Kondis og lår henger med, men ikke resten?
|
Kondis og lår henger med, men ikke resten?
01/07/2019 08:40
|
dTd
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei, Har de siste ~3-5 årene syklet passe mye, startet først med grusbanking, men trente kun om sommeren, dvs kun på sykkel når det var passe bra vær. i 2017 kjøpte jeg min første stisykkel, men grunnet tyveri ble det relativt lite sykling da. I 2018 syklet jeg omtrent kun sti. Men grunnet elendig form, da jeg kun trente på sommeren, var turene som regel ganske korte ~1-1.5t. På høsten bestemte jeg meg for at jeg skulle trene i vinter også for å få mer glede av sykkelen og kroppen i sommer, og meldte meg på spinning. Jeg vil si det gav god uttelling da jeg føler at jeg både er seiere i lårene og kondisen følger bra med på tur. Utfordringen jeg har er at når jeg sykler på sti, så føler jeg at resten av kroppen blir tung og seig. Dette merkes mest på turer som er noe lengere, dvs når jeg går er på 1.5-3t. Men kan fort merke det tidligere også. Jeg føler jeg sitter veldig mye, er det en vanskeligere klatring som krever at man helst bør opp av setet grunnet den er tekninsk, blir jeg fort sliten i kroppen og må bare sette meg ned på sete med en gang jeg får muligheten, føler jeg blir noe sliten i nedre ryggen også. Når jeg sykler på grus med HT, så går det greit, kan bli noe sliten i ryggen men ikke like mye som på sti. Er dette fordi: 1. Jeg har for dårlig "core strength"? 2. Jeg har feil geometri på sykkel og blir for fort sliten? 3. Annet? Eventuelle tips til dette? Misstenker at dette handler om kjærnemuskulatur, så jeg må vel bare legge inn styrke i tillegg til spinning i vinter?
Redigert av dTd; 01/07/2019 08:41.
|
|
|
Re: Kondis og lår henger med, men ikke resten?
[Re: dTd]
01/07/2019 08:58
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1: Mest sannsynlig 2: Det kan det også være, i tillegg til 1.
3: Man blir god på det man trener på, teknisk stisykling er ofte veldig av/på sykling, full spiker eller ingen spiker. Det er ikke farlig å få vondt, det er gjerne slik man blir i bedre form, så lenge du ikke sykler til blodsmaken tar deg hver eneste dag. Begynn med gode kjerne og balanseøvelser, selv om det ikke trenger å være det som er problemet, så følger det kun positive ting med å ha sterk kjernemuskulatur.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
01/07/2019 09:20
|
dTd
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for tilbakemelding! Kan legge til at når jeg var i hafjell, så var vi å sykla i parken hele dagen, jeg stod da stort sett, og det gikk jo helt fint. Men det har vel sikker noe med at jeg fikk sitti og hvilt meg på vei oppover i heisen...
|
|
|
01/07/2019 19:20
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Det er stor forskjell på hvordan man sitter og hvilke muskler man belaster på en spinningsykkel kontra en stisykkel.
Tren på det du skal bli god på. Bruk stisykkelen hele året, også på vinteren. Enten ute med piggdekk eller inne på rulla. Stisykling krever også helt annen trening enn vanlig spinningsøkter. Er selv spinninginstruktør og anbefaler å f.eks øke også 15 sekunderswatt. Det å tåle mange korte spurter er en egenskap man får igjen for i skogen.
|
|
|
02/07/2019 07:38
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men man får ikke vondt i ryggen av tomme glykogenlagre, det kommer gjerne av for svak støttemuskulatur i mage/rygg. En annen ting er teknikken man har i terrenget, mange bruker fryktelig mye krefter på å bryte med terrenget for å komme seg framover, og da blir man fort sliten. En styrking av kjerne og trening på tekniske ferdigheter vil gjøre reisen mye mindre krevende og slitsom.
|
|
|
03/07/2019 07:05
|
dTd
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for tilbakemeldinger, jeg tror nok at kjerne/støttemuskulatur i mage/rygg er hovedproblemet. Med en gang jeg går av sykkelen, evt tar en 2 min pause på sadel i ro og sitter og slapper av så forsvinner "smerten", men det er vel da sikkert en god kombinasjon av at jeg blir sliten og har svak støttemuskulatur.
Men det kan jo også kanskje være noe i det anonymous13 sier, jeg er jo relativt slank, og har tendenser til å spise få men større måltider, og kan jo være at jeg svir av mer enn hva jeg har fått i meg. Men da burde jeg vel kanskje også blitt seig i lårene? Jeg føler at de stort sett henger med!
|
|
|
03/07/2019 07:32
|
heioghopp
Medlem
|
Medlem
Først og fremst tenker jeg at styrking av kjemen har noe for seg for nesten alle. Så det er det bare å kjøre på med antageligvis.
Men hva gjelder din utfordring så høres det for meg ut som et klassisk eksempel på manglende mengdetrening i bunn av pyramiden. Høres ut som om du i det siste har fokusert mye på sykling rundt 1 - 1,5 timer. Kanskje med høy intensitet? Spinning er vel typisk på 1 time. Den type trening er bra for å "slipe kniven". Men hvis du gjør det uten å ha et solid fundament med langturer så resulterer det gjerne i at man enten stagnerer og/eller går tom for energi.
For de lengre turene så trenger kroppen å trenes opp til å hente energi fra fettlagrene (som alle har masse av). For at kroppen skal lære det må du tilbringe mye tid på lav intensitet. Jeg ville ihvertfall begynt der før jeg lette etter "the magic bullet" ifm av enkelte øvelser som gjør deg spesifikt sterkere i et definert problemområde.
Lykke til samme hva! Ha en strålende sommer.
Den som satser høyest, krasjer mest spektakulært
|
|
|
[Re: ]
03/07/2019 11:37
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men man får ikke vondt i ryggen av tomme glykogenlagre, det kommer gjerne av for svak støttemuskulatur i mage/rygg. Jaha, så du mener at støttemusklaturen er fritatt for deltakelse i energiregnskapet og fungerer helt fint, selv om beina sviket? Har du kjørt deg næringstom noen gang? Bare èn gang, med magesjau på Offroad Finnmark. Men jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen hans og har selv hatt svak kjernemuskulatur. Han sier jo selv at beina fungerer helt fint, det gjør de ikke når man er næringstom, og det hjelper heller ikke med en 2min "pust i bakken" som han skriver hjelper godt på.
|
|
|
[Re: ]
03/07/2019 17:21
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Han sier jo selv at beina fungerer helt fint, det gjør de ikke når man er næringstom, og det hjelper heller ikke med en 2min "pust i bakken" som han skriver hjelper godt på. My bad! Glemte det at beina funka bra ja :-). Da foreslår jeg mer stisykling i moderat tempo. Jeg bygde jo mer overkroppsmuskler av det enn en hel vinter på helsestudio ;-) Samme her! Når jeg sluttet med vekttrening og erstattet det med å syklet mye sti (stort sett hver dag, hele året og med halvdemper), økte muskelmassen merkbart.
|
|
|
|
|