Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 26 av 37 1 2 24 25 26 27 28 36 37

Klimahysteri, enig?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551497 02/05/2019 14:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous13

Feil er ikke rett ord. For grov og usikker i forhold til forutsigbareheten av konsekvensene av tiltakene som blir innført.

Hvilken analyse er denne konklusjonen basert på?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551501 02/05/2019 14:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous

Solforskere ala Svensmark og Brekke er har blitt skviset ut og kommer aldri noensinne inn i IPCC, nettopp fordi de skaper «støy» med sine ubehagelige teorier.

Hvordan bedømmer du kvaliteten på de vitenskaplige arbeidene til Svensmark og Brekke?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551502 02/05/2019 14:20
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Torshov-Simen
Hadde ikke premisset vært at gjeldende vitenskapelig konsensus vedrørende klimaendringer er feil så hadde vi vel ikke hatt noen diskusjon?

Feil er ikke rett ord. For grov og usikker i forhold til forutsigbareheten av konsekvensene av tiltakene som blir innført.

Det er en voldsom kommunikasjon med temperatur-tidsserier og klimakonsekvenser. Og i norsk politikk er det omtrent fraværende realdiskusjon om klimatiltakenes konsekvenser for Norge.
Jeg etterlyser også en kvantifisering av signaleffekten av norsk klima-askese, all den tid både utslipp er ignorerebare i global målestokk (og kanskje også i per-capitadiskusjon om det justeres for klimasone og transportavstander). Det er også rimelig tydelig at norsk oljeproduksjon kan/vil erstattes av globalt eksisterende reserver og kapasitet på alle tidshorisonter, så effekten den pågående norske produksjonsnedtrappingen kan ikke være mye annet enn politisk valuta og moralsk kapital.

Men dette synet om manglende sikkerhet i prediksjonsverdien baserer seg jo så vidt jeg kan se på modeller og beregninger som er (minst) like usikre som dem man kritiserer, og som dessuten støttes av et langt mindre fagmiljø, i tillegg til egne mer eller mindre kvalifiserte gjetninger om mulige motiver og konsekvenser, og den logikken får jeg bare ikke til å gå opp.

Redigert av Torshov-Simen; 02/05/2019 14:21.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551503 02/05/2019 14:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

En litt mer innbydende debattdeltaker fra din side av saken, ville kanskje eksemplifisert hva likhetene er, eller spurt om argumenter om hvorfor motparten mener det ikke er spesielt likt.

Å bruke årelating som argument for at vitenskapen noen ganger feiler, konspirasjonsteorier (ikke deg, men andre her) som forklaring på hvordan konsensus har oppstått, samt generell mangelfull forståelse av hva vitenskaplig konsens innebærer - er nøyaktig de samme argumentene som brukes i den debatten.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551507 02/05/2019 14:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: GeirK
Å bruke årelating som argument for at vitenskapen noen ganger feiler, konspirasjonsteorier (ikke deg, men andre her) som forklaring på hvordan konsensus har oppstått, samt generell mangelfull forståelse av hva vitenskaplig konsens innebærer - er nøyaktig de samme argumentene som brukes i den debatten.

Dårlig sammenligning. Å drikke vann gjør meg ikke til en nazist. Å bruke de samme dårlige argumentene i denne debatten som i vaksinedebatten, betyr at argumentene er ugyldige, også her.

Dessuten var det DU som ba meg opplyse om hvilke likheter jeg så. Ikke still spørsmål du ikke vil ha svar på.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551509 02/05/2019 14:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

* Manglene inkludering og kunnskap om tregere feedback-systemer i klimamodellene.

Hvilken analyse baserer du denne konklusjonen på?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551511 02/05/2019 14:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Å bruke årelating som argument for at vitenskapen noen ganger feiler

Det var ikke det jeg argumenterte for. Jeg argumenterte for stort sett alt har vært state-of-the-art engang. Også gammel vitenskap (og nei, jeg blander ikke det med dagens vitenskap).

Dette altså et ledd i argumentet om at selv om noe er state-of-the-art, trenger det ikke bety at det er hensiktsmessig. Og da mente jeg altså vitenskapelig metode på noe så komplekst, koblet, kaotisk og lite eksperimenterbart som globalt klima.

Da blir det omtrent som de vaksinemotstanderne som hevder at vi ikke forstår nok om hvordan vaksiner virker på kroppen - at det må forskes mer. Uten at de har noe forslag til hva vi gjør mellom nå og det tidspunktet der vi har denne kunnskapen. Og uten tilstrekkelig kunnskap om hva vi faktisk vet nå.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551515 02/05/2019 14:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg har ikke nevnt vaksine eller vaksinemotstand med ett ord i denne debatten, så ikke lat som jeg har gjort det heller.

Jeg later ikke som

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Mmar] #2551517 02/05/2019 14:55
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: marley

...Jeg påstår ikke at interaksjonene er etterprøvbare. Vi har ingen klode å eksperimentere med.

... Vi vet ikke hvordan skydekket vil forandre seg med oppvarmingen pga CO2

... Prediksjonene er usikre, og en av årsakene til at klimasensitivteten ifølge IPCC varierer fra 1.5 til 4.5 grad.

Ja, predikasjonen, eller prognosene, er usikre. Helt i samsvar med min oppfatning også.

Et aspekt ved kimadiskusjonen man bør ha i tankene er noe "klinkekule" har vært inne på:
Sitat: Klinkekule

Ein kan uansett ikkje finne ut om det er risk for menneskeskapte endringar utan å sjå på kva som ville skjedd utan menneske.

Ja, vi har ingen "baseline", noe referansenivå, dvs vi vet ikke helt sikkert hvordan klimautviklingen ville vært uten mennesker på jorden. Vi kan estimere, men det ligger nok forsatt en usikkerhet i det.

Redigert av Anomyn; 02/05/2019 15:05.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551520 02/05/2019 15:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Se tidligere postet og velsiterte artikkel fra velsiterte forfattere.

Hva er grunnen til at du tillegger disse forfatterne vekt i debatten? Er det fordi de skriver det som passer med ditt syn eller er det fordi de er de absolutt mest kompetente til å uttale seg? Finnes det andre som hevder det motsatte?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551521 02/05/2019 15:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ok. Før du prøvde å klistre det på meg da.

Klistre på deg? Nå tror jeg du er forvirret.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551524 02/05/2019 15:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det hadde vært en særdeles oppfriskende hendelse om _du_ kunne sagt hvordan du bedømmer kvaliteten på arbeidene deres.

Det har jeg ikke kompetanse til. Ikke du heller.
https://www.skepticalraptor.com/skepticalraptorblog.php/how-evaluate-quality-scientific-research/

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2551525 02/05/2019 15:13
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Girona

Hvis jeg skal gidde å debattere med deg videre, så må du bygge kompetanse slik at du kan bidra med litt eget innhold i debatten.

Hvilken kompetanse er det du har er som jeg ikke har?

Utifra det "Girona" skriver synes det for meg klart at denne debattanten har formell kompetanse i forhold til klimaspørsmål.
Mens du, GeirK, ikke har noen formell kompetanse (utdannelse) med direkte relasjon til klimaspørsmål. Dette har du jo vært inne på selv lenger opp i tråden.

Ikke noe krav å ha formel fagkompetanse for å delta i en klimadebatt på dete forumet, slett ikke, da ville debatten trolig blitt akademisk tørr.

Det det kan reageres på er at du forsøker å fremstå med bred formell fagkompetanse, og debatt-autoritet derigjennom. Og forsøke å påtråkke og belære, seriøse debattanter.

Det faller på stengrunn. Du har ingen slik kompetanse.

Redigert av Anomyn; 02/05/2019 15:14.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551526 02/05/2019 15:14
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q

Jeg etterlyser også en kvantifisering av signaleffekten av norsk klima-askese, all den tid både utslipp er ignorerebare i global målestokk (og kanskje også i per-capitadiskusjon om det justeres for klimasone og transportavstander). Det er også rimelig tydelig at norsk oljeproduksjon kan/vil erstattes av globalt eksisterende reserver og kapasitet på alle tidshorisonter, så effekten den pågående norske produksjonsnedtrappingen kan ikke være mye annet enn politisk valuta og moralsk kapital.

Mener du at siden vi er så små, så skal vi ikke gjøre noen tiltak klimamessig? I så fall så regner jeg med at du støtter at jeg kan slippe å betale skatt, ingen i Norge merker det likevel, siden det er så liten del av statens inntekter.

Lars Olav
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551528 02/05/2019 15:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men det finnes de som har tatt seg jobben med å gå gjennom arbeidene hans;

https://skepticalscience.com/cosmic-rays-and-global-warming-advanced.htm

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Anomyn] #2551529 02/05/2019 15:19
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Sitat: Anomyn

Det det kan reageres på er at du forsøker å fremstå med bred formell fagkompetanse, og debatt-autoritet derigjennom. Og forsøke å påtråkke og belære, seriøse debattanter.

Det faller på stengrunn. Du har ingen slik kompetanse.

Du må lese innleggene til GeirK mye bedre. Han har jo sagt gjentatte ganger at han ikke har kompetanse til å mene noe bedre enn forskerne på dette området, det er jo du som fremstår slik som du beskriver her.

Lars Olav
Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2551530 02/05/2019 15:20
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M

Se tidligere postet og velsiterte artikkel fra velsiterte forfattere.

Hva er grunnen til at du tillegger disse forfatterne vekt i debatten? Er det fordi de skriver det som passer med ditt syn eller er det fordi de er de absolutt mest kompetente til å uttale seg? Finnes det andre som hevder det motsatte?

Psst, anbefaler at du leser artikkelen.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551534 02/05/2019 15:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Vet det ikke er godt nok for deg, for alt som er verdt å vurdere skal vurderes av verdensledende forskere på henholdsvise felt og deres analyse og konklusjon er det ingen andre som er kompetente til å stille spørsmål ved.

Ja og sånn må du nesten finne deg i at det må være. Det er ikke jeg som har bestemt at det er slik. Spør en hvilken som helst vitenskapsmann. Det er dette som ER den vitenskaplige metode.

Jeg klarer ikke finne ut hvem som er top honcho på klimaforskning for tiden, og jeg finner dermed ikke hans liste over godkjent forskning, så jeg fikk basere meg på gamlemåten å vurdere på.

Eller mer riktig: "Den kvasivitenskaplige måten å gjøre det på".

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2551535 02/05/2019 15:22
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Mens debatt-kamphanene tar seg en te-pause:
https://www.geo365.no/miljo/gass-bedre-enn-kull/
"Gass er 50% "bedre" enn kull."

Videre: "Å bytte ut kull med naturgass (som er et mindre karbonintensivt drivstoff), er et av de mest kostnadseffektive alternativene for å redusere CO2-utslippene på kort sikt, skriver SINTEF."

Redigert av Anomyn; 02/05/2019 15:22.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: quattro] #2551539 02/05/2019 15:30
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Hvilken kompetanse er det du har som jeg ikke har?

Sitat: quattro

Han har jo sagt gjentatte ganger at han ikke har kompetanse

Her er "Quattro" rotet seg inn i en selvmotsigelse.

Men, ja, det er riktig, GeirK har ingen formell kompetanse i klimaspørsmål.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551541 02/05/2019 15:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det finnes da helt anerkjente metoder, som jeg må bruke om ikke daglig, men månedlig, og som står godt beskrevet i linken din over her.

OK. Kan du gjøre et forsøk på denne slik at du underbygger påstanden din om at dette er innenfor rekkevidde for deg?

ftp://ftp.spacecenter.dk/pub/Henrik/FB/Svensmark1997(GCR-clouds).pdf

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551544 02/05/2019 15:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

GeirKs vitenskapelige metode: "Hør på den du har fått beskjed om å høre på"

Nå må du skille mellom hva jeg skriver og hva du gjetter på at jeg mener.

Jeg sier: "Hør på de mest kompetente menneskene som har brukt mest tid på problemstillingen."

Beskrivelsen din utelukker peer review. Det er den PRIMÆRE kanalen for kvalitetssikring av resultatene. Har du gjort mange peer reviews av klimapublikasjoner? Hvis ikke, hva er grunnen?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551546 02/05/2019 15:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
ftp://ftp.spacecenter.dk/pub/Henrik/FB/Svensmark1997(GCR-clouds).pdf

Ikke åpne den linken! Dickpic-alert!

Skal jeg tolke det som et "nei"?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Anomyn] #2551547 02/05/2019 15:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Anomyn

Men, ja, det er riktig, GeirK har ingen formell kompetanse i klimaspørsmål.

Men det har ikke du heller.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551553 02/05/2019 16:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Har du lest artikkelen du selv linket til? Og forstått den? Peer reviews i en jallajournal er stavekontoll++. Jeg skrev også "en forsiktig tolkning av IF", som også går med på å sjekke at journalen er peer reviewed. Noe de aller fleste med akseptabel IF er.

Publisering i en journal med høy IF er i seg selv et veldig godt proxymål, siden den baserer seg på siteringer, som er mye mer meat-in-the-game enn en litt mer anonym review rolle.

Dette forstår jeg. Alt dette var utelatt fra din beskrivelse av den vitenskaplige metode.

Denne leder bare videre til appeal to authority, noe de fleste unntatt deg velger å overse uten ytterliger argumenter.

"It's important to note that this fallacy should not be used to dismiss the claims of experts, or scientific consensus. "

https://yourlogicalfallacyis.com/appeal-to-authority

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2551559 02/05/2019 17:40
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

GeirKs vitenskapelige metode: "Hør på den du har fått beskjed om å høre på"

Nå må du skille mellom hva jeg skriver og hva du gjetter på at jeg mener.

Jeg sier: "Hør på de mest kompetente menneskene som har brukt mest tid på problemstillingen."

Beskrivelsen din utelukker peer review. Det er den PRIMÆRE kanalen for kvalitetssikring av resultatene. Har du gjort mange peer reviews av klimapublikasjoner? Hvis ikke, hva er grunnen?

Peer review vil vanligvis være en del av steg 7 i beskrivelsen.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551580 02/05/2019 19:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dette er ikke langt unna. Vitenskapsfornektelse er en potensiell trussel mot menneskeheten og den er på fremmarsj med internett og sosiale medier.

Jeg ser det som å ta samfunnsansvar å kjempe mot dette, og det gjør jeg ved å gi massiv motstand til alle legpersoner som lever i den villfarelse at de har snublet over noe som de mest kompetente menneskene i verden har oversett. Når man har googlet og lest litt sporadisk om et emne man ikke har formell kompetanse i, er det umåtelig arrogant å tro at ens meninger om emnet veier noe som helst sammnlignet med et spisset team på tusenvis av vitenskapsfolk som har brukt millioner av arbeidstimer på å pusle sammen en konklusjon basert på uhorvelige mengder data som ingen enkeltperson er i nærheten av å oversikt over.

Dessverre er det ingen skånsom måte å fortelle folk dette på, men for noen hjelper det å skyte litt på budbringeren.

Tror du argumentene dine hadde holdt i en diskusjon med la oss si 100 av verdens ledende klimaeksperter? Hvis svaret er ja, så har du en jobb å gjøre med å underbygge dem, annet enn en artikkel hist og pist. Hvis svaret er nei, må grunnen til at du bringe dem opp her inne, at du tror du kan komme unna med det. De er likefullt ikke holdbare.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551606 02/05/2019 20:21
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Dette er jo egentlig en veldig interessant og viktig diskusjon. Så hvis noen ønsker seg noen nye stemmer i debatten og ikke har sett denne, så er den verdt en snau time https://www.youtube.com/watch?v=RVnsxUt1EHY #BBC

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551610 02/05/2019 20:28
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan noen bekrefte eller dementere disse påstanden sitert fra artikkelen som ble lenket tidligere i posten. Påstanden er fra Fysiker Stein Bergsmark tidligere leder for studieprogrammene for fornybar energi ved Universitetet i Agder og seniorforsker og forskningskoordinator i henholdsvis ABB og Ericsson.

På forhånd takk Hilsen Klimaforvirret

Sitat 1 : –Hva mener du er feil med klimamodellene?
–Det IPCC har spådd, har ikke holdt stikk. De har angitt en to-tre ganger større temperaturstigning enn observert. Da bør modellene endres. Modellene produserer mulige scenarioer, alt etter hvor mye CO2 de legger inn i dem. 111 av 114 modeller har feilet – det står i IPCCs siste hovedrapport. Men det står ikke i dokumentet «Summary for policymakers», som er det dokumentet som går til politikerne. Det er et ubestridelig faktum at 97 prosent av
modellene deres hadde feilet da dette ble publisert.
–Hvordan kan IPCC fortsatt holde fast ved modellene?
–Bordet fanger. De kan ikke innrømme et så stort prestisjenederlag.

Sitat 2: –Hvordan kan 97 prosent av verdens klimaforskere støtte IPCC?
–De fleste refererer til en studie som ble gjort av John Cook med flere i 2013. Cook tok utgangspunkt i 12.465 sammendrag av vitenskapelige artikler om klima for å se hvor mange som tok et standpunkt til IPCCs konklusjoner.
8261 artikler tok ikke et klart standpunkt, og dermed kastet han denne delen av materialet, noe som er svært uredelig i vitenskapen.
I de gjenværende artiklene så Cook etter hvilke som konkluderte med at mennesker bidrar til klimaendringer, noe de aller fleste klimaforskere vil være enige i, ifølge Bergsmark. Striden står om hvor mye mennesker bidrar.
–Andre som har sjekket Cooks studie, har kommet til at 0,3 prosent av artiklene ga utvetydig støtte til påstanden om at mennesker påvirker klimaendringer mer enn naturen. Jeg var snill og kom til snaue 0,6 prosent. 65 av 12.465 artikler.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Klimahysteri, enig? [Re: sanouka] #2551626 02/05/2019 21:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Cook har forklart nøyaktig hvilken metode han brukte for å telle. Han fikk til og med forfattere til å selv fortelle hvordan de rangerer sine publikasjoner

«To independently check our results, we also invited the thousands of scientists who authored the climate papers to rate the level of endorsement of their own papers. We received 1,200 responses with over 2,000 papers receiving a “self-rating”. Interestingly, most of the abstracts that we rated as “No Position” turned out to endorse the consensus in the full paper, according to the papers’ authors. Among all the papers that were self-rated as expressing a position on human-caused global warming, 97.2% endorsed the consensus.»

Hvor forklarer Bergsmark hvordan han kom frem til sine tall - utover å «være snill», hva nå i all verden det betyr i en vitenskaplig, objektiv sammenheng.

Hvor kan jeg finne underlag for hans påstand nr 1. Dette er bare løse påstander.

Ikke det at jeg forventer noen. Han er ikke akkurat noen vitenskaplig tungvekter.
http://energiogklima.no/kommentar/hvorfor-fysiker-benestad-mener-at-fysiker-bergsmark-tar-feil/

- Robert Green Ingersoll
Side 26 av 37 1 2 24 25 26 27 28 36 37

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå