Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vippsing til gammelt telefonnummer med ny eier

Vippsing til gammelt telefonnummer med ny eier #2528803 03/01/2019 20:35
ingeplinge Offline OP
Påklikket
OP Offline
Påklikket
Har noen gjort samme tabbe som min kjære nettopp gjorde?
Dvs sendt til et tvillingnummer jeg har hatt før, som ikke i dag er aktivt med vipps, (i motsetning til det jeg har nå) men selvsagt ved nærmere sjekk viser seg å tilhøre en annen person (antakelig også med tvillingkort, Telenor sirkulerer nummerne lovlig raskt, vil jeg påstå) . .
Det er visst mulig for denne tilfeldige eier å få disse pengene, om vedkommende oppretter vipps på dette simkortet i løpet av tre-fire virkedager.. noe som ville være ganske kjedelig.
Vipps' og bankens kundeservice er visst bundet på hender og føtter og maktesløse i en slik situasjon, så jeg lurer: er det noen som vet svaret på mitt spørsmål til vipps: får vedkommende et varsel og invitasjon til å opprette profil og motta pengene? Jeg tror naturligvis det, men de sier nei..
EDIT: Jeg sjekket nettopp det siste spørsmålet: Ja, det gikk melding med en gang.

Redigert av ingeplinge; 03/01/2019 20:48.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Vippsing til gammelt telefonnummer med ny eier [Re: ingeplinge] #2528804 03/01/2019 20:53
Ironman Offline
Entusiast
Entusiast
For tre år siden fikk jeg en del småbeløp fra noen strikkedamer på en annen kant av landet forsøkt vippset til mitt nummer. Da stod det at jeg måtte registrere meg på vipps innen x uker for å motta pengene, ellers ble de returnert avsender. Turde ikke å få Sørlandets strikkemafia på nakken, så jeg satt rolig i båten..

Re: Vippsing til gammelt telefonnummer med ny eier [Re: ingeplinge] #2528805 03/01/2019 20:58
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ville gått mot Vipps i dette tilfellet og krevd penger tilbake dersom overføringen blir effektuert. De ønsker at systemet skal være sikkert som banken, og er sikkert villige til å betale for ditt tap ettersom de ikke vil være bekjent av å ha huller i systemet sitt. Alle i systemet er ikke bundet på hender og føtter ...

Selv om din kjære burde ha sjekket at navnet på mottaker var Inge Plinge og ikke en annen. ICON_WINK

Jeg har forøvrig brukt et profilbilde på Vipps som gjør at jeg kan si at folk har riktig mann når de taster nummeret som en dobbelsjekk.

Redigert av Garpen; 03/01/2019 20:59.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Vippsing til gammelt telefonnummer med ny eier [Re: Garpen] #2528814 03/01/2019 21:30
ingeplinge Offline OP
Påklikket
OP Offline
Påklikket
Sitat: Garpen
Jeg ville gått mot Vipps i dette tilfellet og krevd penger tilbake dersom overføringen blir effektuert. De ønsker at systemet skal være sikkert som banken, og er sikkert villige til å betale for ditt tap ettersom de ikke vil være bekjent av å ha huller i systemet sitt. Alle i systemet er ikke bundet på hender og føtter ...

Det må i så fall reklameres og evt. anmeldes (vedkommende har nå fått en melding om at det er skjedd en feil..), men Vipps/BankID-Norge ser faktisk ut til å sitte stille i båten de også, og toe sine hender med feskslo..
Sitat: Garpen

Selv om din kjære burde ha sjekket at navnet på mottaker var Inge Plinge og ikke en annen. ICON_WINK

Jeg har forøvrig brukt et profilbilde på Vipps som gjør at jeg kan si at folk har riktig mann når de taster nummeret som en dobbelsjekk.

ICON_LAUGH! Ja, hun sender penger i hytt og pine, selvsagt.. nei, egentlig er det nesten tilforlatelig, hun fikk jo opp mottakeren i sin iPhone-adressebok, med riktig navn dvs "Tvillinge", dette er et nummer hun aldri ringer og ikke kjenner, fordi jeg har tvillingkort og en annen vipps-inkompatibel telefon, som sagt.., og hun har aldri vippset til meg før heller, (jeg bruker egentlig ikke skiten..) og hun gjør det neppe igjen! :-(

Redigert av ingeplinge; 03/01/2019 21:30. Rediger grunn: Og jeg legger av prinsipp aldri bilde av meg selv noe åpent sted på internett.. :)

Re: Vippsing til gammelt telefonnummer med ny eier [Re: ingeplinge] #2528822 03/01/2019 22:18
ingeplinge Offline OP
Påklikket
OP Offline
Påklikket
Ja, til info; slik så meldingen ut, hhv for fire år siden: (anonymisert..)
"Vipps, N.N. har sendt deg kr 1. Med Vipps fra DNB trenger du bare mobilnummeret til den du skal overføre penger til. For å motta pengene må du laste ned appen og registrere deg. Du kan bruke Vipps samme hvilken bank du har, og du kan lese mer og laste ned her: http://www.vipps.no/app?vs=02"
og i dag:
"Hei! N.N. har vippset deg 1.00 kr. Med Vipps trenger du kun et mobilnummer når du skal overføre penger. Last ned appen, registrer deg og vipps så får du pengene på konto! Laster du ikke ned Vipps blir pengene tilbakeført etter tre dager. Du kan laste ned Vipps her:https://www.vipps.no/privat.html#lastned_pm"

Re: Vippsing til gammelt telefonnummer med ny eier [Re: ingeplinge] #2528837 04/01/2019 06:40
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Enkleste her er vel å ringe mottaker og forklare saken og be han/henne om å sitte stille i båten, så kommer pengene tilbake. Kan ikke skjønne at du kan klandre og kreve noe fra Vipps her.
Der er jo brukeren sin tabbe som du sier dette.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Vippsing til gammelt telefonnummer med ny eier [Re: ingeplinge] #2528845 04/01/2019 07:44
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Minner om at vi har en lov om hittegods i dette landet. Hvorvidt den er gjeldende skal ikke jeg legge meg opp i men det burde være en selvfølge med en kompensasjon. Ta en telefon og tilby 10-20% alt ettersom fra shoppingbudsjettet til kona er passe "straff" for uoppmerksomheten,

Re: Vippsing til gammelt telefonnummer med ny eier [Re: ingeplinge] #2528847 04/01/2019 07:49
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ingeplinge
"Hei! N.N. har vippset deg 1.00 kr. Med Vipps trenger du kun et mobilnummer når du skal overføre penger. Last ned appen, registrer deg og vipps så får du pengene på konto! Laster du ikke ned Vipps blir pengene tilbakeført etter tre dager. Du kan laste ned Vipps her:https://www.vipps.no/privat.html#lastned_pm"

Hadde jeg fått en slik melding og i tillegg ikke kjent til overfører, så hadde i utgangspunktet alle mulige varsellamper gått av. Jeg tipper at mottaker ikke gjør noe, og at pengene er tilbake etter 3 dager. Alternativt så sender du en hyggelig melding og forklarer situasjonen i etterkant.

Re: Vippsing til gammelt telefonnummer med ny eier [Re: ingeplinge] #2528849 04/01/2019 07:53
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

ICON_LAUGH! Ja, hun sender penger i hytt og pine, selvsagt.. nei, egentlig er det nesten tilforlatelig, hun fikk jo opp mottakeren i sin iPhone-adressebok, med riktig navn dvs "Tvillinge", dette er et nummer hun aldri ringer og ikke kjenner, fordi jeg har tvillingkort og en annen vipps-inkompatibel telefon, som sagt.., og hun har aldri vippset til meg før heller, (jeg bruker egentlig ikke skiten..) og hun gjør det neppe igjen! :-(
Når hun har valgt mottager i adresseboken er det ikke den Vipps bekrefter med nei. Er ikke nummeret tilknyttet vipps kommer bare nummeret opp uten navn.

Re: Vippsing til gammelt telefonnummer med ny eier [Re: hbakken] #2528850 04/01/2019 07:54
ingeplinge Offline OP
Påklikket
OP Offline
Påklikket
Sitat: hbakken
Kan ikke skjønne at du kan klandre og kreve noe fra Vipps her.

Vel.. Sikkerheten er for dårlig ivaretatt på brukeres vegne når denne transaksjonen går igjennom umiddelbart. Det naturlige hadde vært at beløpet ble stående på konto, men det kan en ikke gjøre på samme vis som før, siden det ikke er knyttet noen bank til vipps lenger. (DNB solgte seg sikkert ut delvis for å redusere egne omkostninger med dette, også, når vipps fikk så mange eksterne brukere, og det er jo trenden å flytte kunden over på "brukervennlige" tjenester der de står alene med risikoen..)
Når vipps verken har brukeren i sin base eller vet om vedkommende noen gang vil bruke tjenesten syns jeg altså det er litt tvilsom praksis å gjennomføre transaksjonen. Det er snakk om flere tusen kroner her, og det var åpenbart at dette er noe som skjer ofte. Jeg har jobbet mange år i "fintech" selv og kjenner til betingelsene som ligger i bunnen, vet om penger som er overført via vipps og forsvunnet "sporløst", selv etter flere måneder har det ikke kommet til rette, det kan se ut som pengene ligger i limbo inntil mindreårige mottakere oppretter BankID, bl.a. Ikke alle små og store (evt. utenlandsk eide) banker har fått helt dreisen på tilknytningen til løsningen, og både vipps og bank skylder på den andre, og manglende transparens. Kundene tar jo risikoen, og det er ikke alle som er like bevisste, selvsagt.

Re: Vippsing til gammelt telefonnummer med ny eier [Re: ingeplinge] #2528852 04/01/2019 08:05
O
Oddwau Offline
Medlem
Medlem
O
Det er jo risikabelt å godta en slik uoppfordret pengeoverføring. Jeg ser lett for meg at det kan brukes til en form for hvitvasking av penger.

Person A overfører til B som ledd i betaling av shady business.
Person C krever pengene tilbake fra B som "rettmessig" eier av pengene.....

Re: Vippsing til gammelt telefonnummer med ny eier [Re: Brusdalen] #2528853 04/01/2019 08:09
ingeplinge Offline OP
Påklikket
OP Offline
Påklikket
Sitat: Brusdalen
Hadde jeg fått en slik melding og i tillegg ikke kjent til overfører, så hadde i utgangspunktet alle mulige varsellamper gått av. Jeg tipper at mottaker ikke gjør noe, og at pengene er tilbake etter 3 dager. Alternativt så sender du en hyggelig melding og forklarer situasjonen i etterkant.

Vi har selvsagt sendt slik melding, ettersom vi vet at melding fra Vipps har gått ut (merkelig nok uten at det var erkjent hos kundeservice der). Men har ikke fått svar ennå. Kan være mange grunner til det, -er bare et halvt døgn siden transaksjonen gikk. Mulig nummeret likevel ikke er et tvillingnummer lenger, og at det bor i en telefon som ikke er på nett. Om det ikke kommer svar og pengene forsvinner blir det jo aktuelt å ringe. Mottakeren tror kanskje dette er en ny variant av Nigeria-svindel. ICON_SMILE

Redigert av ingeplinge; 04/01/2019 08:11. Rediger grunn: Nettopp.. :)

Re: Vippsing til gammelt telefonnummer med ny eier [Re: ingeplinge] #2528854 04/01/2019 08:16
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: hbakken
Kan ikke skjønne at du kan klandre og kreve noe fra Vipps her.

Vel.. Sikkerheten er for dårlig ivaretatt på brukeres vegne når denne transaksjonen går igjennom umiddelbart. Det naturlige hadde vært at beløpet ble stående på konto, men det kan en ikke gjøre på samme vis som før, siden det ikke er knyttet noen bank til vipps lenger. (DNB solgte seg sikkert ut delvis for å redusere egne omkostninger med dette, også, når vipps fikk så mange eksterne brukere, og det er jo trenden å flytte kunden over på "brukervennlige" tjenester der de står alene med risikoen..)
Når vipps verken har brukeren i sin base eller vet om vedkommende noen gang vil bruke tjenesten syns jeg altså det er litt tvilsom praksis å gjennomføre transaksjonen. Det er snakk om flere tusen kroner her, og det var åpenbart at dette er noe som skjer ofte. Jeg har jobbet mange år i "fintech" selv og kjenner til betingelsene som ligger i bunnen, vet om penger som er overført via vipps og forsvunnet "sporløst", selv etter flere måneder har det ikke kommet til rette, det kan se ut som pengene ligger i limbo inntil mindreårige mottakere oppretter BankID, bl.a. Ikke alle små og store (evt. utenlandsk eide) banker har fått helt dreisen på tilknytningen til løsningen, og både vipps og bank skylder på den andre, og manglende transparens. Kundene tar jo risikoen, og det er ikke alle som er like bevisste, selvsagt.

Enig. Vippset selv til et gammelt nr, hvor personen ikke var i kunderegistreret til Vipps like før jul. Et ekstra trinn før sending av penger hadde fått meg til å verifisere at jeg hadde riktig navn. Pengen kom tilbake etter 3 dager.
Det jeg tok med meg etter dette var, aldri overfør penger hvis du ikke får opp riktig navn i VIPPS appen, uavhengig av hvilket navn du har i kontaktlista på telefonen din.

Redigert av Stefan77; 04/01/2019 08:19.

- Stefan
Re: Vippsing til gammelt telefonnummer med ny eier [Re: Stefan77] #2528896 04/01/2019 11:14
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Stefan77

Det jeg tok med meg etter dette var, aldri overfør penger hvis du ikke får opp riktig navn i VIPPS appen, uavhengig av hvilket navn du har i kontaktlista på telefonen din.

Nettopp, det kommer jo opp navnet som er tilknyttet nummeret i VIPPS, deretter bekrefteren du jo selv om du vil sende. Hva som står i kontaktlisten på din egen telefon er jo likegyldig, der kan det stå "julenissen", vipps vil vise fullt navn på registert vipp'ser, eller blankt om eieren av nummeret ikke er vipps bruker. Her kunne jo vipps eventuelt hatt en ekstra barriere/varsel på at du er på vei til å sende penger til et nummer som ikke har vipps aktivert. Det kunne vært en forbedring.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå