Er i ferd med å kjøpe en brukt bianchi i karbon. På bilder har selger sikkert 25 mm med spacere over stem. Bianchi har en «service bulletin» fra 2016 hvor de viser til max 5 mm for å unngå skade på rør. Selger vil ikke skru av stem for å sjekke.. blir veldig usikker her på om den skal kjøpes, har ingen mulighet til å sjekke sykkelen før salg, selv om det hadde vært det beste Selger kontaktet sykkelbutikken og de sier det gjelder bare for året 2016. Hva sier dere ? Sykkelen er produsert etter 2016
Knut
Re: Spacere over styrerør på karbon
[Re: Rød3]
#254822017/04/201917:36
Jeg tenkte først at det umulig kunne ha noe å si om det var mange spacere på toppen av stemet, bortsett fra det estetiske. Men ser at Bianchi har en advarsel på dette. Kan det være at på denne gaffelen er tykkelsen på kronerøret for tynn bortsett fra hvis man fester stemet helt øverst? Merkelig, men burde jo være null stress for selger å sjekke om det er noe skade!
Tydeligvis ikke like enkelt for å alle å løsne 3 skruer. Har også sendt en epost til bianchi i håp om svar, men nå er det vel påske ferie også. Men gjelder ikke dette egentlig flere enn bianchi ? Synest huske trek også hadde noe greier Sjeldent bianchi sykler i min str til salgs brukt, magefølelsen sier både ja og nei..
Knut
#254824417/04/201919:09
Jeg har aldri hørt om denne problemstillingen før. Sånn jeg forsto advarselen fra Bianchi, selv om de ikke spesifiserte det, så er ikke problemet spacere over stemet, men hvor stemet klemmer på kronerøret. Altså at carbonet muligens er for mykt, bortsett fra et forsterket dedikert område helt øverst. Merkelig konstruksjon, omtrent alle proffer og mange glade amatører "slammer" jo stemet.
Tar høyde for at jeg har misforstår noe her, så flere burde komme på banen med synspunkt. Administrator @Valentino pleier å ha synspunkt på ting som angår Bianchi:-)
Redigert av kid loco; 17/04/201919:10.
"anybody who rides a bike is a friend of mine" -gary fisher-
Det er ganske ofte at ekspanderen nede i kronerøret har en strukturell funksjon for å stå i mot press fra stemet. Stemet bør derfor aller helst strammes rundt der ekspanderen sitter i styrerøret. Sitter ekspanderen over stemet kan jeg se fort meg at sjansen for å krønsje et karbonkronerør kan være til stede.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#254825017/04/201919:24
Noe lignende har blitt besvart til meg i en av de andre trådene, det hørtes fornuftig ut, samt at jeg har kappet en del karbongaffel selv den siste uka, og fått studert denne konstruksjonen i nærmere detalj, så jeg forsøker meg på ett svar jeg "tror" er korrekt.
Inni karbonrøret sitter det en ekspansjonsplugg som gir press fra innsiden der stem'et klemmer, så ikke stem'et knuser røret. Denne ekspansjonspluggen kan i teorien lages i ulike lengder, men jeg gjetter at de "normalt" sett er de ca like lange, og basert på hukkommelse vil jeg anslå min var ca 5cm lang.
Om man setter veldig mange spacere på toppen av stem'et, så vil nedre del av stem'et muligens klemme rett på gaffelrøret, nedenfor ekspansjonspluggen. Det er jo i teorien ikke helt bra.
Jeg skal ikke mene det ene eller andre om sykkelen du ser på. Men om gaffelen ikke allerede har knekt, så er det ihvertfall en "passelig god sjanse" for at den ikke har tatt nevneverdig skade. Men den risikoen må du selvsagt vurdere selv.
I følge Luescher så er det faktisk mange ekspansjonsplugger som er ubrukelige. Hvor lite kraft som skal til før du påvirker styrerøret vises i videoen,
Om du vil ha med deg delen om de forskjellige ekspansjonspluggene så starter du fra begynnelsen. Verdt å merke seg at i en annen video nevner han at det er lurt å forsegle kuttflaten hvis du kapper styrerøret for å hindre fukt/vannintrengning og mulig delaminering i kuttflaten.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
#254828317/04/201921:06
Jeg lærte noe nytt pga denne tråden/linken til hrukin, det er bra:-) Utifra svarene til sykkeloyvind, Valentino osv, er dette ikke et problem for Bianchi, men mer noe man generelt bør være obs på.
De gangene jeg har kuttet kronerøret på mine sykler, har jeg dyttet ekspansjonsbolten/sylinderen til ekspansjonsbolten nedover sånn at problemet ikke har oppstått. Lengden på skruen som strammer stem/styrelager (5mm unbrako, ref. siste nummer av Landevei:-)har ikke vært lang nok, så det har vært nødvendig.
Tilbake til trådstarter, dette er sannsynligvis ikke et problem relatert til Bianchi som sådan? Men selger bør være grei og sjekke kronerøret for skader?
"anybody who rides a bike is a friend of mine" -gary fisher-
#254828817/04/201921:21
Problemet med karbon er at selger eller kjøper sannsynligvis ikke har tilgang på utstyr for å med sikkerhet kunne frikjenne det for skader.
Om kronrøret er synlig skadd basert på visuell inspeksjon, så ville kanskje selger allerede ha "merket" problemet. Men karbon kan være skadd/delaminert inne i kontstruksjonen, og for å være helt sikker, må man vel sende gaffelen gjennom en røntgenmaskin (noe som neppe er helt realistisk i de fleste transaksjoner av brukte sykler).
Så kjøper må til en viss grad bare stole på selger og egen magefølelse, og slik er det alltid når man kjøper brukt karbon. Skal sies at kronrøret bruker veldig tykk karbon (mitt gjør ihvertfall det). Det er potensielt ganske store krefter som kommer inn i det røret via stem'et også selvsagt. Men har inntrykk av at de rørene der er relativt overdimensjonert, og sikkert tåler ganske mye?
EDIT: Her er kronrøret på gaffel jeg akkurat kuttet. Karbontykkelsen på disse er vel kanskje "ganske standard"?
Det er ihvertfall tykt nok til at det føles som stål, i motsetning til flere av rørene på karbonramma, som er så tynne at man merkbart kan deformere de i enkelte retninger ved å klemme på de med tommel/pekefinger. Og de rørene tåler tross alt en del påkjenninger de også.
Ville i utgangspunktet ikke tenkt på det som et problem, men selvsagt sjekket det med en visuell inspeksjon. Og hvis det er slik at selger nekter det, tenker jeg det er fordi han har noe å skjule - da ville jeg ikke kjøpt noe av ham.
#254835818/04/201917:22
Kjøpte et Dedastem. Der stod det også at ekspspansjonsbolten skulle sitte inne i kronrøret, der stemmet skulle skrus fast. Men på mine Canyoner skrus stemmet på røret, uten noen ekspansjonsbolt innvendig.
#254836918/04/201919:13
Jeg skal kappe røret også, og i den forbindelse så jeg i Cannondales servicebok at ekspander-pluggen skal sitte slik, og at de anbefaler at man kapper kronrøret slik at pluggen treffer riktig. Visste jeg ikke, men det gir mening.
Denne selgeren som ikke vil la deg titte grundig på sykkelen, kan selge sykkelen sin til noen andre etter min mening.
#254848519/04/201918:39
Jeg byttet faktisk ekspander på min white gx fordi den medfølgende skled oppover i røret selv om den var ganske stram. Spezialised's plugg fordeler trykket over et mye større område og trenger derfor ikke strammes så hardt for å sitte. Og det er også mye lettere å "treffe" med stemmet.
#255239406/05/201911:42
For min del endte det med att selger trakk seg og ej kjøpte dermed en annen sykkel,en colnago extreme power er netopp kommet i hus. Også selvsagt usett, men stem var korrekt montert denne gang. Virker som om gaffel rør har jammen noen sprekker her, og dette på en star carbon gaffel. Eller hva sier dere om bildene? Første bilde på enden , de to neste er inne i rør
Redigert av Rød3; 06/05/201911:43.
Knut
#255239606/05/201911:46
På bilde to så har en «link» i karbonen løsnet.. ser det ut som nesten, kan jo også komme av «star nut» muligens.. Vises bedre på de to siste bildene. Med fingeren nedi røret kan en kjenne en liten utbuling hvor stem har vært.
Redigert av Rød3; 06/05/201912:08.
Knut
#255240906/05/201912:06
Ok, men det føles jo ikke særlig betryggende ut å suse avgårde med en slik brest i styrerøret akkurat
Det er jeg helt enig i forøvrig. Ser ut som en grei reklamasjonssak for meg. Alternativt at selger får gjort en kvalifisert vurdering av den gaffelen hos noen som evt. kan gå god for at skaden er av ren kosmetisk art.
Ja, ser skummelt ut å sykle på dette uten å ha sjekket dette. Start med å kontakte selger. Enten så kan dette være en reklamasjonssak eller det kan la seg reparere for en overkommelig pris. Men uansett lurt å høre med selger først.
#255248706/05/201917:31
Reklamasjons sak mellom privat person ja, sykkelen er jo en 2007 modell. Trur det er tilnærmet umulig å få tak i samme gaffel virker det som. Får opprette en ny tråd på det
Knut
#255250206/05/201919:00
Den var så gammel ja.... Sjekk pris på carbon reparasjon av gaffelen og presenter det til selger så blir dere enige om et prisavslag. Tror dette skal være lett å fikse for de som kan dette.
#255268407/05/201911:46
En liten update : Selger har kontaktet sykkel butikken hvor den var kjøpt ny , som mener det er ufarlige sprekker.. er vel ingen innen for norges kongerike som reparer slikt, når ikke jaeger heller tar gafler/styrer ?
Knut
#255269207/05/201912:00
Endte forresten opp med en ny enve 2.0 gaffel til slutt. En noe dyr lærdom.. fikk ihvertfall korrekt rake på enve gaffelen
Funderer på ny brukt sykkel men ble litt suspekt på styrerør bildet. Er noe pasta på bildet, vises jo tydelig avtrykk fra stem og en mulig vertikal sprekke ? Ikke godt å si.. hvordan ser styrerøret til andre ellers ut ? Helt perfekt ?