Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lette skiver

Lette skiver #2552206 05/05/2019 18:29
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Nå som ny sykkel snart er på vei inn har jeg allerede begynt å tenke på hvordan jeg slanker henne.
På en bmc Roadmachine 01 er der ikke så mange muligheter.
Jeg setter på lett carbon sete på 65 gram.
Stem og styre går det ikke an å gjøre noe med, siden kabler føres intern.
Hjulene er lette nok som de er og gruppen er Ultegra Di2.
Her kan man slanke en del ved å bytte til dura ace, men det koster flesk.

Men så kom jeg over disse skiver
Ashima ARO-10 AiNeon
https://www.bike24.com/p274293.html
Her kan jeg spare 100 gram totalt i forhold til Ultegra skivene for bare 1000 kr.
Funker dette på landevei? De er vel utviklet til mtb.

Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552214 05/05/2019 18:47
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859
Loki Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859
Ikke gå den veien, har kjørt med lettvektskiver, pga overraskende rask slitasje gikk det nesten helt galt.


He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552221 05/05/2019 19:11
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
@Panda: Kan jeg spørre hvilke sete du vurderer på 65g? Selv endte jeg med ett på 71g (Berk Composites - Lupina), og jeg er overrasket fornøyd. Det er ca akkurat like komfortabelt (eller ukomfortabelt) som noe annet landeveisete jeg har testet tidligere. Kjente jeg var litt "mett" av sete etter 21 mil på Oslo-Mysen, men det hadde jeg også vært med alle andre seter jeg har prøvd tidligere ICON_WINK

Du kan slanke ganske mye med dekkvalg. Det er stor forskjell mellom modeller, og det er relativt laber kvalitet på produksjonen av disse dekene. Ett toppdekk mot ett annet toppdekk kan eksempelvis lett gi deg 100g totalt. Skal du ta den helt ut, så kan du bestille 100 stk av det dekket du vil, og deretter bruke angreretten på de 98 tyngste av de, så har du sikkert spart 40-50g ektstra (produksjonen er ikke imponerende nøyaktig akkurat).

Pedaler/cleats (potensielt mye å spare), og det samme gjelder sko. "Penskoene" mine veier ca 300g mindre enn hverdagsskoene mine. Drikkeflaskene bytter du ut til Elite Fly, og der sparer du kanskje 50g (Elite Fly er gode flasker).


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552243 05/05/2019 20:50
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245

Redigert av Panda; 05/05/2019 20:50.
Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552248 05/05/2019 21:07
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Aha, takk. Ikke at jeg vurderer enda ett sete (jeg antar det er dyrt) for å spare 6g, men jeg ble nysgjerrig ICON_SMILE


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Lette skiver [Re: vviz] #2552269 06/05/2019 05:50
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: vviz
Aha, takk. Ikke at jeg vurderer enda ett sete (jeg antar det er dyrt) for å spare 6g, men jeg ble nysgjerrig ICON_SMILE


HÆ?? Hva slags slappfisktendenser er dette?? Vi snakker tross alt om 7 gram her ICON_WINK


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Lette skiver [Re: Loki] #2552274 06/05/2019 06:08
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 533
B
bamse_bra Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 533
Sitat: Loki
Ikke gå den veien, har kjørt med lettvektskiver, pga overraskende rask slitasje gikk det nesten helt galt.


Jeg kjører med KCNC 73g på offroaderen/grussykkel. Og erfaringene er som følger.
Bremser det dårligere: ja
Bremser det godt nok: ja
Slites klossene forte: ja
Er det problemer med fading: ja
Vil jeg bytte de ut: nei.

Vær obs på at du vil oppleve fading ved langvarig bremsing. Og følg nøye med på slitasjen på klossene. Ha alltid reserveklosser liggende. Har opplevd på regndager på grus at klossene kan slites utrolig fort...

Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552314 06/05/2019 08:17
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Men det skal monteres på lv. sykkel og jeg sykler aldri i regn med mindre vi blir overrasket under ritt.
100 gram spart for 1000 kr. Det er bang for the bucks.

Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552323 06/05/2019 08:30
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Som nevnt i en annen tråd, håper jeg du har valgt Roadmachine av de rette grunnene ICON_SMILE

Sykkelen har mange styrker, men det er ikke en lettvektsracer eller en rendyrket rittsykkel. Jeg ville så absolutt ikke redusert den pålitelige allsidigheten ved å sette på lettvektsskiver.

Du nevner den integrerte cockpit'n. Den er et godt eksempel på at BMC prioriterer andre egenskaper enn vekt. Jeg har den rimeligere 02-rammen, men vurderer av ren forfengelighet å sette på det raffere ICS-fremspringet, anskaffet fra hyggelige ziggi på forumet. Uten av jeg får integrert cockpit av den grunn ICON_SMILE Men det vil gjøre sykkelen tyngre enn med standard BMC-stem, for ikke å snakke om lettvektsstem, om noen skulle velge det.

Det er lenge siden Aero is the new Lightweight. Med Roadmachine er Versatility the new Lightweight.

Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552328 06/05/2019 08:42
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Mulig jeg tråkker uti her, men de ashima skivene er 6 bolt, og landeveisstandarden(?) centrelock? Isåfall må du ta med vekt på adaptere også.


- Stefan
Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552333 06/05/2019 08:50
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Jeg prøvde en terrengsykkel med ashimaskiver, og det humpa og rista sånn når man brukte bremsene. Hadde nok blitt livredd hvis det skjedde ved bremsing i 80km/t. Ville aldri hatt slike bremseskiver på noen sykkel. Hvis du skal slanke sykkelen, så hadde jeg sett på alt annet enn bremseskivene først.

Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552335 06/05/2019 08:51
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Aero er ikke det nye lightweight. Aero er aero, lightweight er lightweight, det er to helt forskjellige, men selvstendig viktige parametre. For landeveisykler i Norge gjelder det å finne det "perfekte" kompromiss for våre forhold, det vil være annerledes enn for sykler i Danmark og Nederland.

De fleste moderne sykler som selges i dag er ett kompromiss mellom lett vekt og aerodynamikk. Ønsker man å favorisere aerodynamikk med langt mindre fokus på lettvekt, så finner man det, på triatlonsykler.


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552369 06/05/2019 10:20
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Har googla litt på det (å vektpine sykkelen) og det virker til at det å spare 500 gram på en sykkel fra eksempelvis 7,5 kg til 7 kg gir stort sett ingen besparelse i watt.
Prosentvis er det utrolig lite spart når man legger ryttervekt inn i regnestykket også.
Det er promiller vi snakker om. Jeg får være fornøyd med cirka 7,5 kilogram.

Redigert av Panda; 06/05/2019 10:21.
Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552379 06/05/2019 10:48
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Sitat: Panda
Har googla litt på det (å vektpine sykkelen) og det virker til at det å spare 500 gram på en sykkel fra eksempelvis 7,5 kg til 7 kg gir stort sett ingen besparelse i watt.
Prosentvis er det utrolig lite spart når man legger ryttervekt inn i regnestykket også.
Det er promiller vi snakker om. Jeg får være fornøyd med cirka 7,5 kilogram.


Vekt er ganske enkel matematikk, i motsetning til aerodynamikk, siden sistnevnte fordrer at man kan måle drag-koeffisienten (Cd) som er vanskelig, samt tversnittet (A) som er mulig, men fortsatt litt vanskelig.

De oppgraderingene du kan gjøre på en sykkel i seg selv, er normalt i størrelsesorden "små", uavhengig om det er lettere vekt, eller bedre aerodynamikk du leter etter. Men, mange bekker små osv.. Gjør du nok av disse, kan det bli litt ut av det. Det er uansett rytteren (vekt, sittestilling, påkledning) du vil kunne gjøre de virkelig store utslagene på.

Men når det er sagt, 500g er en wattbesparelse, dersom du skal klatre. Nå "kan" jo forsåvidt alle besparelser skrives som promiller, om man foretrekker å skrive mange desimaler, men akkurat denne størrelsen vil være ganske stor når ting blir "litt" bratt (6-7%), og de fleste av oss vil nok foretrekke å heller skrive det som ca 0.5%.

Så er jeg enig i at det meste vi mosjonister driver med i jakten på gram og aero er ganske så tullete når man ser på hva det koster kontra hva det smaker. Men er det ikke litt gøy også da? Hva skulle vi vel ellers fyllt forumet vårt med? ICON_SMILE


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552459 06/05/2019 14:31
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
For enkelhets skyld kan man si at man kan spare omtrent det samme i prosent i tid som vekten spart utgjør på total ekvipasjevekt.

Altså:
7 kilo nettovekt sykkel
75 kilo syklist
3 kilo sko, hjelm, klær, flasker, pedaler, computer osv
Total ekvipasjevekt 85 kilo.
Sparer du da 850 gram på sykkelen, eller på kroppen, kan du anta at du i beste fall kan spare 1 prosent på tiden opp en jevn stigning. På flatmark vil det ha minimalt å si.
Opp til Tryvann innebærer dette at ved å dumpe 850 gram kutter man tiden fra f.eks 17 minutter til 16:50 - alt annet likt.
I en lengre bakke som Alpe D'Huez sparer du ca et halvt minutt, hvis du brukte 55 minutter i tungt oppsett.

Redigert av sykkeloyvind; 06/05/2019 14:32.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552461 06/05/2019 14:40
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Og det er akkurat her, opp Tryvann, dette begynner å bli virkelig interessant for en del av oss mosjonister.

Eksempelvis ble jeg slått opp Tryvann av min erke-nemesis-kompis-strava-konurrent med 18s i 2018. Han skal stå opp tidlig om morgningene fremover nå som jeg har ny sykkel som gir meg 10s gratis i vekt, og sikkert en del gratis sekunder i aerodynamikk også. I tillegg kan man garantert dobble gevinsten i ren "motivasjon" over å bare vite at den gevinsten er der.

Så nå er det bare å bygge seg opp mot årets formtopp, og vente på god vind. Føler meg sterk i troen på at den duellen skal vinnes i år ICON_LAUGH

Redigert av vviz; 06/05/2019 14:41.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552472 06/05/2019 15:23
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 401
J
Jamez Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
J
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 401
et regneeksempel. Flatmark, og forbedring i aerodynamikk på 5% gir da:
CD 0.672 = 33km/t
CD 0.640 = 33.5km/t = +1.5%/ ~8 watt

i en 5% stigning
CD 0.672 = 14.66km/t
CD 0.640 = 14.70km/t = 0.27% / ~0.7watt

0.27 % vektbesparelse av 85kg er 230gram.
så er det bare å velge/balansere vekt og aero da.

Den ekstra massen du har drassa med deg opp bakken gir jo også ørlitt ekstra fart når du skal ned igjen.

Re: Lette skiver [Re: vviz] #2552486 06/05/2019 17:18
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: vviz
Aero er ikke det nye lightweight. Aero er aero, lightweight er lightweight, det er to helt forskjellige, men selvstendig viktige parametre.

Det har du selvsagt helt rett i ICON_SMILE

Men du kjenner jo historien bak uttrykket "Aero is the new Lightweight", altså da man - veldig forenklet sagt - sluttet å telle gram og virkelig begynte å se på andre egenskaper, sånn ca... 2013/14? Eller tidligere?

Helt uhøytidelig, tabloid og forenklet kan man kanskje si

2014: Aero is the new Lightweight
2016: Versatility is the new Aero (Roadmachine m.fl.)
2018: Aero Versatility is the new Versatility (sånn rett før TdF)
2019: Aero Versatility with Vibration Dampening is the new Aero Versatility (P-R)
2020: ?

ICON_LAUGH

Kanskje dukker Lightweight opp mot som en prioritet for industrien igjen når UCI senker vektgrensen. Det kan skje raskt.

Men jeg sier ikke at vekt er ubetydelig, heller ikke for meg. Jeg plukket tross alt av alle komponenter på min moderat prisede Roadmachine 02, med unntak av den proprietære setepinnen og to bremsekalipere ICON_LAUGH Og jeg har syklet vinteren gjennom på hjul på 1500 gram ICON_SMILE Så jeg har en vektnisse i magen, jeg også.

Disse er artige. (Du har sikkert sett dem før, men for nye lesere...)

UAE Tour med klatretapper:


GCN: How Much Does Your Bike Weigh? GCN Asks The Pros At The UAE Tour

Flatere Dubai Tour:


GCN: Bike Weight Vs Aerodynamics -| What Do Pro Cyclists Choose?

Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552489 06/05/2019 17:44
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Om jeg ikke skal montere super lette skiver, hvilke skal jeg da utstyre doningen med?
De Ultegra som er på ser kjipe ut...

Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552491 06/05/2019 17:59
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
SM-RT900 eller 800. Det er vel de feteste skivene på markedet akkurat nå.

Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552578 07/05/2019 07:50
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Endte opp med SM-RT900.
2x6 gram spart vs. SM-RT800, haha!

Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552607 07/05/2019 08:36
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 860
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
D
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 860
SM-MT900(XTR) er jo også et alternativ, disse er 12-13 g/stk lettere enn SM-RT900(DA) ICON_WINK

Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552710 07/05/2019 12:45
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
Damn, sparer hele 68gr på å bytte ut mine SM-RT-99S med de MT900-skivene ICON_LAUGH Ser bedre ut gjør det også.

Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552725 07/05/2019 13:26
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Er det slik at XTR-skivene er skarpe og deilige mens DA/Ultegraskivene nå knapt er egnet til å skjære i bløtt smør?


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Lette skiver [Re: pharynx] #2552727 07/05/2019 13:28
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 860
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
D
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 860
RT-99 veier vel omtrent samme som MT-900?

Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552730 07/05/2019 13:33
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
De veier cirka samme ja.

Re: Lette skiver [Re: Panda] #2552748 07/05/2019 14:24
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
Ah, jeg leste feil på Shimanos sider. 118.1g for 160mm RT99S, mens tilsvarende MT900 veier 108g.

Re: Lette skiver [Re: Valentino] #2553239 09/05/2019 13:45
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 860
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
D
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 860
Sitat: Valentino
Er det slik at XTR-skivene er skarpe og deilige mens DA/Ultegraskivene nå knapt er egnet til å skjære i bløtt smør?
Nei, jeg klarer i alle fall ikke å kjenne noe forskjell, ingen av de kjennes skarpe ut i det hele tatt. Ser man nøye etter ser man at kantene er filt på samme måte som Srams centerline, men ikke i like stor grad.


Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå