Ang trygt fest i svinger så liker jeg å være trygg selv på et så enkelt ritt som dette. Det går jo i høye hastigheter med mye kløner på alle kanter.
-- Jeg har veldig lyst til å skaffe meg en stiv karbongaffel.
Med all respekt (kjører stortsett helstiv sykkel selv) men for meg høres det litt selvmotsigende ut å like å være trygg (på feste i svingen) og å gruble over stiv gaffel.
Ang trygt fest i svinger så liker jeg å være trygg selv på et så enkelt ritt som dette. Det går jo i høye hastigheter med mye kløner på alle kanter.
Med all respekt (kjører stortsett helstiv sykkel selv) men for meg høres det litt selvmotsigende ut å like å være trygg (på feste i svingen) og å gruble over stiv gaffel.
Mye mulig. Jeg vet ikke hvordan lette dekk og demper sammenlignes med "tryggere" dekk og stiv gaffel.
Mye mulig. Jeg vet ikke hvordan lette dekk og demper sammenlignes med "tryggere" dekk og stiv gaffel.
Med litt mindre luft i fremdekket går det greit med stivgaffel. Jeg synes ikke valget av gaffel påvirker grepet i svinger, men heller følelsen utfor. Sett ift utstyret som var å oppdrive for 10 år siden, er det ikke så mye å spare i vekt på å kjøre med stivgaffel
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
Jeg har veldig lyst til å skaffe meg en stiv karbongaffel. Selv om det er lovlig sent å kødde med det. På finn.no er det kun for qr og ny koster 3000. Gruble gruble.
Har du syklet med stiv gaffel på terrengsykkel før?
Jeg har veldig lyst til å skaffe meg en stiv karbongaffel. Selv om det er lovlig sent å kødde med det. På finn.no er det kun for qr og ny koster 3000. Gruble gruble.
Har du syklet med stiv gaffel på terrengsykkel før?
Nei, nærmeste erfaring er CX jeg bruker til jobb/sjelden tur i marka
Altså. Det går utmerket an å sykle Birken med stiv gaffel men det vil også med riktig dekktrykk gå utover kontakten med bakken i krevende situasjoner son vaskbrett i svinger. Om man er opptatt av maks tryghet er det ikke veien å gå. Og med din vekt og vekta på sykkelen tviler jeg på om du vil merke forskjellen i en blindtest.
En riktig oppsatt fulldemper skal være bedre/raskere enn en sykkel med stiv gaffel og stiv bakramme, selv på relativt fin vei. Se bare på F1 og Supebike/MotoGP der de kjører på strøken asfalt men fortsatt har fjæringsvei.
En dyktig terrengsyklist klarer seg sikkert greit gjennom Birken og Grenserittet uten dempegaffel, for oss som i beste fall havner midt i haugen er det greit med ett godt demperopppsett.
OK,sammenligne med bil. Det er mer min greie,om du ikke har testet en race-bil vil du aldri tro hvor stiv den er . Sykkel og MC med 300hk/150 kg er to verdener . Eneste likhet er to hjul. Tror kanskje en stiv sykkel har like mye flex som en MotoGP sykkel. ( men den har det i dempere/fjærer i justerbar hardhet og det er steinhardt) Birken er ikke et terrengritt,men har noen km med `` terreng``.
Blir jo ikke noe mindre grubling av dette. Men det heller mot å sykle slik den står nå - med demper. "Føkkyoupenger"- kontoen er heller slunken om dagen.
Så er det bare å håpe vi ser 2.59 i mål 🔥🔥🔥🔥🔥
Slår et slag for LAUF-gaffel, 60 mm vandring med karbonfjærer, og 900 gram. Satser på min lette hardtail med denne på,og ikke fulldemperen som veier 5-6 kg mer. Med en sånn gaffel får man alltid mange rare blikk også.
Slår et slag for LAUF-gaffel, 60 mm vandring med karbonfjærer, og 900 gram. Satser på min lette hardtail med denne på,og ikke fulldemperen som veier 5-6 kg mer. Med en sånn gaffel får man alltid mange rare blikk også.
Vil ikke anbefale å begynne med Lauf en uke før Birken. Mange fordeler med Lauf, men lateral stivhet er ikke en av dem.
-- Jeg har veldig lyst til å skaffe meg en stiv karbongaffel. Selv om det er lovlig sent å kødde med det. På finn.no er det kun for qr og ny koster 3000. Gruble gruble.
10,5 kg hardtail er jo ikke rått... Men med nesten 90kg på toppen så er det vel kun en bajs ekstra og 3000 spart. I fjor syklet jeg i mål med 0,5kg drikke og tenkte det var noe å huske på...
Jobber du litt på å slanke sykkelen er det ganske kurant å få den under 8 kg. Repshus har lagt ut sin Trek spesialsykkel med vekt på 7.62 kg for salg . (Han ble kjørt ned av bil sist uke og må for første gang stå over Birken)Jeg har en Superfly som veier omtrent det samme, delepriser under 15k. Kjører med slanger. Sykkelen tåler godt dine 90 kilo. Du merker godt forskjell oppover.
Årets innveiing: 6.69 kg. En kilo lettere enn racer’n jeg sykla til Oslo og Jotunheimen rundt på..
-- Jeg har veldig lyst til å skaffe meg en stiv karbongaffel. Selv om det er lovlig sent å kødde med det. På finn.no er det kun for qr og ny koster 3000. Gruble gruble.
10,5 kg hardtail er jo ikke rått... Men med nesten 90kg på toppen så er det vel kun en bajs ekstra og 3000 spart. I fjor syklet jeg i mål med 0,5kg drikke og tenkte det var noe å huske på...
Jobber du litt på å slanke sykkelen er det ganske kurant å få den under 8 kg. Repshus har lagt ut sin Trek spesialsykkel med vekt på 7.62 kg for salg . (Han ble kjørt ned av bil sist uke og må for første gang stå over Birken)Jeg har en Superfly som veier omtrent det samme, delepriser under 15k. Kjører med slanger. Sykkelen tåler godt dine 90 kilo. Du merker godt forskjell oppover.
Årets innveiing: 6.69 kg. En kilo lettere enn racer’n jeg sykla til Oslo og Jotunheimen rundt på..
Under 70 kilo med sykkel, rytter og sekk- trenger bare 200 watt for å kjøre til Skramstadsetra på under 30 minutter da...
Hvilke grep har du gjort for å få den såpass lett til bare 15k? Stiv gaffel opplagt, men ut over det? Er jo nesten den prisen for et par hjul av en viss kvalitet.
kunne godt tenke meg å få en rapport fra cx ryttere som kjører gjennom Birken på smale dekk og minimalt med mønster når det sprutregner, det må jo bli griseglatt ett par steder
Blir det vått blir det bedre grep på grusen i hvert fall. Da sitter man litt dypere nedi veien uansett. Men det blir jo litt glatt på jordpartiene i så fall. Det er ikke mange km i Birken som endrer seg radikalt når det er vått, gitt nedbørsmengder innen rimelighetens grenser. Blir det som i 2009 og 2010 er hele løypa en gjørmerenne.
Variernede værmelding, så bare å krysse fingrene. Men den motvinden der kan jo bli artig nedover om man har greit blaut i forkant....
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Vekt er jo som kjent ikke av særlig betydning og fulldemper med minst 120 mm demping og grove dekk har jo vært tingen i det siste der det er fler enn to steiner i veien.. Men i tilfelle det er noen vekthorer igjen her:
Ikke det letteste sete og tungt stem, lettere holker fins og 2 kopper guffe i hvert dekk så 6,5 hadde nok gått hvis jeg ville hatt ett bilde med det.
Kjørte gjennom løypa tur/retur i helgen. Hadde det blitt samme forhold til helgen er løypa superfin og innbyr til stor fart. Stort sett hardt og nedkjørt grus hele veien. Men det var 3 steder som utmerket seg på en negativ måte og krever aktsomhet.
1. Djuposet. Her var det kraftige vannrenner ned utforkjøringen mot elva. 15-20 cm dype renner på begge sider av veien. Det er mulig arrangøren vil kjøre på noe masse her for å tette igjen. (men slik som være er meldt utover i uka vil det mest sannsynlig renne bort igjen)
2. Sjøseterveien. Dette "asfaltstrekket" har jo vært dårlig i alle år. Men nå synes jeg det var verre enn noen gang. Dype hull (og det er MANGE av dem), vaskebrett i asfalten overalt, digre kuler og bare sorgen. Det er merkelig at det ikke blir gjort noe med denne veien. Anbefalt fartsgrense for biler er 30 km/t. Det sier jo litt.
3. Ballettbakken. Her var det gravd ut dype renner på tvers av traseen 3 steder nedover. De oppleves som en liten grøft med påfølgende kul man må over rett på nedsiden av grøften. Ganske så skummelt om man kommer i stor fart og ikke er klar over disse.
Lurer på hvor det meste av vekten er hentet... Ser at det er dekk på ca 700g tilsammen, og dersom hjulsettet er på rundt 1100g, er det spart nesten en hel kg i hjul/dekk. Stiv gaffel veier vel rundt 500g, så her er det spart ca 800g....? Dersom en da ser på hvor det ellers er mulig å spare, så må det være litt over alt, og det blir vel rundt 300g... ? Ser ikke hva slags pedaler du har, men her kan en fort også spare 200g...? Toppsykler i dag med demper bikke fort under 9kg, men fra butikk veier de som regel litt mer? Jeg har en litt eldre sykkel, men vet at ramma veier ca 900g, så det er mulig å få den ned til rundt 7kg, og det kan bli billigere enn ny sykkel. Bare lurer på hvor vekt er spart, for jeg driver og prøver å få min ned i vekt. Mye morsommere enn å redusere kroppsvekten:))
Sitat: Kriss
Vekt er jo som kjent ikke av særlig betydning og fulldemper med minst 120 mm demping og grove dekk har jo vært tingen i det siste der det er fler enn to steiner i veien.. Men i tilfelle det er noen vekthorer igjen her:
Ikke det letteste sete og tungt stem, lettere holker fins og 2 kopper guffe i hvert dekk så 6,5 hadde nok gått hvis jeg ville hatt ett bilde med det.
Spec: Scott scale S ramme XX1 11 delt gruppe, dub krank med 38 ovalt sram eagle drev Xtr bremser med formula skiver (av de letteste som faktisk bremser, men har lettere skiver) 1070 gram hjulsett, Extralite nav og LB felg TB 2.1 liteskin og maxxlite dekk Niner boost gaffel 3T 110 alu stem, tune styre ca 720mm og ESI holker Mcfk pinne, Specialized Phenom Pro sete Exustar SPD pedaler (bytter sikkert til XTR) King Cage titan flaskeholder
Hvis lettest mulig er målet så er det lett å finne angrepspunkt: Maxxlite foran hadde nok gått fint det og Det fins mye lettere seter enn Phenom Pro 1 kopp guffe i hvert dekk i stedet for 2 hvis man liker å gamble ennå mer Lettere holker Lettere stem Kappe gaffel helt ned Litt kortere bremesslanger, lettere girstrømpe/wire Og flere fins og, xtr er neppe letteste bremsene, men lettest av de som virker.. Og så er det jo bare å finne frem pussemaskina som han gale svensken så hadde det nok blitt ganske lett.
For Birken mener jeg at jeg ofrer fint lite med å sette den opp slik. Var vel nærme 8 på Vasan med demper og andre dekk
Mulig jeg setter på en annen setepinne, men dette blir mitt oppsett på lørdag ettersom det ikke blir bukkebirk alikevel.
Veier sikkert alt for mye for pulje 1 og får sikkert noen sinte blikk fra dem som ville mene at jeg ikke tar dette like seriøst som dem (det har skjedd at jeg mer ell minre har fått kjeft av agressive klubbmedlemmer fordi jeg hadde for tung sekk). Det eneste jeg bekymrer meg for, er håndteringa i under sykkeltransporten så jeg får vel pakke den inn så godt jeg kan.
Og vipps var værvarsel hakket mer hyggelig igjen ifølge Yr.no...
Redigert av eOpseth; 26/08/201909:43.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway