Hvorfor er ikke bysykler mer populære i Norge?
|
Hvorfor er ikke bysykler mer populære i Norge?
05/03/2019 09:11
|
Andysor
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg sykler rundt i Oslo hver dag på en hybridsykkel, vanligvis i vanlige klær i all slags vær. Denne sykkelen har 3x8 giring, relativt fremoverlent sittestilling. Skjermer og bagasjebrett er ekstrautstyr. De fleste urbane syklister jeg ser rundt omkring sykler også på slike sykler.
Det jeg ønsker meg er en sykkel med navgir, skikkelige skjermer, kjedekasse og oppreist sittestilling (til en overkommelig pris). Hverken Gsport eller XXL fører dette, så jeg må nok over på nettbutikk eller noe dyrere fra en av spesialistbutikkene.
Hvorfor er ordentlige bysykler så upopulære i Norge? Jeg mener at de fleste som sykler rundt i Oslo og andre byer hadde hatt mer nytte av det jeg beskriver enn en hybrid med aggressiv sittestilling, plastskjermer og 3x8 gir.
|
|
|
Re: Hvorfor er ikke bysykler mer populære i Norge?
[Re: Andysor]
05/03/2019 09:13
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Lett å finne om du leter blant damesyklene. Kona hadde en damesykkel med elmotor. Synes det er utrolig deilig å sitte slik oppreiset og sykle. Litt lekent i bratte løyper også, det er lett å få trykk på forhjulet når jeg dropper inn i bratte skrenter, siden styret er så høyt  Sykkelen tåler ikke så mye juling dessverre da, så ikke si noe til kona om at begge hjulene er skjeve... Hun merker kanskje at frontlykten har falt av dog :/
Redigert av vids; 05/03/2019 09:15.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
05/03/2019 09:33
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Bysykkel er nok fint det, men alt til sitt bruk. Jeg har en leieboer som har bodd en del år i Nederland. Han hadde med seg sin ganske kostbare bysykkel av typen Gazelle. Den har justerbart stem, mykt sete med lengre fjæringsvei enn downcountry-sykler, navgir, skikkelige skjermer, kjedekasse og oppreist sittestilling. Fin sykkel til sitt bruk, men jeg (og leieboeren min) bor på Byåsen, noe som innebærer trøndervær, vinter og solide bakker for å komme seg til å fra jobb. I tillegg er det rett og slett ikke plass til piggdekk under skjermene og den litt klønete leieboeren min er heller ikke istand til å ta av hjulene, som er festet med. eller annen form for tyverisikringsmuttere. Jeg har flyttet litt rundt på den sykkelen og den veier veldig mye. Jeg vil estimere opp mot 20 kg. Han har til dags dato aldri klart å sykle opp Breidablikkvegen da han rett og slett ikke har lette nok gir.
Redigert av Stefan77; 05/03/2019 09:34.
- Stefan
|
|
|
05/03/2019 10:28
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor er ordentlige bysykler så upopulære i Norge? Jeg mener at de fleste som sykler rundt i Oslo og andre byer hadde hatt mer nytte av det jeg beskriver enn en hybrid med aggressiv sittestilling, plastskjermer og 3x8 gir. För att väldigt många som sykkelpendlar i Norge har så pass mycket backar att man bör ha en sykkel med många gir för att helt enkelt kunna sykla (nu får jag väl alla singelspeed syklister efter mig...)
|
|
|
[Re: fredriks]
05/03/2019 10:46
|
Andysor
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
För att väldigt många som sykkelpendlar i Norge har så pass mycket backar att man bör ha en sykkel med många gir för att helt enkelt kunna sykla (nu får jag väl alla singelspeed syklister efter mig...)
Ja, jeg skjønner at noen bor veldig bratt, men innenfor Ring 2 i Oslo kommer de fleste seg fint frem med Nexus 7 på en 12 kg sykkel. Jeg synes det er rart at hybrid er standardsykkel urbant.
Redigert av Andysor; 05/03/2019 10:46.
|
|
|
05/03/2019 11:44
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Trondheim var vel ganske tidlig ute med bysykler? Klassen min og jeg fra barneskolen er med i et NRK innslag om det fra midten av 90-tallet en gang.
Tromsø har for mange bakker til at jeg tror det ville blitt populært.
|
|
|
05/03/2019 11:52
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bysykler er jo helt greie i bysentrum uten store høydeforskjeller.
Løsningen for de som pendler eller sykler ofte er som regel elsykkel på grunn av bakkene, som andre har sagt. Men vi har endel å gå på for å planlegge for gjennomgående gode og vedlikeholdte sykkelveier, samt å få låst syklene sikkert på skoler, stasjoner og arbeidsplasser.
I NL er vei- og byplanlegging lagt opp rundt sykkel, så de har noen tiårs (hundre år?) forsprang. Da jeg byttet sykkel og tok av fire kilo på sykkelen merket jeg knapt forskjell når jeg var kommet opp i fart i NL...kan også opplyse om at felgbremser fremdeles er helt OK der siden det er lite høydeforskjeller.
Ja til mer transportsykling!
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
05/03/2019 11:52
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: simenf]
05/03/2019 13:09
|
Andysor
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Bysykler man låner fra stativ er populære, egentlig litt for populære da det nesten aldri er ledig når jeg trenger en. Hovedpoenget mitt er at jeg synes det er rart at de to største sportsforretningene i Norge ikke selger sykler med oppreist sittestilling og navgir med skikkelige skjermer og kjedekasse. Det er klart at det ikke er over alt og til alle formål disse egner seg best, men i Norge er "bysykler" for spesielt interesserte. Hvermansen kjøper en hybrid. Mulig at dette henger sammen med at folk på død og liv skal ta på seg sykkeltøy, hjelm og refleksvest bare de skal pendle 2 km til jobb?
|
|
|
05/03/2019 13:23
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Mulig at dette henger sammen med at folk på død og liv skal ta på seg sykkeltøy, hjelm og refleksvest bare de skal pendle 2 km til jobb?
Ikke glem lykt på 2000 lumen stilt inn i hodehøyde på fotgjengere
|
|
|
05/03/2019 14:02
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
För att väldigt många som sykkelpendlar i Norge har så pass mycket backar att man bör ha en sykkel med många gir för att helt enkelt kunna sykla (nu får jag väl alla singelspeed syklister efter mig...)
Ja, jeg skjønner at noen bor veldig bratt, men innenfor Ring 2 i Oslo kommer de fleste seg fint frem med Nexus 7 på en 12 kg sykkel. Jeg synes det er rart at hybrid er standardsykkel urbant. Vad är problemet med att folk har hybrid syklar? De kan ju också fungera väldigt bra till vardagssykling.
|
|
|
05/03/2019 14:11
|
Andysor
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Vad är problemet med att folk har hybrid syklar? De kan ju också fungera väldigt bra till vardagssykling.
Ikke noe problem, jeg synes bare det er rart her sammenlignet med mange andre land. I hverdagssyklingen min i byen hadde jeg foretrukket en typisk bysykkel og tror det er den rette sykkelen for flesteparten i min situasjon. Det er irriterende at det er et dårlig utvalg av slike sykler i store sportsbutikker. Litt som om alle skulle bruke tights uten lommer når de skulle gå til butikken. Kanskje litt raskere, men helt unødvendig, mindre behagelig og praktisk enn jeans.
|
|
|
05/03/2019 14:16
|
Andysor
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det er vel ikke spesielt godt utvalg, 4 "damesykler" med kurv? Gsport har ingen i de hele tatt. Jeg synes utvalget i disse to butikkene underbygger min påstand om at hybridsykler er overrepresentert i urban sykling her i landet. Jeg sier ikke at de alltid er det rette valget og folk må selvfølgelig kunne velge det de vil selv.
|
|
|
05/03/2019 14:16
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Innan jag flytade till Trondheim så både jag i en Svensk sykkelby. Stor förskjel på sykkelparken men det tog väl bara någon dag att förstå varför. Så jag tycker inte att det är så rart att det är en skillnad.
Jag vet inte hur det ser ut i oslo men i trondheim är det inte väldigt många som bor där man bara syklar på ställen där en vanlig bysykkel fungerar bra.
|
|
|
05/03/2019 14:19
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du skrev att det inte fanns några sykler och jämfört med det tycker jag 4 sykler är rätt ok (och jag tvivlar också på att de har allt på nettet).
Det är väl inte heller någon som argumenterar mot att hybridsykler är överrepresnterade i Norge.
|
|
|
05/03/2019 14:37
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Jeg syns Diamant Range Venture 40 (og 50) virker som ganske fine sykler: https://www.gsport.no/260762-diamant-range-venture-40-hybridsykkelBrede dekk så man ikke lett punkterer, skikkelige skjermer og feste for bagasjebærer. Mangler kjedekasse og faste lys med dynamo. Sittestillingen kunne vært mer oppreist. Burde hatt 1x gir. Jeg skjønner ikke at det finns flere slike sykler, i stedet for at folk skal sykle til jobb og skole på terrengsykler med dårlige skjermer.
Karbonbasert livsform.
|
|
|
05/03/2019 14:56
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Redigert av skubisan; 05/03/2019 15:48.
|
|
|
05/03/2019 15:37
|
jkl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hallstrøm har jo modeller tilpasset bratte landskaper i norske byer! Masse gir, skjermer, lys og avslappet sittestilling.... http://www.hallstrom.no/
|
|
|
05/03/2019 17:08
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Når kommer tråden "Derfor er jeg mot bysykler på sti"?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
06/03/2019 07:45
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk for mange deilige eksmpler - og for porteur-historien.
|
|
|
[Re: skubisan]
06/03/2019 11:22
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis man antar att man inte levererar tidningar. Vad är det som gör de där syklarna mer praktiska i vardagen än en vanlig hybrid med skärmar etc?
|
|
|
06/03/2019 11:26
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Prøve å bruke fantasien litt?
|
|
|
06/03/2019 11:36
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Prøve å bruke fantasien litt? Pröve att förklara litt? Mem sökte upp en gammel tråd om samma tema där du inte heller skrev så mycket https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthre...rue#Post2524610Jag förstår faktiskt inte vad som är problem med fungerande syklar med många gir, med skärmar , stötte och annat som man vill ha och varför man istället ska ha sykler som fungerar sämre hvis det för eksempel kommer en backe (nu är väl dock många av syklarna du visar egentligen rätt vanliga syklar som kan anses vara hyprid sykler med hipster utseende) Detta enda argumentet jag kommer på är att det enligt noen er kullere med en mer klassisk sykkel.
|
|
|
06/03/2019 11:45
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes du Schindelhauer syklene er klassiske?
Men for å hjelpe til litt - hvis du skal "levere" en dokumentmappe eller veske med laptop og diverse på jobben og så stikke innom butikken og kjøpe melk og brød og blöjor på vei hjem, hvordan løser du det på en ræva hybrid med skranglete klipsskjermer?
Og hvorfor fungerer disse syklene dårligere? Det er der det svikter. Du må komme ut av den bobla hvor alt du ikke er fortrolig med fungerer dårligere enn en hybrid til 2995,- på XXL. Og det blir for dumt å hele tiden peke på "bysykler" som billige, tunge damesykler med styret førti centimeter over setet. Syklene jeg viste til er spisset mot nettopp effektiv bysykling og transport.
|
|
|
06/03/2019 11:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag skulle ta det i sekken som vanligt. Hvis jag inte skulle like det så får jag väl sätta på ett bagasje brett och kanske köpe väskor.
Hur kom du in på skranglate klippskjermer? Det är ju inga problem att sätta på bra skärmar på en hybrid.
En av syklarna ser ut att ha ett gir och det fungerar dårligt för vardagssykling för de fleste hvis det ikke er helt flatt, men som jag skrev så var ju syklarna du tog upp mest vanliga syklar med många gir. Trådstartaren verkar ju faktiskt vilja ha syklar med styret högt över setet och få gir.
Att det finns bättre sykler än en billig hybrid för vardagsbruk stämmer ju men du kan ju få typ alla bra vardagssykler in i hybridkonceptet.
Högt styre och få gir är iallafall inget jag ser som en fördel om det inte alltid är vindstille och flatt.
|
|
|
06/03/2019 12:25
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag skulle ta det i sekken som vanligt. Hvis jag inte skulle like det så får jag väl sätta på ett bagasje brett och kanske köpe väskor. Hvorfor sykle med sekk når du kan ha den i kurven eller på bagasjebrettet? Sykkelvesker er noe dritt å bære rundt på og ikke så fristende å ha stående på sykkelen når den er parkert i byen. Og de er tunge og generelt litt styrete. Passer best til touring. Hur kom du in på skranglate klippskjermer? Det är ju inga problem att sätta på bra skärmar på en hybrid. Hvor mange hybrider selges med gode skjermer? Eller har feste for det? En av syklarna ser ut att ha ett gir och det fungerar dårligt för vardagssykling för de fleste hvis det ikke er helt flatt, men som jag skrev så var ju syklarna du tog upp mest vanliga syklar med många gir. Trådstartaren verkar ju faktiskt vilja ha syklar med styret högt över setet och få gir. Alle syklene jeg viste til har navgir eller vanlig derailleur-gir. Og det er jo opp til hver enkelt om man vil ha et eller 36 gir. Att det finns bättre sykler än en billig hybrid för vardagsbruk stämmer ju men du kan ju få typ alla bra vardagssykler in i hybridkonceptet. Hybridkonseptet er som en Landrover med lavprofildekk og bagasjerommet fullt av subwoofers. Hvorfor gå via terrengsykkel til vei når sykler laget for vei hadde eksistert og blitt perfeksjonert i hundre år før hybridene kom? Högt styre och få gir är iallafall inget jag ser som en fördel om det inte alltid är vindstille och flatt. Det er jeg helt enig i.
Redigert av skubisan; 06/03/2019 12:31.
|
|
|
|
|