Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

CX - Har jeg kjøpt feil størrelse?

CX - Har jeg kjøpt feil størrelse? #2556070 23/05/2019 18:45
zero-talent Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Kjøpte meg cx (white cx ultimate) for halvannen sesong siden, for å trille på asfalt når kalksteinsfjellet i nærområdet er vått. Nå begynner jeg å bli usikker på om jeg har riktig størrelse/geometri. Ramma er for så vidt passe ift høyde og alt, men jeg har en rar kropp. Kort i overkroppen, eller armene eller noe. Føler jeg må strekke meg for å nå fram, og blir veldig stiv i nakken etter en halvtimes tid. Kan det hjelpe med kortere stem? Når jeg strekker meg mot styret kjennes det som om hendene har lyst å være lenger bak.

Hører med til historien at jeg er særdeles stiv i kroppen til tider. Mye bilkjøring og reising, og kontorjobb + barn som maser om å bæres. Vurderer å rett og slett bytte den ut med en hardtail, men det er jo litt gøy med bukkestyre når man først finner flyten da.

coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
Re: CX - Har jeg kjøpt feil størrelse? [Re: zero-talent] #2556077 23/05/2019 20:16
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Kjedelig å høre at du ikke fant deg til rette på denne, men jeg kan ikke annet enn å minne om hva som ble sagt i tråden om sykkelen og anbefale å se på en av de foreslåtte syklene med geometri som synes bedre egnet til ditt bruk. Flere alternativer har kommet til siden sist.

Kortere lengde og evt. annen vinkel på styrefremspringet vil kunne avhjelpe, men gjør dessverre ikke den grunnleggende geometrien bedre egnet.

Om du ikke finner deg til rette på en tradisjonell krossykkel, betyr det heldigvis ikke at du må gå tilbake til terrengsykkel ICON_SMILE

Re: CX - Har jeg kjøpt feil størrelse? [Re: zero-talent] #2556078 23/05/2019 20:25
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Prøv med kortere stem og eventuelt litt smalere styre.

Re: CX - Har jeg kjøpt feil størrelse? [Re: Sepeda] #2556096 23/05/2019 21:49
zero-talent Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Sepeda
Kjedelig å høre at du ikke fant deg til rette på denne, men jeg kan ikke annet enn å minne om hva som ble sagt i tråden om sykkelen og anbefale å se på en av de foreslåtte syklene med geometri som synes bedre egnet til ditt bruk.

Hater når folk har rett... 😜 Men skal sies at jeg var forholdsvis fornøyd i fjorårssesongen. Kjente det kortere stem kunne være greit, men det var ikke noe problem å bruke den, mest bare moro. Det er nå i vår jeg kjenner skuldre og nakke klage. Mulig jeg trenger å trene mer bevegelighet rett og slett... Det er knekken i nakken for å klare å se langt nok opp og fram jeg sliter mest med. Skal sies at de siste ukene har vært ekstremt stillesittende på jobb, og nakken klager stort et konstant om dagen. Er vel best å tøye litt før jeg tar noen avgjørelse...

Re: CX - Har jeg kjøpt feil størrelse? [Re: zero-talent] #2556362 25/05/2019 09:23
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kortere stem funker som fjell
Kjøp med littegranne rise i tillegg evt shimse opp så kommer du og bukken litt høyere også
Måtte jukse på en Caad for å bruke den og passer meg for stilpolitiet men på en cx
blir det bare king kong og innafor tom for stilpolitiet
PS avhenger såklart av hvor langt stemet ditt er i dag
Men 60/70 stem bør kunne funke

"It never gets easier, you just go faster."
Re: CX - Har jeg kjøpt feil størrelse? [Re: zero-talent] #2556364 25/05/2019 10:25
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Hvor mange turer har du sykla på den i år? Vanlig å bli litt øm og stiv i nakke og skuldre de første turene i sesongen, eller hvis du øker timer/km på sykkelen betraktelig.

Redigert av vetleg; 25/05/2019 10:25.
Re: CX - Har jeg kjøpt feil størrelse? [Re: zero-talent] #2556368 25/05/2019 10:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg håper som sagt at du finner deg til rette på sykkelen og det er absolutt verdt å prøve justeringene som foreslås!

Øvelser for å styrke kjernemuskulatur og øke fleksibiliteten kan også hjelpe.

Legg gjerne ut et bilde av sykkelen slik at vi kan se oppsettet ditt nå.

Men jeg syntes det var noe kjent ICON_SMILE og jeg ser nå at rammesettet geometrisk er det samme som Ridley X-Fire, som er kjent som en ganske så rå kross-sykkel. White omtaler faktisk selv ramme og gaffel som X-Fire og de ser ut til å være helt likt utformet, selv om egenskapene i materialet kan være forskjellig.

Målene for Ridley X-Fire finnes bl.a. her.

Det opereres med størrelsesbetegnelser etter forskjellige målemetoder av seterøret slik at White i størrelse 54 tilsvarer Ridley som oppgitt av Wiggle i 50.

White oppgir feilaktig stand over height som stack (rammehøyde). Ridley oppgir korrekte mål og vi ser da at f.eks. i de nevnte størrelsene er forholdstallet mellom rammehøyde (stack) og rammelengde (reach) under 1,4, som er meget aggressivt. Mer aggressivt enn de aller fleste rittsykler, også nevnte CAAD. En eventyr/komfortmodell vil gjerne ha over 1,5.

Som krossykkel er dette rå saker, men til din bruk, preferanser og slik du oppgir kroppsmål og smidighet, frykter jeg dessverre at du vil slite. Du kan trolig redusere lengde på styrefremspring/stem kun til et visst nivå før sykkelen blir nervøs. Den er allerede en lettstyrt rittsykkel.

Det er en flott sykkel, men jeg synes fortsatt at det ikke henger helt på greip at XXL solgte denne modellen som en sykkel for daglig bruk så sent som i 2017, samtidig som de riktig nok opplyste at dette var "den råeste krossykkelen fra White noensinne" ICON_SMILE

Re: CX - Har jeg kjøpt feil størrelse? [Re: zero-talent] #2556420 25/05/2019 17:30
olechr Offline
More than words
More than words
Kortere stem og et styre med mindre reach

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: CX - Har jeg kjøpt feil størrelse? [Re: zero-talent] #2556627 27/05/2019 07:44
zero-talent Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for oppklaring ang. geometri Sepeda! Jeg sjekka målene på Whites nettsted, og det som sto der passa bra med andre sykler jeg har trivdes bedre på.

Jeg har brukt den på rulla i hele vinter, og det har gått fint. Men det blir jo ikke helt det samme på rulle og vei. Nå har jeg fått løsna litt opp i nakken, så da får jeg se an et par turer. Asfaltsykling er nr 3 på lista over priorierte aktiviteter, så jeg er fornøyd så lenge jeg får runden min uten å knekke knakken.

Re: CX - Har jeg kjøpt feil størrelse? [Re: zero-talent] #2558714 06/06/2019 08:35
zero-talent Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ny stem gjorde susen. Skulle ikke så mye til. Hjalp kanskje å gjøre litt strekk og tøy og bøy også...

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå