Har kjøpt flere låser de siste årene, og ingen av dem imponerer i lengden.
Vaierlås: funket inntil sykkel ble stjålet. Abus Iven 8210: Har stått inne i garasje i to år på jobben. Blir mer og mer vrien å låse opp. Dårlig kvalitetsinntrykk på sylinder. Abus Catena: Stått ute til bysykkel. Holdt i ett år før den var ubrukelig, til tross for jevnlig bruk av låseolje. Biketek Kinguard: Kjøpt inn som erstatter for Catena for 1 mnd. siden. Er allerede veldig vrien å få låst igjen. Stort daglig irritasjonsmoment.
Altså, ikke virker det som om Abus bruker kvalitetssylindere, selv ikke på de dyrere låsene, og billigmerket Biketek var dessverre så dårlig som jeg fryktet.
Har noen anbefalinger til lås som tåler å brukes utendørs i prissegmentet <800 kr?
Jeg har en Abus Granit X-Plus 540 300 bøylelås. Den står ute hele året i nordnorsk drittvær. aldri hatt behov for smøring, aldri frosset. betalte rundt 800kr for min, men ser prisene er litt høyere nå. Låsen har et praktisk feste som du kan montere på ramma eller gaffel og den er lang nok til å låse hjul og ramme til noe fastmontert noe.
Har Kryptonite New York. Ingen problemer, men står sjelden ute over lengre perioder. Har andre låser som er Abus og de er mer solide enn min Kryptonite.
Har trengt litt olje i blant. Men er vel fort 6-7 år siden den ble kjøpt så kanskje ikke så rart.
Ikke uenig i det, men jeg antar samtidig at kjeltringen vil i mer enn halvparten av tilfellene ta den eller de syklene som han må bruke minst tid på å bryte opp.
Funker gull, har ikke opplevd problemer med rust eller frossen lås. Har brukt den flittig også om vinteren. Hvis den står ute når det er underkjølt regn, snøføyk e.l. er det et eget lokk du kan dra over nøkkelhullet for å unngå at vann/snø/is trenger inn. Lett å påføre låsolje her og der om man får behov for det.
Den er ganske solid, selv om den trolig ikke er like "trygg" som Fahgettaboudit (som kanskje er litt i tyngste laget).
Ikke uenig i det, men jeg antar samtidig at kjeltringen vil i mer enn halvparten av tilfellene ta den eller de syklene som han må bruke minst tid på å bryte opp.
En bekjent av en kompis pleide å rusle rundt i Oslo med cello-veska si, hvor han ikke hadde et musikkinstrument, men heller en 1m lang boltekutter…
Re: Hvilken sykkellås er bra?
[Re: RoyK]
#254549105/04/201911:03
En bekjent av en kompis pleide å rusle rundt i Oslo med cello-veska si, hvor han ikke hadde et musikkinstrument, men heller en 1m lang boltekutter…
En en meter lang boltekutter har nok ikke sjans mot de beste låsene. Men i dag kan man ha en batteridrevet dremmel i lomma som gjør kort prosess på alle låser, men det lager litt bråk og tar et par minutter å komme gjennom en god lås.
Var det ikke noe på TV/youtube der en kar hadde stor vinkelsliper og skjøteledning. Så dro de på cafè for å låne strøm og kutta låsen til en sykkel utenfor som rett før hadde blitt parkert av en tredjeperson (med på spøken). Ingen av gjestene på kafè/uteservering reagerte..
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Var det ikke noe på TV/youtube der en kar hadde stor vinkelsliper og skjøteledning. Så dro de på cafè for å låne strøm og kutta låsen til en sykkel utenfor som rett før hadde blitt parkert av en tredjeperson (med på spøken). Ingen av gjestene på kafè/uteservering reagerte..
Jeg tror det var NRK som dro rundt i Oslo og fikk forbipasserende til å hjelpe dem med å stjele sykler. Var kun en nordlenning som reagerte der, ellers var alle behjelpelige.
Jeg har en 54V batteridrevet Dewalt vinkelsliper. Aldri prøvd å bruke den til å kappe sykkellåser, men jeg er ganske sikker på at den gjør jobben Den er kompakt nok til at man kunne hatt den i en dokumentmappe.
Personlig bruker jeg OTTOLock. Den er liten og lett. Og den oppfyller vel sikkert kravene til ett forsikringsselskap. Sistnevnte er det eneste jeg bryr meg om, å reelt sett holde tyver unna med en (eller fler) låser, har jeg lite tro på at funker. Handler (for min del) om å gi de nok motstand til at de heller velger den ulåste sykkelen sidenav, eller i verste fall at forsikringsselskapet er tilfredstilt nok til å utbetale.
Leste en gang ett langt intervju med en sykkeltyv. Nå er det sikkert like mange sykkeltyv-personligheter som det er andre personligheter, men han sa at de eneste syklene han var interessert i var sykler i ca 7-15k klassen. Alt over det blir for spesielt, og for vanskelig/risikabelt å omsette. Det høres fornuftig ut. De som er i markedet for brukte sykler til 20k+ de skjønner nok når en deal er for god til å være sann.
Jeg tror det var NRK som dro rundt i Oslo og fikk forbipasserende til å hjelpe dem med å stjele sykler. Var kun en nordlenning som reagerte der, ellers var alle behjelpelige.
Ofte har man en legitim grunn til å klippe en lås, glemt nøkkel eller lås som har satt seg.
Kjøpte en Abus Bordo med nøkkel da jeg fikk beskjed i butikken om at kodelås ikke var godkjent av forsikringen.
Min sykkel var dessverre parkert i åpen bakgård, og forsvant etter noen måneder. Har en teori om at den ble dirket opp da både låsen og sykkelen var borte.
Skal du låse sykkelen over lengre tid bør du sjekke at det ikke finnes videoer for låsen din ála "how to pick Abus Bordo in 10 seconds" på nett slik at kjeltringen kan lese seg opp på låsen din til neste gang han kommer forbi.
Kjøpte en Abus Bordo med nøkkel da jeg fikk beskjed i butikken om at kodelås ikke var godkjent av forsikringen.
Det var ett viktig poeng, som jeg aldri har tenkt på. Dette må jeg åpenbart sjekke med eget forsikringsselskap før jeg sitter i saksa.
Jeg spurte mitt forsikringsselskap om lås og de brydde seg bare om sykkelen var låst eller ikke. Hvilken type lås var ikke de så opptatte av, det var heller ikke krav til FG. Vilkårene kan kanskje variere fra selskap til selskap, men de kjente ikke til noen forsikringer som krevde noen spesiell type lås. Det står alltid i forsikringsvilkårene hvis det kreves en spesiell lås eller hvis en type lås ikke er godkjent.
Låsen synes å ha fungert som enkel avskrekking i mange år og er blitt flittig brukt rundt omkring i Oslo og på tur i inn- og utland. Likte godt at den hadde kodelås med lys som gjorde det unødvendig å huske nøkkel og enkelt å betjene den også i mørketiden. Overkommelig vekt og tilsynelatende grei beskyttelse med stålplater over wire. Men for rett mann med rett verktøy, var den selvsagt intet hinder. Jeg har visst om risikoen og vært forberedt på at det kunne skje, men det var likevel en kjip opplevelse som jeg håper ikke å måtte gå gjennom igjen.
Siden jeg bruker sykkel til det meste i hverdagen, er det vanskelig å unngå parkeringer fullstendig, selv om jeg vil velge rimeligere sykkel for ærend i sentrum.
Skal studere tråden nærmere og spesielt videoen fra Bikeradar som Andysor linket til men forstår at solide bøylelåser utpeker seg. Men hvordan er disse i praktisk bruk? Slik sykkelstativer er utformet, synes det ikke opplagt at man enkelt får festet bøylelås i både stativ/annet festepunkt og selve rammen. Hva er erfaringene med bøylelås? Andre anbefalinger?
De er ganske praktiske. Mange sykkelstativer kan man låse sykkelen fast i gjennom bøyla. Har en vaier festa til bøyla som jeg bruker hvis det er ikke er mulig å feste bøyla til noe.
Personlig har jeg en Abus Granit Plus Bordo 6500 og en Abus City Chain X-Plus 1060. Begge med 15/15 på Abus sin skala. Jeg har samme nøkkel til begge, det lar seg bestille og tar en drøy uke.
I tillegg har jeg en Ottolock, den bruker jeg med stisykkelen dersom jeg står utenfor Ullevålseter el, fordelen med den er at den veier ingenting og gir tilstrekkelig sikkerhet til den slags bruk.
Bordo 6500 bruker jeg på pendlersykkelen og den har et kjekt feste til flaskeholderen. Låsen er tung, ca 1.6 kg i 85 cm utgave, men så sant kjeltringen ikke går rundt med et verktøy for å sprenge leddene, som selv for en sykkeltyv er litt sært, skulle sykkelen være trygg med denne.
Vekta på låsen merker jeg i praksis ikke på pendleren som i utgangspunktet veier drøyt 13 kg.
Da har jeg studert tråden, lest meg opp i tester og kikket på et utall videoer
Først: For meg som ikke har bil, og foretrekker (b)landeveissykkelen i hverdagen, er det ikke et alternativ aldri å parkere sykkelen ute av syne over en viss tid. Så lås trengs.
Etter naivt å ha stolt på eget hell i mange år, har jeg innsett realiteten i at alle låser kan klippes, knekkes, hamres, bennes opp, eller kuttes med vinkelsliper, og alle låser kan dirkes opp.
Blant mengden av videoer som gir råd om låser, synes jeg denne peker seg ut og den har påvirket valget mitt.
Så vidt jeg skjønner, er min beste sjanse å tvinge kjeltringene til å måtte bruke en viss tid med vinkelsliper eller dirking. Og i første tilfellet, at man må kutte med vinkelsliper ikke én gang, men to til fire ganger før sykkelen kan tas med. Da håper jeg - kanskje naivt - at det er større sjanse for at de ikke tar risikoen på å vekke oppsikt, lar sykkelen stå og ser etter lettere bytte.
Samtidig spiller vekt en rolle. Landeveissykkel er ikke el-transportsykkel og de mest solide, men tunge løsningene faller for min del bort. Det inkluderer kjettinger og foldelåser, der høyt sikkerhetsnivå også nødvendigvis betyr høy vekt.
Det burde være unødvendig å nevne at enhver form for kabellås er å anse som ren gaveinnpakning. Og dessverre går det nedslående kjapt å kutte nye løsninger som Ottolock (veldig lav vekt), TiGr (lav vekt) og Litelok (tyngre) med rette, lydløse verktøy. Kanskje er Skunklock tingen, jeg vet ikke. Eller låser med alarm og/eller sporing, som jeg også har valgt bort.
Da gjenstår bøylelåser som er solide nok til å tåle de fleste boltkuttere, og som må kuttes med vinkelsliper på begge sider for å åpnes. Og som ikke er de aller enkleste å dirke opp. Og de må være lettest mulig.
Jeg har nettopp bestilt denne kombinasjonen:
Første lås er Abus Granit X-Plus 54 Mini, også kjent som The San Francisco Lock. Den var opprinnelig laget for å komme rundt de forsterkede stolpene til parkeringsautomatene i byen, og er noe bredere enn andre av Abus' mini-bøylelåser. Sikkerhetsnivå 15/15 og lik konstruksjon som den større Granit X-Plus 540, som kom godt ut av det i testen i Bikeradar. Synes å være svært så populær blant sykkelbud og pendlere i storbyene over dammen, som f.eks. denne karen. Bøylen er liten, men egnet til å låse f.eks. et av setestagene og bakhjulet mot sykkelstativ, rekkverk eller noe annet solid. Minimal størrelse gjør det vanskeligere å komme til med vinkelsliper, særlig siden den må kuttes på begge sider for å åpnes. Og det beste: Den veier ikke opp mot 1800 gram som storebror, men rundt 1200 gram. Letteste lås jeg har funnet med så høyt sikkerhetsnivået.
Andre lås er Abus Granit Plus 640. Det er Abus' løsning for lavest mulig vekt og høyest sikkerhetsnivå, 12/15 til tross for kun rundt 800 gram. I et solid oppsett er dette tenkt som lås nr. 2 som enten låser fast forhjulet til rammen, låser forhjul fast til noe solid, låser rammen fast til noe solid eller - om man er heldig - låser forhjul og ramme fast til noe solid. Jeg burde ha valgt versjonen med lengre bøyle på oppunder 1100 gram, som gjør det enklere å låse både forhjul og ramme mot noe solid, men forelsket meg aldeles i mini-bøylen på 800 gram.
Alternativt kan en av låsene låse fast felgen på bakhjulet inne i triangelet mot stativ eller lignemde og dermed også sikre rammen, etter Sheldon Browns metode.
Den ekstra Abus Cobra Lock Cable med 12 mm tykkelse og rundt 400 gram har ingen som helst sikkerhetsfunksjon overfor målbevisste tyver, men kan brukes til å avskrekke opportunister fra å plukke med seg enkeltkomponenter, om det så er forhjul eller sete. Om det ikke er mulig å feste sykkelen til noe solid med bøylelås, kan kabelen også brukes til det under svært så korte stopp.
Med disse låsene kan jeg kjøre flere forskjellige oppsett, alt etter hvor jeg skal parkere og hvor mye vekt jeg vil drasse på: - To bøylelåser med en kabel. Ca. 2400 gram. - To bøylelåser. Ca. 2000 gram. - Sterkeste bøylelås med kabel for å sikre forhjul. Ca. 1600 gram. - Letteste bøylelås med kabel for å sikre forhjul. Ca. 1200 gram. - Kun sterkeste bøylelås. Ca. 1200 gram. - Kun letteste bøylelås. Ca. 800 gram.
Uansett bør det ikke være mulig å ta sykkelen uten å bruke vinkelsliper og kutte to til fire ganger.
Både Granit-X og Granit skal være utfordrende å dirke opp og er altså heller ikke helt samme type lås.
Man kan innvende at man bør bruke helt forskjellige typer låser som krever forskjellig verktøy. Kanskje har ikke tyven med seg både vinkelsliper og boltkutter eller annet verktøy. Men for min del er det igjen vekten som begrenser.
Om noen lurer på hvor jeg har kjøpt låsene, måtte jeg dessverre til utlandet og Bike-Discount. Til gjengjeld var prisene svært så bra.
Testberichte er også en god kilde til en mengde tester fra tysk fagpresse, om man vil friske opp gymnas-tysken eller stole på Google Translate. Enkelte utfyllende tester må man betale for å laste ned.
Selve testresultatene finnes her og jeg har også vedlagt dem.
Birk har forresten akkurat nå salg på ABUS Granit X Plus 540 bøylelås, som får ros av Bikeradar for høyeste sikkerhetsnivå i forhold til vekt. Pris rett under de laveste fra nettbutikkene og halvparten av dagens pris fra Bikeshop.
Fant også en omfattende test fra australske Ride On: Locks Test 2016.
Interessante resultater, men i likhet med testen fra NAF/Testfakta (se over) er jeg skeptisk til enkelte av dem. F.eks. scorer to lettere låser fra Abus - bøylelås Ultra Mini 410 (8/15) og kjedelås Ionus 6800 (5/15) - høyere enn mitt valg for lås nr. 2 Granit Plus 640 (12/15), selv om de får betydelig lavere rating fra Abus og er laget av tynnere materiale og har enklere låser. Skulle gjerne visst mer om hvordan de enkelte testene ble gjort.
Ellers er jeg glad for at mitt førstevalg Granit X-Plus gjorde det bra, kun overgått av den voldsomme Kryptonie-låsen FAHGETTABOUDIT.
Bestilt tirsdag kveld, levert til DHL i Neuwied onsdag, sendt fra Hamburg torsdag, ankommet Oslo fredag og mottatt på posten på Røa lørdag. Om låsene er like pålitelige som forsendelsen, blir dette riktig bra.
Oppgitt vekt på henholdsvis 1200 og 800 gram synes å stemme, om enn med noen gram over, og kabelen er hyggelig nok ned mot 300 gram.
X-Plus 54 Mini "San Francisco" er noe større enn jeg så for meg og Plus 640 noe mindre. Begge låser ramme og bakhjul mot stativ e.l., men kun med et nødskrik forhjul og ramme dersom felgen er opp mot 40 mm dyp. Kabelen er tykkere enn jeg forventet og fremstår rimelig solid.
Liker at begge låser har nøkkel med LED-lys for enkel betjening i mørket.
Men, ja... jeg ble nok litt for ivrig. Hvordan kunne det skje?? Kan ikke se for meg at jeg faktisk skal slepe rundt på begge låsene, med mindre jeg skal parkere utenfor hovedkvarteret til Organiserte Sykkeltjuver AS midt i den årlige rekrutteringen av erfarne sykkeltjuver. Eller jeg skal besøke kompisen i New York. Men da må man jo ha Kryptonite New York Fahgettaboudit for å holde stilen. Fahgettaboudit!
Har fjernet hurtigkobling, men med kun én lås, tenker jeg å sikre bling-bling forhjul enten med kabelen eller med en smålås som Bordo Lite 6055 eller endog Ottolock Hexband. Alle kan kuttes, men gir en viss avskrekking. Kabelen har den fordel at jeg også kan sikre bling-bling sete. Men de to smålåsene kan også brukes på småstopp på tur utenfor byen.
Nå er det ikke slik at jeg hyppig driver på og parkerer kostbar sykkel hvor som helst i indre by. På dagtid står den stort sett i garasje på jobben på Majorstuen. Men vi har hatt flere tilfeller av at tyver sniker seg inn, så lås av en viss kvalitet er dessverre nødvendig også der. For ikke å snakke om småstopp i tungt belastede strøk som Røa eller Smestad.