Klimahysteri, enig?
|
Re: Klimahysteri, enig?
[Re: ]
14/04/2019 19:42
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
....men den har foreløpig et stykke igjen.
Og du har fortsatt et stykke igjen fra dette: Ah, en nullhypotese som du har forsket deg frem til på egenhånd etter nøye gjennomgang av paleometeorologiske data....... .....eller, nei vent. Jeg tipper du har nullhypotesen din fra de samme (i stor grad) klimatologene som også er involvert i forskningen rundt klimaendringer i vår levetid. (Paleo)klimatologer som statistisk sett (med ca. 95 % sikkerhet) er enig i både klimaendringer i prehistorisk tid, og klimaendringer i vår tid som er påvirket av menneskelig aktivitet.
Plukker du kirsebær? For enn så lenge har du bare kommet med 'andres påstander' uten å begrunne dem selv. Noe som for såvidt er greit, for vi er inne på et emne som få eller ingen av oss er eksperter på, selv om noen kanskje kan en del om et av underfagfeltene. Men, når du kommer med påstander fra folk som vedgår både klimaendringer i forhistoriske tider men også menneske induserte klimaendringer i moderne tid driver du bare med å plukke kirsebær. Som: Så hva var det som var årsaken til klimaendringer i forhistorisk tid? Det er alle enig om i følge Oliver Jaqoutz: Everybody agrees that on geological timescales over hundreds of millions of years, tectonics control the climate, Ser vi noe særlig til bevegelse i kontinentene den dag i dag?
|
|
|
[Re: -Jan]
15/04/2019 07:55
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Det som ingen bestrider, og som jeg ikke trenger hente frem dokumentasjon på, er at i milliarder av år, frem til forrige århundre, så har klimaet endret seg, og naturen har styrt dette helt selv. Men det var heller ikkje dette Geir stilte spørsmål om. Han lurte på dokumentasjon for at klimaendringene I DAG kun er naturlege. Man kan jo ikke forlange dokumentasjon på at variasjonene er naturlige. Det blir jo helt ulogisk statistisk sett (uansett om man er skeptiker eller ikke).
|
|
|
[Re: Tange]
15/04/2019 08:15
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Ah, en nullhypotese som du har forsket deg frem til på egenhånd etter nøye gjennomgang av paleometeorologiske data....... .....eller, nei vent. Jeg tipper du har nullhypotesen din fra de samme (i stor grad) klimatologene som også er involvert i forskningen rundt klimaendringer i vår levetid. (Paleo)klimatologer som statistisk sett (med ca. 95 % sikkerhet) er enig i både klimaendringer i prehistorisk tid, og klimaendringer i vår tid som er påvirket av menneskelig aktivitet.
Plukker du kirsebær? Nei, det er ikke kirsebærplukking. Jeg mener dokumentasjonen som er lagt fram på at klimaet har endret seg i tidligere tider er god. Og det er helt usannsynlig at det for millioner av år siden var mennesker som forårsaket disse endringene. Så synes jeg dokumentasjonen som er lagt fram for at menneskene i dag styrer klimaet er mindre god. Det er helt uproblematisk å holde disse to tingene fra hverandre.
|
|
|
[Re: -Jan]
15/04/2019 08:18
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Det som ingen bestrider, og som jeg ikke trenger hente frem dokumentasjon på, er at i milliarder av år, frem til forrige århundre, så har klimaet endret seg, og naturen har styrt dette helt selv. Men det var heller ikkje dette Geir stilte spørsmål om. Han lurte på dokumentasjon for at klimaendringene I DAG kun er naturlege. Å da svare "fordi det alltid har vore slik" gir lite lite meining som å seie at alle skogbrannar i dag blir starta av naturlege grunnar. Vi har ganske gode bevis på at det finnes skogbranner som er forårsaket av mennesker. Og, viktigst av alt, vi kan forutsi ganske presist hva som vil skje og hva som ikke vil skje om man setter fyr på en tørr skog. Og vi kan si ganske presist hva som vil skje om vi setter inn brannvesenet til å slukke brannen. Nettopp det presisjonsnivået som mangler i klimavitenskapen.
|
|
|
[Re: Akaly]
15/04/2019 08:20
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes klimafornekterne stort sett har argumenter av typen: "Jeg forstår ikke dataene, så derfor er ikke klimaendringene menneskeskapte". Denslags resonnement har alltid fascinert meg. Argumentet er: Jeg har ikke sett klimaforskerne i stand til å bruke kunnskapen sin til å gjøre noen kvalifiserte prediksjoner som vi ikke kunne klart like godt uten dem.
|
|
|
[Re: Akaly]
15/04/2019 08:21
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kommer ikke til å bruke kalorier på å hente frem dokumentasjon og referanser på ting som alle er enige i, og som ingen bestrider. «Som ingen bestrider»? De fleste som har greie på klima, bestrider det, så du er nødt til å underbygge den påstanden. Eller skal vi bare konkludere at dette er noe du har diktet opp? Det som ingen bestrider, og som jeg ikke trenger hente frem dokumentasjon på, er at i milliarder av år, frem til forrige århundre, så har klimaet endret seg, og naturen har styrt dette helt selv. Det som må dokumenteres er påstanden om at plutselig mistet naturen kontrollen over klimaet, og endringene ble fra et eller annet tidspunkt dominert av menneskelig aktivitet. Så er det jo litt søtt at du har slik bunnløs tillit til de som hevder å ha greie på klima. Du må gjerne kalle det de driver med for vitenskap, men i min bok har ekte vitenskap et sentralt kjennetegn: Den har predikativ kraft. Den gjør det mulig å komme med forutsigelser av hva som vil skje, og hva om ikke kan eller vil skje. Den såkalte klimavitenskapen har enda ikke demonstrert dette kjennetegnet, og er derfor enn så lenge på kvasi-/pseudonivået. Mulig den kan ta steget opp i vitenskapsligaen etterhvert, men den har foreløpig et stykke igjen. Nå finner du strengt tatt på din egen definisjon av ordet vitenskap. Dette blir bare tull hvis man tror at vitenskap er evnen til å forutsi fremtiden med 100% nøyaktighet. Jeg tror dette heller handler om klimaskeptikernes manglende evne til å sette seg inn i forskningen (både temaet klimaet, men også konseptet forskning, tydeligvis), og man ville kommet mye lenger hvis klimaskeptikerne faktisk var litt mer vitenskapelige. Jeg har ikke bedt om 100% nøyaktighet. 95% holder lenge.
|
|
|
15/04/2019 11:01
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Og da tenker med tanke på hvor mange prosesser som har CO2 både som positivt og negativt pådrag og som positiv og negativ utgang.
CO2-virker bare på én måte. Molekylene eksiteres av absorberte IR-kvanter fra jordas varmestråling til rommet og re-emitterer disse omnidireksjonelt, hvilket betyr at en andel av strålingen returneres til jorda. Jeg ser du ikke skjønte hva spørsmålet mitt gikk ut på, så hva om du prøver å la noen som skjønte det få lov til å svare det. [/quote]
CO2-virker bare på én måte. Molekylene eksiteres av absorberte IR-kvanter fra jordas varmestråling til rommet og re-emitterer disse omnidireksjonelt, hvilket betyr at en andel av strålingen returneres til jorda.
[quote=GeirK] CO2-virker bare på én måte. Molekylene eksiteres av absorberte IR-kvanter fra jordas varmestråling til rommet og re-emitterer disse omnidireksjonelt, hvilket betyr at en andel av strålingen returneres til jorda. Sikker på at det ikke var du som ikke skjønte svaret? Rent fysisk er dette som er effekten til CO2 og alle andre klimagasser. Sagt litt enklere: varmetrålingen fra jordas overflate blir fanget opp av klimagassene og sendt ut igjen i alle retninger. Andelen varmestråling som returneres til jordoverflaten blir derfor proporsjonal med andelen klimagasser i atmosfæren ( https://www.miljostatus.no/tema/klima/drivhuseffekten/).
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
|
|
|
15/04/2019 11:07
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
IPCC fokuserer jo kun på menneskeskapt klimaendring, slik at sol og undersjøiske vulkaner er uten betydning....
Vulkansk aktivitet er allerede sjekket ut og ikke funnet å kunne bidra nevneverdig til den eksepsjonelt raske klimaendringen det siste århundret. Generelt virker stor vulkansk aktivitet negativt på den globale temperaturen pga askeutslipp til atmosfæren, så da ville vi eventuelt sett en synkende temperatur. https://bjerknes.uib.no/artikler/nyheter/vulkanutbrudd-er-en-klimajoker
Redigert av Langbein Rise; 15/04/2019 11:07. Rediger grunn: Skrivefeil
|
|
|
15/04/2019 12:21
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
I gjennomsnitt vil vulkanskaktivitet, inkludert undersjøiske vulkaner slippe ut ca 1/1000 av menneskeskapte CO2-utslipp. Det kan selvsagt forekomme ekstremt store vulkaner, med effekten av disse vil eventuelt være kun noen år.
Om en vulkansk hotspot smelter polisen, vil det vil det bli oversvømmelser av lavtliggende kystnære områder som er problemet, ikke klimaendringer.
|
|
|
15/04/2019 20:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
IPCC fokuserer jo kun på menneskeskapt klimaendring, slik at sol og undersjøiske vulkaner er uten betydning....
Er dette noe du finner på, eller har du lest det et sted? Tror du virkelig at du har fått med deg noe som tusenvis av klimaforskere har oversett? I såfall har du en sterkt overdreven tro på dine egne evner her. Hva med å ta kontakt med IPCC og fortelle dem at de har glemt noe?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Girona]
15/04/2019 20:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg mener dokumentasjonen som er lagt fram på at klimaet har endret seg i tidligere tider er god. Og det er helt usannsynlig at det for millioner av år siden var mennesker som forårsaket disse endringene. Så synes jeg dokumentasjonen som er lagt fram for at menneskene i dag styrer klimaet er mindre god. Kan du vise oss noen eksempler på den dokumentasjonen du har vurdert i de to tilfellene og peke på styrker og svakheter?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
16/04/2019 07:00
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det betyr jo ikke at de ikke tar andre faktorer med i beregningene. Spørsmålet er om de er særlig relevante i et så kort tidsperspektiv.
|
|
|
16/04/2019 08:22
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
I gjennomsnitt vil vulkanskaktivitet, inkludert undersjøiske vulkaner slippe ut ca 1/1000 av menneskeskapte CO2-utslipp. Det kan selvsagt forekomme ekstremt store vulkaner, med effekten av disse vil eventuelt være kun noen år.
Om en vulkansk hotspot smelter polisen, vil det vil det bli oversvømmelser av lavtliggende kystnære områder som er problemet, ikke klimaendringer. CO2 utslipp var ikke i mine tanker, men heller hav-oppvarmingen forårsaket av undersjøiske vulkaner (hot spots). Som blandt annet bidrar til El Ninos. Og beviselig smelter isen i Antaktis. Har null med CO2 å gjøre, og er absolutt ikke menneskeskapt. http://www.plateclimatology.com/further-proof-el-nios-are-fueled-by-deepsea-geological-heat-flow Den sørlige El Nino osilasjonen (ENSO) påvirker værmønstere regoinalt og gir tilsvarende osilerende utslag på globalt klima, men det bidrar ikke til global oppvarming. Det er foreløpig ingen vitenskaplig konsesus om rotårsaken til ENSO.
|
|
|
[Re: GeirK]
16/04/2019 10:24
|
erlingba
.
|
.
Er dette noe du finner på, eller har du lest det et sted? Tror du virkelig at du har fått med deg noe som tusenvis av klimaforskere har oversett? I såfall har du en sterkt overdreven tro på dine egne evner her. Hva med å ta kontakt med IPCC og fortelle dem at de har glemt noe? Dere skal ha for utholdenheten, men å diskutere med folk som tror de er eksperter på klima etter å ha tatt hue ut av ræva i 5-10 minutter og kjent sola varme er nok ganske håløst.
|
|
|
16/04/2019 15:51
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Naaa….dommedager har vært varslet, forutsagt, eller spådd mange ganger i min levetid. Tar det hele med stoisk ro. Eller et par klyper salt. Erfaring har vist at sannheter sjelden kommer fra retning Dagbladet.
Redigert av Anomyn; 16/04/2019 15:53.
|
|
|
[Re: Anomyn]
16/04/2019 17:58
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Naaa….dommedager har vært varslet, forutsagt, eller spådd mange ganger i min levetid. Tar det hele med stoisk ro. Eller et par klyper salt. Erfaring har vist at sannheter sjelden kommer fra retning Dagbladet. en dommedag som ble spådd var ozonlagkrisen. om ikke verden handlet ville det gå virkelig ille. Agumentene mot å bytte ut kfk var til forveksling like endel i denne tråden. heldigvis man klarte man å lande en internasjonal avtale og ozonlaget ble berget.
|
|
|
16/04/2019 18:42
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
16/04/2019 20:13
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Naaa….dommedager har vært varslet, forutsagt, eller spådd mange ganger i min levetid. Tar det hele med stoisk ro. Eller et par klyper salt. Erfaring har vist at sannheter sjelden kommer fra retning Dagbladet. Dere har visst ikke så lett for det. Men dere skal ha for innsatsen.
|
|
|
[Re: jorn]
16/04/2019 20:40
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Naaa….dommedager har vært varslet, forutsagt, eller spådd mange ganger i min levetid. Tar det hele med stoisk ro. Eller et par klyper salt. Erfaring har vist at sannheter sjelden kommer fra retning Dagbladet. en dommedag som ble spådd var ozonlagkrisen. om ikke verden handlet ville det gå virkelig ille. Agumentene mot å bytte ut kfk var til forveksling like endel i denne tråden. heldigvis man klarte man å lande en internasjonal avtale og ozonlaget ble berget. Litt mer om CFC og hvordan den påvirket ozonlaget og mye annet som er lett å kjenne igjen, mye annet..... https://www.wunderground.com/resources/climate/ozone_skeptics.asp
|
|
|
[Re: Tange]
16/04/2019 21:38
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Naaa….dommedager har vært varslet, forutsagt, eller spådd mange ganger i min levetid. Tar det hele med stoisk ro. Eller et par klyper salt. Erfaring har vist at sannheter sjelden kommer fra retning Dagbladet. en dommedag som ble spådd var ozonlagkrisen. om ikke verden handlet ville det gå virkelig ille. Agumentene mot å bytte ut kfk var til forveksling like endel i denne tråden. heldigvis man klarte man å lande en internasjonal avtale og ozonlaget ble berget. Litt mer om CFC og hvordan den påvirket ozonlaget og mye annet som er lett å kjenne igjen, mye annet..... https://www.wunderground.com/resources/climate/ozone_skeptics.asp Veldig interessant. Noen ganger er det så frustrerende å dunke huet i veggen.
|
|
|
16/04/2019 21:53
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
17/04/2019 05:35
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Erfaring har vist at sannheter sjelden kommer fra retning Dagbladet.
Dere har visst ikke så lett for det. Men dere skal ha for innsatsen.
Tok ikke høyde for at noen kunne føle seg krenket på Dagbladets vegne... Hva er det vi (andre) ikke har lett for? Og innsats for hva?
Redigert av Anomyn; 17/04/2019 07:13.
|
|
|
17/04/2019 07:40
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Er vel "ingen" som tviler på at det er klimaendringer? Og at disse er menneskeskapte? Problemet for oss mennesker nå er jo å finne de riktige tiltakene og diskusjonen bør vel heller dreie seg om hva som er smart å gjøre og ikke minst hva som er mulig å gjøre i forhold til dette. At mange vil legge ned oljenæringa er jo et slik typisk misforstått tiltak. Og ikke minst hva vil konsekvensene være, er jo mange dommedagsprofeter der ute og veldig mye av det som er predikert vil jo aldri inntreffe. Noe som bla. vil føre til redusert troverdighet.
|
|
|
17/04/2019 07:54
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
17/04/2019 08:53
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Stoler aldri på unyanserte nettsteder.
|
|
|
17/04/2019 09:38
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Når jeg leser dette tenker jeg først på energibudjsetter. Jeg tok et kjapt søk hos Kamis og fant ikke noe om dette, men har ikke tid til å lese gjennom alt så om han har et energibudsjett selv får jeg gjenre linken. Han hadde det i hver tfall ikke i flyeren på AMS i 2016. Det er litt forskjellige tall ute, men de holder seg godt nok innenfor for et grovt anslag. (Om noen mener at tallene er way off så regner jeg med at det sies fra.) Det er ca. 1.3 *10^21 liter vann i oseanene. Saltvann er litt tyngre en ferskvann (1.025) men for enkelthetens skyld antar jeg at det er likt 1.3 *10^21 kg. Varmekapasitet på saltvann er ca. 3.9 *10^3 J/kgK For å varme opp oseanene med 1 grad celcius må man tilføre: Q(varme opp 1 grad) = 1.3 *10^21 x 3.9 * 10^3 x 1 grad Det blir omtrent 5 * 10^24 J Så hvor mye varme lekker fra jordens indre ut mot overflaten? Det er ikke lett å få et nøyaktig tall her, men igjen et grov anslag er nok, også her. Tallene ligger et sted mellom 8-15 * 10^20 J/år totalt for alt fra vulkanisk aktivitet til jordskjelv. Om jeg ikke bommer stort så er det ikke akkurat nok til å varme opp oseanene noe særlig. Selv om de lokalt kan spille en rolle; det har vel ingen benektet? Så om oseane varmes opp noe særlig, hvor kommer den varmen fra? Den totale energien solen tilfører jorda er ca. 5.5 *10^24 J/år. Det er passe nok til å kunne spille en rolle i oppvarmingen. Er det overraskende at dette tallet ikke er langt unna energien som trenges for å varme opp oseanene med 1 grad? Egentlig ikke. Jorden ligger i det som kalles for Goldilock-sone som betyr at den har passe avstand fra stjernen sin til å komme i en energibalanse (hvor det er mulighet for flyttende vann). En energibalanse som heldigvis omfatter mer enn å bare varme opp sjøvann. Å si at IPCC ikke fokuserer på sola blir bare for dumt. Det ER sola som som er i full fokus.
|
|
|
[Re: Girona]
17/04/2019 10:42
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ah, en nullhypotese som du har forsket deg frem til på egenhånd etter nøye gjennomgang av paleometeorologiske data....... .....eller, nei vent. Jeg tipper du har nullhypotesen din fra de samme (i stor grad) klimatologene som også er involvert i forskningen rundt klimaendringer i vår levetid. (Paleo)klimatologer som statistisk sett (med ca. 95 % sikkerhet) er enig i både klimaendringer i prehistorisk tid, og klimaendringer i vår tid som er påvirket av menneskelig aktivitet.
Plukker du kirsebær? Nei, det er ikke kirsebærplukking. Jeg mener dokumentasjonen som er lagt fram på at klimaet har endret seg i tidligere tider er god. Og det er helt usannsynlig at det for millioner av år siden var mennesker som forårsaket disse endringene. Så synes jeg dokumentasjonen som er lagt fram for at menneskene i dag styrer klimaet er mindre god. Det er helt uproblematisk å holde disse to tingene fra hverandre. Egentlig ikke. For å forstå fortidens klima er vesentlig for å forstå dagens klima og mye av forskningen av fortidens klima er en intergral del. Ie. utført av de samme forskergrupper og uten deres interesse for fortidens klima for å forstå dagens klima hadde du ikke hatt noe kunnskap om fortidens klima annet enn at den er et resultat av kontinentenes forskyving (som alle er enige om). Som Kamis vel nevnte et sted så er den på ca. 2-3 cm i året for tiden. Det virker ikke å være særlig mye for å forklare dagens klimaendringer eller variasjoner om du ønsker det. Så igjen, du plukker frem kunnskap om fortidens klima som brukes for å, akkurat ja, se på hvor sannsynlig det er at dagens endringer også et et resultat av naturlige årsaker. Forskerne som du plukker din kunnskap fra har kommet frem at det er svært usannsynlig at det er tilfelle. Kirsebærplukking.
|
|
|
17/04/2019 12:23
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er ikke jeg som satt tallet på 10, det var Girona. Og det har jeg svart på. Vi har data på klima og utslipp de siste 20 årene. Hvilken utvikling i klima og utslipp de neste 10 årene vil føre til at den samlede 30-årsperioden ikke stemmer med hypotesen om menneskeskapte klimaendringer?
Og det har vært forklart hvordan man setter en referanseperiode og noen har til og med forklart hvorfor den er på 30 år. Noe som ikke alle nødvendigvis er enig i. Så var det noen havforskere som mener at AMO fra ca. 2014 går inn i periode med nedkjøling som da skal være en del av en naturlig syklus. Siden Sanouka kom med en graf fra Humla som viser en god sammenheng mellom AMO og Svalbard-klima tenkte jeg at det kunne vært passe. For her er det forskjellige tings om kan skje. Havforskerne har rett og det blir kaldere igjen på Svalbard. Eller havforskerne har rett men det er en forurensing i trenden til AMO (nemlig noe globalt med klima) som gjør at isf. å gå ned så flater AMO-kurven ut etter 2014. Eller det er ikke godt å si ennå hva som kommer til å skje for for en 5(10) års periode er det ikke lett å si noe med stor sannsynlighet. Eller havforskerne har rett og AMO-grafen går nedover mens 'temperaturen' på Svalbard fortsetter å stige fordi AMO styrer issmelting i Arktis og issmelting i Arktis er egentlig det som styrer klima på Svalbard (mer mørk hav, og mindre is som reflekterer). Eller havforskerne har rett og AMO-grafen går nedover mens 'temperaturen' på Svalbard fortsetter å stige fordi AMO styrer issmelting i Arktis og issmelting i Arktis er egentlig det som styrer klima på Svalbard men issmeltingen ligger litt etter på AMO og det vil ta et par år før dette blir synlig. Sikkert flere muligheter og. Pick one for de neste 5 åra. Om man så ønsker å inkludere de 10 åra som skal predikeres også som en del av referanseperioden er ålreit for min del.
|
|
|
18/04/2019 06:57
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Ellers blir det jo litt Ptolemaios' episirkel greier? Og de hadde rikelig med GeirK'er på den tiden.
Vel, det er nå så. Men dra heller ut på ski eller sykkeltur i det fine Påske-været nå. Klimaet styrer mye seg selv. Historisk-astronomisk sett går vi mot en ny istid. Da får vi nyte varmen i mellomtiden.
|
|
|
|
|