tror det må ha vært noe sand eller lignende på asfalten, for jeg mistet plutselig bare alt grep og gikk rett ned. var en liten rundkjøring så litt krappere sving enn vanlig - kjørte ikke i overkant fort heller, så det kom ganske overraskende på. kanskje dekkene var for nye til at de hadde 100% grep helt på kanten? hadde bare syklet en kilometer eller to på dem før.
Jeg har slike Assos-hanske like dine utslitte bortsett fra at mine er hvite mellom peke-og langfinger og sikkert fire år gamle.. De holder bra. Jeg så i går opptil flere par slike hansker som var både relativt nye og svært slitte så jeg lurer meg på om det har vært produsert en dårlig batch. Uansett noe Assos umulig kan være bekjent av og verd et reklamasjonsforsøk.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
tror det må ha vært noe sand eller lignende på asfalten, for jeg mistet plutselig bare alt grep og gikk rett ned. var en liten rundkjøring så litt krappere sving enn vanlig - kjørte ikke i overkant fort heller, så det kom ganske overraskende på. kanskje dekkene var for nye til at de hadde 100% grep helt på kanten? hadde bare syklet en kilometer eller to på dem før.
Sikker på at du ikke var nedi med pedalen i innersving? Har sett flere tryn i rundkjøringer forårsaket av at man slår innerpedalen nedi.
Er det ikke noen som retter ut bulker på felger lenger? Fikk rettet ut en bulk på en terrengsykkelfelg hos Willmann den gang han holdt til i Trondheim. Det holdt i 15 år etterpå. Verd å undersøke?
Denne bulken er nok litt for stor til at felgen kan reddes - man kan se at felgen er bøyd hele veien fra toppen og ned til eike-hullet.
når jeg tenker meg om så er det gode odds for at bøyen ikke stammer velten, men når jeg syklet hjemover og skulle krysse fotgjengerovergangen ved bekkelaget/malmøya. Der er det en ganske kraftig fortauskant, og jeg hoppet litt for tidlig når jeg kom kjørende (er naturligvis vant til letter sykkel som hopper mye høyere), og traff kanten ganske hard med bakhjulet. jeg oppdaget jo først skaden i felgen når jeg kom hjem, og jeg så jo ganske nøye over sykkelen etter fallet. er jo også mer realistisk at felgen fikk en slik bulk av et slag, enn av en velt sidelengs.
Sjekk om Hunt har noe crash replacement. Flere produsenter av hjul, styrer, etc, har jo crash-replacement som lar deg skaffe ny vare til redusert pris når uhellet er ute.
i følge nettsiden har de det, så har sendt dem en mail. kan jo hende man kan få ny felgring billig, og så få en hjulbygger til å bytte den - hjulsettet har jo bare gått 180km, så selve navet og eikene er jo i bunn og grunn nye.
fikk 30% avslag på nytt bakhjul fra hunt, så da kom det på 150 dollars. ny felgring kostet 63 dollar, så da hadde det faktisk kostet mer å få en hjulbygger til å fikse det.
Hadde en digg kort langtur med et par kompiser i går, da vi hadde bestemt oss for å sjekke ut Solbergfoss kraftanlegg. Det var episk! Sykla fra Oslo via Siggerud-Ytre Enebakk-Lyseren, og tilbake via Tomter og Kråkstad-isj (jeg er ikke så kjent med hva alt rundt der heter). På vei tilbake hadde vi også et ca 6km langt ufrivillig grussegment som jeg regner med at Oslo-Mysen egentlig skulle gå på, Torudveien. En nydelig dag, selv om det ble litt kaldt med kort-kort.
Hadde en nydelig tur fra Sandefjord til Os 15-16. mai. Skulle feiere 17.mai hos familie på vestlandet. Hadde fri fra jobb og værmeldingen var mildt sagt magisk. En utrolig flott sykkeltur. Fikk ikke lagt inn bilder her, men ligger noen få på stravaloggene.
Dag 1 Sandefjord-Geilo. Første delen av turen gikk i relativt kjente områder frem til Svene nord for Kongsberg. Deretter et svært kjedelig strekke frem til Rødberg. Fra Rødberg til Geilo var det egentlig vanvittig flott. Kveldssol og vindstille over Dagalifjell var rett og slett magisk. Kroppen fungerte greit hele dagen, men den totale lengden og litt oppakkning gjorde det vanskelig å holde I2 i klatringene mot Geilo.
Dag 2: Geilo - Os 260km med kremveier. Startet dagen med lett hodepine, samt at jeg utrolig nok kjente gårsdagen. Litt skyer første halvtimen, men fra Haugastøl og inn var det ikke en sky på himmelen. Koste meg gløgg ihjel over vidda og ned til Eidfjord. Tok en liten matpause i Eidfjord før jeg fortsatt mot Hardangerbrua. Dette lille partiet var det eneste iløpet av dagen som ikke var landeveiserotikk. Etter brua syklet jeg bort til Ulvik. På forhånd var jeg klar over at Harangervidda kom til å bli fantastisk, men at partiet fra Ulvik til Granvin og videre til Norheimsund skulle være så fint var en bonus. Fra Norheimsund var veien fortsatt fin (bortsett fra mørke tuneller opp mot Kvamskogen. Derifra og inn var jeg egentlig mest gira på å komme meg frem. Var ikke lenger like interessert i å holde konsekvent i1 og ga noe mer "gass" i bakkene. Fant igjen noe gnist på slutten. Siste timen satt jeg og sang for meg selv på sykkelen. Meget fornøyd med å ha satt 2 distanseperser på 2 dager. Beina fungerte igrunn utmerket hele veien, men hode, rygg og knær begynte å bli slitne på slutten. Alt i alt en meget, meget flott tur.
Swisscross'en har fått på seg ny raff styretape og 11delt 105:
Tok meg en tur til Drøbak i går kveld etter at regnet hadde gitt seg. Det ble et par bratte bakker og noen kanoner. 35mm Bon Jon Pass og skjermer. Helt ypperlig på våte føre. Faktisk helt ypperlige veier å sykle på også!