På vei hjem fra jobb i går ble jeg påkjørt på gang og sykkelsti. Bilføreren skulle inn på bensinstasjon (Shell Hafslund for lokalkjente i Sarpsborg) og så ikke min knallgule jakke og Magicshine-lykt (på laveste styrke). Frontkollisjon.
Han la seg flat, ga en skriftlig innrømmelse og fikk meg og sykkel til legevakta. Fikk også alt av kontaktdetaljer og foto av legetimasjon. Kjempehyggelig fyr egentlig.
Skadene er overraskende små, men setter meg ut av spill en stund. 3 fingerledd på 2 fingre ute av ledd og tre brudd i venstrehånda og et vondt høyrekne jeg ikke har fått sjekket enda. Siden jeg kunne gå på det så kan det vente til mandag med sjekk. Venstrearmen ble gipset og skal være det i 4 uker.
Sykkelen er helt OK med unntak av en ødelagt holke. Brillene mine ble ødelagt og hjelmen er knust. Utover det finner jeg ingen andre materielle skader.
Så hva gjør jeg for å sikre erstatning?
- Skal jeg anmelde det til politiet? - Skal jeg snakke med mitt forsikringselskap? (har utvidet reiseforsikring) - Noe annet jeg bør gjøre?
Det verste er at jeg må skrote målet på 10000 km på sykkelen i 2019. Var godt i rute til det, men klarer ikke å se hvordan noen skal kunne kompensere for det.
Tross alt gikk dette veldig bra. Jeg holdt 26 km/t og han bremset neppe ned fra 40 km/t før han svingte inn på bensinstasjonen. Dette kunne gått mye verre enn enn gipset hånd og litt vondt i kneet noen uker.
Da jeg hadde en tilsvarende opplevelse ringte jeg politiet umiddelbart, dvs. på skadestedet og det ble notert ned i politiloggen, inklusive regnr og navn på fører av bilen. Utover det gjorde ikke politiet noe mer, og det ble heller ikke behov for det for min del, da bilfører gjorde opp for seg iht. de kostnadene jeg fikk som var ødelagt bakhjul, gir, bakbrems, klær og utgifter til behandling.
Nå har du jo en skriftlig erkjennelse av skyld, du har legitimasjon, så basert på det du skriver ville jeg vel fått konstatert omfanget av skadene og få pengene overført til konto og så lukket saken. I Norge er det ikke ett rettsprinsipp at man får annet enn dekket de skadene man har fått konstatert - man får ingen "tort og svie" erstatning
Da jeg hadde en tilsvarende opplevelse ringte jeg politiet umiddelbart, dvs. på skadestedet og det ble notert ned i politiloggen, inklusive regnr og navn på fører av bilen. Utover det gjorde ikke politiet noe mer, og det ble heller ikke behov for det for min del, da bilfører gjorde opp for seg iht. de kostnadene jeg fikk som var ødelagt bakhjul, gir, bakbrems, klær og utgifter til behandling.
Nå har du jo en skriftlig erkjennelse av skyld, du har legitimasjon, så basert på det du skriver ville jeg vel fått konstatert omfanget av skadene og få pengene overført til konto og så lukket saken. I Norge er det ikke ett rettsprinsipp at man får annet enn dekket de skadene man har fått konstatert - man får ingen "tort og svie" erstatning
Det ble meldt til politiet og skrevet i loggen. Ut fra ditt svar så har vi gjort det riktig så langt. Takk for svar.
- Skal jeg anmelde det til politiet? - Skal jeg snakke med mitt forsikringselskap? (har utvidet reiseforsikring) - Noe annet jeg bør gjøre?
Bra det gikk såpass bra med deg, det er tross alt det viktigste!
Ja, anmeld til politiet. Uten tvil. Uavhengig av om vedkommende var hyggelig. Han/hun har kjørt ned en person på gang og sykkelvei, det er et alvorlig brudd.
Min erfaring i slike saker (2 stk) er at det er like greit å ta saken mot bilførers forsikringsselskap selv. Legg ved skademelding, politianmeldelse, oversikt over ødelagt utstyr.
Få dokumentert skadene på deg selv godt i tilfelle de gir deg plager fremover. Dette med tanke på eventuelle forsikringssaker.
Re: Påkjørt, hva gjør jeg?
[Re: esv]
#258382823/11/201918:02
Han ville ta det via forsikringa. Han kommer på besøk i morgen for å skrive skademelding. Trygt både for han og meg.
Hånda er dokumentert og jeg skal få sjekket kneet på mandag.
Det som plager meg mest nå er alt jeg ikke klarer å gjøre og at det er mange uker til jeg kan sykle igjen. Syklinga er min diabetes-medisin, så nå må jeg sannsynligvis begynne å knaske piller en stund i stedet. Merker også at arbeidsevnen min som IT-medarbeider er kraftig nedsatt.
Dette suger ganske heftig. Men takket være sykkelhjelmen er det i det minste midlertidig.
Sykkelhjelm har nok redda mange. At det er mange som fremdeles tviholder på at det ikke er nødvendig, sjøl her på forumet, sier mer om dem enn noe annet…
Ved personskader og brudd av trafikkreglene trodde jeg det krav om promilletest + mulig bot/førerkortbeslag?
Mulig. Men med 3 fingre i unaturlige vinkler var jeg mer opptatt av å komme meg på legevakta. Men det vanker nok en anmeldelse på mandag. Og fyren virket ikke på noen måte beruset.
Jeg har etterlyst vitner på Facebook. Det var mye trafikk på tidspunktet.
Ved personskader og brudd av trafikkreglene trodde jeg det krav om promilletest + mulig bot/førerkortbeslag?
Mulig. Men med 3 fingre i unaturlige vinkler var jeg mer opptatt av å komme meg på legevakta. Men det vanker nok en anmeldelse på mandag. Og fyren virket ikke på noen måte beruset.
Jeg har etterlyst vitner på Facebook. Det var mye trafikk på tidspunktet.
Jeg skjønner ikke helt hva som skal gavne oppgjøret ditt med å anmelde bilisten? Du har ringt det inn til politiet, det er notert i loggen, de har valgt at de ikke skal gjøre noe med det, hva skulle en anmeldelse endre på i dette tilfellet?
Videre virker det jo som om bilisten er opptatt av å gjøre opp for seg i denne situasjonen - hvis vedkommende så får en anmeldelse mot seg, kan det jo hende at iveren også forsvinner. Sier ikke at vedkommende ikke vil gjøre opp, men han forsvinner fort fra tilbudssiden der han er nå og det blir sikkert dårlig stemning mellom dere. Siste skadeoppgjør jeg hadde med forsikringen tok 5-6 måneder fordi motparten valgte å krangle. Utfallet endte i min favør, saken var i utgangspunktet opplagt, men allikevel tok det altså så lang tid.
Hvis det er slik at det er mulighet for langtidsskade bør du jo heller sørge for at dette dokumenteres gjennom legebesøk og påskrift i journal. I så fall skal jo dette inn i et skadeoppgjør, og dersom du f.eks får en permanent skade i en finger eller kne finnes det standarder for erstatning på dette. I de tilfellene ville jeg nok vært mer opptatt av å konferere med en advokat enn politiet.
Men det er jo hvis han skal få hjelp av sitt eget forsikringsselskap. Det må vel være snakk om at sjåførens selskap dekker det?
Selv om forsikringen dekker det ville jeg krevd å få det fra sjåføren. Jeg vet ikke hvor mye som logges hos forsikringsselskapene, men selv følte jeg meg ikke spesielt glad for å gå til dem med stjålet sykkel nr 2 og 3 i løpet av få måneder tidligere i år. Isolert sett var hver av dem selvsagt uproblematisk, alle var anmeldt og selvsagt helt reelle. Likevel følte jeg på meg at det fort kunne komme et notat på kundeforholdet om å være kritisk til hva jeg leverte inn fremover. (For de som har fulgt andre tråder fikk jeg heldigvis igjen nr 2 or 3, så det ordnet seg :-)
Sykkelhjelm har nok redda mange. At det er mange som fremdeles tviholder på at det ikke er nødvendig, sjøl her på forumet, sier mer om dem enn noe annet…
Å spar oss, det er såvidt jeg kan se ingen her på forumet som har hevdet at hjelm overhodet ikke har nytte når det smeller. På lik linje med at fullhjelm kan være fint å ha om det smeller i tenna.
Heldig at det ikke skjedde noe mer når man først blir påkjørt. Når det kun er briller, holke og en hjelm som er ødelagt tipper jeg det er lettere at han betaler for det.
For å holde deg i gang fremover er det jo greit å sette seg på rulle.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Heldig at det ikke skjedde noe mer når man først blir påkjørt. Når det kun er briller, holke og en hjelm som er ødelagt tipper jeg det er lettere at han betaler for det.
Han insisterte på å ta det via forsikringa. Det er helt ok for meg.
Rulla er på plass.. Mangler bare ant-dongle og kadens-sensor for å bli med på zwift.
Han insisterte på å ta det via forsikringa. Det er helt ok for meg.
Rulla er på plass.. Mangler bare ant-dongle og kadens-sensor for å bli med på zwift.
Ja kom deg på Zwift. Motiverende og gøy. :-)
Jeg ser heller ikke poenget med politianmeldelse. Det brukes jo for at man mener det har blitt begått noe straffbart... du har allerede snakket med politiet. Jeg ble påkjørt en gang. Hentet av ambulanse. Da var visst politiet der også, selv om jeg ikke registrerte det. Til tross for vikepliktsbrudd, ingen beslag av førerkort. Ei heller bot, tror jeg. Skal nok en del til når det er "lettere" personskade, som dog likevel er noe man sliter med i mange år videre.
Jeg ville, som du jo får, få gjort opp via forsikringsselskapet hans. Da blir alt ordentlig loggført. Og for all del, grundig dokumentasjon av lege etc. Du vet ikke om det kan komme senskader. Husk å kreve refusjon av evt fremtidig fysioterapi e.l.
Jeg ser heller ikke poenget med politianmeldelse. Det brukes jo for at man mener det har blitt begått noe straffbart... du har allerede snakket med politiet. Jeg ble påkjørt en gang. Hentet av ambulanse. Da var visst politiet der også, selv om jeg ikke registrerte det. Til tross for vikepliktsbrudd, ingen beslag av førerkort. Ei heller bot, tror jeg. Skal nok en del til når det er "lettere" personskade, som dog likevel er noe man sliter med i mange år videre.
Jeg ville, som du jo får, få gjort opp via forsikringsselskapet hans. Da blir alt ordentlig loggført. Og for all del, grundig dokumentasjon av lege etc. Du vet ikke om det kan komme senskader. Husk å kreve refusjon av evt fremtidig fysioterapi e.l.
Lykke til og god bedring!
Forsikringselskapet krever politi-anmeldelse ved personskade. Mulig du slapp å gjøre det selv siden politiet var der. Politiet sa også at personskader i trafikken skal anmeldes. Han som kjørte på meg sa også at jeg måtte melde det til politiet. Ryddig fyr, egentlig.
Var hos legen og fikk sjekket ut et par vondter i dag også. Har misfarging og smerter i høyrehånda også, så den ble tatt bilde av. Heldigvis ikke brudd. Vet ikke hvordan jeg hadde taklet to armer i gips.
Hadde min første tur på Zwift i dag. Må Petter-Smarte litt for å ha armen komfortabelt, men jeg skal i hvertfall få tråkket litt de neste ukene.
Like fullt er det bra å anmelde sånn at det forhåpentligvis får plass i statistikken et sted. Det har jo vært snakk om å bedre føre statistikk på ulykker der sykkel er involvert. Personlig kjenner jeg bare til ett tilfelle der bilfører ble bøtelagt for brudd på vikeplikta. Det var i ei rundkjøring der ei jeg kjenner ble påkjørt. Bilføreren stoppa og begynte å kjefte på venninna mi og hevda hu ikke hadde noe i veien å gjøre på sykkel. En politibil stoppa og bilføreren fikk etter hvert beskjed om at her hadde hun brutt vikeplikta. Hun (bilføreren) fortsatte kjeftinga, men nå på politiet, som da valgte å gi henne ei bot. Jeg regner med at hu hadde sluppet unna med en prikk eller to hadde det ikke vært for munnbruken. Venninna mi fikk seg en smell, men ikke noe alvorlig.
Like fullt er det bra å anmelde sånn at det forhåpentligvis får plass i statistikken et sted. Det har jo vært snakk om å bedre føre statistikk på ulykker der sykkel er involvert.
Dette - så lenge det faktisk ender opp i en tilgjengelig statistikk man kan bruke til noe hensiktsmessig.
Raskall er en av de få helårspendlere jeg kjenner til lokalt, og vi ferdes på mange av de samme stedene. Både han og jeg har prøvd gjennom de kanalene vi har å etterlyse utbedringer og tiltak, men jeg mener det faller for døve ører. i løpet av ett år med åpen kanal til Bypakka har det skjedd absolutt ingenting - om noe har det blitt mer trøbbel ihvertfall på min pendlerrute med entreprenører som ignorerer alt annet enn biltrafikk.
Jeg følte på det etterhvert, at jeg ble opplevd som en klagefant og sutrekopp, og droppet ut av nettverket vi hadde blitt invitert til. Energien kan brukes til andre formål.
Når en såpass erfaren pendler blir kjørt ned, hva vil skje dersom det noen gang skulle bli mer normalt å sykle til jobb?
Jeg tror ikke bilisten i dette tilfellet oppførte seg noe annerledes enn de fleste andre. Det er hverken tilrettelegging eller kultur for sykler i trafikken her i nedre Glomma. Skulle gjerne ha sett statistikk, og mtp hvor få sykkelpendlere vi er her tror jeg det ikke er hyggelig å lese.
(For statistikkens skyld - på lørdagens langtur ble jeg ikke registrert på 2 av 2 tellestasjoner...)
Re: Påkjørt, hva gjør jeg?
[Re: keo]
#258407726/11/201910:38
Synes du skal telle milene på rulla, så du når km målet. God bedring.
Etter ei økt på Zwift så innser jeg at virtuelle kilometer er fullverdige, så målet står. Men så gjenstår det å motivere seg for daglig tortur på rulla.
Synes du skal telle milene på rulla, så du når km målet. God bedring.
Etter ei økt på Zwift så innser jeg at virtuelle kilometer er fullverdige, så målet står. Men så gjenstår det å motivere seg for daglig tortur på rulla.
Jeg hater rulle, likevel har jeg siste 1,5 mnd blitt hektet.
Et lite tips er å opprette bruker på Zwiftpower.com Da er det lett å tracke fremgang og se hvordan ting ligger an. Et annet tips er å bli med på felles treningsturer og ritt. Da flyr tiden.
Forsikringselskapet krever politi-anmeldelse ved personskade. Mulig du slapp å gjøre det selv siden politiet var der. Politiet sa også at personskader i trafikken skal anmeldes. Han som kjørte på meg sa også at jeg måtte melde det til politiet. Ryddig fyr, egentlig.
Det meste er sagt allerede. Jeg vil bare legge til en ting. Takk for at det ikke gikk enda verre og god bedring Raskall. Håper hans om traff deg fortsetter å være grei. Og husk på at du har rettigheter selv om han er grei.
Det meste er sagt allerede. Jeg vil bare legge til en ting. Takk for at det ikke gikk enda verre og god bedring Raskall. Håper hans om traff deg fortsetter å være grei. Og husk på at du har rettigheter selv om han er grei.
Dette går seg til. LarsB
Takk takk... Jeg kjemper litt mot følelsen av "urettferdig" og bitterhet om dagen, men har livserfaring nok til å vite at det er bortkasta energi.
Hadde min første busstur hjem fra jobb i går. Bussen 20 minutter forsinka. Reisetid fra jobb og hjem var 1 time og 20 minutter. Jeg sykler vanligvis på 50 minutter.
Jeg er 60% sykemeldt og har heldigvis muligheten for å jobbe en del hjemmefra.
Men som du sier, Lars Birger, Det kunne gått så mye verre. Jeg elsker sykkelhjelmer. Hånda og kneet vil bli bra og en dag er dette bare et minne.