Pudderhelg i alpene
|
Pudderhelg i alpene
18/11/2019 13:50
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg og kona planlegger ei langhelg på ski i alpene i vinter. Vi tenker å avvente bestilling av fly og hotell til vi ser hvor det er best pudderføre. Vi er rookies og trenger noen tips. Noen som kan komme med noen råd på hvordan man skal legge opp og planlegge en slik tur? Gjerne hvor vi bør fly. Anbefaling på steder, hoteller, guider, transport osv. Vi tenker oss i slutten av februar eller begynnelsen av mars. Helst gode muligheter for heisbasert kjøring. Men tar gjerne på fellene også for å komme til enda bedre kjøring. Vi er ute etter offpist og pudder :-)
|
|
|
Re: Pudderhelg i alpene
[Re: erling]
18/11/2019 17:29
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Munchen, geneve, innsbruck og til dels milano er gode utgangspunkt. Gode guider har de stort sett over alt. De større skistedene kan være vanskelig å finne overnatting på annet enn lørdag-lørdag. Anbefaler å bruke leiebil. Hvis leiebilen ikke kommer med vinterdekk må dere ha kjettinger. Selv med vinterdekk kan det være kjekt med kjetting, men som oftest går det greit uten så lenge man har vinterdekk. Hvis dere skal ha guide bør dere undersøke med flere guider/selskap. Det kan være store prisforskjeller.
|
|
|
19/11/2019 06:54
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Kanskje du finner noen gode tips i noen av disse sakene? // K
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
[Re: KKippernes]
19/11/2019 07:44
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takk. De er sett flere ganger. :-)
|
|
|
19/11/2019 13:50
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg har ikke vært der selv, men kjenner flere som er storfornøyd med Stuben i Østerrike. Rolig lite sted, men ligger nærme St. Anton.
Ellers så vil jeg råde dere til å fly med et selskap som er en del av en allianse, eller som i det minste har daglige flighter til dit dere skal. Da blir ikke hele ferien ødelagt om det mangler en bag, for da kommer den nemlig neste dag. Om du f.eks. flyr Norwegian til Geneve (noe som er rimelig og dermed fristende) og det er en bag i manko så kommer den med neste Norwegian-fly. De flyr tors, lør og søn, så om baggen din ikke blir med torsdagsflyet så kommer den til hotellet ditt lørdag kveld....
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
23/11/2019 20:35
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Miljø gris. Ta el bilen til Hafjell isteden.
|
|
|
23/11/2019 22:30
|
laowai
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fly til Milano, leiebil, 2 timers biltur til Alagna. Hvis vær og føre er bra er det fantastiske muligheter for heisbasert frikjøring. Ca. 2000 høydemeter heisbasert, og flere relativt snille 4000 meters topper innen rekkevidde hvis man ønsker å gå litt. Er der fast i uke 9 hvert år og har stort sett hatt veldig bra snøforhold de siste årene bortsett fra i år. De mest tilgjengelige områdene blir relativt raskt oppkjørt (som de fleste steder), men siden området er så stort finner man "alltid" noe bra med 15-45 min gåing. Anbefaler utvilsomt å kjøre med guide minst et par dager for å bli kjent i området. Har kjørt med mange av guidene, men vanskelig å anbefale noen fremfor andre så kan bare booke gjennom guideselskapet. Alagna er et relativt lite sted, men flere veldig trivelige og bra restauranter. Overnatting for langhelg kan nok bli en liten utfordring på kort varsel i høysesong, men mulig å bo i Riva Valdobbia ca. 3 km nedenfor Alagna (gratis buss). Det har poppet opp et par fancy resorts de siste årene nederst i Alagna og Riva Valdobbia, så hvis prisen ikke er så vesentlig kan det være noen muligheter.
Et annet alternativ kan jo være å fly til Zurich, og dra til Engelberg eller Andermatt. Grei togforbindelse, men enklest med leiebil. Dyrt i Sveits, men også veldig bra.
|
|
|
24/11/2019 07:34
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har selv vurdert langhelg den tiden dere nevner. Nå virker det som det ikke blir noe av pga andre turer + jobb. Men min konklusjon er: Dropp Norwegian til Geneve og Milano pga flytider betyr torsdag-søndag kun gir 2 skidager. Derimot har SAS flytider til Zurich og Munchen som faktisk kan gi 4 skidager, med sen avreise onsdag (betyr en kan jobbe/ikke miste fridag) og sen avreise søndag, evt en dag ekstra. Pris er bra, for med SAS får en med ski som 1 kolli og ikke som hos Norwegian hvor en betaler 5-600 kr ekstra for ski. Zurich og tog til Engelberg eller Andermatt. Munchen, leiebil og (nesten) hvor som helst i Østerrike, evt inn i Sveits eller Dolomittene.
