Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 21 1 2 3 4 5 6 7 20 21

Har din neste landeveissykkel skivebremser?

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2531643 21/01/2019 06:13
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
De har en modulasjon som flertallet prefererer (jeg synes det kan være litt guffent at det skal så lite til for å låse hjulet om man treffer et hull mens man har hånden over hendelen, og foretrekker den direkte mekaniske feedbacken fra felgbremser som jeg synes lar meg bedre kjenne hvor mye grep jeg har igjen å gå på), og er raskere til å bremse enn felgbremser på karbonfelger i vått føre. Vi er vel definitivt ikke enige om at totalpakken for skivebremser er bedre.

Create the problem and sell the solution
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: DuffMcShank] #2531646 21/01/2019 06:40
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jo jeg tror vi er enige om at bedre bremser er bedre, på lik linje som at bedre aerodynamikk er bedre, lavere rullemotstand er bedre, mere komfort (men selvsagt pinnestiv??!!...)er bedre.osv osv

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Torshov-Simen] #2531652 21/01/2019 07:20
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Torshov-Simen

Pressfitlagre har foreksempel vist seg å være fremtiden selv om de er suboptimale sammenliknet med fortidsløsningen med gjengede lagre,

Pressfit funker da heilt fint når det er gjort riktig. Lettare er det òg.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: -Jan] #2531655 21/01/2019 07:28
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: -Jan

Pressfitlagre har foreksempel vist seg å være fremtiden selv om de er suboptimale sammenliknet med fortidsløsningen med gjengede lagre,

Pressfit funker da heilt fint når det er gjort riktig. Lettare er det òg.

Vanskeligere å montere, behov for dyrt/spesialisert monteringsutstyr og uansett slark og knirk før sesongen er omme på grunn av dårlig holdbarhet.
Det fungerer greit, men er klart dårligere enn den tidligere standarden og har kommet utelukkende fordi det er billigere å produsere sykler på den måten

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Torshov-Simen] #2531656 21/01/2019 07:36
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Lunvik

Felgbrems er pent på visse typer sykkel men skivebremser er fremtiden.

Som jeg alltid påpeker når det argumentet dukker opp; dersom noe er fremtiden er det fordi vi tillater det å bli det, ikke fordi nødvendigvis er en bedre løsning.
Pressfitlagre har foreksempel vist seg å være fremtiden selv om de er suboptimale sammenliknet med fortidsløsningen med gjengede lagre, uavhengig av bransje har fremtiden en lei tendens til å bli det industrien tjener mest på

Men denne konspirasjonsteorien om at bransjen bare forbedrer syklene sine for at vi skal ha lyst på nye - er ikke den litt teit?
Er det en konspirasjon i bilbransjen som har gitt oss airbager, ABS, barneseter, trøtthetsvarsle, ryggesensorer osv? Små forbedringer gjør opplevelsen tryggere og bedre.
Konspirasjonsteoriene blir fremmet til stadighet - de kom i terrengsykkelbransjen når det ble vanlig med dempergaffel, bakdemper, alu-rammer, karbonrammer, skivebremser, osv osv. De færreste vil likevel føle at de får en like god opplevelse på en sykkel fra 1999 som på en fra 2019, selv om forskjellene kanskje egentlig er små.

Ang diskusjonen av veigrep osv - jeg opplever at det er når veigrepet er som dårligst at gode bremser er som viktigst.
En aha-opplevelse jeg hadde for noen år siden under testing av terrengsykler har illustrert dette for meg.
Da vi i 2004 testet sykler for Terrengsykkel.no og Fri Flyt hadde vi sykler med både skivebremser og felgbremser med i testen. I et par glatte nedkjøringer på svaberg var vi ikke i stand til å holde noen som helst kontroll eller linje med syklene med felgbremser, mens vi syklet ned ganske så kontrollert med skiver - dekkene var de samme. Med felgbremser opplevde vi stadig at hjulene, både for- og bakhjul låste seg og sklei ut, mens vi med skiver lett kunne holde oss der hjulene fortsatt rullet, men likevel holdt farten nede.
Noen vil kanskje si at dette ikke er direkte overførbart til landevei da man sjelden sykler så bratt og sakte på en landeveissykkel, men prinsippet er det samme. Er veigrep mangelvare er det enda viktigere med forutsigbar og god modulasjon i bremsene.

Heldigvis er det fritt frem å velge felgbremser fremfor skiver en stund til for dem som er villig til å ofre litt bedre bremsing under visse forhold for lavere vekt og bedre servicevennlighet.

I tillegg har skivebremsene en del følgeegenskaper som gjør dem til et godt valg på landeveissykler - de åpner opp for større dekk-klaring. Kanskje trenger man ikke 28 eller 30 mm til rittsykling, men i noen ritt og under noen forhold vil det være en fordel med litt ekstra gjørmeklaring. I tillegg åpner det opp for lengre gaffelbein for bedre demping- både foran og bak, uten å kludre til geometri mer enn nødvendig. Det vil også åpne opp for hjul som er lettere i ytterkant og gjør at både slange og slangeløse systemer vil fungere tryggere og bedre.
Men det er klart at på tørt føre på fin asfalt så er forskjellen minimal, og enn så lange så vil en felgbremssykkel - alt annet likt - være lettere.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2531659 21/01/2019 07:48
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind
Det vil også åpne opp for hjul som er lettere i ytterkant

Jepp. LB sine disc-felger er ca. 25g lettare enn dei for felgbrems. https://www.lightbicycle.com/carbon-road-bike/carbon-road-cyclocross-bike-rim/Road--clincher

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Torshov-Simen] #2531660 21/01/2019 07:49
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2531664 21/01/2019 07:51
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Litt søkt den bilsammenligninga, ass. Dette er nyvinninger som ikke går på bekostning av noe. Skivebremser har absolutt noe for seg, og jeg skjønner at dere som sykler for turenes del velger det, men skivebremsmedaljen ei bakside som gjør at det ikke kun er landeveissyklingens konservative natur som gjør at mange proffsyklister skyr dem. Og er det virkelig en konspirasjonsteori når man ser hvordan produsentene pusher skivebremser i alle fotosammenhenger selv om mange av de samme rytterne bytter til felgbremser når de skal prestere?

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: -Jan] #2531665 21/01/2019 07:54
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Det vil også åpne opp for hjul som er lettere i ytterkant

Jepp. LB sine disc-felger er ca. 25g lettare enn dei for felgbrems. https://www.lightbicycle.com/carbon-road-bike/carbon-road-cyclocross-bike-rim/Road--clincher

Joda, men peiser du på åtte ekstra eiker for å få et stiv nok hjul øker du også vekta med 38 gram (DT aerolite). Og det er på ett hjul (16h kontra 24h), så den vinninga går opp i spinninga, gitt.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: rasmusic] #2531666 21/01/2019 07:57
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: rasmusic
Litt søkt den bilsammenligninga, ass. Dette er nyvinninger som ikke går på bekostning av noe.

Hva mener du skivebremser går på bekostning av? Jeg ser du skriver økt vekt og luftmotstand, men gitt at mange produsenter nå lager mer aerodynamiske skivesykler enn felgbremssykler vel det argumentet brukt opp?

Øyvind Aas
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2531667 21/01/2019 07:58
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Er det gitt? Jeg har ikke sett noen dokumentasjon på dette, og jeg tviler STERKT på at totalpakken med hjul er mer aerodynamisk. Som sagt, vis meg uavhengig dokumentasjon på at totalpakken er mer aero, så bytter jeg nok kjapt til skivebremser selv.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2531669 21/01/2019 08:08
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Litt søkt den bilsammenligninga, ass.

Jeg synes bilsammenligningen er grei nok, men med motsatt konklusjon. Å bruke millioner på sikkerhetstesting og utvikling for å gjøre bilene tryggere gjør de ikke for å være snill. Det er selvsagt veldig viktig å kunne tilby en bil som er tryggere enn konkurrenten når ei årslønn skal til enten Volvo eller VW..

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: vortex surfer] #2531673 21/01/2019 08:16
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: vortex surfer
Ja for karbonadefelger bråker ikke ved nedbremsing;-)
Men min opplevelse av å kjøre med skivebremser er at jeg kjører fortere nedover (spesielt i dårlig vær) og kan bremse seinere før skarpe svinger.
Og det er aldri tvil om hvor mye bremsekraft jeg har .
Dette blir jo en litt meningsløs diskusjon, hvis mål er å overbevise at det ene er suverent over det andre. Men at skiver er BEDRE enn felgbrems burde være mulig å enes om:-)
Dette var mitt sluttinnlegg (tror jeg;-))

Bedre på funksjon ja.
Bedre når det kommer til kjøpskostnad for kunde nei.
Bedre når det kommer til vekt nei.
Bedre når man skal utføre service nei.

Spørsmålet er jo det om man er villig til å betale for den forbedrede funksjonaliteten. Anbefalingen til produsenter og media er garantert den at skiver er verdt merkostnaden.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: kjerts] #2531674 21/01/2019 08:18
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: kjerts
Litt søkt den bilsammenligninga, ass.

Jeg synes bilsammenligningen er grei nok, men med motsatt konklusjon. Å bruke millioner på sikkerhetstesting og utvikling for å gjøre bilene tryggere gjør de ikke for å være snill. Det er selvsagt veldig viktig å kunne tilby en bil som er tryggere enn konkurrenten når ei årslønn skal til enten Volvo eller VW..

Ja, det er klart også sykkelprodusentene konkurrerer om pengene våre. De prøver å lage et mer attraktivt produkt enn konkurrentene.

Øyvind Aas
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Havre] #2531676 21/01/2019 08:23
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Sitat: Havre
Vekt er litt fascinerende.

Er vel et par her inne som sier at et par hundre gram for skivebremser er akseptabelt, men betyr det at man samtidig sykler på 105? Tross alt bare et par hundre gram opp til Ultegra. Hvor går grensen for når man ikke godtar høyere vekt lengre?

For egen del kan jeg si at jeg tilstreber lavest mulig vekt om det ikke er veldig dyrt, og jeg tillater litt ekstra vekt om jeg _tror_ det kan gi _meg_ fordeler tross vektoppgang.

F.eks. velger jeg bredt styre og hev-/senkepinne på min rittfulldemper.
F.eks. velger jeg nå skivebrems på min nye racer.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: rasmusic] #2531681 21/01/2019 08:30
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Og er det virkelig en konspirasjonsteori når man ser hvordan produsentene pusher skivebremser i alle fotosammenhenger selv om mange av de samme rytterne bytter til felgbremser når de skal prestere?

Slik er det jo i alle settinger hvor man ønsker å selge siste versjon eller det nyeste nye. Se på langrenn og alpinfolket. De får siste design tredd inn i hendene tre sekunder etter målgang selv om skiene man vant med gjerne inngår i en diger skipark med titalls par fra flere år tilbake.

Høy fokus på produktutvikling og markedsføring (fra ca 50-tallet) er noe alle som produserer i alle bransjer gjør for å overbevise oss om at de har det beste, letteste, tryggeste, kuleste, billigste, dyreste, mest holdbare, mest nytenkende, mest eksklusive, raskeste produktet i den enkleste, smarteste, peneste innpakningen.

Konspirasjonsteori blir litt i overkant for meg. Selvsagt vil sykkelprodusenter at vi skal kaste den gamle klosse-bremse sykkelen og kjøpe en ny hos dem med skiver, (flere) trådløse gir, areoramme, osv. De forsøker å underbygge dette med tester, analyser, design, markedsføring osv. Det beste er om de kan få tilsynelatende uavhengige eksperter til å dokumentere forskjellen eller at vi ser Peter Sagan briljere med de nye greiene...

Redigert av EmilZipp; 21/01/2019 08:31.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2531682 21/01/2019 08:30
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Apropos sykkelprodusenter og "nyvinninger", tror det er mye trender som spiller inn også, både grusracing og cx er blitt veldig populært de siste årene, så produsentene ser sitt snitt til å lage sykler til disse formålene.

Se en klassisk Bianchi (eller Passoni om du virkelig vil ha klassisk stil med trefelger) vs en "monster-gravel" med Lauf gaffel, 27.5" hjul med 50mm dekk og 1x gruppe. Det er to helt forskjellige sykler med helt forskjellige formål. Og å dele opp sykler i subgrupper gjør at produsentene kan lansere flere nye sykler i nye grupper, slik at n+1 tar helt overhånd.

(Klart, om man i det hele tatt vil definere en monster-gravel som landeveissykkel bare fordi den har bukkestyre er en helt annen sak)

// Too many roads, too little time
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2531684 21/01/2019 08:32
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ja, det er klart også sykkelprodusentene konkurrerer om pengene våre. De prøver å lage et mer attraktivt produkt enn konkurrentene.

Ute i detaljistleddet pushes det i alle fall for å selge sykler over en lav sko, og argumenteres med at sykler uten grove stikkakslinger og skiver knapt kan brukes til søndagskosesykling (mens Sagan og Kristoff med 1.000 spurtwatt i pedalene fint kan sloss om VM-seier med dette utstyret)

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2531686 21/01/2019 08:36
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Tja, er for så vidt enig i at "konspirasjonsteori" er å strekke det litt langt. Det var sykkeloyvind som brukte begrepet for å argumentere mot at bransjen til en viss grad skaper behov vi ikke har, noe jeg er noget uenig i, litt som EmilZipp er inne på.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: rasmusic] #2531687 21/01/2019 08:37
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det gitt? Jeg har ikke sett noen dokumentasjon på dette, og jeg tviler STERKT på at totalpakken med hjul er mer aerodynamisk. Som sagt, vis meg uavhengig dokumentasjon på at totalpakken er mer aero, så bytter jeg nok kjapt til skivebremser selv.

Såg du denne?: https://youtu.be/XZex2zti-A0 Ikkje uavhengig test, men er det noko grunn til å tvile på den?

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Trond Helge] #2531689 21/01/2019 08:39
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Trond Helge
Apropos sykkelprodusenter og "nyvinninger", tror det er mye trender som spiller inn også, både grusracing og cx er blitt veldig populært de siste årene, så produsentene ser sitt snitt til å lage sykler til disse formålene.

...... og de dyktigste produsentene er selvfølgelig sterkt medvirkende til at trender oppstår. Hvor lenge har Specialized hatt fokus på bikepacking, gravel og langtursykler ? (jada det er er andre mindre produsenter som var tidligere ute)

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Trond Helge] #2531690 21/01/2019 08:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Trond Helge
Og å dele opp sykler i subgrupper gjør at produsentene kan lansere flere nye sykler i nye grupper, slik at n+1 tar helt overhånd.

Helt enig.

Men utgangspunktet for de allsidige syklene, særlig de europeiske, var det motsatte, nemlig én rask sykkel som takler det mest. Dere vet hvilke modeller jeg tenker på. Derfor har jeg også brukt mye tid på å grave i hvilke modeller som virkelig kan gi deg det meste du skulle trenge, om du ikke sykler ritt med krav om optimal prestasjon.

Det hjelper dessverre heller ikke at syklister selv er ekstremt ivrige på å sette forskjellige sykler i bås og avvise løsninger som ikke er nøyaktig det de selv er vant til, og dermed raskt går i fellen og tror at man må både ha en rittsykkel (eller helst en klatresykkel og en aerosykkel), en komfortracer eller blandeveissykkel, en grussykkel, en grov tursykkel osv. osv.

Eneste grunnen til at jeg har to sykler er dekklaring (lar seg løse) og veisalt (som ikke lar seg løse uten videre og er noe virkelig dritt).

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: EmilZipp] #2531691 21/01/2019 08:39
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: EmilZipp
Og er det virkelig en konspirasjonsteori når man ser hvordan produsentene pusher skivebremser i alle fotosammenhenger selv om mange av de samme rytterne bytter til felgbremser når de skal prestere?

Slik er det jo i alle settinger hvor man ønsker å selge siste versjon eller det nyeste nye. Se på langrenn og alpinfolket. De får siste design tredd inn i hendene tre sekunder etter målgang selv om skiene man vant med gjerne inngår i en diger skipark med titalls par fra flere år tilbake.

I alpinsirkuset er det interessant å observere at pallskiene gjerne er av en helt annen type enn de skiene som akkurat har blitt brukt til å havne på pallen.
Pallski er nesten alltid storslalåm-ski, uavhengig av hvilken disiplin det har blitt konkurrert i. Dette fordi dette er ski som kan markedsføres bredt til entusiaster som ikke slår porter eller kjører på ski i trikot. Utforski, Super-G-ski og slalåm-ski er gjerne alt for spesialiserte til at vanlige skikjørere har noe glede av å kjøre på dem i vinterferien.

Litt tilsvarende kunne det fort blitt med sykler også hadde ikke UCI satt ned foten på slutten av nittitallet og innført dobbel-triangel-regelen og vektgrensa.

Øyvind Aas
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: rasmusic] #2531692 21/01/2019 08:41
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tja, er for så vidt enig i at "konspirasjonsteori" er å strekke det litt langt. Det var sykkeloyvind som brukte begrepet for å argumentere mot at bransjen til en viss grad skaper behov vi ikke har, noe jeg er noget uenig i, litt som EmilZipp er inne på.

De er jo pokka nødt til å komme opp med noe nytt og "helt nødvendig" og pushe dette med alle tilgjengelige midler, hvordan skal de ellers få solgt flere sykler i et mettet marked?

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: -Jan] #2531693 21/01/2019 08:43
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig

Såg du denne?: https://youtu.be/XZex2zti-A0 Ikkje uavhengig test, men er det noko grunn til å tvile på den?
'

Ja. Nå så jeg ikke hele i farta, men fikk ikke med meg at de sa noe om hvilke hjul som ble brukt i de ulike testene, hvilke hastigheter det var snakk om, og jeg fikk med meg at de sa at skivebremser er mer aero om vinden kommer rett forfra, selv om det er en kjent sak at skivebremser får et større handicap når vinden kommer andre steder fra enn rett forfra.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Oystein L] #2531694 21/01/2019 08:45
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Oystein L
De er jo pokka nødt til å komme opp med noe nytt og "helt nødvendig" og pushe dette med alle tilgjengelige midler, hvordan skal de ellers få solgt flere sykler i et mettet marked?

Det er selvsagt sant, men dette er kjernen i markedsøkonomien som altså kommer oss forbrukere til gode.

Jeg har bodd mange år i land der man hadde en annen økonomisk modell og produserte det man mente befolkningen, herunder syklistene, trengte og ikke noe nytt og unødvendig. Det ble ikke så bra sykler av det og ikke så bra samfunn heller.

Det er underlig at syklistene er fly forbanna for at industrien lager bedre og bedre sykler i bredere og bredere utvalg.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2531696 21/01/2019 08:47
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Lunvik

Felgbrems er pent på visse typer sykkel men skivebremser er fremtiden.

Som jeg alltid påpeker når det argumentet dukker opp; dersom noe er fremtiden er det fordi vi tillater det å bli det, ikke fordi nødvendigvis er en bedre løsning.
Pressfitlagre har foreksempel vist seg å være fremtiden selv om de er suboptimale sammenliknet med fortidsløsningen med gjengede lagre, uavhengig av bransje har fremtiden en lei tendens til å bli det industrien tjener mest på

Men denne konspirasjonsteorien om at bransjen bare forbedrer syklene sine for at vi skal ha lyst på nye - er ikke den litt teit?
Er det en konspirasjon i bilbransjen som har gitt oss airbager, ABS, barneseter, trøtthetsvarsle, ryggesensorer osv? Små forbedringer gjør opplevelsen tryggere og bedre.
Konspirasjonsteoriene blir fremmet til stadighet - de kom i terrengsykkelbransjen når det ble vanlig med dempergaffel, bakdemper, alu-rammer, karbonrammer, skivebremser, osv osv. De færreste vil likevel føle at de får en like god opplevelse på en sykkel fra 1999 som på en fra 2019, selv om forskjellene kanskje egentlig er små.

Ang diskusjonen av veigrep osv - jeg opplever at det er når veigrepet er som dårligst at gode bremser er som viktigst.
En aha-opplevelse jeg hadde for noen år siden under testing av terrengsykler har illustrert dette for meg.
Da vi i 2004 testet sykler for Terrengsykkel.no og Fri Flyt hadde vi sykler med både skivebremser og felgbremser med i testen. I et par glatte nedkjøringer på svaberg var vi ikke i stand til å holde noen som helst kontroll eller linje med syklene med felgbremser, mens vi syklet ned ganske så kontrollert med skiver - dekkene var de samme. Med felgbremser opplevde vi stadig at hjulene, både for- og bakhjul låste seg og sklei ut, mens vi med skiver lett kunne holde oss der hjulene fortsatt rullet, men likevel holdt farten nede.
Noen vil kanskje si at dette ikke er direkte overførbart til landevei da man sjelden sykler så bratt og sakte på en landeveissykkel, men prinsippet er det samme. Er veigrep mangelvare er det enda viktigere med forutsigbar og god modulasjon i bremsene.

Heldigvis er det fritt frem å velge felgbremser fremfor skiver en stund til for dem som er villig til å ofre litt bedre bremsing under visse forhold for lavere vekt og bedre servicevennlighet.

I tillegg har skivebremsene en del følgeegenskaper som gjør dem til et godt valg på landeveissykler - de åpner opp for større dekk-klaring. Kanskje trenger man ikke 28 eller 30 mm til rittsykling, men i noen ritt og under noen forhold vil det være en fordel med litt ekstra gjørmeklaring. I tillegg åpner det opp for lengre gaffelbein for bedre demping- både foran og bak, uten å kludre til geometri mer enn nødvendig. Det vil også åpne opp for hjul som er lettere i ytterkant og gjør at både slange og slangeløse systemer vil fungere tryggere og bedre.
Men det er klart at på tørt føre på fin asfalt så er forskjellen minimal, og enn så lange så vil en felgbremssykkel - alt annet likt - være lettere.

Du mener altså at det er en konspirasjonsteori å anta at kommersielle aktører ønsker å tjene så mye som mulig?
Om vi fortsetter på bilanalogien som du startet på; produseres majoriteten av verdens biler med forhjulsdrift fordi det gir overlegne kjøreegenskaper eller fordi det er billigere enn å produsere dem med bakhjulsdrift?

Og nei, det er ikke noe iboende galt i at bransjer utvikler forbedrede produkter, men det blir galt når publikum tror de må ha hver eneste nye marginale forbedring som dukker opp.
Om min sykkel skulle knele i morgen og måtte erstattes hadde jeg gått fra 9mm til en av de nye frontakselstandardene, fra gammeldags til moderne geometri, fra 2x10 til 1x12, fra gammel til boost-standard, fra fast pinne til dropper-post og sikkert et par nyvinninger til jeg ikke har fått med meg - da kan man begynne å snakke om en oppgradering som man faktisk merker har en praktisk konsekvens (uten at jeg på noen måte føler at jeg savner noe slik sykkelen framstår i dag).
Når et hyppig argument i diskusjonen for skivebremser er annenhåndsverdi er det noe som i min verden viser hvor bevisstløse vi er og som gjør meg litt uvel - vi er så opptatt av å måtte ha det siste nye som pushes ut at vi allerede tenker på neste sykkel før vi har kjøpt den nye.
Det er ikke en veldig bærekraftig tankegang og det er noe som bransjepublikasjoner som Terrengsykkel burde ha et litt mer bevisst forhold til.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Torshov-Simen] #2531700 21/01/2019 08:53
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Om min sykkel skulle knele i morgen og måtte erstattes hadde jeg gått fra 9mm til en av de nye frontakselstandardene, fra gammeldags til moderne geometri, fra 2x10 til 1x12, fra gammel til boost-standard, fra fast pinne til dropper-post og sikkert et par nyvinninger til jeg ikke har fått med meg -

Gleder meg til du legger ut bilde av din nye landeveissykkel med skiver, boost, dropperpost og 1x12 :-) Tror det er akkurat noe for Rasmusic . . .

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Sepeda] #2531701 21/01/2019 08:58
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sepeda

Eneste grunnen til at jeg har to sykler er dekklaring (lar seg løse) og veisalt (som ikke lar seg løse uten videre og er noe virkelig dritt).

Prøver du å fortelle meg at du bare har to sykler?

// Too many roads, too little time
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2531702 21/01/2019 08:58
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Litt tilsvarende kunne det fort blitt med sykler også hadde ikke UCI satt ned foten på slutten av nittitallet og innført dobbel-triangel-regelen og vektgrensa.

Det her er så ekstremt viktig! Jeg synes vi skal være evig takknemlige for UCI's konservative regelverk. Jeg synes det hadde vært kjedelig om proffene konkurrerte på rare sykler som kanskje var direkte uegnet i enkelte partier av en løype men allikevel raskere totalt sett. Syklene kunne blitt fullstendig upraktiske og alt for dyre for vanlige syklister. Og sporten kunne mistet identiteten og kontaakten til mosjonistene på samme måte som langrenn med stakerevolusjonen. De ser ut som idioter i kneikene men velger allikevel å gå uten feste fordi det er raskest totalt sett. FIS har heldigvis gjort tiltak i WC men langløp har blitt skisportens svar på kappgang.

Side 5 av 21 1 2 3 4 5 6 7 20 21

Moderator  support, Valentino