Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance

Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance #2575280 18/09/2019 10:16
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har nylig byttet sykkel og gått fra en 2015 modell Pike RCT3 til en ny FOX 34 Float Performance.

Den gamle Piken var jeg strålende fornøyd med. Den gjorde det den skulle, tok småslagene, holdt seg godt oppe i vandringen og var akkurat perfekt progressiv til å ta de større slagene i tillegg. Husker ikke nøyaktig hvilke innstillinger jeg brukte da jeg aldri trengte å røre men mener jeg kjørte ca. 75psi, 4 tokens og 3-4 klikk LSC. Rebound etter boka.

Er veldig fornøyd med den nye sykkelen (Tallboy 4) men klarer ikke helt å bli venn med gaffelen. Har tatt utgangspunkt i 75psi som på Pike'n og brukt anbefalt rebound men etter en tur i Trysil brukte jeg bare litt over halvparten av vandringen. Også synes jeg den var veldig dårlig til å ta småslag. Har redusert med 5 og 5 psi og er nå på ca 60 psi. Rebound er også justert noe frem og tilbake men nå opplever jeg at den blåser gjennom den første delen av vandringen, sag er nok godt over 30% men jeg bruker fortsatt ikke hele vandringen. Siste tur var det ca 1,5cm som ikke ble brukt i forholdsvis teknisk terreng.

Gaffelen ble levert med 3 eller 4 tokens. Maks skal være 6. Hva mer kan jeg gjøre når det ikke er noen LSC innstillinger på gaffelen? Synes den dykker litt for mye så har planer om å pumpe opp igjen til 65-70. Men da er jeg redd for at den ikke tar småslagene godt nok igjen. Og da må jeg vel kanskje fjerne noen tokens for å kunne utnytte hele vandringen bedre? Jeg vil ha en gaffel som oppførte seg som min gamle Pike. Dvs pløsj, passe progressiv og med gode LSC innstillinger.

Ser at de litt dyrere modellene av samme sykkel leveres med Pike Select+ og Pike Ultimate. Var jo veldig fornøyd med min gamle Pike så en av disse er kanskje en bedre gaffel for mitt bruk? Men hva er forskjellen på disse 2 utover pris og HSC innstilling på ultimate? Er det andre gafler jeg kan kikke på om jeg ikke blir fornøyd med den jeg har i dag? Andre Fox alternativer? DVO? Lyric?

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2575282 18/09/2019 10:22
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Ta ut alle tokens hvis du ikke bruker hele vandringen.
Sett så til rundt 20% sag.
LSC justeres nok på en eller annen måte, er det en soft/medium/hard innstilling så går det mye på lsc.

Rebound må justeres litt. Om du kjører hardt gjennom mye stein og røtter så kan det være lurt å ha den litt rask. Om du kjører mer Trysil-sti og sånt som ikke rister så hardt så holder det med litt saktere...

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2575491 19/09/2019 10:08
E
e-h Offline
Entusiast
Entusiast
E
Hvis du har soft, medium, hard på 34-gaffelen så har jeg lest det er fullt mulig å stille den mellom hakkene også. Blir kanskje vanskelig å reprodusere posisjon fra gang til gang.

Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2575557 19/09/2019 12:55
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har 3 innstillinger ja, om det er soft, medium, hard eller open, ett eller annet og closed er jeg dog litt usikker på. Det står både evol og fit4 på gaffelbeina om det er til hjelp.

Men jeg fjernet 2 av 3 tokens i går, pumpet opp til 70psi og skrudde 2 hakk ned (saktere) på rebound. Er ikke helt i mål enda kjenner jeg men gaffelen ble umiddelbart mye mye bedre. Mangler fortsatt litt på LSC blant annet. Mulig jeg skal gjøre som vids sier og fjerne siste token også da jeg fortsatt ikke har klart å bruke all vandringen men tenker at det kanskje er greit å ha denne siste cm'eren å gå på for de litt større slagene. Disse har jeg ikke opplevd enda.

Over til noe helt annet. Hva i all verden er det som har skjedd med dette forumet de siste årene? Jeg var ganske aktiv her inne frem til for ca 3-4 år siden og dersom jeg hadde skrevet dette innlegget den gang kan du banne på at jeg hadde hatt 2 sider med synsing om alt av demperinnstillinger, værforhold, dekkvalg, sporvalg, kjørestil og faens oldemor. Og ikke minst, synsing om hvor bedriten min Fox er og hvor mye bedre alt annet er. Har alle gått i dvale eller har folk blitt lei av å synse?

