Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Hjelp oss å bli bedre!

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: KKippernes] #2584131 26/11/2019 17:38
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mer humor
Mindre selvhøytidelighet
Slækkere skuldre
Mindre stiv overleppe
Mer Rocknroll
Mindre Absolute Buddah Bar
Mer om vanlige folk på tre år gamle sykler i mellomskiktet
Mindre prylrunking
Slutte med å kalle ting suksess hvis det kommer færre enn 250
Gi opp ambisjonen om å skulle være BIKE
Vær litt nysgjerrige
Kred for mer om hva som skjer innenfor reiseliv/sykling

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: gauter] #2584136 26/11/2019 18:19
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Nei, tror ikke det. Mener det var en sak om 100 km-turer i Marka på sti, grus og asfalt. Mulig bare jeg som blander/drømmer.

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: mob] #2584176 27/11/2019 09:24
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: mob
Nei, tror ikke det. Mener det var en sak om 100 km-turer i Marka på sti, grus og asfalt. Mulig bare jeg som blander/drømmer.

Jeg tror du og Gaute snakker om samme sak, men Gaute er kanskje ikke helt innforstått med hva som av Oslo-folk omtales som Ring4- altså grusveien mellom Maridalen og Sørkedalen, via Kikut.

Alpers og jeg syklet Oslo-marka rundt på sti i 2012, ja. Kanskje vi skal rote den fram fra arkivet å legge den på nett til våren.
Den finnes uansett i bladarkivet her på nett:

Vedlegg
cover_Oslo Rundt.jpg (286.45 KB, 2011 nedlastinger)
Redigert av sykkeloyvind; 27/11/2019 09:25.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: sykkeloyvind] #2584212 27/11/2019 13:39
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Nei, det er ikke den jeg tenkte på. Mulig det var en kommentarartikkel. Uansett - vi var en gjeng som syklet turen nevnt over i fjor høst basert på saken din og Bern Hansens variant på egen blogg. Fin tur. Ellers er det jo bare å riste runerm litt, han virker som et oppkomme når det gjelder fine langturer både innenfor og utenfor ring 3/4.

Redigert av mob; 27/11/2019 13:40.
Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: KKippernes] #2584254 27/11/2019 21:48
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I aim to please! Hva vil du ha? ICON_SMILE

Ellers er det jo ingen i kongeriket som har sykla og dokumentert så mange stier på Østlandet som bronx / Vidar.

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: runermm] #2584256 28/11/2019 06:30
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Hva med en tisidersguide til Rondane, fem sider om Follos flotteste, noen sider om Vestlandets villeste (grus-)bakker og en generell work/life balance og/eller happy wife/happy life-bruksanvisning? Sakene kan gjerne kantes med nedlastbare stravaspor.

Enig mtp. bronx!

Redigert av mob; 28/11/2019 06:33.
Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: KKippernes] #2584492 30/11/2019 10:08
E
Esc Offline
Entusiast
Entusiast
E
Ha mulighet for levering av blader med posten i postkassa.
Bladene forsvinner bare hvis de blir lagt utenfor ytterdøra i Oslo sentrum. Kjedelig å betale for noe man ikke får.

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: Esc] #2584730 02/12/2019 17:19
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Esc
Bladene forsvinner bare hvis de blir lagt utenfor ytterdøra i Oslo sentrum. Kjedelig å betale for noe man ikke får.

Denne muligheten har vi allerede. Det er bare å ringe kundeservice.

Øyvind Aas
Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: sykkeloyvind] #2585286 05/12/2019 21:41
E
Esc Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: Esc

Denne muligheten har vi allerede. Det er bare å ringe kundeservice.

Da er det noe feil.
Jeg har ringt ørten ganger. Da kommer det forsvunnede bladet i postkassa, mens neste nummer gjør ikke det.

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: KKippernes] #2585605 09/12/2019 11:06
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Blogg-segmentet her på forumet kan vel fjernes eller omarbeides på noe vis? Det nyeste i en av disse kategoriene er vel fra 2014-2015 eller deromkring...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: sykkeloyvind] #2585621 09/12/2019 12:38
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mob

Jeg tror du og Gaute snakker om samme sak, men Gaute er kanskje ikke helt innforstått med hva som av Oslo-folk omtales som Ring4- altså grusveien mellom Maridalen og Sørkedalen, via Kikut.

Alpers og jeg syklet Oslo-marka rundt på sti i 2012, ja. Kanskje vi skal rote den fram fra arkivet å legge den på nett til våren.
Den finnes uansett i bladarkivet her på nett:

Den var det, ja - hukommelsen spilte meg et puss når det gjelder "ringnummeret".

Gaute
Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: KKippernes] #2586250 17/12/2019 11:16
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Sepeda
Ser i spenning frem til hvorvidt f.eks. Evils varslede nye prosjekt virkelig skal dekkes i Landevei og ikke i Terrengsykkel ICON_SMILE

Og der var the most mountain bikey gravel bike ever lansert:

Evil Bikes: Chamois Hagar

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: Sepeda] #2586260 17/12/2019 12:27
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ser i spenning frem til hvorvidt f.eks. Evils varslede nye prosjekt virkelig skal dekkes i Landevei og ikke i Terrengsykkel ICON_SMILE

Slike sykler har i liten grad noen misjon i Norge. Bortsett fra de maskinbygde enklere stiene i Trysil har ihvertfall ikke jeg syklet noe særlig terreng der en slik sykkel ville gi mening.

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: larsdx] #2586337 18/12/2019 09:03
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
o
Sitat: larsdx

Slike sykler har i liten grad noen misjon i Norge. Bortsett fra de maskinbygde enklere stiene i Trysil har ihvertfall ikke jeg syklet noe særlig terreng der en slik sykkel ville gi mening.

Ringerike/Jevnaker baby, Ringerike/Jevnaker
Mil på mil med raske flowy naturlige stier.

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: sanouka] #2586356 18/12/2019 10:52
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sanouka
o

Mil på mil med raske flowy naturlige stier.

Du får guide en tur til våren ICON_LAUGH Men tror ikke jeg bytter ut hardtailen med bukkestyre

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: Sepeda] #2586378 18/12/2019 13:27
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Artig ordspill på musiker Sammy Hagar, "Shammy Hagar".
Amerikanern har sin egen merkelige uttale av chamois :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: KKippernes] #2586389 18/12/2019 14:37
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg tolker dette som Shammy hugger.
Nesten som et ironisk lyskespark til hele grævel-trenden dette.

Øyvind Aas
Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: sykkeloyvind] #2586391 18/12/2019 14:57
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Genesis (Første Mosebok): Sarai, driven by envy, accused Hagar of casting the Evil eye on her and used this alleged transgression as an excuse to abuse her slave.

thinking

Uansett, fortsatt spent på om denne faktisk dukker opp i Landevei p.g.a. bukkestyret. Med 66,7 graders styrerørsvinkel, 57 mm fremløp/offset og 93 mm slep/trail ICON_LAUGH Og 50 mm styrefremspring. Og ja, 50 mm dekk også. Minst.

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: sykkeloyvind] #2586437 19/12/2019 08:09
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg tolker dette som Shammy hugger.
Nesten som et ironisk lyskespark til hele grævel-trenden dette.

:-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: sykkeloyvind] #2586482 19/12/2019 10:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Artig å se hvordan sykkelen blir mottatt og kategorisert.

F.eks. det amerikanske terrengmagasinet BIKEMag har lenge hatt en streng no-drop-bars policy, men er åpenbart på gli:

Sitat: BIKEMAG
The Chamois Hagar... isn’t interesting despite its drop bars and rigid fork. It’s interesting because of them. If you’ve never ridden a cyclocross (...) or gravel bike in the dirt, it is quite an experience. They are fast. Or more accurately, they feel fast. Faster than an XC bike. Anyone out there who has ever shared our no-drop-bar policy would get a smile on their face if, with adequate energy and inspiration, they climbed on a carbon fiber gravel bike and put the pedal to the metal (...) Until we ride one, we can't tell you if this experiment will even work. We would just have to break our no-drop-bars rule to do so.

[Linket bilde fra i2.wp.com]
BIKEMag: Come on, baby, finish what you started

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: KKippernes] #2586504 19/12/2019 13:18
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Mil på mil med raske flowy naturlige stier. [/quote]

Du får guide en tur til våren ICON_LAUGH Men tror ikke jeg bytter ut hardtailen med bukkestyre [/quote]

Ikke noe poeng å bytte ut HTn for her kan man by på Downcountry som bonus i Ringerike Enduro sine flytstier. Her sykles det fra April til November så det er bare å gi lyd.

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: KKippernes] #2586511 19/12/2019 14:15
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Og der fikk jeg svaret: Omtalt på Landevei, under tvil, med henvisning til nylig innført lav(null?)toleranse for bukkestyre-innhold på Terrengsykkel ICON_SMILE

Så får vi se hvor lenge en konservativ leserskare kan holde en progressiv redaksjon tilbake ICON_WINK
[Linket bilde fra image-cdn.landevei.no]
Landevei: Men er det en gravel bike, en terrengsykkel eller noe helt annet?

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: KKippernes] #2586521 19/12/2019 18:18
aug11x Offline
Besatt
Besatt
For de av oss som sykler sti, så er det jo ikke noe tvil om hva det er. Ser ikke veldig mange som sykler terreng med bukkestyre, og det er det en grunn til.
Og ellers; er det så viktig hva man kategoriserer det som a? Har man lyst på, så kjøper man, uansett om noen kaller det birkenrakett eller en utforsyklists landeveisykkel.

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: aug11x] #2586524 19/12/2019 19:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: aug11x
Og ellers; er det så viktig hva man kategoriserer det som a?

Tja.

Dette er opprinnelig en tråd om hva man ønsker seg fra magasinet og nettstedet Terrengsykkel.

Jeg kunne gjerne ha tenkt meg en test skråstrek reportasje om Chamois Hagar som inkluderer mil på mil med raske flowy naturlige stier, for å sitere sanouka.

Men det går ikke. For Terrengsykkel kan ikke skrive om sykler med bukkestyre. For leserne synes å mene at en sykkel med bukkestyre umulig kan kategoriseres som en terrengsykkel.

Da gjenstår Landevei. Men det går heller ikke. For leserne synes å mene at en sykkel med terreng-geometri og evt. terrengdekk som brukes mil på mil med raske flowy naturlige stier umulig kan kategoriseres som en landeveis-, blandeveis- eller endog krossykkel.

Så ja, det er litt viktig hvordan man kategoriserer en sykkel ICON_SMILE

(Så kan jo redaksjonen enkelt løse floken ved å være litt fleksibel. Men det krever litt fleksibilitet også fra oss lesere.)

[Linket bilde fra off.road.cc]
Bilder av prototypen ble lekket allerede i oktober, visstnok brukt av Jason Moeschler, COO, Evil Bikes.

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: KKippernes] #2586527 19/12/2019 19:51
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Tror ikke abonnementer i hundrevis hadde sagt opp abonnementet sitt om denne hadde blitt testet i Landevei ICON_WINK Jeg kan også bruke cxen min (som ikke er en cx en gang. Mohahaha) på milevis med flowy stier uten at den må kategoriseres som en slags stisykkel.

Dette kan jo uansett enkelt løses med å starte et nytt blad hvor man kan teste hybrider, stisykler med bukkestyre og temposykler med 800mm riser bar.

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: KKippernes] #2588679 20/01/2020 15:41
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
I dag begynte testene av Evil Chamois Hagar å strømme inn ICON_SMILE

[Linket bilde fra s14761.pcdn.co]
Gran Fondo Cycling Magazine: Evil Chamois Hagar on review – the borderline gravel bike

Bar for å ri min egen kjepphest litt til, er det artig å lese Gran Fondos sammenligning av Chamois Hagar med Trek Procaliber 9.9 SL, som vel er en form for terrengsykkel, om ikke en stisykkel.

Sitat: Benjamin Topf
When it comes to trail performance, your own preference is paramount. While the Procaliber does not shy away from nasty root or smaller step downs, the maximum incline of the trail is limited by the relatively steep steering angle. Here the Chamois Hagar shines with its steering angle that even the modern downhill elite would approve. Nevertheless, in bumpy sections, the Evil rider’s wrists must be more tolerable.
(...)

For the Chamois Hagar, the terrain cannot be technical and rough enough. The more demanding the terrain, the more comfortable you feel on the Evil. It masters both wide gravel corners at high speeds, untouched terrain with fist-sized rocks or rough single track covered with roots and remains extremely composed doing so.
(...)

Due to its uncompromising concept, it is the perfect bike for progressive gravel disciples, mountain bikers and everyone who wants to ride their home trails on a drop-bar bike.

Så, straks noen finner på å sette på en en form for dempegaffel på Hagar'n, og det tror jeg vil skje kjapt, kan man påstå å ha en kapabel terrengsykkel med bukkestyre ICON_SMILE Og tøffingene som uansett kjører helstiv, trenger ikke engang det.

Test den i Terrengsykkel, ikke Landevei, sier jeg ICON_LAUGH

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: KKippernes] #2588681 20/01/2020 15:51
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Blir for lite dekklaring til at jeg setter den i kategorien terrengsykkel. På samme måte som jeg ikke setter racersykler med max 25mm dekk i kategorien grusbanker, selv med progressiv geo.

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: aug11x] #2588691 20/01/2020 19:20
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: aug11x
Blir for lite dekklaring til at jeg setter den i kategorien terrengsykkel.

Jeg påstår jo strengt tatt heller ikke at det er en tradisjonell terrengsykkel ICON_SMILE Den er utenfor eller mellom boksene vi syklister elsker så høyt.

Noe sier meg likevel at det er sentrale aspekter av Chamois Hagar og egnet bruksområde som er nærmere magasinet Terrengsykkels kompetanseområde enn magasinet Landeveis ekspertise ICON_SMILE

Og jeg ønsker meg en skikkelig test av hva Chamois Hagar kan få til på det røffeste underlaget, utenfor vei, så det er mitt lille bidrag til trådens tema.

Nå er det jo de samme kompetente rytterne som bidrar til begge magasiner, så gode vurderinger får vi likevel, men altså... sånn i prinsippet ICON_SMILE

Hva gjelder dekklaring, er jeg enig at det er litt underlig.

Oppgitt dekklaring er 50 mm i 700c/29". Det er oppgitt med pålagt sikkerhetsmonn, noe som betyr at man i praksis får plass til de fleste 2.1" terrengdekk, avhengig av reell bredde på den aktuelle felgen. Det er allerede bekreftet i omtale, og ikke minst det faktum at Jason Moeschler, COO i Evil, brukte 2,1" på egen sykkel. Ref. bildet like overfor.

2.1" er vel rimelig alminnelig om man ser på hva som er blitt brukt til terrengsykling de siste tiårene. Og det kommer et stadig større utvalg av grovere eventyrdekk i størrelser opptil 50 mm. Så jeg vil ikke si at dekklaringen utelukker bruk i terrenget.

Samtidig synes jeg Evil gjerne kunne spandert 5-10 mm ekstra for bedre sikkerhetsklaring for det gode utvalget som allerede finnes av terrengdekk i 2,1" og fjerne enhver fare for subbing. Når man først skal lage markedets mest progressive bukkestyre-sykkel for brede dekk, hvorfor påføre oss slike unødvendige bekymringer?

Det har vært nevnt at sykkelen tar 2,25" eller bredere i 27,5/650b, men dette er ikke noe Evil anbefaler. Sykkelen er designet for brede dekk i 700c/29" og mindre hjul vil senke kranken mer enn man ønsker.

Ellers er mitt vanlige mantra at det er hverken dekkbredden eller formen på styret som er avgjørende for en sykkels sjel, men geometrien yes

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: KKippernes] #2588694 20/01/2020 19:37
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
2.1 utelukker hvert fall alle ordentlige stidekk på markedet.

Re: Hjelp oss å bli bedre! [Re: larsdx] #2588695 20/01/2020 19:41
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
2.1 utelukker hvert fall alle ordentlige stidekk på markedet.

Onde tunger vil si at trenden at man må ha 2,25" eller bredere, helst 2,35" eller endog plus-dekk for å bevege seg ut på sti, er del av utbredt overbiking i terrengverdenen ICON_SMILE

Men du har sikkert rett hva gjelder det groveste mønsteret og gummi med optimalt grep.

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå