Lurer på å bytte ut hybriden min med en grusracer.
Bortsett fra at den ser dørgende kjedelig ut, er det noen som har noen konkrete tips til et bedre kjøp enn denne sykkelen akkurat nå? Merida Silex 300.
Aluramme, karbongaffel, 1x11, 9.98kg, kr.10.500,-
Canyon Grail AL 6.0 ser jo også ut til å være et veldig godt kjøp, men den havner på over 14k, som blir for dyrt.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#258693828/12/201913:44
...noen konkrete tips til et bedre kjøp enn denne sykkelen akkurat nå? Merida Silex 300.
Jeg ville ikke gått for Silex 300, rett og slett fordi den har mekaniske skivebremser. Som Road.cc skriver i sin ellers gode omtale av sykkelen:
Sitat: Road.cc
Spyre cable discs asking for an upgrade...
Men oppgradering fra mekanikk til hydraulikk er uforholdsmessig kostbart. Det er bedre å se etter rimelig modell med hydrauliske bremser. Disse gir bedre modulasjon, er selvjusterende, fryser ikke til på vinterstid og gir høyere annenhåndsverdi. Kort sagt bedre kjøp.
Mange gode tilbud rundt omkring hos forhandlere, utstilt eller på lager, som ikke nødvendigvis kan finnes på nettet. Det gjelder både modeller og størrelser. Antar at det samme er tilfellet også i Trondheim. Verdt å høre rundt.
Om du vil importere selv, er nevnte Grail AL åpenbart et utmerket alternativ. Det finnes en hel verden der ute av gode tilbud fra fjernt og nært, men husk verdien av garantier, serviceavtaler og hjelp til tilpassing osv som du kan få fra en lokal fagbutikk. Og noen ganger rabatter for diverse medlemskap.
En rimelig krossykkel kan også ofte være et fullgodt alternativ, avhengig av personlige preferanser, tiltenkt bruk og behov for festepunkter for skjermer eller bagasje. Jeg synes f.eks. røde Everest CX1 er pen.
Landeveissykler med skiver og god dekklaring er absolutt verdt å vurdere, f.eks. den fine Focus Paralane AL Tiagra. Jeg synes selv en allsidig landeveissykkel er beste alternativ for det meste, bortsett fra vintersykling.
Om formen på hendlene er viktig for deg, vær oppmerksom på at både 105 og Tiagra nå kommer som komplette hydrauliske grupper med hendler som er utformet tilnærmet som Ultegra. Disse finnes dog kun på nyere modeller.
Vær også oppmerksom på at en del av de rimelige modellene har noe foreldede standarder, som tradisjonelle hurtigkoblinger (QR) i stedet for gjennomgående akslinger (thru axles) og postmount bremsefester i stedet for flatmount. Siste standarder har noen praktiske fordeler, er mer fremtidsrettet og gir høyere annenhåndsverdi, men er ikke avgjørende for bruk.
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#258695128/12/201916:00
Jeg har 3500km på hybriden min med BB5 mekaniske bremser, uten annet enn et klossebytte. Har selvsagt hydraulisk på alle terrengsyklene mine, så kjenner godt til forskjellen, men BB5 har egentlig imponert meg veldig i positiv retning. Derfor var jeg ikke så urolig for at de fleste bremsene i priskategorien av grusracere jeg ser på hadde mekanisk, men klart.. det er for meg stort sett ukjente bremsemodeller. Har ikke rørt noe med bukkestyre på over 30 år.
Hybriden min (og evt. denne nye grusraceren) er jobb- og pubsykkel. Må ha plass til piggdekk, samt ikke være dyrere enn at jeg tør låse den. Trenger bare fester for skjermer, ikke bagasje. Er en fordel om den er rask nok til å bli med på langturer med klubben på sommeren.
Det med form på hendlene forstod jeg ikke.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#258695628/12/201916:29
Jeg har 3500km på hybriden min med BB5 mekaniske bremser, uten annet enn et klossebytte. Har selvsagt hydraulisk på alle terrengsyklene mine, så kjenner godt til forskjellen, men BB5 har egentlig imponert meg veldig i positiv retning.
Om du er bekvem med og liker Avid BB5, er det meget mulig at du vil finne deg til rette med Tektro/TRP Spyre også. Har merket meg at flere andre på forumet også er godt fornøyde med mekaniske bremser. F.eks. på langtur med begrenset tilgang på verktøy og ingen hjelp fra verksted, kan mekanikk åpenbart være en fordel fremfor hydraulikk.
Bare kalkulér inn den lavere annenhåndsverdien. Og vær oppmerksom på utfordringen med wire som kan fryse i strømpen vinterstid. Siste tråd på forumet om det er bare et par uker gammel. Merk også at forslag om hvordan man kan oppgradere bremsene opptar en del spalteplass i Road.cc's test av Silex 300
Selv var jeg et par år på mekaniske skivebremser på hybrid uten problemer, mens BB7 Road på to krossykler var en prøvelse for meg med ti tommeltotter. Foretrekker så absolutt hydrauliske.
Sitat: parob
Det med form på hendlene forstod jeg ikke.
Hendler og kalipere som inntil nylig ble brukt for hydrauliske bremser sammen med 105 og Tiagra, er non-series RS505 og RS405. Som du ser av bildet under, er disse hendlene bredere og mer kantete i formen. Siste generasjon 105 og Tiagra er derimot komplette hydrauliske grupper med hendler mer lik Ultegra. Gamle 105 (non-series RS505) sammenlignet med andre hendler.
Har merket meg at enkelte opplever lekkasjer i RS405-kaliperne. Vet ikke om det forekommer lekkasjer hyppigere med disse kaliperne enn series-kaliperne. Har selv RS505-kalipere på blandeveissykkel og har ikke opplevd lekkasje.
Sitat: parob
Må ha plass til piggdekk, samt ikke være dyrere enn at jeg tør låse den. Trenger bare fester for skjermer, ikke bagasje. Er en fordel om den er rask nok til å bli med på langturer med klubben på sommeren.
Så vidt jeg vet, oppfyller alle blandeveis/grussyklene jeg nevner de andre kravene dine. Blant disse, er jeg særlig svak for Orbea Terra og Trek Checkpoint.
Hvor dyr sykkel du tør forlate låst, avhenger åpenbart av egen villighet til å ta risiko, reell tyverifare på stedet, forsikring og lås. Har selv opplevd å få sykkelen stjålet, og har oppgradert både forsikring og låser.
Jeg endte opp med en mellomløsning i forhold til ønsket spec, men prisen var så bra at det ble utslagsgivende. Takk igjen for tips. 2019 Cube Nuroad Pro fra Cyklon til bare 7.600,-. Få på piggdekk nå, så blir det prøvetur i helgen.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#258832316/01/202007:21
Cube er tysk kvalitet, og Nuroad er en moderne ramme med de siste standardene.
Håper du blir fornøyd med TRP Spyre og ikke opplever problemer på vinterstid. I motsatt fall, er heldigvis oppgradering til hydraulikk rimeligere enn før, nå som siste Tiagra er fullhydraulisk gruppe (ST-4720 for større hender, 4725 for mindre hender).
Liker at Cube har spandert den mer kostbare, slangeløse versjonen av G-One Allround fremfor rimeligere slangeversjon eller OEM. Ser at felgene RA 0.8 CX av enkelte forhandlere og i diverse fora omtales som egnet for slangeløst oppsett, uten at jeg kan se at Cube har bekreftet det. Verdt å sjekke med forhandler, om du er interessert.
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#258842917/01/202007:47
Hydrauliske bremser er alltid best, men blant de mekaniske er vel Spyre antagelig av de beste siden de klemmer fra begge sider. Tipper du klarer deg greit med de.
Liker at Cube har spandert den mer kostbare, slangeløse versjonen av G-One Allround fremfor rimeligere slangeversjon eller OEM. Ser at felgene RA 0.8 CX av enkelte forhandlere og i diverse fora omtales som egnet for slangeløst oppsett, uten at jeg kan se at Cube har bekreftet det. Verdt å sjekke med forhandler, om du er interessert.
Står allerede på planen for den dagen piggdekkene kommer av igjen. Har allerede felgteip, tubeless gulvpumpe, og guffe. Skal plukke med meg noen snertne Peatys ventiler neste gang jeg er hos LBS. Hvor mange ml guffe pleier man å tømme i 40c dekk?
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#258845717/01/202012:43
Hvor mange ml guffe pleier man å tømme i 40c dekk?
Tipper du får like mange forskjellige svar som det er brukere på forumet Jeg heller rett i dekket på øyemål. Gjerne litt ekstra ved første gangs oppsett for å sikre god tetning ved ventil og evt. i sideveggene, avhengig av dekk.
Du vil se at de forskjellige produsentene har egne anbefalinger. Gjerne opptil 60 ml for et landeveisdekk og 120 ml for et 29" terrengdekk. Blandevei/kross et sted mellom.
Som kjent er ikke poenget med slangeløst oppsett å redusere vekt ved å erstatte slangen med minst mulig guffe. Tilstrekkelig guffe sikrer både at dekk og felg holder på trykket, og at punkteringsfaren reduseres. Selv med UST-oppsett der guffe ikke er påkrevd for å holde på trykket, velger de fleste guffe for punkteringsbeskyttelse.
Ja, jeg bruker 125ml i 29-er dekkene mine, men var bare ute etter om det var en omtrentlig tommelfingerregel for smale graveldekk - da går vi for 60ish..
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#258847017/01/202021:14
Jeg så også på den Serious Grafix. Utrolig fine farger. Det som trakk ned for min del var aluminiumsgaffel og totalvekt.
Så langt har jeg kun 1 tur på ca. 5 mil på min nye Cube, så veldig lite grunnlag for å si noe som helst. Geometrien og størrelsen passet meg derimot utmerket, måtte ikke justere en mm på noe i løpet av første tur. Har bare terrengsykler og en hybrid å sammenligne med, men den kjennes stiv og responsiv ut. Fin å se på i virkeligheten, ser helt klart dyrere ut enn den er. Veide den til 10.6kg ut av esken. Eneste jeg har gjort er å bytte ut den tunge setepinnen til en karbonpinne. Fornøyd med at jeg fikk til styreteipen ganske greit også, 30 år siden sist jeg la sånn teip.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#258911324/01/202008:16
Det lange svaret er at Cannondale er anerkjent for å lage noen av markedets beste rammer i aluminum, og at CAADX er en tradisjonsrik og kul krossykkel, men i 2020 har den dessverre sine svakheter, og prisen på Finn synes jeg er for høy.
Det oppgis knapt noe som helst i annonsen, herunder årsmodell, gruppe eller bruk/slitasje/vedlikehold. Så vidt jeg kan se, er det en CAADX 105 2017. Denne ble i sin tid solgt på salg til en pris som ikke var så mye høyere enn det her bes om for en brukt sykkel.
CAADX har allsidig geometri og flatmount bremsefester, men tradisjonelle hurtigkoblinger (QR) i rammen. Dagens standard er gjennomgående akslinger 12x142, som gir økt stivhet og mer presis plassering av skive i kaliper. Dagens hjul kan ofte ombygges mellom standardene, men i fremtiden vil gjennomgående akslinger være mest utbredt.
Og CAADX 105 2017 har altså mekaniske skivebremser, mens samme modell siden modellår 2019 har hatt hydraulisk 105. Mekanikk kan fungere, men utfordringene er nevnt bl.a. i tråden Bremser til Cannondale Caadx.
Jeg vil bli overrasket om ikke CAADX snart kommer i ny generasjon med nytt rammesett. Jeg antar at den vil bli mer ritt-orientert ettersom krossykler er erstattet av blandeveissykler som pendler- og tursykler. Håper bare ny versjon blir like kul som CAADX i Deep Purple
***
Om du kan få sykkelen på FINN til en betydelig lavere pris, og standen er god, synes jeg den er verdt å vurdere.
Til prisforlangende synes jeg ikke den er et godt kjøp.
Du vil få mer moderne alternativer til rundt samme pris skinnende nye, ref. forslagene i denne tråden. F.eks. testvinner Diamant AR Tiagra med moderne standarder og hydrauliske bremser har vært på salg til lavere pris.
Kombinasjonen av mekaniske skivebremser og tradisjonelle hurtigkoblinger tilsier at annenhåndsprisen på CAADX raskt vil bli enda lavere, selv hvor trofaste Cannondale-kundene er.
Det lange svaret er at Cannondale er anerkjent for å lage noen av markedets beste rammer i aluminum, og at CAADX er en tradisjonsrik og kul krossykkel, men i 2020 har den dessverre sine svakheter, og prisen på Finn synes jeg er for høy.
Takk for utfyllende svar! Har ikke mye peiling på sykkelv selv så dette hjelper meg veldig. Har selv sett på Diamant AR Tiagra og synes den ser veldig bra ut, men er litt for dyr. Trenger ikke kjøpe før om 2-3 mnd. så om den kommer på tilbud kunne jeg nok kjøpt den.
Både Scott Speedster Gravel og GT Grade er gode sykler. Har hatt tre versjoner av GT Grade selv Tror du ville blitt fornøyd med begge.
Men sammenliknet med Diamant AR, som er et nyere rammesett med alle siste standarder og var testvinner i Terrengsykkel i fjor, fremstår de likevel begge som litt gammeldagse.
Scott Speedster Gravel i liknende versjon fikk god omtale i annen test i Terrengsykkel, men sykkelen får trekk for eldre standarder på akslingene.
Sitat: Terrengsykkel
Vi stusser også på at Scott Speedster er den eneste sykkelen i testen som bruker vanlige hurtigkoblinger, mens de andre har gjennomgående akslinger. Den gjeldende normen på sykler med skivebremser er gjennomgående akslinger både foran og bak. Dette gir mer presis styring under bremsing og gjør det lettere å få hjulet rett i bremsekaliperen, hver gang.
. Svakheten med akslingene er altså det samme som jeg nevnte for CAADX, men på Scott'n gjelder det både foran og bak. Det er ganske uvanlig i dag, selv om det fungerer helt greit.
Pluss for at den har fullhydrauliske bremser, om enn med eldre bremsehendler som er litt mer klumpete enn siste generasjon Tiagra. Det er for øvrig samme hendler som på Diamanten.
Men rammesettet trekker alvorlig på årene. Bak i rammen er det kun tradisjonelle hurtigkoblinger, ikke moderne gjennomgående akslinger. Og bremsefestene er postmount, som er en eldre standard enn flatmount, som finnes på de andre. Begge deler kan man leve godt med, men det er mindre fremtidsrettet og vil kunne sette begrensninger om man vil sette på nye komponenter.
Grade'n har ikke all verdens dekklaring. Jeg fikk plass til 40 mm dekk/piggdekk, og brukte den også på vinteren med 45nrth Gravdel, men da er det ikke plass til heldekkende skjermer.
Akkurat denne modellen har heller ikke fullhydrauliske bremser, men halvhydrauliske TRP Hy/Rd. Det vil si at det går wire frem til selve kaliperne, som er hydrauliske. Det rapporteres om gode erfaringer med bremsene på forumet, men jeg er skeptisk til vinterbruk p.g.a. faren for at wire fryser i strømpen. Det er uansett en litt gammeldags løsning som vil gi lavere annenhåndsverdi.
Men bare for å gjenta det: Dette er gode sykler. Bare litt gammeldagse løsninger i 2020. Uten at du nødvendigvis vil merke stort til det i daglig bruk.
Sitat: Skillz321
Diamant AR Tiagra er nødvendigvis ikke så dyr. Jeg kjøpte min for en måned siden for 5999,-. Helt ny på Gmax. Ta en telefon til nærmeste Gmax
+1
Altfor mange ser seg blind på pris på nettet Gjelder mange sykler. Forhandlerne har ofte gode tilbud i butikk eller er åpne for å gi det.
Både Scott Speedster Gravel og GT Grade er gode sykler. Har hatt tre versjoner av GT Grade selv Tror du ville blitt fornøyd med begge.
Men sammenliknet med Diamant AR, som er et nyere rammesett med alle siste standarder og var testvinner i Terrengsykkel i fjor, fremstår de likevel begge som litt gammeldagse.
Takk for nok ett fantastisk svar! Ser ut til det er Diamant AR som er den beste løsningen da. Skal ta noen telefoner å høre om pris. Kanskje jeg er heldig å får litt pris avslag
Diamant AR Tiagra er nødvendigvis ikke så dyr. Jeg kjøpte min for en måned siden for 5999,-. Helt ny på Gmax. Ta en telefon til nærmeste Gmax
Gratulerer med ny sykkel! Har du fått testet den noe?
Får ta en telefon til Gmax å spørre. Hvilken Gmax kjøpte du den på?
Kjøpte den på Gmax på Gulskogen, Drammen. Bruker den som pendlersykkel, og selv med Schwalbe Maraton Winther-piggdekk virker den veldig pigg! Ganske stor i størrelsen, så jeg med mine 184 cm sitter godt på en i størrelse M.
Blir bra når piggdekk sesongen er over så jeg får prøvd den med andre dekk
Har ringt rundt til G-Max og dessverre er det ingen som gir noe tilbud på Diamant AR nå. Det kommer en ny modell til samme pris utpå våren så vurderer å vente på den.
Ingen erfaring, så du får ta det jeg skriver med en klype salt.
Først: Jeg synes dette er en kjempekul sykkel. Bare den rå lakkeringen i seg selv kan være grunn god nok til å velge den fremfor mengden av blandevei/grussykler i duse jordfarger.
Dette er lillebroren til den anerkjente rittsykkelen CruX, som kommer i diverse karbonversjoner. Bikeradar rangerer den høyt på listen over The best cyclocross bikes of 2020, forresten sammen med Cannondale SuperX, som Emilzipp suser rundt på, og Giant TCX Advanced, som jeg selv var på for noen år siden Canyon Inflite burde åpenbart også vært på den listen. Og flere andre, men det er en annen sak.
Dette er altså en krossykkel/cyclocross, men så vidt jeg kan se fra geometrien, burde den egne seg godt til allsidig bruk. Litt kortere enn Diamant AR, men burde ikke være ustabil av den grunn. Slep/trail ser greit ut.
Man ser likevel at dette i utgangspunktet ikke er en praktisk sveitserkniv, men en innstegsmodell av en rittmaskin, bl.a. ved manglende festepunkter for skjermer og bagasjebærere. Kanskje spiller det ingen rolle for deg. Man kan få en viss beskyttelse og fortsatt se bra ut med f.eks. en Ass Saver og Neoguard Rigid. Og en krossykkel kan (bør?) være møkkete i bruk, til forskjell fra en landeveissykkel. Men du vil bli våtere og mer møkkete enn på en sykkel med fastmonterte heldekkende skjermer.
Rammen er noen år gammel, så den har eldre standarder, herunder tradisjonelle hurtigkoblinger både foran og bak. Det er dessuten postmount, ikke flatmount bremsefester. Karbonversjonen har nyere standarder. I likhet med f.eks. CAADX, tror jeg det snart vil komme en oppdatert versjon av CruX i aluminium med nyere standarder. Mulig at ny versjon vil bli enda mer krossrittorientert ettersom sykler som Diverge og Roubaix har tatt over som modeller som gjør alt. Som nevnt over, vil du neppe merke stort til de eldre standardene, men du må ta hensyn til det ved fremtidig oppgradering av komponenter.
Vær oppmerksom på utvekslingen. SRAM Apex1 med 40t på krank og kassett 11-32. Jeg har ikke særlig greie på 1x, men ville selv ha savnet både tyngre og lettere gir. Andre får kommentere, men selv ville jeg valgt flere tenner på krank og større kassett for allsidig bruk.
Dekkene Tracer Sport 33 mm er all-round krossdekk. For bruk på vei, ville jeg valgt (b)landeveisdekk, ikke krossdekk. Men de fungere sikkert fint.
Krossrammen er selvsagt designet for 33 mm dekk, men med god klaring for gjørme. Leser at andre har fått plass til 40 mm dekk, men da med lite klaring. Vet ikke om det er fare for subb med dekk opp mot 40 mm.
Alt i alt: Råstilig sykkel. Ikke praktiske festepunkter. Eldre standarder. Muligens behov for å endre utveksling og bytte dekk, noe som bør kalkuleres inn.
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259022005/02/202017:45
Mtp at Gresvig gikk konkurs denne uken, tipper jeg det er noen varelager som skal dumpes for å blidgjøre kreditorene/konkursboet. Ville hatt is i magen før jeg kjøpte en Diamant AR til fullpris nå.
Vær oppmerksom på utvekslingen. SRAM Apex1 med 40t på krank og kassett 11-32. Jeg har ikke særlig greie på 1x, men ville selv ha savnet både tyngre og lettere gir. Andre får kommentere, men selv ville jeg valgt flere tenner på krank og større kassett for allsidig bruk.
11-32 blir for smalt (vil jeg påstå) for grus (som topic tilsier er bruken). Min Inflite kom med 11-36, som jeg også synes er for smalt. 10-42 er etter min mening ganske herlig på grus. Det fordrer ett SRAM XD(R) boss på baknavet. Det vil si noen tusen i oppgradering for nytt boss og ny kassett.
Alternativet som da blir "nesten" like godt er 11-42 kassett, som du kan montere på standard Shimano-boss. De kassettene er også veldig billig, men til gjengjeld veldig tunge (det er en "innstegskassett"). Fungerer fint dog
Ingen erfaring, så du får ta det jeg skriver med en klype salt.
Først: Jeg synes dette er en kjempekul sykkel. Bare den rå lakkeringen i seg selv kan være grunn god nok til å velge den fremfor mengden av blandevei/grussykler i duse jordfarger.
Dette er lillebroren til den anerkjente rittsykkelen CruX, som kommer i diverse karbonversjoner. Bikeradar rangerer den høyt på listen over The best cyclocross bikes of 2020, forresten sammen med Cannondale SuperX, som Emilzipp suser rundt på, og Giant TCX Advanced, som jeg selv var på for noen år siden Canyon Inflite burde åpenbart også vært på den listen. Og flere andre, men det er en annen sak.
Dette er altså en krossykkel/cyclocross, men så vidt jeg kan se fra geometrien, burde den egne seg godt til allsidig bruk. Litt kortere enn Diamant AR, men burde ikke være ustabil av den grunn. Slep/trail ser greit ut.
Man ser likevel at dette i utgangspunktet ikke er en praktisk sveitserkniv, men en innstegsmodell av en rittmaskin, bl.a. ved manglende festepunkter for skjermer og bagasjebærere. Kanskje spiller det ingen rolle for deg. Man kan få en viss beskyttelse og fortsatt se bra ut med f.eks. en Ass Saver og Neoguard Rigid. Og en krossykkel kan (bør?) være møkkete i bruk, til forskjell fra en landeveissykkel. Men du vil bli våtere og mer møkkete enn på en sykkel med fastmonterte heldekkende skjermer.
Alt i alt: Råstilig sykkel. Ikke praktiske festepunkter. Eldre standarder. Muligens behov for å endre utveksling og bytte dekk, noe som bør kalkuleres inn.
Du sitter på imponerende mye kunskap som hjelper veldig til en sykkelnoob som meg! Ja det første som slo meg var hvor kul denne sykkelen er. Det gjør nok at den frister en del.
Så forskjellen på krosssykkel og gravel er festepunkter? Jeg skal bruke sykkelen til jobb av og til så da er det veldig greit med skjærmer så man slipper å være helt gjennomvåt.
Som nevnt DuffMcShank så har jo Gresvig gått konkurs. Så tenker jeg følger med der utover våren å ser om det kommer salg på Diamant AR.
Så forskjellen på krosssykkel og gravel er festepunkter? Jeg skal bruke sykkelen til jobb av og til så da er det veldig greit med skjærmer så man slipper å være helt gjennomvåt.
Vær oppmerksom på utvekslingen. SRAM Apex1 med 40t på krank og kassett 11-32. Jeg har ikke særlig greie på 1x, men ville selv ha savnet både tyngre og lettere gir. Andre får kommentere, men selv ville jeg valgt flere tenner på krank og større kassett for allsidig bruk.
11-32 blir for smalt (vil jeg påstå) for grus (som topic tilsier er bruken). Min Inflite kom med 11-36, som jeg også synes er for smalt. 10-42 er etter min mening ganske herlig på grus. Det fordrer ett SRAM XD(R) boss på baknavet. Det vil si noen tusen i oppgradering for nytt boss og ny kassett.
Alternativet som da blir "nesten" like godt er 11-42 kassett, som du kan montere på standard Shimano-boss. De kassettene er også veldig billig, men til gjengjeld veldig tunge (det er en "innstegskassett"). Fungerer fint dog
Jeg vil faktisk påstå at utvekslingsmessig så er 11-42 like greit Spranget fra 21 til 18 ligger midt i smørøyet og der man ligger veldig stor del av tiden, rundt 25km/t. 21 - 19 - 17 - 15 (11-42) 21 - 18 - 16 - 14 (10-42)
Tiden du tilbringer i 11T blir uansett liten, så der får man tråkke 10% fortere eller finne seg en aerodynamisk stilling.
...på den andre siden syns jeg XD-nav er en bedre løsning som gir lettere kassetter som ikke gnager i sykker bosset.
Har en Canyon inflite som kom med 40T foran og 32T bak. På flatt terreng og pendling har det funka greit et års tid. Men skal utvide bruken på denne sykkeln til våren, og trenger nytt drev og kassett uansett , så bytter til 42T foran og en Sunrace 11-42 kassett.
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259050008/02/202019:46
Så forskjellen på krossykkel og gravel er festepunkter? Jeg skal bruke sykkelen til jobb av og til så da er det veldig greit med skjærmer så man slipper å være helt gjennomvåt.
Mange gode poenger i den tråden. Geometriske forskjeller, altså hvordan rammesettet er designet og hvordan det påvirker kjøreegenskapene, er nevnt. Disse forskjellene kan være store eller ubetydelige, alt etter hvilke modeller vi snakker om
Men i den tråden etterspørres det en grusracer i ordets rette betydning, altså en doning for å sykle raskest mulig på grus, eller grusjaging og intervaller, som trådstarter skriver.
For hverdagsbruk er det også noen andre faktorer som ofte, men ikke alltid, skiller grus/blandeveissykkel og krossykkel.
- Festepunkter for heldekkende skjermer og evt. bagasjebærere: Vanlig blant grus/blandeveissykler, stadig mer uvanlig blant krossykler. - Utveksling: Som regel stort spenn for alt fra bratte oppstigninger til lange nedstigninger på grus/blandeveissykler, smalere spenn for krossbaner på krossykler. - Dekk: Som regel lettrullende og brede (35-40 mm) på grus/blandeveissykler, smalere (33 mm) og ofte grovere mønster på krossykler. - Lakkering og generelt utseende: Krossyklene er kulere. Sånn er det bare.
Hva gjelder utveksling, var dette en stadig tilbakevende problemstilling for noen år siden. Man kjøpte krossykkel med tanke på all sykling utenfor sommersesongen, men fikk krosskrank 46/36 og kassett 11-28. Så var det tråd etter tråd om hvorvidt man skulle velge kompaktkrank eller mekke til girarm bak for større kassett. Eller begge deler. Med 1x har vi lignende problemstilling og alternativer som allerede skissert i tråden.
Beklagelig få sykler kommer ferdig oppsatt med skjermer. Et unntak er utmerkede Focus Paralane, om enn dekklaringen er beskjeden for vintersykling.
Artig at Bikeradar nettopp har valgt å teste Trek Checkpoint AL 4 med (knall neon lime-gule) skjermer Bare synd at Bontrager NCS-skjermene fikk trekk for å subbe. (Chirpy? kvitrende?)
Forresten: Om du finner gamle tråder, vil du se at flere av oss har skrevet mye om forskjeller på de to sykkeltypene. Noe er satt på spissen. Da gjelder det å huske at det var andre tider for noen år siden. Så vidt jeg husker, gikk det gjerne slik:
- Dette er en ny og spennende sykkel. - Nei, det der er en kjip drittsykkel som ingen trenger, for vi har allerede racer/cyclocross (stryk det som ikke passer). Hvis du kjøper en slik kjip drittsykkel, er det bare fordi du lar deg lure av industrien som dytter på deg en kjip drittsykkel som ingen trenger. - Men denne nye og spennende sykkelen er faktisk litt bedre hva gjelder... a og b og c. - Hva? Sier du at min racer/cyclocross (stryk det som ikke passer) er en kjip drittsykkel som ingen trenger? - Nei...
Kanskje husker jeg ikke helt riktig
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259323601/03/202011:29
Har forsøkt å finne Diamant AR Tiagra uten hell. Hvilke alternativer kan være aktuelle? Ser at flere nevner White GX LTD Apex 19 og Scott Grave Comp 19 kan disse være gode alternativer sammenlignet med Diamanten? Nå har XXL priset begge på kr. 8000
Ser at flere nevner White GX LTD Apex 19 og Scott Gravel Comp 19 kan disse være gode alternativer sammenlignet med Diamanten? Nå har XXL priset begge på kr. 8000
Det er veldig mye for pengene. Noe foreldede standarder sammenlignet med Diamant'n, som tradisjonelle hurtigkoblinger, men ingenting som reelt vil plage deg.
Som du ser, fikk White'n gjennomgående mer trekk enn Scott'n. Og Scott'n fikk samlet sett bedre resultat på sykkelglede. Jeg har ingen erfaring med syklene, men ville trolig hellet til sistnevnte.
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259328201/03/202018:16
Ltd har vel faktisk moderne aksling foran der det er viktigst. Den er ganske lett å slanke for setepinnen er ikke en setepinne, den er et anker Samme med styret og stem'et. Min erfaring med White er at den er veldig stabil i høy fart men litt død på små flater. Har byttet mange komponenter for å få den som jeg vil ha den. Men nå er den veldig bra. Ltd har litt bedre hjul enn GX som jeg kjøpte. Og godt er dèt... Hipp som happ, tenker jeg..
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259331902/03/202006:25
Bestilte Apex Ltd nå for som dere sier så bra pris. Har setepinne/sete/stem (antar jeg trenger kortere en det som det kommer med jmf den White CX jeg har nå), men også flere racerstyre jeg kan vurdere å bytte. Men er det standard styre, eller spesifikk gravel styre som er med (har sett sykkelen i butikk men husker ikke hvordan det var). Tungt ? Blir kombo jobb og trening, spesielt på vårparten.
Hjulsettet er det TLR ?
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259351103/03/202007:33
Gjetter på at denne testen forteller det du lurte på, vet ikke om 2020 modellen har nyere aksling bak..
+1 for testen.
Jeg er også blant de naive som tror at man faktisk leser det vi lenker til
Det er vel ikke kommet en 2020-modell, eller tar jeg feil? På nettsiden er det 2019-modell. Og det ser ikke ut til at den har gjennomgående aksling, nei. Ref. bilde.
Det første som slo meg da jeg kikket på GX-serien i butikk, var at de er lange og store. Det påpekes også i testen at de er usedvanlig store i størrelsen.
Jeg skrev litt om det i en annen tråd i 2018, med forbehold om de oppgitte målene stemmer eller evt. endringer siden den tid. Men så vidt jeg kan se, er det samme ramme. Utgangspunktet da var 58, men det er også relevant for andre størrelser.
Kikket litt på målene og sammenlignet med en eventyrsykkel jeg har erfaring med selv, GT Grade, og en rittsykkel mange har erfaring med, Cannondale Supersix.
Grade er kjent for å være en stor ramme, med høy front og rimelig oppreist sittestilling i de øvre størrelsene.
Om man sammenligner med GX Ltd i L/58, finner man at GX Ltd har stack/rammehøyde på 622 mm og Grade har 627 mm. GX Ltd har altså 5 mm lavere front.
Men GX Ltd har reach/rammelengde på hele 406 og Grade har 382. På GX Ltd er det altså 24 mm lengre frem til styret. Reach er t.o.m. lengre enn Grade i 60. Selv i M/55 har GX Ltd lengre reach enn Grade i 58, 392 mm. Ja, t.o.m. i S/53 har den lengre reach enn Grade i 58, 387 mm (!).
Til sammenlikning har den aggressive rittsykkelen Supersix reach på 405 i størrelse 60 - altså kortere enn GX Ltd i 58! Og GX Ltd i S/53 har samme reach som rittsykkelen Supersix i 54.
Det bekrefter inntrykket fra andre av de nye grusmodellene til White: Hvis tallene stemmer, er dette svært lange rammer for grus/eventyrsykler å være.
Ut fra bildene ser det heller ikke ut til at modellen har terreng-kort styrefremspring/stem, slik som en del eventyrsykler nå designes med.
Betegnelsene S, M og L vil dermed for de fleste være misvisende.
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259353403/03/202009:30
Ja, de er store i størrelsen. Er 1,76 og sitter bra på S.
Sepeda: Testen sier: "Vi liker at White-sykkelen har gjennomgående aksling på forhjulet, men savner det samme bak". Altså aksling foran selv om det ikke ser sånn ut på bildet. Sikkert aksling med fast hendel som ser ut som gammeldags QR.
Ja, de er store i størrelsen. Er 1,76 og sitter bra på S.
Sepeda: Testen sier: "Vi liker at White-sykkelen har gjennomgående aksling på forhjulet, men savner det samme bak". Altså aksling foran selv om det ikke ser sånn ut på bildet. Sikkert aksling med fast hendel som ser ut som gammeldags QR.
Ja, bildet jeg lenket til var nettopp aksling bak i rammen. Godt at den har gjennomgående i gaffelen. Som du har nevnt, er det viktigst. Helt enig. Men man må da sørge for at evt. nye hjulsett har forskjellige akslinger foran og bak. Og man kan ikke uten videre bytte hjulsett med annen sykkel med andre standarder,
Men så må det sies at du har vist gang på gang at det avgjørende ikke er siste standarder, men hvordan sykkelen brukes og hva rytteren makter å gjøre Det er åpenbart det viktigste. Alt annet er underordnet.
[ Helt enig. Men man må da sørge for at evt. nye hjulsett har forskjellige akslinger foran og bak. Og man kan ikke uten videre bytte hjulsett med annen sykkel med andre standarder,
Det er heldigvis ofte ganske enkelt å gjøre om hjul fra gjennomgående aksling til 9mm QR. Her finnes det ofte funksjonelle kopper/adaptere. Det kan være litt verre motsatt vei.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259356503/03/202011:47
Altså kan vi klage på at den mangler noen småting som moderne aksling bak for en splitter ny sykkel til 8.000 (HALLOOOO ÅTTE TUSEN KRONER). Tilsvarende fra Cannondale som jeg følger litt med på for ca 10.000 kommer med Sora 2x9, kabelbremser, komponenter av støpejern, ikke tubeless felger, et par kg ekstra, tøffere logo, bedre finish og sikkert litt mindre rakling fra kabler som testen sier.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Ja, de er store i størrelsen. Er 1,76 og sitter bra på S.
Sepeda: Testen sier: "Vi liker at White-sykkelen har gjennomgående aksling på forhjulet, men savner det samme bak". Altså aksling foran selv om det ikke ser sånn ut på bildet. Sikkert aksling med fast hendel som ser ut som gammeldags QR.
Noen som har en formening om hvor høy må man være for å passe en small av denne? Blir man for kort hvis det kryper ned mot 170 cm?
Altså kan vi klage på at den mangler noen småting som moderne aksling bak for en splitter ny sykkel til 8.000 (HALLOOOO ÅTTE TUSEN KRONER).
Men altså, vi klager da ikke? Alle er hjertens enig om at dette er mye for pengene. Løp og kjøp. Men det var altså spørsmål om White GX LTD Apex versus Scott Gravel Comp, og om disse kan være gode alternativer sammenlignet med Diamant AR Tiagra, som forresten også har vært på salg til 8k, og da kommer man jo ikke unna å snakke om modellene og forskjellene mellom dem. Eller la være å svare. Og for å være ekstra gretten og slem: Det var vitterlig du selv som bragte opp spørsmålet om siste versjon av GX Ltd har nyere aksling bak
Sitat: HåvardE
Noen som har en formening om hvor høy må man være for å passe en small av denne? Blir man for kort hvis det kryper ned mot 170 cm?
Håper du får svar fra sun flyer eller andre eiere. Jeg er 180 cm og etter de tidligere oppgitte målene å dømme, og etter kjapp prøvesitting i butikk, ville jeg selv valgt S. Reach/rammelengde i S er som nevnt oppgitt tilnærmet likt som en Supersix i 54. Men når jeg er mellom størrelser, foretrekker jeg generelt mindre ramme både for lavere front og lengre synlig setepinne for vibrasjonsdemping. Andre kan ha andre preferanser.
Scott Gravel Comp (det er altså en Speedster) er mer alminnelig i størrelsen.
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259358003/03/202012:59
I tillegg til at Whitesyklene er store i størrelsen har de et styre med veldig lang reach. Er 181 og sitter greit på en Gx Pro S/53. Denne har samme reach som min Trek Madone str 56, og lengre reach enn min Tripster AT 55.5.
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259358603/03/202013:34
Jeg tror small vil funke for en på 1,70. Muligens med kortere stem. XS er vanskelig å finne, men dameversjon i small tilsvarer xs i "manneversjon". Hvis du kan leve litt damete farger...
XS er vanskelig å finne, men dameversjon i small tilsvarer xs i "manneversjon". Hvis du kan leve litt damete farger...
Hm, sikker på det?
På Whites hjemmeside er det oppgitt at både GX Ltd Apex, GX Pro, GX Lite og damemodellen GX Pro Ane har samme geometri. Forskjellen er at herremodellene kommer i S/53 til L/58, mens damemodellen kommer i XS/51 til M/55.
Det underlige er at XS er oppgitt å ha 2 mm lengre reach/rammelengde (389 mm) enn S, mens stack/rammehøyde (560 mm) er 25 mm lavere enn i S.
Målene for SX/51 ligger faktisk mellom størrelse 54 og 56 i nevnte Supersix. Litt uvanlig, dersom målene faktisk stemmer. Ville vært mer forståelig dersom rammen var designet rundt terreng-kort stem, slik vi ser på enkelte nye, grovere blandeveismodeller, men det synes ikke å være tilfellet.
Må ta forbehold om at målene på Whites hjemmeside er 2018-modell, men så vidt jeg kan se, er det samme modell i 2019.
Ingenting av dette er ment som klaging eller kritikk - det er bare drodling om størrelser!
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259358903/03/202014:20
Er ikke 100% sikker nei. De derre geometrigreiene hos XXL er vanskelig å skjønne noe av og ikke til å stole på. Det er best å se syklene og evt prøvesitte.
Ja, de er store i størrelsen. Er 1,76 og sitter bra på S.
Sepeda: Testen sier: "Vi liker at White-sykkelen har gjennomgående aksling på forhjulet, men savner det samme bak". Altså aksling foran selv om det ikke ser sånn ut på bildet. Sikkert aksling med fast hendel som ser ut som gammeldags QR.
Noen som har en formening om hvor høy må man være for å passe en small av denne? Blir man for kort hvis det kryper ned mot 170 cm?
Jeg er 173, får vel den i posten om noen dager men får ikke testet enda, da vinteren kommer på besøket igjen (glad i vinteren så det er ok). Men har White CX i 53/S og kunne ikke hatt større. Byttet til kortere stem og vanlig setepinne (ikke setback alla den som var med, og som virker å være med på denne) så sitter jeg ganske så bra. Vet dog ikke ikke forskjellen mellom cx rammen og gravel rammen. Selger forresten cx'n drittbillig når isen er borte, bør bytte vaiere og drivverk snart, men ellers ok, Shimano 105.
Har 52 i super six (gamle) og 54 i system six (nye). White cx i 53/s føles lengre en begge de, men ikke veldig.
Redigert av Oddefa; 03/03/202016:53.
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259362203/03/202019:12
Vet dog ikke ikke forskjellen mellom cx rammen og gravel rammen.
Vet ikke, men innbiller meg at cx-rammen i alu var den samme 2015-2017. CX i S var i så tilfelle ikke oppgitt som 53, men 52.
GX-serien i S/53 har 14 mm lengre reach/rammelengde og hele 56 mm (!) høyere stack/rammehøyde enn CX Pro i S/52.
Om målene stemmer, er GX i minste størrelse S/53 altså en del større enn CX i S/52.
Dessuten har CX aggressiv sittestilling, som en klassisk europeisk krossykkel, mens GX har avslappet sittestilling, som en komfortabel grussykkel. Om bare størrelsen passer.
Du får legge ut et ord etterhvert om disse forskjellene virkelig er der.
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259364904/03/202006:34
Vil White GX LTD Apex 19 i srt S-53 bli for lite til meg på 179?
Med forbehold om proporsjoner, vi er jo alle skapt forskjellige, tror jeg spørsmålet allerede er grundig besvart flere steder i tråden
For eksempel...
Sitat: tommyfo
I tillegg til at Whitesyklene er store i størrelsen har de et styre med veldig lang reach. Er 181 og sitter greit på en Gx Pro S/53. Denne har samme reach som min Trek Madone str 56, og lengre reach enn min Tripster AT 55.5.
Alle syklene i GX-serien skal som nevnt ha samme ramme/mål.
Vil White GX LTD Apex 19 i srt S-53 bli for lite til meg på 179?
Jeg er 178 uten sko og S passer bra for meg. Mens jeg prøvesatt ville selgeren hos XXL Sentrum overtale meg til å ta M men det var alt for stort. Ulempe med S ramme er at kranken som følger med har 170 mm lengde.
Vær klar over at utstyret er ikke highend. Setepinne er meget billig, dekkene i kombinasjon med slangene får man punktert både på byens asfalt veier og markas grusveier. Tubeless med dekkene (håper det er ikke felgene) funker ikke så utmerket men etter flere forsøk fikk jeg det til. Jeg vet ikke om det er bare min White GX men etter har kjørt under våte betingelser kan jeg helle vann av seterøret (har boret hull i krankhuset) Men 8 000 kr er drittbra og sykkelen kjører seg kjempe.
GX LTD ble henta i går, lett å montere, ser bra ut. Minuset er at sykkelen er 600 gr tyngre en oppgitt. Mener det står 9.3 kg, og min veide litt under 9.9. Det er jo litt vel mye feilmargin. Slanket 300 gr + med å bytte sete, setepinne og stem som jeg allerede hadde liggende. Sete/pinne veide ca 620 gr, og stem ca 150 gr. Sparte ikke mye vekt med stem (20 gr) men vil ha det kortere en og hadde 90 mm i garasjen. Tipper styre veier en del, og selv om jeg har flere styre tilgjengelig som veier litt mindre så beholder jeg styret. Synes formen, og komforen i styret virker bra. Samtidig så ser det ut som jobben til montørene er bra (mht hva som var erfaringen fra Øyvind og 18 mod) og da kan jeg likegodt bruke styret. Med nye setepinne (0SB)og 1 cm kortere stem så er avstand sete-styre akkurat like langt som på Super six 52. Så tror jeg skal sitte greit på den. Men tester det ikke før snøen/isen forsvinner da jeg ikke har piggdekk til. Sykkelen er veldig høy, som sikkert tilsier at den ikke føles "rask" ? Men bortsett fra det, og at den veier en del mer en oppgitt ser det ut som et veldig godt kjøp til 8000. Noen som vet vekt på styret ? slangene ?
spm. 1. står ikke tlr på dekk eller felg, men de skal begge være det ? 2, skjermer anbefales ?
spm.1. står ikke tlr på dekk eller felg, men de skal begge være det?
Mener det er Schwalbe G-One Allround Performance Raceguard som står på sykkelen. Det er dessverre ikke slangeløst. Slangeløs versjon Evolution er merket med TLE/Tubeless Easy.
Kjenner ikke felgen. Oppgis RR522, men det står R522 på felgen (?). RR521 ser ut til å kunne settes opp slangeløst. Håper det samme gjelder denne felgen.
Vektforskjellen du nevner tror jeg ikke du vil merke, så lenge du finner deg godt til rette på sykkelen
spm.1. står ikke tlr på dekk eller felg, men de skal begge være det?
Mener det er Schwalbe G-One Allround Performance Raceguard som står på sykkelen. Det er dessverre ikke slangeløst. Slangeløs versjon Evolution er merket med TLE/Tubeless Easy.
Kjenner ikke felgen. Oppgis RR522, men det står R522 på felgen (?). RR521 ser ut til å kunne settes opp slangeløst. Håper det samme gjelder denne felgen.
Vektforskjellen du nevner tror jeg ikke du vil merke, så lenge du finner deg godt til rette på sykkelen
Stemmer, det er Allround dekket og ikke TLE merket. Men da vet jeg at jeg ikke skal prøve å sette opp det dekket med guffe.
Raceguard som følger med Whitesyklene ja.. Har satt opp Marathon Winter Raceguard slangeløst og det fungerte bra den ene vinteren jeg hadde det, men måtte bruke pumpe med trykk-kammer for å få det på plass. Og det gikk endel guffe til å tette mellom dekk og felgkant. MW er ikke foldbart mens G-one Allround RG er, regner med den kan være noe forskjell ene eller andre veien mht det.
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: Loki]
#259438910/03/202007:53
Hva tenker folket om denne sykkelen her, sammenlignet med Diamant AR Tiagra? GX Pro koster nå 8499 for medlemmer. Denne skal vel også være 2020-modell.
Hva tenker folket om denne sykkelen her, sammenlignet med Diamant AR Tiagra? GX Pro koster nå 8499 for medlemmer. Denne skal vel også være 2020-modell.
GX Pro 2020 oppgis å være en moderne ramme med de siste standardene for nav og bremsefester. Den er utstyrt med bl.a. anerkjente Shimano GRX og slangeløse felger og dekk fra WTB. Den synes også å ha god dekklaring og flust med festepunkter for vesker og skjermer.
Det lyder veldig lovende. Med forbehold om at geometri ikke er oppgitt, synes dette å være en god pakke, til dels bedre enn Diamant AR Tiagra 2019 hva gjelder komponenter.
På denne nye versjonen ser det bedre ut på de viktige tingene.
Altså omtrent alt untatt ramma
Ja, Hadde ikke byttet så mye hvis jeg ikke skulle gjøre en stor event på den sykkelen. Og da var det viktig å få bort alt jeg ikke likte. Grunnen til at jeg bestemte meg for å bruke den sykkelen var jo at den var veldig stabil og trygg i høy fart. Det er jo en "rammeegenskap". Man kan si at jeg byttet alt bortsett fra fremgiret og hendlene. Glemte jo å skrive at tiagrakaliperene røk etter 5 måneder... Beholdt faktisk styretapen som jeg bare flyttet over. Den står på ennå
På denne nye er jo utvekslingen fin så man beholder girene. Hjulsettet er bedre, og gaffelen kanskje mer moderne med aksling. Så da fremstår det hele litt mer fornuftig.
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259479312/03/202008:11
Absolutt en spennende sykkel, dette. Kanskje har de klart å få inn hakket mer komfort også, ettersom fjorårsmodellen fikk litt kritikk i Landevei for å være en smule stiv over ujevnheter. Vet ikke hvor mye dette har å si i praksis med såpass store dekk som her. Noe av det jeg liker best med min Diamant AR Tiagra er at den oppleves relativt myk og smidig for å være en alusykkel, også på originale 30 mm dekk. Har ennå ikke giddet å oppgradere setepinne (alu) eller det relativt harde standardsetet (Sella Italia x3 (Flow?)), da jeg ikke helt har følt behovet.
GX LTD ble henta i går, lett å montere, ser bra ut. Minuset er at sykkelen er 600 gr tyngre en oppgitt. Mener det står 9.3 kg, og min veide litt under 9.9. Det er jo litt vel mye feilmargin. Slanket 300 gr + med å bytte sete, setepinne og stem som jeg allerede hadde liggende. Sete/pinne veide ca 620 gr, og stem ca 150 gr. Sparte ikke mye vekt med stem (20 gr) men vil ha det kortere en og hadde 90 mm i garasjen. Tipper styre veier en del, og selv om jeg har flere styre tilgjengelig som veier litt mindre så beholder jeg styret. Synes formen, og komforen i styret virker bra. Samtidig så ser det ut som jobben til montørene er bra (mht hva som var erfaringen fra Øyvind og 18 mod) og da kan jeg likegodt bruke styret. Med nye setepinne (0SB)og 1 cm kortere stem så er avstand sete-styre akkurat like langt som på Super six 52. Så tror jeg skal sitte greit på den. Men tester det ikke før snøen/isen forsvinner da jeg ikke har piggdekk til. Sykkelen er veldig høy, som sikkert tilsier at den ikke føles "rask" ? Men bortsett fra det, og at den veier en del mer en oppgitt ser det ut som et veldig godt kjøp til 8000. Noen som vet vekt på styret ? slangene ?
spm. 1. står ikke tlr på dekk eller felg, men de skal begge være det ? 2, skjermer anbefales ?
Noen observasjoner/tanker et 2 første turer, begge på asfalt, men også noe "overgrusete" gangveier. - Som jeg nevner over her så sitter jeg veldig bra/riktig når jeg byttet setepinne til 0 Setback og 1 cm kortere stem, som også er negativ. Føles ikke for lang for mine 173 cm. Negativ stem er bare bra da den virker vel høy uten å kappe gaffel. - sammenlignet med White CX pro i str 52 er GX'n 2 cm lenger fra setepinne til gaffelkrone, men når CX'n står som nå/orginal setepinne (setback) og stem så er den faktisk lenger fra sete til styre (ca 0.5 cm) en GX'n - men sykkelen er høy over bakken sammenlignet med de 2 andre racerne jeg har (super six 2014) og system six. Men er jo tursykkel (og jobbsykkel), kommer til testen den litt på noen bakkeintervaller den neste måneden. - utstyret virker veldig bra, Apex til denne prisen er skikkelig bra. - Mye sykkelglede for 8000 i alle fall, helt klart. Merker den motiverer meg for å sykle nå, og det er bra for den billigste sykkelen jeg har kjøpt på mange år, tror jeg betalte det samme for CX pro'n.
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259673222/03/202010:54
Nybegynner her, 173cm jeg også og kjøpte meg en GX LTD i S(53cm). Er nybegynner når det gjelder landeveissykkel og har ingenting å sammenligne med, men jeg sitter veldig godt på en helt original sykkel. Har hatt mange to timers turer og et par rundt 4 timer, synes den er veldig behagelig. Setet skal byttes, det er ikke så godt synes jeg, har kjøpt WTB Volt som er i posten. Ser du hadde to spørsmål i tidligere post, skjermer og slangeløst:
Biltema skjermene til 28" gikk rett på og er skranglefri, veldig fornøyd med disse til kr 100.
Satt opp mine hjul slangeløst, fjernet originalt felgbånd og la en runde med Schwalbe 21mm tape. Satt på et par billige ventiler fra bikeshop. Dekkene smatt rett på plass, jeg har kompressor, men kunne sikkert gjort det med en liten "håndpumpe". Hadde på 60ml Stan's i hvert hjul. Det lakk godt i felgskjøten de første minuttene, så kunne jeg ta trykket opp til ca. 50psi. Litt lekkasje her og der, men ble tett etter ett døgn. Dro så ut på en to timer tur med mye grusvei, og fikk flate hjul. Kunne pumpe opp og komme meg hjem, men måtte pumpe mer på veien. Det lekker rett igjennom dekksidene, tok av hjulene og snurret de i alle mulige vinkler, pumpet mer luft, ble tett igjen. Har holdt på med dette et par dager nå, og det ble tett til slutt, men dekkene i seg selv lekker altså en del.
Som opplyst i tråden, er dessverre ikke versjonen av G-One Allround på GX LTD Tubeless Easy (TLE).
Og du bør ikke sette opp slangeløst dekk som ikke er beregnet på slangeløst oppsett.
Ikke bare vil de som regel ikke holde på lufttrykket uten bruk av uforholdsmessig mye grov guffe, men om du faller for fristelsen til å pumpe opp til trykk i nærheten av landeveisdekk, har du ingen garanti for at dekkantene vil holde seg på felgkantene.
Due to the necessary high inflation pressure for a road bike, it is absolutely impossible to convert classic tires to tubeless tires. A normal tire bead will not withstand these forces and the tire will almost certainly come off. Be sure to only use tires which are designed for tubeless fitting!
(Vet at folk gjør så mye rart, men håper vi ikke må ta hele den diskusjonen enda en gang )
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259674622/03/202012:02
Jeg kjører slangeløst på alt, fatbike med fatty strippers, "slit og sleng" sykkelen (fire år gammel Nakamura MTB) med Stan's gummistriper og kommer til å gjøre det med denne GX'en. Dekkene blir tette med guffe, og jeg er ikke redd for at de går av felgen. Det siste har vel mest med felgen å gjøre, tror ikke Schwalbe har helt andre kanter på disse dekkene enn de andre i allround serien, det er vel heller det ekstra laget som tetter for luft som mangler. Uansett kjører jeg ikke med mer enn ca. 50psi i disse 40mm brede dekkene, så trykket er ikke så fryktelig høyt. Dog, ingen tvil om at jeg kjøper litt dyrere TLE dekk når de originale blir utlsitt.
Når det er sagt, jeg har veid slangene som satt på originalt fra xxl, de veier 150gr pr. stykk, så det er ca. null å spare i vekt. Regnestykket mitt ble omtrent slik: 300gr - (2x60gr guffe + ca. 50gr tape og ventiler)= 130gr. Når jeg da har med en av de originale slangene på tur "for sikkerhets skyld" veier sykkelen i realitteten 20gr mer som slangeløs... Jeg har bare fått det på hjernen at hjulene ruller lettere og at jeg stort sett slipper punktering. Det har fungert svært bra på fatbike'en, som aldri punkterer og aldri trenger luft. Men det er nok i realiteten smartere og kjøre med slanger, jeg bare tilfredstiller stemmene i hodet mitt, enklere enn å snakke fornuft med de :-).
Jeg veide forresten framhjulet uten dekk/slange og felgbånd, men med bremseskive, 1014gr. Det er da ganske så bra? Jeg la i hvert fall bort tankene om å bygge nye hjul.
Tron
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259675422/03/202012:33
...tror ikke Schwalbe har helt andre kanter på disse dekkene enn de andre i allround serien, det er vel heller det ekstra laget som tetter for luft som mangler.
Kanttrådene i Schwalbes slangeløse dekk er forsterkede, for å unngå at de utvider seg, og dekkantene skal også være utformet for bedre grep mot felgkantene Helt standard for slangeløse dekk for landevei, blandevei og kross. Se også det jeg gjengav og lenket til fra Schwalbe i innlegget over, der det spesifikt refereres til kanttråd.
Veldig bra! Lover å legge meg langflat om jeg tar feil
Vær forresten oppmerksom på at Schwalbe nylig har oppgradert flere av dekkene i G-One Allround-serien. Det vil si at flere dekk i Performance-versjon fra 2020 er slangeløse Så det gjelder å være pinlig korrekt på versjon, dimensjoner og årsmodell når man spør om utforming.
Noe jeg liker mindre, er at stadig flere av Schwalbes dekk er E-25, altså utformet med tanke på kravene til el-sykkeldekk for motorassistanse opptil 25 km/t. Hvis det viser seg at motoriseringen fører til at dekkene blir tyngre, får høyere rullemotstand, blir mindre myke, eller på annet vis lider, blir jeg enda surere enn jeg allerede er på el-sykler
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259679222/03/202015:54
Jeg spurte om forskjellen mellom artikkel nr. 11600775 (mitt dekk) og tilsvarende TLE dekk artikkel nr. 11654062. Håper jeg får svar fra teknisk avdeling, ikke juridisk...
Det burde være presist nok. Spent på den siste du nevner - ny, slangeløs versjon i Addix Performance. Flott at slangeløse alternativer blir stadig flere og rimeligere.
Så vidt jeg kan se, er det nå i hvert fall 15 forskjellige versjoner av G-One Allround, om man inkluderer både utgående og innkommende modeller. Og så kommer alle versjonene av G-One Speed (15), Bite (5) og Ultrabite (4). Bare 39 G-One å velge mellom. Og så dukker det opp noen OEM av og til.
Tysk presisjon. Skal ikke være lett.
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259734125/03/202010:39
Er det noen som er kjent med type og dimensjoner på bakakslingen på Diamant Ar Tiagra? Tenkte å dra en Thulevogn med den. Når påsken på fjellet er avlyst blir det sykkelturer i byen.
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#259854601/04/202009:51
Fikk svar fra Schwalbe, ref. tubless diskusjonen over, ikke helt det jeg ønsket meg, men:
"Thank you very much for your request which I will answer you in the following.
There are five differences between the two tires you mentioned.
1st They have different compounds (mixtures of rubber) 2nd They have different execution (casing) 3rd They have different skin coulors 4th They have different weights 5th 11600775 is for using with tube and 11654062 is for using it tubeless
According to no. 5 the bead core from 11654062 TLE is a bit stronger to hold the tire on the rim if you use it tubeless. So that makes the TLE version a bit heavier in weight.
The TLE version is new in 2020 and the non-TLE version is from 2017.
Please note: In no case use the non-TLE version 11600775 without tube! The tire might jump off the rim!
Nevertheless, I hope this goes some way towards answering your request.
Kind regards
Volker Stark"
Har litt følelsen av at dette var fra juridisk aveling, men lell..
Jeg har uansett kjørt 2 uker med disse uten slanger, nå er det helt tett og fungerer fint, ingen antydninger til at de faller av felgen. Jeg vil understreke at jeg kjører med trykk mellom 40psi og 50psi, da dette slik jeg opplever det er best på grus. Sikkert ikke trygt å kjøre disse tubless med 75psi.
Fikk svar fra Schwalbe, ref. tubless diskusjonen over, ikke helt det jeg ønsket meg, men:
"Thank you very much for your request which I will answer you in the following.
There are five differences between the two tires you mentioned.
1st They have different compounds (mixtures of rubber) 2nd They have different execution (casing) 3rd They have different skin coulors 4th They have different weights 5th 11600775 is for using with tube and 11654062 is for using it tubeless
According to no. 5 the bead core from 11654062 TLE is a bit stronger to hold the tire on the rim if you use it tubeless. So that makes the TLE version a bit heavier in weight.
The TLE version is new in 2020 and the non-TLE version is from 2017.
Please note: In no case use the non-TLE version 11600775 without tube! The tire might jump off the rim!
Nevertheless, I hope this goes some way towards answering your request.
Kind regards
Volker Stark"
Takk for at du tok deg bryet med å undersøke!
Synes dette var et imponerende informativt og grundig svar. Enda et pluss til Schwalbe i min bok.
Er det noen som er kjent med type og dimensjoner på bakakslingen på Diamant Ar Tiagra? Tenkte å dra en Thulevogn med den. Når påsken på fjellet er avlyst blir det sykkelturer i byen.
Dette lurer jeg også på. Jeg skal dra en Croozer-vogn. Hva er det som bestemmer hvilken bakaksling jeg må kjøpe?
Hei! Som en grønnskolling i sykkelverden bestemte jeg meg for noen uker siden å kjøpe min første grusracer. Kunnskapen om sykler er mer eller mindre ikke-eksisterende, så youtube ble første stopp på veien mot å finne en ny sykkel. Spørsmålet som meldte seg tidlig var om det var noe poeng i å bruke 15-20k på en sykkel, eller om jeg ville bli like happy med en til 10k? Siden jeg tidligere kun har syklet på en racer fra 80-tallet, regnet jeg med at jeg kom til å være fornøyd uavhengig av om det var sora, tiagra eller et helt annet girsett på sykkelen. Etter noen runder på nett fant jeg ut at Cannondale Topstone Tiagra så knallstilig ut, og var i tillegg på tilbud hos Anton Sport slik at prisen var innenfor budsjett. Jeg bestemte meg likevel for å ta en runde hos noen ulike forhandlere, høre hva de anbefalte, for så å ta et valg. Rundturen viste at de fleste forhandlerne slet med vareleveringer pga korona, og at det derfor var få sykler i min størrelse tilgjengelig på lager. Sykkeldelisk hadde heller ikke min størrelse inne, så jeg endte til slutt litt over budsjett og kjøpte en Cannondale Topstone 105.
Jeg er strålende fornøyd med kjøpet av sykkelen, og sykkelgleden har nå inspirert kjæresten til å kjøpe seg en egen grusracer. Siden hun syntes utstyr research er kjedelig, mens jeg til gjengjeld syntes det er gøy, er det blitt min oppgave å finne en ny sykkel. Men spørsmålet om hva en egentlig trenger er på nytt aktuelt. For en som aldri før har syklet på en racer, er det noe vits å bruke 15-20k på en sykkel, eller vil hun ha samme sykkelglede med en sykkel til 10K?
Som opplyst i tråden, er dessverre ikke versjonen av G-One Allround på GX LTD Tubeless Easy (TLE).
Jeg satte opp G-One TLE dekkene på min Nuroad til slangeløst nå i påsken. Letteste oppsettet jeg har vært borti. Brukte 21mm Stans tape (fordi jeg ikke fant Peatys, som jeg foretrekker, i den bredden), og 60ml guffe. Smækk, tett fra første sekund.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#260041612/04/202007:52
Jeg satte opp G-One TLE dekkene på min Nuroad til slangeløst nå i påsken. Letteste oppsettet jeg har vært borti. Brukte 21mm Stans tape (fordi jeg ikke fant Peatys, som jeg foretrekker, i den bredden), og 60ml guffe. Smækk, tett fra første sekund.
Har samme erfaring med TLE. Og så deilig å kvitte seg med slangen som dessverre fortsatt må til under piggdekkene (Jeg bor så å si i Nordmarka.)
...jeg endte til slutt litt over budsjett og kjøpte en Cannondale Topstone 105. Jeg er strålende fornøyd med kjøpet av sykkelen, og sykkelgleden har nå inspirert kjæresten til å kjøpe seg en egen grusracer. (...) For en som aldri før har syklet på en racer, er det noe vits å bruke 15-20k på en sykkel, eller vil hun ha samme sykkelglede med en sykkel til 10K?
Velkommen på forumet og gratulerer med Topstone!
Kjæresten din vil så absolutt kunne ha samme sykkelglede med en sykkel til 10k som til 15-20k. Det avgjørende er at sykkelen passer, dernest at den er hensiktmessig ut fra tiltenkt bruk. Men det er forskjeller på modeller, og potensielt noen fallgruver. Derfor kan det noen ganger lønne seg å gå opp i pris. Vil anbefale å lese gjennom denne tråden, se videoen fra CyclingTips som jeg lenket til, og gjerne høre med forumet om konkrete modeller som dere vurderer.
Lykke til!
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#260541405/05/202015:31
Nå kan White GX Pro 20 bestilles igjen riktignok til ordinær pris, men jeg har muligheten til få den til kr 8500. Lurer på om det er verdt prisen eller om det finnes andre og bedre alternativer? Tidligere har Diamanat AR Tiagra blitt nevnt, men det er ikke å få kjøpt noe sted.
Det er tenkt i hovedsak til pendling i blandede veier, samt trening og turer innimellom.
Nå kan White GX Pro 20 bestilles igjen riktignok til ordinær pris, men jeg har muligheten til få den til kr 8500. Lurer på om det er verdt prisen eller om det finnes andre og bedre alternativer?
Kan ikke tenke meg at du finner noe bedre tilbud.
Alle de siste standardene, Shimanos nye blandeveisgruppe GRX, slangeløse felger og dekk, massevis av festepunkter.
Har ikke sett geometrien for denne, men uansett en solid oppgradering fra Whites tidligere modeller.
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#260598908/05/202008:44
Men når det er sagt, er Hard Rocx'n så vidt jeg vet den eneste enkelt tilgjengelige og fortsatt rimelig kjappe blandeveissykkel med reell plass til piggdekk 27.5x2.25 under heldekkende skjermer, dersom det er noe du ønsker.
Sørensen Edition er pen. Hard Rocx-logoen burde vært byttet ut med Sørensen, spør du meg.
Men når det er sagt, er Hard Rocx'n så vidt jeg vet den eneste enkelt tilgjengelige og fortsatt rimelig kjappe blandeveissykkel med reell plass til piggdekk 27.5x2.25 under heldekkende skjermer, dersom det er noe du ønsker.
Sørensen Edition er pen. Hard Rocx-logoen burde vært byttet ut med Sørensen, spør du meg.
Enkelte andre komponenter, annen farge, Limited Edition...
Grand Patron thewizard kan sikkert svare bedre. Han vet også alt om Open U.P. og Wi.DE.
Om din preferanse er spesifikt brede dekk og alternativer i den anledning, vil jeg uansett heller anbefale tråden Bukkestyre og klaring for 50+mm dekk. En viss fare for at vi sporer av denne økonomitråden med kostbare doninger som Open
Er 177 cm. Har en Fuji Cross 56 som jeg synes er litt i overkant stor for meg. Har Cannondale Supersix (gammel ramme) 54 og en Specialized Diverge Comp, også 54, og disse synes jeg har perfekt størrelse for meg. Spec sin bikefit/måling før kjøp av Diverge-en plasserte meg mellom 54 og 56, men med bakgrunn i erfaringene fra Fuji-en valgte jeg å runde av nedover. Men ulik geometri på ulike sykler kan vel gjøre at noen modeller både kan være større eller mindre enn 54 og likevel passe deg.
Vurderer sterkt en Hard Rocx Gravel Grinder GT2, noen med erfaringer på denne? Kan jeg på 178 trives på en 56?
Hard Rocx selv angir indikativ størrelse på GT-modellene ved at deres 56 typisk vil kunne passe for de mellom 180 og 187, se f eks tabell her. Virker som 54 vil kunne passe bedre, eller kanskje til og med 52 for de som liker litt mindre med lengre stem osv. https://hardrocx.no/no/bikes/p/gravel-grinder-gt2
Er 177 cm. Har en Fuji Cross 56 som jeg synes er litt i overkant stor for meg. Har Cannondale Supersix (gammel ramme) 54 og en Specialized Diverge Comp, også 54, og disse synes jeg har perfekt størrelse for meg. Spec sin bikefit/måling før kjøp av Diverge-en plasserte meg mellom 54 og 56, men med bakgrunn i erfaringene fra Fuji-en valgte jeg å runde av nedover. Men ulik geometri på ulike sykler kan vel gjøre at noen modeller både kan være større eller mindre enn 54 og likevel passe deg.
Sitat: EspenS
Sitat: Haakonseng
Heisann!
Vurderer sterkt en Hard Rocx Gravel Grinder GT2, noen med erfaringer på denne? Kan jeg på 178 trives på en 56?
Hard Rocx selv angir indikativ størrelse på GT-modellene ved at deres 56 typisk vil kunne passe for de mellom 180 og 187, se f eks tabell her. Virker som 54 vil kunne passe bedre, eller kanskje til og med 52 for de som liker litt mindre med lengre stem osv. https://hardrocx.no/no/bikes/p/gravel-grinder-gt2
Hadde jeg kunnet velge hadde det blitt en 54, men her er det snakk om en 56 overligger til god pris. Men det hjelper ikke med god pris dersom den ikke passer. Jeg har uansett gått for den og må bare selge den videre dersom det viser seg at den blir for stor. Kan prøve et kortere stem som 100 eller 90mm først, men dersom det blir lite synlig setepinne er det kjipt, spesielt mtp komforten i en alu ramme.
Enkelte andre komponenter, annen farge, Limited Edition...
Grand Patron thewizard kan sikkert svare bedre. Han vet også alt om Open U.P. og Wi.DE.
Om din preferanse er spesifikt brede dekk og alternativer i den anledning, vil jeg uansett heller anbefale tråden Bukkestyre og klaring for 50+mm dekk. En viss fare for at vi sporer av denne økonomitråden med kostbare doninger som Open
Vi fikk på Easton krank, denne er vel 250g lettere alene, og litt finere drev. Litt finere setepinne. I tillegg fikk vi den levert med Panaracer SK dekk. Disse er veldig fine og litt lettere enn WTB Horizon.
Cube er tysk kvalitet, og Nuroad er en moderne ramme med de siste standardene.
Håper du blir fornøyd med TRP Spyre og ikke opplever problemer på vinterstid. I motsatt fall, er heldigvis oppgradering til hydraulikk rimeligere enn før, nå som siste Tiagra er fullhydraulisk gruppe (ST-4720 for større hender, 4725 for mindre hender).
Liker at Cube har spandert den mer kostbare, slangeløse versjonen av G-One Allround fremfor rimeligere slangeversjon eller OEM. Ser at felgene RA 0.8 CX av enkelte forhandlere og i diverse fora omtales som egnet for slangeløst oppsett, uten at jeg kan se at Cube har bekreftet det. Verdt å sjekke med forhandler, om du er interessert.
10 måneder og 1500km med denne sykkelen nå, og alt er helt strøkent. Ingen problemer med de mekaniske TRP Spyre bremsene heller, og alt jeg har behøvd å gjøre (hittil) er å justere tønna for å stramme wiren litt for å ta inn klosseslitasje. Meget godt fornøyd med G-One Allround også. Tette og fine som slangeløst, ruller godt, behagelig på alle underlag.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Men når det er sagt, er Hard Rocx'n så vidt jeg vet den eneste enkelt tilgjengelige og fortsatt rimelig kjappe blandeveissykkel med reell plass til piggdekk 27.5x2.25 under heldekkende skjermer, dersom det er noe du ønsker.
Vet noen hvor store dekk i 700C det er mulig å få på denne?
Etter at jeg kjøpte GT2 har det plutselig blitt gøy å sykle på landeveien, og jeg lurer derfor på om jeg skal skaffe et ekstra hjulsett og bruke det som sitter på til vintersykling.
Men jeg er litt usikker på hvor store dekk jeg i så fall har plass til. Kommer nok til å gå for noe rundt 35mm, men det hadde vært greit å vite hva det er plass til.
Ja, det ser jo ut til å være mer enn nok rom for store dekk, og uansett kommer jeg nok ikke til å gå over 38mm. Antar sykkelen tåler en del mer enn det også.
Da jeg kjøpte sykkelen, lå jeg nok på 70 % grus og fin sti, og 30 % asfalt. De siste to månedene har jeg ligget nærmere det omvendte. Synes i og for seg at det går fort også på asfalt, men det skyldes trolig null erfaring med annet enn terrengsykler. Det er nok mest nysgjerrigheten som driver meg i retning et større hjulsett med litt mer moderat dekkbredde. Møter jo andre på grussykkel i marka, men det er sjelden jeg møter noen med i nærheten av like brede dekk som meg.
Dessuten er jeg ærlig talt litt skeptisk til om hjula mine vil tåle meg på bikepacking-turer når våren kommer. Stans oppgir maksvekten på rytteren til 86 kilo, og jeg veier 88. Med 7-8 kilo bagasje begynner jeg kanskje å tyne grensen for hva hjula tåler før eikene begynner å gi etter.
Så spørsmål nummer 2: Noen som kan anbefale et bra 700c-hjulsett som både tåler en litt tung rytter (+ bagasje), og hvor jeg har muligheten til å eksperimentere litt med ulik dekkbredde? Noe som både tar mer typiske landeveisdekk, og dekk opp til 38-40mm, hadde vært ideelt. Da jeg er såpass ny med dette hadde det vært greit å prøve litt ulikt for å se hva jeg foretrekker. 700c gir bedre forutsetninger for eksperimentering enn 650b.
Har såvidt snust på disse fra Hunt. Mener at jeg leste i en anmeldelsen at de tar dekk mellom 28-40mm.
Synes i og for seg at det går fort også på asfalt, men det skyldes trolig null erfaring med annet enn terrengsykler.
Du tar ikke feil
Landevei har som kjent testet grundig nettopp en Hard Rocx GT mot Cannondale Supersix i Gravel-sykkel mot aerosykkel.
Anbefaler å abonnere og lese testen i sin helhet. Det er åpenbart forskjeller, men konklusjonen lyder...
Sitat: Landevei/Øyvind
En grusgående blandeveissykkel kan komme ganske så nærme en rendyrket aeroracer i fart med et godt hjulsett og god sittestilling. Så ja, blandeveissykkelen holder.
Så det er bare å kose seg på landeveien.
Sitat: torbus
Det er nok mest nysgjerrigheten som driver meg i retning et større hjulsett med litt mer moderat dekkbredde. Møter jo andre på grussykkel i marka, men det er sjelden jeg møter noen med i nærheten av like brede dekk som meg.
Brede dekk har sine fordeler, men trenden med 650b/27,5" dekk på blandeveissykler synes å være i ferd med å dabbe av. Det er ikke tilfeldig at siste generasjon av din sykkel kommer med 700c og rundt 40 mm dekk. Det synes nå å være standard og et godt kompromiss mellom presisjon, grep, komfort og rullemotstand. Da kan man også enkelt bytte til landeveisdekk.
Så, ja. Jeg ville også investert i 700c hjul.
Verdt også å merke seg hva som skrives i den nevnte testen:
Sitat: Landevei/Øyvind
Har du en grov blandeveissykkel som eneste sykkel vil du i følge vår test fint kunne delta på roligere langturer sammen med andre landeveissyklister uten at du trenger å bruke veldig mye mer krefter. Investerer du i et ekstra landeveishjulsett i tillegg viser vår test at du kan sykle like fort som om du hadde hatt en rendyrket landeveissykkel
Så altså, dette ustoppelige pratet om grus, grus, grus, gravel, gravel, gravel er en smulende misvisende. Vi snakker allsidige sykler som takler mange slags underlag.
Sitat: torbus
Dessuten er jeg ærlig talt litt skeptisk til om hjula mine vil tåle meg på bikepacking-turer når våren kommer. Stans oppgir maksvekten på rytteren til 86 kilo, og jeg veier 88.
Stan's felger er gjerne lette, men ikke alltid av de mest stive, hardføre og solide, og vektgrensen blir dermed ofte lav. Men Crest-hjulsettet på GT2 er så vidt jeg vet ikke standard, men bygget med andre nav og eiker. Jeg ville hørt med HardRocx hva de sier om vektgrense. Uansett opereres det med godt sikkerhetsmonn. Om man går over grensen, bryter ikke hjulet sammen, men hjulet vil kunne slites raskere. Vektbegrensning på 86 kg for hjul med 32 eiker høres uansett overraskende lavt ut.
Hunt er anerkjente, håndbyggede hjul og Sykkelkomponenter er en god og pålitelig forhandler. Tror det er et godt valg. Versjonen i X-Wide er gjerne enda mer i takt med tiden.
Samtidig trenger hjul litt kjærlighet fra tid til annen, og handel hos en lokal fagforhandler eller hjulbygger med god service-ordning kan lønne seg i lengden om du bruker hjulene mye og hardt.
Lykke til!
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#263340418/10/202013:42
Det er nok mest nysgjerrigheten som driver meg i retning et større hjulsett med litt mer moderat dekkbredde. Møter jo andre på grussykkel i marka, men det er sjelden jeg møter noen med i nærheten av like brede dekk som meg.
Brede dekk har sine fordeler, men trenden med 650b/27,5" dekk på blandeveissykler synes å være i ferd med å dabbe av. Det er ikke tilfeldig at siste generasjon av din sykkel kommer med 700c og rundt 40 mm dekk. Det synes nå å være standard og et godt kompromiss mellom presisjon, grep, komfort og rullemotstand. Da kan man også enkelt bytte til landeveisdekk.
Så, ja. Jeg ville også investert i 700c hjul.
Mine 2 cent om 650B vs 700c:
Jeg bestilte min Fairlight Secan med Hope 650B hjul og WTB Byway 47mm dekk - satt opp slangeløst. Etter et par måneder gikk jeg til innkjøp av Unaas AS-10 hjul som jeg satte opp slangeløst med G-One Allround 38mm. Forskjellen i rullemotstand var mindre enn jeg hadde trodd, og jeg har gått mer og mer tilbake til Hope hjulene med WTB Byway. I år har jeg nesten utelukkende brukt Hope hjulene. Det ekstra volumet fra WTB dekkene er utrolig digg på grusveier, spesielt nå i høst hvor det har vært mye skogsdrift og dertil dårlige veier i marka. 650B hjulene virker faktisk litt raskere på grus enn 700c hjulene. Neste sesong har jeg lyst til å prøve sykkelen med Continental RaceKing Protection 2.2 som scorer veldig bra mhp rullemotstand. https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/continental-race-king-protection-2020
Unaas AS-10 har fått ny plass på Orbea Terra som blir levert med skikkelige tunge dråg av noen hjul.
Lars
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#263351919/10/202010:13
Jeg har stilt spørsmål angående maksgrensen på dekk til Hard Roxc på mail. Jeg fikk utrolig utfyllende svar, så her snakker vi god kundebehandling!
Skal ikke gjengi hele svaret, men i tilfelle noen er interessert, kan jeg opplyse at GT1 og GT2 har følgende tall innenfor minimumskravet for tåoverlapp:
700x38c med skjermer. 700x43c uten skjermer.
Men deres erfaring er at det er plass til større dekk enn dette dersom man ikke tar hensyn til tåoverlappen. Blant annet fikk jeg se bilder av en GT2 utstyrt med Schwalbe G-one Bite 700x50.
(Jeg ser forresten at jeg oppga feil potensiell dekkbredde på Hunt-hjulsettet jeg linket til over. Det korrekte er at hjulsettet tar dekk mellom 28 og 50 mm).
(Jeg ser forresten at jeg oppga feil potensiell dekkbredde på Hunt-hjulsettet jeg linket til over. Det korrekte er at hjulsettet tar dekk mellom 28 og 50 mm).
Igjen oppga jeg feil tall. Det skulle være 23 til 50mm.
Jeg bestilte Hunt-settet. Lang leveringstid, men det gjør ikke noe nå som snart snøen kommer uansett. Så da har jeg god tid til å finne noen raske dekk.
Re: Grusracer - mest for pengene
[Re: parob]
#263462926/10/202011:35
Stilte også Hard Rocx spørsmål om vektgrensen Stans oppgir på sine sider. De tok kontakt med Stans for meg, og her er svaret fra Stans:
The Crest S1 max rider weight shown on our website (for complete wheels) is a mistake. It should be 113kg - 250lbs rider weight. So for you to have system weight of 125kg is no problem.
Hjula tåler altså betydelig mer enn det som står på Stans sine hjemmesider.