Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 71 av 152 1 2 69 70 71 72 73 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2525839 09/12/2018 21:30
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Noen som har fått med seg hvor lenge det vil være til e-tron 55 vil være tilgjengelig?
Og hvor ribbet/"kjip" vil den være for 651k?

På en i-Pace ryker jeg på rett i overkant av 60k i ekstrautstyr i gniermodus, varseltrekant og lastestativ må jeg ha + noe komfort.
Hengerfeste kom ikke opp som tilleggsutstyr, ei heller vinterhjul, ikke står det nevnt blant standardutstyr på ferdig konfigurert bil så regner med jeg da er oppe i gode 80-90k når alt det man bør ha er med, altså 740k.
Da har jeg gnuga på alt og sitter med en følelse av å bruke mye penger på litt lite luksus og features.

Det fine med I-Pace ift Model X er mulighet for lastestativ og skiboks, men da ryker det vel greit med rekkevidde pga luftmotstand i høye hastigheter.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2525849 10/12/2018 06:41
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast
E-tron har vel nå > 6000 på venteliste, så det tar nok sin tid...

Takboks på fossilbiler øker drivstofforbruk med ca 5-10 % avhengig av fart. Siden det er luftmotstanden som er problemet, er det nok tilsvarende for el også.

Fant dette på tek.no:
Adaptiv cruisekontroll er for eksempel ekstrautstyr på innstegsmodellen. Det er også ryggekamera, skinnseter, setevarme, elektrisk justerbare seter, glasstak og muligheten for å forhåndsoppvarme bilen, enten fra app eller fra bilen selv, for å nevne noe.

Om vi setter inn alt dette får vi følgende regnestykke:

Audi e-tron 55: 651 900,-
Adaptiv cruisekontroll (del av «assistentpakke tur»): 20 130,-
Ryggekamera: 5 020,-
Skinn Valcona: 25 090,-
Setevarme foran og bak: 8 120,-
Elektriske seter foran: 13 350,-
Panoramasoltak: 15 900,-
Førklimatisering: 850,-

Langbein Rise
- lykken er en sykkelbar sti i sola
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ole] #2525872 10/12/2018 09:36
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ole
Sitat: erling
Stenge luftinntak i tunnel? Trenger ikke det med nyere Tesla da vi har Hepa-filter som effektivt rense all luft.

Tar filteret gasser også? Tenker bl.a på SO2 og NOx.

#removes “at least 99.97% of fine particulate matter and gaseous pollutants, as well as bacteria, viruses, pollen and mold spores."

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2525884 10/12/2018 11:12
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ripen
Prøvekjøring hos Tesla er 15 minutter, slik det står på hjemmesiden? Og dette er de rigide på?

Trenger du mer tid så kan vi sikkert finne en gunstig deal oss i mellom...
Bill merk "har to bakovermonterte barneseter, hengerfeste med sykkelstativ og gode greier"... ICON_WINK

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Anders A-R] #2525888 10/12/2018 11:41
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R
Prøvekjøring hos Tesla er 15 minutter, slik det står på hjemmesiden? Og dette er de rigide på?

Bill merk "har to bakovermonterte barneseter, hengerfeste med sykkelstativ og gode greier"... ICON_WINK

Ikke umulig at jeg kontakter deg. ICON_SMILE

Skal jeg kjøpe såpass dyr bil så vil jeg gjerne (les må) overbevise resten av familien om at dette er veien til evig lykke og at den er dritpraktisk, og b-b-billig i lengden. ICON_LAUGH
Til det trengs det nok mer enn et kvarter.

Hvis du kunne velge mellom X 75D og ingen X, ville du valgt 75'en da eller gått for en S?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2525890 10/12/2018 11:46
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast
Har regnet litt på hva jeg sparer på å gå over til el. Tror ikke jeg trenger mye hurtiglading, så da blir det > 30 000 NOK i året.

Langbein Rise
- lykken er en sykkelbar sti i sola
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2525898 10/12/2018 12:28
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R

Ikke umulig at jeg kontakter deg. ICON_SMILE

Skal jeg kjøpe såpass dyr bil så vil jeg gjerne (les må) overbevise resten av familien om at dette er veien til evig lykke og at den er dritpraktisk, og b-b-billig i lengden. ICON_LAUGH
Til det trengs det nok mer enn et kvarter.

Hvis du kunne velge mellom X 75D og ingen X, ville du valgt 75'en da eller gått for en S?

Tror jeg hadde endt opp med en S, selv om jeg ikke har testet med to stk bilstoler i den så har jeg sett andre hvor det ser ut til å fungere.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2525905 10/12/2018 12:56
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Det er mye lettere å montere bilstoler i TMX da det bare er en klaff over isofix bøylen i motsetning til TMS hvor bøylen ligger i klem med stoff rundt seg.

For å slippe å henge inn i bilen ved montering av sikkerhetsbelte i TMS bruker mange setebelteforlenger, det er ikke en fullgod løsning med tanke på varsel om manglende belte ikke lengre fungerer.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2525927 10/12/2018 16:51
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: vortex surfer] #2525929 10/12/2018 17:05
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Bortsett fra at Tesla ikke kjøper dette fra Kongo da. I tillegg har de strenge etiske retningslinjer på hvem de kjøper fra. De er også på vei mot 0% innhold i deres batterier av kobolt, og ligger allerede veldig lavt på de nye cellene som brukes i Model 3. Hva andre produsenter gjør aner jeg ikke.

Dessuten er jo dette et problem som treffer alt som bruker batterier, selv om en elbil bruker store menger pr. produkt.

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2525937 10/12/2018 18:42
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tesla, eller retter sagt Panasonic, bruker i all hovedsak en leverandør på Filipinene. (Men det var kontroverser tidligere om sporbarheten på noe fra Kuba via en canadisk leverandør)
Tesla bruker NCA-sammensetningen (LiNiCoAlO2) i sine celler, som ligger en del lavere enn andre, og de har angivelig redusert mengden kobolt betydelig.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Anders A-R] #2525984 11/12/2018 05:09
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
https://e24.no/makro-og-politikk/elbil/n...kobolt/24229623
Nei de kjøper det ikke direkte, men et hedgefond gjør jo ikke handelen stort bedre.
Ser at intensjonen er å kontrollere dette bedre fremover, og det er jo bra.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2526279 12/12/2018 13:42
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Noen som tror Tesla kan komme til å tilby hengerfeste til å trekke henger på Model S?
Et kort i ermet når de føler de trenger et boost i salget?

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ] #2526285 12/12/2018 13:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Her er det noen som trenger å koste litt foran døra si

http://fsnakka.blogg.no/1544539173_bruk_...HU0MCK2KhX7r2sQ

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ] #2526292 12/12/2018 14:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det man må bringe på det rene her er hvor mye kobolt en elbil bruker gjennom sin levetid vs en fossilbil. Kobolt i en elbil kan gjenvinnes, så kanskje flater kurvene ut på et tidspunkt.

Jeg vet ikke.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2526294 12/12/2018 14:25
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Drit i kobolten,hengerfeste!!!

Jeg regner med at Fredrik Hauge har tenkt gjennom dette og at Tesla er gjennomgrønn.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2526301 12/12/2018 14:46
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Kanskje du kan få hengerfeste i 100% kobolt:-)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2526315 12/12/2018 15:45
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det er bra at det er fokus på kobalt-problemet men fossilbiler trenger ikke knyttes til dette for å kunne peke på nedsider med fossilbiler utenom miljøaspektet.

https://www.theguardian.com/world/2007/sep/16/iraq.iraqtimeline

https://www.spectator.co.uk/2014/08/the-wars-that-really-are-about-the-oil/

https://en.wikipedia.org/wiki/Oil_war

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2526318 12/12/2018 16:02
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen som tror Tesla kan komme til å tilby hengerfeste til å trekke henger på Model S?

Ikke for å trekke henger, men det finnes eksempler på folk som har ettermontert for å ha sykkelstativ/skistativ mm bak og fått det TUV-godkjent. Men trad hengerfeste ligger nok lenger frem....

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2526406 13/12/2018 08:33
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Det spekuleres i at det kommer en oppdatert Model S utpå nyåret hvor man har redesignet batteripakken for de samme battericellene som Model 3 bruker samt oppgraderinger på interiøret. Det vil i så fall åpne opp for en S120 el og da kan det jo tenkes at man i samme slengen gjør noe med hengerfestegodkjenning. Men, dette er som sagt kun spekulasjoner.

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2526411 13/12/2018 08:46
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ugla

Det spekuleres i at det kommer en oppdatert Model S utpå nyåret hvor man har redesignet batteripakken for de samme battericellene som Model 3 bruker samt oppgraderinger på interiøret. Det vil i så fall åpne opp for en S120 el og da kan det jo tenkes at man i samme slengen gjør noe med hengerfestegodkjenning. Men, dette er som sagt kun spekulasjoner.

Jeg tviler. Hengerfeste er ikke noen stor greie i USA for folk flest. Det koster også Tesla masse tid og penger ifb. med godkjenning. Men vi kan håpe. Tror heller ikke model 3 får hengerfeste. Men derimot på model Y tror jeg det blir hengerfeste. Klar for å sette meg på liste til model Y. ICON_TONGUE

Redigert av erling; 13/12/2018 08:47.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2526428 13/12/2018 09:39
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Etter hvert vil jo flere biler kunne tilby Norgespakken (takstativ, hengerfeste og firehjulstrekk). Så snart det finnes greie alternativer som kan leveres og som tilbyr dette Tesla komme til å slite i Norge. Men det kan jo gå lang tid til disse blir vanlige på markedet. Per i dag er det vel bare Audi og Jaguar som kan tilby denne komboen?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2526443 13/12/2018 11:09
Dan Offline
More than words
More than words
Nå har jeg akkurat vært inne i Oslo og sett DS3 Crossback E-Tense i levende livet (eller kanskje heller som et utstoppet dyr, siden det ikke var lov/mulig å åpne dører eller prøvesitte dette preprod-eksemplaret).

Inntrykket er delt. Den er ikke vond på øyet synes jeg. Proporsjonene er fine og detaljene pene. Hvis noe kan sies å være negativt så er det at forfra så ser front og panser høyt og stort ut som på en ordentlig SUV. Men så ligger overbygget (vinduer, stolper og tak) der med vanlig småbilstørrelse og gjør at kupéen ser veldig liten og litt malplassert ut.

Interiørt er den grei, men jeg angrer på at jeg ikke tok med målebånd. Selv om dørene ikke var lov å åpne så var vinduene nede og det var lov å strekke seg inn i bilen. Det hadde vært spennende å få målt setebredden og avstanden mellom setenes ytterkanter. Inntrykket var at setene var ganske smale og at midtkonsollen også var litt smal. Så totalt sett kan man bli sittende igjen med skikkelig småbilfølelse. Derimot føltes det som et godt volum i baksetet, så med setene nede kan man nok laste en del.

Så det vi fikk se var ingen showstopper, selv om det er noen ting som trekker ned. Den største ulempen i så måte er at bilen ikke er designet som 100% el. Den skal dele veldig mye med bensinmodellen og det betyr at kompromisser som blir tatt på vegne av bensinmodellen blir med til elmodellen. Som f eks at det ikke er frunk og at ladelokket er så stort at det bare er praktisk ved bensinpumpen, ikke i en trang garasje.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2526446 13/12/2018 11:17
Dan Offline
More than words
More than words
Det eneste alternativet til DS3 vi egentlig tenker på per dags dato er Model 3. Men i går satt jeg og så en Tesla-Bjørn-video hvor de testet ut lastemulighetene i Model 3 og da la jeg merke til et par ting som så ganske jalla ut.

Selve henglsene til bakluken ser ut som noe fra 70-tallet. Godt mulig at det ikke trengs noen mer avansert ingeniørskunst på dette området, men det så ganske raklete ut.

Og så var det den oppstiveren som sitter bak bakseteryggen. Den så ikke ut til å være kledd inn i det hele tatt. Bare en skarp metallkant rett ned mot bagasjen. Var det bare jeg som så feil eller er bagasjeinteriøret på Tesla ganske lite forfinet?

Til slutt, hva med mulighetene til å legge inn to sykler bak i en Model 3 uten å ta av mer enn forhjulene? Er det i det hele tatt mulig eller blir det for smalt? Som videoen viste så gjør ellers den ekstra bagasjehulen under det vanlige bagasjerommet at litt større ting lar seg trøkkes inn.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2526476 13/12/2018 14:07
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er stort sett ettellerannet feil med alle elbiler som er tilgjengelige nå, og har kombinasjonen stor rekkevidde og god+praktisk plass.
Gleder meg til utvalget og leveringstider er like bra som på fossilbiler.

Om bilen oppfyller kriteriene til de som trenger rekkevidde og plass så er de dyre, og de har sine særegenheter og mangler.
Tesla S hadde vært helt knall om man kunne dratt henger med den (for meg), og Model X hadde vært enda mer knall om det ikke hadde vært for måkevingene (lastestativ og skiboks, og snø).
I-pace og e-Tron er også dyre, Jaguar og Audi skal liksom være litt stas også så.

Jeg får vel innfinne meg med at jeg må byttelåne bil de få gangene jeg trenger hengeren, eller kjøpe en dieselpickup som bil nr 3. Heh...

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2526485 13/12/2018 16:43
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Det eneste alternativet til DS3 vi egentlig tenker på per dags dato er Model 3. Men i går satt jeg og så en Tesla-Bjørn-video hvor de testet ut lastemulighetene i Model 3 og da la jeg merke til et par ting som så ganske jalla ut.

Selve henglsene til bakluken ser ut som noe fra 70-tallet. Godt mulig at det ikke trengs noen mer avansert ingeniørskunst på dette området, men det så ganske raklete ut.

Og så var det den oppstiveren som sitter bak bakseteryggen. Den så ikke ut til å være kledd inn i det hele tatt. Bare en skarp metallkant rett ned mot bagasjen. Var det bare jeg som så feil eller er bagasjeinteriøret på Tesla ganske lite forfinet?

Til slutt, hva med mulighetene til å legge inn to sykler bak i en Model 3 uten å ta av mer enn forhjulene? Er det i det hele tatt mulig eller blir det for smalt? Som videoen viste så gjør ellers den ekstra bagasjehulen under det vanlige bagasjerommet at litt større ting lar seg trøkkes inn.

Jeg tenker man er ganske kresen når man henger seg opp i hengslene på en bakluke...;-)

Big wheels keep on turning
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kjartandaddy] #2526491 13/12/2018 18:21
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Kjartandaddy
Jeg tenker man er ganske kresen når man henger seg opp i hengslene på en bakluke...;-)

Jeg prøver å finne alle mulige irrasjonelle argumenter mot Model 3 for ikke å gå på en smell her. ICON_SMILE

Var det slik at alle som reserverer nå (hvis man ikke har gjort det før) og bestiller før nyttår får en Model 3 long-range med firehjulstrekk for 460 kkr i løpet av første halvår 2019?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2526493 13/12/2018 18:28
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
Det stemmer nok. Jeg reserverte i oktober og dersom jeg bestiller før nyttår er estimert levering februar/mars.
Jeg velger foreløpig å avvente litt. Er litt usikker på om jeg skal vente på mid-range

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: chippo] #2526494 13/12/2018 18:37
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: chippo
Det stemmer nok. Jeg reserverte i oktober og dersom jeg bestiller før nyttår er estimert levering februar/mars.
Jeg velger foreløpig å avvente litt. Er litt usikker på om jeg skal vente på mid-range

Er det slik at man må reservere og betale 10 000,- før man får mulighet til å spesifisere bilen og se om man kødder til pris og leveransetidspunkt ved å velge rare ting? Eller finnes det en konfigureringsfunksjon som kan kjøres av hvem som helst, ikke bare av folk i kø?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2526500 13/12/2018 20:09
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja og nei.

Når du konfigurerer og bestiller er det ytterliger en del å betale. Ca 15-20’ til tror jeg.

Bestiller du bil nå før jul får du trolig bilen i løpet av februar.

Side 71 av 152 1 2 69 70 71 72 73 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå