Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Gebyr på pakke fra Tyskland

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: oyvin] #2531777 21/01/2019 12:45
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: oyvin
Det er gebyret som er problemet i mine øyne.
Hvem skal da betale for jobben det koster å sjekke brevet, fortolle og produsere momskrav etc? Det er jo den joben du betaler for, ikke noe statlig avgift

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: krankdrev] #2531986 22/01/2019 16:36
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Har disse nettbutikkene forskjellige priser for frakt til Norge vs. land i EU?
Jeg kan ikke huske å ha bestilt sykkeldeler (privat) fra Tyskland, men bestiller stadig vekk bildeler fra tyske www.pkwteile.de.
Flat fraktkost på ca. 22Euro til Norge, men bare 9 Euro eller så til EU land som Sverige.
Grunnen til høyere fraktpris ut av EU er at tyskerne (Deutsche Post/DHL) etter avtale med Posten tar (tok) seg av tollbehandlingen før pakken(e) forlater Tyskland. Har bare fått fortollingsgebyr en gang derfra, da var pakken (ved en feil) sendt som Carryon Cash og ikke Carryon Business som de pleier.
Fikk to forsendelser før jul uten gebyr, men frykter nå at det kommer et gebyr på den pakken som kommer i neste uke.
Blir evt. klønete å måtte betale for fortolling to ganger, så hvis hvis det ikke lenger er avtale mellom postverkene håper jeg at nettbutikkene reduserer fraktprisen til Norge til vanlig EU nivå.

Redigert av Espen W; 22/01/2019 16:52.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: krankdrev] #2531989 22/01/2019 17:04
P
Pensjonær Offline
Medlem
Medlem
P
Den ene tyske, bike-components tar 9.95 Euro til bl.a. Sverige, 14.95 Euro til Norge. Alle pakker jeg har fått fra Tyskland, har blitt sendt som Carryon Business, da uten behandlingsgebyr til posten, spurte en gang og fikk da vite at gebyret var i fraktprisen. Enten er det nytt system, eller så gjør posten feil.

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: krankdrev] #2532006 22/01/2019 20:48
S
Søgnerider2 Offline
Medlem
Medlem
S
Bike-discount har de gangene jeg bestilte, sendt pakkene som EMS, dvs. fraktpris inkluderer tollbehandling, slik at jeg kun har betalt mva ved henting av pakke på Posten.

Kan muligens være en ide å spørre Bike Components om de har sluttet å sende EMS?

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: krankdrev] #2532017 23/01/2019 06:51
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Gikk bra fra bike24 nå.

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: krankdrev] #2532037 23/01/2019 10:22
P
Pensjonær Offline
Medlem
Medlem
P
Bare moms, uten gebyr? I så fall har kanskje posten gjort feil i de andre tilfellene, men er vel ikke så lett å få igjen penger derfra.

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: krankdrev] #2532063 23/01/2019 12:09
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg tenker at når vi ikke har momsfritak lengre (2020) er det ikke behov for et eget fortollingsgebyr. Posten kan legge utgiftene for fortolling i prisen de tar for å levere pakker fra utlandet innad i norge.

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: krankdrev] #2532143 23/01/2019 16:45
Anerds Offline
Entusiast
Entusiast
Da har min pakke fra Bike-discount kommet. Sendt med DHL Carryon Cash og verdi over 3000NOK så da ble det moms pluss fortollingsgebyr på 341kr.

Fortollingsgebyr 158,- er da pakker med totalverdi under 3000,- vil jeg tro.

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: krankdrev] #2532158 23/01/2019 18:15
Anerds Offline
Entusiast
Entusiast
En rask sjekk av totalkostnad på varen fra Tyskland mot bikeshop/bikester.no/sykkelkomponenter så kan man konkludere med at:

De ikke har de delene jeg trenger i sitt sortiment(Her var det DT Swiss felger med 28hull), men det kan de få inn om man spør dem.

Om jeg byttet ut felgene med "felger av samme kvalitet" så ble bikeshop og sykkelkomponenter ca 20% dyrere totalt. og Bikester 6% dyrere(manglet enda flere ting da).

Om jeg fordeler disse ekstra tollkostnadene på felgene (derfor jeg lagde bestillingen) så vil prisen komme opp på samme nivå som bikeshop/bikester/sykkelkomponenter for enkeltkomponenter, men siden jeg tok med noen fancy ting på salg, som jeg strengt tatt ikke trengte, så ble det "billigere" denne gangen. Så fremover vil jeg trolig prøve å se om de norske kan ta inn varene i sitt sortement isteden.

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: Paulus] #2532279 24/01/2019 10:25
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: Paulus
Posten kan legge utgiftene for fortolling i prisen de tar for å levere pakker fra utlandet innad i norge.

Får Posten betalt for å levere pakker fra utlandet til norske mottakere?

mvh Helge
Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: krankdrev] #2532293 24/01/2019 11:37
K
krankdrev Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Da har jeg kommunisert litt med bikecomponents. I følge personen jeg snakket med der har de ikke gjort noen endringer i forhold til tidligere og det er ingen endringer ovenfor DHL.
Dvs. at da må dette være grunnet endringer mellom DHL og Posten eller så gjør Posten feil.

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: ventle] #2532302 24/01/2019 12:04
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Sitat: ventle
Posten kan legge utgiftene for fortolling i prisen de tar for å levere pakker fra utlandet innad i norge.

Ja, fra Tyskland skal ikke akkurat det være noe problem siden vi ligger nærme hverandre i kostnader.

Fra Kina og andre relativt fattige land er det derimot et stort problem for posten (i millionklassen). Det er fordi verdenspostforeningen fastsetter summene ulike land skal motta i betaling for å levere post fra andre land slik at de fattigste skal kunne sende post til de rikeste.

Posten kan bruke 100kr på å sende en pakke fra Kina innad i Norge, men kun få betalt 10kr fra hva nå enn det Kinesiske postselskapet heter. (Tall tatt ut av lufta for eksempelets skyld).

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: krankdrev] #2532319 24/01/2019 13:17
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: krankdrev
Da har jeg kommunisert litt med bikecomponents. I følge personen jeg snakket med der har de ikke gjort noen endringer i forhold til tidligere og det er ingen endringer ovenfor DHL.
Dvs. at da må dette være grunnet endringer mellom DHL og Posten eller så gjør Posten feil.

Ser du om pakken ble sendt med Carryon Cash eller Carryon Business?

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: Espen W] #2532323 24/01/2019 13:30
K
krankdrev Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: Espen W

Ikke mulig å se på fraktpapirene fra avsender.
På kvittering fra Posten står det Carryon Cash, men vet ikke om det er noen god indikator. Kan jo bare bety at Posten har gjort feil og er ikke noe bevis i seg selv.

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: krankdrev] #2532327 24/01/2019 13:56
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

På kvittering fra Posten står det Carryon Cash, men vet ikke om det er noen god indikator. Kan jo bare bety at Posten har gjort feil og er ikke noe bevis i seg selv.

Sjekk sporingsnummeret, både på DHL sin side og Posten. Muligens info der?

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: Espen W] #2532328 24/01/2019 14:02
K
krankdrev Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K

Sjekk sporingsnummeret, både på DHL sin side og Posten. Muligens info der?

Tenker å kontakte Posten og oppgi dette sporingsnummeret og sporingsnummer på forsendelse der jeg ikke har betalt gebyr, og få de til å forklare hva som er forskjellig. Hvis de ikke har en plausibel forklaring krever jeg gebyret returnert og kontakter evt. forbrukerrådet.

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: krankdrev] #2532333 24/01/2019 14:16
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

Tenker å kontakte Posten og oppgi dette sporingsnummeret og sporingsnummer på forsendelse der jeg ikke har betalt gebyr, og få de til å forklare hva som er forskjellig. Hvis de ikke har en plausibel forklaring krever jeg gebyret returnert og kontakter evt. forbrukerrådet.

Sjekket nettopp min egen (dvs. en av tre kolli på vei fra pkwteile) og den står beskrevet som Bedriftspakke under ''Detaljer'' på Posten sin sporingsside. Er under importbehandling nå, så blir spennende å se. Bedriftspakke bør være det samme som Carryon Business, så skal ikke påløpe fortollingsgebyr, men vi får se. Typiske hadde vært separate fortollingsgebyrer for hver av de tre kolliene i bestillingen....
(Norge inn i EU...)

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: krankdrev] #2532368 24/01/2019 18:55
P
Pensjonær Offline
Medlem
Medlem
P
Sitter og leser på postn.no nå. Der leser jeg: Avsenderbetalt fortolling betyr at avsender har betalt for tollbehandling i Norge og at mottaker kun må betale importavgifter til staten (moms og eventuell toll). Men, hvordan veit vi om avsender har gjort dette?

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: ventle] #2532376 24/01/2019 19:34
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: ventle

Ja posten tar betalt for det på lik linje med andre bransjer. Som vehe nevner så bestemmer upu prisen posten kan ta betalt for brev inntil to kilo. For u-land (kina er klassifisert som uland i upu) skal brevene subsidieres av de industrialiserte landene alik at folk i fattige land kan ha råd til å sende brev til i-land. For pakker inngås det avtaler mellom de forskjellige ekspeditørene om hvor mye de får betalt. Her har posten mulighet til å bake gebyret inn i prisen sånn som jeg forstår det. Problemet er at posten vil ikke bli konkurransedyktige mot andre som leverer i norge siden andre vil belaste forbruker direkte. Så det er kun en realistisk løsning hvis det kommer en lovendring som sier at alle som leverer i norge må bake gebyrene inn i prisen de tar for å levere.

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: krankdrev] #2532397 24/01/2019 21:29
D
Danhen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Alle varer over en viss verdi (350?) må tolldeklareres ved innførsel til Norge. Denne jobben må Posten eller spedisjonsselskapet gjøre, og mva. må begrenes og betales. Det er denne jobben Posten tar betalt for.

I tillegg kan spesielle tollavgifter tilkomme, men det avhenger av opprinnelsesland og varetype. F.eks. klær fra østen har gjerne 8% (tror jeg) i tollavgift. De fleste varer fra EU/EØS er tollfrie.

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: Danhen] #2532401 24/01/2019 21:42
K
krankdrev Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: Danhen
Alle varer over en viss verdi (350?) må tolldeklareres ved innførsel til Norge. Denne jobben må Posten eller spedisjonsselskapet gjøre, og mva. må begrenes og betales. Det er denne jobben Posten tar betalt for.

I tillegg kan spesielle tollavgifter tilkomme, men det avhenger av opprinnelsesland og varetype. F.eks. klær fra østen har gjerne 8% (tror jeg) i tollavgift. De fleste varer fra EU/EØS er tollfrie.

Dette er jo gammelt nytt. Poenget med tråden er at fra de tyske nettbutikkene har man tidligere sluppet å betale noe gebyr da det tydeligvis har vært dekket av avsender og bakt inn i fraktprisen man betaler (aldri gratis frakt fra disse butikkene). Nå betaler man plutselig samme pris i frakt PLUSS gebyr til Posten.

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: krankdrev] #2532403 24/01/2019 21:50
D
Danhen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Mulig det, men da må de tyske nettselskapene ha en avtale med speditøren som må ha ett norsk mva.nr.

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: Danhen] #2532404 24/01/2019 21:54
K
krankdrev Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Mulig det, men da må de tyske nettselskapene ha en avtale med speditøren som må ha ett norsk mva.nr.

Hvorfor må de det? Her diskuterer vi gebyr, ikke MVA. MVA betales uansett av mottaker.

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: krankdrev] #2532408 24/01/2019 22:24
D
Danhen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D

Hvorfor må de det? Her diskuterer vi gebyr, ikke MVA. MVA betales uansett av mottaker.

Hvis mottaker er en privatperson så betaler vedkommende mva. til en speditør som har gjort fortollingen, som man også betaler gebyret til.
Alternativt kan man jo gjøre fortollingen selv og betale mva. til Tolletaten, men det skjer vel ikke når man handler på nettet?

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: krankdrev] #2532409 24/01/2019 22:26
P
Pensjonær Offline
Medlem
Medlem
P
Ja, det er jo det som er temaet her, før var det frakt pluss moms, ikke fortollingsgebyr. Nå er fraktprisen den samme, pluss fortollingsgebyr og moms. Kan være feil fra posten. Tok et eksempel på en krank, blei da faktisk billiger fra bikeshop en fra bike24. Men, er jo som noen sier, de tyske stedene har utrolig mye en ikke så lett får tak i her hjemme.

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: Pensjonær] #2532411 24/01/2019 22:47
D
Danhen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Kan være så enkelt som at Posten var "slepphendte" på gebyret tidligere, men nå når netthandelen har eksplodert så har mengden av fortolling og mva-behandling blitt for stor og kostbar.
Uansett, det er kjent sak at man må betale gebyr til speditøren som gjør fortollingen og mva-beregningen. Dette har ikke jo noen sammenheng med frakten du betaler til nettbutikken.

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: Danhen] #2532426 25/01/2019 07:11
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg tror fortsatt ikke du har skjønt poenget Danhen. Før så fikk man (så å si) alltid pakkene fra disse tyske nettbutikkene uten fortollingsgebyr, i motsetning til alle andre utenlandske nettbutikker jeg har handlet fra. Nå må man betale gebyr når man handler fra de samme nettbutikkene. Så det har åpenbart skjedd en endring her.

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: krankdrev] #2532440 25/01/2019 08:03
D
Danhen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Jeg bestrider heller ikke at det var så tidligere, men faktum er at fortollingen må gjøres av ett norsk registrert selskap. Dersom den tyske nettbutikken eller et annet utenlandsk selskapet ikke har en eller annen avtale med en norsk speditør, så er det mest trolig at det er Posten som gjør "jobben". Dette er jo noe Posten selv beskriver på sine nettsider. Altså, gebyret er helt i henhold til det normale.

Har ingen god forklaring på hvorfor det ikke var sånn tidligere fra tyske nettbutikker, annet enn at jeg tror både tollen og Posten/speditørene har langt strengere rutiner på dette nå.

Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: Arne_And] #2532445 25/01/2019 08:18
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Posten har muligens lært av UPS som fakturerer et lignende beløp i utleggsprovisjon

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Gebyr på pakke fra Tyskland [Re: Danhen] #2532466 25/01/2019 09:07
K
krankdrev Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Kan være så enkelt som at Posten var "slepphendte" på gebyret tidligere, men nå når netthandelen har eksplodert så har mengden av fortolling og mva-behandling blitt for stor og kostbar.
Uansett, det er kjent sak at man må betale gebyr til speditøren som gjør fortollingen og mva-beregningen. Dette har ikke jo noen sammenheng med frakten du betaler til nettbutikken.

Tydelig at du ikke helt tar poenget her, og at dette bare er ren synsing og kverulering fra din side som ikke bidrar noe som helst til å finne ut hva som faktisk har skjedd. Hvis avsender dekker omkostninger, som faktisk er et valg når man sender ting, så er det helt innlysende at dette da kan være bakt inn i prisen du betaler for frakt. Det betyr ikke at det er de som gjør fortollingen, den blir selvsagt gjort her i Norge.Tidligere har det konsekvent (i 100% av tilfellene jeg har handlet, og det er mange ganger gjennom flere år) vært slik at når du handlet fra disse tyske nettbutikkene og ting gikk via det tyske postvesenet så betalte man kun moms her i Norge. Det er ikke fordi Posten har vært slepphendte, det skjer jo iblant men da betaler man typisk ingenting, hverken moms eller gebyr fordi det har skjedd en glipp og pakken har gått rett gjennom systemet.
Posten har alltid tatt betalt i form av gebyr der det ikke foreligger noen annen avtale, det er ikke noe de har funnet på nå i det siste. Hele poenget er da at praksis har endret seg for akkurat disse sendingene som har pleid å være unntaket fra regelen, og vi prøver å finne ut hvorfor og om det evt. kan være at Posten har gjort noe feil.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå