Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt!
|
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt!
[Re: Tange]
28/06/2019 11:05
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Nei, du tar feil. Det var statskirke, barnedåp og konfirmasjon + skolelag.
Bra å få oppklart det. Du ble konfirmert på vanlig måte. Men hadde den en klar personlig betydning for deg eller ble du personlig kristen før eller etter konfirmasjonen? Når du får det inn gjennom morsmelka er det ikke noe definert tidspunkt hvor du blir kristen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
28/06/2019 11:36
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Bra å få oppklart det. Du ble konfirmert på vanlig måte. Men hadde den en klar personlig betydning for deg eller ble du personlig kristen før eller etter konfirmasjonen? Når du får det inn gjennom morsmelka er det ikke noe definert tidspunkt hvor du blir kristen. Tja, må være i løpet av den perioden du ble ammet da Spøk til side: Takk til dagfink og GeirK for en av de bedre meningsutvekslingene her inne på lange tider.
|
|
|
28/06/2019 12:25
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Har alle blitt venner nåda?!? Jeg som hadde handlet popcorn til helgas tastaturkrig 
|
|
|
[Re: Stupfull]
28/06/2019 12:50
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kan ikke vise til dokumentasjon, men sitter med et inntrykk av at det er mest aktivitet midt i vanlig arbeidstid i ukene 
|
|
|
[Re: ]
28/06/2019 13:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Posisjoneringen er i hvertfall veldig nøyaktig. Hvorfor mener du at du kan si noe om at den ikke er optimal? Jeg er litt usikker på hva du spør om her. Når jeg har to andre GPS-devicer (bil og sykkelcomputer) som stort sett viser samme (korrekte) posisjon, sånn gitt innenfor rimelige nøyaktighetskrav, og en armbåndsklokke som til stadighet viser 50-100 meter feil, så kan jeg vel få lov å si at klokka ikke optimal? Du skrev: Men jeg kan si noe om at posisjoneringen av gps-antennene inni klokka er langt fra optimale. Hvor jeg antar at du mener antennen i klokke er ikke optimalt plassert. Klokka er ikke stor (trur jeg) og nøyaktigheten til antennenes posisjon er rimelig høy sammenlignet med nøyaktigheten til din posisjon beregnet av klokka. Tipper fasesenteret til antennen kan bestemmes innenfor millimeteren. Men det kan jo hende posisjonen ikke er optimal for det. Hvorfor mener du akkurat det, at posisjonen til antennene ikke er optimale (sammenlignet med?)? Og er det den ikke-optimale plasseringen som så årsaken til ræva posisjonspåvising? Samme GPS-chip med samme strømforbruk klarer mye bedre nøyaktighet i andre devicer. Liten klokke, så for kort antenne for optimal GPS mottak, og ikke mulig å få plassert den skrått slik at det blir greit mottak både liggende og stående. Og alt annet er likt? Single/ dual band, GPS,GLONASS, Beidou, Galileo samme software osv. ? Hva er det egentlig vi snakker om av moduler/chipper (utstyr)?
|
|
|
28/06/2019 13:02
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man sykler på lørdag og søndag.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
28/06/2019 13:13
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Bra å få oppklart det. Du ble konfirmert på vanlig måte. Men hadde den en klar personlig betydning for deg eller ble du personlig kristen før eller etter konfirmasjonen? Når du får det inn gjennom morsmelka er det ikke noe definert tidspunkt hvor du blir kristen. Er du diplomatisk her eller prøver du å si, jeg liker ikke spørsmålene dine? Eller lukter det predestinasjon her? Ikke alle som er enig med deg: https://www.allaboutgod.com/how-to-become-a-christian.htmThe Bible explains how to become a Christian in very simple terms:
Realize that everyone has sinned and can not live up to God's standard of holiness.
Understand that the penalty for our sin is death.
Accept God's gift. Da går vi et steg tilbake. Deler at argumentasjonen min er sviktende rasjonelt sett, men det er ingen som virkelig kjører på med skikkelige motargumenter. Og det er ganske representativt for hvordan livet mitt har vært. Jeg kunne alltid parere alle motstandere - jeg og en kompis fikk 6 i religion på videregående blant annet fordi vi kjørte en gjest fra HEF så til grader til veggs at hun nesten mistet fatningen.
De beste motargumentene ever kom jeg med selv. Det var da det begynte å rakne. Det er selvfølgelig mulig at HEF-dama ikke særlig hadde fundert over sitt eget livsyn og da ville hun nok blitt tatt på senga av en flat earther også. Men om du etter å ha blitt konfirmert kjørte dama til veggs må du enten ha fundert over ditt livsyn (kristendommen) eller å ha blitt indoktrinert med de riktige svarene. Eller er det en annen mulighet?
|
|
|
[Re: Stupfull]
28/06/2019 13:16
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har alle blitt venner nåda?!? Jeg som hadde handlet popcorn til Helgas tastaturkrig Høh? Helga? Er Helga Pataki på TS?
|
|
|
28/06/2019 15:45
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvor jeg antar at du mener antennen i klokke er ikke optimalt plassert. Klokka er ikke stor (trur jeg) og nøyaktigheten til antennenes posisjon er rimelig høy sammenlignet med nøyaktigheten til din posisjon beregnet av klokka. Tipper fasesenteret til antennen kan bestemmes innenfor millimeteren. Men det kan jo hende posisjonen ikke er optimal for det. Hvorfor mener du akkurat det, at posisjonen til antennene ikke er optimale (sammenlignet med?)? Det er ikke antennens fasesenter nøyaktige bestemmelse som utgjør problemet (da ville jeg hatt mye mer konsistente feilavlesninger). Uheldig antennedesign gir seg heller utslag i at det beregnes posisjon basert på færre satellitter enn Edge'en. OK. Da er jeg med. Når du snakker om færre satelitter, har du sjekket hvor mange det er snakk om i begge tilfeller og er det noe mønster i det som i elevasjon eller lokale forhold som f.eks vegetasjon eller urban canyons? Begge tilfeller er det snakk om MediaTek chipsset. MT3339? Og alt annet er likt? Single/ dual band, GPS,GLONASS, Beidou, Galileo samme software osv. ? Hva er det egentlig vi snakker om av moduler/chipper (utstyr)? Seff er ikke alt annet likt (sånn annet enn chip og at det kun brukes GPS). Og det understreker poenget mitt til å begynne med, ift opprinnelig touchdisplay diskusjon. Det er så sjukt mye mellom virkemåte/måleprinsipp og anvendelse som kan gjøre at "teoretisk best" ikke blir best. Der er jeg helt enig.
|
|
|
28/06/2019 18:51
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
På samme måten som vi gjør oss opp meninger om alt mulig annet som vi ikke har komplett og uttømmende informasjon om. OK - dette er en ting i livet jeg prøver å unngå. La meg ta et eksempel fra mitt eget fagfelt og se hvilke meninger du gjør deg opp der: To ingeniører presenterer hver sin løsning for å lage et touchpanel som hånterer common mode støy fra nettkabelen til en mikrobølgeovn. Ingeniør A foreslår at vi bruker en løsning med en kapasitansavhengig relaksjonsoscillator Ingeniør B foreslår at vi bruker en målekrets med ladningsoverføring og konvertering til spenning gjennom en integrator. Du har kretsskjemaene til begge foran deg. Hvordan går du frem for å gjøre deg opp en mening? Jeg hadde bedt dem demonstrere i praksis hvilke resultater anvendelsen av de to ulike fremgangsmåtene gir, og hvilke de ikke vil gi. Og så hadde jeg bedt om empiriske, statistisk signifikante data på det samme. Og hvis begge legger frem data på at deres løsning er best (hvilket ikke er tilfelle), hvordan går du frem for å avgjøre hvem av dem som snakker sant? Du forutsetter at en av dem lyver? Uansett så er fremgangsmåten den samme. Det må demonsterere i praktisk anvendelse hvordan deres løsning fungerer.
|
|
|
28/06/2019 19:58
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
OK. Da er jeg med. Når du snakker om færre satelitter, har du sjekket hvor mange det er snakk om i begge tilfeller og er det noe mønster i det som i elevasjon eller lokale forhold som f.eks vegetasjon eller urban canyons?
Nei, det var enten flatmark eller på toppen av en ås. Er et fellestrekk at det går 47kV kraftlinjer bare noen titalls meter unna begge stedene. Har ikke peiling på om dette har noe å si for GPS signaler eller antenner. Veldig usannsynlig, så vidt jeg kjenner til forskning. Men 50-100 meter er mye. Særlig om dette er mer eller mindre systematisk. Jeg har ikke notatene foran meg her, mer er rimelig sikker på det det var minst ett firetall inni der. Sjekker på mandag. [/quote] OK.
|
|
|
30/06/2019 08:02
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Så var det det å få GeirK til å kommentere problemstillingen da. Sånn mtp at det later til at han tenker at siden de fysiske prinsippene bak CO2-forcing er kjent, så må klimamodellene være gode (nok). (Litt overdrevet, men sånn blir det hvis man går for autoritetsprinsippet på alt mulig)
Stråmann. Hold deg til hva jeg skriver og ikke hva du gjetter på at jeg tenker. I hvertfall inntil gjetningene dine har antatt en minimal grad av presisjon. Tidligere klimamodeller har truffet godt, men det er ingen garanti for at dagens modeller treffer. Men, når de skarpeste hodene i de fagfeltene som trengs i dette arbeidet, har kommet frem til et resultat, antar jeg at det resultatet er det beste vi kan få til. Du - derimot, har gitt uttrykk for at klimamodellene har betydelig forbedringspotensiale. Hvorfor skal jeg feste lit til det utsagnet?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Girona]
30/06/2019 08:03
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Du forutsetter at en av dem lyver? Uansett så er fremgangsmåten den samme. Det må demonsterere i praktisk anvendelse hvordan deres løsning fungerer. OK - så hvilke vurderinger har du gjort av de ulike klimamodellene som er lagt frem?
|
|
|
01/07/2019 06:00
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Du - derimot, har gitt uttrykk for at klimamodellene har betydelig forbedringspotensiale. Hvorfor skal jeg feste lit til det utsagnet? Det trenger du ikke, for etter din logikk vil det aldri være mulig for deg å stille spørsmål til konsensus i et felt hvor du selv ikke er ekspert. Og når jeg på ingen måte er hverken en nasjonal eller internasjonal autoritet på fysikalsk modellering, så vil ingenting av det jeg sier ha noe som helst betydning. For hvis det jeg hadde hatt å si var noe som gikk mot konsensus, så vil det pr.definisjon være feil eller uviktig pga konsensus. Jeg spurte etter hva DIN argumentasjon er, ikke MIN. Hvorfor mener DU at man skal lytte til dine argumenter om at klimamodellene har betydelig forbedringspotensial?
|
|
|
01/07/2019 08:23
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Hvorfor mener DU at man skal lytte til dine argumenter om at klimamodellene har betydelig forbedringspotensial? Jeg venter til noen som ikke har logikkfeil i tankerekka si spør. Hva består logikkfeilen i - at jeg konkluderer med at du mener at klimamodellene har forbedringspotensiale?
|
|
|
01/07/2019 09:15
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Logikkfeilen består i konsensus-ufeilbarlighet, en slags tilsynelatende naiv tro på praktisk vitenskapsarbeids isolasjon fra korrupsjon, koblet med at du mener klimamodellene er vitenskap og ikke ingeniørkunst.
Denne oppfordringen til å slutte å bruke hva du tror jeg mener som argumenter, gjelder inntil nærmere beskjed foreligger. Det blir ca sånn: 99.997% av kompetente klima (og tilstøtende fag) forskere, mener det menneskeskapte utslipp bidrar til global oppvarming. Klimamodellene er laget og tunet av klimaforskere. Klimamodellene modellerer fysiske prosesser. Fysiske prosesser er hard science => Klimamodellene er hard science => Klimamodellene er gode nok, siden de er hard science.
Feil. Jeg påstår ikke at klimamodellene er gode nok. Det er det ingen som vet før man kan se seg tilbake. Jeg seier at de er det beste vi har. Er du uenig i det? Vi så jo dette med touchpanel-case'et ditt, hvor du trodde det var et enten eller valg basert på teknologi brukt og kretsskjema.
Det ER et enten eller-valg siden den ene løsningen ikke fungerer.
|
|
|
01/07/2019 09:41
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Det bruker jeg da akkurat så mye jeg vil. Det er basert på hvordan du har argumentert i emnet tidligere, og jeg trenger ikke vente til du får den samme oppfattelsen. Du er på ingen måte ordstyrer her.
Selvfølgelig. Det er som jeg skriver, kun en oppfordring. Dine fantasier om hva jeg tenker, tror og mener, er ikke gyldige argumenter i en debatt, så du gjør det enklere for alle om du holder dem for deg selv. Ja du har sagt det er det beste vi har, og ingen har sagt seg uenige i det. Men når spørsmålet om det beste vi har er godt nok, pleier du backe unna videre diskusjon.
Nei - det gjør jeg ikke. Jeg diskuterer gjerne det. Kan du definere "godt nok"? Vga måleprinsippet, pga måleprinsippet og tilstøtende kretsdesign, eller fordi det har blitt gjort _eksperimenter_ som viser hva som fungerer og ikke?
Det er gjort eksperimenter som viser dette, og så har man i ettertid forklart hvorfor en relaksjonsoscillator ikke fungerer særlig godt når kretsen utsettes for common mode-støy.
|
|
|
01/07/2019 11:31
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Klimamodellen er omtrent som et febertermometer sier "38 grader, +- 2-3 grader". Og så kommer politikere og tenker "SHIIIT, det kan jo være 41 grader det!!! Alle sammen oppi isbadet før det går lukt til helvete med hele gjengen" Nåja... Klimamodellene er som en lege som prater med deg og sier: "Hvis temperaturen i kroppen din stiger med én grad vil dette skje, hvis den stiger med 3 grader vil noe mer alvorlig skje og hvis den stiger med 6 grader vil du lide en langsom død. Det kan også hende du ikke har feber, men jeg har ingen grunn til å anta noe annet enn at du har feber, fordi alle tegn og symptoner tyder på det. Akkurat hvordan dette skje er jeg litt usikker på fordi alle mennesker er forskjellige, men vi har en relativ grei pekepinn og kan se litt på snittet av befolkningen og derfor kan jeg prøve å forutsi hva som vil skje. Men som sagt: det kan hende ikke akkurat det jeg spår vil skje på akkurat denne måten. Det kan for eksempel hende at du ikke begynner å svette ved 1 grads økning, eller få kramper og fantasier ved 3 graders økning, som det er vanlig for folk flest å få. Men jeg har all grunn til å anta at du også vil få disse symptomene før eller senere. Derfor anbefaler jeg deg å være forberedt å det som kan skje. Kjøp deg paracet, sett en bøtte ved siden av senga, prøv å drikke godt og spise så mye du klarer, og hvil alt du kan. Hvis det viser seg at jeg tok feil, har du dessverre kastet bort litt penger, men det omvendte ville vært verre." Jeg skjønner din metafor var mer sexy eller selger lettere hos meningmann, men det gjør det ikke mindre feil.
Anonym5
|
|
|
01/07/2019 12:16
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hadde det nå ennå vært sånn det oppleves. Det oppleves mye mer som "Det kan fort være smittsom hjernehinnebetennelse. Om vi ikke handler nå, er det alt for sent. Selg bilen, si opp jobben, spikre igjen vinduene, og kjøp deg sykehusseng hjemme. Dette kan bli stygt!"
At det er sånn det oppleves er ikke klimamodellenes eller forskernes feil. Jeg kan heller ikke huske at noen politikere har sagt: "det kan fort være en oppvarmingsstråle fra aliens. Kjøp aluminiumsfolie og på med hattene!" Jeg er enig i at politikerne kan krisemaksimere, men da er vi tilbake til at det er bedre å kjøpe en paracet for mye enn en for lite. Sånn for metaforenes skyld.
Anonym5
|
|
|
01/07/2019 12:45
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Det er selvfølgelig ingen som vet hva du tenker, men du bedømmes etter hvordan du har pleid handle. Og det passer modellen/beskrivelsen min godt etter mine observasjoner.
Greia er at jeg ikke mener at klimamodellene bare er vitenskap og ikke ingeniørkunst. Jeg mener at de er en kombinasjon av begge deler. Da er eventyret du dikter om hva jeg tenker galt - uansett hvor mye du mener tidligere observasjoner kvalifiserer til tankelesning. Det er jo lett; når usikkerheten på output'en ikke overstiger oppløsningen som er nødvendig for å fatte politiske tiltak.
Klimamodellen er omtrent som et febertermometer sier "38 grader, +- 2-3 grader". Og så kommer politikere og tenker "SHIIIT, det kan jo være 41 grader det!!! Alle sammen oppi isbadet før det går lukt til helvete med hele gjengen"
Konkret hvilke handlingsmønstre ville vært mer proporsjonale med usikkerheten i modellene etter din mening? Ja, men her svarer du ikke på ditt eget spørsmål engang. Hvordan vet du eller hvem som helst ekspert på området, at charge-transfer-løsningen virker som tiltenkt i sluttproduktet?
Finner du en ekspert som ser på kretsskjemaet og sier "sett i produksjon" kun ved å kjøre på simulator?
Ja, det gjorde vi.
|
|
|
01/07/2019 13:07
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Som sagt tidligere, når usikkerheten i modellene langt overgår de tersklene man bruker for politiske tiltak, så sier jeg at man ikke bør bruke modellene til noe særlig i det hele tatt.
Det betyr _ikke_ det samme som at klimaendringer ikke er reelle.
OK. Hva mener du at vi skal gjøre av preventive tiltak for å hindre menneskeskapte klimaendringer - ingen ting? Nå vet jeg ikke om dere lager hvite/brunevarene, subassemblies eller chips eller whatnot, men å lage en prøveserie for EMC testing er ikke det samme som "produksjon". Nå snakker jeg om hva vi gjorde - ikke hva kundene våre gjorde. Vi lager chip-en.
|
|
|
01/07/2019 13:56
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Nå snakker jeg om hva vi gjorde - ikke hva kundene våre gjorde. Vi lager chip-en.
Kunder som ikke bryr seg om emc karakteristikken til chip'en? Er kanskje ikke alle chip'er som trenger det/har det? Jo - men vi måtte sette den i produksjon for å få testet dette i praksis og vi visste ikke helt sikkert før kunden hadde testet det.
|
|
|
01/07/2019 14:06
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Greia er at jeg ikke mener at klimamodellene bare er vitenskap og ikke ingeniørkunst. Jeg mener at de er en kombinasjon av begge deler. Ja, men da kan du ikke samtidig hevde vitenskaplig konsensus som et kvaltetsstempel for klimamodellenes tilstrekkelighet. Jeg anbefaler deg å lese denne lettleste artikkelen om klimamodellene og parametrisering. Det foregår på nøyaktig samme måte som man gjør det i mindre skala kausal- og empirisk modellering (som derimot har adskillig bedre prediksjonskraft). ( https://journals.ametsoc.org/doi/full/10.1175/BAMS-D-15-00135.1) "Tuning is an essential aspect of climate modeling with its own scientific issues, which is probably not advertised enough outside the community of model developers. Optimization of climate models raises important questions about whether tuning methods a priori constrain the model results in unintended ways that would affect our confidence in climate projections." Den som har sett hvordan en pølser bli laget :-) Dette er kjent materie, jeg har skrevet både økonomi- og fysikkmodeller selv til internt bruk. Det er en fysikkmodell som er ansvarlig for at det for en uke siden ble forutsagt at det skulle være kaldt, grått og regnfullt i Trondheim i dag. denne har blitt til på tilsvarende måte. Disse modellene treffer noen ganger og bommer noen ganger, men de treffer såpass ofte at jeg retter meg etter det de predikterer. Gitt hva klimamodellene viser, hva konkret anbefaler du at vi mennesker gjør?
|
|
|
01/07/2019 17:28
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Og om jeg ikke husker helt feil, mente du det var gangbar mynt for å virkelig drive gjennom poenget og kontre spekulative skeptikere?
(Mulig jeg husker feil her!) Du husker riktig, og jeg står for det jeg mener. Forskeren var oppgitt over at han måtte ty til tabloide slutninger for å nå gjennom i debatten og mediabildet. Når "den andre siden" stort sett driver med kirsebærplukking og andre mer eller mindre uvitenskapelige teknikker, synes jeg det er helt greit at forskerne er skråsikre. "Den andre siden" trenger heller ikke å være vitenskapelig, utdype og forsvare standpunktene sine, de trenger ikke engang å publisere resultater. Alt de trenger gjøre er å si seg uenige, og så sette seg på bakbeina og be klimaforskerne om å forsvare seg. Og masse spaltemeter får de, fordi pressen skal gi et "balansert inntrykk". Dessuten har forskerne grunn til å være skråsikre, og det er ikke sikkert legmannen skjønner eller bryr seg om formidlingen av usikkerheter og alle forbehold som er god vitenskapelig praksis. Så lenge forskerne holder seg innenfor det de har grunnlag for å uttale seg om, kan de tillate seg å være litt skråsikre. Og ja, 97-prosentern er godt nok til å si ting som at det er enighet blant ekspertene om klimamodellenes validitet. Et godt eksempel er jo allerede nevnte Nir Shaviv. Greit nok at han er uenig med de etablerte klimaforskerne. Greit nok at han er astrofysiker, alle bidrag er interessante. Men menigmann legger ikke merke til, eller forstår ikke, at all hans forskning på klimafeltet er gjennomgått av eksperter og funnet utdatert eller spekulativt. Alt de ser er en som med skråsikkerhet og litt vitenskapelig bullshit-bingo sier at klimamodellene er feil. Vi kan være uenige, men mener skråsikkerhet kan være på sin plass for å skåre et poeng - så lenge man har belegg for å si det.
Anonym5
|
|
|
01/07/2019 17:32
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Men på samme måte som man ikke hadde brukt prediksjonen fra autopiloten i Tesla om den bomma med 2.5m, så betyr ikke det at autopilotgreia er ubrukelig som fundament for videre utvikling. Det betyr bare at man ikke skal bruke den til å styre. My point exactly. Selv om klimamodellene på noen områder er usikre eller grove, er de gode nok til komme med forutsigelser, og til å fortsette utviklingen av dem. Og mens en Tesla som bommer med 2,5 meter kan drepe et menneske, kan en klimamodell hvis usikkerhet er 2,5 grader fortsatt brukes til å forutsi hva som kan skje, og dermed gjøre beslutninger på som sender oss i riktig retning allerede nå. Så kan vi ta fine tuning-en av begge etter hvert som årene går og kunnskapen renner inn.
Anonym5
|
|
|
01/07/2019 17:40
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Som sagt tidligere, når usikkerheten i modellene langt overgår de tersklene man bruker for politiske tiltak, så sier jeg at man ikke bør bruke modellene til noe særlig i det hele tatt.
Det betyr _ikke_ det samme som at klimaendringer ikke er reelle.
OK. Hva mener du at vi skal gjøre av preventive tiltak for å hindre menneskeskapte klimaendringer - ingen ting? Jeg mener å huske at jeg har lest en sak hvor man regnet på kostnadene for å begynne å legge om samfunnet for å bremse klimaendringene, kontra å reparere skadene etter at klimaendringene har blitt reelle. Jeg mener også å huske at de regnet ut for de forskjellige scenarioene, og at de tok med andre endringer/forbedringer også, som bedre helse for folk i byene hvis alle gikk over til el-bil, gå over til fornybar energi kontra å fortsette med fossilt, og så videre. Uten at jeg kan bakgrunnen mener jeg de gjorde en del forenklinger som man selvsagt må i så kompliserte regnestykker, men at arbeidet ble bedømt som solid. Konklusjonen var vel at å legge om nå var bedre økonomisk sett enn å reparere skadene uansett hvilket scenario som slo til. De kunne vel også antyde at å legge om nå var bedre økonomisk sett selv om klimamodellene tok feil, fordi man fikk mange andre gevinster av å legge om til mer bærekraftige løsninger. Leste denne nylig, og der står det: "Natural disasters have already cost 23 million working life years since 2000. On the other hand, efforts to stop climate change would create 24 million new jobs by 2030."
Redigert av anonymous5; 01/07/2019 17:46.
Anonym5
|
|
|
01/07/2019 18:03
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Det slår meg at føre-var-prinsippet er relevant i begge eksempla, men ikkje heilt på same måte.
|
|
|
01/07/2019 18:31
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Lage bedre klimamodeller, øker kunnskap om økonomiske, politiske, filosofiske, samfunnsfaglige og tekniske systemer på flere nivåer.
Og inntil dette er på plass?
|
|
|
01/07/2019 18:35
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Men på samme måte som man ikke hadde brukt prediksjonen fra autopiloten i Tesla om den bomma med 2.5m, så betyr ikke det at autopilotgreia er ubrukelig som fundament for videre utvikling. Det betyr bare at man ikke skal bruke den til å styre. Dårlig analogi siden man har et alternativ til autopiloten. Vi har ikke et alternativ til dagens klimamodeller.
|
|
|
01/07/2019 19:06
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Dårlig analogi siden man har et alternativ til autopiloten. Vi har ikke et alternativ til dagens klimamodeller. Da skjønte du ikke analogien. Og jeg tror ikke jeg har ork til tjue spørsmål hvor du ikke engang prøver å forstå den. Jo - det gjorde jeg. Når du svarer på spørsmålet om hva vi bør gjøre inntil vi har klimamodeller som er gode nok, tror jeg du ser svakheten i den.
|
|
|
|
|