Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike?
|
Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike?
#2514937
08/10/2018 07:29
|
Registrert: May 2017
Innlegg: 7
hjekker
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: May 2017
Innlegg: 7 |
Hei, har aldri hatt elsykkel - aldri hatt fatbike. Vurderer nå en elsykkel til vinterpendling 15 km hver vei, men ønsker ikke å svi av mer penger enn nødvendig. Kom over denne: https://www.kajakk-fritid.no/elsykkelbillig/momas-f2/prodid/2832/momas-f2-el-fatbike.aspxEr det noen som har erfaring med denne, eller lignende sykler med samme motor og batteri? Synspunkter for øvrig? mvh Hans
|
|
|
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike?
[Re: hjekker]
#2514940
08/10/2018 07:37
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Jeg vil ikke anbefale en fatbike til pendling. Dyre deler som det kan være vanskelig å skaffe. Jeg mener at du får veldig mye mer sykkel om du ser etter en elsykkel med plass til 2.2" piggdekk. Noe så enkelt som skjermer og bagasjebærer blir dyrt og komplisert på en fatbike. Det virker som at noen ikke synes all motstanden i fatbikedekken har noe å si iom at det er en elsykkel. Det skjønner jeg ikke noenting av. Først betaler man mange tusen for batteri- og motorkapasitet for å bruke det til å slite ut dyre dekk? Pendling handler da om å komme seg effektivt fremover Jeg har selv Bafang og er fornøyd med det, men skulle jeg handlet i dag så hadde jeg vel heller gått for en produsent der jeg kan være enda mer sikker på kvaliteten på batteriet.
|
|
|
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike?
[Re: hjekker]
#2514942
08/10/2018 07:46
|
Registrert: May 2017
Innlegg: 7
hjekker
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: May 2017
Innlegg: 7 |
Kan legge til at jeg på vei hjem skal innom barnehage og hente et stykk barn og koble på en sykkelvogn. Deretter skal jeg sykle de siste ca. 3 km på dårlig brøytet - evt. ikke brøytet i det hele tatt - fortau, gang- og sykkelveg og kommunal veg.
Det var derfor jeg tenkte at fatbike kunne være en løsning for framkommeligheten sin del... Men klart - brede nok piggdekk vil kanskje gjøre noe av samme nytten.
|
|
|
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike?
[Re: hjekker]
#2524415
29/11/2018 16:03
|
Registrert: Jul 2018
Innlegg: 3
joda
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Registrert: Jul 2018
Innlegg: 3 |
Jeg har momas f2 el-fatbike og er så langt meget fornøyd!
Jeg hadde en billig el-fatbike til 13.000 pluss piggdekk. Den ble stjelt i sommer. Kjøpte derfor meg en momas f2 nå i høst, så har ikke vintererfaring med den enda. Men har erfaring med el-fatbike.
I fjor vinter syklet jeg ofte til og fra jobb (66 km), og har også mye ubrøytet vei. Jeg anbefaler el-fatbike på det varmeste. Jeg passerte mange med tynne dekk som sliter med dypsnø og brøytekanter! Men for meg handler pendling om frisk luft, mosjon, rekreasjon og at jeg synes el-fatbike er utrolig gøy, da jeg kunne tatt buss til jobben og bruk litt mindre tid. (Jeg hadde aldri orket vanlig sykkel)
Jeg er en av dem som "ikke synes all motstanden i fatbikedekk har noe å si iom at det er en elsykkel". Den går jo i 25 km/t uansett, tynne eller tykke dekk. Dekkene blir neppe slitt mer enn andre piggdekk. Husk den har flere pigger og mindre marktrykk. Skal man sykle raskere enn 25 km/t, vil jeg anbefale noe annet enn en lovlig elsykkel.
Bortsett fra piggdekkene er ikke delene dyre heller. Skjermsett for 399 kr og jeg kjøpte et universalt bagasjebrett. Jeg mener du får mye mer sykkel for denne el-fatbiken med ekstrautstyr for 5.000, enn en sykkel til 20.000 pluss fra xxl. Dersom man sykler på vintersesongen, så har man ikke sykkel så fryktelig mange sesonger uansett med tanke på saltingen.
Men til syvende og sist tror jeg det dreier seg om smak og behag. Du bør ha prøvd å sykle på fatbike før du eventuelt kjøper, da det er ganskje forskjellig fra en "vanlig" sykkel. Jeg kan iallefall anbefale el-fatbike!
Redigert av joda; 29/11/2018 18:29.
|
|
|
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike?
[Re: hjekker]
#2524575
30/11/2018 11:08
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
Fatbike er bra til pendling hvis man har litt variert vei til jobb, har en Cube selv. Skal man først kjøpe en el-sykkel, kan man like gjerne kjøpe fatbike. Går ikke fortere enn 25 km/t uansett.
Vanlig sykler har trøbbel på vinterføre når det er dårlig måkt og det er tråkk og spor. Den jeg har, føles veldig sikker, bra demper, kraftige bremser og brede dekk gir gode egenskaper nedover, på humpete vei og over fortauskanter. Den triller ganske bra med Jumbo Jim dekk, men det er ikke noe problem når man har hjelp av el-motor.
På vinter føre med dyp våt snø og brede pigg dekk, må man regne med nesten halvert rekkevidde.
Kjenner ikke til Momas som er relativt rimelig. De har rimligere utstyr og gir, men man trenger ikke de letteste gir systemene på en el-sykkel. De billige kan være vel så solide
|
|
|
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike?
[Re: hjekker]
#2529797
10/01/2019 13:28
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 307
mshoydal
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 307 |
Ble det en Momas? Spent på litt mer erfaringer, spesielt med tanke på motoreffekt.
Sitter og vurderer samme selv til pendling med sykkelvogn og små transport etapper på kjerrevei på jakt etc. All annen sykling blir nok med grusracer.
Har 300 høydemeter oppoverbakke hjem fra barnehagen, pluss snø, sykkelvogn og piggdekk etc. Ikke er jeg noen lettvekter heller.
Vil jeg merke stor forskjell på 250 og 350 W motor?
On-One Pickenflick Ti Hydr
|
|
|
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike?
[Re: mshoydal]
#2529812
10/01/2019 14:04
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Vil jeg merke stor forskjell på 250 og 350 W motor? Hvis det er samme motor med forskjellig chipping, så bør du ikke det. Hvis det er kvalitetsmotor det er snakk om. Uansett, så er den ene (350W) registreringspliktig, og krever ofte typegodkjenning for å få på skilter, og du kan ikke bruke den i Marka, hverken på grusvei eller på sti. Ikke kan du sykle på gang og sykkelvei, ikke bruke gangfelt etc. I tillegg må du ha ansvarsforsikring.
|
|
|
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike?
[Re: hjekker]
#2529826
10/01/2019 14:54
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 307
mshoydal
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 307 |
Hørt litt rykter om at 250 kun er en nedchippet 350, men med såpass forskjell på reglene er det no-brainer egentlig.
Bedre å bruke prisforskjellen på ekstra batteri evt.
Redigert av mshoydal; 10/01/2019 14:54.
On-One Pickenflick Ti Hydr
|
|
|
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike?
[Re: baronKanon]
#2530030
11/01/2019 16:44
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
Vil jeg merke stor forskjell på 250 og 350 W motor? Hvis det er samme motor med forskjellig chipping, så bør du ikke det. Hvis det er kvalitetsmotor det er snakk om. Uansett, så er den ene (350W) registreringspliktig, og krever ofte typegodkjenning for å få på skilter, og du kan ikke bruke den i Marka, hverken på grusvei eller på sti. Ikke kan du sykle på gang og sykkelvei, ikke bruke gangfelt etc. I tillegg må du ha ansvarsforsikring. Det er en feilopfatning at så fort en el-sykkel har for stor effekt så blir det en moped eller motor sykkel. Man kan få avgiftskrav på engangsavgift riktig nok ved å endre slik at man har et kjøretøy i en annen avgiftsklasse, men det påvirker ikke el-kjøretøyer som er moms og avgiftsfrie nå for tiden. Mopeder må ha typegodkjenning som innbærer at den må ha et minimum av påkrevet utstyr. Din side
Redigert av eldo472; 11/01/2019 16:52.
|
|
|
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike?
