Kjøp av hus med nedgravd oljetank
|
Kjøp av hus med nedgravd oljetank
04/03/2019 07:35
|
jan erik
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Vi kikker litt på et "nytt" hus fra 1963. I salgsoppgaven er det nevnt at vi overdrar ansvaret for en oljetank som er nedgravd under entreen. Medfører det riktighet at vi kan bli pålagt å grave opp eller rense/plombere denne? Jeg ser jo at dette kan medføre endel kostdnader ja...
|
|
|
Re: Kjøp av hus med nedgravd oljetank
[Re: jan erik]
04/03/2019 07:40
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi kikker litt på et "nytt" hus fra 1963. I salgsoppgaven er det nevnt at vi overdrar ansvaret for en oljetank som er nedgravd under entreen. Medfører det riktighet at vi kan bli pålagt å grave opp eller rense/plombere denne? Jeg ser jo at dette kan medføre endel kostdnader ja... Hvor i landet ligger huset? Dette varierer vel fra kommune til kommune. Vi må for ordens skyld FJERNE vår, innen 2020.
|
|
|
04/03/2019 07:41
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Ja, det stemmer nok.
Men om den er tom og ingen lekasje kan den antagelig bare fylles igjen aka saneres. Ikke gratis det heller, men antagelig billigere. Det er uansett en kostnad knyttet til denne.
Tror kanskje du kan få ENOVA-støtte til dette i løpet av 2019.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: Alpers]
04/03/2019 07:42
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Vi kikker litt på et "nytt" hus fra 1963. I salgsoppgaven er det nevnt at vi overdrar ansvaret for en oljetank som er nedgravd under entreen. Medfører det riktighet at vi kan bli pålagt å grave opp eller rense/plombere denne? Jeg ser jo at dette kan medføre endel kostdnader ja... Hvor i landet ligger huset? Dette varierer vel fra kommune til kommune. Vi må for ordens skyld FJERNE vår, innen 2020. Ikke helt riktig, fra 2020 innføres det et nasjonalt forbud mot fossil oljefyring (fyringsolje/diesel). Det er da huseier sitt ansvar å sørge for at tanken blir tømt, sanert og eventuelt fjernet.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
04/03/2019 07:45
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Jeg søkte kommunen om å få fylle igjen,fikk nei. Anket å fikk lov til å gjøre følgene .1Tømme å rense med gassserfikat. 2 fylle slik at den ikke kolapser. gravde opp manlokket ca 1 meter,bestilte firma som kunne tømme å gi meg sefikat på dette.Dro på leca i rælingen fylte 2 tilhengere med 3000 lite løsleka med kvitering. Fylte opp tanken,tok bilde . sendet papirer å bilder inn til kommunen ok. Kostnad ca 3000 kr pluss egen innsats 4 timer.
|
|
|
04/03/2019 07:51
|
jan erik
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Men f####. UNDER ENTREEN! Er det mulig. Må jo isåfall påregne endel jobb og kostnader.
|
|
|
04/03/2019 08:28
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Da høres det ut som du bør få noen som kan dette til å gjøre det i hvert fall, da fjerning høres dyrt ut.
|
|
|
04/03/2019 08:30
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Men det er ikke nødvendigvis en gratis overgang det heller, særlig ikke om anlegget er gammelt.
|
|
|
[Re: eOpseth]
04/03/2019 10:46
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Jeg har fjernet tank og innvendig fyr,dagtank og rørføringer. Kom på ca 30k. Støtte for fjerning gjelder kun om du samtidig legger om til en av de enova-godkjente oppvarmingsløsningene, noe som ikke var aktuelt for oss. Jeg fikk ikke godkjent gjennfylling da min tank var lett tilgjengelig. Utdrag fra Trondheim kommunes sider om dette: Eier av en oljetank er ansvarlig for at tanken og/eller rørsystemet ikke lekker. Lekkasjer som skader naturen eller naboens eiendom er tankeiers ansvar. Opprydding etter oljelekkasjer kan medføre betydelige kostnader. Det er viktig å følge med på egen tank for å forebygge lekkasjer.https://www.trondheim.kommune.no/nedgravde-oljetanker/I noen tilfeller kan du søke Trondheim bydrift om tillatelse til å tømme, rense og fylle tanken med godkjent masse (sanere), for så å la den ligge. Dette kan for eksempel være om tanken ligger vanskelig til under en bærende konstruksjon som en hagebod eller liknende.Enova gir støtte til fjerning av oljetank, dersom du samtidig installerer en ny varmekilde som de godkjenner. De gir også støtte til en del fornybare varmekilder. Antar det er forholdsvis like regler over hele landet. Ville undersøkt om om alternativet tømming, rensing og gjenfylling.
- Stefan
|
|
|
04/03/2019 11:22
|
mpe
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har en parafin tank nedgravd utenfor huset. Den tømte jeg for 3-4 vintre siden. Er den registrert i kommunen? Tenkte å gi F i den og bare la den ligge i all evighet. Kommer jo ikke til å lekke noe fra den. Om den kollapser er det jo bare å fylle igjen "krateret"..?
Redigert av mpe; 04/03/2019 11:26.
|
|
|
[Re: mpe]
04/03/2019 11:49
|
jan erik
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg har en parafin tank nedgravd utenfor huset. Den tømte jeg for 3-4 vintre siden. Er den registrert i kommunen? Tenkte å gi F i den og bare la den ligge i all evighet. Kommer jo ikke til å lekke noe fra den. Om den kollapser er det jo bare å fylle igjen "krateret"..? Seriøst? Og du ferdes til vanlig i naturen? velvel, Har vært i kontakt med kommunen og de svarer i retning av svaret over her. Det burde gå greit å få tømt den,renset og sjekket for lekkasjer samt fyllt den igjen. Må dog søkes om Takk for alle svar!
|
|
|
[Re: Stefan77]
04/03/2019 13:36
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har fjernet tank og innvendig fyr,dagtank og rørføringer. Kom på ca 30k. Støtte for fjerning gjelder kun om du samtidig legger om til en av de enova-godkjente oppvarmingsløsningene, noe som ikke var aktuelt for oss. Jeg fikk ikke godkjent gjennfylling da min tank var lett tilgjengelig. Utdrag fra Trondheim kommunes sider om dette: Eier av en oljetank er ansvarlig for at tanken og/eller rørsystemet ikke lekker. Lekkasjer som skader naturen eller naboens eiendom er tankeiers ansvar. Opprydding etter oljelekkasjer kan medføre betydelige kostnader. Det er viktig å følge med på egen tank for å forebygge lekkasjer.https://www.trondheim.kommune.no/nedgravde-oljetanker/I noen tilfeller kan du søke Trondheim bydrift om tillatelse til å tømme, rense og fylle tanken med godkjent masse (sanere), for så å la den ligge. Dette kan for eksempel være om tanken ligger vanskelig til under en bærende konstruksjon som en hagebod eller liknende.Enova gir støtte til fjerning av oljetank, dersom du samtidig installerer en ny varmekilde som de godkjenner. De gir også støtte til en del fornybare varmekilder. Antar det er forholdsvis like regler over hele landet. Ville undersøkt om om alternativet tømming, rensing og gjenfylling. Dette ligner veldig på svaret jeg fikk fra min kommune,når jeg anket spurte jeg da om hvor stor sansynlighet det var for at en tank som er renset lekker, og hvor stor sansynlighet det er for at den kolapser når den er fylt. det kunne di ikke svare på,fordi den kan jo ikke lekke når den er tom.
|
|
|
[Re: ]
04/03/2019 21:06
|
mpe
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har en parafin tank nedgravd utenfor huset. Den tømte jeg for 3-4 vintre siden. Er den registrert i kommunen? Tenkte å gi F i den og bare la den ligge i all evighet. Kommer jo ikke til å lekke noe fra den. Om den kollapser er det jo bare å fylle igjen "krateret"..? Om du ikke har fått brev fra kommunen ennå, tipper jeg at de ikke har registrert tanken. Da blir det mer opp til deg selv om du er er i stand til å gjøre en grei vurdering av miljørisikoen vs kostnad. Den kommer jo til å begynne å lekke på ett eller annet tidspunkt. Men om det er om 2 eller 200 år er jo ikke godt å si. Jeg hadde hatt god samvittighet om jeg hadde gjort som du + gitt den en omgang med vask. Mulig jeg er uopplyst, men hvordan kan den begynne å lekke når den er tom. Om jeg eventuellt ikke hadde fått pumpet opp siste literne med parafin, før brenneren sluknet for siste gang, er det nå fordampet.
|
|
|
[Re: mpe]
04/03/2019 21:32
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har en parafin tank nedgravd utenfor huset. Den tømte jeg for 3-4 vintre siden. Er den registrert i kommunen? Tenkte å gi F i den og bare la den ligge i all evighet. Kommer jo ikke til å lekke noe fra den. Om den kollapser er det jo bare å fylle igjen "krateret"..? Om du ikke har fått brev fra kommunen ennå, tipper jeg at de ikke har registrert tanken. Da blir det mer opp til deg selv om du er er i stand til å gjøre en grei vurdering av miljørisikoen vs kostnad. Den kommer jo til å begynne å lekke på ett eller annet tidspunkt. Men om det er om 2 eller 200 år er jo ikke godt å si. Jeg hadde hatt god samvittighet om jeg hadde gjort som du + gitt den en omgang med vask. Mulig jeg er uopplyst, men hvordan kan den begynne å lekke når den er tom. Om jeg eventuellt ikke hadde fått pumpet opp siste literne med parafin, før brenneren sluknet for siste gang, er det nå fordampet. Grunnen til å kreve oppgraving er vel primært å oppdage forurensning pga lekkasjer som allerede har vært der. Det er når du finner noe sånt at det virkelig begynner å bli morro
|
|
|
04/03/2019 22:19
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Er veldig opp til kommunen. Hos meg fikk jeg bare beskjed om å ta den opp og helst ikke søle så mye. Noe registerer virket det ikke som de hadde. Jeg snakket med ett firma i Kristiansand om saken og de snakket om strenge regler og jeg kunne ikke gjøre noe selv. Så da gjorde jeg som kommunen sa, pumpet opp parafinen og ga den til noen som kunne nyttiggjøre seg av den. De som drenerte huset dro den opp med graveren og borte var den.
|
|
|
[Re: ]
05/03/2019 05:53
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Er det en glassfiber tank så kan du etter den er tømt og sertifisert (en halvtimes arbeid for de som holder på med sånn) kappe den opp og deponere den selv på avfallshåndtering. Det er ikke noe stort problem å fjerne en tank. Men den må tømmes og bli sertifisert. Vi fjernet nettopp en på en byggeplass, det var over på en time.
|
|
|
05/03/2019 14:15
|
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Jeg driver et lite maskinfirma, som spesialiserer meg på mindre jobber andre større aktører rett og slett ikke vil ha.
I lengre tid, altså over 2 år, har vi prøvd å få klarhet i hva kompetansekrav som faktisk gjelder, om man vil ta på seg oppdrag å fjerne oljetanker.
Svaret er at det er opp til hver enkelt kommune å sette krav. Gjerne krav som ikke finnes, aka " sertifisering i ett-eller-annet ". Interessen for å finne gode løsninger er stort sett ikke-eksisterende, i praksis bedrives det total ansvarsfraskrivelse, under parolen " dyrt er sikkert bra ".
Vi ga opp få på plass noe skikkelig opplegg, men er nå og da borti problemstillingene, og sier da rett ut " snakk med kommunen ".
De tolker regelverket totalt forskjellig så i praksis var det helt umulig å komme i mål på dette.
|
|
|
[Re: Initium]
05/03/2019 15:00
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Artig problemstilling, vi fikk hvertfall en kvittering på at arbeidet var utført etter gjeldende regler og krav:-) . Men jeg vet jo ikke hvilke regler og krav der er snakk om.
|
|
|
05/03/2019 19:48
|
EvenK
Medlem
|
Medlem
Rykende ferskt svar fra Bymiljøetaten i Oslo: "Nedgravde oljetanker som tas permanent ut av bruk, skal i henhold til forurensningsforskriften kap.1 graves opp og leveres til godkjent mottak. Dokumentasjon på dette sendes til postboks@bym.oslo.kommune.no, slik at vi får registrert dette inn i vårt oljetankregister"
Jeg tolker dette som at det holder med kvitering for levert tank. Edit: litt kjapp, den må vel graves opp etter forurensningsforskriften kap.1
Redigert av EvenK; 05/03/2019 19:49.
|
|
|
[Re: vortex surfer]
06/03/2019 07:51
|
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Artig problemstilling, vi fikk hvertfall en kvittering på at arbeidet var utført etter gjeldende regler og krav:-) . Men jeg vet jo ikke hvilke regler og krav der er snakk om. Den er vel helt grei, vi har også levert tank ihht relevante krav og regler
|
|
|
06/03/2019 08:40
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Vi byttet fra olje til bergvarme i fjor, og entrepenøren (spesialist på dette) mente det var enten å grave opp, eller å rense og fylle (i Oslo). De kunne gjøre begge deler, uten at jeg vet hva slags krav de evt. tilfredsstilte, men vi valgte å grave opp (lå under grusdekke i garasjen).
|
|
|
02/04/2019 08:33
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Hvis det er en ståltank fra 1963 hadde ihvertfall ikke jeg bare latt den ligge uten å fjerne / vaske. I min tank lå det vel igjen kanskje 10 liter i bunnen på tanken etter flere år siden "tanken var tom". 10 liter fyringsolje inntil kjellerveggen gjør ikke akkurat underverker for innemiljøet.
|
|
|
03/04/2019 15:02
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Sånn helt uten relevans nesten: En bekjent solgte og flyttet fra et borettslag i sentrale Oslo som var eier av en diger oljetank fra femtitallet. Flertallet på generalforsamlingen vedtok at ingenting skulle gjøres med tanken fordi den hadde vært i god stand så lenge. Vår mann satt i styret (der alle andre var i flertallet) som valgte å følge vedtaket fra generalforsamlingen.
Det siste han gjorde var å kreve avstemming om tanken i styret og få protokollført at han var den eneste som stemte for å gjøre noe med den. Så fikk han skrevet inn at at han trakk seg fra styret i protest. Jeg regner med at styret fortsatt satser på at tanken forblir tett fremover.
LarsB
|
|
|
|
|