Trådløst nett mellom flere bygninger
|
Trådløst nett mellom flere bygninger
18/05/2019 16:00
|
Christian
OP
Uflaks
|
OP
Uflaks
 Er det noen nettverksconnoisseurer her? Jeg får snart lagt installert radiobasert nett i feriehuset (ingen kobber til huset, og 4G er uaktuelt pga. datamengde), og lurer på hvordan jeg kan bygge et lite mesh(?)nettverk så det dekker både det huset og nabohuset, og gjerne en god del av området mellom/rundt husene også. Beskjeden fra bredbåndsselskapet er: Ved installasjon vil det bli koblet opp et POE-adapter med to porter[...] den ene porten skal antenne kobles i og den andre en router hvis du ønsker trådløs dekning. Farten blir 70Mbit (maks med denne løsningen), og nettet vil bli brukt til alt fra Yr til Netflix. Det kommer typisk til å være under 10 enheter oppkoblet, men kanskje opp i 20 på maks. Som bildet viser, er det 60-70m mellom husene. Mellom husene står det et fjøs, som det snart blir lagt inn strøm i, så det er eventuelt mulig å sette opp en antenne e.l. der. Jeg har god erfaring med Google WiFi hjemme (3 stk. dekker 200 kvadrat og er superstabilt), men det virker som Ubiquiti kanskje har bedre egnet utstyr til dette prosjektet? Akkurat nå tror jeg kanskje dette kan funke: - To stk. Ubiquiti UniFi AP AC LR Long Range: https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/- En montert i hovedhus, og en montert i gjestehus - Ingenting i fjøset Virker dette som en god løsning? Må de pekes/vinkles spesielt for å kunne "jobbe sammen", og vil det i så fall begrense dekning i andre retninger? Trenger jeg eventuelt noe annet utstyr for å koble det til "Power Over Ethernet"-adapteret nevnt ovenfor? Er det muligheter for at nettet rekker helt ned til naustet ca 100m unna? Ubiquiti har også en proffvariant, men da virker det som jeg trenger en ruter i tillegg, uten at jeg får noen merkbare fordeler? https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/Andre tips?
Redigert av Christian; 18/05/2019 16:31.
|
|
|
Re: Trådløst nett mellom flere bygninger
[Re: Christian]
18/05/2019 19:35
|
samuel
Avhengig
|
Avhengig
Tror nok du må satse på noe heftigere. Du må nok ha Ubi sine AirFiber og antenner til dette. Med det Long Range punktet vi du aldri få 5GHz på de forskjellig lokasjonene.
Du trenger ikke Ubi sin router for å styre punktene, men det åpner for litt kul logging.
Kanskje det greieste er en minigraver og legge en kabel. Treger ikke å ligge så dypt.
|
|
|
18/05/2019 19:38
|
Storfe
Entusiast
|
Entusiast
Med de avstandene du skisserer der tror jeg vanlige aksesspunkt blir i grenseland. Ubiquiti har en egen serie med direksjonale antenner som er godt egnet til dette, som heller ikke koster skjorta.
|
|
|
18/05/2019 20:14
|
Christian
OP
Uflaks
|
OP
Uflaks
Takk for svar! Jeg hadde håpet at to Long Range-aksesspunkter kunne overlappe hverandre litt, og holde til mine ca 65m mellom husene, men det er kanskje for optimistisk? Er de oppgitte 183 meterne med medvind og sol i ryggen? https://store.ui.com/products/unifi-ap-1The UAP-LR single band 802.11/b/g/n access point with 2x2 MIMO has a longer range than the base model UAP with a range of up to 183 m (600 ft). Jeg lurte litt på en "UniFi AC Mesh Pro AP" montert utvendig på fjøset også: https://store.ui.com/collections/wireless/products/unifi-ac-mesh-pro-apMed "bare 30m fra fjøset til hvert hus, hadde jeg håpet at dette skulle holde: It features a proprietary, MIMO-optimized, omni-directional Super Antenna for exceptional 360° coverage, providing symmetrical long-range communications of up to 183 meters. Minigraver er selvsagt en mulighet, men det hadde jo vært enklere om det fungerte med trådløst. Litt på siden: Hjemme er det like bra nett ca 30m unna nærmeste Google WiFi som det er helt inntil.
Redigert av Christian; 18/05/2019 20:15.
|
|
|
18/05/2019 20:34
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Med de avstandene er det nok best med retningsstyrte antenner - gitterantenner eller parabol. Du kan nok lage sånt sjøl for en rimelig pris eller kjøpe noe ferdig.
|
|
|
18/05/2019 20:42
|
Storfe
Entusiast
|
Entusiast
Kjøp fra nettbutikk og pakk det ut pent, så har du returmulighet hvis det ikke virker. Skal du utstyret innendørs, må du gjennom minst 2 vegger før neste punkt, dette halverer fort effektiv rekkevidde. Det har alltid fulgt med strømforsyning med Ubiquiti AP jeg har kjøpt, men noen billige AP bruker 24v proprietær POE Ubiquiti standard og fungerer ikke med standard POE switch. (Gjelder bare for strøm selvsagt). Jeg har trådløs uplink fra ett Unify AC Pro til en rimeligere Unify AP, ca 6 meter, gjennom 3 vegger, og det er bare såvidt det går. Trådløs signal i grenseland blir fort som svenske blinklys, virker, virker ikke... Går det det akkurat på en godværsdag, så kan det feile i regnvær, tåke og snøvær. Eller når noen går mellom bygningene. Men du kan for all del teste, men 50 meter+ er å strekke det etter mine erfaringer.
|
|
|
18/05/2019 20:45
|
Storfe
Entusiast
|
Entusiast
Merk at ingen av aksesspunktene til Ubiquiti erstatter en router, det er rene aksesspunkt.
|
|
|
19/05/2019 05:23
|
erlingba
.
|
.
Har Unifi AC Mesh her mellom tre hus. Det er riktignok ikke mer enn 40 og 60 meter fra hovedhus til de to andre, men det er endel å gå på der. Disse kan settes utendørs. For over 100m ville jeg nok prøvd retningsbestemte antenner. Det følger med poe-adapter, men du kan nok benytte en annen også.
|
|
|
19/05/2019 07:45
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Husk også at 5GHz funker veldig dårlig gjennom vegger. Sjøl ei bokhylle er nok til å gjøre livet surt. 2,4GHz er bedre til å komme seg gjennom ting, sjøl om hastigheten/båndbredden der blir noe lavere. Hvis det holder med 2,4GHz, får du rimelige yagi-antenner fra ebay som kan hjelpe mye.
|
|
|
19/05/2019 09:34
|
Christian
OP
Uflaks
|
OP
Uflaks
Skjønner at dette ikke blir helt gratis:  Likevel fint å slippe unna med ca 30 meter graving. Det kan jeg klare uten å leie minigraver.
Redigert av Christian; 19/05/2019 09:36.
|
|
|
22/05/2019 20:05
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Du må ikke ha Security Gateway, du kan greie deg med en vanlig bredbåndsrouter med brannmur på. Jeg har selv SG, og det gir deg noen coole muligheter til å følge med på trafikk etc.
Jeg har i tillegg en Raspberry Pie, for å kjøre Unify Controller softwaren på. Det trådløse nettverket konfigureres på UC, og alle aksesspunktene plukker opp konfig automatisk, veldig greit.
/Jan
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
24/05/2019 05:57
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Gøy! Punkt 1. kan du grave, så grav, og dropp mesh hvis mulig. Har fem UniFi nett i produksjon, og skal nå opp til et av sentrene våre og utvide nettet ned til et naust ved sjøen - ca 100 meter - med AirMax NanoBeam fra Ubiquiti. Har og ett i LAB hjemme hos meg. Det jeg ville gjort i ditt tilfelle, i tillegg til å grave, er å bruke en USG + en CloudKey Gen2 + de minste PoE, switchene (en per bygg) med 60W (4PoE+4 uten) + ett AC Pro per bygg. Grunnen til at jeg ville valgt Cloud Key Gen2 og ikke Gen 1 – klok av skade- , er av den enkle årsak at Gen2 har innebygd UPS, som slår av CloudKey ved bortfall av strøm, og starter den pent opp igjen når den er tilbake. Nøkkelen kjører en linux distro med en database, og forsvinner strømmen, så kan filsystem, database med mer gå på en smell. Der du ikke kan grave - eksempelvis naust - forutsatt fri sikt, eventuelt om du kan "lage" fri sikt med liten mast, så ville jeg brukt NanoBeam (skal funke opp til 15KM+). Har ikke fått testet det ennå selv, men vet om folk som har det mellom hytter (typ 300 meter) med stort hell. Dingsene koster og ikke så mye så en test har lite å si økonomisk . Skal og som nevnt sette opp dette selv - begynner med installasjon i dag. Fordelen med å bruke fullt oppsett fra samme produsent er at du og har full kontroll på nettet, og kan administrere dette via mobiltelefon fra hvor som helst eller fra en sofa på PC/MAC. Da senteret vårt på Evenes hengte opp et nytt AC Pro AP og fikk beskjed om dette, adopterte jeg punktet inn i nettet og oppdaterte det ved et par trykk på mobiltelefonen, og var så i drift på et par minutter. Du kan da og hekte på kamerautstyr med mer, som du kan sitte å glane på hvis du ønsker det.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
24/05/2019 08:13
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Mange takk for nyttig info!
Jeg skjønner det er for langt med ca 100m til naustet, så det utgår. Da gjenstår det å koble sammen to hus som er ca 70m fra hverandre. Se den yagi-antenna jeg lenka til i forrige svar. Den burde takle godt over 100m med mindre været er eksepsjonelt dårlig. Du trenger ei slik antenne i hver ende. De er laga for 2,4GHz, men det holder kanskje. De er også veldig billige. roy
|
|
|
25/05/2019 07:56
|
Christian
OP
Uflaks
|
OP
Uflaks
Mange takk! Nå har jeg handlet, i to omganger: Første handel (før de to siste svarene ovenfor), med plan om litt kabel (hus-fjøs), litt trådløst og mesh mellom alt: 1 stk. Ubiquiti UniFi Security Gateway 2 stk. Ubiquiti UniFi AP AC LR Long Range (en i hvert hus, disse skal visst fungere bedre med telefoner/brett, og det blir uansett ikke noe høyhastighetsnett) 2 stk. Ubiquiti UniFi AP AC Mesh Pro (en utvendig på hvert hus). Andre handel, med plan om å grave (CAT6?) ned i et rør mellom husene, to rutere og null mesh: 1 stk. Ubiquiti UniFi Cloud Key, Gen2 2 stk. Ubiquiti UniFi US-8-60W Switch (en til hvert hus med kabel mellom) 1 stk Ubiquiti UniFi Security Gateway (denne ble med ved en glipp - jeg har jo kjøpt en i første runde) Dette burde holde til å finne ut hva som fungerer, og hva som kan returneres. Jeg tror kanskje ikke jeg trenger Cloud Key, i og med at jeg skal sette opp nettet én gang for aklle, og så glemme alt? Hvis jeg kan spare 2190 kr, gjør jeg gjerne det. Jeg tar med hele herligheten fra Oslo til Lofoten om en uke, og kan oppdatere her hva jeg ender opp med. Nettet blir 70Mbit fra Trollfjord bredbånd: https://trollfjord.no/bredband/produkter-og-priser-bredband/Jeg handlet hos Komplett, som har nesten alt fra Ubiquiti på lager, leverer raskt, og har 60 dager åpent kjøp. Yagi-antenne til naust kan bli aktuelt, men jeg rekker ikke å få den i tide til å teste ut denne gangen. Jeg tar en tur innom Kjell & Company og kjøper kabler og litt annet nips jeg uansett trenger. Er dette en kabel som passer for meg? "Myk UTP-nettverkskabel Cat. 6 Grå" (metervare) https://www.kjell.com/no/produkter/data-...at-6-gra-p78185Eller bør jeg flotte meg med f.eks. denne? "Luxorparts Solid UTP-nettverkskabel Cat. 6 100 m" (her må jeg kutte til ca 70m og sette på kontakt igjen - trenger kanskje verktøy, da?) https://www.kjell.com/no/produkter/data-...-6-100-m-p39863
Redigert av Christian; 25/05/2019 07:56.
|
|
|
25/05/2019 11:38
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Gruppeløs :p
Kanskje lurt med solid kabel, siden du kanskje ikke skal legge kabelen i rør? Til terminering finnes disse Verktøyfri RJ45 som jeg ikke har erfaring med. Ellers blir det noe vanlig RJ45 og verktøy
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
25/05/2019 16:49
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg tror kanskje ikke jeg trenger Cloud Key, i og med at jeg skal sette opp nettet én gang for aklle, og så glemme alt? Hvis jeg kan spare 2190 kr, gjør jeg gjerne det.
Du vil trenge en kontroller, den kan forvørig bo på EDB-maskinen din. (Windows/Mac/Linux) Ulempen med kontroller på andre dingser enn CloudKey kommer greit frem i forumet til leverandør der det ofte går igjen feil relatert til Javamiljøet. Dog, tar du backup av config så løser gjerne det meste seg med litt fikling hvis problemene oppstår.
|
|
|
25/05/2019 16:58
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Andre handel, med plan om å grave (CAT6?) ned i et rør mellom husene, to rutere og null mesh:
Ad graving, selv om du putter kabel i rør, så lag en dertil egnet gate, og legg gjerne fin grus i bunn før du legger rør, og fyll fin grus over rør før du legger på masse. Dette for å unngå at masse/steiner over tid presser på rør og f()/#) opp kabelen din. Kan du og grave ned til minst 30 cm (gjerne mer) så er det og sikkert stas. Som kid på det lokale el-verket gravde vi 50cm dype grøfter og la inn kabler – strøm vel å merke – som sommerjobb :-) Du er sikkert en mester i kabelgrøftegraveleggingens kunst, men tenkte bare å nevne det. Du bør forøvrig lære deg kabeltrekkesangen og være oppsanger for arbeidslaget: https://www.youtube.com/watch?v=PU7C6DQOhgE
|
|
|
10/06/2019 22:00
|
Christian
OP
Uflaks
|
OP
Uflaks
Oppdatering, hvis noen er interessert: Det blir graving, men jeg rakk det ikke på denne turen. Jeg har 50m "rødt plastrør" og jordkabel, for ca 30 m mellom hovedhus og fjøs. Så må jeg ha rundt 30m til mellom fjøs og gjestehus. Har kjøpt superdumerisolert CAT6-kabel, og skal få lokal elektriker til å terminere og fikse, samtidig som strøm legges inn til fjøs. Je, je. Ubiquiti-oppsettet blir, i rekkefølge internett - trådløst nett: I hovedhus: - Utvendig antenne fra bredbåndsselskapet (UniFi, den også, usikker på modell) - UniFi Security Gateway: https://www.ui.com/unifi-routing/usg/- 8-port 60W switch: https://www.ui.com/unifi-switching/unifi-switch-8/- UniFi Cloud Key Gen2: https://unifi-protect.ui.com/cloud-key-gen2- UniFi AC LR: https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/Så 100m CAT 6 til gjestehus, der det blir: - 8-port 60W switch: https://www.ui.com/unifi-switching/unifi-switch-8/- UniFi AC LR: https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/Foreløpig er det bare nett i hovedhus, og det funker bra. Får litt mer enn oppgitte 70/10 Mbit. Dette er koblet til: - Verisure dings for at Yale Doorman-låsen skal være på nett - D-Link webkamera (foreløpig med ledning) - Philips Hue hub Installasjonen har skyhøy WAF, som bildet viser.  
Redigert av Christian; 10/06/2019 22:05.
|
|
|
11/06/2019 04:35
|
Raskall
More than words
|
More than words
En liten kommentar, bare: Cat 6 har en maks-kapasitet på ca 100 meter. Over dette vil gi ustabilt nett. Selv 100 meter strekk vil gi ustabilt nett. På distanser over 100 meter er det fiber som bør brukes. Men da begynner man å snakke dyrt endepunktutstyr. Har du derimot muligheten til å sette inn en liten switch et sted på dette 100-meters-strekket, så går det bra. https://www.belden.com/blog/smart-buildi...-does-it-matterTerminering av Cat6 klarer du dog selv med verktøy til noen få hundrelapper på Clas Ohlson.
|
|
|
[Re: Raskall]
11/06/2019 06:00
|
Christian
OP
Uflaks
|
OP
Uflaks
Takk for tips! CAT6-kabelen blir rundt 90 meter totalt, og skal uansett innom fjøset ca halvveis, så da kan jeg eventuelt montere enda en switch der.
|
|
|
|
|