 4, Scott Speedster Gravel Comp, Gekko Firm GRV (denne skal ha Tiagra hydraulisk gruppesett, til tross for feil bilde), White GX Pro og Landeveis testvinner Diamant AR Tiagra.

Om du vil importere selv, er nevnte Grail AL åpenbart et utmerket alternativ. Det finnes en hel verden der ute av gode tilbud fra fjernt og nært, men husk verdien av garantier, serviceavtaler og hjelp til tilpassing osv som du kan få fra en lokal fagbutikk. Og noen ganger rabatter for diverse medlemskap.

En rimelig krossykkel kan også ofte være et fullgodt alternativ, avhengig av personlige preferanser, tiltenkt bruk og behov for festepunkter for skjermer eller bagasje. Jeg synes f.eks. røde Everest CX1 er pen.

Landeveissykler med skiver og god dekklaring er absolutt verdt å vurdere, f.eks. den fine Focus Paralane AL Tiagra. Jeg synes selv en allsidig landeveissykkel er beste alternativ for det meste, bortsett fra vintersykling.

Om formen på hendlene er viktig for deg, vær oppmerksom på at både 105 og Tiagra nå kommer som komplette hydrauliske grupper med hendler som er utformet tilnærmet som Ultegra. Disse finnes dog kun på nyere modeller.

Vær også oppmerksom på at en del av de rimelige modellene har noe foreldede standarder, som tradisjonelle hurtigkoblinger (QR) i stedet for gjennomgående akslinger (thru axles) og postmount bremsefester i stedet for flatmount. Siste standarder har noen praktiske fordeler, er mer fremtidsrettet og gir høyere annenhåndsverdi, men er ikke avgjørende for bruk.

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: parob] #2586951 28/12/2019 16:00
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for et særdeles utfyllende svar, Sepeda.

Jeg har 3500km på hybriden min med BB5 mekaniske bremser, uten annet enn et klossebytte. Har selvsagt hydraulisk på alle terrengsyklene mine, så kjenner godt til forskjellen, men BB5 har egentlig imponert meg veldig i positiv retning.
Derfor var jeg ikke så urolig for at de fleste bremsene i priskategorien av grusracere jeg ser på hadde mekanisk, men klart.. det er for meg stort sett ukjente bremsemodeller. Har ikke rørt noe med bukkestyre på over 30 år.

Hybriden min (og evt. denne nye grusraceren) er jobb- og pubsykkel. Må ha plass til piggdekk, samt ikke være dyrere enn at jeg tør låse den. Trenger bare fester for skjermer, ikke bagasje. Er en fordel om den er rask nok til å bli med på langturer med klubben på sommeren.

Det med form på hendlene forstod jeg ikke.

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: parob] #2586956 28/12/2019 16:29
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg har 3500km på hybriden min med BB5 mekaniske bremser, uten annet enn et klossebytte. Har selvsagt hydraulisk på alle terrengsyklene mine, så kjenner godt til forskjellen, men BB5 har egentlig imponert meg veldig i positiv retning.

Om du er bekvem med og liker Avid BB5, er det meget mulig at du vil finne deg til rette med Tektro/TRP Spyre også. Har merket meg at flere andre på forumet også er godt fornøyde med mekaniske bremser. F.eks. på langtur med begrenset tilgang på verktøy og ingen hjelp fra verksted, kan mekanikk åpenbart være en fordel fremfor hydraulikk.

Bare kalkulér inn den lavere annenhåndsverdien. Og vær oppmerksom på utfordringen med wire som kan fryse i strømpen vinterstid. Siste tråd på forumet om det er bare et par uker gammel. Merk også at forslag om hvordan man kan oppgradere bremsene opptar en del spalteplass i Road.cc's test av Silex 300 ICON_SMILE

Selv var jeg et par år på mekaniske skivebremser på hybrid uten problemer, mens BB7 Road på to krossykler var en prøvelse for meg med ti tommeltotter. Foretrekker så absolutt hydrauliske.

Det med form på hendlene forstod jeg ikke.

Hendler og kalipere som inntil nylig ble brukt for hydrauliske bremser sammen med 105 og Tiagra, er non-series RS505 og RS405. Som du ser av bildet under, er disse hendlene bredere og mer kantete i formen. Siste generasjon 105 og Tiagra er derimot komplette hydrauliske grupper med hendler mer lik Ultegra.
[Linket bilde]
Gamle 105 (non-series RS505) sammenlignet med andre hendler.

Har merket meg at enkelte opplever lekkasjer i RS405-kaliperne. Vet ikke om det forekommer lekkasjer hyppigere med disse kaliperne enn series-kaliperne. Har selv RS505-kalipere på blandeveissykkel og har ikke opplevd lekkasje.

Må ha plass til piggdekk, samt ikke være dyrere enn at jeg tør låse den. Trenger bare fester for skjermer, ikke bagasje. Er en fordel om den er rask nok til å bli med på langturer med klubben på sommeren.

Så vidt jeg vet, oppfyller alle blandeveis/grussyklene jeg nevner de andre kravene dine. Blant disse, er jeg særlig svak for Orbea Terra og Trek Checkpoint.

Hvor dyr sykkel du tør forlate låst, avhenger åpenbart av egen villighet til å ta risiko, reell tyverifare på stedet, forsikring og lås. Har selv opplevd å få sykkelen stjålet, og har oppgradert både forsikring og låser.

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: Sepeda] #2588321 16/01/2020 06:43
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg endte opp med en mellomløsning i forhold til ønsket spec, men prisen var så bra at det ble utslagsgivende. Takk igjen for tips.
2019 Cube Nuroad Pro fra Cyklon til bare 7.600,-. Få på piggdekk nå, så blir det prøvetur i helgen.

[Linket bilde]

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: parob] #2588323 16/01/2020 07:21
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer!

Cube er tysk kvalitet, og Nuroad er en moderne ramme med de siste standardene.

Håper du blir fornøyd med TRP Spyre og ikke opplever problemer på vinterstid. I motsatt fall, er heldigvis oppgradering til hydraulikk rimeligere enn før, nå som siste Tiagra er fullhydraulisk gruppe (ST-4720 for større hender, 4725 for mindre hender).

Liker at Cube har spandert den mer kostbare, slangeløse versjonen av G-One Allround fremfor rimeligere slangeversjon eller OEM. Ser at felgene RA 0.8 CX av enkelte forhandlere og i diverse fora omtales som egnet for slangeløst oppsett, uten at jeg kan se at Cube har bekreftet det. Verdt å sjekke med forhandler, om du er interessert.

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: parob] #2588429 17/01/2020 07:47
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Hydrauliske bremser er alltid best, men blant de mekaniske er vel Spyre antagelig av de beste siden de klemmer fra begge sider. Tipper du klarer deg greit med de.

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: Sepeda] #2588455 17/01/2020 11:50
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Sepeda

Liker at Cube har spandert den mer kostbare, slangeløse versjonen av G-One Allround fremfor rimeligere slangeversjon eller OEM. Ser at felgene RA 0.8 CX av enkelte forhandlere og i diverse fora omtales som egnet for slangeløst oppsett, uten at jeg kan se at Cube har bekreftet det. Verdt å sjekke med forhandler, om du er interessert.

Står allerede på planen for den dagen piggdekkene kommer av igjen. Har allerede felgteip, tubeless gulvpumpe, og guffe. Skal plukke med meg noen snertne Peatys ventiler neste gang jeg er hos LBS. Hvor mange ml guffe pleier man å tømme i 40c dekk?

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: parob] #2588457 17/01/2020 12:43
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hvor mange ml guffe pleier man å tømme i 40c dekk?

Tipper du får like mange forskjellige svar som det er brukere på forumet ICON_SMILE Jeg heller rett i dekket på øyemål. Gjerne litt ekstra ved første gangs oppsett for å sikre god tetning ved ventil og evt. i sideveggene, avhengig av dekk.

Du vil se at de forskjellige produsentene har egne anbefalinger. Gjerne opptil 60 ml for et landeveisdekk og 120 ml for et 29" terrengdekk. Blandevei/kross et sted mellom.

Som kjent er ikke poenget med slangeløst oppsett å redusere vekt ved å erstatte slangen med minst mulig guffe. Tilstrekkelig guffe sikrer både at dekk og felg holder på trykket, og at punkteringsfaren reduseres. Selv med UST-oppsett der guffe ikke er påkrevd for å holde på trykket, velger de fleste guffe for punkteringsbeskyttelse.

GCN: Tubeless Dos And Don'ts / How To Set Up Tubeless Tyres
CyclingTips: An endless FAQ to tubeless bicycle tyres

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: parob] #2588460 17/01/2020 14:05
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, jeg bruker 125ml i 29-er dekkene mine, men var bare ute etter om det var en omtrentlig tommelfingerregel for smale graveldekk - da går vi for 60ish..

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: parob] #2588470 17/01/2020 21:14
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg bruker 30-40 ml på 25C. Dvs jeg heller det på øyemål, for jeg veit "ca" hvordan 30'ish ml ser ut, etter å ha gjort det der noen ganger.

På blandevei heller jeg oppi en "god slump". Sikkert 70-150ml eller noe lignende.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Grusracer - mest for pengene [Re: parob] #2588854 22/01/2020 09:21
B
bendik92 Offline
Fersking
Fersking
B
Parob, hvordan var Cube Nuroad Pro?

Er selv på utkikk etter en billig grusracer og vurderer Cube. Ellers har jeg også sett på Serious Grafix på Bikester: https://www.bikester.no/serious-grafix-petrol-red-earth-983660.html

Noen som vet noe om den?

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: bendik92] #2588867 22/01/2020 11:22
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: bendik92
Parob, hvordan var Cube Nuroad Pro?

Er selv på utkikk etter en billig grusracer og vurderer Cube. Ellers har jeg også sett på Serious Grafix på Bikester: https://www.bikester.no/serious-grafix-petrol-red-earth-983660.html

Noen som vet noe om den?

Jeg så også på den Serious Grafix. Utrolig fine farger. Det som trakk ned for min del var aluminiumsgaffel og totalvekt.

Så langt har jeg kun 1 tur på ca. 5 mil på min nye Cube, så veldig lite grunnlag for å si noe som helst. Geometrien og størrelsen passet meg derimot utmerket, måtte ikke justere en mm på noe i løpet av første tur. Har bare terrengsykler og en hybrid å sammenligne med, men den kjennes stiv og responsiv ut. Fin å se på i virkeligheten, ser helt klart dyrere ut enn den er.
Veide den til 10.6kg ut av esken. Eneste jeg har gjort er å bytte ut den tunge setepinnen til en karbonpinne. Fornøyd med at jeg fikk til styreteipen ganske greit også, 30 år siden sist jeg la sånn teip.

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: parob] #2589113 24/01/2020 08:16
B
bendik92 Offline
Fersking
Fersking
B
Takk for svar. Cube er nok kanskje ett bedre valg pga. av pris da. Høres ut som du traff bra med den! Håper du blir fornøyd.

Låner denne tråden litt:

Fant en Cannondale Caadx 105 på finn.no. Noen som vet om den er verdt prishoppet fra Cube Nurado?
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=168359903

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: bendik92] #2589151 24/01/2020 12:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Fant en Cannondale Caadx 105 på finn.no. Noen som vet om den er verdt prishoppet fra Cube Nurado?
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=168359903

Mitt korte svar er nei, neppe.

Det lange svaret er at Cannondale er anerkjent for å lage noen av markedets beste rammer i aluminum, og at CAADX er en tradisjonsrik og kul krossykkel, men i 2020 har den dessverre sine svakheter, og prisen på Finn synes jeg er for høy.

Det oppgis knapt noe som helst i annonsen, herunder årsmodell, gruppe eller bruk/slitasje/vedlikehold. Så vidt jeg kan se, er det en CAADX 105 2017. Denne ble i sin tid solgt på salg til en pris som ikke var så mye høyere enn det her bes om for en brukt sykkel.

CAADX har allsidig geometri og flatmount bremsefester, men tradisjonelle hurtigkoblinger (QR) i rammen. Dagens standard er gjennomgående akslinger 12x142, som gir økt stivhet og mer presis plassering av skive i kaliper. Dagens hjul kan ofte ombygges mellom standardene, men i fremtiden vil gjennomgående akslinger være mest utbredt.

Og CAADX 105 2017 har altså mekaniske skivebremser, mens samme modell siden modellår 2019 har hatt hydraulisk 105. Mekanikk kan fungere, men utfordringene er nevnt bl.a. i tråden Bremser til Cannondale Caadx.

Jeg vil bli overrasket om ikke CAADX snart kommer i ny generasjon med nytt rammesett. Jeg antar at den vil bli mer ritt-orientert ettersom krossykler er erstattet av blandeveissykler som pendler- og tursykler. Håper bare ny versjon blir like kul som CAADX i Deep Purple ICON_SMILE

Om du kan få sykkelen på FINN til en betydelig lavere pris, og standen er god, synes jeg den er verdt å vurdere.

Til prisforlangende synes jeg ikke den er et godt kjøp.

Du vil få mer moderne alternativer til rundt samme pris skinnende nye, ref. forslagene i denne tråden. F.eks. testvinner Diamant AR Tiagra med moderne standarder og hydrauliske bremser har vært på salg til lavere pris.

Kombinasjonen av mekaniske skivebremser og tradisjonelle hurtigkoblinger tilsier at annenhåndsprisen på CAADX raskt vil bli enda lavere, selv hvor trofaste Cannondale-kundene er.

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: Sepeda] #2589175 24/01/2020 15:32
B
bendik92 Offline
Fersking
Fersking
B

Mitt korte svar er nei, neppe.

Det lange svaret er at Cannondale er anerkjent for å lage noen av markedets beste rammer i aluminum, og at CAADX er en tradisjonsrik og kul krossykkel, men i 2020 har den dessverre sine svakheter, og prisen på Finn synes jeg er for høy.

Takk for utfyllende svar! Har ikke mye peiling på sykkelv selv så dette hjelper meg veldig. Har selv sett på Diamant AR Tiagra og synes den ser veldig bra ut, men er litt for dyr. Trenger ikke kjøpe før om 2-3 mnd. så om den kommer på tilbud kunne jeg nok kjøpt den.

Hvordan er disse to sammenlignet med Diamant AR:

https://www.xxl.no/scott-gravel-comp-19-grussykkel-unisex-gra/p/1159506_1_style
https://sykkelproff1.no/nettbutikk/25-cyclocross/432-gt-grade-expert-2019/

CAADX i Deep Purple var skikkelig rå! ICON_COOL

Redigert av bendik92; 24/01/2020 15:50.
Re: Grusracer - mest for pengene [Re: parob] #2589193 24/01/2020 18:11
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Scott ser bra ut!

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: parob] #2589195 24/01/2020 18:30
S
Skillz321 Offline
Fersking
Fersking
S
Diamant AR Tiagra er nødvendigvis ikke så dyr. Jeg kjøpte min for en måned siden for 5999,-. Helt ny på Gmax. Ta en telefon til nærmeste Gmax

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: bendik92] #2589196 24/01/2020 18:36
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Både Scott Speedster Gravel og GT Grade er gode sykler. Har hatt tre versjoner av GT Grade selv ICON_SMILE Tror du ville blitt fornøyd med begge.

Men sammenliknet med Diamant AR, som er et nyere rammesett med alle siste standarder og var testvinner i Terrengsykkel i fjor, fremstår de likevel begge som litt gammeldagse.

Scott Speedster Gravel i liknende versjon fikk god omtale i annen test i Terrengsykkel, men sykkelen får trekk for eldre standarder på akslingene.

Sitat: Terrengsykkel
Vi stusser også på at Scott Speedster er den eneste sykkelen i testen som bruker vanlige hurtigkoblinger, mens de andre har gjennomgående akslinger. Den gjeldende normen på sykler med skivebremser er gjennomgående akslinger både foran og bak. Dette gir mer presis styring under bremsing og gjør det lettere å få hjulet rett i bremsekaliperen, hver gang.
.
Svakheten med akslingene er altså det samme som jeg nevnte for CAADX, men på Scott'n gjelder det både foran og bak. Det er ganske uvanlig i dag, selv om det fungerer helt greit.

Pluss for at den har fullhydrauliske bremser, om enn med eldre bremsehendler som er litt mer klumpete enn siste generasjon Tiagra. Det er for øvrig samme hendler som på Diamanten.

GT Grade i aluminium fikk i sin tid 5 av 5 stjerner i Bikeradar og jeg har vært glad i sykkelen.

Men rammesettet trekker alvorlig på årene. Bak i rammen er det kun tradisjonelle hurtigkoblinger, ikke moderne gjennomgående akslinger. Og bremsefestene er postmount, som er en eldre standard enn flatmount, som finnes på de andre. Begge deler kan man leve godt med, men det er mindre fremtidsrettet og vil kunne sette begrensninger om man vil sette på nye komponenter.

Grade'n har ikke all verdens dekklaring. Jeg fikk plass til 40 mm dekk/piggdekk, og brukte den også på vinteren med 45nrth Gravdel, men da er det ikke plass til heldekkende skjermer.

Akkurat denne modellen har heller ikke fullhydrauliske bremser, men halvhydrauliske TRP Hy/Rd. Det vil si at det går wire frem til selve kaliperne, som er hydrauliske. Det rapporteres om gode erfaringer med bremsene på forumet, men jeg er skeptisk til vinterbruk p.g.a. faren for at wire fryser i strømpen. Det er uansett en litt gammeldags løsning som vil gi lavere annenhåndsverdi.

Men bare for å gjenta det: Dette er gode sykler. Bare litt gammeldagse løsninger i 2020. Uten at du nødvendigvis vil merke stort til det i daglig bruk.

Sitat: Skillz321
Diamant AR Tiagra er nødvendigvis ikke så dyr. Jeg kjøpte min for en måned siden for 5999,-. Helt ny på Gmax. Ta en telefon til nærmeste Gmax

+1

Altfor mange ser seg blind på pris på nettet ICON_SMILE Gjelder mange sykler. Forhandlerne har ofte gode tilbud i butikk eller er åpne for å gi det.

Gratulerer med meget godt kjøp, forresten.

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: Skillz321] #2589227 25/01/2020 10:05
B
bendik92 Offline
Fersking
Fersking
B

Gratulerer med ny sykkel! Har du fått testet den noe?

Får ta en telefon til Gmax å spørre. Hvilken Gmax kjøpte du den på?

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: Sepeda] #2589229 25/01/2020 10:10
B
bendik92 Offline
Fersking
Fersking
B

Både Scott Speedster Gravel og GT Grade er gode sykler. Har hatt tre versjoner av GT Grade selv ICON_SMILE Tror du ville blitt fornøyd med begge.

Men sammenliknet med Diamant AR, som er et nyere rammesett med alle siste standarder og var testvinner i Terrengsykkel i fjor, fremstår de likevel begge som litt gammeldagse.

Takk for nok ett fantastisk svar! Ser ut til det er Diamant AR som er den beste løsningen da. Skal ta noen telefoner å høre om pris. Kanskje jeg er heldig å får litt pris avslag ICON_SMILE

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: bendik92] #2589231 25/01/2020 10:32
S
Skillz321 Offline
Fersking
Fersking
S

Gratulerer med ny sykkel! Har du fått testet den noe?

Får ta en telefon til Gmax å spørre. Hvilken Gmax kjøpte du den på?

Kjøpte den på Gmax på Gulskogen, Drammen. Bruker den som pendlersykkel, og selv med Schwalbe Maraton Winther-piggdekk virker den veldig pigg! Ganske stor i størrelsen, så jeg med mine 184 cm sitter godt på en i størrelse M.

Blir bra når piggdekk sesongen er over så jeg får prøvd den med andre dekk

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: Sepeda] #2589232 25/01/2020 10:41
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Altfor mange ser seg blind på pris på nettet ICON_SMILE

Og altfor mange ser seg blinde på alt som er nytt.

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: dagfink] #2589261 25/01/2020 20:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: dagfink
Og altfor mange ser seg blinde på alt som er nytt.

Touché!

ICON_SMILE

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: parob] #2590144 05/02/2020 03:18
B
bendik92 Offline
Fersking
Fersking
B
Har ringt rundt til G-Max og dessverre er det ingen som gir noe tilbud på Diamant AR nå. Det kommer en ny modell til samme pris utpå våren så vurderer å vente på den.

Har funnet ett annet alternativ, Specialized - Crux E5 Sport: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=140391889

Noen som har erfaring med den? Hvordan er den sammenlignet med Diamant AR?

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: bendik92] #2590212 05/02/2020 15:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har funnet ett annet alternativ, Specialized - Crux E5 Sport: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=140391889 Noen som har erfaring med den? Hvordan er den sammenlignet med Diamant AR?

Ingen erfaring, så du får ta det jeg skriver med en klype salt.

[Linket bilde fra images.finncdn.no]

Først: Jeg synes dette er en kjempekul sykkel. Bare den rå lakkeringen i seg selv kan være grunn god nok til å velge den fremfor mengden av blandevei/grussykler i duse jordfarger.

Dette er lillebroren til den anerkjente rittsykkelen CruX, som kommer i diverse karbonversjoner. Bikeradar rangerer den høyt på listen over The best cyclocross bikes of 2020, forresten sammen med Cannondale SuperX, som Emilzipp suser rundt på, og Giant TCX Advanced, som jeg selv var på for noen år siden ICON_LAUGH Canyon Inflite burde åpenbart også vært på den listen. Og flere andre, men det er en annen sak.

Dette er altså en krossykkel/cyclocross, men så vidt jeg kan se fra geometrien, burde den egne seg godt til allsidig bruk. Litt kortere enn Diamant AR, men burde ikke være ustabil av den grunn. Slep/trail ser greit ut.

Man ser likevel at dette i utgangspunktet ikke er en praktisk sveitserkniv, men en innstegsmodell av en rittmaskin, bl.a. ved manglende festepunkter for skjermer og bagasjebærere. Kanskje spiller det ingen rolle for deg. Man kan få en viss beskyttelse og fortsatt se bra ut med f.eks. en Ass Saver og Neoguard Rigid. Og en krossykkel kan (bør?) være møkkete i bruk, til forskjell fra en landeveissykkel. Men du vil bli våtere og mer møkkete enn på en sykkel med fastmonterte heldekkende skjermer.

Rammen er noen år gammel, så den har eldre standarder, herunder tradisjonelle hurtigkoblinger både foran og bak. Det er dessuten postmount, ikke flatmount bremsefester. Karbonversjonen har nyere standarder. I likhet med f.eks. CAADX, tror jeg det snart vil komme en oppdatert versjon av CruX i aluminium med nyere standarder. Mulig at ny versjon vil bli enda mer krossrittorientert ettersom sykler som Diverge og Roubaix har tatt over som modeller som gjør alt. Som nevnt over, vil du neppe merke stort til de eldre standardene, men du må ta hensyn til det ved fremtidig oppgradering av komponenter.

Vær oppmerksom på utvekslingen. SRAM Apex1 med 40t på krank og kassett 11-32. Jeg har ikke særlig greie på 1x, men ville selv ha savnet både tyngre og lettere gir. Andre får kommentere, men selv ville jeg valgt flere tenner på krank og større kassett for allsidig bruk.

Dekkene Tracer Sport 33 mm er all-round krossdekk. For bruk på vei, ville jeg valgt (b)landeveisdekk, ikke krossdekk. Men de fungere sikkert fint.

Krossrammen er selvsagt designet for 33 mm dekk, men med god klaring for gjørme. Leser at andre har fått plass til 40 mm dekk, men da med lite klaring. Vet ikke om det er fare for subb med dekk opp mot 40 mm.

Alt i alt: Råstilig sykkel. Ikke praktiske festepunkter. Eldre standarder. Muligens behov for å endre utveksling og bytte dekk, noe som bør kalkuleres inn.

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: parob] #2590220 05/02/2020 17:45
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Mtp at Gresvig gikk konkurs denne uken, tipper jeg det er noen varelager som skal dumpes for å blidgjøre kreditorene/konkursboet. Ville hatt is i magen før jeg kjøpte en Diamant AR til fullpris nå.

Create the problem and sell the solution
Re: Grusracer - mest for pengene [Re: Sepeda] #2590247 05/02/2020 23:37
vviz Offline
Ivrig
Ivrig

Vær oppmerksom på utvekslingen. SRAM Apex1 med 40t på krank og kassett 11-32. Jeg har ikke særlig greie på 1x, men ville selv ha savnet både tyngre og lettere gir. Andre får kommentere, men selv ville jeg valgt flere tenner på krank og større kassett for allsidig bruk.

11-32 blir for smalt (vil jeg påstå) for grus (som topic tilsier er bruken). Min Inflite kom med 11-36, som jeg også synes er for smalt. 10-42 er etter min mening ganske herlig på grus. Det fordrer ett SRAM XD(R) boss på baknavet. Det vil si noen tusen i oppgradering for nytt boss og ny kassett.

Alternativet som da blir "nesten" like godt er 11-42 kassett, som du kan montere på standard Shimano-boss. De kassettene er også veldig billig, men til gjengjeld veldig tunge (det er en "innstegskassett"). Fungerer fint dog ICON_SMILE

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Grusracer - mest for pengene [Re: Sepeda] #2590373 07/02/2020 06:24
B
bendik92 Offline
Fersking
Fersking
B

Ingen erfaring, så du får ta det jeg skriver med en klype salt.

Først: Jeg synes dette er en kjempekul sykkel. Bare den rå lakkeringen i seg selv kan være grunn god nok til å velge den fremfor mengden av blandevei/grussykler i duse jordfarger.

Dette er lillebroren til den anerkjente rittsykkelen CruX, som kommer i diverse karbonversjoner. Bikeradar rangerer den høyt på listen over The best cyclocross bikes of 2020, forresten sammen med Cannondale SuperX, som Emilzipp suser rundt på, og Giant TCX Advanced, som jeg selv var på for noen år siden ICON_LAUGH Canyon Inflite burde åpenbart også vært på den listen. Og flere andre, men det er en annen sak.

Dette er altså en krossykkel/cyclocross, men så vidt jeg kan se fra geometrien, burde den egne seg godt til allsidig bruk. Litt kortere enn Diamant AR, men burde ikke være ustabil av den grunn. Slep/trail ser greit ut.

Man ser likevel at dette i utgangspunktet ikke er en praktisk sveitserkniv, men en innstegsmodell av en rittmaskin, bl.a. ved manglende festepunkter for skjermer og bagasjebærere. Kanskje spiller det ingen rolle for deg. Man kan få en viss beskyttelse og fortsatt se bra ut med f.eks. en Ass Saver og Neoguard Rigid. Og en krossykkel kan (bør?) være møkkete i bruk, til forskjell fra en landeveissykkel. Men du vil bli våtere og mer møkkete enn på en sykkel med fastmonterte heldekkende skjermer.

Alt i alt: Råstilig sykkel. Ikke praktiske festepunkter. Eldre standarder. Muligens behov for å endre utveksling og bytte dekk, noe som bør kalkuleres inn.

Du sitter på imponerende mye kunskap som hjelper veldig til en sykkelnoob som meg! ICON_LAUGH Ja det første som slo meg var hvor kul denne sykkelen er. Det gjør nok at den frister en del.

Så forskjellen på krosssykkel og gravel er festepunkter? Jeg skal bruke sykkelen til jobb av og til så da er det veldig greit med skjærmer så man slipper å være helt gjennomvåt.

Som nevnt DuffMcShank så har jo Gresvig gått konkurs. Så tenker jeg følger med der utover våren å ser om det kommer salg på Diamant AR.

Re: Grusracer - mest for pengene [Re: bendik92] #2590375 07/02/2020 07:05
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Så forskjellen på krosssykkel og gravel er festepunkter? Jeg skal bruke sykkelen til jobb av og til så da er det veldig greit med skjærmer så man slipper å være helt gjennomvåt.

Forskjellene diskuteres mye i en annen tråd i Sykkelkross. Se her https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2589534#Post2589534

Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå