Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Oystein L]
26/04/2019 09:37
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For oss som ikke til stadighet kjører 40mil i nonstop er det flere muligheter, min batteribil står akkurat nå på hytta etter snaue 30mil med både motorvei og i motbakker med sykler på taket. Det finnes også koreanske alternativer har det blitt meg fortalt...
Ladenettverket til Tesla er selvfølgelig en stor fordel for de som har behov for det [/quote]
Vi disukterer langkjøring med elbil. Da er verken Jaguar, e-tron eller koreanske biler et alternativ til Tesla. De er alle prisgitte et ladenettverk med få ladere som lader sakte, og i tillegg er dyre. Ja, jeg vet det er raskere ladere på gang, men disse vil fortsatt være svært dyre å benytte. Utbyggingen ser også ut til å gå veldig tregt. Prøv en Tesla og dra på langtur, og ta samme turen med en annen bil, så vil du oppleve to helt forskjellige verdener.
|
|
|
[Re: Langbein Rise]
26/04/2019 09:39
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men hvor ble det av den hypede ekstremladekøen i Påskeutfarten? Den er uteblitt foreløpig fordi det kun er Tesla som klarer å levere elbiler med volum, og disse holder seg langt unna dyre sakteladere.
|
|
|
[Re: erling]
26/04/2019 09:57
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har alle ulike kjøremønster, og ikke minst definisjon på begrepet "langtur"... I dagens situasjon dekker Teslas superladetnettverk (enten bruken er forhåndsbetalt eller ikke) et behov jeg ikke har
|
|
|
26/04/2019 09:57
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Nå utgjør vel Tesla i underkant av 20 % av elbilparken. En god andel av de andre er vel rene bybiler, men uansett er det sikkert endel av disse som går i Påsketrafikken også. Tesla kan jo også lades på de andre stasjonene. Så ser ikke helt argumentet ditt.
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
|
|
|
26/04/2019 10:01
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har alle ulike kjøremønster, og ikke minst definisjon på begrepet "langtur"... I dagens situasjon dekker Teslas superladetnettverk (enten bruken er forhåndsbetalt eller ikke) et behov jeg ikke har Ditt behov er ikke interessant i denne diskusjonen. Vi diskuterer langtur med elbil med ladebehov underveis.
|
|
|
26/04/2019 10:04
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå utgjør vel Tesla i underkant av 20 % av elbilparken. En god andel av de andre er vel rene bybiler, men uansett er det sikkert endel av disse som går i Påsketrafikken også. Tesla kan jo også lades på de andre stasjonene. Så ser ikke helt argumentet ditt. Argumentet mitt er at det ennå ikke har blitt noe volum på elbiler med stort batteri egnet for langtur som ikke er Tesla. Derfor er ikke ladekø ennå et problem. Men det vil bli en stor endring på det om ikke lenge tror jeg.
|
|
|
26/04/2019 10:06
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har alle ulike kjøremønster, og ikke minst definisjon på begrepet "langtur"... I dagens situasjon dekker Teslas superladetnettverk (enten bruken er forhåndsbetalt eller ikke) et behov jeg ikke har Ditt behov er ikke interessant i denne diskusjonen. Vi diskuterer langtur med elbil med ladebehov underveis. Ok, så det finnes en entydig definisjon på langtur?
|
|
|
26/04/2019 10:27
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Det bygges ut hurtigladere for ikke-Tesla hele tiden, så spørsmålet er vel heller om de holder tritt med behovet. Foreløpig ser det slik ut da det gikk greit i Påska.
|
|
|
[Re: GeirK]
26/04/2019 10:36
|
Hincapie
Avhengig
|
Avhengig
Audi E-Tron må vel være en opplagt kandidat som alternativ til Tucker, unnskyld, Tesla.
Hvor vil du lade på feks Oslo - Trondheim på en typisk utfartsdag? Før bilen blir levert er det vel en Ionity korridor på den strekningen.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
26/04/2019 10:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Noen vil sikker si at komfort osv ikke matcher, men både Kia E-Niro og Hyundai Kona kan kjøres langt og hurtiglades ved behov. E-Tron er et annet alternativ for dem som må ha stor bil for å føle seg komfortabel.
Det handler ikke om komfort, men muligheter for lading langs ruta. Der er det ingen gode alternativer
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
26/04/2019 10:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ok, så det finnes en entydig definisjon på langtur?
Nei, men "må lade underveis" er nokså entydig.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Ripen]
26/04/2019 10:51
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du sjekker ladekart, f.eks abetterrouteplanner.com vil du se det er mye, mye flere hurtigladestasjoner enn Teslastasjoner i Norge. Problemet er vel heller at hver stasjon har færre ladepunkter og at du ikke vet om neste stasjon er ledig eller ikke hvis den første du kommer til er opptatt. Det hjelper jo med endel apper til dette, men ikke bra nok enda.
|
|
|
26/04/2019 11:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis du sjekker ladekart, f.eks abetterrouteplanner.com vil du se det er mye, mye flere hurtigladestasjoner enn Teslastasjoner i Norge. Problemet er vel heller at hver stasjon har færre ladepunkter og at du ikke vet om neste stasjon er ledig eller ikke hvis den første du kommer til er opptatt. Det hjelper jo med endel apper til dette, men ikke bra nok enda. Det er også mitt poeng. Man kan bli kjørende rundt og lede etter en ledig lader og på ett eller annet tidspunkt bestemme seg for å stå i kø eller lete videre.
|
|
|
26/04/2019 11:13
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du sjekker ladekart, f.eks abetterrouteplanner.com vil du se det er mye, mye flere hurtigladestasjoner enn Teslastasjoner i Norge. Problemet er vel heller at hver stasjon har færre ladepunkter og at du ikke vet om neste stasjon er ledig eller ikke hvis den første du kommer til er opptatt. Det hjelper jo med endel apper til dette, men ikke bra nok enda. Ja, det er en enormt god rute/ladeplanlegger abetterrouteplanner.com. Det som og er deilig med Tesla-superladerne er at de bare virker, og du trenger ikke tenke på betalingsmåte siden en registerer kortet mot bilkontoen på tesla-sidene en gang, og alt skjer automatisk etterpå (om en ikke har gratis lading inkludert). Men nå begynner Ionity.eu å få opp en del ladere, men føler det har stoppet litt opp, og om du skal lenger enn til Trondheim så finnes de jo ikke enda. Men de har f.eks. 4 ladebåser på Dombås, mens Tesla har 44 på Nebbenes...i tillegg sier Audi og VW at Tesla har det lettere, fordi de ikke trenger å tenke på å ta hensyn til bensin-bilene sine....så derfor blir årsproduksjonen på Audi e-tron 45.000, mens Tesla lager 450.000 på et år. Audien virker veldig bra, med utrolig bra støydemping, men de vil inntil videre bare levere fast-track-biler med ekstrautstyr for nesten 200.000... Blir spennende å se hva som skjer når Tesla Model Y kommer, og den skal jo og komme med krok. Den vil jo tikke av enormt mange bokser av hva folk forventer av en bil i Norge med svær bagasjeplass, sikkert ok takstativ, i tillegg til krok, samtidig som den ikke er særlig dyr, og ikke for bred. Men om to år er det jo mye spennende på gang.... Den kuleste er jo Rivian https://products.rivian.com/ som kommer både i el-pick-up og svær el-SUV, ... men og ID Buzz fra Volkswagen ser ut som en kul bil for syklister, hvor en kan snurre rundt seter, og ha bord inni....en gang i fremtiden....
|
|
|
26/04/2019 12:37
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har alle ulike kjøremønster, og ikke minst definisjon på begrepet "langtur"... I dagens situasjon dekker Teslas superladetnettverk (enten bruken er forhåndsbetalt eller ikke) et behov jeg ikke har Ditt behov er ikke interessant i denne diskusjonen. Vi diskuterer langtur med elbil med ladebehov underveis. Ok, så det finnes en entydig definisjon på langtur? Les tråden da. Det er jo utvilsomt langtur med ladebehov som er diskusjonen.
|
|
|
26/04/2019 13:19
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har alle ulike kjøremønster, og ikke minst definisjon på begrepet "langtur"... I dagens situasjon dekker Teslas superladetnettverk (enten bruken er forhåndsbetalt eller ikke) et behov jeg ikke har Ditt behov er ikke interessant i denne diskusjonen. Vi diskuterer langtur med elbil med ladebehov underveis. Ok, så det finnes en entydig definisjon på langtur? Les tråden da. Det er jo utvilsomt langtur med ladebehov som er diskusjonen. Jadda Erling, har faktisk lest tråden, som omhandler mye mer enn lading på tur. Jeg som ikke tilhører menigheten, og tydeligvis ikke har forstått noe som helst skal holde meg unna. Takk for meg. Nå skal jeg skru opp stikk på hytteveggen, et sted jeg i følge deg (tidligere i denne tråden) ikke kunne nå uten lang og dyr ladestopp med annet enn Tesla...
|
|
|
26/04/2019 16:35
|
Dan
More than words
|
More than words
Har kjørt snart 6000km på 10 uker, med gratis SC, så da kan man vel regne litt og se om elbil er bra eller ikke.  3886 km på drøye fem uker her. Gratis er fint!  Har rukket å kjøre både Bærum-Trh og Bærum-Skåne og har håp om enda en langtur om en uke. Og den planlagte sommerferien blir bilferie hvor vi noen ganger bokstavelig talt kommer til å bo i bilen. Gleder meg! (Hvis de kan få orden på AP til sommeren så gleder jeg meg enda mer.)
|
|
|
26/04/2019 17:38
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Vi har alle ulike kjøremønster, og ikke minst definisjon på begrepet "langtur"... I dagens situasjon dekker Teslas superladetnettverk (enten bruken er forhåndsbetalt eller ikke) et behov jeg ikke har Ditt behov er ikke interessant i denne diskusjonen. Vi diskuterer langtur med elbil med ladebehov underveis. Ok, så det finnes en entydig definisjon på langtur? Les tråden da. Det er jo utvilsomt langtur med ladebehov som er diskusjonen. Høres ut som en Tommy-ball-premiss for diskusjonen. Ladebehovet vil avhenge av rekkevidde. Er det ikke bedre å diskutere alternativer ut fra de faktiske behov?
|
|
|
[Re: Hincapie]
26/04/2019 19:56
|
olechr
More than words
|
More than words
Audi E-Tron må vel være en opplagt kandidat som alternativ til Tucker, unnskyld, Tesla.
Vet om folk som har byttet fra Tesla til Audi. Det som går igjen er at det er fantastisk bil å kjøre, men at man plutselig må begynne å tenke på rekkevidde igjen. Og at lading underveis er i en annen klasse på Tesla. Jeg har ikke Elbil, men slik jeg ser det og hører fra de som har. Så er Tesla den elbilen hvor rekkevidde ikke er et problem. Håper det kommer flere biler som faktisk utfordrer Tesla på rekkevidde etterhvert.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
27/04/2019 06:55
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
E-tron og I-pace har nok rekkevidde ganske likt som X90D og gamle gode S85. Stadig flere biler med lang rekkevidde i årets påske gjør at de aller fleste ikke behøver lade på vei til hytta, bilen går helt frem. Nå har jeg kjørt Oslo-Trondheim-Oslo med I-pace. Det gikk fint selv om det var bare 50 kW ladere som betyr 1 times lading. Ladere står tett, men det er få; man bør lade tidlig i tilfelle kø så man fortsatt har rekkevidde til å velge en annen. Uansett et rekkevidden til bilen lengre enn min biologiske (særlig med en kaffekopp) Liten tvil om at Tesla har et forsprang på ladefronten, aldri kø men mindre valgfrihet; man er styrt til å lade på de utvalgte plassene.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
[Re: daktari]
27/04/2019 09:32
|
oevk
Entusiast
|
Entusiast
E-tron og I-pace har nok rekkevidde ganske likt som X90D og gamle gode S85. Tipper E-tron og I-pace har reell rekkevidde nærmer X75D. Tester viser i alle fall at X90D har vesentlig lengre rekkevidde enn de to andre. F.eks her: tek.no Når det er sagt, så er min erfaring at ladenettverk er viktigere enn maks rekkevidde. Sjelden at jeg fullader, selv på langtur. Liten tvil om at Tesla har et forsprang på ladefronten, aldri kø men mindre valgfrihet; man er styrt til å lade på de utvalgte plassene. Valgfriheten er da minst like stor som for de andre? De kan lade på alle type 2 ladere(samt ChadeMo om man har adapter), i tillegg til sitt eget nett. Men klart man velger Superchargerne om de er tilgjengelig, da de er både raskere og billigere enn konkurrentene.
Øyvind
|
|
|
[Re: olechr]
27/04/2019 12:59
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Vet om folk som har byttet fra Tesla til Audi. Det som går igjen er at det er fantastisk bil å kjøre, men at man plutselig må begynne å tenke på rekkevidde igjen. Og at lading underveis er i en annen klasse på Tesla. Jeg har ikke Elbil, men slik jeg ser det og hører fra de som har. Så er Tesla den elbilen hvor rekkevidde ikke er et problem. Håper det kommer flere biler som faktisk utfordrer Tesla på rekkevidde etterhvert. Er vel en del kanselleringer på den. Mine to kjente med reservasjon valgte begge å droppe den etter prøvekjøring. En bra bil men ikke noe nytt.
Redigert av Syklist1; 27/04/2019 13:00.
|
|
|
[Re: daktari]
28/04/2019 06:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Liten tvil om at Tesla har et forsprang på ladefronten, aldri kø men mindre valgfrihet; man er styrt til å lade på de utvalgte plassene.
Dette stemmer ikke i det hele tatt. Model 3 kan lade på alle CCS-stasjoner. X og S kan lade på alle Chademo-øadere med adapter og snart kommer også et CCS-adapter
|
|
|
28/04/2019 07:06
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[/quote] Les tråden da. Det er jo utvilsomt langtur med ladebehov som er diskusjonen. [/quote] Jadda Erling, har faktisk lest tråden, som omhandler mye mer enn lading på tur. Jeg som ikke tilhører menigheten, og tydeligvis ikke har forstått noe som helst skal holde meg unna. Takk for meg. Nå skal jeg skru opp stikk på hytteveggen, et sted jeg i følge deg (tidligere i denne tråden) ikke kunne nå uten lang og dyr ladestopp med annet enn Tesla... [/quote]
Den delen av tråden som ble diskutert startet med Ripen sitt innlegg fra hans påsketur. Der var jo temaet langkjøring med lading underveis, og hvor lite problem det var med det med en Tesla. Derfor ble du litt arrestert når du dro inn din bil og ditt kjøremønster i diskusjonen, som jeg ikke oppfattet som relevant. Ingen grunn til å bli fornærmet der altså :-)
Jeg står fortsatt på at du ikke når fram til hytta en kald vinterdag uten ladestopp underveis ;-) Får håpe du likevel blir godt fornøyd.
Redigert av erling; 28/04/2019 07:06.
|
|
|
28/04/2019 12:30
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg står fortsatt på at du ikke når fram til hytta en kald vinterdag uten ladestopp underveis ;-) Får håpe du likevel blir godt fornøyd.
Det må du gjerne stå på Mitt energiforbruk er omtrent det samme med vinterdekk i minus 10 som med sommerdekk i pluss 10 (forutsatt forvarming). Under sistnevnte forhold har jeg grei margin, selv med sykkelstativ og to sykler på taket. Har aldri noe på taket om vinteren, så jeg er ubekymret som skjæra på tunet..
Redigert av Oystein L; 28/04/2019 12:38.
|
|
|
[Re: Syklist1]
29/04/2019 07:51
|
Hincapie
Avhengig
|
Avhengig
Er vel en del kanselleringer på den. Mine to kjente med reservasjon valgte begge å droppe den etter prøvekjøring. En bra bil men ikke noe nytt. Det er vel ikke helt riktig. Det er den første reelle Premium-elbilen som er tilgjengelig. I en helt annen liga enn Tesla når det kommer til materialvalg, finish og opplevd kvalitet.
|
|
|
[Re: Hincapie]
29/04/2019 08:38
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Er vel en del kanselleringer på den. Mine to kjente med reservasjon valgte begge å droppe den etter prøvekjøring. En bra bil men ikke noe nytt. Det er vel ikke helt riktig. Det er den første reelle Premium-elbilen som er tilgjengelig. I en helt annen liga enn Tesla når det kommer til materialvalg, finish og opplevd kvalitet. Den er helt lik alt annet fra Audi, lagt inn både treghet som en fossilbil og høyt forbruk.
|
|
|
29/04/2019 08:49
|
Hincapie
Avhengig
|
Avhengig
Den er helt lik alt annet fra Audi, lagt inn både treghet som en fossilbil og høyt forbruk. [/quote] Nå er det en del som er opptatt av andre kvaliteter enn akkurat akselerasjon, det går for alle del bra nok. Rekkevidden vil jeg tro holder for majoriteten. Dette blir jo smak og behag. Jeg foretrekker den opplevde kvaliteten premiumbiler som Audi E-Tron gir, andre setter mer pris på Teslas egenskaper. Jeg synes i alle fall E-Tron er et friskt pust i en ellers kjedelig elbilpark.
|
|
|
29/04/2019 09:39
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Er det på grunn av opplevd kvalitet at flere E-Tron har stått en måned på verksted nå?
Tviler ikke på at bilen er godt sammenskrudd og støydempet, ankepunktet mitt er at den er akkurat som hvilken som helst annen Audi.
Redigert av Syklist1; 29/04/2019 09:49.
|
|
|
29/04/2019 09:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er vel en del kanselleringer på den. Mine to kjente med reservasjon valgte begge å droppe den etter prøvekjøring. En bra bil men ikke noe nytt. Det er vel ikke helt riktig. Det er den første reelle Premium-elbilen som er tilgjengelig. I en helt annen liga enn Tesla når det kommer til materialvalg, finish og opplevd kvalitet. Den er helt lik alt annet fra Audi, lagt inn både treghet som en fossilbil og høyt forbruk. Legg til elendig brukerinterface med haugevis av undernivåer der man fort går seg bort.
|
|
|
|
|