[Re: eldo472]
#2530056
11/01/2019 20:24
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Vil jeg merke stor forskjell på 250 og 350 W motor? Hvis det er samme motor med forskjellig chipping, så bør du ikke det. Hvis det er kvalitetsmotor det er snakk om. Uansett, så er den ene (350W) registreringspliktig, og krever ofte typegodkjenning for å få på skilter, og du kan ikke bruke den i Marka, hverken på grusvei eller på sti. Ikke kan du sykle på gang og sykkelvei, ikke bruke gangfelt etc. I tillegg må du ha ansvarsforsikring. Det er en feilopfatning at så fort en el-sykkel har for stor effekt så blir det en moped eller motor sykkel. Man kan få avgiftskrav på engangsavgift riktig nok ved å endre slik at man har et kjøretøy i en annen avgiftsklasse, men det påvirker ikke el-kjøretøyer som er moms og avgiftsfrie nå for tiden. Mopeder må ha typegodkjenning som innbærer at den må ha et minimum av påkrevet utstyr. Din side 350 watt er ikke klassifisert som en sykkel. I praksis er den derfor klassifisert som et motorkjøretøy. Ergo alle begrensninger (for syklister) det har. Ingen sykkelvei, ingen sti, ingen grusvei, ingen fotgjengerovergang og forsikring, registrering, skilt, speil etc. Høres dette ut som en vanlig sykkel?
|
|
|
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike?
[Re: baronKanon]
#2530082
12/01/2019 09:02
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
350 watt er ikke klassifisert som en sykkel. I praksis er den derfor klassifisert som et motorkjøretøy. Ergo alle begrensninger (for syklister) det har. Ingen sykkelvei, ingen sti, ingen grusvei, ingen fotgjengerovergang og forsikring, registrering, skilt, speil etc. Høres dette ut som en vanlig sykkel? Spørs jo om dette er nominell effekt eller toppeffekt da så vidt jeg har skjønt reglene. Kravene er maks 250W i nominell effekt, men det hindrer ikke at sykkelen innenfor lovlige rammer kan ha høyere toppeffekt.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike?
[Re: Ugla]
#2530086
12/01/2019 09:31
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Man behøver ikke gjøre dette vanskeligere enn det er. Det er selvsagt nominell effekt, ikke toppeffekt, som oppgis, her som med andre el-sykler/el-mopeder. Versjonen med 250 watt er så vidt jeg kan forstå lovlig forutsatt at den har reell fartssperre på 25 km/t og ikke går mer enn 6 km/t uten at du tråkker. Ikke knapp e.l. som setter fartssperren til side. Som Baronen skriver, er versjonen med 350w ulovlig som el-sykkel. Forutsatt at den registreres som el-moped, som igjen forutsetter typegodkjennelse fra Biltilsynet, og at alle andre krav oppfylles hva gjelder forsikring, førerkort, blinklys, mopedhjelm, sidespeil osv osv og kun brukes der det er tillatt å kjøre med motorsykkel, kan den brukes som el-moped. Men det er absolutt ingen selvfølge at den får typegodkjennelse som el-moped. Penger ut av vinduet. Samme sykkel selges på E-Wheels. Her er informasjonen mer sannferdig: 350 watt (ulovlig). Vegvesenet: Sykler du på en ulovlig motorsykkel?
|
|
|
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike?
[Re: hjekker]
#2531976
22/01/2019 15:07
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 307
mshoydal
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 307 |
Noen andre som har testet denne ennå? Frister å gå til innkjøp, da det å sykle på fortauene opp til Frognerseteren med snø på bakken og grusracer var en affære med mye spinning og banning.
Edit: med sykkelvogn for ordens skyld.
Redigert av mshoydal; 22/01/2019 16:25.
On-One Pickenflick Ti Hydr
|
|
|
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike?
[Re: hjekker]
#2535588
12/02/2019 08:41
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 307
mshoydal
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 307 |
Snakket med leverandøren nå, og de mente det var 110mm QR på bakakslingen. Har null peil på fatbike, men er ikke det veldig lite? Sjekker ift sykkelvogn.
Redigert av mshoydal; 12/02/2019 08:41.
On-One Pickenflick Ti Hydr
|
|
|
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike?
[Re: hjekker]
#2552260
06/05/2019 04:19
|
Registrert: May 2019
Innlegg: 6
Slambert
Fersking
|
Fersking
Registrert: May 2019
Innlegg: 6 |
Jeg overveier også å kjøpe Momas fatty, og er derfor nysgjerring på å høre hvordan dette falt ut?
|
|
|
|
|