Skoene jeg vanligvis bruker til stisykling har revnet fullstendig, og jeg trenger derfor nye sko. Ettersom jeg har litt spesielle krav til passform ønsker jeg tips fra o'store TS-forum.
Krav:*
Lav, smal passform. Dvs. samtlige sko jeg hittil har prøvd i butikk her i Trondheim (Hank Sport, Gmax, XXL) har vært altfor romslige inni. Dvs. de sitter ikke på foten selv om jeg strammer lisser/boa/borrelås maksimalt. Føler jeg har prøvd det meste fra Shimano, Bontrager, Specialized, Giro og Scott. Mulig det finnes smale modeller fra noen av dem, men de finnes ikke i de butikkene jeg har besøkt.
* Må funke med SPD.
* Må være
gode å gå i, ettersom jeg ganske ofte havner i "push-bike-terreng" oppi fjellet. Dvs. jeg ønsker ikke å balansere på SPD-klossene; jeg foretrekker at sålen er kontaktpunktet mot fjell og stein hvis jeg bærer sykkelen gjennom bratt terreng. Gjerne litt høyde rundt ankelen.
* Bør være noenlunde
vanntette.
* De trenger ikke å være voldsomt stive eller dyre (karbonsåle o.l.).
* De kan gjerne være ganske lette, men det er langt mindre viktig enn f.eks. passform.
* Bør kunne prøves i en ganske lokal butikk. Å kjøpe sko via nettbutikk er stress, særlig når føttene mine har såpass rar fasong at det er vanskelig å finne en skomodell som passer.
* Helst snøring eller Boa, ettersom borrelås sjelden klarer å få skoa til å henge fast på foten min.
* Har ingen sterke krav til utseende på skoa, men jeg synes typisk at f.eks.
Hvilke skomodeller har jeg hatt eller har jeg fra før av?* Lake MX 102, det er disse som nå har revnet. De har oppfylt kravene til vanntetthet, komfortable å gå med o.l., men jeg har aldri likt passformen ifbm. selve syklinga (de er for romslige i "tåboksen" og over vrista). Har pleid å sykle med to lag såler inni. Det gjør samtidig at hælen kommer litt for høyt opp og gir gnagsår når jeg dytter sykkelen opp på fjell.
* Lake MXZ 303 narrow/normal, vinterskoene jeg bruker mest. Disse er også altfor romslige, men pga den høye snøringa ramler de ihvertfall ikke av. Pleier å bruke tjukke sokker med et ekstra par lave sokker inni, for å "fylle ut" skoa. Føler at jeg får litt dårlig kontakt med pedalen pga alle sålene og sokkene.
* Et par Specialized-sko som jeg gav opp etter en halv sesong. Det skjedde stadig at skoa ramlet av foten mens jeg syklet. Føltes som å sykle i tøfler.
* Et par DZR Strasse som satt utmerket på foten når jeg strammet lissene maksimalt (så lissene nesten går i rett linje). Men disse er jo ikke egnet i skauen, bl.a. fordi de lekker som en sil og fordi jeg slet dem ut på under et år (masse høl her og der).
* Et par Sidi terrengsko som jeg kjøpte i 1995 og brukte helt fram til cirka 2010 da de var brukt opp. Satt faktisk ganske perfekt på foten. Håpløse å gå i terrenget med, ganske stygge og langt fra vanntette, men de fungerte ihvertfall til sykling. Generelt synes jeg at de fleste Sidi-skoene er stygge, men det er ting som tyder på at de har en passform som passer meg (kanskje fordi de er italienske?). Dessverre er det så vidt jeg vet ingen butikker i Trondheim som har Sidi utstilt, dvs. noen av dem kan bestille for meg, men da får jeg jo ikke prøvd dem først, så det blir gambling -- da kan jeg like gjerne handle i nettbutikk med angrefrist.
Jeg kikket litt på Sidi SD-15. Disse fikk svært dårlig omtale her, men ganske bra andre steder. Men det er altså ikke noe sted å prøve dem (så vidt jeg vet), også fant jeg et review som sa de hadde "svært romslig tåboks" og da er det vel egentlig ikke noen vits i å prøve..Har dere noen gode råd? Finnes det noen (andre) spesielle merker eller modeller som kan tenkes å passe på min fot og samtidig oppfylle de andre kravene? Hvor kan jeg prøve disse? Har noen i Trondheim et par Sidi-sko av nyere dato som jeg kan teste? Er det noen vits i å kjøre til f.eks. Oppdal for å lete etter sykkelsko?PS. Diskusjonen om klikk vs. flatties tar vi ikke her. Jeg vet at jeg skal ha klikk.