Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Blandeveissykkel vs hardtail til Birken

Blandeveissykkel vs hardtail til Birken #2570175 21/08/2019 19:23
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hei,
viser til fin artikkel med test av blandeveissykkel vs halvdemper til Birken her. Jeg noterer med glede at det bare tok 11 år før noen tok opp poenget etter at jeg startet forskningen på dette viktige temaet i 2008, her.

En naturlig avslutning av en forskningsrapport er "Forslag til videre arbeid", men det synes jeg mangler i Øyvinds ellers utmerkede artikkel, så jeg tenkte å hjelpe til litt. Jeg føler også at konklusjonen trekkes på et litt for smalt grunnlag, så jeg tenkte å hjelpe til litt der også.

Øyvinds test er mellom cx med stiv gaffel og halvdemper, og cx er best. Jeg noterer også at den hopper bukk over Terrengsykkels standardkonklusjon vedrørende gaffel, at Birken er best med dempegaffel. Konklusjonen er i hovedsak at det er bukkestyret som gir effekten, og at man teoretisk sett kan spare så mye som ni minutter på Birken om man kjører (alene) med bukkestyre.

Kommentarer:
- Stiv gaffel har noen ulemper. Disse blir enda større om man kombinerer stiv gaffel med smale/harde dekk fremfor større/mykere dekk. Hva om man kjørte blandeveissykkel med større dekk/lavere trykk, som burde trille bedre og gi bedre kontroll på grusen?
- Schwalbe G-One er antakelig markedets beste dekk med tanke på rullemotstand. I alle fall viser tester mot rulletrommel at de er nokså overlegne. Disse var på CXen i testen, men finnes også i 29x2.35, som kan settes opp slangeløst og kjøres med mye lavere trykk. (Vinneren av Nordsjørittet i fjor ryktes for øvrig å ha kjørt med G-One 27.5x3.0, et utmerket oppsett for grusritt).
- Bukkestyre er litt mer vinglete og ustødig nedover, selv med moderne og breiere blandeveisstyrer. Med ellers likt oppsett vil de fleste kjøre litt fortere med flatt styre i utforkjøringer på noen av partiene i løypa.

Tese: Om det var med en tredje sykkel i Øyvinds test, en lett hardtail med stiv gaffel og slangeløse G-One 29x2.35, så ville den vært den raskeste. Den ville også vært mindre utsatt for punktering, litt tryggere i raske utforkjøringer og dermed også litt sikrere, som er et poeng i seg selv.

Jeg noterer altså at konklusjonen fra 2008 fortsatt strengt tatt er den riktige :-)

forskningsfaglig hilsen
sv

Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: svegar] #2570186 21/08/2019 20:29
Loki Offline
Besatt
Besatt
Etter 9 mil på grus blir man noe mørbanket med stive og smale dekk, spesielt korsryggen er utsatt, en kort test vil ikke avsløre dette forholdet, og taler til fordel for bredere dekk.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: Loki] #2570240 22/08/2019 08:51
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Loki
Etter 9 mil på grus blir man noe mørbanket med stive og smale dekk, spesielt korsryggen er utsatt, en kort test vil ikke avsløre dette forholdet, og taler til fordel for bredere dekk.

Dette kan nok veies opp av at man kan variere grep og sittestilling mer på en bukkestyresykkel enn på en sykkel med flatt styre.

Men det er åpenbart at det vil være veldig individuelt om man klarer å utnytte fordelene en bukkestyresykkel gir i de partiene de har et overtak.
Siden 2008 har noen ting endret seg til bukkestyresykkelens fordel:
Birken har "utbedret" løypa ytterligere på flere steder.
Bukkestyresykler kan sykles med slangeløse dekk
Bukkestyresykler har fått gode og pålitelige skivebremser
Bukkestyresykler har blitt konstruert med mer innebygd støtdemping
Bukkestyresykler har blitt konstruert med slakere styrevinkler enn kross-sykler hadde i 2008 - gjelder jo ikke alle bukkestyresykler anno 2019, men
Samtidig har standard halvdempere fått breiere styrer, høyere fronter, null barends, lettere utveksling uten stort toppgir mm.

I testen valgte vi å sammenligne to standardmodeller i salg nå. Det er nok veldig sannsynlig at en spesiallaget Birkensykkel med tilnærmet like dekk som vår bukkestyresykkel, smalt 60-62 cm styre, barends, spesialtilpasset utveksling osv vil matche en god bukkestyresykkel bedre. For noen er dette en mulighet. De fleste andre vil nok ha valget mellom to relativt standard sykler.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: svegar] #2570251 22/08/2019 09:44
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Takk for tilbakeblikket på 2008-forskning. Både du og Øyvind har bra argumenter, og jeg tror Øyvind oppsummerer med at en spesial-birkensykke og en bukkstyresykkel matcher hverandre ganske godt stemmer.

Jeg vedder på at årets vinner i menn elite har tilpasset sykkelen sin til grusen ICON_SMILE

LarsB

Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: larsb] #2570259 22/08/2019 10:08
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: larsb

Jeg vedder på at årets vinner i menn elite har tilpasset sykkelen sin til grusen ICON_SMILE

LarsB

Spørs hva man legger i tilpasninger. Vinneren 2 siste åra har vel kjørt en ganske normal HT 29" med Thunder Burt. Smalt styre riktignok, men uansett beskjedne tilpasninger her.

Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: Kriss] #2570262 22/08/2019 10:17
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Kriss
Sitat: larsb

LarsB

Spørs hva man legger i tilpasninger. Vinneren 2 siste åra har vel kjørt en ganske normal HT 29" med Thunder Burt. Smalt styre riktignok, men uansett beskjedne tilpasninger her.

Dekkbytte føler jeg ikke teller som tilpassing. Men styrekapping, eller montering av styre fra 2006 kvalifiserer til et par poeng.

Øyvind Aas
Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: sykkeloyvind] #2570268 22/08/2019 10:32
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Bra diskusjon!

Når det gjelder styrekapping så er det jo flere måter å gjøre det på, er for eksempel dette fortsatt lov dersom man vil ha merket?

sv

Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: sykkeloyvind] #2570274 22/08/2019 10:48
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: sykkeloyvind
[quote=Kriss]
Dekkbytte føler jeg ikke teller som tilpassing. Men styrekapping, eller montering av styre fra 2006 kvalifiserer til et par poeng.

Ser jo poenget med at dere ikke kan bygge en sykkel fra scratch for å gjøre en sånn test. Men mange av de moderne blandeveissyklene har jo plass til store dekk, er det sånn at du foretrekker/tror mest på vanlig cx-dimensjon eller ville du kjørt med Thunder Burt, G-One eller noe annet med volum om du kunne? Om jeg skulle gjort dette ville jeg satt opp med størst mulig volum, Thunder Burt e.l foran, og G-One bak.

sv

Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: svegar] #2570283 22/08/2019 11:13
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: svegar
Sitat: sykkeloyvind
[quote=Kriss]

Ser jo poenget med at dere ikke kan bygge en sykkel fra scratch for å gjøre en sånn test. Men mange av de moderne blandeveissyklene har jo plass til store dekk, er det sånn at du foretrekker/tror mest på vanlig cx-dimensjon eller ville du kjørt med Thunder Burt, G-One eller noe annet med volum om du kunne? Om jeg skulle gjort dette ville jeg satt opp med størst mulig volum, Thunder Burt e.l foran, og G-One bak.

sv

Jeg ville nok kjørt med ca 40 mm. Testen vår viste jo også at 40mm-dekkene gjorde halvdemperen raskere, men igjen vi vet ikke om dette skyldes dekktypen (merket, mønsteret osv) eller dekkdimensjonen, eller en kombinasjon av de to. Hvor lettrullende Vittoria-dekkene til Team Hard Rocx er vites ikke.

Øyvind Aas
Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: svegar] #2570321 22/08/2019 14:20
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Nå ble det mye viss om dersom. Om Birken var temporitt i tørt vær (flere dager) er jeg overbevist at det går raskest med Blandveissykkel. Risiko for ditt og datt øker selvfølgelig noe muligens. Snakk om smerter her og der er kjerringprat. Hallo,det er ritt og det skal gjøre vondt. Men Birken er ikke temporitt og da kan jo det komme flere samlet de siste km.,og da skjønner alle at det kan være en fordel og ikke ha landveissykkel.God valg og god tur.

Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: erik e] #2570412 23/08/2019 07:17
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: erik e
Nå ble det mye viss om dersom. Om Birken var temporitt i tørt vær (flere dager) er jeg overbevist at det går raskest med Blandveissykkel. Risiko for ditt og datt øker selvfølgelig noe muligens. Snakk om smerter her og der er kjerringprat. Hallo,det er ritt og det skal gjøre vondt. Men Birken er ikke temporitt og da kan jo det komme flere samlet de siste km.,og da skjønner alle at det kan være en fordel og ikke ha landveissykkel.God valg og god tur.

Ja, det er jo sånn det er. Man kan ikke teste for alle mulige variabler og rittutviklinger. Men som du sier - sykler man alene fra Rena til Lillehammer er jeg ganske så sikker på at de aller fleste vil sykle noen minutter fortere på en blandeveissykkel meg egnede dekk, enn på en terrengsykkel med tilsvarende dekk.

Øyvind Aas
Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: svegar] #2570482 23/08/2019 10:08
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Dette blir interessant hvis Birken åpner opp for fritt sykkelvalg sånn generelt..
Da ville eliteklassen fått et ekstra spenningsmoment når feltet består av alt fra vanlig racer til fulldempere..
Og da blir fort en cx/blandeveis sykkel først i mål..
Sånn som det har vært de siste åra så er de sprekeste landeveisgutta med teten til Kvarstad. Det tror jeg de er selv om de kjører cx da de er sterke nok til å kjøre seg opp igjen selv om de taper litt mer i terrengpartiet.
Sitter de da i tet med en cx der er det fort lettere å få luka de trenger på Storåsen for å holde unna til mål.
Kommer en landeveisfyr sammen med en terrengfyr til ballettbakken hjelper det ikke uansett hvor mange dempere de har. Så de må ha luke.

Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: Kriss] #2570538 23/08/2019 13:10
olechr Offline
More than words
More than words
Dette blir interessant hvis Birken åpner opp for fritt sykkelvalg sånn generelt..
Da ville eliteklassen fått et ekstra spenningsmoment når feltet består av alt fra vanlig racer til fulldempere..
Sånn som det har vært de siste åra så er de sprekeste landeveisgutta med teten til Kvarstad. Det tror jeg de er selv om de kjører cx da de er sterke nok til å kjøre seg opp igjen selv om de taper litt mer i terrengpartiet.
Sitter de da i tet med en cx der er det fort lettere å få luka de trenger på Storåsen for å holde unna til mål.
Kommer en landeveisfyr sammen med en terrengfyr til ballettbakken hjelper det ikke uansett hvor mange dempere de har. Så de må ha luke.

Hadde vært konge om det ble frislipp.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: olechr] #2570573 23/08/2019 16:04
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: olechr

Hadde vært konge om det ble frislipp.

Enig. Da slipper jeg og ha en hardtail for birken, men kan bare ta racer’n i stedet.. ICON_SMILE

Redigert av Kriss; 23/08/2019 17:01.
Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: svegar] #2570583 23/08/2019 17:56
olechr Offline
More than words
More than words
Og som du sier da blir det mer spenning i eliten igjen. Da kan de med mtb virkelig få luke ned djuposet slik at det blir kjøring hele veien. Hadde vært skikkelig moro.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: svegar] #2570846 25/08/2019 17:02
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: svegar
(Vinneren av Nordsjørittet i fjor ryktes for øvrig å ha kjørt med G-One 27.5x3.0, et utmerket oppsett for grusritt).

Må vera 27.5 x 2.80 i så fall.

Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: svegar] #2571250 28/08/2019 04:38
Loki Offline
Besatt
Besatt
Denne kunne trolig vært noe;

dual krank som gir stort spenn for variert terreng, rx-gir som holder kjede på plass, Synapse geometri for rask sykling, plass til 40mm dekk, 30mm "vandring" for røft terreng men likevel hønstiv ramme for stående sykling og i grunn ellers fornuftig.

Topstone Carbon

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: olechr] #2571254 28/08/2019 05:35
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr
Og som du sier da blir det mer spenning i eliten igjen. Da kan de med mtb virkelig få luke ned djuposet slik at det blir kjøring hele veien. Hadde vært skikkelig moro.

Det blir spennende å se hvordan dette skiller seg etter at Birken har prøvd en to-tre ganger. Det er ikke sikkert at bukkestyresykkel vil være noen fordel for alle. Det har f.eks. vært lange og mange dskusjoner om hva som er best/raskest av stiv gaffel og dempegaffel. Nå som det er 1 km med litt mer terreng mot slutten, vil vi kanskje se et større skille. sykler med bukkestyre er raskere, er de nok det for dem med gode tekniske ferdigheter. På samme måte som dem med stiv gaffel.

Det hadde vært fint å slippe å ha en ren birkensykkel, og av den grunn pluss en til, så sykler jeg rittfulldemper på Aspen (30PSI / 72kg / 4,45w/kg) i pulje 1 på lørdag og ikke bukkebirken.

'...once more, and more intensity!'
Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: Juffe] #2571255 28/08/2019 05:40
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Juffe

Det hadde vært fint å slippe å ha en ren birkensykkel, og av den grunn pluss en til, så sykler jeg rittfulldemper på Aspen (30PSI / 72kg / 4,45w/kg) i pulje 1 på lørdag og ikke bukkebirken.

Ja, men hva skal du med 30 psi?

Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: Kriss] #2571260 28/08/2019 06:16
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Eliten følger UCI-reglementet for MTB, så den veien er lang....

Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: Kriss] #2571261 28/08/2019 06:31
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Juffe

Ja, men hva skal du med 30 psi?

Vel, det er her jeg er litt usikker. Jeg sykler normalt med 25/25 når jeg ikke er i skogen og 20-22 der og tenkte 30 kanskje ville gi meg litt mindre rullemotstand. Kanskje det derimot bare medføre til spretting.

'...once more, and more intensity!'
Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: Oystein L] #2571262 28/08/2019 06:31
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L

Er det ikke bare å kalle det et landeveisritt, så er man velkommen med alle typer sykkel i samme felt?

Re: Blandeveissykkel vs hardtail til Birken [Re: kjerts] #2571269 28/08/2019 07:03
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kjerts
Sitat: Oystein L

Er det ikke bare å kalle det et landeveisritt, så er man velkommen med alle typer sykkel i samme felt?

Ikke så lenge vi snakker om Eliteklassen. I aktive ritt forholder vi oss til UCI's regelverk, uansett disiplin

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå