Skadestatistikk i grener innen sykkel?
|
Skadestatistikk i grener innen sykkel?
13/08/2019 12:57
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Finnes det noen brukbare statistikker på skader fra forskjellige typer sykling? Tenker da på sykling som konkurranse/trening, eller som fritidsaktivitet type Bike Parks. Etter at en kompis var uheldig på Hafjell sist helg har jeg vært borti noen diskusjoner om i hvilke typer sykling som er "tryggest".
Egenerfaring og overblikk på Insta/sykkelfora tilsier at (grov/baggy) stisykling og enduro er lite plaget. Opplever oftere å høre om ulykker under landeveistrening/ritt, klassisk MTB/Maraton, og også fra Downhill eller bike parks.
Min hypotese er da at stisykling og enduro ikke har veldig høy fart, man er oftest konsentrert og fokusert, ikke ekstrem konkurransefokus, solo-sykling fremfor grupper, syklene er gode, og man bærer ofte noe sikkerhetsutstyr som tar av for de minst dramatiske tryningene.
Just curious.
Redigert av knutspeed; 13/08/2019 12:58.
|
|
|
Re: Skadestatistikk i grener innen sykkel?
[Re: knutspeed]
13/08/2019 13:06
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Var nylig publisert en større studie om skader i enduro. Tror kanskje det var færre skader der enn i rundbane faktisk.
Sakte går det ikke i EWS i hvert fall. Dog, man må jo prøve å holde seg på sykkelen om man skal sette en god tid...
Størsteparten av skadene er skulderskader. Det kan man jo tenke på når man velger beskyttelse? Ikke dermed sagt at man skal kutte ut ryggbeskytter, livskvaliteten synker vel enda mer ved ryggskader... Statistikken kan jo være preget av at mange ikke har skulderbeskyttelse også. Vel, skal ikke filosofere så lenge, får lete etter rapporten...
Redigert av vids; 13/08/2019 13:09.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
13/08/2019 13:07
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
https://bikerumor.com/2019/06/20/ews-rel...oncussion-risk/Likely the largest medical study ever to specifically address mountain biking, EWS utilized their enduro race format to take a focused look at the real injuries & risks that face all mountain bikers across all disciplines. One part of their study looked exclusively at how & why athletes were injured during EWS race events, while the other was a broad survey of the injuries that have impacted mountain bikers from all backgrounds and all skill levels, in & out of competition. Hele pdf-filen med studien her. Faktisk ikke så tunglest heller: https://admin.enduroworldseries.com/uploads/documents/EWS%20Medical%20Study%20v6.pdf
Redigert av vids; 13/08/2019 13:19.
|
|
|
13/08/2019 13:08
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man beskytter jo det som er vanskelig å reparere: hode og rygg først.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: vids]
13/08/2019 13:25
|
gargan
Entusiast
|
Entusiast
Størsteparten av skadene er skulderskader. Det kan man jo tenke på når man velger beskyttelse? Ikke dermed sagt at man skal kutte ut ryggbeskytter, livskvaliteten synker vel enda mer ved ryggskader... Statistikken kan jo være preget av at mange ikke har skulderbeskyttelse også. Vel, skal ikke filosofere så lenge, får lete etter rapporten...
En av anbefalingene i rapporten er "The mountain bike industry should consider future development of shoulder protection products". Jeg har aldri prøvd skulderbeskyttelse selv. Er det slik at det ikke eksisterer effektiv skulderbeskyttelse som er enkel i bruk? Jeg har kraftig slitasjegikt i den ene skulderen og frykter å lande på den i en eventuell velt. Har falt i langrennsløypa under relativt myke forhold, og selv det gjorde innih.... vondt.
|
|
|
13/08/2019 13:27
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Takk @vids. Jeg tenkte mest på amatørnivå, egentlig, men dette var jo interessant. Enduro fordrer jo som nevnt over at man holder igjen en smule siden det er flere etapper, mens utfor er all-in i ett run. Samtidig er man ganske klar over mulighetene for skade, noe jeg lurer på om ikke er like langt fremme i panna på landevei og rundbane/maraton.
Farta er jo der i enduro også, men i kortere perioder. De gale menneskene som sykler landevei ligger jo i klynger i 70 med en latterlig hjelm, elendige bremser og dekk, og kun et par micro lycra som beskyttelse ellers. Så er det mange som viderefører landeveissikkerheten til MTB...
|
|
|
13/08/2019 13:57
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det må da være enorme mørketall på alle i ritt som karrer seg hjem på et vis med div skader på kropp og utstyr... Hva er en skade ?
Da jeg ble liggende to døgn på Ahus med brudd i bekkenbenet osv etter først å ha blitt kjørt hjem av en kompis i TSR var det så vidt jeg vet ingen som noterte hva slags sykkel aktivitet jeg hadde bedrevet... I omtrent alle landeveisritt jeg har deltatt i de siste årene har det ligget noen igjen i grøfta med ymse greier...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: Garpen]
13/08/2019 15:18
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Man beskytter jo det som er vanskelig å reparere: hode og rygg først. Hjelm og ryggplate. Og susp, ikke glem suspen.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
13/08/2019 15:24
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det må da være enorme mørketall på alle i ritt som karrer seg hjem på et vis med div skader på kropp og utstyr... Hva er en skade ?
Da jeg ble liggende to døgn på Ahus med brudd i bekkenbenet osv etter først å ha blitt kjørt hjem av en kompis i TSR var det så vidt jeg vet ingen som noterte hva slags sykkel aktivitet jeg hadde bedrevet... I omtrent alle landeveisritt jeg har deltatt i de siste årene har det ligget noen igjen i grøfta med ymse greier... Da jeg etter UB 2016 gikk inn til første hjelpen for å få teipet igjen ribbeina som jeg hadde tatt noen uker før rittet ble dette allikevel notert som 'skade'. Selv om jeg bare ville få byttet ut teipen som hadde løsnet pga. svette. Regner da med at Birken (Røde kors) må sitte på en del statistikk om skader i (deres) ritt. Om de er villig til å gå ut med den om man spør vet jeg ikke.
|
|
|
14/08/2019 04:50
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Man skal være litt forsiktig med statestikken her også, så man ikke sammenligner epler og pærer. Skal man sammenligne antall skader pr. kjørte time, pr. kjørte kilometer eller pr. rytter?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: EmilZipp]
14/08/2019 06:18
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det må da være enorme mørketall på alle i ritt som karrer seg hjem på et vis med div skader på kropp og utstyr... Hva er en skade ? Godt poeng. Når ryttere i klubben har vært involvert i uhell, logges ikke dette sentralt såvidt jeg vet. De fleste rapporteres ikke i det hele tatt.
|
|
|
[Re: eOpseth]
14/08/2019 06:24
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Man skal være litt forsiktig med statestikken her også, så man ikke sammenligner epler og pærer. Skal man sammenligne antall skader pr. kjørte time, pr. kjørte kilometer eller pr. rytter? Distanse og tid blir vel irrelevant på tvers av disipliner. Det er nok også store variasjoner på andre variabler som hvor man sykler også. Er ikke noen statistiker, ser at det kan være svært vanskelig å lage noe konkret.
|
|
|
[Re: gargan]
14/08/2019 06:28
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
En av anbefalingene i rapporten er "The mountain bike industry should consider future development of shoulder protection products". Jeg har aldri prøvd skulderbeskyttelse selv. Er det slik at det ikke eksisterer effektiv skulderbeskyttelse som er enkel i bruk? Jeg har kraftig slitasjegikt i den ene skulderen og frykter å lande på den i en eventuell velt. Har falt i langrennsløypa under relativt myke forhold, og selv det gjorde innih.... vondt. Interessant å se at det nesten var dobbelt så mange skulderskader som kneskader i EWS. Hadde vært interessant å vite hvilken beskyttelse folk brukte også. Knepøkker, som er relativt standard, kan kanskje ha en del å si for denne statistikken?
|
|
|
14/08/2019 06:51
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Interessant å se at det nesten var dobbelt så mange skulderskader som kneskader i EWS.
Kan det tenkes at kragebein også regnes inn under skulder? I så fall er det kanskje ikke så rart, skal ikke så hardt nedpå med skulderen først for at de ryker.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
14/08/2019 07:05
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Interessant å se at det nesten var dobbelt så mange skulderskader som kneskader i EWS. Hadde vært interessant å vite hvilken beskyttelse folk brukte også. Knepøkker, som er relativt standard, kan kanskje ha en del å si for denne statistikken?
Jeg tipper at det hadde vært masse kneskader om ikke knebeskyttere var så standard. Undersøkelsen jeg linket til gjelder forresten et utvalg EWS ryttere, samt en spørreundersøkelse som inkluderer et par tusen enduro-ryttere også på lokalt nivå. Så man er her ikke avhengig av at røde kors eller lignende rapporterer inn. Viser også at de fleste skader seg i trening, færre på ritt. Det er naturlig siden man trener flere timer enn man "ritter". Sammenligningen mot rundbane-skader husker jeg ikke helt hvor jeg leste, men der var sammenligningen i ritt mellom EWS ritt og sist OL om jeg husker rett? I rundbane bruker man skumlere sykler, kjører med enda mer syre i kroppen og bruker vesentlig mindre beskyttelse. Tipper EWS har hatt fordel av sine krav til beskyttelse, det er avhengig av lokal arrangør, men de fleste ritt ser ut til å kreve helhjelm og ryggplate i alle fall. Det ene dødsfallet som har vært var stein mot brystkasse, så brystplate hadde vel vært fornuftig og?
Redigert av vids; 14/08/2019 07:14.
|
|
|
[Re: gargan]
14/08/2019 07:27
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
En av anbefalingene i rapporten er "The mountain bike industry should consider future development of shoulder protection products".
Jeg har aldri prøvd skulderbeskyttelse selv. Er det slik at det ikke eksisterer effektiv skulderbeskyttelse som er enkel i bruk? Jeg har kraftig slitasjegikt i den ene skulderen og frykter å lande på den i en eventuell velt. Har falt i langrennsløypa under relativt myke forhold, og selv det gjorde innih.... vondt.
Jeg har hatt en skulderskade selv fra gamle bmx-dager. En som ikke burde gå opp igjen heller pga plass til skruehull. Så jeg bruker skulderbeskyttelse som regel. Min grunntese er at en hver padding som demper slag gir en større sjanse for at skjellett og muskler tåler smellen. Så for varme eller daglige turer bruker en superlett raceface-vest som har akkurat litt padding på skulder. Ikke store hjelpen, men noe... Men for mer hardcore downhilldager så bruker jeg en VPD2 poc-jakke hvor litt tykkere skulderbeskyttelsen strekker seg fra kragebenet og ut over skulderen. Hender jeg bruker den på sti også, når forholdene krever, men da tar jeg ut bryst og ryggplater og bruker ryggsekk i stedet. For min skade så er det nok det viktigste, nemlig å gi støtte mellom kragebein og skulderledd. Ofte er det slik at om du kan dempe slagets kraft med si 10% så fjerner du, si 90% av sjansen for å skades. Kroppen tåler jo utrolig mye, men bare opp til en viss grense. (Tallene tatt litt ut av det blå, men basert på minner fra podcast med Leatth).
|
|
|
14/08/2019 15:23
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Sykling er risikosport. Det sikreste er å sitte i sofaen!
|
|
|
[Re: RoyK]
14/08/2019 19:54
|
eSkåra
Entusiast
|
Entusiast
Statistisk tror jeg du tar feil, jeg tror det har skjedd flere ulykker og dødsfall i sofaen enn på sykkel.
|
|
|
[Re: eSkåra]
15/08/2019 07:21
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Det er adskillig flere utøvere i sofasitting (eller hva man bedriver i sofa) enn sykling, så man må nok se på andel utøvere / tid anvendt. En annen ting er jo helsegevinst av kroppsanvendelse og der kommer sykling bedre ut
Redigert av Langbein Rise; 15/08/2019 07:21.
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
|
|
|
15/08/2019 07:42
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Statistisk tror jeg du tar feil, jeg tror det har skjedd flere ulykker og dødsfall i sofaen enn på sykkel. Man bruker jo hverken hjelm eller knebeskyttere i sofa, så ikke rart i det hele tatt.
|
|
|
[Re: vids]
15/08/2019 07:53
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Tipper EWS har hatt fordel av sine krav til beskyttelse, det er avhengig av lokal arrangør, men de fleste ritt ser ut til å kreve helhjelm og ryggplate i alle fall. Det ene dødsfallet som har vært var stein mot brystkasse, så brystplate hadde vel vært fornuftig og?
Slike typer ulykker vil forekomme nesten uansett hvor mye beskyttelse man har på. Når fantastien løper løpsk er det enkelt å se for seg hvordan man kan kverke seg selv på diverse objekter i terrenget, selv uten høy fart eller stor fallhøyde. Jeg har en langermet undertrøye med polstring på utsatte steder. Polstringene/platene demper ikke veldig mye ved en trøkk, men er bra på å forhindre penetrasjon, samt at de fordeler kreftene over et større område. Men den er rett og slett for ubehagelig og varm til at den blir brukt noe særlig. Noe tilsvarende med et magisk lett og luftig materiale i platene ville vært interessant. Slikt materiale som er mykt inntil det får et slag ville jo ha begrenset skaden min kompis fikk sist helg (sannsynligvis styret i magen).
|
|
|
[Re: RoyK]
15/08/2019 07:54
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sykling er risikosport. Det sikreste er å sitte i sofaen! https://sykepleien.no/2019/02/de-fleste-ulykker-skjer-i-hjemmetUlykker i hjemmet har dobbelt så stort omfang som sport / idrett iht vedlegget. Søk også opp "vold i nære relasjoner", gjetter på at mange av disse starter i sofaen
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
13/09/2019 16:17
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Statistisk tror jeg du tar feil, jeg tror det har skjedd flere ulykker og dødsfall i sofaen enn på sykkel. Syklister lever lengre enn andre, så dødsrisikoen er større for sofasliteren. Risikoen for skrubbsår er nok større for syklisten.
|
|
|
|
|