Jeg er i gang med et nytt sykkelprosjekt. N + 1 osv. Denne gangen bestiller jeg en ramme i titan fra Kina etter mine mål og spesifikasjoner, og så er planen å skru og tafse seg gjennom vinteren. Og det er her dere kommer inn, dvs. tafsingen fikser jeg, men jeg trenger hjelp til å spesifisere opp titanhesten.
1. Geometri Tenkte å kopiere geometri fra en sykkel jeg allerede kjenner. I boden har jeg Canyon Aeroad, Endurace og Inflight. De to sistnevnte er jo greie kandidater. Er det noen andre rammer jeg burde titte på? Eventuelt noen generelle innspill?
2. Kranklager Planen er nye SRAM Force eTap. Litt kjedelig med standard DUB lager. Noen tanker om hvilken BB standard jeg bør velge? Har lyst på gjenget for enklere vedlikehold.
3. Styrelager Ser for meg integrering av bremsekablene i ramme og gaffel. Har sett noen fisefine løsninger fra FSA som integrerer dette fullstendig. Noen som har erfaring med dette? Eller bør jeg gi beng og heller gå for standard Chris King eller noe?
Har du gjort noe tilsvarende og har erfaringer du vil dele, vil jeg være veldig takknemlig. Bilder av byggeprosessen og slikt kommer etterhvert
Re: Vinterprosjekt - Grusracer i titan
[Re: ntfsb]
#257922915/10/201916:33
Det var noen vidt forskjellige rammer du har som referanse. Det styres jo mye av hva slags type sykkel du ønsker? Selv har jeg Canyon Ultimate og Gravel alu. Skal du ha grusracer tenker jeg du burde se på Gravel alu og Endurace. Evt Ultimate. Inflight er jo CX, så denne ville jeg IKKE brukt som referanse.
Ser frem til byggetråd!
Re: Vinterprosjekt - Grusracer i titan
[Re: ntfsb]
#257923715/10/201917:19
Jeg er vel egentlig på jakt etter en allround arbeidshest, en jeg kan bruke til alt. Dra på langtur på grusen i skogen, bruke til jobb i byen, dra på eventyr på blandevei også videre. Har brukt en 2017 Inflite AL Pro CX til dette til nå og det har i grunn fungert ganske bra.
Har satt sammen en oversikt over geometri på forskjellige rammer, uten at jeg blir så veldig klok:
Nå har ikke jeg så veldig peiling, men det er jo ikke så vanvittig store forskjeller om man sammenlikner Inflite, Grail og noen av de andre i oversikten. Eller?
Re: Vinterprosjekt - Grusracer i titan
[Re: ntfsb]
#257924615/10/201918:16
2. Kranklager Planen er nye SRAM Force eTap. Litt kjedelig med standard DUB lager. Noen tanker om hvilken BB standard jeg bør velge? Har lyst på gjenget for enklere vedlikehold.
3. Styrelager: Eller bør jeg gi beng og heller gå for standard Chris King eller noe?
T47 kranklager er standarden for custombyggerne rundt omkring. Chris King lager lagre til denne standarden som kan tilpasses alle akslinger. Gir større kulelagre enn de andre løsningene og er gjenget.
Styrelager - Gi beng og gå for en variant av Chris King. På en grusracer er aero ikke så avgjørende og med Etap er det kun bremseslangene som må føres. De fleste varianter av bremseslange-føring gjennom stem/styrelager/osv medfører mye fikling og potensielle problemer med svingradius, lagerstørrelse, gaffelkronerør osv. FSA sin løsning er blant de beste, men jeg ville likevel prioritert å ha normal slangeføring.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vinterprosjekt - Grusracer i titan
[Re: eirikbk]
#257927216/10/201906:21
Ultimate. Inflight er jo CX, så denne ville jeg IKKE brukt som referanse.
Njavel. Om trådstarter liker Inflight så hvorfor ikke ? Jeg kjøpte Topstone i fjor vinter, synes den er litt for sedat og fikk akkurat en Super X (riktignok slakkere enn en Inflight, er en novise på geometri). Har fått 40 mil på Super X'n, et par KRÅSS økter, noe grus og en 25 mils tur i Nordmarka med ekstra bagasje på lørdag. Jeg liker den VELDIG godt... Jeg trives kjempefint på CAAD12 i Nordmarka også, den er jo ikke så ulik Ultimate som jeg også har hatt en del mil på. Det er nok kombinasjon geometri og vekt (placebo) som trakk ned Topstone.
Hadde 2x11 (46/30 - 11/34) på Tostone og har snakket varmt om det men jammen er det flott med 1x11 når man sykler inn og ut av kneiker hele tiden. Tror jeg ville valgt 42-10/42 evt 10/46
Skal du ha skjermer, festemuligheter på ramme/gaffel, dynamo etc ?
Skal følge byggetråden din om den kommer :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Om jeg husker riktig mener jeg SuperX er litt mer "langstrakt" enn tradisjonell CX. Lengre overrør? Har en Colnago CX og synes den er litt vel sammenkrøket. Har dog brukt den i noen år, men Grail synes jeg er mer komfortabel. Synes også Ultimaten er komfortabel, ikke noe stress å ligge i bukken der.
Re: Vinterprosjekt - Grusracer i titan
[Re: ntfsb]
#257944516/10/201921:17
Hvor i Kina skal rammen bestilles? Har funnet et par produsenter på aliexpress, men er usikker på om jeg tar sjansen siden man kommer rimeligere ut f.eks ved å kjøpe noe fra planet x.
Re: Vinterprosjekt - Grusracer i titan
[Re: ntfsb]
#257959317/10/201921:05
Takk for gode innspill og kommentarer. Nå har jeg lest meg opp (og ned) og sammenliknet vinkler, lengder og geometrier. Øyet er slitent og vått. Har landet på en titan-versjon av Open U.P. Sendte nettopp over mål og spesifikasjoner til Kina og skal få tegninger i retur om litt.
Er usikker på hvor "eventyrete" jeg vil gjøre sykkelen. Liker å holde det enkelt. Bruken vil primært være dagsturer og pendling. Er derfor usikker på hvor mye jeg vil ha behov for å feste ting til sykkelen.
Poster tegningene her når de er klare. Er veldig åpen for innspill og tanker.
Leverandøren er http://www.waltlytitanium.com og prisen på rammen vil være et sted mellom 700 - 800 USD. Kanskje ikke det billigste alternativet, men de får gode skussmål på nettet og jeg opplever dialogen jeg har med de som god og rask.
Re: Vinterprosjekt - Grusracer i titan
[Re: ntfsb]
#257960318/10/201906:37
Takk for gode innspill og kommentarer. Nå har jeg lest meg opp (og ned) og sammenliknet vinkler, lengder og geometrier. Øyet er slitent og vått. Har landet på en titan-versjon av Open U.P. Sendte nettopp over mål og spesifikasjoner til Kina og skal få tegninger i retur om litt.
Er usikker på hvor "eventyrete" jeg vil gjøre sykkelen. Liker å holde det enkelt. Bruken vil primært være dagsturer og pendling. Er derfor usikker på hvor mye jeg vil ha behov for å feste ting til sykkelen.
Poster tegningene her når de er klare. Er veldig åpen for innspill og tanker.
Leverandøren er http://www.waltlytitanium.com og prisen på rammen vil være et sted mellom 700 - 800 USD. Kanskje ikke det billigste alternativet, men de får gode skussmål på nettet og jeg opplever dialogen jeg har med de som god og rask.
Omtrent 90% av alle custom titansykler i Skandinavia har kopiert Open. Ville valgt T47 Krankhus og CK styrelager. men det koster vel omtrent like mye som rammen .)
Omtrent 90% av alle custom titansykler i Skandinavia har kopiert Open. Ville valgt T47 Krankhus og CK styrelager. men det koster vel omtrent like mye som rammen .)
De traff nok godt med den geometrien for norske n=1 forhold.
Stig
Re: Vinterprosjekt - Grusracer i titan
[Re: ntfsb]
#258098130/10/201906:17
Jeg har bedt om plass for 700c/45mm dekk. På grunn av dette har de økt lengden på kjedestaget fra 420 til 430 og tegnet inn en plate ved kranken for å ha plass for både krankdrev og dekk. Jeg synes ikke dette er så veldig elegant. Har dere noen meninger om dette?
Re: Vinterprosjekt - Grusracer i titan
[Re: ntfsb]
#258098430/10/201906:42
Var spent på hvordan nettopp utfordringen med korte kjedestag og god dekklaring ville bli løst. Det var jo nettopp det revolusjonerende med Open U.P.: Det senkede kjedestaget. Vet ikke om det er vanskelig å få til i titan?
Poenget er ikke det estetiske med platen du nevner, men at lengden på kjedestagene påvirker responsivitet og styring. Mine (b)landeveissykler har henholdsvis rimelig korte 410 og milelange 440 mm kjedestag, og det bidrar til markant forskjellig kjørefølelse. Valgt bevisst på tanke på forskjellig bruk, rask blandeveissykling versus vinter- eller tursykling med bagasje. Både 420 og 430 mm kan åpenbart være gode mellomløsninger, men det avhenger av dine preferanser.
Jeg ville uansett sett på hvordan andre som lager lignende sykler i titan løser problemet. Er på farten, så rekker ikke linke.
Vanskelig å foreslå endringer i enkeltmål, ettersom alt henger sammen med alt. Begge mine sykler har seterørsvinkel på rundt 74 grader. Jeg trives godt med den foroverlente sittestillingen som det innbyr til. Men Vroomen har altså valgt 72,5 grader både i U.P. og Exploro, og han har sikkert gode grunner
Re: Vinterprosjekt - Grusracer i titan
[Re: ntfsb]
#258100530/10/201908:32
Det er veldig enkelt egentlig. kjedestaget er skvist mellom dekk og drev. Jo lavere du får kjedestaget , desto større er klaringen mellom dekk og drev.
Ser det ganske greit på dette bildet av en Rando Ruut. Tenk om kjedestaget skulle komme ut mellom dekk og drev ca midt på drevet. Der er det ingen plass...
Re: Vinterprosjekt - Grusracer i titan
[Re: Flo]
#258103030/10/201910:46
Interessant å se at Rondo har valgt bort senket kjedestag til fordel for dette designet på sin for øvrig meget lekre versjon av Ruut i titan. Dermed har de oppnådd kombinasjonen av 420 mm kjedestag og klaring for 40 mm i 700c eller 2,1" i 650b.
Samtidig finnes det titan-modeller med senket kjedestag. Et eksempel er J.Guillem Atalaya, som også har 420 mm kjedestag og klaring for hele 45 mm i 700c. J.Guillem: Atalaya
Andre titanmodeller jeg har kikket på, har lengre kjedestag for å oppnå samme dekklaring.
*** Beklager dersom trådstarter opplever dette som en avsporing. Jeg tenker at utgangspunktet kanskje ikke bør være å kopiere en eksisterende modell, men å velge mål som er skreddersydd i forhold til egne kroppsmål og ikke minst de kjøreegenskapene man er ute etter, så lenge man ender opp med en velbalansert sykkel. Det er jo noe av poenget med custom. Og i så måte er en plate ved kranken ingen høy pris å betale for de målene man ønsker. Kanskje kan andre som har fått bygget custom-rammer dele erfaringer.
Re: Vinterprosjekt - Grusracer i titan
[Re: ntfsb]
#258104930/10/201912:17
Min Albannach har ikke slike plater, men "klemte" rør (se bilde her ), og har da klaring på rundt 50mm på vanlig 28" felg, men kjedestaget er nok lengre igjen (uten at jeg husker i hodet hva jeg har)
// Too many roads, too little time
Re: Vinterprosjekt - Grusracer i titan
[Re: Sepeda]
#258105830/10/201913:20
Interessant å se at Rondo har valgt bort senket kjedestag til fordel for dette designet på sin for øvrig meget lekre versjon av Ruut i titan. Dermed har de oppnådd kombinasjonen av 420 mm kjedestag og klaring for 40 mm i 700c eller 2,1" i 650b.
Nå nærmer det seg (h)jul og jeg har nettopp fått en oppdatering fra Kina. Rammen er ferdig og klar for å sendes. Jeg synes dette ser veldig lovende ut, og må innrømme at det klør både i fingre og momentnøkler etter å komme i gang med skruingen. Hva synes dere?
Redigert av ntfsb; 10/12/201921:15.
Re: Vinterprosjekt - Grusracer i titan
[Re: ntfsb]
#260242621/04/202020:24
Jeg er i hvert fall veldig fornøyd. Deleliste under bildene.
Sliter litt med å justere bakgiret, det bråker litt mer enn hva manikeren i meg er fornøyd med. Har fulgt instruksjonene fra SRAM til punkt å prikke. Etter litt lett googling ser jeg at det er flere som har slitt med dette med Force eTap AXS. Noen tips?
Deler Ramme: Custom titan basert på Open UP Gaffel: Columbus Futura Cross Gruppesett: SRAM Force eTAP AXS 2x 46/33 og 10/33 Hjulsett 1: Unaas Gravel Wide, Schwalbe G-one Allround 40mm, tubeless Hjulsett 2: DTSwiss GRC 1400, Gravel King plus, 38mm, tubeless Kranklager: Chris King T47 x30 Styrelager: Chris King Inset 2 Styre: Zipp SL 70 XPLR 44 cm Stem: Zipp Service course SL 100mm Setepinne: Zipp Service course SL Sete: Fizik Antrares VS
Redigert av ntfsb; 21/04/202020:24.
Re: Vinterprosjekt - Grusracer i titan
[Re: ntfsb]
#260244922/04/202007:05
Med første blikk ser sykkelen klassisk ut, med andre blikk ser man at den er topp moderne, med tredje blikk ser man at den er custom
Synes utformingen av kjedestaget fungerer fint visuelt på komplett sykkel.
Godt valg av komponenter. Vurderer Columbus Futura Cross selv, på eventyrsykkelen.
Om jeg skal foreslå en ørliten endring, må det være å bytte fra XT til ensidige SPD blandeveispedaler PD-A520. I sølv. Disse regnes nå som Tiagra, men ikke tenk på det. De var regnet som Ultegra før, og vil se bedre ut enn den svarte PD-A600 eller nyeste Ultegra PD-ES600, der fargen lett skrapes av og balansen ikke er like god.
Og kronerøret må til pers - du har uansett godt monn for å tilpasse styreoppsettet
Og bare for å være vanskelig: Ved sykkelfotografering er standarden å ha kjedet på største krankdrev og minste tannhjul
Og for å være enda vanskeligere og på grensen til urimelig: Jeg synes du har truffet perfekt med ventil og dekklogo bak. Men litt off foran
Håper å høre om dine inntrykk av kjørefølelsen i titan versus de andre materialene
Re: Vinterprosjekt - Grusracer i titan
[Re: ntfsb]
#260245322/04/202007:16
Sikker på at det ikke er frontgiret som bråker litt? Det er i hvert fall ganske lett å justere. Skru på microskruene på giret - den øverste med kjedet på storeklinga, den nederste med kjedet på minsteklinga. Disse justerer ytterpunktene og dermed også avstanden mellom klingene. Ingen av testsyklene vi fikk med Force AXS til denne testen: https://www.landevei.no/sykler/sykkeltester/test-av-syv-racer-sykler-med-elektroniske-gir hadde godt justert fremgir.
Når det gjelder bakgiret er det viktig med riktig B-tension, som det alltid er med SRAM. Men det kan også være at det må slites til litt. Sørg også for god smøring.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vinterprosjekt - Grusracer i titan
[Re: ntfsb]
#260254922/04/202012:05
Blir syk av å se titansykler... Gratulerer! Håper også du kan si noe om egenskapene i titanramma i forhold til alu, stål og karbon når du har brukt den noen uker.
Re: Vinterprosjekt - Grusracer i titan
[Re: Sepeda]
#260309824/04/202012:36
Godt valg av komponenter. Vurderer Columbus Futura Cross selv, på eventyrsykkelen.
Jeg er godt fornøyd med den, selv om jeg gjerne skulle hatt intern kabelføring og svarte dekaler. Den finnes også i en + variant med mer festemuligheter om du skal på skikkelig eventyr: http://columbustubi.com/en/portfolio/futura-cross-en-2/
Quote
Om jeg skal foreslå en ørliten endring, må det være å bytte fra XT til ensidige SPD blandeveispedaler
Jeg hadde XT-pedalene liggende og har ikke tenkt så mye på at jeg bør ha egne "gravel" pedaler. Godt innspill. XT hører hjemme blant folk med drikkesekk, bar-ends og singlet...
Quote
Og kronerøret må til pers - du har uansett godt monn for å tilpasse styreoppsettet
Helt klart. Jeg ville bare sykle litt på den først. Det skal kappes 2,6 cm i følge kalkulatoren. Finner frem baufilen etter et par fredagspils litt senere i kveld.
Quote
Og bare for å være vanskelig: Ved sykkelfotografering er standarden å ha kjedet på største krankdrev og minste tannhjul Og for å være enda vanskeligere og på grensen til urimelig: Jeg synes du har truffet perfekt med ventil og dekklogo bak. Men litt off foran
Yes, sir!
Quote
Håper å høre om dine inntrykk av kjørefølelsen i titan versus de andre materialene
Hadde en runde til Kikut i Nordmarka i går, så langt er følelsen av titan overlegen aluminium. Virket avrundet i kantene, presis og stabil. Og på asfalten fra Sørkedalen og til Røa føltes den kvikk og responsiv. Ikke like kvikk som min Aeroad CF SLX med 28 mm dekk på 62 profil, men neimen ikke langt unna. Om det skyldes titaniumens molekulære egenskaper, de slangeløse dekkene, geometrien eller den euforiske gleden av ny sykkel vites ikke. Muligens en kombinasjon. Har uansett fått meg en ny favoritt, skal bli gøy å få testet den litt mer, også med smalere dekk.
Force eTAP AXS overrasket virkelig positivt. Sammenliknet med Ultegra Di2, som jeg har syklet på de siste årene, er dette en kraftig forbedret brukeropplevelse. Alt er mer intuitivt. Shimano har en jobb å gjøre her. Vet dette er religiøst ala iPhone/Android, men SRAM fremstår som en generasjon nyere.
Sikker på at det ikke er frontgiret som bråker litt?
Jeg fant ut av det. Frontgir, bakgir og B-tension var som det skulle. Årsaken er egentlig veldig flau, i iveren etter å komme meg ut på tur hadde jeg tredd kjedet i feil spor mellom pulley-hjulene i bakskifteren. Nå er alt smooth som smør