Var det Chili Blonde som var med i O-L i går? Neppe flere slike der ute...
Ja det stemmer. Nok en gang ble hun tvunget opp uforskammet tidlig for å grise seg til på sølete grusveier av årsaker selv eieren ikke alltid klarer å begrunne godt.
Men om 10-11 måneder er nok det eneste jeg husker den timen med sol og hvor godt det smakte med burger når jeg kom i mål. Så vi sykler sikkert i 2020 også, for man lærer jo aldri tross alt
Mellom Ryfoss og Øye i går tenkte jeg: Aldri mer! Men i dag har jeg kommet på bedre tanker
Ser det var knapt 60 som kom i mål til slutt, men var ca 100 påmeldt. Skal vi holde rittet i gang kreves det at man stiller opp.
Helt klart! Oslo-Lærdal og Oslo-Mysen er akkurat slike ritt jeg kunne ønske meg flere av, så samme hvor vondt det gjør, må jeg sørge for å stille opp når noen tar seg bryet med å arrangere den type ritt, som atpåtil (for meg) er kortreiste.
Sitat: runermm
Sinnsyk fet sykkel! Det var en oppmuntring å kikke på den i rulla langs Randsfjorden i 50 km/h
Tusen takk! Det gikk radig oppover Randsfjorden ja! Dette blir ett sidespor, men flere på forumet har uttrykt skepsis til 1x i frykt for at topphastighet blir for lav i ritt. Det skal jeg ikke påstå ikke kan være tilfellet, men det var ihvertfall ikke tilfellet i dette rittet (heller). Jeg kjørte med klatreoppsettet mitt, som er 40-ring foran, og dermed 4.0x som tyngste utveksling. Det er 10% lavere toppfart enn hva jeg normalt sykler rundt med (44-ring). Men jeg så på løypeprofilen og tenkte at lette klatregir ble viktig.
Det angret jeg ikke på. Sykkelen er jo en trophy wife. Rask dame som foretrekker den raske livsstilen. Gubben er desverre ikke alltid like sprek, så jeg sprakk som en ballong rett før Fluberg bru (den andre matstasjonen). Så derifra og inn, ble dette 220km overlevelse for min del. Å bryte var aldri ett alternativ, men allikevel er jeg greit fornøyd med å bare ha fullført, det ble hardt.
Sitat: sun flyer
Sendte en melding til kjerringa etterpå om at hun må stoppe meg om jeg vurderer å delta igjen neste år..
Gi det ett års tid, så sees vi vel på startstreken neste år også. Vi syklister glemmer raskt
Helt off topic, men hvordan ble det kjørt i Osl-Lær? Støting med en gang opp Sollihøgda?
Det ble kjørt (relativt) rolig opp Sollihøgda. Frem til første matstasjon (Jevnaker) gikk det egentlig i pyntelig tempo. Alle(?) stoppet vel på den matstasjonen, så skjedde det ett taktskifte "på" selve matstasjonen. En haug med ryttere dro av gårde mens mange vel var opptatt med flaskefylling, urinering, osv, osv. Så ble det kjørt raskt derfra. Selv måtte jeg avbryte en vannlatingsprosess, hive meg på sykkelen, og jobbe ganske hardt sammen med en gruppe andre ryttere for å komme meg opp igjen til feltet som fikk 30-40m avstand. Jeg tipper en god del ble "kjørt av" under det matstoppet.
Så ble det kjørt rulle i høyt tempo oppover Randsfjorden. Selv datt jeg av rett før matstoppet i enden av Randsfjorden, så hva tetgruppa gjorde deretter vet jeg ikke, men det gikk vel kanskje ganske samlet inn til klatringen ved Bagn(?) der tror jeg det ble kjørt hardt, og at feltet sprakk opp i flere mindre grupper, etter hva jeg kan se på "fly-by" funksjonen til Strava.
EDIT: Skal sies at én person støtet opp Sollihøgda og tok en god luke. Men han ble ledet inn i uføret av masterbilen på vei ned. "Skaret-tunnellen" som det normalt ikke er lov å sykle gjennom (og som man også sykler utenom på eksempelvis Nordmarka rundt) var åpen for dette rittet. Men stakkaren i front, ble av masterbilen ledet rundt den tunnellen, mens feltet bak duret tvers igjennom. Heldigvis for han, så tok han igjen feltet omtrent nede ved Utøya, og kom seg vel inn til #3 totalt eller noe slikt, så det gikk vel ikke "altfor" galt med han. Men energien han brukte opp Sollihøgda var jo bortkastet selvsagt. Litt klønete gjort fra arrangørens side vil jeg mene, men jeg kjenner heller ikke grunnen. Det var ett trafikkuhell rett ved tunnellen der (vogntog av veien) og manuell dirigering med trafikk kun en retning av gangen. For alt jeg vet kan brann/politi ha sendt den bilen rundt tunnellen, mens de slapp hovedfeltet som kom litt etter gjennom. Det er forøvrig bare gjetting fra min side. Kjipt for han var det uansett, uavhengig av hvorfor det skjedde.
Helt off topic, men hvordan ble det kjørt i Osl-Lær? Støting med en gang opp Sollihøgda?
Kan legge til noen refleksjoner fra mitt andre landeveisritt: Opp Sollihøgda og fram til første matstasjon gikk det relativt rolig, uten noen organisert rulle. Jeg hadde få problemer med å følge, men du må selvsagt være våken, noe som ikke er så lett mellom 05 og 06 på natt.
Ved matstasjonen stoppa mange, ikke for å spise/drikke, men late vannet. Jeg prøvde og å presse ut noe, men det funka ikke så heiv meg på sykkelen, fant noen rygger og plutselig var vi en gruppe på 40 mann som sykla i en improvisert, men jævlig rask rulle. Det gikk skikkelig fot unna, så de få sekundene du var i front var som å møte en vegg. Milene fløy avgårde, men etterhvert var det flere og flere som lå seg i sekken.
Til slutt var rulla i småbiter og det kom noen mindre stigninger hvor de 10 fremste gjorde et rykk. De aller fleste klarte dog å klore seg fast og like etter falt tempoet inn mot neste matstasjon. Her surra jeg og brukte for lang tid, dermed forsvant store deler av tetgruppa og jeg ble liggende med 3 -4 karer fram mot klatringen over til Bagn.
I bakken sprakk feltet opp fullstendig og derfra inn til mål var det bare mindre grupper. For egen del ble jeg sittende å sykle alene helt til mål. Jeg trodde jeg ville bli tatt igjen av større gruppe, men det kom ikke noen. En kar hentet meg ved Filefjell og en ved Lærdal, ellers så jeg ingen, og slik tror jeg det var for mange. Litt overraskende, jeg trodde at det ville dannes flere større grupper og at man kunne slippe seg ned til neste gruppe, men det var ikke mulig.
Var en del hat underveis, men nå er jeg fast bestemt på å delta neste år også. Men skal ha et bedre og raskere opplegg ved matstasjonene, særlig de to første.
Stor kudos til Styrkeprøven for at de gidder å arrangere, var til slutt kun 57 som i mål.
Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC
[Re: vviz]
#257402211/09/201907:12
Du kan fjerne den hvite skriften på stemmet med Aceton, så lenge resten av stemmet bare er eloksert og ikke lakkert. Jeg fjernet den røde linjen på et 3T stem. Ble helt perfekt.
Klassisk fra ritt det der. Så mange som ikke har snøring på sin egen kapasitet. Jeg sliter som en hund første halvdel med å i det heletatt følge folk jeg til slutt sykler fra. Så flott når man ligger på godt over 300w i rygg på noen 30 min ut i rittet.
Ikke at det er klaging, men bare fascinerende hvordan det alltid skjer - og tydeligvis skjedde igjen.
#257409611/09/201910:06
Jeg var lengre bak enn vviz, ble frasyklet av min lille 5-mannsgruppe etter bagn. Syklet derfra alene inn bortsett fra siste milen da jeg tok igjen to av de som syklet fra meg i bagn i tillegg til han ene som brøt med matstasjon 3. De to som "slapp unna" kom i mål 10 min før meg. Det blir fort mye alene når det er såpass få deltagere i rittet. Så det viktigste man kan gjøre er vel å få flere til å delta.
#266157630/04/202123:24
Noen som har en landeveisykkel fra Canyon (Aeroad/Ultimate/Endurace) og vet (eller kan sjekke) hvordan akslingene på de syklene ser ut? I dag oppdaget jeg til min forskrekkelse at akslingene på Canyon Inflite'n min er hule, og veier 20g(!) mindre - per stk(!) - enn akslingene på Protos'en min. Det er desverre ulik gjengepitch på disse akslingene, samt at Inflite-akslingen er ca 1cm kortere enn hva Protos'en må ha.
Men nå er jo spørsmålet: Er Inflite-akslingene hule fordi man antar en cyclocross er mindre utsatt for å treffe ett asfalthull i 70-80 km/t, eller er de hule fordi det er helt kurrant, selv for 120kg ryttere, som var vektgrensa Canyon satte på kundene sine sist jeg sjekket? Noen med en nyere Canyon-landevei med 12mm TA som kan sjekke opp dette? I så fall kjenner jeg at Protos'en trenger nye akslinger... Blip-shifts blant annet, kunne jeg tenkt meg, spesielt i bukken. Tror ett sett blips veier under 20g.
Noen som har en landeveisykkel fra Canyon og vet hvordan akslingene på de syklene ser ut? I dag oppdaget jeg til min forskrekkelse at akslingene på Canyon Inflite'n min er hule, og veier 20g(!) mindre - per stk(!) - enn akslingene på Protos'en min.
Med Plug In, slik at du (selvsagt!) kan fjerne hendelen.
Se DT Swiss med akslingen i forskjellige varianter/lengder/gjenging: RWS 12 mm
Bruker dem selv på mine sykler.
Robert Axle Project er nevnt som et alternativ. Det var opprinnelig et ektepar som strevde med å finne passende aksling for å koble på vogn, og derfor laget de den selv. Virksomheten har nå vokst til en bedrift som tilbyr mange typer akslinger av anerkjent kvalitet. De er hyggelige og svarer raskt.
De har også god instruksjon om hvordan du selv kan finne hvilke mål du trenger.
Tusen takk @Panda og @Sepeda. Det er nok RWS-akslinger på Canyon'en ja, med slik avtakbar hendel. Skal få målt lengde og gjengepitch og få bestilt opp. Er en annen "dustegreie" på originalakslingene til Protos'en som gjør det praktisk å få de byttet uansett. Å få åpnet de, så kreves 5mm på den ene og 6mm på den andre. Har forsøkt å forstå logikken bak det, og det nærmeste jeg har kommet må være at de gikk tom for én type, og gikk over til en annen mens de pakket sykkelen min ned i eska
Byttet til Robert Axle Project på Aspero. Samlet velt på akslinger gikk da fra 130 til 70 gram. I tillegg slipper jeg dustete hendler. Kjappere levering enn Bikeshop også. Anbefales.
Redigert av yolo; 02/05/202116:17.
#266174202/05/202122:00
Takk, skal ta en titt på dette og vurdere de opp mot RWS'ene. Aldri sjekket ut Robert Axle Project selv, men hørt de omtalt mange ganger her i forumet i mange ulike sammenhenger.
Byttet til Robert Axle Project på Aspero. Samlet velt på akslinger gikk da fra 130 til 70 gram. I tillegg slipper jeg dustete hendler. Kjappere levering enn Bikeshop også. Anbefales.
Er moms inkludert i prisene oppgitt på RAP sin hjemmeside? Kommer det eventuelt til flere kostnader (vet om frakt)?
#266193303/05/202118:26
Jeg blir lykkelig når jeg leser dette her:) De Rosa er og blir en drømmesykkel.
Takk for det Mr. Fluo Bang! En Kudos fra norges største (og mest sannsynlig eneste) De Rosa-kjendis, det henger høyt!
Oppfordrer de som evt. ikke allerede kjenner til Hotryti, om å sjekke ut profilene på Instagram og YouTube. Gitt meg mang en god latter! Fortsett det gode arbeidet!
De Rosa Titanio med Campa Record Ti og Shamal 12 HPW.
Må ikke gjøre sånn. Av og til går jeg på ebay og skriver "de rosa steel frame". Så sikler jeg litt, og drømmer litt. Men så synker realiteten inn, jeg har for mye halvferdige prosjekter (sykler eller annet) stående. Jeg må gjøre ferdig noe, få solgt en haug med ræl som har samlet seg opp, få bygd opp bedre arbeidsbenker, oppbevaring og belysning i kjellerboden, og deretter kan jeg vurdere ett nytt sykkelprosjekt. Da står en slik De Rosa stålramme ganske høyt på ønskelisten. Noen slike Shamal'er må man vel også forsøke å skaffe i så fall
Ja de ser ihvertfall ganske så like ut. Nå har det fungert godt nok for meg, så jeg har ingen plan om å lese 29 sider om ett stem (for så interessant synes jeg ikke stem er). Men dersom noen faktisk har lest hele den tråden, gi meg gjerne ett tips dersom konklusjonen er at de pleier å knekke eller noe dertil skummelt
Jeg har brukt et 90 mm -17 grader Kalloy Uno 7 på terrengsykkel i størstedelen av 5000 kilometer uten påfallende skumle bivirkninger. Det vrikker seg løs etter hvert og må strammes rundt gaffelen. Det er det som trekker mest ned med det.
Pris, vekt og alle valgmulighetene trekker opp. Mitt var fra en random Ebayforhandler.
LarsB
#266521024/05/202113:58
Hei, og takk for veldig hyggelige ord! Men jeg må bare fylle inn litt info: Norges mest kjente De Rosa fan er nok Ole Edvard Antonsen. Trompetist i verdensklasse, og en sykkelkjenner. For de som sykler i Sørkedalen, så er det en sjans for å se han rulle med gliset:)
Jeg hadde selv masse trøbbel med å få bygget mitt i orden etter å ha kjøpt rammen som NewOldStock direkte av Cristiano Derosa. Krank med Isis/octalink??? Det ble mye frem og tilbake før riktige deler kom på plass...
Nærmeste forhandler ligger i Danmark tror jeg. Rart at vi i utstyrsgale Norge, ikke har en forhandler?
Sitat: vviz
Sitat: hotryti
Jeg blir lykkelig når jeg leser dette her:) De Rosa er og blir en drømmesykkel.
Takk for det Mr. Fluo Bang! En Kudos fra norges største (og mest sannsynlig eneste) De Rosa-kjendis, det henger høyt!
Oppfordrer de som evt. ikke allerede kjenner til Hotryti, om å sjekke ut profilene på Instagram og YouTube. Gitt meg mang en god latter! Fortsett det gode arbeidet!