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2575559 19/09/2019 13:00
bjrgu Offline
Veteran
Veteran
Har en Fuel EX som jeg nylig byttet fra F34 Performance til Pike Select med 44mm offset. Byttet ble gjort av samme erfaring som du nevner. På Fox'en ende jeg opp med 1 tokens og 80 PSI på mine 90kg+ da brukte jeg hele vandringen, men dykket for mye. I tillegg syntes jeg chassiet til Fox'en var litt "myk". Pike'en er nye stivere og dykker mye mindre, holder seg høyere i vandringen og gir generelt en helt annen kontroll i terrenget. Piken er også merkbart bedre på småslag. Føler jeg har fått ny sykkel ICON_SMILE

Redigert av bjrgu; 19/09/2019 13:02.

Rune G
Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2575572 19/09/2019 13:39
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det var det jeg fryktet bjrgu. Vet du mye om forskjellene på Select, Select+ og Ultimate? Hvorfor landet du på Select?

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2575575 19/09/2019 13:49
bjrgu Offline
Veteran
Veteran
Select+ leveres kun som original på sykler og selges ikke i butikk. Valgte Select litt pga pris og litt på funksjon. Trenger ikke alt som ultimate har til mitt bruk.

Rune G
Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2575611 19/09/2019 20:34
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: erijon

Over til noe helt annet. Hva i all verden er det som har skjedd med dette forumet de siste årene? Jeg var ganske aktiv her inne frem til for ca 3-4 år siden og dersom jeg hadde skrevet dette innlegget den gang kan du banne på at jeg hadde hatt 2 sider med synsing om alt av demperinnstillinger, værforhold, dekkvalg, sporvalg, kjørestil og faens oldemor. Og ikke minst, synsing om hvor bedriten min Fox er og hvor mye bedre alt annet er. Har alle gått i dvale eller har folk blitt lei av å synse?

Godt poeng, folk har blitt spredt ut over div facebook-grupper. Mange på "sykkelprat", men det er alt for ufokusert for meg som hovedsaklig driver med terrengsykling.

Men nå skal vi se da, litt nostalgi kan vi jo få til! Jo, masse LSC gir ufølsom gaffel og bremsedykking kan du minimere ved å ikke ha masse vekt på hendene når du bremser. Vekten skal være gjennom beina og mest mulig i midten av sykkelen, når du bremser betyr det at du må skyve sykkelen foran deg slik at beina fortsatt kan ta vekten og dytte den ned i BB.

Anekdotisk bevis har jeg også, personlig har jeg aldri opplevd bremsdykking som noe problem. Jeg kjører riktignok fox 36, og den gangen jeg hadde en 2013 fox 34 så merket jeg for så vidt mer til dykkingen, men den årgangen var spesielt dårlig. Har en Pike liggende noe sted også, kan ikke huske at den var værre eller bedre..

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2575617 19/09/2019 22:04
E
e-h Offline
Entusiast
Entusiast
E
Gaffelen bør vel ha potensiale ved bruk den er egnet/laget for? Det avhenger litt av både stil og stier. Tror ikke Pike er bedre på «alt» med mindre man kjører veldig hardt. Fikk ikke helt min til i alpene etter Debonair oppgraderingen, men syklet lite i forkant så var sikkert mer rytteren enn utstyret det skorter på.

Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2575620 20/09/2019 06:08
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fox 34 er litt myk i chassiset som du sier, jeg opplever det som et større problem enn at den dykker.

(Noen som har en Fox 36 til salgs?)

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2575621 20/09/2019 06:16
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Hvaslags fox 34 er det snakk om, er det FIT 4 med EVOL luftstempel?

Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2575625 20/09/2019 06:36
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Kommer litt an på hvordan du er bygd, men jeg tror du er på rett spor når du går for en mer lineær fjærrate med færre tokens. Jeg har Pike, men settes gaffelen opp med flere enn ett token, føler jeg blir liggende å klure i midten av vandringen. Høyere trykk gjør at jeg kanskje mister litt av sensitiviteten i starten, men blir veldig forutsigbar og har god support. Veier 79kg.

Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2575629 20/09/2019 06:52
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hei. Hvis man spør dempereksperter hva de ville hatt av dårlig fjær og god demper eller dårlig demper og god fjær, vil de svare at de heller vil ha en god fjær med dårlig demper enn en god fjær. Det er fordi en god fjær gir god støtte og definerer mye av følelsen av gaffelen.

Float-fjæren er tydeligvis ikke helt der oppe med DebonAir, og da hjelper det ikke hvor god demperen er. Performance-demperen er vel en GRIP-demper, og de har fått mye god kritikk.

Da står det igjen med fjæren, da. en float 34 kan jo bygges om med Vorsprung Luftkappe. Da får du mer følsomhet, samt at den vil holde seg mer oppe i vandringen. En annen mulighet er å montere en Chickadee Hill AWK eller Diaz suspension RUNT. Disse er dobbeltkammerløsninger for å få bedre følsomhet uten å gå i bånn med en gang.

Ellers har jeg også litt samme filosofi som JonAre om å heller ha mer trykk enn flere pucker i luftfjæra. Dette går utover følsomhet, som sagt, så hvis du ikke har en i utgangspunktet god luftfjær, så vil dette gjøre at du får en litt hardere følelse på smått.

Redigert av baronKanon; 20/09/2019 06:55.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: eSkåra] #2575706 20/09/2019 14:33
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: eSkåra
Hvaslags fox 34 er det snakk om, er det FIT 4 med EVOL luftstempel?

Ja

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: baronKanon] #2575709 20/09/2019 14:45
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: baronKanon
Hei. Hvis man spør dempereksperter hva de ville hatt av dårlig fjær og god demper eller dårlig demper og god fjær, vil de svare at de heller vil ha en god fjær med dårlig demper enn en god fjær. Det er fordi en god fjær gir god støtte og definerer mye av følelsen av gaffelen.

Float-fjæren er tydeligvis ikke helt der oppe med DebonAir, og da hjelper det ikke hvor god demperen er. Performance-demperen er vel en GRIP-demper, og de har fått mye god kritikk.

Da står det igjen med fjæren, da. en float 34 kan jo bygges om med Vorsprung Luftkappe. Da får du mer følsomhet, samt at den vil holde seg mer oppe i vandringen. En annen mulighet er å montere en Chickadee Hill AWK eller Diaz suspension RUNT. Disse er dobbeltkammerløsninger for å få bedre følsomhet uten å gå i bånn med en gang.

Ellers har jeg også litt samme filosofi som JonAre om å heller ha mer trykk enn flere pucker i luftfjæra. Dette går utover følsomhet, som sagt, så hvis du ikke har en i utgangspunktet god luftfjær, så vil dette gjøre at du får en litt hardere følelse på smått.

Så det du sier er at jeg har en god demper men dårlig fjær men at fjæren kan bygges om?

Flex merker jeg ingenting til, kjører nok ikke hardt nok til at det oppleves som et problem. Og det er nok her «problemet» mitt ligger. Er ingen endurorytter og selv om jeg synes det er moro å gi gass nedover så er min definisjon av å gi gass nærmest søndagsturfart for de som virkelig gir gass. Derfor er jeg ikke så opptatt av å ha en følsom gaffel men mer en gaffel som demper godt uten å dykke i forholdsvis sakte fart men som også utnytter hele vandringen.

Om det er fjæren som er dårlig så er en ombygging en mulighet, jeg regner med at en ombygging er betraktelig billigere enn en helt ny gaffel. Må gaffelen da sendes en plass eller kan dette gjøres i furtebua? Gjorde alt av service på min gamle Pike og det var aldri noe stress. Men jeg skal også fortsette å prøve meg frem med tokens og luft. Som sagt er gaffelen langt bedre nå med bare 1 token. Kommer til å prøve uten den siste også bare for å ha gjort det.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2575882 23/09/2019 07:59
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Siste oppdatering.

Pumpet opp til 75psi på fredag og beholdt den siste pucken (jeg veier ca 75kg race ready). Sag vet jeg ikke da jeg forholder meg til følelsen av gaffelen og brukt vandring men mulig jeg er ett eller annet sted mellom 15-20%. I hvert fall ikke noe særlig mer. På lørdag var jeg med på et lite lokalt enduroritt og fikk testet både sykkelen og gaffelen skikkelig.

Gaffelen er nå brukbar. Den holder seg greit oppe i vandringen, uten å dykke men jeg mistet litt følsomhet i starten av vandringen. Dette kan jeg leve med. Jeg har fortsatt ikke klart å bruke hele vandringen så siste token ryker nok til uka.

Har sjekket litt mer omkring Vorsprung og på sidene deres står det at med 130mm vandring må jeg bytte til 2018 Evol air shaft for at Vorsprung skal passe. Hvor får man tak i en slik? Er det like enkelt å skifte ut denne som det er å installere Vorsprung (som ifølge nettsidene skal være enkelt å installere hjemme)?

Redigert av erijon; 23/09/2019 08:01.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2575886 23/09/2019 08:06
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som du skriver litt lenger opp kan den siste cm være fin å ha til den dagen skiten treffer vifta og du trenger litt ekstra å gå på.

Har du testa å sette i 2 spacere og kjøre med litt mer sag?

Kan skrive under på at Grip og Grip2 demperne er vesentlig mye bedre på sensitivitet i starten av vandringa enn FIT4.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2575888 23/09/2019 08:12
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En annen ting.
Når gaflene monteres sammen på fabrikken så dypper de etter hva jeg har forstått luftenheten i ei bøtte med fett før den settes i demperen, noe som faktisk kan gi for mye fett på skaftet og redusere volumet i negativkammeret såpass at det faktisk gir mindre sensitivitet.

Jeg åpna min Fox 36 Grip2 etter å ha testa den 2-3 turer uten den helt store lykkefølelsen. Fjerna en solid fettkladd og satte den sammen igjen med riktige oljemengder bare for å ha gjort det, det var god forskjell og straks en mye bedre gaffel.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: Ripen] #2575904 23/09/2019 10:03
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Ripen

Har du testa å sette i 2 spacere og kjøre med litt mer sag?

Ja. Da jeg fikk gaffelen var det forhåndsinstallert 3 spacere. Her prøvde jeg meg frem med forskjellig lufttrykk men opplevde at jeg blåste gjennom starten og midten av vandringen veldig fort og framhjulet "stuket" mot hindringer med mye sag. Med mindre sag så ble den lite følsom, bedre i mellomregisteret men ikke i nærheten av å bruke all vandringen.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: Ripen] #2575905 23/09/2019 10:04
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Ripen
En annen ting.
Når gaflene monteres sammen på fabrikken så dypper de etter hva jeg har forstått luftenheten i ei bøtte med fett før den settes i demperen, noe som faktisk kan gi for mye fett på skaftet og redusere volumet i negativkammeret såpass at det faktisk gir mindre sensitivitet.

Jeg åpna min Fox 36 Grip2 etter å ha testa den 2-3 turer uten den helt store lykkefølelsen. Fjerna en solid fettkladd og satte den sammen igjen med riktige oljemengder bare for å ha gjort det, det var god forskjell og straks en mye bedre gaffel.

Dette har jeg faktisk hørt flere si. Skal se om jeg får kjøpt inn det jeg trenger for å ta en service og sjekke om dette stemmer for min gaffel også.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2575912 23/09/2019 10:54
E
e-h Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg har fortsatt ikke klart å bruke hele vandringen så siste token ryker nok til uka.

Jeg har i forbindelse med montering av Shockwiz funnet at min 130mm 34 2019 har ca 1cm ubrukt av innerbein når all luft er tatt ut. Den viser totalt ca 125mm brukt fra sag av kun sykkelvekt til maks vandring.

Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2575946 23/09/2019 13:27
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Siste oppdatering.

Pumpet opp til 75psi på fredag og beholdt den siste pucken (jeg veier ca 75kg race ready). Sag vet jeg ikke da jeg forholder meg til følelsen av gaffelen og brukt vandring men mulig jeg er ett eller annet sted mellom 15-20%. I hvert fall ikke noe særlig mer. På lørdag var jeg med på et lite lokalt enduroritt og fikk testet både sykkelen og gaffelen skikkelig.

Gaffelen er nå brukbar. Den holder seg greit oppe i vandringen, uten å dykke men jeg mistet litt følsomhet i starten av vandringen. Dette kan jeg leve med. Jeg har fortsatt ikke klart å bruke hele vandringen så siste token ryker nok til uka.

Har sjekket litt mer omkring Vorsprung og på sidene deres står det at med 130mm vandring må jeg bytte til 2018 Evol air shaft for at Vorsprung skal passe. Hvor får man tak i en slik? Er det like enkelt å skifte ut denne som det er å installere Vorsprung (som ifølge nettsidene skal være enkelt å installere hjemme)?

Du kan få kjøpe en EVOL air shaft 130mm av meg. f.eks. ny/ubrukt fortsatt i embalasje!

Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2575994 23/09/2019 18:25
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
@e-h - Shock wiz skulle jeg gjerne lånt en dag. Men kjenner ingen i nærheten som har dessverre.

@eSkåra - Fikk svar fra Vorsprung nå om at jeg ikke trenger 2018 Evol shaft da jeg har gaffel som er nyere enn 2018. Kun modeller eldre enn 2018 modell som må bytte shaft.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2575996 23/09/2019 18:29
E
e-h Offline
Entusiast
Entusiast
E
Ikke sikkert ShockWiz hjelper så mye så ikke tenk for mye på den. Det virker til at du vet hva du ønsker og det er mye viktigere.
På Pike 160 var den godt fornøyd med oppsettet både med null, én og to tokens hos meg. Hvilket for meg viser at det er flere veier i mål og ikke én fasit.

Edit: på Pike ble det sagt at Vorsprung tilsvarte halvannen token der. Så du må finne ut hva du liker først.

Redigert av e-h; 23/09/2019 18:33.
Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2576060 24/09/2019 07:46
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Med Pike brukte jeg 3 tokens på en 140mm gaffel så da er det kanskje ikke helt galt å prøve Vorsprung.

Viser seg at sykkelklubben har kjøpt inn en shockwiz og låner ut til medlemmer så da får jeg testa ikveld. Spent på hva den viser. Da tester jeg likegreit bak også selv om jeg er fornøyd med hvordan bakenden oppfører seg. Det ser ut som jeg bruker all vandringen på hver tur men jeg har aldri kjent at jeg har bunnet. En utfordring med Tallboy4 er å sette skikkelig sag. Man ser rett og slett ikke demperen gjennom tunnelen den sitter i.

Redigert av erijon; 24/09/2019 07:48.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2576117 24/09/2019 12:07
E
e-h Offline
Entusiast
Entusiast
E
Det er nok en del lettere å sette sag. Det vises jo i prosent i appen. Samtidig så blir man overrasket over hvor feil en demperpumpe kan vise.

Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: e-h] #2576140 24/09/2019 14:55
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: e-h
Det er nok en del lettere å sette sag. Det vises jo i prosent i appen. Samtidig så blir man overrasket over hvor feil en demperpumpe kan vise.

Min rockshoxpumpe viser 90 når shockwiz viser 70

Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: eSkåra] #2576190 24/09/2019 20:00
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Jeg kjøpte ShockWiz i fjor, og har brukt den i relativt lange perioder når jeg har endret på demperoppsett foran og bak. Jeg er erfaren stisyklist, men har ikke nerdet særlig på demperoppsett tidligere år. ShockWiz og jeg er ikke alltid 100% enige, men den er nyttig på flere måter:

o Enkleste form: grunndata om trykk og sag blir veldig enkelt å lese av på en reproduserbar måte. Jeg har en Lezyne digital demperpumpe, som er ganske nøyaktig, men løpende måling og lagrede profiler er nyttig.
o Anbefalingene er ganske gode, men ikke ta alt for god fisk (og se tips under). Endre gjerne "tuning style", om du finner at den vil ha for mye eller for lite demping ("treghet") for din smak. Jeg fortrekker Playful.
o Jeg blir mye mer oppmerksom på hvordan de forskjellige elementene (fjærrate, progressivitet, kompresjonsdemping, returdemping) oppleves når jeg bruker den.
o Nøyaktige målinger og profiler gjør det enklere å eksperimentere, siden du får grunninnstillinger du kan gå tilbake til om det slår feil.
o Nerdy: Du får tall på hvor lenge du har vært i lufta på en gitt sesjon. Artig i f. eks Gullia.

Tips for best mulig bruk:
o Ta helst utgangspunkt i et greit grovoppsett. Da slipper du mye tid brukt for å få det helt grunnleggende på plass. https://www.youtube.com/watch?v=xhnKTZu2AKs er bra.
o ShockWiz ser bare trykk, trykkforandringer og dermed indirekte bevegelsen til demperen. Den aner ikke noe om hvor og hvordan du sykler. Derfor vil en snill, flat løype bare forvirre den. Derfor bør du sykle en sti som er hard (på dempingen). Det trenger ikke være en bestemt testløype du gjentar, men det bør være action.
o Resultatene lider når du blir sliten, og teknikken går i dass. Kan være nyttig å ta en kikk underveis.
o Se instruksjonsvideoene på YouTube, om hvordan den er tenkt brukt. Derunder kalibrering, og rekkefølgen du bør tune ting i, og resett av resultater hver gang du endrer på noe.
o Bruk nok tid. Én tur gir deg kanskje litt info, men tror det har begrenset verdi.

Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2576238 25/09/2019 07:38
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for gode tips. Har en løype som inneholder alt, ikke langt hjemmefra. Røtter, steiner, klatring, flyt, hopp og drops. Tror nok det blir en del turer i den løypa for å teste skikkelig.

Bør jeg tune foran eller bak først forresten? Er jo foran jeg synes jeg sliter mest men kommer til å ta begge når jeg først har lånt meg dingsen.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Ikke venn med gaffel - Fox Float 34 Performance [Re: erijon] #2576276 25/09/2019 11:40
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Så lenge bakenden er passe riktig, så ville jeg startet på gaffelen.

Moderator  support