Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike?

Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike? #2514937 08/10/2018 07:29
H
hjekker Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Hei,

har aldri hatt elsykkel - aldri hatt fatbike.

Vurderer nå en elsykkel til vinterpendling 15 km hver vei, men ønsker ikke å svi av mer penger enn nødvendig.

Kom over denne:
https://www.kajakk-fritid.no/elsykkelbillig/momas-f2/prodid/2832/momas-f2-el-fatbike.aspx

Er det noen som har erfaring med denne, eller lignende sykler med samme motor og batteri?

Synspunkter for øvrig?

mvh
Hans

Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike? [Re: hjekker] #2514940 08/10/2018 07:37
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vil ikke anbefale en fatbike til pendling. Dyre deler som det kan være vanskelig å skaffe. Jeg mener at du får veldig mye mer sykkel om du ser etter en elsykkel med plass til 2.2" piggdekk. Noe så enkelt som skjermer og bagasjebærer blir dyrt og komplisert på en fatbike.

Det virker som at noen ikke synes all motstanden i fatbikedekken har noe å si iom at det er en elsykkel. Det skjønner jeg ikke noenting av. Først betaler man mange tusen for batteri- og motorkapasitet for å bruke det til å slite ut dyre dekk? Pendling handler da om å komme seg effektivt fremover ICON_SMILE

Jeg har selv Bafang og er fornøyd med det, men skulle jeg handlet i dag så hadde jeg vel heller gått for en produsent der jeg kan være enda mer sikker på kvaliteten på batteriet.

Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike? [Re: hjekker] #2514942 08/10/2018 07:46
H
hjekker Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Kan legge til at jeg på vei hjem skal innom barnehage og hente et stykk barn og koble på en sykkelvogn. Deretter skal jeg sykle de siste ca. 3 km på dårlig brøytet - evt. ikke brøytet i det hele tatt - fortau, gang- og sykkelveg og kommunal veg.

Det var derfor jeg tenkte at fatbike kunne være en løsning for framkommeligheten sin del... Men klart - brede nok piggdekk vil kanskje gjøre noe av samme nytten.

Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike? [Re: hjekker] #2514978 08/10/2018 10:02
H
hjekker Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Ville noen anbefalt denne her da - med 2.2" piggdekk (hvis det er plass til det)?

https://www.xxl.no/white-sc-e-comp-ff-18-elsykkel-herre/p/1143919_1_style

Dekk:
https://www.xxl.no/schwalbe-ice-spiker-pro-raceguard-57-622-29-402-bike-t/p/1099959_2_style

Hvis det er stor sjanse for å komme seg fram med sykkelvogn på dårlig brøytet vinterføre er jo ikke prisen helt avskrekkende.

Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike? [Re: hjekker] #2524415 29/11/2018 16:03
J
joda Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
J
Jeg har momas f2 el-fatbike og er så langt meget fornøyd!

Jeg hadde en billig el-fatbike til 13.000 pluss piggdekk. Den ble stjelt i sommer. Kjøpte derfor meg en momas f2 nå i høst, så har ikke vintererfaring med den enda. Men har erfaring med el-fatbike.

I fjor vinter syklet jeg ofte til og fra jobb (66 km), og har også mye ubrøytet vei. Jeg anbefaler el-fatbike på det varmeste. Jeg passerte mange med tynne dekk som sliter med dypsnø og brøytekanter! Men for meg handler pendling om frisk luft, mosjon, rekreasjon og at jeg synes el-fatbike er utrolig gøy, da jeg kunne tatt buss til jobben og bruk litt mindre tid. (Jeg hadde aldri orket vanlig sykkel)

Jeg er en av dem som "ikke synes all motstanden i fatbikedekk har noe å si iom at det er en elsykkel". Den går jo i 25 km/t uansett, tynne eller tykke dekk. Dekkene blir neppe slitt mer enn andre piggdekk. Husk den har flere pigger og mindre marktrykk. Skal man sykle raskere enn 25 km/t, vil jeg anbefale noe annet enn en lovlig elsykkel.

Bortsett fra piggdekkene er ikke delene dyre heller. Skjermsett for 399 kr og jeg kjøpte et universalt bagasjebrett. Jeg mener du får mye mer sykkel for denne el-fatbiken med ekstrautstyr for 5.000, enn en sykkel til 20.000 pluss fra xxl. Dersom man sykler på vintersesongen, så har man ikke sykkel så fryktelig mange sesonger uansett med tanke på saltingen.

Men til syvende og sist tror jeg det dreier seg om smak og behag. Du bør ha prøvd å sykle på fatbike før du eventuelt kjøper, da det er ganskje forskjellig fra en "vanlig" sykkel. Jeg kan iallefall anbefale el-fatbike!

Redigert av joda; 29/11/2018 18:29.
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike? [Re: hjekker] #2524495 30/11/2018 07:30
Arne_And Offline
More than words
More than words
Kanskje plussdekk er en bra mellomting? Dersom du har 365- eller Danske Bank-kredittkort så får du 50% tilbakebetaling ved kjøp hos Birk, da havner disse på ca 21.000:
https://www.birk.no/birk-e-beast-27-5-2018-elsykkel
https://www.birk.no/rock-machine-blizz-int-e50-27-2019-elsykkel

De har pendlermodeller av elsykler i lavere prisleier.

Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike? [Re: hjekker] #2524575 30/11/2018 11:08
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Fatbike er bra til pendling hvis man har litt variert vei til jobb, har en Cube selv. Skal man først kjøpe en el-sykkel, kan man like gjerne kjøpe fatbike. Går ikke fortere enn 25 km/t uansett.

Vanlig sykler har trøbbel på vinterføre når det er dårlig måkt og det er tråkk og spor.
Den jeg har, føles veldig sikker, bra demper, kraftige bremser og brede dekk gir gode egenskaper nedover, på humpete vei og over fortauskanter.
Den triller ganske bra med Jumbo Jim dekk, men det er ikke noe problem når man har hjelp av el-motor.

På vinter føre med dyp våt snø og brede pigg dekk, må man regne med nesten halvert rekkevidde.

Kjenner ikke til Momas som er relativt rimelig. De har rimligere utstyr og gir, men man trenger ikke de letteste gir systemene på en el-sykkel. De billige kan være vel så solide

Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike? [Re: hjekker] #2529797 10/01/2019 13:28
M
mshoydal Offline
Entusiast
Entusiast
M
Ble det en Momas?
Spent på litt mer erfaringer, spesielt med tanke på motoreffekt.

Sitter og vurderer samme selv til pendling med sykkelvogn og små transport etapper på kjerrevei på jakt etc. All annen sykling blir nok med grusracer.

Har 300 høydemeter oppoverbakke hjem fra barnehagen, pluss snø, sykkelvogn og piggdekk etc. Ikke er jeg noen lettvekter heller.

Vil jeg merke stor forskjell på 250 og 350 W motor?

On-One Pickenflick Ti Hydr
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike? [Re: mshoydal] #2529812 10/01/2019 14:04
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: mshoydal
Hvis det er samme motor med forskjellig chipping, så bør du ikke det. Hvis det er kvalitetsmotor det er snakk om.

Uansett, så er den ene (350W) registreringspliktig, og krever ofte typegodkjenning for å få på skilter, og du kan ikke bruke den i Marka, hverken på grusvei eller på sti. Ikke kan du sykle på gang og sykkelvei, ikke bruke gangfelt etc. I tillegg må du ha ansvarsforsikring.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike? [Re: hjekker] #2529826 10/01/2019 14:54
M
mshoydal Offline
Entusiast
Entusiast
M
Hørt litt rykter om at 250 kun er en nedchippet 350, men med såpass forskjell på reglene er det no-brainer egentlig.

Bedre å bruke prisforskjellen på ekstra batteri evt.

Redigert av mshoydal; 10/01/2019 14:54.

Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike? [Re: baronKanon] #2530030 11/01/2019 16:44
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: baronKanon
Hvis det er samme motor med forskjellig chipping, så bør du ikke det. Hvis det er kvalitetsmotor det er snakk om.

Uansett, så er den ene (350W) registreringspliktig, og krever ofte typegodkjenning for å få på skilter, og du kan ikke bruke den i Marka, hverken på grusvei eller på sti. Ikke kan du sykle på gang og sykkelvei, ikke bruke gangfelt etc. I tillegg må du ha ansvarsforsikring.

Det er en feilopfatning at så fort en el-sykkel har for stor effekt så blir det en moped eller motor sykkel.
Man kan få avgiftskrav på engangsavgift riktig nok ved å endre slik at man har et kjøretøy i en annen avgiftsklasse, men det påvirker ikke el-kjøretøyer som er moms og avgiftsfrie nå for tiden.
Mopeder må ha typegodkjenning som innbærer at den må ha et minimum av påkrevet utstyr.
Din side

Redigert av eldo472; 11/01/2019 16:52.
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike? [Re: eldo472] #2530056 11/01/2019 20:24
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: eldo472

Det er en feilopfatning at så fort en el-sykkel har for stor effekt så blir det en moped eller motor sykkel.
Man kan få avgiftskrav på engangsavgift riktig nok ved å endre slik at man har et kjøretøy i en annen avgiftsklasse, men det påvirker ikke el-kjøretøyer som er moms og avgiftsfrie nå for tiden.
Mopeder må ha typegodkjenning som innbærer at den må ha et minimum av påkrevet utstyr.
Din side
350 watt er ikke klassifisert som en sykkel. I praksis er den derfor klassifisert som et motorkjøretøy. Ergo alle begrensninger (for syklister) det har. Ingen sykkelvei, ingen sti, ingen grusvei, ingen fotgjengerovergang og forsikring, registrering, skilt, speil etc. Høres dette ut som en vanlig sykkel?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike? [Re: baronKanon] #2530082 12/01/2019 09:02
Ugla Offline
Besatt
Besatt
350 watt er ikke klassifisert som en sykkel. I praksis er den derfor klassifisert som et motorkjøretøy. Ergo alle begrensninger (for syklister) det har. Ingen sykkelvei, ingen sti, ingen grusvei, ingen fotgjengerovergang og forsikring, registrering, skilt, speil etc. Høres dette ut som en vanlig sykkel?

Spørs jo om dette er nominell effekt eller toppeffekt da så vidt jeg har skjønt reglene. Kravene er maks 250W i nominell effekt, men det hindrer ikke at sykkelen innenfor lovlige rammer kan ha høyere toppeffekt.

Lars-Erik
Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike? [Re: Ugla] #2530086 12/01/2019 09:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Man behøver ikke gjøre dette vanskeligere enn det er. Det er selvsagt nominell effekt, ikke toppeffekt, som oppgis, her som med andre el-sykler/el-mopeder.

Versjonen med 250 watt er så vidt jeg kan forstå lovlig forutsatt at den har reell fartssperre på 25 km/t og ikke går mer enn 6 km/t uten at du tråkker. Ikke knapp e.l. som setter fartssperren til side.

Som Baronen skriver, er versjonen med 350w ulovlig som el-sykkel. Forutsatt at den registreres som el-moped, som igjen forutsetter typegodkjennelse fra Biltilsynet, og at alle andre krav oppfylles hva gjelder forsikring, førerkort, blinklys, mopedhjelm, sidespeil osv osv og kun brukes der det er tillatt å kjøre med motorsykkel, kan den brukes som el-moped. Men det er absolutt ingen selvfølge at den får typegodkjennelse som el-moped. Penger ut av vinduet.

Samme sykkel selges på E-Wheels. Her er informasjonen mer sannferdig: 350 watt (ulovlig).

Vegvesenet: Sykler du på en ulovlig motorsykkel?

Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike? [Re: hjekker] #2531976 22/01/2019 15:07
M
mshoydal Offline
Entusiast
Entusiast
M
Noen andre som har testet denne ennå?
Frister å gå til innkjøp, da det å sykle på fortauene opp til Frognerseteren med snø på bakken og grusracer var en affære med mye spinning og banning.

Edit: med sykkelvogn for ordens skyld.

Redigert av mshoydal; 22/01/2019 16:25.

Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike? [Re: hjekker] #2535588 12/02/2019 08:41
M
mshoydal Offline
Entusiast
Entusiast
M
Snakket med leverandøren nå, og de mente det var 110mm QR på bakakslingen. Har null peil på fatbike, men er ikke det veldig lite?
Sjekker ift sykkelvogn.

Redigert av mshoydal; 12/02/2019 08:41.

Re: Erfaringer med Momas F2 El-Fatbike? [Re: hjekker] #2552260 06/05/2019 04:19
S
Slambert Offline
Fersking
Fersking
S
Jeg overveier også å kjøpe Momas fatty, og er derfor nysgjerring på å høre hvordan dette falt ut?

Moderator  support