De siste par årene har det vært noen som har lagt ut stokker og greiner i stien "Huck it enduro" i Kjekstadmarka (Kart: https://mtbmap.no/#15/59.7660/10.4060 ). Det er noen som har lagt veldig mye innsats i dette, og det kan ofte være store stokker. De er lagt ut spesielt på steder der de kan være vanskelige å oppdage når man kommer nedover, ofte rett på nedsiden av dropp osv, og det virker som de som legger de ut har et ønske om å skade syklister.
I år begynte vi å sykle en alternativ sti ned fra fjellet, den som heter "Balls deep" på kartet ovenfor. Dette var en sti som var nesten gjengrodd flere steder, og da altså veldig lite brukt. Det tok ikke mange ukene før denne stien også ble blokkert av stokker, og nå skjer det opptil flere ganger i uka. Dette er en veldig oversiktlig sti, der det er veldig lite sannsynlig at det kan oppstå farlige situasjoner mellom syklister og andre. Den går først på svaberg, og så på smal, svingete barnålssti gjennom åpen furuskog.
Jeg har begynt å sykle stien oppover først for å sjekke om det er noe som må ryddes, og i dag lå det 50-100 stokker og greiner i stien, jevnt fordelt hele veien. De styggeste stokkene var lagt rett nedenfor dropp der det kan være vanskelig å stoppe når man oppdager dem.
Halvveis opp stien møtte jeg 3 personer, en mann med langt, grått hår, en dame med mørkt hår, og en gutt på sikkert 10-12 år. Jeg la merke til at dama gikk og dro på en stor grein, men slapp den utenfor stien når hun så meg. Jeg visste jo ikke da om hun hadde fjernet den fra stien eller hadde tenkt å sperre den.
Jeg syklet helt opp, og da jeg kom ned igjen til der jeg hadde møtt dem lå det igjen masse stokker i stien. Det at dette er en sti som nesten ikke blir brukt (dette er faktisk første gang jeg har møtt noen til fots der), og at hindringene startet der jeg møtte dem gjør at jeg er 99.9% sikker på at det var dem.
Hva slags psykopater er det som holder på sånn? Og i tillegg tar med seg det som sikkert var sønnen deres på å prøve å skade syklister? Håper jeg møter på dem igjen så jeg kan konfrontere dem med dette!
noen har lagt ett betydelig arbeide i å kvist/stokklegge enkelte stier fra ridesenteret på Lierskogen slik at det ikke er mulig å komme inn i Kjekstadmarka med hest. årsaken til det var at stiene i området ble fullstendig ødelagt og med fullstendig mener jeg fullstendig ødelagt
Jeg rydda vekk noe i inngangen til balls deep for noen timer siden også.
Når det gjelder Huck-it så var det problematisk at den var merket med blått. Den ekte blå stien gjør en 150 graders sving og akkurat der går det en falsk sti merket med blått. Hvor mange har tatt feil der? Blåmerking er en del av ett stort system med kart , merking og ruteforslag. Om du lager falsk blåmerking i fjellet er det direkte farlig. I Kjekstadmarka er det nok i ikke fare for liv , men du kan nok regne med at falsk-merkere ikke er populære.
Veldig bra at folk tar tak og rydder opp etter "troll" som ødelegger for syklister og fotfolk.
Når man fersker folk i å "trolle" så er det innafor å henvende seg til dem på en høflig måte og spørre om hvorfor de saboterer ferdsel på stiene. Påpek gjerne at de i ytterste konsekvens kan være direkte ansvarlige for at barn og voksne skader seg.
Ja, jeg var jo ikke sikker på at jeg fersket dem før jeg var på vei ned igjen, men hvis jeg møter dem igjen skal de få høre det. Ganske gjenkjennelig han fyren hvertfall. Gutten gikk med IL ROS-genser, nesten enda verre at idrettsfolk kan finne på sånt.
Står det noe i friluftsloven eller markaloven eller noe om rasering av stier? Hadde vært fint å kunne argumentere med noe annet enn at de ødelegger for turgåere og syklister, hvis jeg møter på dem igjen.
Står det noe i friluftsloven eller markaloven eller noe om rasering av stier? Hadde vært fint å kunne argumentere med noe annet enn at de ødelegger for turgåere og syklister, hvis jeg møter på dem igjen.
Det er ulovlig å sette andre i fare med viten og vilje.
Det er ulovlig å sette andre i fare med viten og vilje.
Selv om jeg ikke har lovteksten i hodet akkurat nå, her jeg våknet på morrakvisten, er det heller ikke lov å forringe utmark og andres opplevelse av denne ved at stokker legges godt synlig over sti men til hinder for ferdsel. Dette finnes allerede i friluftsloven, mens de som lager potensielt skadelige syklistfeller rykker rett opp til straffelovgivningen.
Ja, det er vel denne som gjelder fra Friluftsloven:
"§ 11.(Ferdselskultur og eierens bortvisingsrett.) Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.
Grunnens eier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe."
Anbefaler at trådstarter slår seg sammen med andre terrengsyklister, fx Asker NOTS, Asker CK, ROS og bytter på å ha en ryddedag. Bruk gjerne Facebook siden "Kjekstadmarkas venner" og legg ut bilder med en beskrivende tekst i en hyggelig og grei tone. Ta evn kontakt med Budstikka.
Stikkordet her er vel at barn og unge bruker området og kan skade seg.
Takk for tips! Har meldt meg inn i gruppa "Kjekstamarkas venner", så får skrive et innlegg der.
Ang. ryddesag har det ikke vært behov for det, siden stokkene kan flyttes hele.
Hei, dette er allerde blitt diskuttert på Kjekstadmarkas venner sin facebook-gruppe. Slik jeg oppfatter det, så deles denne frustrasjonen også av andre bruker av marka enn kun syklistene.
Det var og en journalist fra Budstikka inne på tråden og han vurderte å skrive en artikkel om saken. Jeg husker ikke om det ble noe av.
Aha, det innlegget har jeg ikke sett. Jeg skrev et i dag, og det er én der som ikke deler mine synspunkter. Han ønsker ikke å ha syklister på stier, og mener at vi bare skal sykle rundt hindringene, og at dette må vi bare forvente. Hadde blitt fint i skogen etterhvert da ...
Aha, det innlegget har jeg ikke sett. Jeg skrev et i dag, og det er én der som ikke deler mine synspunkter. Han ønsker ikke å ha syklister på stier, og mener at vi bare skal sykle rundt hindringene, og at dette må vi bare forvente. Hadde blitt fint i skogen etterhvert da ...
Han kan da ønske så mye han vil, men loven sier at vi har lov: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16/KAPITTEL_1#§2
Han står derimot fritt frem til å engasjere seg i politikken for å få fremmet enten en lovendring eller lokalt forbud i samråd med både grunneier og kommune.
En liten oppdatering; Etter at jeg postet på Kjekstadmarkas venner i fjor har jeg ikke sett en eneste hindring på noen stier i Kjekstadmarka. Kan jo være tilfeldig selvfølgelig, men Huck it enduro og Balls deep har hvertfall fått være urørt.
Noen andre som har sett hindringer i Kjekstadmarka i år?
Ingen problemer med troll fra Lierskog siden på strekningen Gjellbekk/Skapertjern/Stuvstjern eller over mot Dikemark via Heggsjø/Sagelva/Torsbråtan/Haukeliåsen