Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 21 1 2 5 6 7 8 9 20 21

Har din neste landeveissykkel skivebremser?

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: nanonils] #2531780 21/01/2019 12:49
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: nanonils
Sitat: sykkeloyvind

Å kunne bremse senere og mer kontant vil nok i mange sammenhenger spare flere sekunder i et solobrudd enn ørlite grann mindre luftmotstand vil. Det å ha med større fart ut av tekniske svinger monner jo vesentlig mer enn et par gram mindre luftmotstand.

Vil du altså kunne tjene sekunder på feltet nedover, selv om de kjører på samme setup?

Nei, har alle skivebremser vil forskjellene i stor grad utjevne seg selvsagt. Slik at de blir omtrent tilsvarende de vi har i dag - forskjeller i dekk, rammegeometri, mot, ferdigheter og bremseteknikk. Men i de aller fleste tilfeller vil nok sikkerhetsmarginen bli litt større, selv om noen dristige syklister nok vil tette dette hullet med økt fart med bedre bremser.
Vil du tjene/tape aerosekunder på andre med samme oppsett?

Jeg så egentlig for meg jaging langs husvegger og gjennom landsbyer på tilnærmet flatmark for arena for tidelssparing med bedre bremser, men utforkjøringer vil jo også gjelde.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: perbaa] #2531784 21/01/2019 13:01
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: perbaa
Sitat: SykkelFan85

Hvor er all dokumentasjon på at felgbremser er mer aero enn skivebremser?

Sitat: Havre
Skal bli interessant å se. Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan man skal kunne "fjerne" skiva. En felgbrems kan man gjemme godt (hvor mye ekstra luftmotstand er igjen i bakbremsa til en Scott Foil? Kombinert med en litt forbedret versjon av Argon 18 bremse foran. Hvordan kan skive noen gang slå noe slikt?). Egentlig litt overraskende hvor åpne mange felgbrems fortsatt er - er det fordi effekten er så liten?

Handler det ikke mest om at disc hjul har flere eiker?

Nettopp. Det kommer man aldri vekk fra, altså holder det ikke at ramma/bremsene er like aero, de må bli mer aero for å kompensere for hjulene.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Havre] #2531788 21/01/2019 13:05
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: skubisan
Egentlig litt overraskende hvor åpne mange felgbrems fortsatt er - er det fordi effekten er så liten?

Jepp. Mange av verdens beste syklister sykler fortsatt hele sesongen på tradisjonelle rammer med felgbrems og medium eller lavprofilhjul. Men jeg tror nok fremtiden er moderate aerosykler med skiver. Når de er konkurransedyktige på vekt og komfort/kjørefølese så forsvinner nok Ridley Helium, Canyon Ultimate og lignende sykler fra feltet og kanskje også markedet.

Blir litt off-topic, men for meg er det litt merkelig at den type sykler fortsatt er ganske dominerende. Nå har jeg ikke hatt min Noah lenge, men ikke tenkt et sekund på at komforten er et problem. Skal være rimelig bratt den bakken før en Helium er raskere (allerede ved 15kmt begynner luftmotstanden å spille en vesentlig rolle).

Mennesket er ganske tilpasningsdyktig så man tenker ikke så mye på de små forskjellene enten det er komfort eller aero som er spørsmålet.

Nå sitter det som regel en kloss oppå sykkelen.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: rasmusic] #2531791 21/01/2019 13:08
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: rasmusic
Sitat: perbaa
Sitat: SykkelFan85

Hvor er all dokumentasjon på at felgbremser er mer aero enn skivebremser?

Skal bli interessant å se. Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan man skal kunne "fjerne" skiva. En felgbrems kan man gjemme godt (hvor mye ekstra luftmotstand er igjen i bakbremsa til en Scott Foil? Kombinert med en litt forbedret versjon av Argon 18 bremse foran. Hvordan kan skive noen gang slå noe slikt?). Egentlig litt overraskende hvor åpne mange felgbrems fortsatt er - er det fordi effekten er så liten?

Handler det ikke mest om at disc hjul har flere eiker?

Nettopp. Det kommer man aldri vekk fra, altså holder det ikke at ramma/bremsene er like aero, de må bli mer aero for å kompensere for hjulene.

Av ren nysgjerrighet, og ikke for å være vanskelig. Men har du uavhengig dokumentasjon på alle produktene du kjører på?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2531804 21/01/2019 14:10
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Hehe, nei. Men det er et betydelig antall timer med google og ymse sykkelforum som gir grunnlag for mer eller mindre kvalifiserte gjetninger/antakelser. Og så er det selvsagt ofte et økonomisk kompromiss inne i bildet. Men kort fortalt er det lite tilfeldig og lite overlatt til følelser. Det er om å gjøre å kjøpe det utstyret som jeg antar gir mest fart for pengene.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2531809 21/01/2019 14:26
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: nanonils

Å kunne bremse senere og mer kontant vil nok i mange sammenhenger spare flere sekunder i et solobrudd enn ørlite grann mindre luftmotstand vil. Det å ha med større fart ut av tekniske svinger monner jo vesentlig mer enn et par gram mindre luftmotstand.

Vil du altså kunne tjene sekunder på feltet nedover, selv om de kjører på samme setup?

Nei, har alle skivebremser vil forskjellene i stor grad utjevne seg selvsagt. Slik at de blir omtrent tilsvarende de vi har i dag - forskjeller i dekk, rammegeometri, mot, ferdigheter og bremseteknikk. Men i de aller fleste tilfeller vil nok sikkerhetsmarginen bli litt større, selv om noen dristige syklister nok vil tette dette hullet med økt fart med bedre bremser.
Vil du tjene/tape aerosekunder på andre med samme oppsett?

Jeg så egentlig for meg jaging langs husvegger og gjennom landsbyer på tilnærmet flatmark for arena for tidelssparing med bedre bremser, men utforkjøringer vil jo også gjelde.

Nettopp. Altså så lenge folk kjører på det samme så vil det være minimale forskjeller. Forsåvidt tror jeg det er ekstremt små forskjeller aeromessig uansett om den ene kjører på disc og den andre på felgbrems.

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Oystein L] #2531813 21/01/2019 14:41
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L
Sitat: Valentino
2019. Jeg har akkurat rigget en felgbremssykkel. Spør meg i 2028...
Ligger to år foran, så spør i 2026.. ICON_WINK
We're gonna party like it's 1999!

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Oystein L] #2531855 21/01/2019 19:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Oystein L
Hva når kapteinen må låne hjul av hjelperytter?

Når jeg tenker meg om, kan det bli vanskelig å lære proffene nye teknikker.

How many TdF winners does it take to change a tyre?

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Sepeda] #2531857 21/01/2019 20:33
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Utfordrer deg til å prøve å få av et dekk på DA C24 TL selv, det er et sant helvete! Tror jeg brukte nærmere en halvtime sist gang jeg skulle ha av et Fusion 3 tubeless dekk på mine gamle DA 7850 C24 TL, inkludert å knekke en dekkspake. Til sammenligning er vanlige C24 clincher blant de enkleste igjen...

Create the problem and sell the solution
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: DuffMcShank] #2531858 21/01/2019 20:35
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fusion3 var notorisk vanskelige å jobbe med.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Valentino] #2531859 21/01/2019 20:45
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det var i grunnen kombinasjonen slangeløse felger, Conti-dekk, kniv og kombinasjonsnøkkel jeg falt for. Nei, vent, det er hurtigkoblingen.

Men dere har rett. Dette viser faktisk imponerende evne til å løse utfordringer med begrensede hjelpemidler. Da går nok gjennomgående akslinger også bra.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2531860 21/01/2019 21:02
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Hvordan er den sofaen å sitte i egentlig?

Ketil
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2531891 22/01/2019 08:05
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Å sitte i en sofa er rimelig 90-talls.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2531915 22/01/2019 09:41
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Couchlandrians?

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: rasmusic] #2532009 22/01/2019 21:39
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: rasmusic
[quote=DBrodshaug]Nye Madone er vel mer aerodynamisk med disc,

Har du dokumentasjon på denne påstanden? Og det må selvsagt være aerodynamikk MED hjul, ikke uten. Det er hjulene som gjør en skivebremsracer mindre aerodynamisk, ikke ramma. Den dagen det kan dokumenteres at en skrivebremsracer med hjul er mer aerodynamisk enn en tilsvarende felgbremsracer bytter nok jeg også til skivebremser, for her i huset er racersykkelen et verktøy for å sykle fortest mulig. (Den dagen pallen på VM tempo er fylt med skivebremser er det trygt å bytte, ikke før)

https://m.youtube.com/watch?v=XZex2zti-A...RJ-soSCDKCKR97t

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2532011 22/01/2019 22:20
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Specialized som tester sin dyreste toppmodell i sin egen vindtunnell, uten noen form for detaljer om testoppsettet eller uavhengig evaluering. Jeg er overbevist!

For øvrig var det vel snakk om aero-racere, hvor felgbremsvariantene allerede har gjemt bremsene bak gaffelen på noen modeller.

Create the problem and sell the solution
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2532028 23/01/2019 08:13
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Antar at mange her inne er "nerdete" nok til allerede ha funnet denne artikkelen, men....

Blir morsomt å se ettersom jeg antar vi vil få flere og flere slike tester. Inntil videre er jeg litt skeptisk til Specialized. Litt pinlig at et slikt firma kan offentliggjøre noe slikt.

https://road.cc/content/feature/213876-w...how-wind-tunnel

A final note on disc brakes
Disc brakes, in their current incarnations, aren't aero. I'm sure we all guessed that. The magnitude of the difference is fairly significant.

"We've measured a 16% increase in wheel drag between a disc-braked wheelset and a standard wheelset", Jean-Paul told us. "We performed a direct back to back test of the Zipp 303FC in standard version and disc brake version, for our own competitor comparison purposes. That 16% is a constant offset in the performance curve across the entire cross wind angle range."

So there's work to be done there, but how much can actually be done? The extra drag essentially comes from three sources. The rotor itself adds drag, and because disc wheels need more spokes to cope with braking forces there's more drag there too. On top of that, a disc hub contains more material and needs to be built to withstand torque across the hub body, as the braking forces are on one side only. Because of that, the hub body is generally bigger and that increases drag as well.

What can be done about those three sources of extra drag? In reality, probably not a huge amount, and disc systems will likely continue to be at a disadvantage in terms of aerodynamics. So if you want to be as slippery as possible, it's rim brakes for the time being. And hide them, if you can.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2532039 23/01/2019 10:30
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
For å oppsummere kjapt:

Et skivebremshjul er ikke raskere enn et felgbremshjul på måten de er konstruert i dag. Flere eiker gir mer motstand Det er enkel fysikk.

Legg til at endel skiver i tillegg er ekstremt lite aerodynamiske. Som f.eks de nye Ultegra skivene hvor festene til selve skivene ser ut som en lange firkantede blekksprutarmer som roterer mot vindretningen.

Bremsekaliperen på en skivebremssykkel er som regel også mindre aerodynamisk enn en vanlig felgbrems. Dette er fordi vinden som treffer kaliperen samles igjen før den på nytt bryter med andre deler som krank og krankhus. Vanlig kaliperbremser ligger tett opp i mot andre deler på rammen og vinden bryter og samles ikke på nytt på samme måte som på disckaliper.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2532043 23/01/2019 10:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
De siste innleggene viser med all tydelighet at hjulsett med skiver for øyeblikket er mindre aero enn tilsvarende for felgbremser. Det samme gjelder også fortsatt trolig selve bremsekaliperne, som Emil skriver.

Men det perspektivet er samtidig noe begrenset. Som Rasmusic og andre har understreket, må man se på hele pakken av rammesett, bremser og hjul/dekk.

Tidligere utviklet produsentene rammesett med tanke på felgbremser og laget enkelte av disse rammesettene i versjon for skiver - "as an afterthought", som en brite ville sagt. Da fikk man selvsagt ikke optimale sykler med skiver.

I dag gjør man det motsatte.

De fleste nye rammesett, også rittsykler og aero-racere, utvikles nå for maksimal ytelse med skiver. Stadig flere produsenter tilbyr følgelig nye rammesett kun for skiver, mens en del produsenter tilbyr versjoner av de samme rammesettene også for felgbremser. Her er det da felgbremsene som er satt på "as an afterthought".

Industrien har gjort sitt valg, om man liker det eller ei. Den har valgt å legge ressursene i rammesett for skiver og det er her man vil se innovasjon og utvikling i tiden som kommer. Produsentene av bremser og hjul følger etter. Forbrukerne synes også å ha tatt sitt valg, slik pollen i denne tråden viser (80% versus 12% i skrivende stund).

Så vidt jeg kan forstå, knytter spenningen seg ikke til om, men når den nye generasjonen aero-sykler utviklet primært for skiver vil bli mer aerodynamisk enn den forrige generasjonen utviklet primært for felgbremser. Vi er så vidt jeg vet ikke helt der ennå.

(Alt med forbehold om at jeg kun er en interessert amatør og ingen ekspert!)

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2532044 23/01/2019 10:59
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Man må jo komme med noe nytt når landeveissykkelen i utgangspunktet er ganske ferdig utviklet.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2532045 23/01/2019 11:04
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Av og til tenker jeg at jeg var heldig som oppdaget gleden ved landeveissykling så "sent" at jeg aldri ble med i klubb eller i aktive ritt, så hvor "aero" sykkelen er ikke påvirker meg nevneverdig (+ jeg er fortsatt overbevist om at den største aerodynamiske fordelen er din egen posisjon på sykkelen).

// Too many roads, too little time
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2532051 23/01/2019 11:24
lasselicious Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ser mange påstår at industrien pusher skivebremser, hvorfor er det sånn hvis det ikke er nevneverdig bedre? Jeg og alle andre ville jo ha kjøpt en ny rim brake sykkel hvis det ikke hadde vært noe alternativ?

Jeg er så lite utspekulert at jeg ikke kan se hvorfor ett merke som Specialized kun vil selge sin nye Venge med skivebrems om de ikke mener totalpakken er bedre enn uten skiver? For da kan jo f.eks en aerorytter ala rasmusic bare kjøpe seg en Canyon Aeroad om man vil ha rim brake og da vil jo Specialized tape penger i det lange løp.

Jeg spør selvfølgelig for en venn ICON_SMILE

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2532060 23/01/2019 12:03
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Nei, du ville kanskje ikke kjøpt en ny sykkel. Fordi felgbremssyklene på markedet kan ikke bli noe særlig mer aerodynamiske uten at det går kraftig på bekostning av f.eks bremsekraft, eksempler på det er f.eks Giant Propel. Så utviklingen med felgbrems går tregere enn med en skivebremssykkel.

Så da hadde det tatt deg kanskje 10 år før du så behovet for en ny sykkel. Med skivebrems som standard vil de fleste lettere bli påvirket til å kjøpe en ny i løpet av 2-3 år.

Totalpakken man får med skivebrems er bedre med en enda bedre forutsigbarhet, men det betyr også at sykkelen blir dyrere, mindre aero og tyngre.

Men samtidig vet jeg at både BMC og Specialized har tapt ganske store markedsandeler på dyre aerosykler i sør-øst Asia hvor de ikke vil ha skivebrems.

Redigert av lim3; 23/01/2019 12:03.
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2532061 23/01/2019 12:04
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Syklist1
Man må jo komme med noe nytt når landeveissykkelen i utgangspunktet er ganske ferdig utviklet.

Jepp. Hvis man ser bort fra materialer og drivverk(og bremser som ikke nødvendigvis er et fremskritt) så var sykler ment for bruk på vei eller bane ganske godt utviklet i mellomkrigstiden og utover femtitallet.
Alt fra lastesykler til landeveis og baneracere via vanlige dame og herresykler, touringsykler, porteurs og randonneurs er ganske like i sin reneste form.

Jeg tror for eksempel at Grand Tours kunne blit vunnet på 10-15 år gamle sykler. Eller en moderne stålsykkel. Lett nok, stivt nok og æro nok.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2532068 23/01/2019 12:19
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Fordi vi er alle sau?

For meg virker det som mange ønsker at det skal være sant. Nå skal ikke jeg påstå at Emil alltid har rett, men hvor mange har mer kunnskap enn han og som samtidig er "uavhengig" (da er min antakelse at de ikke bryr seg om typen hjul som selges)?

Personlig ser jeg ikke bort fra at skiver har fått folk til å tenke nytt også med felg. Er jo ikke slik at felgbremser må være designet slik de fleste er i designet i dag.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2532070 23/01/2019 12:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ser som nevnt fordelene med felgbremser, men når vi nå er tilbake på det gamle sporet om at skiver i grunnen er unyttig og kanskje bare et påfunn for å tjene penger, må jeg igjen minne om at mange av oss setter pris på noen reelle fordeler med skiver. Og dyktige Emil har solgt meg nettopp en sykkel med alle disse fordelene ICON_SMILE

Om vi derimot postulerer at de fleste av oss her inne er proffer som faktisk vinner ritt av betydning, er selvsagt disse fordelene av underordnet betydning.

Trykk for å se...
- Absolutt pålitelig modulasjon og bremsekraft under alle værforhold og alle årstider
- Ingen begrensning på dekkbredde
- Ingen slitasje på felgene
- Ingen redusert bremsekraft om man skulle slå felgen litt skjev i den dumpen i bunnen av bakken ICON_SMILE
- Soliditeten og presisjonen ved gjennomgående akslinger
- Den samlede tryggheten og komforten ved alle de ovennevnte faktorene, som gjør at man som amatør sykler raskere, lengre og hyppigere (tror jeg, da)
- Potensielt lavere pris ved redusert sykkelpark ettersom én sykkel i større grad kan dekke flere bruksområder

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2532071 23/01/2019 12:22
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Tristan Cardew og Christian Meier tok i hvert fall 3. og 4. plass sammenlagt i Haute Route Alps i 2018 på hver sin Legor stålsykkel. Begge med felgbremser.
http://www.timing4you.com/direct/hautero...o%20Scratch.pdf

https://cyclingtips.com/2018/11/bikes-of-the-bunch-legor-cicli-nuiorksiti-for-a-life-in-girona/

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2532084 23/01/2019 12:52
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Finnes det statistikk på hvor stor andel av sykler som selges med mekanisk/elektrisk gir, skiver/klosser, aero/tradisjonell ramme...

Innenfor det segmentet jeg tror vi diskuterer her, muligens racersykler med pris < 20.000

Min utmerkede sykkelpusher Claes Henrik (Sykkel) pleier å legge ut bilder av sykler på sosiale medier rett før en heldig kjøper dukker opp for å hente. Kan ikke si jeg husker sist det var bilde av en sykkel med klosser. Det går i SystemSix, Super/CAAD-X, Topstone og 3T Exploro / Strada. Pjuskete dokumentasjon den ser jeg men jeg vet det er en og annen som sykler ordentlig fort som handler hos han også.

På dette forumet virker det som minst halvparten av innleggene representerer klossemenigheten mens jeg mistenker at fordelingen er litt annerledes. Jeg er uansett spent på hvor mange skivesykler jeg kommer til å se i de rittene jeg sykler. Jeg debuterer med skiver i ritt på Oslo-Mysen (pga ønske om brede dekk på grusen) men tror nok de øvrige blir med klosser..

Redigert av EmilZipp; 23/01/2019 12:54.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2532089 23/01/2019 13:09
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Tristan Cardew og Christian Meier tok i hvert fall 3. og 4. plass sammenlagt i Haute Route Alps i 2018 på hver sin Legor stålsykkel. Begge med felgbremser.
http://www.timing4you.com/direct/hautero...o%20Scratch.pdf

https://cyclingtips.com/2018/11/bikes-of-the-bunch-legor-cicli-nuiorksiti-for-a-life-in-girona/

Det viser jo som vi alle vet at det er syklisten det kommer an på.
Jeg vil si at skiver har mange fordeler, men det at man sykler fortere er ikke en av de :-)

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: EmilZipp] #2532090 23/01/2019 13:12
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Klosser ja. Menighet nei.

Side 7 av 21 1 2 5 6 7 8 9 20 21

Moderator  support, Valentino