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
25/11/2019 09:01
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har ikke vært der selv, men kjenner flere som er storfornøyd med Stuben i Østerrike. Rolig lite sted, men ligger nærme St. Anton.
Ellers så vil jeg råde dere til å fly med et selskap som er en del av en allianse, eller som i det minste har daglige flighter til dit dere skal. Da blir ikke hele ferien ødelagt om det mangler en bag, for da kommer den nemlig neste dag. Om du f.eks. flyr Norwegian til Geneve (noe som er rimelig og dermed fristende) og det er en bag i manko så kommer den med neste Norwegian-fly. De flyr tors, lør og søn, så om baggen din ikke blir med torsdagsflyet så kommer den til hotellet ditt lørdag kveld.... Bra tips ift. baggasje. Man ønsker ikke å komme fram uten ski.
|
|
|
[Re: laowai]
25/11/2019 09:03
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Fly til Milano, leiebil, 2 timers biltur til Alagna. Hvis vær og føre er bra er det fantastiske muligheter for heisbasert frikjøring. Ca. 2000 høydemeter heisbasert, og flere relativt snille 4000 meters topper innen rekkevidde hvis man ønsker å gå litt. Er der fast i uke 9 hvert år og har stort sett hatt veldig bra snøforhold de siste årene bortsett fra i år. De mest tilgjengelige områdene blir relativt raskt oppkjørt (som de fleste steder), men siden området er så stort finner man "alltid" noe bra med 15-45 min gåing. Anbefaler utvilsomt å kjøre med guide minst et par dager for å bli kjent i området. Har kjørt med mange av guidene, men vanskelig å anbefale noen fremfor andre så kan bare booke gjennom guideselskapet. Alagna er et relativt lite sted, men flere veldig trivelige og bra restauranter. Overnatting for langhelg kan nok bli en liten utfordring på kort varsel i høysesong, men mulig å bo i Riva Valdobbia ca. 3 km nedenfor Alagna (gratis buss). Det har poppet opp et par fancy resorts de siste årene nederst i Alagna og Riva Valdobbia, så hvis prisen ikke er så vesentlig kan det være noen muligheter.
Et annet alternativ kan jo være å fly til Zurich, og dra til Engelberg eller Andermatt. Grei togforbindelse, men enklest med leiebil. Dyrt i Sveits, men også veldig bra. Jeg har sett en del på Monterosa. Anbefaler du Alagna framfor Champoluc og Gressonney? Jeg ville tro det er best å bo i Gressonney da det ligger midt i området og gir flest muligheter.
|
|
|
[Re: Oddefa]
25/11/2019 09:06
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har selv vurdert langhelg den tiden dere nevner. Nå virker det som det ikke blir noe av pga andre turer + jobb. Men min konklusjon er: Dropp Norwegian til Geneve og Milano pga flytider betyr torsdag-søndag kun gir 2 skidager. Derimot har SAS flytider til Zurich og Munchen som faktisk kan gi 4 skidager, med sen avreise onsdag (betyr en kan jobbe/ikke miste fridag) og sen avreise søndag, evt en dag ekstra. Pris er bra, for med SAS får en med ski som 1 kolli og ikke som hos Norwegian hvor en betaler 5-600 kr ekstra for ski. Zurich og tog til Engelberg eller Andermatt. Munchen, leiebil og (nesten) hvor som helst i Østerrike, evt inn i Sveits eller Dolomittene. Bra tips med SAS. Det må sjekkes ut. Hvordan fungerer det å bestille fly og overnatting kun 5-6 dager før oppholdet? Dyrt og lite tilgjengelig?
|
|
|
25/11/2019 09:58
|
jok
Entusiast
|
Entusiast
Bra tips med SAS. Det må sjekkes ut. Hvordan fungerer det å bestille fly og overnatting kun 5-6 dager før oppholdet? Dyrt og lite tilgjengelig? [/quote]
Med Swissair får du med ski og støvler helt gratis. SAS og Swissair flyr de samme rutene men det er kun de rutene som er operert av Swiss som ski og støvler er gratis. Hvis du ikke har Douchebag, kan du også pakke støvlene i egen bag. Flytidene er kanskje ikke fullt så gunstige som SAS. Det er dyrt i Sveits, men mange steder er heiskort og lokaltransport inkludert i hotellprisen.
|
|
|
25/11/2019 17:48
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Stanton, lech, stuben osv er kanonbra. Men det er litt som med cham at nysnøen faller med skispor i. Så du må være tidlig ute hvis du skal få noen svinger før det blir oppkjørt. Du kan være heldig og få billige billetter helt opp til avreise, men hvis du ikke har råd til å legge en del tusenlapper ekstra i potten i tilfelle prisen stiger så er det kanskje lurest å ikke bestille i siste liten.
|
|
|
25/11/2019 17:50
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et annet alternativ kan jo være å fly til Zurich, og dra til Engelberg eller Andermatt. Grei togforbindelse, men enklest med leiebil. Dyrt i Sveits, men også veldig bra. Jeg har sett en del på Monterosa. Anbefaler du Alagna framfor Champoluc og Gressonney? Jeg ville tro det er best å bo i Gressonney da det ligger midt i området og gir flest muligheter. Champoluc er best mht resturanter, Alagna er koseligst, mens Gressony som du sier er med praktisk i forhold til beliggenhet, og tilgangen til det beste terrenget er like raskt som fra Alagna + den beste skogskjøringen i området. Jeg hadde valgt Gressnony. Alagna litt kortere fra Malpensa, men vi snakker ikke om stor forskjell. Men mellom Alagna og Gressony derimot er en lang og dyr taxitur hvis en bommer på heistiden eller heisene stopper pga vind.
|
|
|
25/11/2019 17:54
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har selv vurdert langhelg den tiden dere nevner. Nå virker det som det ikke blir noe av pga andre turer + jobb. Men min konklusjon er: Dropp Norwegian til Geneve og Milano pga flytider betyr torsdag-søndag kun gir 2 skidager. Derimot har SAS flytider til Zurich og Munchen som faktisk kan gi 4 skidager, med sen avreise onsdag (betyr en kan jobbe/ikke miste fridag) og sen avreise søndag, evt en dag ekstra. Pris er bra, for med SAS får en med ski som 1 kolli og ikke som hos Norwegian hvor en betaler 5-600 kr ekstra for ski. Zurich og tog til Engelberg eller Andermatt. Munchen, leiebil og (nesten) hvor som helst i Østerrike, evt inn i Sveits eller Dolomittene. Bra tips med SAS. Det må sjekkes ut. Hvordan fungerer det å bestille fly og overnatting kun 5-6 dager før oppholdet? Dyrt og lite tilgjengelig? Aldri vært problem for min del å booke overnatting dagen før avreise til ok priser, selv når vi har vært mange (7-8 stk på det meste). Fly ville jeg bestilt fortest mulig for sjelden de blir billigere. Så legge en plan a-b-c hvor en drar og så gå for det beste alternativet mht vær/forhold rett før dere reiser. Men da muligens leiebil og ikke tog.
|
|
|
26/11/2019 06:34
|
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: Oddefa]
26/11/2019 07:20
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har selv vurdert langhelg den tiden dere nevner. Nå virker det som det ikke blir noe av pga andre turer + jobb. Men min konklusjon er: Dropp Norwegian til Geneve og Milano pga flytider betyr torsdag-søndag kun gir 2 skidager. Derimot har SAS flytider til Zurich og Munchen som faktisk kan gi 4 skidager, med sen avreise onsdag (betyr en kan jobbe/ikke miste fridag) og sen avreise søndag, evt en dag ekstra. Pris er bra, for med SAS får en med ski som 1 kolli og ikke som hos Norwegian hvor en betaler 5-600 kr ekstra for ski. Zurich og tog til Engelberg eller Andermatt. Munchen, leiebil og (nesten) hvor som helst i Østerrike, evt inn i Sveits eller Dolomittene. Bra tips med SAS. Det må sjekkes ut. Hvordan fungerer det å bestille fly og overnatting kun 5-6 dager før oppholdet? Dyrt og lite tilgjengelig? Aldri vært problem for min del å booke overnatting dagen før avreise til ok priser, selv når vi har vært mange (7-8 stk på det meste). Fly ville jeg bestilt fortest mulig for sjelden de blir billigere. Så legge en plan a-b-c hvor en drar og så gå for det beste alternativet mht vær/forhold rett før dere reiser. Men da muligens leiebil og ikke tog. Litt skummelt å bestille fly allerede kanskje. Det kommer jo veldig an på hvor i alpene det blir bra snø. Havner man i Monterosa så er det dumt å ha flybilletter til Munchen. Slik det ser ut nå er det sør for alpene det blir best vinter. Men dette kan vel fort snu. Fra hvilken flyplass når man flest forskjellige skisteder på en fornuftig måte?
Redigert av erling; 26/11/2019 07:33.
|
|
|
[Re: Hen9ng]
26/11/2019 10:37
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Disentis er bra, og det går fint an å ta en dagstur med tog til Andermatt også 
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
26/11/2019 16:05
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har selv vurdert langhelg den tiden dere nevner. Nå virker det som det ikke blir noe av pga andre turer + jobb. Men min konklusjon er: Dropp Norwegian til Geneve og Milano pga flytider betyr torsdag-søndag kun gir 2 skidager. Derimot har SAS flytider til Zurich og Munchen som faktisk kan gi 4 skidager, med sen avreise onsdag (betyr en kan jobbe/ikke miste fridag) og sen avreise søndag, evt en dag ekstra. Pris er bra, for med SAS får en med ski som 1 kolli og ikke som hos Norwegian hvor en betaler 5-600 kr ekstra for ski. Zurich og tog til Engelberg eller Andermatt. Munchen, leiebil og (nesten) hvor som helst i Østerrike, evt inn i Sveits eller Dolomittene. Bra tips med SAS. Det må sjekkes ut. Hvordan fungerer det å bestille fly og overnatting kun 5-6 dager før oppholdet? Dyrt og lite tilgjengelig? Aldri vært problem for min del å booke overnatting dagen før avreise til ok priser, selv når vi har vært mange (7-8 stk på det meste). Fly ville jeg bestilt fortest mulig for sjelden de blir billigere. Så legge en plan a-b-c hvor en drar og så gå for det beste alternativet mht vær/forhold rett før dere reiser. Men da muligens leiebil og ikke tog. Litt skummelt å bestille fly allerede kanskje. Det kommer jo veldig an på hvor i alpene det blir bra snø. Havner man i Monterosa så er det dumt å ha flybilletter til Munchen. Slik det ser ut nå er det sør for alpene det blir best vinter. Men dette kan vel fort snu. Fra hvilken flyplass når man flest forskjellige skisteder på en fornuftig måte? Finner alltids bra kjøring med noe bilkjøring. Hvis det er langhelg dere tenker så er for eksempel Malpensa ugunstig for avreisene til Norwegian går på slike tidspunkter at for eksempel torsdag--søndag gir 2 skidager, mens SAS ikke flyr direkte og det hadde for min del vært uaktuelt både pga også gir 2 skidager + tar tid +flere fuck ups muligheter med skibag. Utover det er Malpensa er sammen med Geneve den beste beliggenheten mht å ha passe kort vei til de fleste værsystem. En tenker ofte at Malpensa gir kun lett tilgang på snøen fra sør, men er ikke å langt opp til Andermatt/Engelberg, Davos som også får snø fra nord. Men som sagt, jeg ville prioriterte mulighet til flest mulig skidager på de 4-5 dagene en er borte. Og da er Geneve og Malpensa ut av dansen for min del. Zurich og Munchen er både billigere og har gunstige flytider + perfekt tilgang til nordalpene og heller ikke veldig lang biltur til værsystemene fra sør (henholdsvis via Gottard tunnelen og Brennerpasset). Andermatt er forresten den perfekte lokasjonen da de får både systemet fra nord, sør og vest (noe). Bortsett fra det ikke finnes noe skogskjøring der da, så ikke så digg på selve snødagen.
|
|
|
29/11/2019 22:03
|
EInar
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg ville holdt sted åpent inntil siste uken. Du vet ikke hvor snøen lander før værmeldingen får satt seg. Bestem deg for et sted å fly til, book bil, book et sted for første dagene og sjekk værmeldingen frem mot avreise og når dere er på tur. Da får dere best snø dersom dere greier å ta de rette valgene, med dette opplegget kan det være vanskelig å få guide på de stedene dere ender på. Det pleier ikke å være stress å få plass å bo.
|
|
|
12/12/2019 12:37
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Låner tråden: Hvis man skal være på tur i alpene i ca. seks dager og har lyst til å prøve litt snill heisbasert offpiste, hvor og ca. når skal man fly? Skjønner man bør se an sted, men kan for eksempel få bonusreise til Geneve eller Milano.
|
|
|
|
|