Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Momas F2 el-fatbike

Momas F2 el-fatbike #2584593 01/12/2019 16:21
espenta Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Jeg vurderer å kjøpe en Momas F2 i dag på tilbud til 14k. Den vil hovedsakelig bli brukt til helårspendling til og fra togstasjon, via barnehage. Men tenker også at jeg kommer til å bruke den til sykling i skiløyper og noe vintersti.

Jeg bruker nå en grusracer, men pga bratt bakke hjemover kommer jeg ikke opp når det er snøføre med to barn i sykkelvogn. På sommeren går det greit etter jeg byttet kassett til en med større drev (34 foran og 34 bak), men jeg sliter allerede med piggdekk på asfalt, og må dytte opp når det blir snø.

Momas F2 er jo lavt spec'et, men motor og batteri ok? Vil Altus 8 gir funke opp bakken med sykkelvogn? Har aldri prøvd elsykkel, så vet ikke hvor mye kraft de gir. Noen problemer med å bruke denne sykkelen med Thule sykkelvogn?

Re: Momas F2 el-fatbike [Re: espenta] #2585913 12/12/2019 21:47
?
ØyvindM Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
?
Jeg fikk Momas F2 for ca 1 uke siden og jeg elsker den! Første turen med Momas F2 var kort sagt den artigste sykkelturen jeg noen gang har hatt.

Jeg sykler til og fra jobb hver dag via barnehage med sykkelvogn. Her i Trondheim er de ikke alltid så flinke til å måke unna snø, så jeg har stort sett ikke likt vintersykling. Det er glatt og slitsomt. Spesielt når man ser hele sykkelvogna brøyter seg fram i 30cm snø...

Det største problemet med vintersykling synes jeg er det ujevne underlaget som kommer når det kommer mildvær, for så å fryse på igjen. Da blir det veldig humpete og sporete og tynne dekk blir fort dratt sideveis og mister grepet. Jeg kom meg nesten alltid fram med den forrige sykelen også, men det var mange skumle hendelser hvor framdekket ble dyttet sideveis. Jeg kjøpte til 45Nrth Dillinger 5 dekk, for å ha grep også på is. Makan til feste har jeg aldri vært borti. Jeg har enda ikke kjent at dekkene sporer til siden, så det føles veldig trygt. Har sett her på forumet at mange foretrekker smalere dekk på is for å få mer trykk på piggene. Jeg mener at det er enda viktigere med brede dekk for å unngå sporene i veien, det er nemlig sideveis som oftest er problemet, ikke rett fram på et slett underlag.

Festet til Thule er nokså likt festet jeg har til Croozerkid-vogna mi, så det er ikke noe problem å feste den til sykkelen. Minstejenta jublet da vi kom til barnehagen den første dagen, for jeg tråkket på over alle humper og brøytekanter ICON_SMILE

Dette er den første Fatbike'en jeg har prøvd, så jeg har ikke noe sammenlikningsgrunnlag. Jeg savner kanskje en demper i framgaffelen, men det er en liten bagatell som man kanskje må godta til denne prisen.

Fra å "hate" pendling på vinteren, har jeg nå kommet dit at jeg elsker det!
Faktisk så gøy at jeg nå også bruker den til trening i marka (motoren kan slås av ICON_WINK )

Re: Momas F2 el-fatbike [Re: espenta] #2585934 13/12/2019 09:26
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Lurer også litt på om Momas F2 skal bli neste pendlersykkel. Har samme erfaring med piggdekk når det gjelder bredde. Har Marathon Winter I 2» bredde på elsykkelen, år det blir isete med småkuler og slikt så blir den veldig ustabil. Forhjulet sklir sideveis ned i dumpene og gjør det litt småfarlig. På hardtailen uten el har jeg 3» Fat freddie, de flyter over alt og fronten er ikke noe nervøs, bare å dure på. Dette blir jo da også forsterket opp på fatbike dekk.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Momas F2 el-fatbike [Re: ØyvindM] #2586056 15/12/2019 13:39
espenta Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Høres bra ut! Jeg bestilte samme dagen, men har ikke fått den enda. Får min satt opp med deore 10s, 11-42, og 38t foran, så da bør den håndtere det meste.

Re: Momas F2 el-fatbike [Re: espenta] #2586386 18/12/2019 13:44
espenta Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Hentet sykkelen på mandag, og førsteinntrykket er veldig bra. Har fått en tur med sykkelvogn, og det går lett opp bakkene. Genialt med feite dekk på ujevn is som det er her nå. Nå er det jo kaldt, så ikke så glatt is, men 45Nrth Wrathchild sitter veldig bra på dette føret hvertfall. Gir skikkelig godfølelsen, og må få testet den på litt vinterstier snart.

Fikk min levert med deore 11-42 uten tillegg i prisen fra Kajakk og Fritid.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå