Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 20 av 37 1 2 18 19 20 21 22 36 37

Klimahysteri, enig?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Anomyn] #2550303 28/04/2019 07:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Anomyn
Sitat: GeirK

Hvordan vil du gå frem for å undersøke om svaret du får her inne er korrekt?

Hvordan vil GeirK gå frem for å undersøke om svaret man får her inne IKKE er korrekt?

Svaret på hva da?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Anomyn] #2550307 28/04/2019 08:06
espenta Online
Ringrev
Ringrev

Til informasjon til andre: Ser det nå tjenlig at jeg overtar diskusjonen med "GeirK" i denne tråden. Greit?

Og for de som ikke har leste hele denne lange tråden: Bakgrunnen for min inngripen nå er dette, altså andre debattanters oppgitthet over raljeringen til GeirK.

Når du snakker om andre debattanters oppgitthet er det vel stort sett deg selv, El syklo og Girona? Jeg har lest hele tråden, og det han ber om er svar på hvilken forskning som er vurdert når de velger å ikke tro på hva nesten alle klimaforskere er enige om. Det er ikke GeirK som må bevise noe her, det er de som går mot forskernes konsensus.

Redigert av espenta; 28/04/2019 08:06.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Anomyn] #2550311 28/04/2019 08:24
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran

Jeg kommer til å fortsette å kreve at du underbygger påstandene dine helt til du underbygger påstandene dine. Du velger selv hvor slitsom veien frem dit skal bli.

Til informasjon til andre: Ser det nå tjenlig at jeg overtar diskusjonen med "GeirK" i denne tråden. Greit?

@ "GeirK": Krever at du konkretiserer hva du legger i uttrykket "hvor slitsom veien frem dit skal bli. "
Kommer til å fortsette å kreve inntil du kommer med et plausibelt svar.
- - - -
Og for de som ikke har leste hele denne lange tråden: Bakgrunnen for min inngripen nå er dette, altså andre debattanters oppgitthet over raljeringen fra "GeirK":
Sitat: progres

… GeirK i 15-20 år har raljert på dette forumet under mantraet om " å lære". … Hans respekt og ydmykhet for andres synspunkter på dette forumet er stort sett fraværende. Samtidig skaper han så mye kontradiksjon, … GeirK er en krevende debattant, mye handler om ren semantikk.

"GeriK" har postet mer enn 25.000 innlegg her i forumet, hvorav 20.000 er av en kategori hvor han etterspør dokumentasjon fra mot-debattanter. Uten å bidra med dokumentasjon på noe som helst selv.
"GeirK" er en debattant som kverulerer for kveruleringens skyld, slik jeg ser det. Hans rolle i det sosiale liv, det.
Et tips til andre debattanter er da å bruke samme taktikk mot "GeirK" selv: Be ham om dokumentasjon på det han skriver.... For så å be om mer dokumentsjon osv., osv. …, en evig løkke som ikke fører noe sted.

Dere kan ta frem popkornet, og lene dere godt tilbake i stolen.

Har du 15års utholdenhet? Gå mot the "Troll of trolls" kan ta tid.

iq
Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2550313 28/04/2019 08:35
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A

Svaret på hva da?

Det du selv nettopp spurte om. (Hvordan står det til med kortidshukommelsen?)
Hvem er de "klimareligiøse"?

Hva er det du ikke forstår? "Klima" eller "religiøs"?
Sitat: Gammelogdesperat

Har du 15års utholdenhet? Gå mot the "Troll of trolls" kan ta tid.

He, he, har uendelig av utholdenhet. GeirK har vært her på forumet siden 2002. Jeg kjente til fyren fra Trondheim før det.

Redigert av Anomyn; 28/04/2019 08:37.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2550331 28/04/2019 10:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Girona
Hvorfor nekter du å tro på hva klimaforskere sier, når de sier at dagens klimaendringer i all hovedsak er naturlige og ikke menneskeskapte? Hvorfor tror du ikke på Lennart Bengtsson, John Christy, Judith Curry, Richard Lindzen, Nir Shaviv, etc?

Tror du på disse?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Anomyn] #2550343 28/04/2019 11:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det du selv nettopp spurte om. (Hvordan står det til med kortidshukommelsen?)

Jeg har stilt mange spørsmål. Det er litt vanslkelig å svare på spørsmålet ditt når du ikke er interessert i å gjøre det klart for meg HVA du vil ha svar på. Jeg svarer når du har redegjort for hva du er ute etter,
Hva er det du ikke forstår? "Klima" eller "religiøs"?

Jeg forstår begge de ordene. Det hjelper meg imidlertid ikke til å forstå hvem de klimareligiøse er.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550345 28/04/2019 12:21
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Det er vel "klimarealistene" som mener at annerledes tenkende er "klimareligiøse", vil jeg tru. Folk som trur på vitenskap og ikke på tilfeldige youtube-videoer er jo idioter, ikke sant…

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550354 28/04/2019 12:55
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anonymous13

Klimareligiøse: Nedsettende kallenavn på de som forholder seg til IPCC og politikken som kommer ut av det på samme måte som den gjengse kirkegjenger forholdt seg til prester som holdt preken på latin. De gikk til kirken, skjønte lite av det som ble sagt, men forstod mer enn godt nok at det ventet stor straff i framtiden om man ikke gjorde som man ble fortalt.

Jeg har som nevnt studert endel meteorologi og klimatologi og jobba sammen med flere klimaforskere, så at jeg tror på disse dataene fra IPCC, er ikke akkurat religion.

Klimrealister: Nedsettende kallenavn på de som stille spørsmålstegn til vitenskapsformidlingen, politiseringen av konklusjoner, effekten av tiltak, troen på Norges signaleffekt, moralisering i debatten, politikerenes evne til å vise eksempel osv.

Klimarealistene er ikke et nedsettende kallenavn, det er hva de sjøl kaller seg. Å bruke det i hermetegn er bare for å uttrykke en viss skeptis til hvor realistisk det egentlig er hva de farer med.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550366 28/04/2019 14:25
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RoyK

Hva er forskjellen på 'å skru litt her og der' og 'justerer modellen fortløpende'?

Det kalles regresjoner og er vanlig innen statistikk og annen vitenskap.

Igjen viser du at du ikke har peiling på hva du snakker om. Trur du klimamodellene er regresjonsmodeller? Hvordan tenker du man får til dynamikken i og mellom de forskjellige systemene i en slik regressjonsmodell?

Man kjører som nevnt en modell, så ser man på observerte data og justerer modellen litt etter en regresjon mot de observerte dataene. Dette er hva jeg har lært av folk som jobber med slikt.

Hva er din bakgrunn innen dette, siden du kan slå fast at jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om? ICON_WINK

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550382 28/04/2019 16:09
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Det gir nok fryktelig stor mening for de milliardene som er er avhengige av rimelig energi for å holde seg over fattigdomsgrensa jo.

Hva tenker du man skal fyre med i Afrika på vinteren? Ved? I så fall, hva skal man gjøre med det reduserte CO2 opptaket pga avskoging?

Hva tenker du man skal transportere ting og folk med med? Tesla?

Hvordan skal de drive industrien sin? Med vindkraft og solceller?

Selv om tusenvis av menneskeliv kunne vært spart på 10-20 år i Norge, har vi ikke 5 km/t som øverste fartsgrense på veiene. Ganske mange hundre liv hadde blitt spart om vi hadde hatt 40 km/t som øverste fartsgrense. Men vi som samfunn er villige til å godta død og fordervelse for få, i bytte for at veldig mange får det bedre.

Men Blekkulf ville nok ha avviklet biltrafikk med argumentet at vi ikke har noen tid å miste. Men det er altså tanker som barn skal få lov å ha. Voksne må tenke på litt mer.

I Norge kjører vi stort sett ikkje i 140 ikkje i 100 , ikkje i 5, og ikkje 40. Men i 80.

Klimamessig kjører Afrika i 40, men burde kjøre litt raskare, vi kjører i 140, men burde kjøre seinare.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550385 28/04/2019 16:59
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Men det er altså tanker som barn skal få lov å ha. Voksne må tenke på litt mer.

Haha, du er litt søt da. Og så utrolig lett å sette i bås.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9vkWK9/greta-og-gamle-gubber

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550398 28/04/2019 18:27
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Hva de skal fyre med i Afrika på vinteren? ICON_OOO

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550410 28/04/2019 19:01
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Da vil jeg gjerne høre din mening om hvorfor klimamodellene som ble påbegynt noen tiår tilbake i tid, stemmer med oppvarminga og korrelerer med utslipp av klimagasser. Hvis stort sett alt av klimatologer tar feil, må jo du ha noe som er oppsiktsvekkende genialt og som kan gi deg en nobels fredspris i fysikk eller noe ICON_WINK

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550416 28/04/2019 19:41
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: HM1100
Hva de skal fyre med i Afrika på vinteren? ICON_OOO

Ja, hva er rart med det? Du mener ikke de skal fryse eller?

Befolkningen øker, og de kan jo ikke akkurat fyre med ved uten at man får problemer med avskoging heller?

Afrika er ikkje problemet.
Og om målet ditt er å kverulere, så er det ikkje ein vinter i Afrika...

Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2550437 28/04/2019 20:38
Girona Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg kommer til å fortsette å kreve at du underbygger påstandene dine helt til du underbygger påstandene dine. Du velger selv hvor slitsom veien frem dit skal bli.
Du kan spørre og kreve, og jeg kommer til å ignorere spørsmålene og kravene frem til du selv bidrar med noe dokumentasjon. Inkludert påstanden din om at du omgås voksne mennesker.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550448 28/04/2019 21:40
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Da vil jeg gjerne høre din mening om hvorfor klimamodellene som ble påbegynt noen tiår tilbake i tid, stemmer med oppvarminga og korrelerer med utslipp av klimagasser

Så hvis noe er påbegynt for flere tiår siden og korrelerer med noe, så tilsvarer det kausalitet?

Kan du ikke komme med motargumenter og ikke bare motsigelser.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: RoyK] #2550461 29/04/2019 05:15
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Det er vel "klimarealistene" som mener at annerledes tenkende er "klimareligiøse"...
Brukte den uhøytidelige betegnelsen "klimareligiøse" , en litt humoristisk betegnelse, til en viss grad beskrivende, men ikke ment nedsettende. Tilsvarende burde jeg ha brukt betegnelsen "klimaskeptikere", "klimafornektere" eller "klima-ignorante" om de som kaller seg "klimarealister".

Håper også GeirK forstår begrepet "ignorant"?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550469 29/04/2019 06:06
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Du har vært i Afrika eller? Du tenker at man sitter på verandaen og drikker en kald øl og ser på solnedgangen en augustkveld i Botswana?
Eller at man henger rundt i en singlet på kvelden i Algerie?

Hva er det som får deg til å tenke at det er greit at de skal fryse? De kan bare kle på seg eller?

Tenker at sidan Afrika er så stort at Algerie og Botsvana har forskellige vinterar og andre delar ikkje har vinter, så er det tullete å omtale det som om det er ei blokk.

Men saken er uansett at Afrika slepp ut så lite at dette ikkje er problemet.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550491 29/04/2019 07:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Så hvor går grensen for å kunne spørre her inne da? Siden du ga hvert fall meg et visst inntrykk av ønske moderere hva det var greit å spørre om på TS og ikke.

Nei - jeg bare forklarte deg hvor du ville finne det beste svaret.

Hvordan vil du gå frem for å undersøke om svaret du får her inne er korrekt?

Hva med å la meg bekymre meg for det, så kan du heller få la folk med en viss peiling på hvor jeg skal lete få lov til å svare, fremfor å indirekte bli tatt for idioter som gidder å svare på noe sånt på et terrengsykkelforum?

Det er er en helt grei anmoding som virker fornuftig. Jeg ser at jeg var litt kjapp der. Beklager.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2550493 29/04/2019 07:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du kan spørre og kreve, og jeg kommer til å ignorere spørsmålene og kravene frem til du selv bidrar med noe dokumentasjon. Inkludert påstanden din om at du omgås voksne mennesker.

Den er enkel. Jeg jobber i et mulitnasjonalt firma der jeg har kontakt med kolleger både i Norge og i utlandet. Ingen av disse er barn.

Dersom du ikke vil svare på hvordan du resonnerer eller hvor påstandene dine kommer fra, er det ditt valg, men da velger du å fremstå som en som babler i vei om ting han ikke har tenkt igjennom. Påstander som ikke underbygges, er ikke gyldige.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2550495 29/04/2019 07:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvorfor nekter du å tro på hva klimaforskere sier, når de sier at dagens klimaendringer i all hovedsak er naturlige og ikke menneskeskapte? Hvorfor tror du ikke på Lennart Bengtsson, John Christy, Judith Curry, Richard Lindzen, Nir Shaviv, etc?

Tror du på disse?

Gjør du?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Anomyn] #2550497 29/04/2019 07:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Håper også GeirK forstår begrepet "ignorant"?

Ja. Det gjør jeg. Men hva er et godt eksempel på en "klimareligiøs person"?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550517 29/04/2019 08:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Sånn ut over det, opplevde jeg anmodningen som noe belærende og et forsøk på latterliggjøring. Jeg tror ikke du hopper inn i alle tråder her og rettleder debattantene til autorative kilder og ellers håner fordi de er som dumme å spørre om ikke terrengsyklingsemner på et terrengsykkelforum.

Nå har jeg beklaget at jeg gjorde det, og da håper jeg at du kan akseptere den beklagelsen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550520 29/04/2019 08:32
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Vi ser nok litt forskjellig på ting. Når jeg ser rundt meg i Norge, er ikke akkurat egoismen fremtredende. Så litt rart om det plutselig skulle gjelde emnet miljø?

Jeg tror ikke folks idealisme og engasjement rundt klimaendringer og miljøtiltak skyldes egoisme, nei. Men jeg tror at når det kommer til gjennomføringen av tiltak, f.eks. innføre flere bompengestasjoner, ender det stort sett opp med å bli en diskusjon om dybden på folks lommebok.

Anonym5
Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2550536 29/04/2019 08:52
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Så hvor går grensen for å kunne spørre her inne da? Siden du ga hvert fall meg et visst inntrykk av ønske moderere hva det var greit å spørre om på TS og ikke.

Det er da vel mulig å spørre om hva som helst her inne? Jeg oppfatter ikke at GeirK legger begrensninger på det.

Men jeg synes også det er helt greit å bli fortalt at dette får du bedre svar å andre steder.

Anonym5
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550541 29/04/2019 08:56
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Blokk? Det heter verdensdel. En helt gangbar størrelse i andre diskusjoner om klima.

Så flink du er som veit at Afrika er ein verdensdel.

Ok. Så Norge som slipper ut mindre enn Libya er jo da hvertfall ikke problemet? Er det sånn du tenker?

Tenker du finn ut av dette om du ser på folketal og utslepp per person. Libya som eksempel for Afrika...

Tenker du er så pass oppegåande at du forstår dette, men så pass glad i å trolle at du ikkje vil.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550576 29/04/2019 10:10
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Hvor kommer ideen om at om Norge kutter ut all oljeproduksjon, så skal det ha noe som helst påvirkning på globale utslipp og klimaet?

Kan det være at en kutt i produksjon av fossilt brensel vil tvinge fram større bruk og utvikling av fornybare energikilder?

Anonym5
Re: Klimahysteri, enig? [Re: anonym5] #2550577 29/04/2019 10:14
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pontiff
Hvor kommer ideen om at om Norge kutter ut all oljeproduksjon, så skal det ha noe som helst påvirkning på globale utslipp og klimaet?

Kan det være at en kutt i produksjon av fossilt brensel vil tvinge fram større bruk og utvikling av fornybare energikilder?

Ja, men prøv å få Erna eller Jonas eller Siv eller de andre til å gå med på noe sånt. Det er bedre sjanse å vinne i lotto…

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550580 29/04/2019 10:22
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Klinkekule
Så flink du er som veit at Afrika er ein verdensdel.

Takk. Men jeg vet forsatt ikke hva du mener med at Afrika ikke skal telle med?

Sitat: Klinkekule

Tenker du finn ut av dette om du ser på folketal og utslepp per person. Libya som eksempel for Afrika...

Tenker du er så pass oppegåande at du forstår dette, men så pass glad i å trolle at du ikkje vil.

Jeg prøver fortsatt bare forstå. Jeg tenker at klimaet ikke bryr seg om utslippet per person, men utslippet totalt. Og jeg tenker at olje er mye bedre brennstoff enn trær når befolkningen øker mer enn trærne klarer reprodusere.

Om du vil se hvordan det går om man bruker opp alle trærne, er det bare å ta en tur til Påskeøyene.

Jeg ser bare ikke hvordan politikken og teknologien ser ut som skal redusere oljebruk og samtidig klare løfte folk ut av fattigdom.

At Norge har høyere co2 utslipp enn de fleste andre land har jo i stor grad geografiske og klimamessige årsaker. Om vi produserer olje eller ikke, har null å si så lenge det finnes stater som har mer enn nok reserver og kapasitet til å dekke opp norges 3%.

Hvor kommer ideen om at om Norge kutter ut all oljeproduksjon, så skal det ha noe som helst påvirkning på globale utslipp og klimaet? Det blir nesten som å tenke at det blir solgt mindre bensin om Uno-X la ned?

Vel, det er alltids vanskelig å vite kva ein skal stole på, men statistikken eg har funne gir at Afrika har 4% av totalt CO2 utslepp, medan det har 14% av folk. Så om alle klarte å komme seg ned på dette nivået hadde det vore ganske bra.
Ein kan altså kutte CO2 i verda enormt heilt utan å fryse Afrikanarar.

https://www.theguardian.com/news/datablo...ountry-data-co2

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550603 29/04/2019 11:05
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Ja, men hvordan skal det gjøres uten at det blir chicken race, hvor de landene som legger store bånd på seg får store konkurranseulemper og dårligere velferd?

Det blir jo uansett de fattigste som får svi. Og politikken med "våre fattige skal få det verre for at fattige andre steder skal få det bedre" vil jo aldri bli stemt frem, så hva slags udemokratisk prosess er det man ser for seg?

Ja, dette er det store problemet.
Bruk av pengar og ressursar på «miljøteknologi» er ein grei start. Då får folk jobb, ein lagar ting som hjelp litt, og ein finn kanskje opp ting som kan hjelpe masse.

Side 20 av 37 1 2 18 19 20 21 22 36 37

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå