Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 17 av 37 1 2 15 16 17 18 19 36 37

Klimahysteri, enig?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2549611 25/04/2019 09:04
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Girona
Sitat: skubisan
Da spør jeg igjen: Betyr dette at enhver værmessig hendelse eller periode er i tråd med klimaspådommene? Hva ville eventuelt være utenfor, og bryte med det som er spådd?

Vær er ikke klima ICON_SMILE
Nei, men klima er vær.

Og i forbindelse med dette: Hvorfor svarer Samset som om vær er klima når han blir spurt om skogbrannene? Hvorfor sier han at det tørre og stabile været er et resultat av klimaendringene? Han burde vel svare at det ikke er noen sammenheng.

Hvorfor sier Furevik at mere tørke og skogbranner i Sør-Europa er forårsaket av global oppvarming? Fordi det er en langvarig trend som korrelerer med data og klimamodellene vil jeg tro. Det er jo i prinsippet det samme Samset sier om tilsvarende forhold her. Han burde kanskje vært mere forsiktig i uttalelsen fordi vi ikke har sett den samme langsiktige tendensen her enda og ikke har det samme datagrunnlaget men det betyr ikke at han tar feil. Jeg regner med at han ikke tar det rett ut av lufta. Når brannvesenet sier at skogbrannsesongen som tidligere var et sommerfenomen nå varer fra Januar til November så er det et tegn på at noe er i endring.

Og at gjennomsnittstemperaturen i Longyearbyen har steget med 3,7 grader siden 1900 er også ganske oppsiktsvekkende. Hvis jeg har forstått det riktig så burde det egentlig ha blitt marginalt kaldere der fordi vi går mot en ny istid(noe som ikke er relevant fordi det er så lenge til).

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/...en-by-pa-jorden

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2549614 25/04/2019 09:08
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2549621 25/04/2019 09:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ok. Bra, da skal jeg prøve å beskrive neste steg. Er veldig opptatt for tiden så kan ta litt tid.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2549625 25/04/2019 09:46
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK
Jeg tror du har misforstått formålet med et diskusjonsforum.

Det er mulig. Hva håper du å oppnå ved å stille spørsmålet?
Hvis du vil diskutere formålet med forumet får du opprette en egen tråd. En sånn metadiskusjon kommer jeg ikke til å gå inn på i denne tråden.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2549628 25/04/2019 09:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Med tanke på at du ikke er i stand til å vurdere beviser, så skjønner jeg ikke hvorfor du spør om dette.

Jeg spør DEG, som sier det ikke er nødvendig å vurdere alt bevismateriale.

Hvordan velger DU ut hva du vurderer og hva du ignorerer av bevismateriale?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2549631 25/04/2019 09:58
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Nei jeg er ikke enig med at det er hysteri.

Redigert av Tor Arne; 25/04/2019 09:58.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2549643 25/04/2019 10:19
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Kan noen av dere her komme opp med en beskrivelse av en værsituasjon som vil få klimaforskere som Samset til å si "Hm, det var merkelig. Dette stemmer ikke med modellene våre. Kanskje er det noe vi ikke har forstått godt nok enda".

Klimamodellene er svært usikre. Klima (og vær) er et ufattelig stort dynamisk system som er preget av kaos og veldig, veldig, veldig mange variable. Derfor er ingen av spådommene så nøyaktige som du krever. Dette er rett og slett ikke mulig. Klimavitenskap er ingen eksakt vitenskap. Vi kan ikke endre en variabel og la alle andre være konstante, og så se hva som skjer. Vi kan ikke komme med eksakte forutsigelser, eller være etterprøvbare på samme måte som annen naturvitenskap. Vi kan ikke gjenskape forhold, eller gjøre mange eksperimenter under like forhold.

Hvis du synes det er en svakhet ved klimavitenskapen er det berettiget. Hvis du synes at vi i det hele tatt ikke burde se på det som vitenskap er det mange som tenker som deg. Hvis du mener politikere ikke burde basere avgjørelser og politikk på dette, ja vel.

Merk at jeg nå snakker om den store paraplyen som lager klimamodeller for hele jordkloden og som prøver å forutsi hva som vil skje når temperaturen globalt øker. Jeg snakker ikke som de mange underdisiplinene som utgjør grunnlaget for de overordnede modellene. Underdisiplinene er svært vitenskapelige, gjør vitenskapelige eksperimenter, lager hypoteser og tester dem og så videre. Disse disiplinene har etter hvert laget et enormt kunnskapsgrunnlag som gjør at vi kan prøve å lage klimamodeller. Men selv med dette grunnlaget er det svært vanskelig å gjøre eksakte forutsigelser som du krever.

Jeg tror jeg vet hvor du vil, og da må vi tilbake til global temperatur. Svaret på spørsmålet ditt over er at den globale gjennomsnittstemperaturen må synke i samme takt som den har steget de siste 150-200 årene, samtidig som CO2-utslippene (og andre klimagasser) er konstant eller fortsetter å øke. Da svekkes hypotesene om at en økning i klimagasser (først og fremst CO2) øker temperaturen på jorda. Hva som ville skjedd med været på jorda om temperaturen plutselig hadde begynt å synke igjen vet jeg ikke.

Når du spør om hvilke faktorer i klimavitenskapen vi kan gjøre eksakte predikasjoner om er det stort sett global gjennomsnittstemperatur. Her er empirien:

- Snittemperaturen globalt de siste 150-200 årene har økt mer enn vi burde forvente ut fra de historiske dataene vi har (ref. IPCC-rapportene)
- Økning av CO2 og andre klimagasser øker snittemperaturen globalt (ref. IPCC-rapportene)
- Menneskelig aktivitet står for en stor del/mesteparten/alt av økningen av CO2 og andre klimagasser i atmosfæren. (ref. IPCC-rapportene)
- Bidraget fra CO2 og andre klimagasser til økningen av snittemperaturen globalt er mye viktigere enn de naturlige variasjonene vi har oversikt over og kartlagt svært godt. (ref. IPCC-rapportene)

Disse fire punktene over er svært godt vitenskapelig dokumentert. (ref IPCC-rapportene)

Så blir det litt vanskeligere.

Vi vet at klimaet globalt endrer seg når temperaturen øker globalt. Vi vet omtrentlig hva som kan skje i store soner som (Ant)-Arktis og langs ekvator. Vi vet mindre om hva som kan skje lokalt, men kan komme med etterprøvbare forutsigelser. Mange av disse har vist seg å stemme i den korte perioden vi har observert. Andre har vist seg å være unøyaktige eller feil.

Dette betyr ikke at klimavitenskapen er feil. Dette viser bare at vi har med et stort dynamisk og vanskelig system å gjøre. Vi må hele tiden justere og tilpasse. Men vi mener vi er på rett spor. Det som sjelden kommer fra er at forutsigelsene som viser seg å treffe er langt, langt, langt flere enn forutsigelsene som var unøyaktige. Dessverre kommer dette sjelden fram, fordi det ikke er mediamat eller fordi skeptikere som skriker høyt ikke nevner dette.

Jeg vet ikke på hvilket spor vi i denne tråden er. Jeg ser at du krever ting av klimavitenskapen som den ikke kan levere. Hvis det gjør at du betviler den må du gjerne gjøre det. Jeg har derimot tiltro til forskerne fordi de selv tror på teorien og modellene sine, selv etter å ha vært trent i å være skeptiske og forsiktige, og å bli fagfellevurdert så mange ganger at systemet hadde fanget opp store feil og mangler mye før.

Sammenligningen med historiske blundere blir derfor feil. Aristoteles ble ikke utsatt for samme kritikken og fagfellevurderingen. Moderne vitenskap er en unik bragd og et så rigid og solid system for å samle kunnskap at å avvise den er å avvise vår beste (og eneste) måte å oppdrive objektiv kunnskap.

Anonym5
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2549650 25/04/2019 10:42
Paragonia Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: anonymous
Jeg tror at sola styrer klimaendringene.
Fakta:
https://www.youtube.com/watch?v=PLb_rVbsDWg

Propaganda:
https://www.youtube.com/watch?v=bE4c4C9gyoc

Hva tror dere?

Ja det er et hysteri.
Naturskapt i kombinasjon med menneskeskapt. who cares anyway hvis vi kan klare å bremse det opp litt med noen tiltak.

Det som bekymrer meg mest er når de som bor sørover finner ut at de ikke holder ut alle naturkatastrofene og velger å flytte nordover. Da har vi plutselig 3 milliarder mennesker som står på grensa og vil inn.

"
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2549673 25/04/2019 11:54
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Denne tråden her er jo tatt rett ut i fra denne

https://www.youtube.com/watch?v=ohDB5gbtaEQ

Redigert av hrukin; 25/04/2019 11:55.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Klimahysteri, enig? [Re: anonym5] #2549691 25/04/2019 12:40
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Amen ICON_SMILE

You are what you eat...mmm nuts
Re: Klimahysteri, enig? [Re: anonym5] #2549701 25/04/2019 12:59
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Bra Pontiff! Takk for at du prøver, selvom det sannsynligvis står på viljen og ikke evnen.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: anonym5] #2549715 25/04/2019 13:27
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Bra oppsummering av Pontiff - hatten av yes

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Torshov-Simen] #2549721 25/04/2019 14:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Torshov-Simen
Bra oppsummering av Pontiff - hatten av yes

Slutter meg til denne.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2549725 25/04/2019 14:42
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Hvordan kan man demonstrere kvaliteten i klimamodellene på tilsvarende overbevisende måte?

Et veldig godt spørsmål og jeg skal forsøke å svare: ved å ta den tid det trenger.

Relativitetsteorien var heller ikke "bevist" i 1915. Heller ikke i ´18 etter solformørkelsen. Heller ikke da Hubble viste at universet ekspanderer. Selv ikke for noen uker siden da det første bilde av et svart hull dukket opp. Det tok mange år før teorien var såpass styrket at det var konsensus om den. Det var vel 50-50 omtrent til midt på 50-tallet.

Så lenge kvantefeltteorien og den generelle relativitetsteorien ikke lar seg forene VET vi at en av dem er unøyaktig. Det svarte hull bildet antyder at det kan være kvantefeltteorien - dette blir superspennende å følge med på.

Det samme gjelder klimavitenskapen. Vi får daglig observasjoner som styrker teoriene. Vi får også observasjoner som gjør at den må justeres. Vi får observasjoner som gjør at delhypoteser må forkastes. Alt dette gjør at vi får mer og mer empiri å basere modellene på, og vi blir tryggere på at forutsigelsene blir mer nøyaktige. Med mer datakraft kan det også hende at simuleringer går raskere enn i dag og at vi kan ta i betraktning flere variabler enn nå. Så jeg tror at det med tiden blir bedre, mer nøyaktige og flere forutsigelser enn i dag.

Samtidig er grunnlaget for modellene knallhard vitenskap basert på grunnleggende fysikk eller kjemi, godt etablert, veldemonstrert og testet i mange år. Hva betyr dette? Jo, grunnmuren er solid og innkommende data stort sett styrker teoriene. Det har pr. i dag ikke kommet inn data som falsifiserer teoriene (ref. økningen av global snittemperatur), men vi har sett data som svekker delhypoteser. Da må vi justere dette, uten at vi pr. i dag har sett at dette svekker den overordnede teorien.

Når skeptikere (de seriøse, ikke Trump, de som åpenbart er betalt av BigOil eller bare troller) kritiserer klimamodellene, generaliserer de stort sett fra delhypotesene. Jeg har ennå ikke sett et godt argument for at svake delhypoteser falsifiserer hele modellen - spesielt ikke i klimavitenskap, hvor vi snakker om en 20-30 eller flere delhypoteser.

Mange kaller også klimavitenskap for uvitenskapelig, kritiserer politisk innblanding eller styring eller mener vi gjør feil tiltak. Alt dette synes jeg er berettiget, og den siste synes jeg vi må ta svært seriøst.

I motsetning til relativitetsteorien mener mange at vi ikke har tid til å vente til modellene er blitt så gode som noen krever. De fleste mener modellene er godt nok til å handle på og har stor tiltro til dem. Og la det være sagt: forskerne sitter ikke stille, de jobber for å belyse flere problemer, fra flere kanter og med flere virkemidler enn i går. Alt vi ser i dag av empiri peker i retning av at vi er på riktig spor, som sagt.

Noen kaller dette hysteri, greit nok.

Redigert av anonymous5; 25/04/2019 14:52.

Anonym5
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2549730 25/04/2019 15:16
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Jeg bekymrer meg litt over at noen tviholder på egne teorier og ikke stoler på kunnskap som er bygget opp gjennom flere tiår, noen ganger flere århundrer. Noen er dett for vaksiner, noen benekter menneskeskapt oppvarming og noen igjen betviler at jorda er rund. Vår kunnskap om alt dette og mer, har utvikla seg veldig mye i løpet av de siste hundre åra. Like fullt er det noen som tviholder på at det ikke er vår feil at jorda blir varmere, eller kanskje holder fast ved ideen om at den ikke blir det.

Hva er grunnen? Vi har jo fått til veldig mye med vitenskap på disse åra og at en eller annen kommunistjævel står bak "teorien om global oppvarming" for å tyne folk for penger, faller på stengrunn.

Svar gjerne, dere der ute som er vitenskapsfober

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Tange] #2549753 25/04/2019 17:29
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange
Ok. Bra, da skal jeg prøve å beskrive neste steg. Er veldig opptatt for tiden så kan ta litt tid.

Vi kan i mellomtiden sikkert være enig i at energi ikke oppstår av seg selv eller blir borte av seg selv men kun kan gå over i andre former.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2549767 25/04/2019 18:24
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Tusen hjertelig takk pontiff for at du skriver så klokt, nyansert og grundig. Du tørr og orker å gjøre jobben veldig mange av oss skulle ønske vi gjorde. Hatten av! Hør Hør!

Re: Klimahysteri, enig? [Re: RoyK] #2549786 25/04/2019 19:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: RoyK
[
Kan du finne noen nye kloder der vi kan få prøvd ut tesene våre og få laga en komparativ studie? Det er jo alt som trengs! Hvis ikke, må vi heller forholde oss til den kunnskapen vi har, og den er ganske grundig nå.

Vi har jo mars som har en atmosfære som består av nesten utelukkende CO2 (>95%) og som kjent er det ikke mye vann igjen på mars. I hvertfall ikke på overflaten.

ICON_WINK

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Tange] #2549801 25/04/2019 20:10
RoyK Offline
Besatt
Besatt
[
Kan du finne noen nye kloder der vi kan få prøvd ut tesene våre og få laga en komparativ studie? Det er jo alt som trengs! Hvis ikke, må vi heller forholde oss til den kunnskapen vi har, og den er ganske grundig nå.

Vi har jo mars som har en atmosfære som består av nesten utelukkende CO2 (>95%) og som kjent er det ikke mye vann igjen på mars. I hvertfall ikke på overflaten.

ICON_WINK

Nå har ikke mars noe magnetfelt heller, noe som er problemet. Solvinden fjerner dermed effektivt alt som er av gasser bortsett fra sporgassene der, som hovedsaklig er co2. Mars hadde sannsynligvis både magnetfelt og atmosfære tidligere, men vi veit ikke hvorfor magnetfeltet forsvant. Hadde jorda mista magnetfeltet, hadde vi ikke blitt langliva.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: RoyK] #2549841 26/04/2019 06:26
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Kan du finne noen nye kloder, der vi kan få prøvd ut tesene våre, og få laget en komparativ studie?

Vi har jo Jordens søsterplanet, Venus. Mye CO2 i atmosfæren der, helt uten menneskelig innvirkning.

Redigert av Anomyn; 26/04/2019 06:47.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: RoyK] #2549842 26/04/2019 06:30
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A

Mars hadde ... både magnetfelt og atmosfære tidligere, men vi vet ikke hvorfor magnetfeltet forsvant.

Det er en nok en rimelig forståelse for hvorfor Mars har mistet magnetfeltet. Små kloder har jo ikke magnetfelt, av samme årsak. Årsaken er muligens treff av store asteroider, og/eller avkjøling av planetens indre.

"Steinplaneter som Jorden, Mars, Merkur og til og med Månen får sine magnetfelt fra bevegelsen av smeltet jern i planetkjernen. Lommer av smeltet jern stiger, nedkjøles og synker i kjernen, og skaper elektrisk spenning. Planetens rotasjon omvandler denne spenningen til et magnetfelt, i et system kjent som en «dynamo»."

https://kendalastronomer.wordpress.com/2009/05/07/how-did-mars-lose-its-magnetic-field/
"There are presently two leading theories to how this happened.
The first is a similar one to the Moon. Mars is small, it got cold and the core shut down. Easy enough. The second concerns asteroid impacts."

Redigert av Anomyn; 26/04/2019 06:49.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: anonym5] #2549851 26/04/2019 06:59
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: pontiff
Klimamodellene er svært usikre. Klima (og vær) er et ufattelig stort dynamisk system som er preget av kaos og veldig, veldig, veldig mange variable. Derfor er ingen av spådommene så nøyaktige som du krever. Dette er rett og slett ikke mulig. Klimavitenskap er ingen eksakt vitenskap. Vi kan ikke endre en variabel og la alle andre være konstante, og så se hva som skjer. Vi kan ikke komme med eksakte forutsigelser, eller være etterprøvbare på samme måte som annen naturvitenskap. Vi kan ikke gjenskape forhold, eller gjøre mange eksperimenter under like forhold.

Hvis du synes det er en svakhet ved klimavitenskapen er det berettiget. Hvis du synes at vi i det hele tatt ikke burde se på det som vitenskap er det mange som tenker som deg. Hvis du mener politikere ikke burde basere avgjørelser og politikk på dette, ja vel.

Merk at jeg nå snakker om den store paraplyen som lager klimamodeller for hele jordkloden og som prøver å forutsi hva som vil skje når temperaturen globalt øker. Jeg snakker ikke som de mange underdisiplinene som utgjør grunnlaget for de overordnede modellene. Underdisiplinene er svært vitenskapelige, gjør vitenskapelige eksperimenter, lager hypoteser og tester dem og så videre. Disse disiplinene har etter hvert laget et enormt kunnskapsgrunnlag som gjør at vi kan prøve å lage klimamodeller. Men selv med dette grunnlaget er det svært vanskelig å gjøre eksakte forutsigelser som du krever.

Jeg tror jeg vet hvor du vil, og da må vi tilbake til global temperatur. Svaret på spørsmålet ditt over er at den globale gjennomsnittstemperaturen må synke i samme takt som den har steget de siste 150-200 årene, samtidig som CO2-utslippene (og andre klimagasser) er konstant eller fortsetter å øke. Da svekkes hypotesene om at en økning i klimagasser (først og fremst CO2) øker temperaturen på jorda. Hva som ville skjedd med været på jorda om temperaturen plutselig hadde begynt å synke igjen vet jeg ikke.

Når du spør om hvilke faktorer i klimavitenskapen vi kan gjøre eksakte predikasjoner om er det stort sett global gjennomsnittstemperatur. Her er empirien:

- Snittemperaturen globalt de siste 150-200 årene har økt mer enn vi burde forvente ut fra de historiske dataene vi har (ref. IPCC-rapportene)
- Økning av CO2 og andre klimagasser øker snittemperaturen globalt (ref. IPCC-rapportene)
- Menneskelig aktivitet står for en stor del/mesteparten/alt av økningen av CO2 og andre klimagasser i atmosfæren. (ref. IPCC-rapportene)
- Bidraget fra CO2 og andre klimagasser til økningen av snittemperaturen globalt er mye viktigere enn de naturlige variasjonene vi har oversikt over og kartlagt svært godt. (ref. IPCC-rapportene)

Disse fire punktene over er svært godt vitenskapelig dokumentert. (ref IPCC-rapportene)

Så blir det litt vanskeligere.

Vi vet at klimaet globalt endrer seg når temperaturen øker globalt. Vi vet omtrentlig hva som kan skje i store soner som (Ant)-Arktis og langs ekvator. Vi vet mindre om hva som kan skje lokalt, men kan komme med etterprøvbare forutsigelser. Mange av disse har vist seg å stemme i den korte perioden vi har observert. Andre har vist seg å være unøyaktige eller feil.

Dette betyr ikke at klimavitenskapen er feil. Dette viser bare at vi har med et stort dynamisk og vanskelig system å gjøre. Vi må hele tiden justere og tilpasse. Men vi mener vi er på rett spor. Det som sjelden kommer fra er at forutsigelsene som viser seg å treffe er langt, langt, langt flere enn forutsigelsene som var unøyaktige. Dessverre kommer dette sjelden fram, fordi det ikke er mediamat eller fordi skeptikere som skriker høyt ikke nevner dette.

Jeg vet ikke på hvilket spor vi i denne tråden er. Jeg ser at du krever ting av klimavitenskapen som den ikke kan levere. Hvis det gjør at du betviler den må du gjerne gjøre det. Jeg har derimot tiltro til forskerne fordi de selv tror på teorien og modellene sine, selv etter å ha vært trent i å være skeptiske og forsiktige, og å bli fagfellevurdert så mange ganger at systemet hadde fanget opp store feil og mangler mye før.

Sammenligningen med historiske blundere blir derfor feil. Aristoteles ble ikke utsatt for samme kritikken og fagfellevurderingen. Moderne vitenskap er en unik bragd og et så rigid og solid system for å samle kunnskap at å avvise den er å avvise vår beste (og eneste) måte å oppdrive objektiv kunnskap.
Takk for godt og nøkternt innlegg. Dette er en beskrivelse som jeg opplever som mye mer troverdig enn den dommedags- og panikkstemningen som piskes opp av enkelte aktører.

Den usikkerheten du her påpeker mener jeg er relevant. Når vi skal bruke milliarder på milliarder av dollar på tiltak mot klimaendringer, så må vi bruke dem der vi vet det nytter: Bygge solide og robuste bygninger og infrastruktur som tåler hardt og skiftende vær. Gjøre tilpasninger i terreng og landskap som reduserer konsekvensene av naturhendelser.

I Norge kan vi ha vanlige hverdager med to meter snø og tjue minusgrader uten noen som helst dramatikk. I Nederland ligger byer lavere enn havoverflaten. I USA lages bygninger som tåler tornadoer. Dette er klimahåndtering. Å bruke ressurser som kunne gått til dette på å i stedet fange og lagre CO2, når vi ikke vet hvilken effekt det vil gi, er direkte irrasjonelt.

Redigert av Girona; 26/04/2019 07:04.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Tange] #2549852 26/04/2019 06:59
Girona Offline
Ringrev
Ringrev

Vi kan i mellomtiden sikkert være enig i at energi ikke oppstår av seg selv eller blir borte av seg selv men kun kan gå over i andre former.
Enig.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2549876 26/04/2019 08:11
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Flere innlegg som pontiff sitt og mindre banale svar/motsvar og denne tråden blir plutselig lesbar. Kudos, pontiff!

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2549891 26/04/2019 08:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous13
]Med tanke på at du ikke er i stand til å vurdere beviser, så skjønner jeg ikke hvorfor du spør om dette.

Haha. Han må bare bite seg litt mer i halen nå, så kommer drittsmaken ::-)

Nøyaktig hvor er det jeg biter meg i halen?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2549893 26/04/2019 08:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er du som tullet det til for deg selv når du begikk feilslutningen med autoritetsargumentet.

Hvilket autoritetsargument?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2549904 26/04/2019 09:02
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Å bruke ressurser som kunne gått til dette på å i stedet fange og lagre CO2, når vi ikke vet hvilken effekt det vil gi, er direkte irrasjonelt.

Jeg er glad for at vi har nådd et punkt hvor vi kan ha en fruktbar diskusjon.

Det er ikke opp til meg å bestemme hva slags tiltak som må settes i verk, men jeg har lov til å ha meninger om det.

Å finne ut av effekten til nye ting er et mål i seg selv i vitenskapen. Om ikke annet for å finne ut at det ikke har effekt - vi har uansett opparbeidet ny kunnskap. Norge gir noen millioner hvert år til CERN. Forskningen der har ingen direkte innvirkning på folks daglige liv, og mange synes det er å kaste penger ut at vinduet - helt til de har bruk for PET-scanneren som ble utviklet på bakgrunn av teknologi fra CERN.

Hvem vet om noe av det samme fra med teknologi fra CO2-lagring. Jeg tror mye at det folk ser på som bortkastede tiltak kan komme til nyte i framtiden uansett om de tjente målet de ble satt til å gjøre. De endringer som mange mener vi må gjøre for at ikke klimaendringene skal gå løpsk er (mener jeg) uansett bra for samfunnet - selv om de kanskje ikke bidro til å senke den globale gjennomsnittstemperaturen.

Anonym5
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2549906 26/04/2019 09:06
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A

Ja om mindre banale medsvar også, så er vi på sporet av en diskusjon som vi legfolk kan ha godt av. Snikksnakk på sitt beste :-)
Kanskje ikke alle deltagere i denne debatt-tråden er "legfolk"? ICON_WINK

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2549909 26/04/2019 09:10
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat:
Og vi kan ikke diskutere noe som Neil Tyson de Grasse har sagt om universet.

Litt i ytterkant av klimadebatten?

Redigert av Anomyn; 26/04/2019 09:16.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2549910 26/04/2019 09:10
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Man kan jo ikke være overrasket over at mennesker blir skeptiske når det innføres inngripende tiltak med diskuterbar positiv effekt og høyst reelle negative effekter?

Joda, men tenker folk godt nok over hvem dette er negativt for? Jeg tror folk stort sett tenkter negativt for meg og min lommebok, og ikke negativt for kloden, framtiden eller barnebarna.

Anonym5
Side 17 av 37 1 2 15 16 17 18 19 36 37

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå