Klimahysteri, enig?
|
Re: Klimahysteri, enig?
[Re: ]
02/05/2019 21:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg kommer tilbake til spørsmålene dine i morgen, anonymous13.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
02/05/2019 22:10
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Cook har forklart nøyaktig hvilken metode han brukte for å telle. Han fikk til og med forfattere til å selv fortelle hvordan de rangerer sine publikasjoner «To independently check our results, we also invited the thousands of scientists who authored the climate papers to rate the level of endorsement of their own papers. We received 1,200 responses with over 2,000 papers receiving a “self-rating”. Interestingly, most of the abstracts that we rated as “No Position” turned out to endorse the consensus in the full paper, according to the papers’ authors. Among all the papers that were self-rated as expressing a position on human-caused global warming, 97.2% endorsed the consensus.» Hvor forklarer Bergsmark hvordan han kom frem til sine tall - utover å «være snill», hva nå i all verden det betyr i en vitenskaplig, objektiv sammenheng. Hvor kan jeg finne underlag for hans påstand nr 1. Dette er bare løse påstander. Ikke det at jeg forventer noen. Han er ikke akkurat noen vitenskaplig tungvekter. http://energiogklima.no/kommentar/hvorfor-fysiker-benestad-mener-at-fysiker-bergsmark-tar-feil/ Det første du kommer med der er Cooks egen versjon Hvem kan si at den stemmer? Utvalget har vært oppe til kritikk flere ganger. Tar de det bare ut fra thin O2? For å være ærlig jo mer jeg leser jo mer ser jeg ekstremt dyktige folk krangle så busta fyker om emner jeg har null forutsetninger for å kunne sette meg inn i. Her er tilsvaret fra ( Den uskolerte) Stein Bergsmark Ikke helt uten poeng spør du meg https://energiogklima.no/kommentar/bergsmark-korrigerer-benestad/ Her er en artikkel fra Minerva med et forsøk på å se ting utenfra. Den er vel heller ikke helt ute der blant vaksinemotstandere og flat earthers eller? https://www.minervanett.no/tvilen-og-kjetteriet/
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
02/05/2019 22:15
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Interestingly, most of the abstracts that we rated as “No Position” turned out to endorse the consensus in the full paper, according to the papers’ authors. Interessant! Klimaekspertene som leste sammendragene og forfatterne av artiklene tolket konklusjonene forskjellig. Det må være solid peer review i disse journalene...
|
|
|
03/05/2019 07:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
GeirK, du sier du bevist forsøpler tråden, og saboterer ethvert innlegg bevisst, med hele 38 postinger bare i går viser jo at du er engasjert i en sak du ikke vil at noen skal diskutere!
Jeg skjønner at det er vanskelig for deg å delta i en diskusjon du allerede har tapt, men det er ditt valg. Hva oppnår du? Antipati og vemmelse. Og bikker flere og flere over til å lytte vitenskapsfolk som ikke er 100% enige med IPCC. Du saboterer din egen agenda.
Mitt håp er at når jeg til stadighet ber deg om å underbygge argumentene dine og du ikke klarer det, så begynner folk å anta at grunnen er at argumentene dine ikke er gyldige. - Mener du at uten menneskelig påvirkning, mer spesifikt at utslipp i form av CO2 fra fossile kilder, så ville klimaet vært konstant? - Eller som du selv sier «hakke peiling, forstår ingenting», men IPCC har 100% rett, garantert! - Eller andre lidelser?
1. Nei 2. Nei 3. Usaklig personkarakteristikk. De som ikke har gyldige argumenter, kompenserer ofte med bruk av slike. Det får dem til å se ENDA mer kunnskapsløse ut. Jeg mener at dette er et veldig fint eksempel på kvasivitenskap. Man bestemmer seg for hva man skal tro på, og så finner man beviser for det som støtter ens syn. Hvem som helst kan si hva som helst i et intervju. Her er det bare løse påstander uten en eneste referanse. Enkelte av disse er ganske enkle å punktere, dog. Sånn som myten om at temperaturen har flatet ut. Dette er vås og vas fra ende til annen. http://theconversation.com/global-warmin...s-to-die-108524
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
03/05/2019 07:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Cook-gate representerer i så måte bad science, med uklare inklusjonskriterier, utydelige evalueringskriterier og utydelige ekskluderingskriterier.
I motsetning til Bergsmark, som ...?
|
|
|
03/05/2019 07:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tror jeg skulle snakket med noen av de hundre ledende ekspertene i modelleringen og parametriseringen av modellene ang. potensielle bias, manglende inkluderte interaksjoner/feedbacks, manglende etterprøvbar valg av parametre (og da ikke de fysiske parametrene, men regnemodell/algoritme-parametre). Dvs. hvis de er mer villige til å ha en undersøkende dialog fra et annet fagfelt enn det du er da.
Så du sitter på kunnskap og analyser som har potensial til å velte konsensus - hvis du bare slipper til?
|
|
|
[Re: sanouka]
03/05/2019 07:11
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Kan noen bekrefte eller dementere disse påstanden sitert fra artikkelen som ble lenket tidligere i posten. Jeg kan i hvert fall prøve å kommentere. Sitat 1 : –Hva mener du er feil med klimamodellene? –Det IPCC har spådd, har ikke holdt stikk. De har angitt en to-tre ganger større temperaturstigning enn observert. Da bør modellene endres. Modellene produserer mulige scenarioer, alt etter hvor mye CO2 de legger inn i dem. 111 av 114 modeller har feilet – det står i IPCCs siste hovedrapport. Men det står ikke i dokumentet «Summary for policymakers», som er det dokumentet som går til politikerne. Det er et ubestridelig faktum at 97 prosent av modellene deres hadde feilet da dette ble publisert.
–Hvordan kan IPCC fortsatt holde fast ved modellene? –Bordet fanger. De kan ikke innrømme et så stort prestisjenederlag. Jeg har allerede argumentert lenger oppe at klimamodellene ikke kan komme med nøyaktige forutsigelser. Dette er Bergsmark fullt klar over, men han - som mange andre - fortsetter å hevde at dette betyr at de er feil. Det er de ikke. Graden av nøyaktighet øker med tiden, og IPCC holder fast ved modellene fordi forskerne justerer modellene etter hvert som ny data kommer inn. Å si at 97 % av modellene er feil er å rote med statistikk. Noe er feil, annet er unøyaktigheter eller vanskelig å forutsi, men mye (det aller meste) er i større eller mindre grad riktig. Eks: Bergsmark sier at IPCC innrømmer at modellene deres ikke kan bruke til noenting. Da leser han rapporten som fanden leser bibelen. Fra hans eget sitat fra rapporten: [...] langtids forutsigelser av fremtidige klimatilstander ikke er mulig". Les det hvordan du vil, men det forfatterne mener er at det ikke er mulig å gjøre nøyaktige forutsigelser langt inne i fremtiden, ikke at det ikke er mulig å forutsi tendenser og mulige konsekvenser, som er meningen med rapporten. Jeg mistenker Bergsmark betrakter IPCC-rapportene som vitenskapelige publikasjoner for å understreke poenget sitt. La det være sagt at IPCC-rapportene IKKE er vitenskapelige publikasjoner, det er et sammendrag at vitenskapen og kunnskapen på feltet og ment som beslutningsgrunnlag. Jeg mistenker at Bergsmark bruker statistikken slik at alt som ikke er hevet over enhver tvil er feil (enten-eller, ganske utbredt i slike debatter). Da er det ikke rart han kommer til de konklusjonene han gjør, noe Benestad også er innom. Som sagt mener jeg dette er tvilsom bruk av statistikken. Å kalle dette prestisjenederlag er på grensen til konspiratorisk. Intet nytt, med andre ord. Sitat 2: –Hvordan kan 97 prosent av verdens klimaforskere støtte IPCC? –De fleste refererer til en studie som ble gjort av John Cook med flere i 2013. Cook tok utgangspunkt i 12.465 sammendrag av vitenskapelige artikler om klima for å se hvor mange som tok et standpunkt til IPCCs konklusjoner. 8261 artikler tok ikke et klart standpunkt, og dermed kastet han denne delen av materialet, noe som er svært uredelig i vitenskapen. I de gjenværende artiklene så Cook etter hvilke som konkluderte med at mennesker bidrar til klimaendringer, noe de aller fleste klimaforskere vil være enige i, ifølge Bergsmark. Striden står om hvor mye mennesker bidrar. –Andre som har sjekket Cooks studie, har kommet til at 0,3 prosent av artiklene ga utvetydig støtte til påstanden om at mennesker påvirker klimaendringer mer enn naturen. Jeg var snill og kom til snaue 0,6 prosent. 65 av 12.465 artikler. Her er det mye som er direkte feil. For det første: rapportene er ikke til støtte for IPCC, de er til støtte for hypotesen om at menneskelig aktivitet bidrar til klimaendringer. Man kan sikkert hevde at det automatisk innebærer at man støttet IPCC, men IPCC er et politisk såvel som vitenskapelig prosjekt. Jeg vet ikke om resultatet ville vært det samme som spørsmålet hadde vært formulert annerledes (men jeg tror det ikke ville vært langt unna). For de andre: De fleste refererer ikke til Cook. Hvis de skulle refere til bare en ville det vært Oreskes som var først og mest positiv. De fleste referer til lista jeg allerede la ut tidligere, og som jeg gjentar her: Oreskes 2004: 100 % (betalingsmur) Doran 2009: 97 % Anderegg 2009: 97 % Cook 2013: 97 % Verheggen 2014: 91 % Stenhouse 2014: 93 % Carlton 2015: 93 %Bergsmarks forklaring av Cooks framgangsmåte er tilbakevist av mange flere enn Cook selv. Jeg forstår ikke hvorfor skeptikere/kritikkere fortsatt klamrer seg til slike halmstrå, men det overrasker meg ikke. Jeg synes det er direkte dårlig vitenskapelig skikk å hevde at Cook forkastet resultater som ikke passet til synet hans. Denne påstanden er dementert og Bergsmark burde slutte å hevde dette. Som han selv er inne på: utvetydig støtte er kravet. De fleste forskere er såpass forsiktige at de unngår utvetydighet. Dette betyr ikke at forskningen deres, rapportenene deres eller resultatet deres ikke understøtter hypotesen. Med andre ord: det er godt demonstrert at omtrent 97 % av klimaforskerne er enig i hypotesen om menneskeskapte klimaendringer. Selv jeg er enig i at dette ikke betyr 97 % utvetydig støtte, spesielt fordi det er en del uenighet om hvor mye vi bidrar.
Anonym5
|
|
|
03/05/2019 07:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tipper at du ikke er ekspert på hvilken grad faktisk adferd reflekteres av aktivtiet på internett og sosiale medier?
Jeg har ikke data på dette, men jeg er relativt sikker på at det er flere som tror at jorda er flat nå enn for 200 år siden. Observasjonen om at vaksinedekningen i vestlige land går ned er ikke kun noe vi observerer gjennom sosiale medier. Det observerer vi i form at barn som blir syke og barn som dør.
|
|
|
03/05/2019 07:17
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
03/05/2019 07:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det første du kommer med der er Cooks egen versjon Hvem kan si at den stemmer?
Det er nå en gang slik at den som publiserer er den som må forklare hvilken metode han har brukt. Det er fritt frem for hvem som helst å lese studien og peke på feil. For å være ærlig jo mer jeg leser jo mer ser jeg ekstremt dyktige folk krangle så busta fyker om emner jeg har null forutsetninger for å kunne sette meg inn i.
Dette er fordi media gir roperten til folk som ikke er meningsberettiget om et emne. Dette er en fin blanding av cherry picking, udokumenterte påstander og direkte faktafeil - for ikke å snakke om en solid dose offerrolle, som alltid er et rødt flagg. Men jeg skjønner godt at man kan bli forvirret når media i et anfall av falsk balanse, slipper Bergsmark til. Her lurer jeg på om forfatteren har lest Cooks studie, eller om han bare slenger seg på kritikken til klimaskeptikerene.
|
|
|
03/05/2019 07:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg mener at dette er et veldig fint eksempel på kvasivitenskap. Man bestemmer seg for hva man skal tro på, og så finner man beviser for det som støtter ens syn. Hvem som helst kan si hva som helst i et intervju. Her er det bare løse påstander uten en eneste referanse. Rart å høre dette fra deg, spesielt når Bjørn Samset, forskningsleder ved Cicero, har hele kapittel 9. GeirK sier: "Samset driver med kvasivitenskap". Da må jeg lese litt mer. Chrome hadde bare lastet de fem første sidene da jeg kom til hva jeg trodde var slutten. Kommentarene mine gjelder kun uttalelsene til Hovland. Skal lese resten nå. EDIT: Lest. Ja - alt dette er kvasivitenskap, som et intervju må bli. Jeg ser imidlertid ikke at Samset kommer med noen faktafeil, noe både Hovland ("temperaturstigningen har stoppet opp"), Bergsmark (Isvolumet i arktis minker ikke), Mörner (havstigningen verken stiger eller synker, "det varierer", men stiger likevel med 34 cm per hundre år, og at havet sank 20-30cm på 70-tallet)
|
|
|
03/05/2019 07:54
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Til andre: Upps, nå matet jeg jammen Trollet, beklager...
Det er ikke GeirK som troller her. Tipper de fleste som leser denne tråden er enige med han, men ikke orker å ta denne diskusjonen med dere ...
|
|
|
03/05/2019 07:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Cook-gate representerer i så måte bad science, med uklare inklusjonskriterier, utydelige evalueringskriterier og utydelige ekskluderingskriterier.
Kan du referere til konkret innhold i studien her? https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/8/2/024024
|
|
|
[Re: anonym5]
03/05/2019 07:55
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan noen bekrefte eller dementere disse påstanden sitert fra artikkelen som ble lenket tidligere i posten. Jeg kan i hvert fall prøve å kommentere. Sitat 1 : –Hva mener du er feil med klimamodellene? –Det IPCC har spådd, har ikke holdt stikk. De har angitt en to-tre ganger større temperaturstigning enn observert. Da bør modellene endres. Modellene produserer mulige scenarioer, alt etter hvor mye CO2 de legger inn i dem. 111 av 114 modeller har feilet – det står i IPCCs siste hovedrapport. Men det står ikke i dokumentet «Summary for policymakers», som er det dokumentet som går til politikerne. Det er et ubestridelig faktum at 97 prosent av modellene deres hadde feilet da dette ble publisert.
–Hvordan kan IPCC fortsatt holde fast ved modellene? –Bordet fanger. De kan ikke innrømme et så stort prestisjenederlag. Jeg har allerede argumentert lenger oppe at klimamodellene ikke kan komme med nøyaktige forutsigelser. Dette er Bergsmark fullt klar over, men han - som mange andre - fortsetter å hevde at dette betyr at de er feil. Det er de ikke. Graden av nøyaktighet øker med tiden, og IPCC holder fast ved modellene fordi forskerne justerer modellene etter hvert som ny data kommer inn. Å si at 97 % av modellene er feil er å rote med statistikk. Noe er feil, annet er unøyaktigheter eller vanskelig å forutsi, men mye (det aller meste) er i større eller mindre grad riktig. Eks: Bergsmark sier at IPCC innrømmer at modellene deres ikke kan bruke til noenting. Da leser han rapporten som fanden leser bibelen. Fra hans eget sitat fra rapporten: [...] langtids forutsigelser av fremtidige klimatilstander ikke er mulig". Les det hvordan du vil, men det forfatterne mener er at det ikke er mulig å gjøre nøyaktige forutsigelser langt inne i fremtiden, ikke at det ikke er mulig å forutsi tendenser og mulige konsekvenser, som er meningen med rapporten. Jeg mistenker Bergsmark betrakter IPCC-rapportene som vitenskapelige publikasjoner for å understreke poenget sitt. La det være sagt at IPCC-rapportene IKKE er vitenskapelige publikasjoner, det er et sammendrag at vitenskapen og kunnskapen på feltet og ment som beslutningsgrunnlag. Jeg mistenker at Bergsmark bruker statistikken slik at alt som ikke er hevet over enhver tvil er feil (enten-eller, ganske utbredt i slike debatter). Da er det ikke rart han kommer til de konklusjonene han gjør, noe Benestad også er innom. Som sagt mener jeg dette er tvilsom bruk av statistikken. Å kalle dette prestisjenederlag er på grensen til konspiratorisk. Intet nytt, med andre ord. Sitat 2: –Hvordan kan 97 prosent av verdens klimaforskere støtte IPCC? –De fleste refererer til en studie som ble gjort av John Cook med flere i 2013. Cook tok utgangspunkt i 12.465 sammendrag av vitenskapelige artikler om klima for å se hvor mange som tok et standpunkt til IPCCs konklusjoner. 8261 artikler tok ikke et klart standpunkt, og dermed kastet han denne delen av materialet, noe som er svært uredelig i vitenskapen. I de gjenværende artiklene så Cook etter hvilke som konkluderte med at mennesker bidrar til klimaendringer, noe de aller fleste klimaforskere vil være enige i, ifølge Bergsmark. Striden står om hvor mye mennesker bidrar. –Andre som har sjekket Cooks studie, har kommet til at 0,3 prosent av artiklene ga utvetydig støtte til påstanden om at mennesker påvirker klimaendringer mer enn naturen. Jeg var snill og kom til snaue 0,6 prosent. 65 av 12.465 artikler. Her er det mye som er direkte feil. For det første: rapportene er ikke til støtte for IPCC, de er til støtte for hypotesen om at menneskelig aktivitet bidrar til klimaendringer. Man kan sikkert hevde at det automatisk innebærer at man støttet IPCC, men IPCC er et politisk såvel som vitenskapelig prosjekt. Jeg vet ikke om resultatet ville vært det samme som spørsmålet hadde vært formulert annerledes (men jeg tror det ikke ville vært langt unna). For de andre: De fleste refererer ikke til Cook. Hvis de skulle refere til bare en ville det vært Oreskes som var først og mest positiv. De fleste referer til lista jeg allerede la ut tidligere, og som jeg gjentar her: Oreskes 2004: 100 % (betalingsmur) Doran 2009: 97 % Anderegg 2009: 97 % Cook 2013: 97 % Verheggen 2014: 91 % Stenhouse 2014: 93 % Carlton 2015: 93 %Bergsmarks forklaring av Cooks framgangsmåte er tilbakevist av mange flere enn Cook selv. Jeg forstår ikke hvorfor skeptikere/kritikkere fortsatt klamrer seg til slike halmstrå, men det overrasker meg ikke. Jeg synes det er direkte dårlig vitenskapelig skikk å hevde at Cook forkastet resultater som ikke passet til synet hans. Denne påstanden er dementert og Bergsmark burde slutte å hevde dette. Som han selv er inne på: utvetydig støtte er kravet. De fleste forskere er såpass forsiktige at de unngår utvetydighet. Dette betyr ikke at forskningen deres, rapportenene deres eller resultatet deres ikke understøtter hypotesen. Med andre ord: det er godt demonstrert at omtrent 97 % av klimaforskerne er enig i hypotesen om menneskeskapte klimaendringer. Selv jeg er enig i at dette ikke betyr 97 % utvetydig støtte, spesielt fordi det er en del uenighet om hvor mye vi bidrar. OK takker for ryddig og oppklarende gjennomgang For egen del er det spes det siste du skriver som har blitt en kilde til skepsis. Argumentet om 97 % er vel mer eller mindre blitt selve hammeren på full blown systemskifte fra kokovenstre uten tanke på hva dette vil medføre av konsekvenser for hvermannsen. Noe ser vi allerede i dag med vindmøller, skeiv bompenge politikk og andre mer eller mindre håpløse prosjekt under dekke av at kloden blir delvis ubeboelig om tretti år. Kommer egentlig fra et godt stykke utpå kokovenstre flanken selv, men sånn som de driver på nå med å bruke et sannhetsvitne i Thunberg som de selv har foret med skrekkvisjonene og nå fyrer opp under med clever PR virksomhet blir bare for mye. Sorry. Tør jeg spørre om hvor stor % andel du tror det er som mener det kun er de menneskelige skapte utslippene som er avgjørende?
Redigert av sanouka; 03/05/2019 08:18.
|
|
|
03/05/2019 08:01
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Denne studien er kort og jeg anbefaler alle å lese den før man fortsetter å hevde at den forkaster 66 % av all litteratur. Det kan også være lurt å ha i bakhodet at de fleste vitenskapelige publikasjoner ikke inneholder meninger, men resultater og fakta som underbygger eller svekker en hypotese eller teori. Med andre ord, det er ikke rart at Cook finner at 66 % ikke inneholder en mening om menneskeskapte klimaendringer, og at han må gå rett på forfatterne for å få bekreftet det publikasjonene deres viser, gjennom data og resultater.
Redigert av anonymous5; 03/05/2019 08:07.
Anonym5
|
|
|
[Re: espenta]
03/05/2019 08:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er ikke GeirK som troller her. Tipper de fleste som leser denne tråden er enige med han, men ikke orker å ta denne diskusjonen med dere ...
Jeg har diskutert nok på internett til å se hvordan folk drar frem "troll"-karakteristikken når de får motbør og ikke evner å forstå at de ikke har holdbare argumenter. Jeg fatter ikke at folk velger å forsvare sin egen kognitive dissonans med usaklige personkarakteristikker isteden for å endre til et gangbart syn - men dette er svært utbredt.
|
|
|
[Re: espenta]
03/05/2019 08:18
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Til andre: Upps, nå matet jeg jammen Trollet, beklager...
Det er ikke GeirK som troller her. Tipper de fleste som leser denne tråden er enige med han, men ikke orker å ta denne diskusjonen med dere ... Jeg ville heller brukt dagen på å sitte i telefonkø enn å engasjere meg i debatten på det nivået det er nå. Og da snakker jeg ikke bare om enkelte utbrudd, men også om vedvarende stygg tone fra enkelte debattanter som overhodet ikke har til hensikt å bidra til større forståelse. Men bare for å ha sagt det - ja, jeg er i all hovedsak enig med GeirK.
|
|
|
03/05/2019 08:57
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Pontiff: Hvis jeg har forstått det riktig så er metoden å ta den nøytrale delen altså 66% inn i agreement basert på Oreskes essay? Of note is the large proportion of abstracts that state no position on AGW. This result is expected in consensus situations where scientists '...generally focus their discussions on questions that are still disputed or unanswered rather than on matters about which everyone agrees' (Oreskes 2007, p 72).
Fra Oreskes 2007
How Do We Know We’re Not Wrong? Might the consensus on climate change be wrong? Yes, it could be, and if scientific research continues, it is almost certain that some aspects of the current understanding will be modified, perhaps in significant ways. This possibility can’t be denied. The Scientific Consensus on Climate Change 79
Synd denne tvilen ikke kommer frem når strømprisene går i taket og bompengene flyr mens bileiere med god økonomi kjører forbi deg mens du betaler gildet En så komplisert sak er helt avhengig av troverdighet fra avsender og tvilen burde vært bedre kommunisert. Sånn som det kjøres frem nå så blir det lett match å få folk til å tvile på hele saken. Tror jeg.
|
|
|
03/05/2019 09:23
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Nei, man forkaster de 66% paperne som ikke besvarer spørsmålet. Da sitter man igjen med 3900 paperet som støtter AGW, og 120 paper som ikke støtter AGW.
Har noen link til en god vitenskapelig artikkel som ikke støtter opp om AGW?
|
|
|
03/05/2019 09:29
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Fra Oreskes 2007
How Do We Know We’re Not Wrong? Might the consensus on climate change be wrong? Yes, it could be, and if scientific research continues, it is almost certain that some aspects of the current understanding will be modified, perhaps in significant ways. This possibility can’t be denied. The Scientific Consensus on Climate Change 79
Synd denne tvilen ikke kommer frem når strømprisene går i taket og bompengene flyr mens bileiere med god økonomi kjører forbi deg mens du betaler gildet En så komplisert sak er helt avhengig av troverdighet fra avsender og tvilen burde vært bedre kommunisert. Sånn som det kjøres frem nå så blir det lett match å få folk til å tvile på hele saken. Tror jeg.
For å vri på det; synd at en forsker som kommuniserer usikkerhet blir oppfattet som tvilende, når forskerne prøver å kommunisere at vi med stor sannsynlighet står ovenfor en klimakrise.
|
|
|
03/05/2019 09:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Pontiff: Hvis jeg har forstått det riktig så er metoden å ta den nøytrale delen altså 66% inn i agreement basert på Oreskes essay? Of note is the large proportion of abstracts that state no position on AGW. This result is expected in consensus situations where scientists '...generally focus their discussions on questions that are still disputed or unanswered rather than on matters about which everyone agrees' (Oreskes 2007, p 72).
Fra Oreskes 2007
Synd denne tvilen ikke kommer frem når strømprisene går i taket og bompengene flyr mens bileiere med god økonomi kjører forbi deg mens du betaler gildet En så komplisert sak er helt avhengig av troverdighet fra avsender og tvilen burde vært bedre kommunisert. Sånn som det kjøres frem nå så blir det lett match å få folk til å tvile på hele saken. Tror jeg. For meg ser det ut som folk nesten utelukkende tolker usikkerheten som at "kanskje ikke det er så ille". De glemmer at den like gjerne kan betyt at det er langt verre.
|
|
|
[Re: Mmar]
03/05/2019 09:38
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Fra Oreskes 2007
For å vri på det; synd at en forsker som kommuniserer usikkerhet blir oppfattet som tvilende, når forskerne prøver å kommunisere at vi med stor sannsynlighet står ovenfor en klimakrise. Kanskje ufint å minne om denne, men skitt la gå Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil Bertrand Russell
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
03/05/2019 09:53
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Pontiff: Hvis jeg har forstått det riktig så er metoden å ta den nøytrale delen altså 66% inn i agreement basert på Oreskes essay? I tilfelle Cook mener jeg han tok kontakt med et representativt utvalg av de "uten mening" og deretter la de positive til de 35 % som uttrykte mening i publikasjonen, og lsikt endte opp på 97 %. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil.
Redigert av anonymous5; 03/05/2019 09:53.
Anonym5
|
|
|
[Re: Mmar]
03/05/2019 09:56
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei, man forkaster de 66% paperne som ikke besvarer spørsmålet. Da sitter man igjen med 3900 paperet som støtter AGW, og 120 paper som ikke støtter AGW.
Har noen link til en god vitenskapelig artikkel som ikke støtter opp om AGW? Ok så 2/3 ish er sett på som irrelevante og blir tatt ut. Sikkert greit nok. Men og det er her jeg ikke kjøper hele ragnarokkideen, hvor stor er enigheten om hva de menneskelige utslippene har å si? PS: Selv om jeg ikke kjøper hele pakka så betyr ikke det at jeg ikke har noen betenkligheter om forbrukssamfunnet og hvordan vi lever i dag. Jeg er også villig til å godta 97% regelen men slik jeg leser det så må den modifiseres litt med tanke på menneskelige utslipp. Fortell meg gjerne at jeg tar feil. Det var lettere å forholde seg til dette og livet generelt når jeg bare kjøpte hele historien. 😉
|
|
|
03/05/2019 10:15
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fra Oreskes 2007
Synd denne tvilen ikke kommer frem når strømprisene går i taket og bompengene flyr mens bileiere med god økonomi kjører forbi deg mens du betaler gildet En så komplisert sak er helt avhengig av troverdighet fra avsender og tvilen burde vært bedre kommunisert. Sånn som det kjøres frem nå så blir det lett match å få folk til å tvile på hele saken. Tror jeg. For meg ser det ut som folk nesten utelukkende tolker usikkerheten som at "kanskje ikke det er så ille". De glemmer at den like gjerne kan betyt at det er langt verre. Poenget er ikke om man skal gjøre noe, men hvem som avgjør hva vi skal/kan gjøre. I et slikt perspektiv blir det kamp om styrken på tiltakene og retningen. Sterke krefter jobber for full omlegging av hele systemet. Noe som vil ha uante globale effekter all den tid det er olje det er snakk om. Atter andre ønsker status quo fordi de allerede sitter på makten. Midt i mellom og ganske så uanselige sitter du og jeg og skal prøve å skape oss et bilde. Du har gjort det. Jeg bare prøver å ta ting med ei klype salt hver gang det dukker opp noe såpass altomgripende. Hvis man har rett så burde man være mindre kjepphøy og mer undrende hvis ikke så blir man et lett bytte for fake news og den siden som ønsker status quo.
|
|
|
03/05/2019 10:47
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
8261 artikler tok ikke et klart standpunkt, og dermed kastet han denne delen av materialet, noe som er svært uredelig i vitenskapen.
Det er ikke uredelig å ha klare eksklusjonskriterier for en undersøkelse? Jeg synes jo ikke akkurat Cooks inklusjons og eksklusjonskriterer lyste av etteretterlighet heller. Ehem, dette sa ikke jeg. Dette sa Bergsmark. Du argumenterer altså mot Bergsmark nå. Kanskje du argumenterer mot alt og alle egentlig?
Anonym5
|
|
|
03/05/2019 11:01
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei nå snør det jammen meg her. Jeg er overbevist. Menneskeskapte klimaendringer er en bløff. Bestiller varmepumpe og reforhandler strømavtalen med en gang.
|
|
|
03/05/2019 11:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Akkurat når det kommer til oppblomstring av sykdommer det finnes vaksine for i vesten, så ser det ikke ut som vaksinekoko'ene er grunnen til det. Mange nye landsmenn fra land med lavere vaksineringsrater enn i vesten, betyr økt smittetrykk og blir smittetrykket høyt nok, vil man begynne se selv vaksinerte folk bli syke. Nå er dette en annen debatt, men her kan jeg fortelle deg at du tar skammelig feil i at vaksinemotstand ikke spiller en rolle. Dette er et tema som jeg har satt med ganske grundig inn i. https://sykepleien.no/2019/01/who-vaksinemotstand-er-en-global-helsetrusselGrunnen til at jeg tok opp vaksinespørsmålet er at det er et argument mot din påstand at vitenskapsfornektelse bare blir mer synlig og ikke mer utbredt.
|
|
|
03/05/2019 11:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Denne ser iallefall ikke dønn stabil ut de siste 150 år:
Samset snakker da vitterlig om varmeeffekten til sola og ikke om antall solflekker, som din graf viser. Du må se på innstrålingen og ikke telle mørke flekker ... 0,04% variasjon i innstrålt effekt er "dønn flatt" i min bok. https://skepticalscience.com/solar-activity-sunspots-global-warming.htm
|
|
|
03/05/2019 11:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg er fremdeles interessert i at du spesifikt viser til hvordan du konkluderer med dette med utgangspunkt i studiens tekst.
|
|
|
|
|