Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Sykling i preparert lysløype

Re: Sykling i preparert lysløype [Re: RobinB] #2586543 20/12/2019 07:41
ket Offline
Ringrev
Ringrev
skifolket er en gjeng med surpomper. litt som joggere, smiler aldri

Re: Sykling i preparert lysløype [Re: RobinB] #2586557 20/12/2019 09:24
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Sitat: RobinB
Har man lov til å sykle i fristilsporet i en preparert løype, om forholdene er slik at man ikke etterlater seg dype hjulspor?
Løypa har i tillegg til to klassiskspor med fristilspor mellom også et felt for fotgjengere. Feltet for fotgjengere er som oftest nok så ubehagelig å sykle i pga fotsporene og sykler man utenfor fotsporene går man gjennom.

Jeg møtte en gang en kar som kom gående i skiløypa øverst i Skådalen, der løypa går parallelt med veien til Tryvannstua. Det var nykjørt og jeg lurte på om ikke det var bedre å gå på veien. Han likte å gå i løypa, var svaret. Altså var det uaktuelt å vurdere noe annet enn hensynet til seg selv. Dette handler litt om å vise hensyn, slik jeg ser det. Det er vinter i Norge i noen få måneder, og for mange oppleves det som om denne tiden blir stadig kortere og skiløyper har til og med blitt kommers med skihall på Lørenskog som følge av dette. I lys av det synes jeg det bør være mulig for syklister som ikke går på ski å vise litt gangsyn i forhold til ferdsel i skiløyper. Det er stier og veier som er åpne for allmennheten, men de hadde IKKE blitt kjørt opp eller tilrettelagt om vinteren om det ikke var for skiidretten. Det kan jo tillegges at store deler av skogbilveinettet i Nordmarka brøytes vinteren igjennom, milevis med vinterveier.

Re: Sykling i preparert lysløype [Re: RobinB] #2586558 20/12/2019 09:51
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Hva med sommerhalvåret som er så altfor kort, det florerer med rulleski-tullinger som trener skøyteteknikk, de veiver med staver og okkuperer hele veibanen eller gangvei. Skal en behandle disse likt som de generøse tullingene viser om vinteren ?

Re: Sykling i preparert lysløype [Re: Velte_Petter] #2586563 20/12/2019 10:23
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Velte_Petter

Det er vinter i Norge i noen få måneder, og for mange oppleves det som om denne tiden blir stadig kortere og skiløyper har til og med blitt kommers med skihall på Lørenskog som følge av dette. I lys av det synes jeg det bør være mulig for syklister som ikke går på ski å vise litt gangsyn i forhold til ferdsel i skiløyper. Det er stier og veier som er åpne for allmennheten, men de hadde IKKE blitt kjørt opp eller tilrettelagt om vinteren om det ikke var for skiidretten.

Vel, der vi har hytte (og snø) er det vinter ganske nøyaktig halve året ICON_SMILE Her er det heller ikke stier eller veier som ikke blir preppa som skiløyper vinterstid. Det er riktignok skiltet noen få km med "labbeløyper", men de er som regel ufremkommelige, ref mitt tidligere innlegg. For å sette det på spissen: langs en del km av de mest brukte skiløypene går det grusvei parallellt (stengt med bom). Skiløypa kjøres opp, gjerne daglig, men ingenting gjøres med veien. Hadde de kjørt en brøyt på veien noen ganger i løpet av vinteren, hadde man jo hatt et alternativ om man ikke hadde ski på beina.

Nå gjelder dette rett ut døra på hytta. Innenfor en radius av en drøy mil finnes det sikkert 7-8 forskjellige preppa lysløyper, milevis med spor på fjellet, samt et eget skistadion hvor løypene er asfaltert. Men altså svært få alternativ om man ikke kan/vil gå på ski. Det er mange som ikke syntes langrenn er så fantastisk, men liker å få seg en tur.

Disclaimer: jeg går masse på ski, men syntes det er greit å prøve å forstå andre markabrukere, akkurat som når jeg sykler sti og vei ellers i sesongen.

Re: Sykling i preparert lysløype [Re: ket] #2586570 20/12/2019 11:25
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ket
Hva med sommerhalvåret som er så altfor kort, det florerer med rulleski-tullinger som trener skøyteteknikk, de veiver med staver og okkuperer hele veibanen eller gangvei. Skal en behandle disse likt som de generøse tullingene viser om vinteren ?
Nå kan det hende at jeg ikke tyder den siste setningen din helt ritig, men jeg mener nå at det er til vår alles fordel at du oppfører deg som en god ambassadør for oss alle når du er ute på sykkelen din. Så får andres dårlige oppførsel stå for deres egen regning.

'...once more, and more intensity!'
Re: Sykling i preparert lysløype [Re: RobinB] #2586577 20/12/2019 11:57
ket Offline
Ringrev
Ringrev
har ikke behov for å denge noen, selv om det hadde vært tilfredsstillende å takle dem ut i grøfta og si takk for sist

Re: Sykling i preparert lysløype [Re: RobinB] #2586597 20/12/2019 15:37
N
nesegrus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Noen steder i Bærum, f.eks ved opp ved Gardlaus prepper dem skiløyper der man mer eller mindre MÅ sykle hvis man skal kunne nå stiene rundt. Man kan jo alltids gå av og trille sykkelen hvis man lager for dype spor men er nok sikkert noen som blir provosert over det også.

Redigert av nesegrus; 20/12/2019 15:39.
Re: Sykling i preparert lysløype [Re: RobinB] #2586598 20/12/2019 15:46
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den enkle løsningen er å gå på ski når det er forhold for å gå på ski og bruke fatbike eller vanlig stisykkel med ISP når forholdene tilsier det. Sier ikke at det er rett løsning for alle, men det funker for meg.

Re: Sykling i preparert lysløype [Re: ket] #2586605 20/12/2019 18:51
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V

Dette blir for dumt. Hvor florerer det med rulleskitullinger som skøyter? Det er vel syklister som er i søkelyset i trafikk-konflikter snarere enn rulleskifolk. Den store majoriteten rulleskiløpere staker og de holder seg til to hovedområder (i hovedstaden) utenom de tilrettelagte anleggene. Det er i Maridalen og Sørkedalen. Og kommunen trenger ikke å legge ny asfalt etter hver løper som passerer en strekning. Kan diskutere videre med deg den dagen du møter rulleskiløpere på en velodrom eller inne på Bislett f.eks.

Re: Sykling i preparert lysløype [Re: larsdx] #2586606 20/12/2019 19:01
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Sitat: larsdx
Den enkle løsningen er å gå på ski når det er forhold for å gå på ski og bruke fatbike eller vanlig stisykkel med ISP når forholdene tilsier det. Sier ikke at det er rett løsning for alle, men det funker for meg.

Vill ikke si meg helt enig der. På skarpt føre og harde løyper kommer man fort opp i 60-70 km/t i nedfarter. Å møte en syklist, som man ikke forventer, under slike forhold kan få fatale konsekvenser. Der er f.eks noen smartinger som har laget et fatbikesegment fra Fortjern og opp til Rådalsskaret. i Nordmarka. For dem som ikke er kjent er dette en trang bekkdal som svinger bratt opp mot skaret, uoversiktlig, selv for motgående skitrafikk. Hasardiøst å sykle her, men de som driver med dette gir f i det.

Re: Sykling i preparert lysløype [Re: knutspeed] #2586607 20/12/2019 19:12
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Sitat: knutspeed

Vel, der vi har hytte (og snø) er det vinter ganske nøyaktig halve året ICON_SMILE Her er det heller ikke stier eller veier som ikke blir preppa som skiløyper vinterstid. Det er riktignok skiltet noen få km med "labbeløyper", men de er som regel ufremkommelige, ref mitt tidligere innlegg. For å sette det på spissen: langs en del km av de mest brukte skiløypene går det grusvei parallellt (stengt med bom). Skiløypa kjøres opp, gjerne daglig, men ingenting gjøres med veien. Hadde de kjørt en brøyt på veien noen ganger i løpet av vinteren, hadde man jo hatt et alternativ om man ikke hadde ski på beina.

Nå gjelder dette rett ut døra på hytta. Innenfor en radius av en drøy mil finnes det sikkert 7-8 forskjellige preppa lysløyper, milevis med spor på fjellet, samt et eget skistadion hvor løypene er asfaltert. Men altså svært få alternativ om man ikke kan/vil gå på ski. Det er mange som ikke syntes langrenn er så fantastisk, men liker å få seg en tur.

Disclaimer: jeg går masse på ski, men syntes det er greit å prøve å forstå andre markabrukere, akkurat som når jeg sykler sti og vei ellers i sesongen.

Det er vel litt for marginalt at de skal preppe egne fatbikeløyper på hyttedestinasjoner enda, men er det steder hvor det kan tenkes at det er marked for det så må det jo være slike steder. Ellers er det vel vanskelig å se for seg at mange hytteområder hadde blitt bygd ut uten tilknytning til skiløyper av ulike slag. Så å bedrive sykling i løyper som folk har reist "halve landet" for å oppsøke, og kanskje også betalt avgift for å gå i, vil vel oppleves som over streken, Jeg ser mange sykler landevei/gravel (og fatbike!) på bilveiene om vinteren, er ikke dette er fullgodt alternativ?

Re: Sykling i preparert lysløype [Re: Velte_Petter] #2586608 20/12/2019 19:25
N
nesegrus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N

Dette blir for dumt. Hvor florerer det med rulleskitullinger som skøyter? Det er vel syklister som er i søkelyset i trafikk-konflikter snarere enn rulleskifolk. Den store majoriteten rulleskiløpere staker og de holder seg til to hovedområder (i hovedstaden) utenom de tilrettelagte anleggene. Det er i Maridalen og Sørkedalen. Og kommunen trenger ikke å legge ny asfalt etter hver løper som passerer en strekning. Kan diskutere videre med deg den dagen du møter rulleskiløpere på en velodrom eller inne på Bislett f.eks.

Mange av dem rundt i Bærum f.eks i Lommedalen og Vestmarka. Tror ikke man kommer noen vei med å diskutere hvem som er verst, de som sykler 2 i bredden er like vanskelig å kjøre forbi som de som skøyter på rulleski osv. Jeg irriterer like mye over begge deler men klarer å oppføre meg, men min erfaring er at folk på ski er på langt nær like tolerante når de møte folk til fots, truger eller sykkel.

Re: Sykling i preparert lysløype [Re: nesegrus] #2586611 20/12/2019 20:20
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Det har vel å gjøre med at skiløypene, til tross for mange mil om vinteren; er et tidsavgrenset gode og også begrenset til spesifikke lokaliteter der det brukes store ressurser på preparering. Sykkel og apostlenes hester kan vel benyttes året rundt og omtrent overalt. Det er idiotisk å hisse seg opp, men forståelig at mange opplever det som frustrerende at det tiltar med alternativ trafikk det det er kjørt opp for ski. Truger er vel forresten laget for å gå i løssnø, blir vel som å kjøre tråkkemaskin på Ring 3 det, når folk kommer med det i løypa

Redigert av Velte_Petter; 20/12/2019 20:22.
Re: Sykling i preparert lysløype [Re: Velte_Petter] #2586612 20/12/2019 20:37
N
nesegrus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Det har vel å gjøre med at skiløypene, til tross for mange mil om vinteren; er et tidsavgrenset gode og også begrenset til spesifikke lokaliteter der det brukes store ressurser på preparering. Sykkel og apostlenes hester kan vel benyttes året rundt og omtrent overalt. Det er idiotisk å hisse seg opp, men forståelig at mange opplever det som frustrerende at det tiltar med alternativ trafikk det det er kjørt opp for ski. Truger er vel forresten laget for å gå i løssnø, blir vel som å kjøre tråkkemaskin på Ring 3 det, når folk kommer med det i løypa

Er vel ingen som går på truger kun for å gå i preparerte skiløyper men siden mange av disse blir laget på hovedveier og "årer" rett fra parkeringsplasser osv så hender det at man er nødt til å følge dem eller krysse dem for kunne komme til områder til man vil nå. Det samme gjelder når jeg sykler der det er skiløyper, er ikke fordi jeg synes det er gøy men fordi jeg ofte er nødt om jeg skal komme til stier.

Redigert av nesegrus; 20/12/2019 21:24.
Re: Sykling i preparert lysløype [Re: Velte_Petter] #2586615 20/12/2019 21:33
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Det er vel litt for marginalt at de skal preppe egne fatbikeløyper på hyttedestinasjoner enda, men er det steder hvor det kan tenkes at det er marked for det så må det jo være slike steder. Ellers er det vel vanskelig å se for seg at mange hytteområder hadde blitt bygd ut uten tilknytning til skiløyper av ulike slag. Så å bedrive sykling i løyper som folk har reist "halve landet" for å oppsøke, og kanskje også betalt avgift for å gå i, vil vel oppleves som over streken, Jeg ser mange sykler landevei/gravel (og fatbike!) på bilveiene om vinteren, er ikke dette er fullgodt alternativ?

Jeg nevnte ikke fatbike spesifikt, men alt annet enn ski. I området vi har hytte (Kongsberg) er det mest lokale som går, samt hyttefolk som har kjørt en time. Hyttene er bygget ved alpinanlegg, som er hovedattraksjonen. Det er ikke brøyta bilveier i marka, de fleste grusveiene hvor det ikke er mye biltrafikk blir skiløyper. Det hadde vært så flott om det hadde blitt kjørt opp labbeløyper til hundelufting, rusleturer, og ja -fatbike. Sjekk skisporet.no for å se hvor mange lysløyper og andre preppa løyper det er i området fra Blefjell til Heistadmoen - alle gode turområder er «opptatt».

Prøver ikke å være kranglete ICON_WINK

Re: Sykling i preparert lysløype [Re: RobinB] #2586626 21/12/2019 09:58
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Jeg kommer til å kjøpe "sykle kan man gjøre hele året, la skøyteskiløypene være i fred"-argumentasjonen den dag skiløypene ikke ser ut som motorveier gjennom helvete på sommeren. Syklistene er virkelig ikke parten som tar seg til rette. Det holder ikke å bulldoze halve skogen, og så erklære den som sin egen.
[Linket bilde]

Det er åpenbart ikke innafor å ødelegge skispor, men vil man ha eksklusivitet får man dra til et lukket anlegg.

Redigert av JonAre; 21/12/2019 10:10.
Re: Sykling i preparert lysløype [Re: knutspeed] #2586635 21/12/2019 13:23
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: knutspeed

Jeg nevnte ikke fatbike spesifikt, men alt annet enn ski. I området vi har hytte (Kongsberg) er det mest lokale som går, samt hyttefolk som har kjørt en time. Hyttene er bygget ved alpinanlegg, som er hovedattraksjonen. Det er ikke brøyta bilveier i marka, de fleste grusveiene hvor det ikke er mye biltrafikk blir skiløyper. Det hadde vært så flott om det hadde blitt kjørt opp labbeløyper til hundelufting, rusleturer, og ja -fatbike. Sjekk skisporet.no for å se hvor mange lysløyper og andre preppa løyper det er i området fra Blefjell til Heistadmoen - alle gode turområder er «opptatt».

Prøver ikke å være kranglete ICON_WINK

hvis man bruker truger er det greit å gå i skiløypa, setter minimalt med spor

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Sykling i preparert lysløype [Re: RobinB] #2586639 21/12/2019 16:58
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Preparerte lysløyper blir ofte brukt til trening og renn om kvelden.
I løyper som blir brukt till renn og trening bør alle være påpasselige når de beveger seg inn på disse. Er det renn må man selvfølgelig holde seg unna.

Redigert av eldo472; 21/12/2019 20:32.
Re: Sykling i preparert lysløype [Re: RobinB] #2586640 21/12/2019 17:12
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Har hoppa på skøytetoget nå i senere tid, og jeg merker meg en gryende aggresjon ovenfor nisser som går til fots i oppkjørte løyper. Skøyting fungerer bare når det er oppkjørt, og det fungerer best når det er _nylig_ oppkjørt.

Fotspor ødelegger for skøytinga.

Sykkelspor merker jeg neste ikke, men det kan være det blir annerledes når det er nysnø.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Sykling i preparert lysløype [Re: JonAre] #2586690 22/12/2019 23:54
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Sitat: JonAre
Jeg kommer til å kjøpe "sykle kan man gjøre hele året, la skøyteskiløypene være i fred"-argumentasjonen den dag skiløypene ikke ser ut som motorveier gjennom helvete på sommeren. Syklistene er virkelig ikke parten som tar seg til rette. Det holder ikke å bulldoze halve skogen, og så erklære den som sin egen.
[Linket bilde]

Det er åpenbart ikke innafor å ødelegge skispor, men vil man ha eksklusivitet får man dra til et lukket anlegg.

Helt enig med deg at mange av de mest moderne traséene som den på bildet er helt uakseptabelt inngrep. Dessverre er det vel og slik at de som kjøper hytte i områder med slike løyper ofte betaler ulike typer avgifter for å få perfekte (og tidlige høst-) løyper, og da er det forståelig at sykkel oppleves som et fremmedelement som ødelegger. Det er heller ikke tvil om at dersom sykling i løyper hadde tiltatt betydelig så hadde det oppstått en større interessekonflikt enn den som er i dag.

Re: Sykling i preparert lysløype [Re: RobinB] #2586697 23/12/2019 08:27
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Du får bare be de om å ta seg en bolle eller noe slikt. Oslo kommune har kommet med skriftlige retningslinjer, og der står det at både gående og syklende er velkomne i skiløypa, men ferdselen må naturlig nok skje ved siden av skisporene. Det er også fulgt opp med muntlig presisering fra vedkommende som er ansvarlig samt byråden.

Lars-Erik
Re: Sykling i preparert lysløype [Re: eldo472] #2586698 23/12/2019 08:29
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: eldo472
I løyper som blir brukt till renn og trening bør alle være påpasselige når de beveger seg inn på disse. Er det renn må man selvfølgelig holde seg unna.

I den grad man bedriver aktivitet som setter andre i fare har man jo plikt til å både søke om, varsle, sette ut vakter, og evt. sperre av området. Mao. er det den som gjør aktivitetens problem, ikke motsatt, så det du skriver er helt feil.

Lars-Erik
Re: Sykling i preparert lysløype [Re: Ugla] #2586714 23/12/2019 12:08
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Sitat: Ugla
Sitat: eldo472

I den grad man bedriver aktivitet som setter andre i fare har man jo plikt til å både søke om, varsle, sette ut vakter, og evt. sperre av området. Mao. er det den som gjør aktivitetens problem, ikke motsatt, så det du skriver er helt feil.

Du får teste ut dette på OBIK, Holmenkollmarsjen etc, blir sikkert populært..

Re: Sykling i preparert lysløype [Re: RobinB] #2586762 24/12/2019 21:57
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Her i byen er det områder hvor det foregår organisert trening, og folk veit hvor de er. Det er ofte ikke så stor forskjell på 20 stk 16-åringer som driver skøyteintervall og et renn.

Det er godt mulig at en ville ha fått høre det om en drar med seg tjukksykkelen til i Granåsen en tirsdag kl 1900. Telte en gang fem (!) ulike klubber som hadde trening på flata. Rundt Liaåsen derimot vil en kunne sykle i fred any time på døgnet.

Skamvett hadde gjort at jeg så det litt an før jeg brukte lysløypa.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Sykling i preparert lysløype [Re: Jomar Henriksen] #2586811 25/12/2019 19:50
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast
hvis løpa er hardpakket, slik at man ikke ødelegger for skiløperne så er det vel greit, men hvis man ødelegger løypa og sitter fast og lager masse hull, er det jo meningsløst å gjøre det
selv har jeg sykler på lysløyper, men kun når det passet, når det var is, når det var løs snø uten preparering, slik at det gikk for begge sporene ikke ødela for skiløperne, men ikke optimalt å gå på ski da, men noen gjør det, ikke optimalt å sykle heller alltid, men jeg respekterer andre, så jeg ødelegger ikke løypene.
hvis man ikke kan sykle i løypene, så anbefaler jeg å sykle til et sted der det er gående og løpende som trakke løypene med mye løping og gåing, eller folk som drar bildekk på tur.
hvis det løyper som er trakket ned harde, så kan man sykle og gå på ski, så finner man stier so mer sånn, så er det bare å kjøre på, men vis hensyn til andre selvfølgelig.

Redigert av mtbboy1993; 25/12/2019 19:53.
Re: Sykling i preparert lysløype [Re: RobinB] #2589245 25/01/2020 17:25
D
Draxel Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
D
Må få hive meg på diskusjonen her.

Nå er det vel litt vanskelig å sette et spesifikt svar her ettersom både forhold og størrelser på løypene varierer i dette vide land.

Jeg er ny innenfor Fatbiking etter å ha kjøpt en tidlig Desember i år. Har en flust av ski, men har aldri vært noe fan av aktiviteten. Her oppe i Nord har vi kanskje litt annen årstidsfordeling en nede i sør, hvor vi har ca. 4 måneder i året hvor det er mulighet for terrengsykkling og en ~6 måneder med forhold for ski - varierende, selvfølgelig.

Fatbikingen så langt har vært en gamechanger for å holde meg i mosjon denne vinteren. En perfekt type trening ettersom det er noe man faktisk vil og gleder seg til å gjøre.

Til nå har min sykling vært uten problemer. Min vanlige løype går noen kilometer langs vanlig vei før det går inn i en "skiløype" ca. 5 Km, hvor denne delen er høydepunktet pga. varierende terreng og gode forhold med pakket snø.
Vanligvis prøver jeg å holde til senere ute på kvelden hvor jeg da KANSKJE møter på en skigåer.

Nå når vi endelig har fått litt dagslys har jeg vært tidligere ute mellom kl 12-14 hvor det er mer aktivitet i løypa.
Har opplevd det helt problemfritt å dele skøytesporet med skigåere. Legger meg bare helt ut mot klassisksporet og sakker ned farten når en kommer mot, og har aldri opplevd noen som ønsker å passere ettersom sykkelen har godt over gjennomsnittlig fart for en skiløper.
Sporet sykkelen setter seg må man inn med forstørrelsesglass for å finne.

Men, i dag på en fin lørdag tenkte jeg å prøve en tur i en litt større skiløype i området. Fullt forstående for at det ikke var et helt sjakktrekk midt i rushtiden på en Lørdag.
Her er det lagt opp til stort og bredt skispor med "2-felts" skøytespor i midten, klassisk på begge sider samt et mindre gangspor helt ute på siden (ca 1,5m).

Gikk forsåvidt helt fint til tross for mye trafikk. Hva folk tenkte inni seg når jeg kom vet jeg ikke, selv om jeg fikk nøytrale blikk.
Men helt mot slutten kom det en "eldre mann" på ski mot meg i klassisksporet og brølte ut at jeg måtte holde meg i sporet for syklister og pekte ut mot gangfeltet. Han fikk noen rare blikk fra resten av skifolket, men jeg raste videre til tross for å ha blitt litt satt ut.
Var det virkelig slik at jeg skulle ut på "fortauet" av løypa hvor det er null plass til å passere fotgjengere og snøen er så myk at det er risiko for at dekket graver seg inn?

Det er her jeg ikke skjønner argumentasjonen med at det er "egoistisk" å bruke skiløypa til annet en skigåing, noe som jeg har lest ofte.
Ingen fotgjengere eller syklister ønsker å kaste skiløperen ut av naturen i "vinterhalvåret", men ønsker heller samspill og deling av løypene.
Den andre siden derimot virker som de ønsker å ekskludere eller undertrykke alle som ikke har samme interesser.

Jeg regner også med at de fleste av oss har prøvd ski og har erfaring med det, men hvor mange er det egentlig som har perspektivet fra syklisten sin side i denne debatten?
Jeg ser paralleller til den klassiske debatten om sykkel på vei. Hvor skøyteløperne blir bilistene som ønsker å ha klar bane og hive syklistene på fortauet sammen med fotgjengere til tross for alle farer som det medbringer.

Re: Sykling i preparert lysløype [Re: RobinB] #2589297 26/01/2020 14:31
N
nesegrus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Møtte akkurat en tulling som forsøkte å presse meg ut av veien med skøytingen sin. Jeg kommer nedover i 30+ og han oppover. Dette er egentlig en stor brei grus vei og det er fint plass og trygt til oss begge selv med han som skøyter man han MÅTTE altså legge ekstra over og ut akkurat i det jeg passerte så jeg snidda skituppen hans og det var rett før forhjulet mitt havnet nede i det klassike skisporet hadde nok da gått på snørra.

Så jeg lurer egentlig litt på hva er det som skjer når 2 skøytere møter hverandre i løypa, da er det jo endra mindre plass til hverandre å passere, er det alltid chicken leken og den med mest ego som vinner? ICON_SMILE

Re: Sykling i preparert lysløype [Re: RobinB] #2589307 26/01/2020 18:39
Loki Offline
Besatt
Besatt
I Trondheim fungerer dette greit, det er uansett pulker, skøyting og anna som sliter sporet mye mer enn et fåtall fatbikes.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Sykling i preparert lysløype [Re: RobinB] #2601777 18/04/2020 13:31
L
leifeinar Offline
Fersking
Fersking
L
Ny plan i Tromsø

Lys i løypa

Redigert av leifeinar; 18/04/2020 13:31.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support